17 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

17 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

ay kirik, Tramvay, Tünel idarele: a, belediyeye devri hakkındaki ka- Müş ikinci müzakeresi Büyük İN eee yalm aa ir di €dilerek yüksek tasdike arz©- Bu hususta Ankaradan Belediyeye yalimat gelmiştir. İki gündenberi eigi bulunan vali ve belediye doktor Lütfi Kırdar, dün sabah Pbrimize gelmiş ve doğruca Metro ine giderek orada bir müddet j olmuştur. Meri un neşri tarihinden itibaren yete gireceğinden bu müesseseler derhal belediyeye geçeceklerdir. m ve belediye reisi doktor Lâtfi > müessesenin belediyeye devir in i için bir komisyon teşkil iştir. Komisyona belediye muha- ye müdürü B. Muhtar, hukuk işle- Müdürü B. Hasan Ferid, iktisad Müdürü B. Saffet, belediye fen işleri gün Wiri mühendis B. Mustafa Hulki Diğer taraftan yakın zamana kâ- gezintisi Belediye araba turlarıni ucuzlatmıya karar verdi ay ediye iktisad müdürü B. Saffet, ei Büyükadadaki binek arabaları- Vaziyetini tedkik etmiştir. Bü- Meri , araba hayvanlarının pis- etinden şikâyet ettiklerinden Be- a Y8, bu şikâyeti önlemek üzere ba- 1, (*dbirler almağa karar vermiştir, gnd müdürünün yaptığı tedkika- ie Büyükadada yerli olarak 46 «4, ek arabası vardı. Son günlerde İs- buldan nakledilenlerle Adalardaki miktarı 78 e çıkmıştır. Belediye, rü Büyükadadaki araba münakali- “a Yalnız adanın yerli arabalarına tah- #ttiğinden araba tarifesinde de en yüzde kırk nisbetinde tenzilât ya acaktır. Bu tenzilât hakkında dai- mM ren karar alınacaktır. ba a8sa büyük tur için dört lira ara- Parası verilmesi, çok pahalı görül | Bektenir, Etibba, odası dün toplandı Maç İncü mıntaka Etibba odasının day ilk altı aylık içlimaı, dün öğ“ sonra, odanın Cağaloğlundaki #ötkez binasında yapılmıştır. Dünkü ha, tıya, oda reisi doktor bay Or- da, Tahsin riyaset etmiştir. İçtima- Altı aylık idare heyeti raporu uş, tasdik edilmiştir. sonra bir kısım âza, bir u Siriyat bürosu. ihdasını teklif et- Pİ bu, uzun gürültülü münakaşala- Mücib olmuştur. ia Sriyat bürosunun gayesi, doktor- m, Meyhinde yapılan şu veya bu neş- âli tasrih veya tekzib olacaktı. da, doktor bakteriyolog İhsan by sinin müdahale ve reddi üzerine Ola, en vazgeçilmiştir. Kongre diğer kayıdlı etıbbayı alâkadar eden bazı meseleler de münakaşa sonra 20,30 da kapanmıştır. Kambiyo müdürü Ankara 1 dan geldi - kiş mMüddettenberi Ankarada mes- y, , “baslar yapan İstanbul kambi- ki, İdürü Salih, Ankaradan şehri- 8 avdet etmiştir. Edirne mıntaka ticaret . o müdürlüğü t “ime (Akşam) — Ticaret Vekâle- Yag lde kanunu mucibince Trak- taka” merkezi Edirne olmak üzere mın- iş ticaret müdürlüğü ihdas edil tir, a , Bu i tr, Yazifeye Trakya. Umumi müfet- İktisadi müşaviri Mesut Şar- » MÜşavirlik'vazifesi de uhtesinde Mi iliği ie Mi Üzere tayin edilmiştir. Rün Süriyet taşkilâtına sit kadro bu. lerde gelecektir, Elektrik, Tramvay; Belediyeye devrediliyor müdür vekilliğine mühendis B. Mustafa Hulki f- edildi, Memurlar arasında değişiklik olmıyacak dar elektrik muvakkat idaresinin değişiklikler yapılacağını yazıyorlar- dı. Vali ve Belediye Reisi doktor Lütfi Kırdar, dün kendisini kabul eden bir rmuharririmize: «Münhal bulunan Tramvay, Tü- nel, Elektrik umum müdür vekiliği- ne belediye fen müşaviri mühendis B. Mustafa Hulki tayin edilmiştir. Diğer memurlar arasında hiç bir de- gişiklik mevzuu bahis değildir.» de. miştir. Adada araba Sahte nüfus kâgıdını kim çıkarmış ? Dün ağır cezada bir sahte- kârlık davasına bakıldı Sabun kalıbından mühür yaparak Yunân tebaasından Niko adında bi- rine sahte nüfus tezkeresi uydurduk- ları suçile Osman ve Hikmet Emin adlarında iki kişinin muhakemeleri- ne dün ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. Dün mahkemede maznunlardan Osman, Nikoyu nüfus muameleleri takip eden Osmân isminde birile ta- nıştardığını, bu işten 5 lira komisyon aldığını, fekst nüfus tezkeresinin na- &l çıkarıldığını bilmediğini söyledi. Diğer maznun Hikmet Emin de bu işten haberdar olmadığını, nüfus tez- keresindeki yazılar: da kendisi yaz- madığını söyledi. Ehli vukuf raporu- na itiraz etti. Şahidlerin dinlenmesi için muha- keme başka güne bırakıldı. Yangın başlangıcı Dün akşamı üzeri Kazlıçeşmede bir boya fabrikasında kaynayan kazanın parlamasile yangın çıkmış, ateş bü- yümek istidadını göstermeden ifaiye tarafından söndürülmüştür. Balye altında kaldı Yedikulede Kazlıçeşmede bi? Ta- bakhanede çalışan Yusuf ve Ömer isimlerinde iki işçi, beş metre yüksek- likte bir pencereden aşağıya balyele- ri atmakta iken, balyelerden biri fab- rikaya iş aramak üzere gelen İbrahi- me isabet etmiş, ağır surette yara- lanmasına sebeb olmuştur. Polis, İbrahimi hastaneye kaldır- mıştır. Kendisile barışmıyan eski karısını yaraladı İzmir (Akşam) — Tire kazasının Kemerdere köyünde bir vaka olmuş- tur. Mustafa oğlu Mustafa adında bi- ri, araları açık olan eski karısı Ayşe Ergünün yolunu kesmiş ve ona bera- ber yaşamak teklifinde bulunmuş, ka- dın bu teklifi reddedince, tabancasını çekerek Ayşeyi sağ ayağından tehli- keli surette yarlamıştır. Suçlu tutul- muştur, İzmirde bir tüfekçi abdestha- ne çukuruna düşerek öldü İzmir (Akşam) — Ballıkuyu ma- hüllesinde oturan tüfekçi Adem ismin. de 61 yaşında bekâr bir adam, gecele- yin abdesthaneye gittiği sırada tahta- larm kırlması yüzünden abdesthane çukuruna düşmüş, boğularak ölmüş- tür, Ertesi gün cesedi bulunmuş, mu- ayenesinde düştüğü sırada başının | Tünel! Birayı beş köylüyü feci sürelte yaraladı Köylüler saatlerce mücade- leden sonra balta ile ayının ayaklarını kestiler Havza (Akşam) Kazamıza iki saat mesafede bulunan Lâdik kazası- na bağlı Gevekise köyünde görülen bir ayı beş kişiyi ağır surette yarala- mıştır. Yapılan tahkikata göre hâdise şöyledir: Bundan üç gün evvel Lâdik üzerin- deki Akdağ namı ile maruf orman- dan büyük bir ayı inerek, Gevekise ye Belkoz köyleri yakınlarında dolaş- mış, bir öküze tesadüf ederek parçâ- lamıştır. Bu hali gören öküz sahibi alına binerek, Gevekise köyünün pek yakınlarına kadar ayıyı takib etmiş, biraz iletide çift sürmekte olan Mah. mud ismindeki köylüye hitaben «Sana doğru birşey geliyor benim öküzümü parçaladı, yakalıyamadım» diye ba- gırmıştır. Çiftini bırakan köylü aymın yolu- Bu kesmiş elinde bulunan övendere fle bilâfasıla rast gele vurmağa başla- miş, buna öfkelenen ayı derhal çifçi Mahmudu âltına alıp, ezmiş ve ağır surette yaralamıştır. Her iki köylünün birden feryadını duyan köy halkı odun ve baltalarla vâka mahalline koşmuşlar, köylüler. den cesaretle ayının üzerine atılan kurtarıcıyı da ayı bacaklarından ve kollarından dişlerile ağır surette ya- ralamıştır. Mehmed onbaşı, Emin ve Mehmed Ali ismindeki diğer üç kişiyi de altına alıp, İyice ezen Ayı yerden kaptığı irili ufaklı taşları rasgele savurmaya başlamıştır. Köylüler ellerinde bulu- nan balta, nacak ve odunlarla son de- ,recede müdafaada bulunmuşlarsa dâ kurtulamamışlardır. Nihayet içlerin- den birisi elindeki balta ileayının ayaklarını kesmek suretile öldürmüş. tür. Ağır yaralı bulunan bu köylüler derhal Samsun memleket hastanesi- ne gönderilmişlerdir. Kral Zogunun büyük bira- deri geldi Kral Zogunun ; büyük biraderi prens Celâl Zo- | gu, aiiesi erkânı tir. Arnavud ku- mandatilarından 7 sunda olduğunu söylemiştir. Asyada dünya sulhünü tehdid eden tehlike Avrupadakinden hüyüktür (Baş tarafı 1 inci sahifede) gapur'u ve bir İngiliz heyetinin H'ndi Çiniyi ziyaretleri dolayısile memnu- niyetini izhar etiniştir. Lord Strabogi demiştir ki: «Asyada dünya sulhünü tehdid eden tehlike Avrupadakinden daha büyüktür. Fransız dostlarımızla Uzak Şarkta tam bir teşriki mesai temini için alınan tedbirler bu hususta bi- raz geç kalınmış olmasına rağmen memnuniyeti mucibdir.» Lord Chatfield, hâlen cereyan et- da bu müzakerelere geç başlanmış ol- masından ileri geldiğini ilâve etmiştir. Florya plâjları ihale edildi Belediye, bu mevsim için Floryada. ki daimi encümen karerile plAjları tahtalara çarparak nezfi dimaği de ge-| 10,101 lira üzerinden telibine ihale etmiştir. girdiği anlaşılmıştır, İMısır Hariciye Nazırı fe 7 bugün seliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) vazifesi ifa edilecetir. Askeri bando Mısır ve İstiklâl marşlarını çalacak- tır. Buradan hazırlanan otomobillerle Perapalasa gidilecektir. Misafir Na- zır, Perapalasta akşam yemeğini hu- susi surette yiyecektir. Abdellettah Yehiya paşa yarın sa- bah Galata rıhtımından saat 85 da hususi bir vapurla Yalovaya gidecek- tir. Misafir Nazır, Galata rıhtımında vali muavini B. Hüdai Karataban ile istikbalinde bulunan diğer zevat ta- rafından uğurlanacak ve bir polis müfrezesi tarafından ibtiram mera- simi ifa edilecektir, Vapur, saat 1955 da Yalovaya mu- vasalat edeceklir. Yalova iskelesinde Hariciye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu, Yalova kaymakamı ve jandarma ku- mandanı tarafından karşılanacak ve buradan otomobillerie Yalova kaplı- calarına gidilecektir. Mısır Hariciye Nazırı, saat 11,45 de Relsicümhur İs- met İnönü tarafından kabul edilecek- tir, Muhterem misafirimiz ile Hariciye Yalova iskelesinden hareket edin Ülev vapurile Pendiğe geçeceklerdir. Pendikten saat 18,10 da hareket eden hususi bir trenle Ankaraya hareket edilecektir. Hususi tren 19 haziran pazartesi günü saat 8,35 te Ankarayn vasil ola- caktır. Misafirimiz, Ankara istasyo- nunda Ankara Valisi ve Belediye Reisi, Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Vekili B. Şükrü Saraçoğlu saat 16 da dairesi şefi, Ankara emniyst müdü- rü, merkez kumandanı, Mısır scfareti erkânı tarafından karşılanacak, bir askeri bandosu Mısır ve İstiklâl marş- larını çalacak, Abdelfettah paşa An- karapalasa misafir edilecektir. Misafirimiz, o gün Büyük Millet Meclisi Reisile Başvekili ziyaret ede- cek, bu ziyaretler iade edilecektir. Öğle yemeğini hususi surette yiyecek olan Mısır Hariciye Nazırı saat 10 da Atatürkün kabrine bir çelenk koya- | cak, müteakiben İsmet İnönü ensti- tüsünü ziyaret edecetir. Pazartesi akşamı saat 20,5 da Ha- riciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu ve bayan Saraçoğlu tarafından Hariciye köşkünde misafir Nazır şerefine bir riyafet verilecek ve ziyafeti saat 22.5 da verilecek bir resmi kabul takib odecek- tir. 20 Haziran, Salı Abdelfettah paşa, o gün saat 10,5 da Gazi enslitüsünü, müteakiben usta mektebini ziyaret edecek ve saat 13,5 da Başvekil Dr. Refik Saydam tarafından şerefine Anadolu klübün- de bir öğle yemeği verilecektir. O gün saat 16 dan itibaren ziraat enstitüsü, ve Çubukbarajı ziyaret edilecek saat 20 de Mısır sefareti tarafından An- karapalasta bir akşam ziyafeti verile- cek, bu ziyafeti bir suvare takib ede- cektir, 21 Haziran, Çarşamba Misafirimiz, saat 10,5 da orman çif- liğini, polis ve jandarma enstitüsüğü ziyaret edecek ve saat 13,5 da İran büyük elçisi tarafından İran sefare- tinde şerefine verilecek öğle yeme- ğinde hazır bulunacaktır, Mısır Hari- ciye Nazırı o gün saat 16,55 da radyo istasyonunu ziyaret edecektir. Saat 19 da Anadolu ekspresine bağlanacak hususi vagonla Ankaradan İstanbu- Is müteveccihen hareket edecektir. / haziran penşembe günü saaf B,5 da Haydarpaşaya muvasalat ede- cek olan misafirimiz, Vali, kuman- dan ve diğer zevat tarafından karşı- lanacaktır. O gün Vali ve kumanda- nı ziyaret edecek ve bu ziyaretler ia- de edilecektir. Abdelfettah paşa saat 11,5 da Tak- sim âbidesine bir çelenk koyacaktır. Öğleden sonra da müzeleri ve saray- ları ziyaret edecektir. Muhterem misafirimiz 23 haziran- da evkaf müzesini, Kariy? camisini, surları, camileri ziyaret edecek, Ta- rabyada öğle yemeği yiyecek ve öğle- den sonra Bo ve Adalarda mo- törle bir gezinti yapacaktır, Mısır Hariciye Nâazırının şehrimiz- den hareket günü hakkında âyrıca bir program hazırlanacaktır Elele verirken... (Baş tarafı 1 inci sahijede) kurulan sulh müsellesi, bundan tam otuz sene evvel, yani 1908 Meşrutiyet inkılâbında da Türkiyenin dileği id. Bütün dostlarımızca malüm olan ci- han vaziyeti, o günü bu muvaffakıye- te eriştirememişse, -kimseye kabahat bulmıyalım. talihsizlik, hâdisatın ta- blatından doğmuştur demek pek ye- rinde olur. Gelelim bugüne; kanaatimizce şu Fransa ayni kıymette iki muazşam medeniyet zaferi kazanıyor; biz na- musla şeref ve azimkâr bir sulhsever- Uk sayesinde «hakka ermek» muvaf- fakıyetini bir daha dünyaya göster. miş oluyoruz, Büyük Fransa ise hak tammanın ve beynelmilel insaniyette insanca, mertce hakikat kabul etme- nin yüksek mefharetini parlak bir surette elde ediyor. Son devirlerin si- yasi tarihinde pek az görülen en bü- yük muvaffakıyet noktası bizce budur. Bunun gerek her iki memleket, gerek bütün beşeriyet için ne hayırlı bir men. İaat kaynağı ve medeniyet sigortası teşkil ettiğini söylemeğe lüzum var mı? Şüphesiz ki, esas itibarile yok; zira hakikat o kadar meydanda, Lâ kin ameli fayda itibarile vardir diye cevap veririz. Türk - Fransız müstak- bel münasebetlerinin siyasi, iktisadi, mali ve kültürel sahada mazhar olabi. leceği o kadar mesud inkişaflar mev- cuttur ki, bunlar için beş on makale değil, cildler ve yazılmalı dır. Biz de sırası düştükçe bu sütun- larda ayni mevzua dönmekten dalma temiz bir zevk duyacağız. "Ana prensiplmizi her vesile ile söy- ledik, En gerçek dostluğun tek sağ. lam, temelipi, dürüstlük umdesi üze. rine kurulu açık sözlülükte buluyo. rus, Türkün seciyesi maltmdur. Üstü çok süslü lâkırdılar içine yalancı ve hasis niyetler sarmaktan hazzetme- yiz. Gönlümüzün zevk aldığı şey, ki- bar bir sadelik ortasında özlü ve merd samimiyeller yaşatmaktadır. Bütün milletimizi pek haklı ola- rak sevindirecek bulunan Türk - Pran- siz anlaşması, bizim fikir hayatımıza mensup olanlar için ayrıca bir zekâ bayramı demektir. Devirler var ki, Türk ruhu ve kültürü Fransa ile fası- Jasız bir irfan kucaklaşması içinde bu- lunuyor. Şiirimiz, edebiyatımız, fen ve felsefemiz hukukiyat ve iktisadiyat AÂlemimiz tıpkı bir antene dönmüştür. Fransada hangi zekâ ihtizazı olur ki, Türk edebiyatı onu yakalamak iste. mesin, Türk hassasiyeti ona lâkayıd kalsın? Açık söyliyelim; biribirini bu kadar İyi anlamağa namzed iki kavmın bu anlayışı geciktirmekte devam etmesi, yalnız siyasi bir suç olmazdı; ayni zâ- manda bir de medeni ayıp teşkil eder- di. Şu sebeple Fransa ve Türkiye ara- sında hiç bir pürüzlü iş bırakmamak için aydın ve başarıcı bir hüsnüniyet ve irade ile çalışmış bütün Türk ve Fransız resmi ve gayri resmi mahfille. ri tebrik ederiz; çünkü iftihar edilecek bir eser vücude getirmişlerdir. İki memleketi ayrıca kutlarız. Zira ikisi. nin de menfaat ve şerefine uygun bir iş yapılmıştır. Nihayet en gerçek tebrikâta lâyık bulduğumuz diğer ulvi bir mercie de sıcak duygulanmızı yükseltmeği vecibe bildik: Cihan sulhü ve medeniyet! Evet, idealist insanlığa müjdeler olsun. Çünkü işte kendisi. ne en büyük fedakârlıkla yar olmak isteyen üç ulu milleti gene hizmetine amade buluyor; İngiltere, Fransa, Tür kiye... Hem de ne maksadla? Yalnız hakkı korumak ve geleceği kurtarmak için! Fazıl Ahmet Aykag