17 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

v Her Bayan M Çubuklu Gazinosunda Kıymetli ve kemani Bay SADİ Seanslarına devam etmektedir. Pazar Ban'atkâr YALLA CUMARTESİ TELGRAF? TAN, Avrupada Yeni Bir MESELE ii Almanya, Slovakyayı gal ederek büyük Alman- ya hudutları içerisine al- mak ihtiyacındadır. B nun için de mutat taktiği takibe başlamıştır: Dahil- de bir karışıklık çıkar- mak. Bu karışıklığı bastır- mak için tazyik ve müda- hale. Arkasından işgal. | Yazan: M. Zekeriya SERTEL | Orta Avrupada huzursuzluk! yine başladı, bu defa Almanya-! nın Slovakyayı boğmak için hazırlandığına ait haberler alı- yoruz. Slovakya, Almanya tarafından par- çalanan Çekoslovakyanın bir parça- 81 idi. Geçen martta Almanlar, Mo-| ravya ve Bohemyayı İşgal e: sonra Slovakyaya güya muhta vermişti. Yalnız Slovakya tarikile bir taarruza mâni olmak için, bu mem- leket dahilinde istediği yerlerde tah- kimat yapmak hakkını: muhafaza et- mişti, Slovakya bir tsraftan Almanya, bir taraftan Macaristan, bir taraftan da Polonya ile hemhuduttur. Ar manya, Polonyaya karşı askeri bir hareket yapmıya lüzum gördüğü tak- | dirde Slovakyanın büyük ehemmiye- 4 vardır, Çünkü Polonya, hududun bu kısmını tahkim etmemiştir. Almanya, Slovakyayı işgal ederek Almanyanm bir vilâyeti olarak bü- öv Almesyo bıdutlam islna sİmak Banilikiyacındağız. Bunun ğin öledenbezi takip ettiği taktiğin bu defa Slovak- yada da tatbik edildiğini görüyoruz. Dahilde bir karışıklık veya müdaha- Jeyi davet eden bir hâdise çıkarınak, | Bu karışıklığı bastırmak için tezyik ve müdahale. Arkasından işgal. 25 udefa Slovakyada çıkarılan hâdise malüm, Bir kaç gün evvel/Kladno şehrinde bir Alman po- Misi öldürülüyor. Bunun üzerine hal- ka silâh çeken Alman askerlerinin balk tarafından silâhları alınıyor. Bunun üzerine Alman gizli zabıta teşkilâtı faaliyete geçiyor. Sütün ev- der aranıyor. Şehirde iderel örfiye Jön ediliyor, 300 kişi kurşuna dizili- yor. Halka büyük bir ceza terhedi- iyor, Almanların işgali altnda bulunan diğer sahalarda da halk arasında gizli hoşnutsuzluk ve İsyan emarele. ri eksik değildir. Alman zabıtasının bütün şiddetine rağmen, işgal edilen | sahalar halkı, alttan afta Almanlarla | alay ediyor, milli ruhunu muhafaza | etmiye çalışıyor. Almanya, bu hâdiselerden istifade ederek Slovakyayı işgale karar veri- yor. Slovakyanın merkezi olan Bratis- lavada bir ordu karargâm ihdas edi- liyor, General Wietershein'in kuman- dasında Magdeburg kolordusu bura- ya gönderiliyor. Slovakyanın Polonya bhududunda bir emniyet mıntakası vücude getiri- liyor ve buraya 230 bin asker gönde- riliyor. Hudut boyunda bulunan köy- ler boşaltılıyor ve hudut boyunca İ- dareyi Almanlar ele alıyorlar, Bütün bu harekâttan maksât şu- dur: Slovakyayı ilhak. M arttanberi Alman (milletine yeni 'bir kazanç gösterileme- miştir. Danzig meselesi, bütün gay- (Sonu Sa: 6, Sü 8 da) Gafenko Geliyor Romanya Hariciye Nazırı Gafen- ko, dün Yunan Kralı tarafından ka» bul edilmiş, General Metaksasla iki Saat görüşmüştür. Gafenko, dönüşte tekrar şehrimize gelecek ve burada İki gün kadar kalacaktır. Atina gö-| Tüşmelerine ve Ankara temaslarının akislerine ait tafsilât üçüncü sayfa-| muızdadır, Türk - Mısır Dostluğu Mısır Hariciye Nazırı Bu Akşam Şehrimizde NAZIR "TÜRKİYEYE MISIRIN MUHABBET HİSSİYATINI GÖTÜRÜYORUM. DEDİ Ask heraher bustin #sat 17 de Resarahun vanurile şe tımda İstanbul Komutanı Korgeneral Halis Bıyıktay, Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar, Merkez Komutanı General İs- mail Cemal, hükümetimiz tarafından tayin edilen mihman- darlarla Mısır elçisi ve şehrimizdeki Mısır Başkonsolosu, bir askeri ihtiram kıtası ve bir bando mızıka tarafından istikbal edilecektir. Abdülfettah Yahya Paşa rıhtıma çıkarken mızıka Mısır ve Türk istik- Mil marşlarını; çalacak, (ihtiram! kıtası selâm resmini ifa edecektir. | Misir Hariciye Nazırı ve refakatin- | deki zevat Perapalasa misafir edile cekler ve akşam yemeğini hususi sU- rette yiyeceklerdir. . ' Yalovaya yarın gidecekler Misafirler, yarın sabahleyin saat 8 de Perapâlastan hareketle Çalata rihtımına inecekler ve saat 830 da buradan hareket edecek olan Ulev| vapurile Yaloyaya gideceklerdir. © | Dost hükümet Nazırı ve yanındaki zevat rıhtımdan ayrılırlarken bir gün evvelki merasimle teşyi edilecek, bu merasimde bir polis ihtiram kıtası bulunacaktır. Misafirleri hâmil bulu» nan vapur, saat 10.30 da Yalovoya muvasalat edecektir, Misafirler ors- da Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, Yalova kaymakamı ve janderma'ku- mandanı tarafından kerşılanacaklar- dır. Oradan otomobillerle doğruca banyolara gidecek olan dost hükümet Nazırı, saat 11.45 te Cümhurrelsimiz tarafından kabul edilecektir. Bu ka- bulden sonra misafirler banyoları ge- zecekler, saat 17 de yine Ulev vapu- rile ve yanlarında Hariciye Vekilimiz olduğu halde Pöndiğe hareket ede- ceklerdir. Saat 18.10 dn Pendikten | hareket edecek hususi bir tren misa- firleri Ankaraya götürecektir. Ankaradaki merasimin programi Dost hükümet nazırını ve yanın- daki zevat hâmii olan hususi tren, 19 haziran pazartesi günü saat 8.39| te Ankara istasyonuna muvasalat e- decektir. Misafirler burada Ankara Veli ve Belediye Reisi Nevzat Tandoğan, Ha- İsmet İnönü Kral Zogo İle Görüştü Kralın Kardeşi Prens Celâl Maiyyeti İle Şehrimize Geldi nemencloğlu, Ankâr« Mevki Kuman danı, Hariciye Vekületi Protokol dai resi Şefi, Emniyet direktörü, Mer-| kez kumandanı, Mısır sefareti erkâ- | Arnavutluk Kralının kardeşi Prens AR 17 HAZİRAN TANEVİ Istanbul Ankara caâ. 102 ISTANBUL TELEFON: 24310, 24318, 24919 Bu Akşamdan itibaren her Akşam TAKSİM PANORAMA BAHÇESİNDE Türkiye Ses Kraliçesi MAMİYET YÜCESES ve arkadaşları Beşinci Yıl — No. 1392 Ö BAREM MÜZAKERELERİ Mecliste Muhtelif Hatipler Tadil Takriri Verdiler Müsteşarlar Bundan Böyle Hariçten Tayin Edilmiyecek Buna Ait Takrir Kabul Edildi Diğerleri Reddolundu, 3 Maddenin Müzakeresi Bitirildi Ankara, 16 (TAN Muhabirinden) — Büyük Millet Meclisi, yeni Barem projeleri üzerindeki müzakerelerine bugün de de- vam etmiş ve oldukça münakaşalı geçen bu toplantıda bir çok hatipler söz almışlar, muhtelif tâdil takrirleri vermişlerdir. Dev- let memuwriyetine ilk defa giren müsteşarlar hakkındaki hüküm, itirazlara uğramış ve tâdil edilmiştir. Barem müzakereleri sırasında söz alan hatiplerden Ziya Gevher Etili Ve | rimize gelecektir. Dost ve kardeş MısırınHariciye Nazırı rih-| riciye Vekâleti Umumi Kâtibi Me- | Tadili istenen noktalar Bilhassa devlet memurluğuna ilk defn alınacak olanlar, vekâlet müs. teşarlıkları, umumi müfettişlik, Rİ. yaseticüimhür dairesi memurlukları, hususi kalem müdürlükleri, mü cimlikler, elç r, valilik Yıkuk müşavirliklerine kenünun ü çüncü maddesinde yazılı kayıtlara ——;İâbi tutulmaksızın kadrodaki derece. ler masşı ile memur tayin edilebile. İctkleri hakkında beşinci madde tile, İderece terfileri için yüksek tahsil gö ren memurlar ile diğer memurların tâbi tutulacakları müddete alt altın. cı madde üzerinde geçen bu müzake. relerde hatipler devlet kadrolarının. en başmda gelen müsteşarların ha. | riçten tayin edilmelerindeki mahzur Hatiplerden B. Fuat Tiensinde AÇLIK Tehlikesi Japonlar, Ablukayı Şiddetlendirdiler Londra, 16 (Hususi) — 'Tiensinde Japonlar Ingiliz ve Fransız imtiyazlı kaydın tayyini, memüurlerin devlet hizmetine alınırken tahsil derecele. rinin nazar; dikkate alınmakla bera. ber terfilerinde üç ve dört sene gibi bir fark gözetilmemesini. istemişler ve bu maksatla müteaddit takrirler mıntakası etrafındaki ablokayı şid. | vermişlerdir. detlendirmişlerdir. Bu yüzden şehre Bu sırada söz slan Refik İnce, yeni gıda maddeleri girmiyor. Taze| (hükümetin; bu proje kanun ol. duktan sonra pek yakın bir za- manda, tâdil teklifleri ile tekrar Meclise gelmeğe mecbur kalacağı- ni tebarüz ettirmiştir. Emin Sazak (Eskişehir), kürsüde projenin muayyen bir maddesi hak- (Sonu: Sa, 4, sü. 4) gıda maddeleri ihtiva eden sepetleri uzatanlara da Japonlar tarafından a- teş edilmiştir. Hâdisenin protesto e- dilmesi üzerine Japonlar böyle bir hâdise vuku bulmadığını söylemişler- dir. Japonlar o ablokayı kaldırmak için Tiensini müttehit İngiliz — Japon kontrolü altına almak lâ. zım geldiğini söylüyor, bundan başka Şimali Çinde kullanılan pa- rayı tanıması, Şimali Çindeki 50 milyon dolarlık gümüşün teslimi. ne yardım etmesi, Şimali Çinde Japonya ile teşriki mesai etmesi icap ettiğini ilâve ediyorlar., İngilizler, Japonların bu hattı ha- reket üzerinde ısrar etmelerini Son (Sonu: Sa. 4, sü. 3) Memurlar Barem Projeleri İçin Ne Düşünüyorlar? Bütün memurları alâkadar e- | | den bu bahis üzerinde bir anket açtık. Ankara muhabirimizin bu ankete aldığı cevapları al tıncı sayfamızda okuyacaksınız. Bir Fransız Tahtelbahiri » 77 Kişi Ile Battı. Londra, 16 (Hususi) — Hindi i memiştir. Saygondan 230 mil mesafede bulunması içap eden Çini sularında bulunan Fransız tahtelbahiri Feniks, Saygon li. tahtelbahirin izini bulmaktan mam ötesinde suya dalmış ve ümit kesilmiştir. Tahtelbahir | bir daha çıkamamıştı. Denizal. 1400 tonluktur ve 1930 da ya. | tının battığına kafi surette hük- pılmıştır. molunmaktadır. Denizaltıda TI mürettebat bulunmaktadır. Tayyareler ve muhripler araş. Hüdisenin Pariste intişarı Pa- riste derin bir teessür uyandır. mış ve Cümhürreisi Löbrun, | ları işsret etmişler ve maddeden buj İbir hayır alâmeti telâkki tırmalar yapmaktadır. Fakat, yarın Fas Sultanına vereceği zi. Celâl Zogo mı, bir askeri kıta ve bir bando ta- Yazısı 4 ünzü' sayfada (Sonu Sa: 6, Sü: 5 de) | bu araştırmalar bir netice ver. | yafeti ilgaya mecbur olmuştur. 1 mediğini anlatmıştır. İngilterenin Moskova ş Sefiri Seeds > MOSKOVA Temasları Ağır Gidiyor Görüşmeler Bugün de Devam Edecek Londra, 16 (Hususi) — Dün iki | buçuk saat süren toplantıdan sonra İngiltere ve Fransanın Moskova Se #irlerlere Mister Sirang buğün de Sovyet Birliği Başvekili B. Molo. tof ile görüştüler. Görüşmeden sonra, Mister Strang, konuşmaların yarın da devam et- mesi muhtemel olduğunu söylemiş- tir. Sovyetlerin resmi Ajansı bu ko- | muşmaların “Tam mânasile hoşnut. | luk verecek mahiyette olmadığını, bildirmiştir. Dünkü içtimada İngiltere ile Fransa hükümetlerinin nokisi naza. rını anlatmışlar, B. Potemkin o mü- tercimlik etmiştir. İki taraf arasın- daki konuşmaların devamı şimdilik edilmek- tedir, ik l Slovakyanın vaziyeti Slovakya Hariciye Nazırı. Alman. yanın Slovakya mukadderatın: ele almak istediği hakkındeki şayialar dolayısile bugün beyanatta buluna- rak Slovakyanın istiklâlinı feda et- mek fikrinde olmadığını söylemiş ve Macaristan ile Slovakya arasın. © daki münasebetlerin henüz düzel,