17 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

17 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahkerıelerde Adabı Diniyesi Ifa Edilmeden Gömülen , Cenazeden Çıkan Dava ye ikinci ceza mahkemesi, dün, Si defa ahret yolculuğundan döndü- rülen ve nihayet gece lâmba ile gö- mülen bir cenaze naklinden di hakaret ve dövme davasım tetkik et- ti Bu karışık davanın şikâyetçisi Sultanahmet camii imami Sait, suç- Yusu da belediye mezarlıklar müdür- Jüğü cenaze otomobil şoförü Bekirdir. Dün mahkemede davacr avukatı i- le suçlu şoför bulundular. Davacı i- mam, varife esnasında kendisine ha- karet edildiğini ve dövüldüğünü, züne mukaddime yaptıktan sonra şi- kâyetini şöylece anl — Bir gün Yerebatandaki hususi hastanelerden briisinde bir erkek hasta ölmüş, hastane müdürü beni buldurdu. Gı Yerebatan camiine nakledildi. Teçhiz ve tekfini, tam, Ölünün Silivride bulunan bası yıldırım telgrafı çekmiş — Cenazeyi kaldırmayınız Ben | geleceğim, demiş. Daha evvelce be- müracaat edilerek cenaze 0- istenmişti. Ben censzenin üstünden bir kedi filân geçmesin di- ye caminin bir odasına kilitledim ve işime gittim. Cenaze söhibini bekli- yorduk.Ben camiden ayrıldıktan son ra şoför gelmiş, ki kapıyı açtır- mış. Cenazeyi otomobiline koyarak mezarlığa götür! ş. Onu tesa- düfen Cağaloğlunda gördüm. Kendi- sine: — Yâhu cenazeyi nereye götürü- yorsun. Henüz resmi muamelesi ik - mal edilmedi. Defn ruhsatnamesi a- Adâp ve şaairi diniye ifa e- Bu şekilde ölüyü gömmek Annesi Ile Dayısını Tehdit Etmiş Meşhut suçlara bakan Asliye dör- düncü ceza mahkemesi dün anasını ve dayısını öldürmek istiyen Diran isminde bir gencin duruşmasını yap- İı. Davacı yerinde suçlunun dayısı Gedikpaşa eczahanesi sahibi Vahran ile annesi Nina oturuyorlardı. Annesi söyleniyordu: — Ah verdiğim süt haram olsun, irin olsun, fitil fitil burnundan gel sin. Kama ile üstüme yürüyorsun, be- ni öldürmek istiyorsun. Dayısı da şikâyetini şöyle anlattı — Diran dün eve geldi. Kamasını çekti. Benim ve annesinin üstüne yü- rüdü. “Babamdan 500 lira miras kal- mıştı, Onu veriniz, vermezseniz sizi öldüreceği dedi. Bizi korkuttu. Ha yatımız tehlikededir, Kendisine ceza veriniz. Suçlu kendisini müdafaa ederken — Benim babamdan kalan 500 li- ramı anamla dayım vermiyorlar. O- nu istedim. Yoksa kama çekmedim, tehdit etmedim, diyordu. Müddelumumi iddiasını söyledi. Cezalandırılma: istedi. Muhakeme cezayı müstelzimdir. “e Dedim, Benden nakil parası olarak beş lira iki kuruş istedi. Ben bunu verdim, Cenazeyi tekrar camie ge- tirdi, koydu Şoför Bekir, hiç te vazifesi olma» dığı halde bundan sonra cenazenin resmi müamelesini kendisi tamamla» mış. Gece lümba ile cenazeyi otöme- bile koymuş, ve mezarlığa götürerek yine lâmba ile gömmüştür. Ben şofürün'bu hareketini Mezar- klar müdürlüğüne telefonla bildir- miş ve şikâyet etmiştim. Ertesi gün, âmiri tarafından muaheze edilen ş0- för, bundan muğber olmuş, bana gel- di, Camide, halkın içinde hakaret et- tiği yetişmiyormuş gibi üstüme de yürüdü. Beni tokatladı. Cenaze teç- hiz ve tekfini imamların vazifesidir. Bu vazifemi ifa ederken dövüldüm, hakarete uğradım. Şoför Bekir, hâdisey! tamamen in- kâr ediyor ve: — Belediye cenazelerden nakil ücreti alır. Bunlar Mezarlıklar müdürlüğü- ne telefon etmişler, araba istemişler, beni gönderdiler. Başka cenazeler de vardı. Ben ükşama kadar bunları bekliyemezdim. Onun için cenazeyi ahp götürmek istedim. Ftesm! mun» melesi ikmal edilmediğini söşledik- | leri için geri çevirdim. Akşam sahibi geldi. Beraber götürdük, göm- dük, diyordu. Mahkeme, dün kararını bildirecek- ti. Dosya içinde iddianamenin bulun- madığı görüldü. Dosya, bu noksanın ikmali için müddelumumiliğe iade e- dildi. ze Kafayı Çekince! Sahneye. . Hücum Etmiş Necmi isminde bir delikanlı, ev- velki gün Sandıkburnundaki “Bizim,, gazinoya gilmiş, Iki 49 luk içtikten sonra saz heyetine sevdiği havaların galınması için kâğıtlar göndermiş Heyet müşterinin istediği bir iki ha- vayı çülmiş, Müracaatlar sıklaşınca, soz heyeti bunları isafa imkân bula- mamış ve aldırmamış. Necmi bundan müteessir olmuş. Sahneye hücum et- miş. Bu sırada da muvazenesini kay- bederek düşmüş, bir çok yerlerinden yaralanmıştır. Meşhut suçlara bakan Sultanah - met sulh üçüncü ceza mahkemesi, dün sorgusunu yaptı, Suçlu kendisi- ni müdafaa ederken: — Çok sarhoştum. Bunları yap - mamış olduğumu sanıyovum, diyordu Şahitler dinlendi. Suçlunun eroin (o kullanmaktan mahkümiyeti varmış. Muhakeme bur karar için bugüne birakıldı nun tahkiki için talik edildi. Her ala Taksimde eman çam İZZET BAHÇESİNDE , Dikkat: Bahceye Taksimde Büyükdere sinir durduğu sokaktan ve Ayaz paşa Jandarma karako $ A E ve Kemani: NECATİ TOKYAY, Piy: mençe: SOTİRİ, Cümbüş ek ist: FEVZİ, Klarnet: ŞÜKRÜ, Ke- CEMAL, Ney: NİHAT, Okuyucu: HAMİT ve YAHYA Bayanlar: SUZAN, MUKADDER, BİRSEN, MELÂHAT Ayrıca; Çalı Kuşu LÜTFİYE tarafından Anadolu Milli Oyunları « amman Meze Höriçten getirilebilir, Telefon: 41902. geen Bu Akşam TURAN Tiyatrosunda San'atkâr NAŞİT ÖZCAN ve ERTUĞRUL SADİ TEK Birlikte KARILARININ EMRİNDE Vedyli 3 Perde, Okuyucu AYSEL, Varyete, wn yoletur. "Tel: 22127 Platlarda Dueto, So TAN Tiensinde Açlık Tehlikesi (Başı 1 incide) Enda vahim bir vaziyet telâkki e- ve Ingiliz atlerini kor: ik için en kati tedbirleri almak lâ- zım geldiğini söylüyorlar Ingiltere hükümeti, Amerika ve Fransa ile temasların devem ef mektedir. İaşe vaziyeti müşkülleşiyor Tientsin, 16 (A.A) — Japonlar tahdidi tedbirleri takviye etmişler- dir. Abloka altına alınan mıntaka; girip çıkmak müsaadesini Çinliler pek azdır, Bir çok grupları İmtiyazlı mintakalara sokul- mamıştır. Bunlar kamyonlarla nak- ledilerek Japonlar tarafından başka yerlerde çalıştırılmaktadır. Bu sabah imtiyaz mıntakasının yarış sahasına giden yolu tıkayan barikadın civa - rında silâh sesleri işitilmiştir. Mem- nulyete rağmen mıntakaya sepetler- le sebze taşıyan Çinlilerin üzerine a- teş edildiği öğrenilmiştir. Abloka #btna alınan mıntakanın laşe vaziyeti vahamet kesbetmekte- dir. Asahi Şimbun gazetesi, Ingiliz ve Fransız imtiyazlı mıntakalarına kar- şı Tientsin askeri makamları tarafın- alabil hükümetince (tamamen tasdik edildiğini yazmaktadır. Buradaki Amerika kansolosu, mü- him bir otomobil ticarethanesinin di- rektörü olan Amerikalı Maecon'ın imtiyaz mmtakasında Japon nöbetçi- leri tarafından üzerinin araştırılma- sını Japon makamları nezdinde pto- İ testo etmiştir. Japon konsolosu bu- ip ve erek özür dilemiştir. Amerika gazetelerine göre Amerika gazeteleri Tientsin hâdi- sesine büyük ehemmiyet vermekte. dirler. Nevyork Times gazetesi, diyor ki: “Japonyanın Uzak Şarkta, Alman- yanıp Avrupadaki mücadelesinin ay» İnini takip etmekte olduğu günden güne âşikâr bir surette meydana çık- maktadır. Bu mücadele, bir tek dev- letin tevessü ve hakimiyetini temin icin. diğer devletleri ortadan kaldır- miyâ matüftur.,, Amerikada, Çine karşı sempatı artmaktadır, Efkâri umumiye mües- sesesinin en son telkiklere göre, A- merikalıların yüzde 74 ü Çin lehin- de ve yalnız yüzde ikisi Japonya le- hindedir. Amerika halkının yüzde 72 si Japonyaya gönderilecek esliha ve mühimmata Amerika tarafından arm- bargo konulmasına taraftardır. İtalyan gazetelerine gelince Bütün Roma gazeteleri ayni bahis üzerinde makaleler yazıyorlar ve Ti- entsin hâdisesinin, çember içine al- ma siyasetine karşı totaliter devletler tarafından yapılan bir mukabele ol- duğunu beyan hususunda müttefik- tirler. Popolo di Roma, “demokrasilerin koalisyon teşebbüslerine karşi tota- Hter devletlerin mukabil taarruzları unvanlı yazısında şöyle demektedi: “Büyük Britanya o kadar karışık bir vaziyet karşısındadır ki, umumi bir harbe sebebiyet vörmeden bunun içinden çıkmasına imkân yoktur.,, Gazetta Del Popolo, diyor ki: “Nihayet Japonyanın sabrı tüke- necektir. Totaliter devletlerin yani Japonya, Almanya, Italya ve Ispan- yanın kayıt ve şartsız olarak ve her sahada teşriki mesaiye karar verme- lerinin zamanı gelmiştir... ——> TEŞEKKÜR Çok sayın arkadaşımız Talât Kar- patın âni olarak aramızdan â; Tük ebediyete kavuşması üzerine ge- rek cenazeye ve gerek yazıhanemize | kadar gelen dostlarına teşekkür ede- riz. « NATTA Acenteliği EVLENME Istanbul Umumi meclisi azasmdan |Bay Mustafa Faik Aşkının. biraderi Bay Adil Aşkının kızı Nesrin ile top- çu teğmeni Bay Kâmil Ermutlunun nikâhları, bu perşembe günü Beyoğ- lu dalresinde aktedilmiştir. Her iki gence ve ailelerine sandetler temen- ni ederiz. MEVLÜT Zirnat Vekâleti teftiş heyeti reisi Bekir Şasenin ve eşi Mihribanın rü- huna 19 haziran pazartesi günü öğ- leden sonra saat 13.30 da Kızıltop- rakta Zühtüpaşa camiinde Mevlüt 0- kunacaktır. Arzu edenlerin bulunma- ları rica olunur, Evlâtları dan alınan abloks tedbirlerinin Japon | amele | nun bir: yanlışlık eseri olduğunu söy- | İralı hudut taşından Payasa kada: DOKTORLARIN DÜNKÜ TOPLANTISI : Dünkü toplantıda bulunanlar Dün akşam Etibba odasında bir| toplantı yapılmıştır. Toplantıyı oda | reisi Yahya Orhan açmıştır. Idare| heyeti tarafından hazırlanan 6 aylık | faaliyet raporu okunup kabul edil - miş, bundan sonra yeni bir neşriyi bürosu tesisi hakkındaki idare heye- | Mecliste Barem İçin Müzakere (Başı 1 incide) kında $öz söylerken hususi müesse-' seler baremine de temas etmiş, sırada Rasih Kaplan oturduğu yer- den, Emin Sazağın bu gibi müesse- selerden sık sık bahsettiğini işaretle" “5 Baremin hususi müesseseler- deki aksi tesirini değil, biraz da kö lerdeki aksi tesirini düşünelim” diye | bağırmıştır, Rasih Kaplan: miyor, siz hâlâ huşusi den bahsediyorsunuz” teli. Müstakil grupun içtihadı Müstakil grup namina &8öz alan Fuat Sirmen de şunları söylemiştir: “ Arkadaşlar, bu istisna! madde içinde yazılı uriyetlerden e biz yalnız müstesarlıkların yeri olmadı- a tevlit eden sebe; yukarı söylemiş bulunu r. Ben onların söylediklerine ufak bir nok- etmekle iktifa edeceğim.| Vekâlet makamlarını | işgal eden kimselerin kariyerden gel meleri asla zarpri değildir. İşin bu- şında bulunanların kariyerden gel meleri zaruri olmadığı için Vekâletin bütün işlerine taallâk eden hususatta yardımcı bulunanları bu kayıtla ka- riyer harici addedersek Vekâletin i- şi nasıl görülecektir? Binaenaleyh, arzettiğim hususlar nazarı itibara alınırsa bu istisnalar i- çinde müşteşarlıkların yeri olmadığı anlaşılır, Devlet dairelerinin iyi işle- mesi için müsteşerları da hususi ka- lem müdürleri gibi şahsa bağlama- nin fayda değil, belki zarar tevlit &- deceğini düşündük. Binaenaleyh tek- lifimiz müsteşarlıkların bu madde İ- çerisinden çıkarılmasına altlir, Bu hususa dair bir takrir veriyoruz. Reye konulan bu takrirlerden müs tesarlora ait hükmün beşinci madde- den çıkarılmasına nit olanı kabul e- dilmiş ve diğerleri reddolünarak deler olduğu gibi tasvip olun! Kanunun yedinci maddesir dar geçen bu müzakerelerden sonra meclts pazartesi günü toplanmak Ü- gere içtimaına nihayet vermiştir. Kabul edilen lâyihalar Meclisin bugünkü toplantısında, Başvekil Dr. Refik Saydam, Meclis rTüznamesinde bulunan ve cenup hü- dudunda Meydanı Ekberin bir Kilo- metre şimali şarkisindeki 312 numa- i nen sahada hudut muamelelerinin kaldırılmasına sit kanunun tercihan müzakeresini istemiş ve DU teklif tı edilmiştir. Kanun alkışlar ara- sında kabul olunduktan sonra İsta; bul Elekirik ve Travmay, Tünol teş- kilât ve tesisatının Istanbul beledi- yesine devrine ait kanun lâyfhasına ve Türkiye Amerika ticaret anlaşma- sının Türkiye — Belçika iadei müc- ti takririnin. münakaşasına başlan mıştır, Azödan doktor Ihsan Sumi, buna şiddetle muhalefet etmiş ve böyle bir şeye lüzum olmadığını bi dirmiştir. Neticede yetle reddedilmiş, toplantıya nihayet verilmiştir. bu teklif ekser | İsmet İnönü Kral Zogo İle Görüştü Yalova, 16 (A.A.) — Reisi- Jcümhur İsmet İnönü. Kral Zogo ve Kraliçeyi dün saat 16,30 da hususi olarak kabul buyurmuş- lardır. * Prens Celâl Zogo geldi Eski Arnavutluk Krali Ahmet Zo. gonun ağabeyisi Prens Celâl Zogo, ailesi ve 28 kişilik maliyeti ile bera. ber dün sabahki Konvansiyonel tre. Bi ile Yuğotlavyadan şehrimize gel. miştir Prens, Sirkecide delin Özipek Palas o. miştir. Zavcesi ve üç kız, üç 17-6.939 be. üsheeoi ANKARA RADYOSU Türkiye o Radyodifüzyon Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu | Dalga Uzunluğu 1639 m. © 103 Kes 120 Kw T.A G I97am. 15195 Kes 20 Kw T.A P 31108m. 146 Köz 20 Kw. Gemörtesi, A 6. 1939 3 “Türke mtiriğir 1 — — Dede K£ ki — Gözümden gönlümden git miyor. 3 — Sadettin Kaynak — ban gerin — Gecemiz kapkara, 4 — Art ki — Kürâllinieszkdr şarkı — Neşi geçen Proxram. Şetarabar peşrevi. 2 ? —sa araban ş Şetara- örnrümü. $ — Muhayyer © türk — Güneş doğdu damlara, 14 Memleket #aat ayarı, ajans ve meteorolaji haberleri 1410 Pi) 18,30 Program. 18,35 Müzik (Melodi- ler — PL) 1845 Müzik (Küçük Orker- tra — Şek: Necip Aşkınt 1 — Humpbrtes — Plerronun vedal (Hazin serinad) 2 — Amadel — İnvann (Serenad) 3 — Mos» zkowski — İspanyol 4 — Ratşh Benatrky w Grizinge bir deha gitm: yim (Vals), 5 — Paul Lineke —Kapri ad), 19,15 Türk müziği (Foml hes yeti) 20 Memleket « meteoroloji haberle vi Yar — R. 205 Türk müziği (Sazl rev ve saz semalleri) 2030 Türk 1 — Selâhattin Pınar — Hicaz şarkı Harta kalbimde acılmış, 2 — Suphi Ziya — Hicaz divan— Dün gece yesile $ — hak Varan — Hüseyni şark, — Bs: suların. 4 — Sedettm Kaynak — F ni Türkü — Göresin mi geldi 5 — Hi seyn! türkü — Meseli meşeli. 2050 Kor nuşma (Dış politika * bâdiseleri) 21,09 Temsil 22 Haftlk posta kuturu dillerde) 2230 Müzik ( müziği — PL) 23 Son ujıms haberleri, inat eshamı tahvilât, kambiyo « nukut börene (fiyat) 2320 Müzik (Carband — PL) 2,35 — 24 — 18,30 Müzik (Karışık program dans. ayan, ajans erkek çocuğu kendisiyle beraberdir. | Prense, Arnavutluk ( İşgülinde İtal. yahlâra karşı gönüllü 'milis teşkilâ, Si etinden wrde'eedare Tr G ğlu zan da reftkat etmektedirler. Prensi getirmek için Yugoslavyaya giden Kralın yaveri Kolonel Hüseyin Sel. man da eyni trenle şehrimize gel. miştir. Prens Celâl Zogo, deşi Muh oşi ve o) nihayet Yugoslavyaya ilticaya mec- bur kalmıştır. Celâl Zogonun sözleri Prens Celâl Zogo, dün kendisini oteldeki odasında ziyaret eden gure- tecilere, çok güzel konuştuğu Türkçe | ile şunları söylemiştir: — Türkiyeyi ikinci rak biliyoruz. Burada yerleşmek arzusundayım. Vatanımızı Sonuna kadar müdafnaya Uğraştık. Ne mümkünse yaptık. İleride daha farla konuşuruz.» Prens Celâl ile beraberindeki ku- mandanlar dün Perapalas oteline gi- derek eski Kral Zogo ile görüşmüş. lerdir. “Ümitlerimizi kaybetmedik, Kumandan Muhtar Gâloşinin, oğ-| tu Ramazan Galoşi de şunları söyle. miştir: nün birinde | vat Zaten işgal kuvvetleri şehirlerdedir. Dağlık yerlere sokulamamışlardır. İtalyanların Kralımız aleyhine ter ettikleri bir film, geçenlerde Ar. navutlukta bir sinemada gösterilir. ken, Kralın resmini gören bir çok mektep talebeleri büyük tezahürat yapmışlar ve “yaşasın Kral, diye bas! ğırarak şiddetle alkışlamışlardır. Propagandanın böyle aksülâmel ptığını anlıyan İtalyanlar, tezahü. rata iştirak eden 1050 Arnavut tale. besini tevkif ederek İtalyaya gön. dermişlerdir. Bundan başka memle. ketin ileri gelen şahsiyetlerinden de 104 kişi tevkif olunmuştur. rimin muahedesinin tesdiklerine ait kanun Jâyibalarının ikinci müzakere- leri yapılmış ve kabul edilmiştir. Çanakkalede Zelzele (dün detli bir zelzele olmuştur, Zarar yok- tur. Şimdilik malı ki, hiç bir Arnavut, tini İşgal edenlerin dostu değildi Draç cephesinde İtalyanlarla çar. Çanakkale, 16 (TAN) — Bu sabah, İpışan gönüllülerin kumandanı Ab. bah) saat beşi kır bir geçe #İd-İbas Kupi ve emniyet teşkilâtı . şefi Kurtş Kuti de bugünlerde şehrimi. ze geleceklerdir. işgal günlerin. de İtsiyanlara karşı harp etmiş ve vatan ola.! sadece bu hareketleri protesto ediyoruz. Fakat unutulma. memleke, Londra İ Nevyori f Brüksel Atina İİ Budapeşte İ Bö Belgrad Yokohama ESHAM VE TANVİLÂT 1067 19.18 raarum 3 Bahsettiğimiz Boksör Küçük Kemalin Aile: Teşekkür Ediyor Yeğenim, ağabeyim < Galata. saraylı boksör Küçük Kemalin zıyamdan dolayı gerek kıymet. li Galatasaraylı arkadaşlarile dostlarımızın ve gerekse yük- sek malbuatımızın gösterdikle- ri lülufkâr ve nazikâne alâkaya karşı minnetdarlığımızı derin teessürlerimizle arzederiz. Dayısı Hemşiresi Selman Üstüner Salha Gürman şa 23 Temmuz 1939 TÜRK GÜNÜ Bütün Amerika bu büyük günü kutlamağa hazırlanıyor, NEW YORK İ Sergisine ve bu büyük güne yetişecek olan seyahatlar tertip edilmiştir. 5 TEMMUZ KAFİLESİ: Simplonla Paris Pariste 7 Gün otel ve yemek Gucen Marry'de Kamara ve Yeme” Newyork'un en muhteşem oteli Barbizona Plaza'da 16 gün ikamet Normandie ile Havre'a avdet Ayrıca cep parası temin edilmişti” 40 Gün 40 Gece Kayıtlar Kapanıyor acele ediniz NATTA Galatasaray Tel. 44914