17 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

17 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 TAN İslâm - Türk Ansiklopedisi a Uzun senelerdenberi memleketimizin en güzide Cihan o Harbinin kısa bir bulâsası Les Tolstoy. Her genç neler bilmelidir? Les Markum Türkçeye Çeviren; B. Deniz Hayatı Sanayi Kralı Eli eserleri Yazan: N Eivard Garnett Türkçeye (Çeviren: X Türkçeye Çeviren: NG ikarnas Balıkçıs Belkis Boyar GRİ m âlimlerinin ve en salâhiyetli islâm mütefekkir- afk in lerinin iştirakile hazırlanan muazzam bir eser Asarı ilmiye kütüphanesi İslâm -| işine iştirak ettikleri halde, bu ağır BUGÜN ÇIKTI Kızınıza Cinsi Terbiye Vermek İstiyorsanız Bu Kitabı Okutunuz Hortlak İnönünün hayatı Yüzan: Ziya Şakir Bir sokak hâdisesi Leonid Lanş Türkçeye o Çeviren: » B. Deniz İsmet N 32 — Tngilterede sanayi inkılâbı . . li end yen ee Şimdiye Kadar 30 — Lord Nelsonla Ledi Hamiltor 29 — Ege kıyılarından 3 y 28 — İspanyada istiklâl 27 — İtalyan hikâyeleri 26 — Tarihin meşhur kadınları 25 — Ablam nasıl evlendi? 24 — Çinin kurtuluş kavgası Kırmızı saçlılar cer Kabahat kimde? 21 — Aşkın tekâmülü 20 — Sütnine 19 — Kleopatra ve aşkları 18 — Kendi kendimizi tahlil savaşı Abone Şartları : Senelik ahone 8 lira Altı aylık abone 4 $ hradır. Senelik abonelere bir küçük kü- tüphane hediye edilir. Her Genç Kız Neler Bilmelidir ? 0: Leo Markum eye çeviren! B. D. Rudyard Kipling Türkçeye çeviren #alikarnas Balıieşısı BUGÜN ÇIKTI Her Genç Kız, Sıhhatini Korumak İcin Lâzim Olan Tedbirleri Bu Kitapta Bulabilir. “3 Detektif Bürosu Yazan: Rikşax Borjiyaların Cinayetleri Aleksandr Duma Türkçeye çeviren: 9 — Uykulu Kuytu menkibesi. B — Nefse itimat, Kazazede, İspanyada engizisyon. Acemi bir köylü kızı. Markopolonun sergüzeştleri abuğuna çekilmiş adam. Rip Wan Winkle. Atatürkün hayatı. Çıkan Kitaplar 17 — 26 erkek ve bir kız 15 — Yirmi yıl sonra 14-15 — Karmen 13 — Büyük Katerina ve aşkları. 11-12 — Demokrası ne demektir? 10 — Nasrettin Hocanın hayatı Adres: Ankara caddesi Reşit Efendi Hanı birinci kat, Posta ku- tusu 97, İstanbul Vakıflar Direktörlüğü İlânları Semti ve mahallesi Cadde veya Sokağı Muhammen aylığı Bahçekapıda Dördüncü Vakıf hanın 1 inci katında Çakmakçılarda Valde hanı birine kemer üst katta Çakmakçılarda Valde hanı ikinci t kemer üst kat Tarakçılarda o yi- kılmış cami av- lusunda Valde hanı katında — Çeşme Haseki Kemerli Iki oda Tki oda - Dayahatun Oda ve helâ Çakmakçılar üst Oda ve helâ Melek hatun camii Dükkân Dükkün Şehremini, Me- lek hatun Yusufpaşa Yemiş, Hacı Mus- tafanğa | Balıkpazarı Hasır iskelesi Arnavutköy ka- 8 yık İskele mahalli Vezneciler, Cam- Tramvay Arsa 7 ciali Müddeti icar” Teslimi tarihinden 940 senesi ma: 50 Beher matre mikâbı i araziden çekilecek toprak 00 13 s sonuna kadar. Sayım ocağı, Keçe mandıra karşisın di Müddet Teslimi tarihinden 942 mayıs sonuna kadar. Yukarda yanlı mahaller kiraya verilmek üzere açık artırmıya cıka- rılmıştır. Istekliler 27 haziran 939 salı günü saat on beşe kadar Çem- berlitaşta Istanbul Vakıflar. Başmüdürlüğünde Vakıf Akarlar kalemine gelmeleri. (4334) : Toprak Mahsulleri Ofisi İstanbul Şubesinden : İdaremizde £ 150 ./- (150 isterling) kıymetinde İsveç takası satı- lıktır. Taliplerin 19/6/939 tarih saat 14 de kudar idaremize müraca- atları. “4354” mmm v3 | Açılmıştır. Her Pazar İNCE SAZ Hey'eti Vardır. a ys Malkara Belediyesinden: 200 hektar tahmin olunan ve hektarı 18 lira bedel muhammenlik Mal | kara kasabasının 1/2000 1/5000 1/10000 mikyasında hali hazır harita ve | müstakbel plânlarının yapılması 15/6/939 tarihinden itibaren 20 gün | müddetle kapalı eksiltmeye konmuştur. İstekliler teminatlarile birlikte 5/7/9839 tarihinde saat 14 de kadar Malkara Belediyesine müracaatları ilân olunur. “4320. İstanbul Belediyesi İlânları Kapalı Eksiltme İlânı 28/6/939 tarih Çarşamba günü saat 15 de İstanbul Belediye Dalmi Enelimeni odasında (30368) lira (97) kuruş keşif bedelli Atetürk köprü- sünün iki başinda yapılacak betonarme köprüler inşaatı - kapalı zarf - pazarlık usulile eksiltmeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme, bayındırlık işleri genel, hususi ve fenni şartna- #neleri, proje keşif hulâsasile buna müteferri diğer evrak 15 lira 18 Kr. mukabilinde F, İ, Müdürlüğünden verilecektir - görülecektir. Muvakkat teminat (2277) lira (67) kuruştur. İsteklilerin teklif mektupları ve bu işe benzer iş yaptığına dair ide- relerinden almış olduğu vesikalara istinaden İstanbul Belediyesi Fen İşleri müdürlüğünden eksiltme tarihinden “8” gün evvel dilekce ile a- lanmış ehliyet ve 939 yilina ait Ticaret Odası vesikaları ve muvakkat teminat makbuzu veya mektubu ile berabor usulü dairesinde ihzar ede- çekleri teklif mektuplarını havi kapalı zarflarını 28/6/939 Çarşamba günü saat 14 de kadar Danmi Encümen riyasetine vermeleri - gelme- leri lâzrmdar. i (4140) » Teksim - Yeni mahalle ve Edirne kapı - Cihangir hattına ilâve edile- cek otobüsler için gazeteye verilen ilân üzerine ilân şeraiti dairesinde müracaat eden taliplere ait otobüslerin muayenesi 21/6/9839 Çarşamba günü saat onda Sultan Ahmet meydanında icru edilecektir. Mezkür gün ve saatte otobüslerini noksansız ve İşlemeğe salih bir vaziyette muayene mahalline getirmiyenlerin bu mürhcsstlerinden mfi- | ha girmiş ve çok geğneden mn Bile ne kablelislim olan bir ansiklopedi neşrine teşebbüs et. miştir. İslâm - 'Türk ansiklopedisi, büyük, milli ve ilmi ifasını üzerine almış bir eserdir. Türk, islâmiyetin zuhurundan çok kısa bir zaman sonra islâm camlaşı- bu ca- mianın siyasi alemdarlığı gibi kül. tür alemdarlığın: da üzerine almış bir millettir. O zamandan bu zama- pa kadar Türk bir çok islâm milli leriyle beraber çalışarak ilme, sa- , medeniyete hizmet etmekle. ürkün İslâm tarihi çerçevesi içinde yetiştirdiği bütün büyükleri- ni ve büyüklüklerini anlatmak bu eserin hedefidi çok bir vaziflenm yaşı dığı devri, bütün medeni eserleriy- le, bütün muvaffakıyetleriyle anla. tabilmek için ayni çerçeve içinde ayni gayelere hizmet eden unsurları hep beraber göstermek ve bep birlikte yaşatmak gerekleşir. la ettiği varlığı tebarüz ettirmekle Türkün ber istikamette kendini gös- teren, her vadide büyük muvaffa. kıyetler kazanan, erlik meydanla- rında olduğu gibi ilim, sanat ve me- deniyet yollarının her birinde hem islâmlık, bem bütün insanlık dün- yasına ışık salan büyük başarılarını tebarüz ettirmek mümkündür. Bu yüzden bu eser bir islâm - Türk an- siklopedisidir İslâm - Türk ansiklopedisi bütün islâm milletlerinin ve bilhassa Türk milletinin islâm tarihi çerçevesi İ- cindeki bütün faaliyetlerini ihata »kle Türk tarihinin bütün men. tlerine büyük hizmet ifa edece- ği Çünkü Türkün en ve yetlerine ait muazzam bir devri kaleme almış ve aydınlat- m aeinimize — emerler Türkü tetkik etmeyi ve araştırmayı bırakmış ola- caktır. Türkün islâm tarihi içindeki ba- sarıları, hakikaten iftihara değer. 'Türk, tâ başlangıçtan benimsediği islâm davasını çok ileri götürmüş, bu davayı çok büyük buhranlardan kurtarmış, asil ve necip bir millet. tir, Onun benimsediği büyük dava- nn kıymeti ve ehemmiyeti bu eser- de. bütün seffet ve samimiyetiyle, fakat en müşkülpesent ilmi usul ile ctüt edilecek ve bu suretle Türk milletinin varlığını korumağa, tari. hini yükseltmeğe, başarılarını ya- şatmağa ve bugünkü tarihi hayatı- na ulastırmağa hizmet eden en kıy. metli âmiller. tam bir yuzuk içinde tebarüz ettirilecektir. Bütün Türk büyükleri, Türk bü- yüklerini meşgul eden bütün mese. leler ve düşünceler, ayni tesir al. tında kaldıkları veya birlikte çalış tıkları diğer islâm büyükleriyle be- raber bu eserin içinde toplunacak- tar, İslim - Türk ansiklopedisini ya- zanlar bir veya bir kaç kişi değil dir. Şark Ve Bârp muharrirlerinin ihtisas : sahipleri ve bilhassa Türk milletinin güzideleriğir. Senelerdenberi devam eden çalış- maların, her mesele üzerinde ihtisa- sı müsellem olan güzidelerle temas ve muhaberenin, bu yolda şark İle garpta — neşrolunan bütün eserleri tetkik etmenin ve bu tetkikleri en ince süzgeçten geçirmenin neticesi | olan bu eser, en nihayet ilmi salâ. | hiyeti memleketimizce müsellem o- lan kiymetli bir heyetin nezareti al- tında yazılmaktadır. Israrla anlatmak isti nokta, İslâm - Türk an, nin, ilmi salâhiyet ve ehliyetleri de- recesinde ahlâki fazilet ve kıymet- leri umumiyetle müsellem olan en güzide Türk lerinin eseri oldu. ğudur. Mısırda, Filistinde, Suriye- de, İrakta, Hindistanda en yüksek şöhreti kazanan bugünün en tanın- mış islim uleması, münhasıran bu €- ser için yazdıkları tetebbülerle ese- rin telifine iştirak etmişlerdir. Gerçi Avrupanın muhtelif lisan- lariyle neşrolunan bir islâm ansik- lopedisi vardır. Fakat bu eser. müs- teşriklerin yığın yığın hatâlariyle doludur. Bu eser Mısırda arabçaya tercüme olunduğu zaman içindeki yanlışları da tashih için uğraşılmış, tevellit haklarmın sakit olacağı ilân olunur. (4338) fakat bir çok Mısır üleması tashih Türk ansiklopedisi namiyle büyük | yaşıyan, ayni hedefleri takip eden, | bütün | Çünkü ancak bütün çerçevenin iha- | yükün altından kalkamamış ve her gayrete rağmen eser yanlışlar için. de kalmıştır, Böyle bir eseri aynen tercüme e- derek işin içinden çıkmak çok k lay olabilirdi. Fakat o zaman milli irlanımıza hizmet etmemiş, istif.*2 etmek ve sydınlanmak için esere müracaat oedenlerin zihnine kalp malümat sokmuş olurduk, Esasen Avrupa lisanlariyle vücu- de getirilen islâm ansiklopedisinin sırf ilmi bir endişenin mahsulü ol. duğuna İnanmak ta safdillik olur. Onun için her zahmete katlanı- rak, her fedakârlığa göğüs gererek, an yorulmıyarak ve yılmı- yarak kendi âlimlerimizin himme- ilinden ve sâyinden, ayni zamanda devrin en büyük islâm âlimlerinin İ yardımından istifade ederek bu ese. ri vücude getiriyor ve neşre hazır- lanıyoruz. Hic şüphe yok ki, hu eser, bu; nün eh samimi ve en mübrem ih bir ecma tekabül ediyor Kendimi- ndimize tanıtmak okendimizi endimize daha fazla sevdirmek, bi. zim için meçhul kalan veya anlıya- mıybeağımız kitapların sinesinde gizli kaldığı için bize bir şeyler söy- lemiyen her şeyi apaçık ererek apaçık anlatmak kendimizi iç- We tanımağa yardım etmek ba Kmlarından da bu essin ayrı değe. ri vardir. Yakında kavusacağımız. bu kıy- metli esere şimdiden rağbet ve mü- zaheret göstermekle milli kültürü” müze karşı en büyük vazifeyi ifa etmiş olursunuz. Çünkü bu eserde bütün islâm tarihini, islâm mesele lâm medeniyetinin esasla” rını, islâm harsının kıymetini. islâm müesseselerinin hizmetini, islâm & i ulularını. devletlerini, o islâm Türk irfanını, islâm - Türk san'ati eyes TETA EYY CEPOvesi İ- çine giren her şeyi en derli şekilde bulacaksınız, İslâm - Türk ansiklopedisi gayet arık ve sade bir Tisanla yazılmıştır Maksat, herkesin kolaylıkla okuyup toplu İslim - Türk ans'klonedisi her İs lâm - Türk evinde bulunması Tözir? gelen ana kitaplarm en başlıcals rından bir'dir. Bu sebeple bi müslüman Türklerin bu ansiklone di ile ciddi sürette alâkadar olma- | si, bu eseri muntazaman takip et- mesi iktiza eder. İslâm - Türk ansiklonedisi büyük kıtada on cili kadar olacaktır. Het elit 60 forma, yani bin sayfadır. Se- nede ldakal iki çilt neşrine çalışıle” caktır. Her cildin fiatı altı Tiradır Simdilik yalnız birinci cildine a” bone kaydine başlanmıştır. Şimdi den birinci cilde abone olanlar için abone bedeli beş liradır. Bunu iki defada da tediye mümkündür. Bu kadar ufak fedakârlıkların birleş- mesiyle meydana gelecek bu mus?” zam eser, İslâm - Türk ilim ve me deniyet sahasındaki varlığını, şeres fini bir kat daha arttırmış olacak” tır. , Şimdilik yalnız birinci cildine # böne kaydetmekten maksat, herke sin eseri görüp ehemmiyeti hakkın- da tamamiyle mutmain olması için” dir. Eserin kâğıt ve tab'i azim masraf ları istilzam ettiği için basılacak miktar eseri alacak kariler nisbetin” de olmak mecburiyeti vardır. Yok- sa tonlarca kâğıdı katalayıp dep© lara doldurmek hem minasız, her imkânsızdır. Onun için simdiden 4 bone olmek © hususunda hiç kims# ihmel göstermesin. İstanbulda Asâ rı ilmiye kütüphanesi adresine bef lira abone bedelini - bir veya iKi defada göndermek lütfunda bulur” sun. Bu Izahatımizı okuyen - Tütfe? gazeteden keserek. okumayana © kutsun #tün tanıdıklarını da abo ne kaydettirsin. Bütün İslâm - Türk müneyverlerinden bunu rica ederi Memleketimizin itim ve irfanın hizmet yolundaki bu teşebbüsümü” ze Maarif Vekâleti, Diysnet rij ti, Halkevleri gibi kültür müessese” İ lerimizin de manevi müzaheretleri” ni deriğ etmemek lütfunda buluns" caklarını şüphesiz addederiz. Asarı ilmiye kütüphanesi sahibi: Eşref Edip