23 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA | Korumak değil, | > kurutmak! Cemal Nadirin bir karikatürü beni düşündürdü; Karanfli, «İsraf yasağı kanununda çiçekler yok!» diye ağlı- Yer. nh EU a Dalma. İsmi üstünde: Karikatür... Şayet bu, ciddi bir temenni olsaydı da «Efen- dim! Evlenenlere çiçek te gönderilme- | Sin!» mânasına gelseydi, insanı çile- den çıkarırdı. Çiçek, koparıldığı; tavuk kesildiği için dünya yüzünde bu derece çoğal- muştır, İlk önce tezad gibi geliyor amma doğru! Ancak kesilmeğe, ko- Parılmağa elverişli oldukları için seb- zeleri, meyvaları, kümes ve sürü hays Vanlarını nemalandırıyoruz. Şimdi de aksini düşünelim: — Behey cahil karanfil!... Bukete Uygun olmasan cinsin kururdu! “e Kıssadan hisse: Bizzat Men'i israfat kanunu değil amma, tefsir ve tatbik ediliş şekli, ik- tisad saksısındaki birçok çiçekleri, «koruyacağım» diye kurutacak! İyice tedkik edilsin. Vaz kanunun kasdı: «Hiç düğün yapılmasın!» de- mek değildi. «Gelinlere çeyiz verilme Sin!», «Analar ve babalar evlâdları. Win mürüvvetlerini görmesinler!» | «Bir insanın ömrümde bir kere vaki “lacak bir neşeli günü eş, dest tesid | €imesin!», «Şerefe içilmesin!» Bu hü- kümler âmme mantığına ve menfaa- tine uygun mudur?... Düğünlerin ne derece iktisad ve bars muharriki ol- duğunu tekrar tekrar yazmağa da hacet yok; zira malüm ve ilâmları ta- zeleyip tazeleyip kotarmak olur, Yalnız tatbikatta karşılaşılan (bir Barabeti anlatayım: Otellerde düğün yapılmıyacak, An- Sak falanca filânca binalarda yapıla bilecek. Netice?.., Böyle bir cemiyeti olanlar, gene Şehrimizin meşhur otellerine başvu- Yuyor. Beş aşağı, yedi yukarı pazar lık, (Altı değil, yedi! Sebebi şimdi Aanlıyacaksınız.). Tayin edilen Hal kevi, tiyatro, klüp nevinden binalara Eene malüm oteller konsomasyonu, tabak çanağı ve garsonları yolluyor. lar, Sanki kötü kişi olan otel bi- Yası!... | İşin başlıca garabeti: Nakil ve ay» Tica garson tutmak masarifi üste bi- Diyor, Düğün altı yüz İlra yerine yedi | Yüze patlıyor... Buyurun efendim men'i israf... Bari Belediyenin bir oteli olsaydı da bu kârlı ticaret ona maledilseydi Bene bu işte bir mantık sezilirdi. Mesele apaçık: Talimatname, ka- Bunun ruhuna ve tabiati eşyaya mu- Bayirdir. Kanun ancak israfı menet- Miştir, (Kırk gün, kirk gece vur pat- m, çal oynasın tarzındaki d Bizim Sıhhat Vekâleti hastalıklar nda halkı ikaz etmek için yeni afiş- bazırlıyor bay. Amca... İ rinden B. Halil Fatihe, ŞEHİR HABERLERİ : Çarşı tamir . — edilecek Emlâk sahipleri bir istida ile Belediyeye başvurdular Kapalıçarşının esaslı surette ta- miri için birkaç defa teşebbüste bu- Tunulmuş, Belediye fen heyeti tet- kikler yapmış, fakat şimdiyş kadar çarşının, tamirine başlanamamışta. Belediye kanununun bir maddesine göre müşterek bir sakaf altında bu- lunan çarşıların tamirini Belediye yaparak tamir bedelini mal sahiple- rinden tahsil eder. Fakat çarşıdaki mal sahipleri ne bu müşterek masrafa iştirak odebils- cek bir teklifte, bulunmuşlar, ne de Belediye -parası bilâhare tahsil edil mek üzere- bütçesinden bu parayı tefrik edebilmişti. Şimdi çarşıdaki emlâk sahipleri aralarında bir istida hazırlamışlar- dır. Bu İstidada çarşının tamirine ha- zır olduklarını bildirmişler, ancak $a- mirin Belediye tarafından yapılma- sını ve parasının da sonra kendilerin- den tahsil edilmesini istemişlerdir. Çarşıdaki emlâk sahipleri, ayni za- manda çarşının içindeki yolların a3- falta tahvilini de rica etmişlerdir. Motosikletlerin muayenesi Dünden itibaren seyrüsefer mer- kezi motosikletlerin (o muayenesine başlamıştır. Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya pazar günü . geliyor Münakalât Vekili B. Ali Çetinka- yanın pazar günü şehrimize geleceği öğrenilmiştir. B. Ali Çetinkayanın bu gelişi, Denizbankın lâğvı kanunu mucibince bu müessesede yapılacak değişiklik ve tasfiye işlerile alâkadac görülmektedir. Limanlar um! müdürlüğüne aid kadronun da pazartesi veya salı günü ilân edileceği zannedilmekledir. Bu teşkilâta ait bütçe kanunu lâyi- hası bugün Meclisten çıkacaktır, Belediye mühendisleri ara- sında değişiklik yapıldı Belediye fen heyeti kadrosunda ba- zi değişiklikler yapılmıştır. Bu deği- şiklikler şunlardır: Fatih belediyesi baş mühendisi B. Şevket Adalar başmühendisliğine, Üsküdar başmühendisi B, Said Eyüp başmühendisliğine, Eyüp başmühen- disi B, Tevfik Fatih başmühendisli- gine, Adalar başrühendisi B. Besim Üsküdar başmühendisliğine, Beledi- ye mühendislerinden B. Nezihi Be şiktaşa, Fatih mühendislerinder. B. irfan Beykoza, Beykoz mühendisle- Büyükdere- den B. Renizi Fatihe, Fatihten B. Şe- ref Üsküdara, Beşiktaştan B. Sürey- | ya Büyükdereye tayin edilmişlerdir. mn sam leri,) Yoksa umumiyetle düğünü de- Talimatname yeniden tedkik edil. meli! Bu derece zecri, cezri memnu- iyetlere hayatımız ihtiyaç hissettir. miyor. | daki evlere $ Karanfili koruyalım diye kurutmı- yalım... (VA - Nü) Karilerimizin dilekleri Tophane kışlasının ar- kasındaki sırtın teşciri —vValimizin dikkat nazarına— Maruf bir karlimiz yazıyor: İstanbula gelen “seyyahların gözüne çarpan bir çirkinliğin izalesini çalış kan Valimizin kimmetinden bekle- riz. Tophane kışlasının arkasındaki sırtlarda ve Firutağıda aparlıman yaptıranlar molozlarını o zaman Be- lediyenin ihmali neticesi olarak de- nize nazır yamaçlara dökmüşlerdir. Bu hal, senelerce devam etti ve sır- tan yamaçları, bu molazlarla örtüldü. Denizden bu molozlar, sarı renklerile şirkin bir manzara teşkil ediyor. Bun- ları kaldırmak hem büyük bir zah- mete, hem de külliyetli bir paraya tevakkuf eder. Valimizden ricamız, bina inşasına müsald olmıyan ve mo- los döküntüleri ile dolan Tophane kışlasının arkasındaki bu sapsarı ya- maca ağaç diktirmesidir. Ağaçların, hem bu çirkinliği izale edecek, hem de denizden çok güzel bir manzara teşkil edecek. Ağaçların o dikilmesi 220 - 300 lira kadar pek az bir para- ya mütevakkıftır. Şehrin güzelliğine ve temizliğine çok ehemmiyet veren Valimizden bu himmeti bekleriz Yeni limanlar Nafia Vekâleti tedkikat için bir İngiliz mütehassıs: getirecek İstanbul limanının Haydarpaşa ile Salacak arasında yapılmasına esas itibarile karar verildiğini oyaz- mıştık. Bu karar -evvelce de yazdığımız gi- | bi- bir Hollanda liman mütehassısı- nın hükümete verdiği rapor üzerine ittihaz edilmiştir. Ancak hükümet, memleketimizde yeniden İnşa edile- cek bütün limanların bir İngiliz mü- tehaasısına tetkik ettirilmesins dü- zum göstermiştir. Bu maksadla Nafia Vekâletinin getirteceği İngiliz müte- hassıs, Samsun, Çalalağzı, Mersin, Trabzon, Samsun limanlarını ve bu arada İstanbul liman yerini de tet- kik edecektir. Bu etüd, İstanbul li- manın da kati yerini tayin edecek- tir. Büyükada bir buçuk ay sonra suya kavuşacak Su vermek üzere Büyükadada bo- ru döşenmesi işine faaliyetle devam edilmektedir. Maden tarafında ya- pılan İskelenin yanındaki oOdepo ile eski Kazoğlu deposu yanında yâ- pılacak ikinci bir deponun erazisini istimlâk etmeğe ihtiyaç görülmüş ve muamelesine başlanmıştır; Ada- n, nihayet bir buçuk aya kadar verileceği temin edilmekte- dir. Edirnekapı - Cihangir ara- sında işliyecek otobüsler Edirnekapı ile Cihangir arasında yeni bir otobüs servisi tesisine karar verildiğini yazmıştık. Bu hafta işle. meğe talip olan otobüslerden on be inin muayenesi yapılmıştır. Otobüs- çüler, Cihangir İle Edirnekapı arâ- sında, biletin 20 kuruş olmasını tek- lif etmişlerdir. Belediye, bu ücreti pek pahalı bulduğundan, biraz indirme. ğe çalışmaktadır. .. Bu afişlerin halk üzerinde ne kadar faydalı olduğu evvelki afişlerden unla gıdı... w Bir çok kalabalık yerlerde halkın bunların önünde toplandığı görülüyor.. , Mecidiyeköyünün plânı Tramvay hattı likör febrika- sına kadar uzatılacak Şehircilik mütehassısı B, Prost Me- cldiyeköyünün plânını yapmış ve bu plân Nafia Vekâleti tarafından tas- dik edilmişti Bir müteahhit de plânın araziye tatbikine ait haritayı hazırlamış, haritanın tesellüm müa- melesi Belediye ile müteahhit ara- sında yapılmıştır, Hazırlanan plâna göre Mecidiye- köyünün “ortasından geçecek cadde 40 metre genişliğinde olacak, cadde- nin yarısı gitme, yarısı da gelme ha- reketlerine tahsis edilecektir. Tram- vay bu geniş yolun ortasındar, geçe- cek, hat Zincirlikuyudaki likör fab- rikasının önüne kadar uzanacaktır. Bundan başka köyde yapılacak bi- nalar, mutlaka villâ tarzında olacak» tır. Şimdiye kadar Mecidiyeköyündeki arazinin hemen hepsi şahısların elin- de bulunmakla beraber bunlar tapu senedine bağlanmamıştı. Plân tasdik edildiğine ve tatbik mevkiine konulduğuna göre burada- ki arazi sahiplerine de tapu sencile- ri verilecek, üzerinde bina yapılan arazi bina sahiplerine terkedilmek suretile Mecidiyeköyünde tapu senet- siz saha bırakılmayacaktır, Kıskançlık Bir tramvay biletçisi arka- daşını bıçakla yaraladı Dün Şişlide, tramvay istasyonunda iki kondüktör arasında kıskançlık yüzünden bir yaralama vakası ol- muştur. Şişli deposunda çalışan biletçiler- den Mustafa ile Abdullah öteden- beri bir kadın meselesinden biribirle- rile rakib vaziyette imişler. Dün, yine iki rakib karşılaşmışlar ve araların daki eski meseleyi tazelemişlerdir. Nihayet münazaa büyümüş, Mus- tafa üzerinde taşıdığı bıçağı çekerek Abdulahın kalçasına ( saplamıştır. Abdullah kanlar içinde bir tarafa yı- gılmış, Mustafa bıçağiyle kaçmak üzere iken polisler tarafından yaka- | lanmıştır. Abdullah tedavi altina alınmıştır, icab eden kanuni takibat yapılmaktadır. Halkevlerinde düğün ve ni- şan merasimi yapılabilecek Şehrimizdeki Halkevleri başkanları Vilâyete müracaat ederek, kaza kay- mâkamlarinın Parti ve Halkevleri sa- lonlarında düğün yapılmasına Men'i israfat kanununun mani olduğunu iddin ederek, müsaade etmediklerin. den bahsetmişlerdir. Vilâyet,- Halkevlerins yaptığı tebli- gatta, Halkevlerinde yapılan gün dığını ve bu düğünlere müdahale edilmemesini bildirmiştir. Başına taş düştü Kunduracı Temail isminde biri, Ga- latada Netalibey caddesinden geçer- ken B, Farukun inşaatından düşen bir taşla başından yaralanmış, teda- vi altına alınmıştır. ». Bir hastalığın nasıl çıktığını, nasıl ko- Jâmmgeldiğini b Bahite 3 İSTANBUL HAYATI Çemberlitaş pazarı —eker ye, bal yece,.. Haydi lokma gİbi yeniyor. Yarım kilo bir çeyrek, — Yerli bademi körpe körpe... Beş tane bir çeyrek, v — Haniya, dalları bastı, yolları kes- ti. Yerli gülü, bal bardağı. Bir kile bir çeyrek, — Haydi baylar, güzele bakmak se- yaptır. Şu dilberlere bak da istersen alma, İki kilo bir çeyrek. Nuruosmaniyeden Çemberlitaşa dö- ner dönmez inceli kalınlı nâralar in- sanın kulak zarlarını tırmalıyor. Cad. denin iki tarafına sepetler, küleler, işportalar sıralanmış. Dükkünların bütün eşyası sokağa yığılmış. Her se- petin başında, her küfenin içinde birer ampul yanıyor. Soluk ışıklarla yarı yerleri aydınla- nan kirazlar, ince bir tül ardından gülümsiyen ateşli bir çift dudağı an- dırıyor, Pembe benekli erikler, hırsı tatmin edilememiş gamzeli yanaklar gibi iç gıcıklıyor, Yeşil lâtalı salatalık- | ların bön bakışlarla karşılarındaki pembe domateslere göz kırpmaları gö- rülecek şey... Hele o koca kafalı pan- carlar; mutfakta bulduğunu yutan kızıl yüzlü, pasaklı hizmetçiler gibi bir köşede baş başa vermişler, kıskanç bakışlarla terazideki sakız tenli dut. ları süzüyorlar. Ortaya serilenlerin hepsi müşteri bekliyor. Kiminin beşi bir çeyrek, kiminin kilosu: Başları ustura ile kazınmış, kıl kolları omuzlarına kadar sıvalı satı. tilar hep bir ağızdan haykırıyorlar, Bir sepetin önünde kirazlara bakar- ken siyah yeldirmeli, yaşlı bir kadın sokuldu: — Oğlum, bu kiraz kaça?... Kirazcının sesi birkaç perde birden yükseldi: : — Hey gülüm, heeeeyy... Bir bir çeyrek, Ye de öyle al... — Sus ayol, ne bağırıyorsun? Ak lum başımdan gidiyordu. Kaç paraya veriyorsun, diyorum sana.., — Çeyrek, teyze. Çeyrek, çeyrek... — İçinde bülbülü yok ya... — Bülbülü de var, kanaryası da. Ver çeyreği de tatlı tatlı ye... Kadıncağız irice bir kiraz aldı, İş- tihalı iştihalı ağzına götürürken bir- denbire vaz geçti. Parmaklarının ucu ile ikiye böldü ve acı acı haykırdı: — Ayyy. Koskocaman kurda bak., İkinci, üçüncü kirazlar da birer kurdeağır doğurdulur. oKirazcının hiddeti artıyordu. Nihayet dayana. madı, haykırdı; — Hanım, buraya kiraz almağa mi geldin, ameliyat yapmağa mı?... Senin yüzünden başka müşteriler de kaça. cak. Alacaksan al, almıyacaksan çe. kil şuradan, Kadından sonra gelen bir delikanlı, kilo | kese kâğıdına koydurduğu kirazı yi- yerek uzaklaştı. Ben gülümsiyerek ardından bakar. ken kirazcı göz kırptı; — Aldırma bayım. Kurdlu kirazın da kör alıcısı olur. Bunlar olmasa biz nasıl para kazanırız?... Cemal Refik Ticaret odaları kongresi sonbaharda toplanacak Her üç senede bir yapılması mutad olan Ticaret odaları kongresi hazırlık» larına başlanmıştır. Ticaret Vekâle- tince, köngrenin toplanacağı gün he- nüz tayin edilmemiş olmakla beraber, kongrenin sonbahar içinde Anka rada toplanacağı bildirilmektedir. DO A im iy B. A — Çok güzel, fokat bu afişler o herkes bunlardan | kadar yükseklerde ve yazılar o Kâdar ip- ce ki halk hastalıklardan korunayım der- tutulacak