23 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Maslor; İngiliz - Fransız teklifine cevab verdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) malleyhin dünkü yeni tekliflere Sov- yetler tarafından verilmiş olan cevabi tevdi edeceğini beyan ötmektedir. İngiliz gazeteleri ne gakerelerdeki torukkinin zaruri ola. rak yavaş yürüyeceğine işaret eyle- mektedir. Havasın mütalâası Almanların koydukları çelengi de örte müşlerdir. İktisad Vekâleti oksijen fiatini tesbit etti Ankara 22 (A.A.) — İktisad Vekâ- letinden bildiriliyor: 3003 sayılı kanuna istinaden, 25/8/ Bir tüp satış, toplan satış addolu- nur, Oksijen fabrikası bulunmıyan yer lerde Azami satış fiatle fabrika flati- ne, en yakın fabrikadan o yere kadar. ki nakliye masrafı ile mahalli! Beledi. yelerincs tesbit edilecek sair ticari masraf ve normal kârın İlâvesi sure. tile tayin olunur. Yunan kralı donanmanın manevralarını takip ediyor Atina 22 (A.A8.) — Gazeteler, kra- izdivaç merasiminde hazır bulunacaktır, Slovak ordusunda tasfiye yapılacak Bratislava 22 (A.A.) — Sanomech, Slovakya ordusunun muzır unsur lardan temizleneceğini o bildirmekte- dir. Bütün Yahudiler ve eski düşünce lerinden vazgeçmiyen bütün unsur- Jar ordudan çıkarılacaktır. Bünların yerine öğretmenler getirilecektir. Bu öğretmenler yaz tatilinde hususi kurslara tabi tutulacaklardır, B. Sirang ve Fransız sefiri Nagylare a görüşmüşlerdir. Moskovanın iyi malümat alan ma hafiline nazaran Baltik meselesi hâr riç olmak üzere B, Chamberlain'in Avam Kamarasında geçenlerde söy- lediği bir nutukta telmih ettiği müş küldt, mütekabil yardım işinde kar- şıklı teahhüdlerin ne olacağını ta- rif edecek olan formüle mütealliktir. Bu münasebetle siyasi müşahidler, bilhassa şu noktayı kaydetmektedir. tesvidi meselesinin tali derecede bir iş olduğunu kaydettikten sonra asıl meselenin en iyi mütekabil itimad şartları dahilinde mutaarrıza mukar vemet hususundaki müşterek kararı nafık bir muahedenin imzası oldu- ğunu yazmakta idi. Bundan başka Havas ajansı, mu- tasavver misakın Uzak Şarka teşmili meselesinin asla ileri sürülmemiş ol- duğunu beyan edebilecek bir mevki. de bulunmaktadır. Alman Adliye Nazırı Sofyada Solya 22 — Sofya üniversitesi nin ellinci yıldönümü dolayısile ken- disine fahri doktorluk verilen fakat bu yıldönümü şenliklerine iştirak edememiş olan Almanya Adliye Na- sırı doktor Frank, bugün öğleden sonra Sofyaya gelmiştir. Doktor Franck, akşama doğru kral tarafın- dan kabul olunmuştur. Maarif Nazırı, yarın Almanya Ad- liye Narı şerefine bir öğle ziynfeti verecektir. Yarım akşam, akademi konseyinin yapacağı bir toplantıda doktor Franck, Sofya Üniversitesi fahri doktoru ilân olunacak ve dok- tor Franck akademide bir konferans verecektir, Göbbels'in nutkunda neşredilmiyen bir fıkra Berlin 22 (A.A4.) — Ecnebi siyasi müşahidler, dün İnkılâbı sayfi bayra- mi münasebelile B. Göbbels tarafın- dan irad edilmiş olan nutkun gazete- ler tarafından neşredilen metninin « bütün dinliyenler tarafından işitil- miş olmasına rağmen » aşağıdaki fık- rayı ihtiva etmemekte olduğuna işa- ret etmektedirler; «Biz, bir tek gaye biliyoruz. Vakti- le tarihte bize alt olmuş olan her şe- yi yeniden ele geçirmek istiyoruz.» Diyanet işleri reisliği teşkilât ve vazifeleri Ankara 22 (Akşam) — Diyanet iş- leri reisliği teşkilât ve vazifeler! hak- kındaki kanunu değiştiren yeni bir Projeye bağlanan yeni kadro cet- velile halen 10 ve 12 ira maaş al makta olan müftülerin maaşları 14 Braya çıkarılmaktadır, Erzincan ovasında göçmen köyleri kurulacak Erzincan (Akşam) — Erzincan ovasında göçmen köyleri kurulması- na karar verilmştir. Bu işe elverişli bir mahallin tesbit edilmesi dördün. cü umum müfettişlikten vilâyete bil. dirilmiştir. Vilâyet tedkikata başlıya- caktır, AKŞAM Zeytinlerile meşhur bir kaza, Derik Bu sene mahsulün çok bere- ketli olacağı anlaşılıyor Derik (Akşam) — Mardinin en bü- yük ve eski kazalarından birisi olan Derik milâddan önce İşi Siberya adi- nı taşımakta idi. Meyilli bir dağın eteklerine yaslanmış olan kasubanın cenub kısmında asırlarca evvel sön- müş bir yanar dağ vardır. Kasabanın yönü sayısız zeytin ağaçlarile çevril- miştir. Derik topraklarında hububatın her nevi büyük bir bereketle yetişir. Da- yarcılık da servet membalarındandır. Fakat, Derik zeylinie meşhurdur. Burada zeytin küçük bir ceviz tanesi gibi mahsul verir. Derik zeytinyağ ve sabunları bütüy Şark vilâyetlerinde meşhurdur. Bu yıl rekoltenin yüksek olacağı anlaşılmaktadır. Son zamanlara kadar bakımsızlık ve harabi içerisinde yüzei kasabanın çehresi değişiyor. Yapılan işler ha- yatta; caddelerin açılıp döşendiğini, mezbaha, hükümet konağı, Halkevi binası, mahfel inşaatını ve içme su tesisatını başta gösterebiliriz. Bu yıl asri hamam inşaatı da bitecektir. Derikte maarif hareketleri geridir; okur yazar nisbeti pek mahdultur. Deriğin mektebe ve sıhhi teşkilâta ihtiyacı vardır. İzmir fuarında Trakya . paviyonu Edirne (Akşam) — İzmir fuarı Trak. ya komitesi Sanatlar okulunda top- lânmış ve bu yıl İzmir fuarına daha geniş ölçüde iştirak etmek için bazı faydalı kararlar almıştır. İzmir fuarındaki Trakya paviyonun- dr yapılması düşünülen tadilât için İzmire giden umumi müfettişlik mi- marı B. Mazhar Altan şehrimize dön- müştür. Diyarbakırda çocuk bahçesi yapılacak Diyarbakır (Akşam) — Şehrimi- zin en mübrem ihtiyaçlarından biri- side çocuk bahçesidir. Bunu takdir eden vali doktor Mitat Altıok, Ço- cuk Esirgeme kurumunu ikaz eimiş ve Kurum da bu hususta teşebbüsa- ta girişmiştir. Çocuk bahçesi için Halkevi binasının arkasındaki bahçe yeri tensip edilerek buna aid plân Çocuk Esirgeme Kurumu genel mer- kezinden istenilmiştir. Plân gelir gel- mez derhal faaliyete geçilecektir. Çukurova pamukları tedkik ediliyor Adana (Akşam) — Çukurova pa- mukları üzerinde bu yıl ilmi tedkikler yapılmaktadır. Bu münasebetle Zira- at Vekâleti umumi müfettişi bay Se- ilm şehrimizde bulunmaktadır. Gene Çukurova pamukları üzerinde tedkikat yapmak için Sovyet müle- hassıslarından profesör Paşelink şeh- rimize gelmiştir. Mütehassısa pamuk üretme istasyonu mütehassıslarından bay Klark refakat etmektedir. Pamuklar üzerinde yapılacak etüd- ler neticesi bir rapor halinde vekâlee bildirilecektir. Bir arabacı arabasına binen kadının parasını gasbetti, çabuk yakalandı İzmir (Akşam) —, Gece İzmirden bir araba ie Kızılçullu köyüne git- tuğu günün yıldönümünü kutlamak Üzere 21 haziran akşamı Halkevinde büyük bir toulantı yapılmıştır, Ban- donun çaldığı İstiklâl marşı dinlen- miş ve birçok hatipler tarafından bu- günün yüksek değeri belirtilerek mil- Ji idare kudretinin Halkevimizde ya- rattığı eşsiz eserler anlatılmıştır. Bundan sonra Türk inkılâbında iler- lemeleri, Atatürkün doğduğu kutsi günden başlıyarak 935 yılına kadar bütün inkılâbımızın seyrini gözler önünde canlatan film gösterilmiştir. Toplantı yine İstiklâl marşile sona ermiştin, Mısır Hariciye Nazırı bir surette düşünülüyor, diyor” ge (Baş tarafı 1 inci sahifede) Misir Hariciye Nâzıri ve maiyeti bu sabah Ulev vapurile ve Mudanya yolile Bursaya gidecekler, akşam İs- tanbuls döneceklerdir. Abdülfettah Yahya paşa ve maliyeti erkânı yarın akşam İstanbuldan ayrılacaklardır. Muhterem misafirimiz, gazetecilere, Ankarada gördükleri her türlü ta- savvurun fevkindeki hüsnü kabul- den çok memnün ve mütehassis ol duğunu, güzel Ankarayı modern ve temiz bir merkez olarak bulduğunu söylemiştir. Mısırın yeni Ankara sefiri Muhterem Nazırın refakatinde ge- len Abdürrahman Azzam beyin An- kara Mısır sefirliğine tayin edileceği- Azzam bey tayin haberi gelince- ye kadar memleketimizden ayrılma- yacaktır. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 23 — Mısır Hariciye Nazıri- nm Ankarayı ziyareti, bütün siyasi mahafilde, derin bir alâka uyandırı- yor. Siyasi mahafli bu ziyareti, Şar- ki Akdenizin organizasyonunda yeni bir merhale telâkki ediyorlar, «Mısi- rın Saadabad paktma iştiraki ciddi 23 Haztran 18904 İngiltere Mısirın Yakın Şark leketlerile teşrik! mesaisini iyi b gözle karşılayacaktır. Ayni mahafil diyor ki: Türkiy? ile Mısır arasında Filistin vardır. İ” giltere Filistinde Arap - Yahudi diyeti yüzünden müşkülâta uğ” maktadır. Filistin bir harp da tehlikeli bir ocak olabilir. Bİ memleket, statükonun muhaf: da doğrudan doğruya ali memleketlerin ortasında kalırsa Vİ tehlike ortadan kalkacaktır. ile Türkiye ve Irak arasında bir me karenet, sulh âmili olacaktır. Diğer taraftan İngiltere, müsü man memleketlerinin kalbini kasa” mak İçin Filistin Araplarını tat” etmek emelindedir, Böyle bir siyaset, Roma ve Beri” de şiddetli aksülâmellere sebebi, veriyor, Zira Yakın Şark organi” yonunun İngiltereye müsait bir © kil alması Almanya ile İtalyan? menfaatlerine mugayirdir. İtalyanın menfaatleri, Hi la münakalâtını, kıyılarında Suud! hükümetinin bulunduğu Bahrisi” mer yolile yapması dolayısile ösh4 az değildir. Pariste vaziyetin inkişafı, dikkati? takip ediliyor. Türk - Fransız müzakereleri bitti (Baş tarafı İ inci sahifede) İngilterenin Sovyet Rusyaya ve Ro- manya ile mürtakalesini temin edecek- tir. Kendisi denizden gelebilecek bir tecavüze karşı İngiliz ve Fransız filo- ları tarafından müdafaa edilecektir. "Türkiye, İngiltere ve Fransanm teş- riki mesaisi, Akdenizde statükonun muhafazası ve Suriye, Filistin, Süveyş, Mısır ve Yunanistanın müdafaası için kati bir kıymeti haiz olacaktır.» B, Bourguös, mütalâatına devam- Ja fevkalâde mükemmel bir ordusu bulunan Türkiyenin icabında Ro- manya ve Yunanistana yardımda bulunacağını ilâve ediyor ve diyor ki: «Avrupa kıtasının bütün Şark kıs- mının müdafaası feşkilâtı, Sovyet Kazova sulama kanalının açılmasına başlandı Tokat (Akşam) — Kazova sulama kanalının başlarığıç noktası olan Gü- menek köprüsünde temelatma mera- simi yapılmıştır. Burada inşa edile- cek barajla Yeşilmmak şişirilecek, 1r- mağm sağ sahilinden ve meşhur Ku- mana harabelerinin eteklerinden baş- Luyacak olan kanala su verilecektir. Merasime saat 15 te İstikiâ! mar- şile başlanmış vali, Belediye reisi nu- | tuklar söylemişler, ilk kazmayı vali B. Salâhaddin Üner Tokat mebusu B. Sıtkı Atan vurmuşlardır. Halk s€- vinç içindedir. Yeni bir Fransız - Japon ticaret muahedesi Paris 22 (A-A.) — Salâhiyettar bir menbadan bildirildiğine göre yarın Tokyoda Fransa ile Japonya arasın- da yeni bir ticaret muahedesi Imza- önline İsviçrede Alman aleyhtarı bir mecmua kapatıldı Berne 22 (A.A.) — Mit mecliste Baumann tarafından Alman aleyh- tarı haftalık «Sehwezezeltüng» meo- rhuasının kapatılmasına dair yapılan beyanata nazaran Berne'deki Alman - elçiliği bu gazetenin neşriyatına kar» protestoda bulunmuştur. Esasen aleyhindeki neşriyatını da Al- Rusya ile pakt imzalandığı gün mamlanacaktır, Son gelen haberle” göre Soryet Rusya ile paktın akdkı Epogue gazetesinde B. Donnadif#” diyor ki: «Türkiye, İngiltere ve Fr” sa, bundan sonra Akdenizin Şark b” zasında statükoyu müdafaa için tesanid olarak hareket edeceklerdi” Bu işte, ortakları olan Yunanistand”” yardım göreceklerdir. Mısır Baricif? Nazırını Ankaraya seyahati, en mü kemmel neticeleri vermek ( üzeredi” Yakında Türkiye ile Mısır arasın” karşılıklı bir yardım paktı akdedi” mesi bekleniyor. Bunu, Mısır - ye nan paktı ve Misin Yugoslav” Yunanistan, Romanya ve Rusyâ ticaret anlaşmaları takib edecek” , Temizlik işleri ; Belediye bütçesi mucibince bir t© 7 mizlik başmüdürlüğü ihdas edilmif ti. Dahiliye Vekâleti bu başmüdürlü” ğü kadrodan çıkarmıştır. Çöplerin denize atılması 32 bin © raya münakasaya çıkarılmıştı. Tal çıkmadığından 38 bin lira üzerind” Va.208 429 1216 16İT 194 İdarehans: Babıkli civarı Acımusluk sokak No. 1$ Taşra gazete bayilerinin nazarı dikkatine mutlaka şu veya bu mutavassıt lardan tedarik etmek hususunda addettikleri Bu zehab hakikate uygun d& Bildir. Binzenaleyh taşra bayil& rinden arzu edenler her zamsf «AKŞAM; idarehanesine mür& caatla doğrudan doğruya mu meleye girişebilirler, Bu husustâ «AKŞAM» idaresine mektup y& zarak bayi şartlarını tirler,