6 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İ A AKŞAM Son dakika Milli Şef her tarafta halk ile temas ediyor Bugün Bolu halkı ile görüşecek Bolu 6 — Dün Boluya şeref veren Mini Şef İsmet İnönü yolda uğradı- İÖ yerlerde halk ile temas etmiş ve halkın dileklerini dinlemiştir. Beypa- sarında 12 yaşında bir çocuk Mint Şefe: «Orta mektep mezunuyum, Ji- sed: okumak İstiyorum. İmtihanlara girdim ve kazandım. Fakat kazanan- Mar arasındaki kurada ismim çıkma- dı» demiştir. İsmet İnönü küçük vatandaşın is- mini ve dileğini not etmiştir. Mölli Şef, mahsul vaziyeti hakkın- da izahat almış, köylü bu yıl mahsu- Yün bereketli olduğunu söylemiştir. İsmet İnönü, Nallıhan, Mudurnu- &a büyük tezahüratla karşılanmıştır. Reisicümhur öğle yemeğini Mudur- nuda yemiş, yemekten sonra Halke- vinde halkı ve civar köylerden ge lenleri kabul etmiştir. Mini Şef buradan halkın tezahü- ratı arasında hareketle Bolu civa- rındâki Aband gölü sahiline gelmiş- tir. Burada öğretmenlerin kampı vardı, İsmet İnönü bir müddet İsti- rahat etti. Güzel gölün etrafının te- mizlenmesini emretti ve buradan 'Boluya hareket eyledi. Milli Şef, Boluda büyük tezahürat- Ia karşılandı. Şehir halkı bayram yapmaktadır. o Reisicümhur bugün halk ile temas edecektir. Danzig âyanı Leh notasını kabul etti Bu sebeble endişe bir parça azaldı. Almanyada . halk alınan askeri tedbirlerden telâşta Tondra 8 — Son günlerde Leh hü- kümetinin Danzig âyanma verdiği gddetli nota üzerine Danzig mesele- #nin vahim bir şekil almasından korkuluyordu. Danzig âyanının bu notayı kabul etmesi üzerine bu kor- ku zall olmuştur. Berlin 6 — Almanyada alınan â- keri tedbirler dolayısile halk arasın- © da bazı endişeler vardır. Bu tedbir. lerin yapılacak manevraların haddi. ni aştığı söylenmektedir. Gazeteler, geçen eylülde Çekoslovak meselesi esnasında efkârumumiyeyi hazırla, mak mevzuubahs olduğu zamanki gibi şiddetli neşriyatta bulunmakta- dır. Gazeteler Alman - İtalyan ordu- sunun kimsenin o dokunamayacağı kadar kuvvetli olduğunu yazıyorlar. Danzig 5 (A.A) — Salâhiyettar bir membadan alınan malümata gö- re, Danzig âyanı dün Varşovanın verdiği notaya müsbet bir cevap ver- miş ve Danzig erazisinde Polonya gümrük müfettişlerinin hukukuna hürmet edileceğini bildirmiştir. Pek yakımda bu hususta resmi bir tebliğ neşrolunacaktır. Mıntaka isimleri taşıyan klüpler Ankarada 6 klüp feshedildi, İstanbula da emir verildi Ankara 6 (Telefonla) — Yeni ce- miyetler kanunu bilâmum teşekkül. Jerin mıntakavi isim taşımalarını menetmiştir. Bu hükmün tatbiki için kanunun kabul ettiği müddet bit- Gençlerbirliği, Jatasaray klüplerile Ankara Atlıspor, Ankara oAvcılarbirliği ve Anadolu klüpleri feshedilmiştir. İstanbulda bu vaziyette bulunan klüplerin de feshine karar verildiği ve tebligatta bulunulduğu haber alınmıştır, Fransız Başvekili Üç gün bir kotra ile gezerek tatil yapacak Paris 6 — Başvekil B. Daladler bu sabah Manş sahiline gitmiştir. Ora- dan bir kotraya binerek üç gün de nizde dinlenecek ve balık avı ile meş- gül olacaktır. Münakale Vekâleti Ankara 5 (Akşam) — Hâlen Nafia Wekiletinin bir kısmını işgal etmekte Münakale Vekâletinin Atatürk varında ve Devlet mahallesine ya. bir binaya nakli takarrür etmiş. , Nakil işi bir eylülde yapılacak. B. Raufi İzmir 5 (Telefonla) — Denizyolları şarnel B. Ravfi söy Sümerbank ve Etibank İki bankanın lâğvından tek- rar bahsediliyor Sümerbank ile Etibankın Jâğve- âllececeği hakkında geçende bir ha- ber çıkmıştı. Bazı refiklerimiz, bu haberden bahsederek iki bankanın meşgul olduğu işlerin devlet smai işletmeleri umum müdürlüğü namile Bir otomobil meçhul bir adamı yaraladı Bu sabah Sultanahmedde bir oto- mobil kazası olmuştur. Vehap ismin- deki şoförün idaresinde bulunan bir taksi, Sultanahmedden Sanat mek- tebine doğru ilerlemekete iken bir. denbire önüne bir adam çıkmış ve altına alarak bir müddet sürüklemek suretile ezmiştir. Yaraları ağır ve söz söyliyemiye- cek bir halde bulunan adam derhal Cerrahpaşa hastanesine kaldınımış, Üzerinde hüviyetini gösterecek (bir vesika bulunamamıştır. Zabıta, hâdise hakkında tahkikat Bir kamyon devrildi bir kişi öldü altı yolcu yaralandı Aydın 5 (A.A.) — Şeker yüklü ol. duğu halde Uşaktan Aydına gelmekte olanı bir kamyon dün gece Kuyucak nahiyesi civarında devrilmiştir. Bu kaza neticesinde şeker çuvallarının üzerinde duran bir çocuk ölmüş ve altı yolcu da muhtelif yerlerinden ya- ralanmıştır. Yaralılar trenler Ay- dna ykişiereke Memleket hastanesi- 20 Türk kızı İngilterede Deniz aşırı İngiliz talim ve terbiye müessesesinin misafiri bulunuyorlar Daily Telegraph gazetesinde okun- duğuna göre bu günlerde Londrada yirmi Türk kızı bulunmaktadır. İs tanbul ve Ankara yüksek mekteple- rine mensup olan “bu kızlarımız İn. gilterede deniz aşırı talim ve terbiye Kanada müessesesinin misafirleridir ve mezkür müesseseye mensup otuz İngiliz kızı tarafından gezdirilmek- tedir. İngiliz gazetesi, kızlarımızın hep ingilizce bilmelerine hayret edi- yor. Hocaları bayan Bilkan ile bayan Baffet Denginin refakatinde İngite- reyi ziyarete giden kızlarımızın isim- leri Nüket, Naime, Kudsiye, Berin, Aşkdil, 'Tenbu, Türkân vesairedir. Deniz aşırı talim ve terbiye mües- sesesinin kâtibi umumisi mister Ney güzete muhabirine demiştir ki: *Türk kızları bütün gün dolaştık- ları için pek yorgun olmalarına rağ- men İskoçyaya hareket etmek üzere * olan Kral ile Kraliçeyi görmek üzere Londrayı bir baştan öbür başına ka. dar ketetmekten geri durmadılar. Gündelik elbiselerile gezen Türk kız- ları müessesemize mensup kızlarımı- zın kırmızı bluzlarını pek beğendiler, Öyle giyinmek istiyorlar. Kendilerine birer bluz tedarik etmeğe çalışaca- gım» Londra 5 — Türk kız talebeler, şim- diye kadar, Hampton Courtu, neba- tat bahçelerini, Avam kamarasını, posta telgraf ve telefon umumi mer. kezini, Londra belediyesini, borsayı, 'Suint - Paul büyük kilisesini, 'Times gazetesinin idarehanesini, Londra ka- Jesini ve Drury Lane tiyatrosunu gez- mişlerdir. Dün akşam Kanadalı ve Türk üni- versiteleri kız talebeleri şerefine Lon- dradaki Kanada evinde parlak bir kabul resmi tertib olunmuştur. Bugün talebeler, Açık hava tiyat- Tosunu ve Regent parkı gezmektedir. Önümüzdeki günlerin ziyaret prog- ramında ezcümle, Westminster klise. si, Eton mektebi ve Windsor şatosu vardır. 8 ağustosta Türk ve Kanadalı taje- beler Electra House davetlidir. Bura- dan İngiltere, Kanada ve Türkiye arasında radyo mesajları teati oluna» caktır. z Kan davası İzmirde 75 yaşında bir katil adliye binası içinde diğer bir katili tabanca ile yaraladı İzmâr 5 (Telefonla) — Bugün bu- rada adliyede müddelumumilik oğa- sının kapısı önünde bir vaka oldu. Rizeli 75 yaşında Mehmed adında biri, katil suçundan muhakeme edilmek Üzere getirilen sandalyeci Mustafayı tabanca İle sol böğründen ağır suret- te yaraladı, Katil Mustafa yaralan- masına rağmen Mehmedin üzerine atıldı ve elinden tabancasını âlmak istedi İse de jandarmalar buna mey- dan vermediler, Mustafa, dört gün evvel Mehmedin yeğenini öldürmüş- tür ve bu katilden dolayı muhakeme edilecekti. Carih Mehmed yakalanmıştır. İstanbul Parti idare heyeti Vali doktor B. LÜtfİ Kırdarın Parti başkanlığından ayrılması üzerine ya- pılan intihap neticesinde İstanbul Parti idare reisliğine B. İbrahim Ke- mal Baybora, idare heyeti kâtipliğine de avukat B. Faruk Dereli inhap edil. mişlerdir. Başvekâlet müsteşarı tedavi için Parise gitti Başvekâlet müsteşarı B, Vehbi, dün akşam Romanya tarikile Avru- paya hareket etmiştir, B. Vehbi Pariste tedavi olmağa Ebedi Şef'in aziz hatırası Milli Şef Ismet İnönü'nün güzel bir yazısı “Sevgili Atatürk ! Tarih Kurumundan beklediğin maksadları biz ve bizden sonra gelecekler aşk ile takip edeceğiz,, Türk Tarik Kurumu belleteninin | muhitlerimizde bile yerleşmişti, Türk onuncu nüshası İntişar etmiştir. Bu | Tarih Kurumu, Atatürkün hususi nüsha Atatürkün hatırasına tihaf edilmiştir. İlk yazı Mili Şef İsmet İnönü tarafından yazılmıştir. Tarih kurumuna yeni direktifler veren bu kiymetli yazıyı iktibas ediyoruz: Atatürkün aziz hatırasına «Türk Tarih Kurumu bu nüshada bir toplantı tertip etmiş oluyor. Bu- na hepimiz, hürmet ve muhabbetle, koşarak geldik Cemiyet kurmak, cemiyet içinde konuşmak Atatürkün sevdiği bir âdeti ve gok hususi bir mahareti iği. Bu toplantıdan onun ruhu şad olacaktır. Bize bu fırsatı verdiği için de Türk Tarih Kurumuna teşekkür etmeliyiz. Türk Tarih Kurumu, milli kültü- rilmüz, kültürel terbiyemiz için bi- rinci derecede faydalı bir müessese miz olmuştur. Geniş mikyasta enter- nasyonal neşriyata, eski eserlere ve vesikalara, arkeolojiye dayanan ara$- tarmalari, ilim ve ideal ufkumuzda yeni âlemler açmıştır. Bir milletin en büyük kaybı, kendine İtimadını kay- betmesidir. Cümhuriyete kadar İki yüz seneye yakındır ki, bu memle- ketin okmuş geçinenleri, kendi me- deniyet kuvvetlerine inanmadan ko- nuşurlardı. Türklerin milli hayatımi bararetten mahrum etmek istiyen bir yabancı edebiyatın zehirli telkini, en dikkatli olduğunu zanneden, İlim alâkası ve tesiri sayesinde, tedkikle- rinde başlıbaşına düşünür ve hüküm verir bir müstakil zihniyetle lema- İ yüz etmiştir. Bu milli kültür için çok büyük kazanç ve çok sağlam bir esastır, Kurumun kırk yıllık hurafe- ler ve sabit fikirler karşısında tered- düd etmeksizin, hakikatleri bulmak ve söylemek cesaretini muhafaza et mesini İsteriz. Türk Tarih Kurumu, Türk milletinin medeni kabiliyet ve hizmetlerini, insanlık âleminde teş. rih ederken yeni nesillerin temiz ide- allerine de taze cân kattığından emin olabilir. Sevgili Ebedi Atatürk! Tarih Kurumundan beklediğin maksadları, biz ve bizden sonra gele- cekler, aşk ile takip edeceğiz.» Belletenin onuncu nüshasına şeref veren bu kiymetli yazıdan başka, Maarif Vekilimiz Hasan Âli Yücel, Cemli Bilsel, profesör Pittard, profe- sör Afet, Hikmet Bayur, Hasan Ce- mil Çambel, Şemseğdin Günaltay, Fuad Köprülü, Yusuf Ziya Özer, İh- san Sungu, Oswald Menghin. K. Bit. tel ve diğer kıymetli zevatın yazıları vardır. Belletenin sor sahifelerine Ebedi Şefin resimleri, el yazılarile, hatıra- ları da ilâve edilmek suretile eser tamamlanmıştır. Londradaki infilâkta . — yaralananlar Birçoğu ağır olmak üzere 150 kişidir Londra 5 (A.A) — Londranın mer- kez mahallesinde dün vuku bulan infllâkta yaralananların adedi 150. dir. Bunların bir çoğu ağır ise de ölen- Yer yoktur. İtfaiye ve polis kıtaatı yolları te- mizlemeğe gece geç vakte kadar faâ- Hiyetle devam etmişlerdir. Maamafih infilâk yerine mücavir sokaklardan geçmek henüz mümkün değildir. 200 den fazla ev ciddi hasara uğra- mıştır. Saint - Paul klisesi evvelce zannedildiği gibi mühim hasara uğ- ramamıştır. Yalnız tarihi camların. retle tedkike tâbi tutulan mektupla. rın sayısı 60,000 ve paketlerin sayın da 8,000 den fazla idi. Yeni mühendis namzedleri Ankara 5 (Akşam) — Yüksek mü- hendis mektebini ikmalsiz bitiren genç mühendislerimizden B. Orhan Ünsaç “Tekirdağı, Mecdi Akören İz- mir vilâyeti şoseler işletmesi, Halid Fahri Çelik Diyarbakır, Mecdi Çelik Elâzığ, Ekrem Karaman Hatay vilâ- yetleri ve Suphi Kayrak merkez yapı işleri, Kemal Kan Merkez elektor mi- hanik, Cemal Katık Antalya, Fethi Aziz Ozlen ve Orhan Günenç Elâzığ, Os- man Batumlu ve Rüştü Özalp Ço- rum, Abdülmecid Kakaç Aydın su iş- leri yüksek mühendis namzedlikleri- ne tayin edilmişlerdir. Yukarıda isimleri yazılı olan mü- hendislerimiz tahsillerini hükümet hesabına yapmışlardır. 'Tahsilini ken- di hesabına yapanlardan bu sene mektebi bitirmiş olan gençlerden hiç birisi Devlet hizmetine talib olma- mıştır. Kral Zogu Anverse gidiyor Oslo 5 (A.A.) — Kral Zogu allesile birlikte, Anverse gitmek Üzere saat 82 de burdan vapurla hareket et- miştir. N Emir Abdullah Şarki Erdün devlet reisi ve başkumandanı oldu Amman 5 (A.A.) — Teşrii meclis, Londrada İngiliz hükümeti ile Şarki Erdün hükümeti arasında vukua ge- len anlaşma çerçevesi dahilinde, ka- nunu esaside yapılan tadilâti, müza- keresiz ittifakla tasvib eylemiştir. Emir Abdullah, hem devlet reisi, hem de ordunun başkumandanı ol- maktadır. Hükümdar, kanunları ya- par ve bunların tatbikine nezaret eyler. Nazırları nasb ve azleder, Va- zifeleri hususi bir nizamname ile tes- bit edilecek olan hükümet, yalnız hü- Hollanda veliahdı prenses Juliana bir kız doğurdu La Haye 5 — Vellaht prenses Julla. na, sabaha karşı saat birde bir kız ço- cuğu dünyaya getirmiştir. Vicdansız ana İzmir 5 (Telefonla) — Bu sabah Kordonda İlalyan konsoloshanesi önünde denizden kamı deşilmiş, yü- zü parçalanmış üç aylık bir çocuk cesedi çıkarılmıştır. Bu çocuğun han- gi vicdansız ana tarafından atıldığı tahkik edilmektedir. Tahran büyük elçimiz Pa- risten geldi Hükümetimizin Tahran büyük el- çiliğine tayin edilen Paris elçisi B. Suad Davaz bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. - B. Suad Davaz şehrimizde birkaç gün kaldıktan sonra Ankaraya gide. cek, oradan da mahalli memu-iyeti- ne hareket edecektir. 5 yolcu tayyaresi i alınacak Ankara 5 (Akşam) — Devlet hava yolları işletmesi bu sene yeniden beş büyük yolcu tayyaresi alacaktır. Bu- nun için aralarında bir İtalyan fir. ması da bulunan muhte'if ecnebi teyyare şirketleri tarafından idareye yedi, sekiz kadar teklif yapılmıştır. Teklifler tedkik olunmaktadır. *