7 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Beş yüz bin lirâ ser- maye ile bir takas limitet şirketi kuruldu "Sene 21 — No. 7469 — Flati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 7 Ağustos 1939 Milli Şef Boluda halkla temaslarına devam ediyor Dün Akçakoca, Düzce ve Gerede kazalarından gelen heyetleri, Bolu esnaf ve çifçisini dinledi Milli Şef İnönü halkın dileklerile yakından alâkadar olarak not aldı. Boludaki muhtelif müesseseleri gezerek tedkiklerde bulundu Bolu civarmda Aband gölü ve Bolunuri umumi görünüşü Bolu 6 (A.A.) — Dündenberi şeh- rimizin misafiri bulunmakta olan Cümhurrelsimiz İnönü bugün öğle- den önce Danzis Polonyalıdır, Polonyalı kalacaktır | Cracovie'de yapılan bir toplantıda halk böyle! bağırdı ve icabında çarpışmak için yemin etti Toplantıda Mareşal Smigiy Aydz bir nutuk söyledi Craonvie 6 (A.A.) — Muazzam bir halk kütlesi, mareşal Smigiy Rydz'in Polonyanın istiklâl için mücadeleye girişmek üzere Pilsudsky'nin kuman- dası altında hareket etmiş olan bi. Tinei Polonya lejyonunun hareketi. “in 25 inci yıldönümü münnsebetile Söylemiş olduğu nutku, eDanzig, Po- lonyahdır, Polonyalı kalacaktır» ni- Galarile alkışlamıştır. Mareşal Smigiy, üç esaslı fikir or- taya atmıştır: 1 — Şiddete karşı, şiddetle muka- bele etmek, , 2 — Polonyanın katiyen tecavüzi hiyeti yoktur, fakat kendisine karşı doğrudan doğruya veya dolayısile ya» Pilacak her türlü taarruza mukave- Met edecektir, 3 — Polonya iktisadiyatının akci. Ğtri olan Danzig, Polonya için haya- Wi bir zarurettir. Mareşal Smigiy, Polonyanın istik- devresinin mebdei olan 6 ağustos yerini tesld ile söze başlamış ve şöp demiştir “Bu devre ile bizim tarihimizde Yeni bir fasıl açılmıştır. Bu fasıl ol. Masaydı zulmetler içinde kalacaktık. yüzün çok mühim neticeler vermiş- 1 — Po.onyanın istiklâline müteal. ik olan müsbet neticeler, 2 — Polonya millet ve derletinin haklarının vücuda getirilmesi. Şiddete karşı mutaarnıza «Medeni- Z sayesinde kazanmış olduğu- refakatinde vali B. Naci | | Kıcıman olduğu halde Belediye, Par- ti ve Halkevini ziyaret etmiş ve yeni yapılan Belediye otelini gezmiştir. Mili Şef öğleden sonra da Bolu Mareşal Smigiy Rydz muz bir takım meziyetlerimiz var- İ dır» demekle veyahud diğer milleti, re müracaat etmekle müdafaa edil | mez. Şiddete dır: Kuvvet ve şiddet. Bu kuvvet ise aşkerdedir. Bunun için vatan uğrun- da dövüşmesini ve ölmesini bilen âs- kere malik olmak iâzımdır.» (Devamı 6 ucı sahilede) verilecek bir cevap var- | kaplıcalarını görmüş ve kereste fab. rikalarını gezmiştir. Bu fabrikaları Bezişleri esnasında (o Cümhurreisimiz (Devamı 6 ncı sahifede) Fransız - italyan hududunda bir hâdise İki İtalyan konsolosluk me- muru Nis hapishanesine sokuldu Paris 6 (A. A.) — Petit Parislen ga- zetesinin Nice'den istihbarına göre, İtalyan konsolosluk memurlarından Crispuoti ve Celidoni bisikletle gider- | ken Saint - Louis köprüsünde kendi- lerine durmaları için verilen işaretlere itaat etmediklerinden ve durdurmak üzere yanlarına gelen polislere tekme ve yumrukla mukavemet ettiklerin. den dolayı tevkif edilmişelr ve Nice hapishanesine < -sevkolunmuşlardır, İtalyan baş konsolosluğu keyfiyetten haberdar edilmiştir. EDilkzizmtlem: Mukaddes bir düstur: Yuva bozmamak! Bir muharrir şöyle yazıyor! — Tayyare piyangosu mill piyango haline getiriliyor. Falanca memlekette bunun satışı malüi gazilere verilir. Bizde do onlara inhisar etsin. Ancak bulunma» dıkları yerde başka bayiler satabilşin, nda şehidler, son- ra sakatlıkları derecesinde harp malülleri gelir, Onlar bu vatana vücudlerini, sih- hatlerini feda otmişler, Müteneffi olacak- İarı türlü türlü işler bulalım, Yeni bayi- likleri de tercihen onlara verelim. Böyle bir hareket, y. desi olmakla kalmaz; ayni zamanda 45. tikbal için de iyi bir nümune, iyi biz teş- layi da unutmamalı: O misal en falanca memlekette pi- yango bayllığı daha kuruluşunda harp malüllerine verilmiştir. Bizde ise her s0- a gişeler açılabilmiş, binlerce bunu geçim vasıtası yapmıştır. bu sebeple hiç kimsenin elinden amağı milli bir prensip itti. Aksi takdirde binlerce ailo- Jül bırakmış oluruz, Her yeni düş yeni bie iş, yeni bir gelir zetaini? pıaişetleri boz- mamak en mukaddes bir düsturumuz ol- malıdır. haz etmeliyi Yi daha ikti ğe VÜŞU Al” Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 İspanyada altmış kişi kurşuna dizildi — Müdür; 20497 ingiliz filosu gitti Malaya zırhlısı kumandanı diyor ki: “İzmirde 4 gün kaldık. Daha 4 gün kalsaydık bu sevgi bağlarından kurtulup gitmek bizim için hayli müşkül olacaktı.,, Warspite ve torpidolar Yavuzun önünden geçerken ve Marmaraya doğru uzaklaşırken misafirimiz olan Beş gündenberi İngiliz filosu dün dokuzu çeyrek geçe | | İstanbuldan ayrılmıştır. Evvelâ Wars pite hareket etmiş, torpido muhrip- leri zırhlıyı takib eylemiştir. Zırhlı Yavuzun önünden geçerke.. yolunu kesmiş, iki taraf arasında selâm res- mi yapılmıştır. Zırhlı Selimiye önün. den geçerken toplar atarak şehri se- (Devamı 4 üncü sahifede) 28 kiloluk karpuzlar Amerikalılar şampiyonluğu ele geçiremediler Dünyanın en büyük karpuzları Diyarbakırda yetişir. Her biri 20-25 kilo gelen bu karpuzlar büyüklükleri nisbetinde tatlı ve lezzetlidivler. Kar puzlar balta ile parçalanır ve kilo ile satılırlar, Her şeyde şampiyonluğu ele geçir- meğe meraklı ölan Amerikalılar sekiz |, en büyük karpuzun ! on sene eyvel Diyarbakırda yetiştiğini haber alınca | büyük karpuz yetiştirmek şampiyon luğunu kazanmak için harekete geç- mişler, Diyarbakırdan tohum getirt- mişlerdi. Amerikalılar bu tohumlarla Kalifomiyada büyük karpuz yetiştir. mek için uğraşmağa başlamışlardır. Fakat bu çalışma ümid edilen neti. ceyi vermemiştir. Amerikalılar Di. yarbakır karpuzlarından daha büyük karpuz yetiştirmek şöyle dursün bi. zim karpuzlarımıza (yaklaşamamış- lar bile... Bunun sebebi toprağın te- şekkül tarzı, hava ve suyun büsbü- tün başka olmasıdır. Bu sene Diyarbakırda karpuz bol ve diğer senelerden büyüktür. 28 hatta 30 kiloluk karpuzlar elde edil. mektedir, Yukarıdaki resimde 28 ki- Tnde plâjda Konser loluk büyük bir karpuzu taşıyan bir köylü görünüyor. Bu kadar büyük bir karpuzu ta- şımak da kolay bir iş değildir. m İÇ RE “OPR