7 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Satye binası Suçlular bugün itin itirazname- -Almany a Leh hududunda ......... 1,5 lila asker topladı Hazır bulunulmak için 12 ağustosta bazı ihtiyat sınıfları çağırıldı Aman gazeteleri, Leh başkumandanının dünkü nutku İle alay ediyorlar süâh altında bulun Almanya, geçen sene eylülde, Çekoslo- 'yakyayı boyun eğmeğe icbar etmek İçin Çek hududu etrafında 15 milyon asker toplamıştı. de Lehistanın cenup ve garp Paris 7 — Berlinden bildiriliyor: Alman Lehistana karşı şiddetli hü- danı Bmigiy'nin dünkü nutkuna istihfafkâr büyük serlâyhalar koymuş- dardır. Esetiimle yarı resmi D, N. B. ajansı, ma» reşal Smigiynin nutkuna: «Lehistanın ciğeri ve teferrünta, serlâyhasını koyduk” tan sonra Leh hükümetinin mareşal Pil- #udskinin siyasetine İhanet ettiğini iddia ediyor. Montag gazetesi: «Danzig eiğeri imiş, serlâvhasını koyuyor. Başka bir Alman gazetesi. mareşal Smigiy'nin eski hikâyelerini tekrardan başka bir şey yapmadığını iddia ediyor. Takas muameleleri Ahenkli bir tarzda cereyanı için yeni bir kararname çıktı 500 bin lira sermayeli bir takas limited şirketi kuruldu Ankara 6 (A.A.) — Memleketimi- sin gerek ticaret anlaşmalarile bağlı bullunduğu memleketler ve gerek anlaşmalarla bağlı ala ıği memle- ketlerle ticaret o münasebetlerinde mühim bir mevki tutan takas mua- melelerinin ahenkli bir tarzda cere- yanını temin maksadına matuf bir kararname 5 ağustos tarihli Resmi Gazetede intişar etmiştir. Muhtelif memleketlerle yapılan ta- kas muamelelerine aid primleri iç ve dış konjonktür icaplarına yani hare- ketlerine göre tanzim etmek maksa- diyle, bu kararnameye tevfikan Zira- at bankası, İş bankası ve Etibankın iştirakile merkezi İstanbulda olmak Üzere 500 bin lira sermaye ile bir «Ta» kas limited şirketiz kurulmuştur. Şir- ket geçen cuamrtesinden itibaren İs- tanbulda Ziraat bankasında ayrılan muvakkat dairede işe başlamıştır. Üç büyük millâ banka tarafından teşkil edilen Takas Wmited şirketi heyeti umumiyesi Ankara Ziraat ban- kasında toplanarak şirket müdürlü- ğüne Maliye Vekâleti İstanbul kam- biyo müdürü Salih Banguoğlunu seç- miştir, Şirketin idare heyetine de "Türkiye Cümhuriyeti Ziraat bankası İsatnbul şubesi müdür muavini Reşad Aksan, Etibank İstanbul şubesi mü- dür vekili Hikmet Rauf- Sarperve, Türk tütün limited şirketi müdürü Saffet Başlımar intihap olunmuşlar- dır. Milli bankalar tarafından bir takas Umited şirketi teşkiline ve diğer hu- susata dair Resmi Gazetede intişar eden kararnamenin başlıca hüküm- leri şunlardır: 1 — Meri 2/8099 sayılı kararname. ye müstenit talimatname hükümle- rine tevfikan yapılan takas muame- Jelerinde ihracattan evvel ithal selâ- hiyeti 2/11541 sayılı bu kararname- rudan doğruya veya dolayısile asgari yüzde 50 nisbetinde iştiraki bulunan Mmüesseselerie yarım satış kooperatif- leri birlikleri tarafından takasla ya- pılacak ihracattan mütevellit idhal hakları primli olarak bu kararname. nin neşri tarihinden itibaren Takas Umited şirketine devrolunacaktır. Kezalik 3018sayıhı kanunun 7 zel naddesi mucibince müteşekkil «tüc- car birlikleri; tarafından takasla ya- pılacak ihracattan mütevellit idhal hakları bu kararnamenin neşri tari- hinden itibaren Takas limited şirke- tine devredilecektir. 3 — Takas limited şirketine umu- mi konjonktüre göre icab eden umumi direktifleri vermek üzere Ticaret Ve- kâleti dış ticaret dairesi reisinin tahtı riyasetinde Ticaret Vekâletinde bir heyet teşkil olunmuştur. 4 — Umumi, mulhak hususi büt- çeli idarelerle Belediyeler, imtiyaz ve ya inhisar işleten veya sermayesinde yüzde 50 den çoğu devlete aidolan müesseseler ve .şirketlerin yabancı memleketlerden yaptıkları ve yapa- cakları mübayaalar için mükaddema akdedilmiş olup yabancı memleket- lerle tediye hükmünü muhtevi bulu. nan mukavelenamelerin buna dair olan maddeleri bu kararnamenin neş- ri tarihinden itibaren 20 gün zarfın- dan Ticaret Vekfletinde müteşekkil ve 3 üncü maddede adı geçen heyete bildirilecektir. . İşbu kararnamenin neşri tarihin- den sonra yukarıda zikri geçen teşek- küller tarafından yabancı memleket. lerden yapılacak mübayaalar için ya- bancı memleketlerle tediyeyi muta- zammın mukavelelere aid tediye şart ve hükümleri kezalik 3 üncü fıkrada adı geçen heyetle bilistişare tesbit olu. nacaktır. 5 — Yukarda zikri geçen işbu 2/ 11541 sayılı kararnamenin meriyet mevkiine girdiği tarihten evvel başla- mış olan takas muameleleri eski hü- kümler dahilinde intaç ve tasfiye edi- Maarif Vekili Trakyaya gidiyor. Şehrimizde bulunan Maarif Vekili B, Hasan - Ali Yücel bugün, Trak. ya mekteplerinde bazı tetkikatta bu- | Junmak üzere bugün şehrimizden KU iz ğ vü i #uçlu bulunanlar hakkında müddei- umumilikçe tanzim olunan iddiana- me, dördüncü sorgu hükimliğince suçlulara tebliğ edilmişti. Suçluların bu iddianameye vuku bulacak itirazlarının müddeti bu ak- şam bitmektedir. Haklarında son tahkikatın açılma- $ı istenen on iki kişi bugün itiramma- melerini dördüncü #orgu hâkimliği- ne vereceklerdir. Zannedildiğine göre, mevkuf bulu- nan Yusuf Ziya, Neşet Kasım, ve Tahir Kevkebin vekilleri bugün tek- rar tahliye talebinde bulunacaklar- dır. Bu üç mevkuf, iddianamede haklarında tatbiki istenen maddele- rin gayri mevkuflar hakkında da İs- tenilmiş bulunduğunu; . binaenaleyh Kendilerinin de gayri mevkuf muha: keme edilmelerini istiyeceklerdir. : . Ji vapur sipariş edilecek İngiliz şantiyeleri arasında münakasa yapılacak Devlet Denizyolları işletmesi için yeniden 11 vapur sipariş edilecektir. Bunlardan yedisi 1,800 tonluk, dördü 4,800 tonluk olacaktır. Gemiler ayni zamanda yük ve yolcu gemisi tarzın- da olacak, İngiliz şantiyelerine si- pariş edilecektir. Buun için İngiliz şantiyeleri arasında münakasa yür pılacaktır. İngiliz firmaları en geç 10 birinci- teşrine kadar mufassal plân ve detay resimlerini ve fenni' şartnamelerile son tekliflerini Devlet Denizyolları İşletme umum müdürlüğüne verecek» lerdir. Teklifler tedkik edilecek ve en müsaid teklifi yapin müesseseler arasında pazarlık yapılarak iş ihale edilecektir. — Tekliflerin odoğrudan doğruya şantiyeler tarafından veril mesi, müzakere ve temasların da gene şantiyelerin salâhiyet (o sah/bi mütehassıslarile yapılması şarttır. 5 . Metriste infilâk Bu gece sabaha karşı Metris çifli- ği elvarında bir infilâk olmuştur. İn- #llâk mevzii kalmıştır. Maddi ve nü- fusça zayiat yoktur. Sebebi hakkın. da tahkikat yapılmaktadır. Italyan manevraları Manevraların ikinci safhası dün öğle üzeri başladı Roma 6 (A.A.) — Büyük manev- ralarda, genel kurmay taarruz hazır. Jıklarını tamamlamak imkânım ve. ren bir günlük istirahatten sonra ma- nevraların ikinci safhası öğle üzeri başlamıştır. Harekâtın mevzuu şu- dür: Düşman, Alp geçitlerinden inerek Perde hattını yarmşı ve Doire, Ripai- re ve Chisone vadilerine kâdar iler. ledikten sonra Asticasale - Montfer- rat hattı üzerinde mevzi almış bulu- nan İtalyan ordusu ile ansızın tema- sa geçmiştir. Tamamile motörlü olan bu İtalyan ordusu tayyarelerin ciddi müzaheretile Alp istikametinde düş. mana karşı mukabil taarruzda bulu- nacaktır. Manevraların bu ikinci safhasının 7 ağustosta nihayet bulması muhte. meldir. Haber verildiğine göre kral manevralardan sonra kıtaatı Torino'- da teftiş edecektir. B. Strang Bugün tayyare ile Moskova- dan Londraya gidiyor Londra 6 (A.A.) Moskovadan bil- dirildiğine göre, İngiliz Hariciye Ne zaretinin eksperi Strang, gelecek pa- zartesi günü tayyare ile Moskovadan hareket ederek Stokhölm vyolile Lon- draya dönecektir, Londrada hasıl olan kanaate göre, askeri gorişmelir muhtemel bir ek yasi itilâf akdini koylalaştırı İngiltere ile Japonya arasında anlaşma oldu Tientsinde Japonya aleyhindeki faaliyetin önüne geçilecek Londra 6 (A.A) — Tokyodan bik | tir, diriMiiğine göre, İngiltere ile Japonya arasında prensip itibarile bir itilâf hasıl olmuştur. Tienisin meselesinde aşağıdaki yedi nokta üzerirlde muta- bık kalmıştır: 1 — Cheg Hsi Kang gümrüğü ko- miserinin katilleri derhal Japon ma- kamlarına teslim edilecektir. 2 — Japon aleyhtarı komünist ele- manlârla sureti umümiyede İngiliz imtiyaz mıntakasına iltica eden müc- Timlerin kontrol ve nezaret altına âlmimasi'iğin Japon makamları ile belediye meclisi teşriki mesai edecek: 3 — İtilâfın tatbiki için Japon ve İngiliz makamları arasında bir irti- bat organı faaliyette buulnacaktır. 4 — İmtiyaz mmtakalarında Ja ponlar aleyhinde yapılacak her tür- Yü faaliyet sıkı bir kontrole tabi tu- tulacaktır, 5 — Polis teşkilâtındaki Japon aleyhtarı memurların vazifelerine nihayet verilecektir. 6 — Belediye meclisinde Japon po- lis âmirleri istihdam edilecektir. 7. Belediye meclisine dap al aza kabul edilecektir. Sovyet - Japon çarpışmaları Son on gün zarfında vukua gelen çar- pışmalar hakkında bir tebliğ neşredildi Moskova 6 (A.A) — Tass ajansı muzdan 5 ağustosa kadar alınan ha- berlere göre, Sovyet - Mogol kıtaatı Japon - Mançu kıtaatile mütemadi müsademe halinde Kalkıngöl nehri- nin şark sahilinde bulunan toprak- ları muhafaza etmektedir. Sovyet - Mogol kıtaatına taarruz ederek onların mevzilerine girmek yolunda Japon - Mançu kuvvetle rinin mükerrer teşebbüsleri topçu ve mitralyöz ateşile akim bıraktırılmak- ta ve mutaarrızlara ağır zayiat ver- dirilmektedir. Bugünlerde bir çok hava muhare- beleri de olmuştur. 28 temmuzda, Sovyet - Mogol tay- yareleri bir hava hücumu esnasında hiç bir zaylata uğramaksızın beş Ja- pon tayyaresini tahrib etmiştir. Japon haya kuvvetleri bilhassa 29 temmuzda büyük bir faaliyet göster. miştir. Mogol toprakları üzerinde vu- ku bulan bir çok müsademeler neti- cesinde Japonlar 29 temmuz günü 32 tayyare kaybetmişlerdir. Aynı gün, Sovyet - Mogol tayyareleri, Takio Tigudi adlarında iki Japon pilotu ile teğmen Tabubi'yi düşürmüşler ve esir almışlardır. Dört Sovyet - Mogol tay- yarecisi üslerine dönmemiştir. Bun- | lar araştırılmaktadır. 31 temmuzda, müteaddid hava mu- harebeleri olmuş ve Sovyet - Mogol tayyareleri Japonların beş avcı tay- yaresini düşürmüştür. Sovyet - Mo- gol tayyarelerinden biri üssüne dön- memiştir. 1 ağustosta, Japon bombardrman tayyareleri Mogol tâpraklarını istilâ etmişse de, Sovyet - Mogol hava kuv- vetlerinin ve hava bataryalarmın ateşi önünde harbi kabul etmeksizin Mançuri arazisine (çekilmöşlerdir. Sovyet - Moğol tayyareleri bunları takib etmiş ve ikisini düşürmüştür. Bir Sovyet pilotu hafif sureite yara- lanmış ve tayyare meydanına salimen inmiştir. Ayni gün öğleden sonra Ja- pon tayyareleri tekrar Sovyet - Moğol mevzilerini bombardımana teşebbüs etmişse de hava bataryaları ve avcı İ tayyareleri tarafndan tardolunmuş- tur, 2 ağustos sabah saat 8 de Sovyet - Moğol tayyareleri düşman tayyare meydanını bombardıman ederek se- kiz tayyareyi tahrip eylemiş ve hava- lanan diğer üç tayyareyi de düşür- müştür, Sovyet - Moğol tayyareleri zayiata uğramamıştır. 3 ağustosta, Japon bombardıman tayareleri avcı tayyarelerinin hima- yesi altında olarak Sovyet - Moğol kıtaatına taarruz teşebbüsünde bu- Tunmuştur, Fakat Sovyet - Moğol avci tayyareleri bunları tardetmiştir. Ja- ponların iki tayyaresi Moğol toprak- larına düşmüştür, 4 ağdstosta, Japon bombardıman ve avcı tayyarelerile Sovyet . Moğol hava kuvvetleri arasında iki müsade- me olmuştur. Japonların on tayya- resi düşürülmüştür. Bir Sovyet - Mo- gol tayyaresi üssüne dönmemiştir. Hitler - Mussolini mülâkatı : Berlinde | bu hususta malü- mat yok Berlin 6 (A.A) — İyi malümat alan mahafil, bazı ecnebi gazetelerin. de Mussolini ile Hitlerin yakında gö- rüşeceklerine dair intişar etmiş olan haber hakkında ademi malümat be- yan etmektedir. ispanyada 60 kişi kurşuna dizildi Madrid 6 (A A.) — İki gün evvel Talavera yolunda katledilen Madrid askeri inzibat müfrezesinin kuman- danı binbaşı Gabaldonun katillerinin muhakemesi neticesinde verilen ka- Tar mucibince dün gece 53 kişi kur- şuna dizilmiştir. Sabaha karşı saat 3 de yedi kişi daha kurşuna dizile- cektir. Madrid matbuatı bir nota neşrede- rek «Adaletin yerini buldu; ğu ve «bu gibi hâdiselerin bir daha teker- 'rür etmiyeceğiz ni kaydeylemekledir. Tekirdağında feci bir kaza Bir motosiklet yardan denize yuvarlandı, futbol ajanı Nadir öldü Tekirdağ 6 (A.A.) — Bu sabah Te- kirdağında feci bir kaza olmuştur. Diş doktoru Nadir sepetli motosıkle- tile ve yanında iki arkadaşı olduğu halde sahil istikametini takiben ava giderken motosiklet yarlardan denize #yuvarlanmıştır. Bu kaza neticesinde futbol ajanı Nadir ölmüş, yanındaki- lerden biri ağır surette yaralanmış, diğeri kurtulmuştur. Trenden düşmüş Kumkapıda oturan Karabet İsminde biri; dün ailesi efradile Floryaya gitmiş, geç vakit saat ona doğru trenle dönmüş, Kumkapı Wtasyonunda ineceği sırada, biraz fazla sarhoş bulunması hasebile müs vazenesini temin edemiyerek düşmüğ muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Erol vapuru bir kayığa çarpti Erol vapuru, bu sabah köprü açılarak Halice girmekte olduğu bir sırada on ton- luk yüklü bir kum kayığına çarparak batırmıştar. Kayık tayfaları denize dökülmüşse de, Erol'un tayfaları tarafından boğulmaklas kurtarılmışlardız. ş ,”