15 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Sarrebruck top ateşi altında Şehre kimse girip çıkamıyor, burasının zaptı Siegfried hattına taarruzun başlangıcı olacak Paris 15 — Garp cephesinde muharebe inkişaf etmeğe başlamıştır. Al manlar, Fransızların devamlı ileri hareketinden endişeye düşerek mühim kuv- vetlerle mukabil taarruz yapmışlardır. Bu taarruz topçu ateşi ile tardedilmiş- ir. Fransızlar Sarrebruck'u ve civarmı topçu ateşi altında bulunduruyorlar. Şehre girip çıkmak kabil değildir. Londra 15 — Almanların şiddetli topçu ateşi, Fransız ileri hareketini durduramamıştır, Fransızlar Sarrebruck ile Hornbach arasında 2 kilometrelik bir cephede 1,5 kilometre derinlikte İlerlemişler ve Sarrebrnck'e çok yaklaş- mışlardır. Fransız tayyareleri Siegiried hattını şiddetle bombardıman etmiş- fir. Sarrebruck'un zaptı bu hatta taarruzun başlangıcı olacaktır. Polonyada büyük bir muharebe başladı Londra 15 — Polonya umumi karargâhının Kaluzzin - Lukow hattı üze- rinde büyük bir muharebenin başlamış olduğunu bildirmektedir, Vistül neh- rini geçmiş olan Alman kıtaatı, Opole ve Lublin mıntakalarında Polonyahla- ra hücum etmektedirler, Varşovayı müdafan etmekte olan general, hava bom- Papanın vekilinin ikamet etmekte olduğu binayı ve Praga hastanesini hasara uğratmakta olduğunu bildirmektedir. Almanlar o Varşova varoşlarına şiddetle hücum etmektedirler. 5” Almanlar Wola'da mitralyöz ateşi ile püskürtülmüşler ve büyük zayiata © uğramışlardır. Varşovada dün nisbeten sakin geçti Varşova 15 — Varşova müdafaa kumandanının dün geceki tebliği şu- dur: Bugün İleri karakol müsademeleri olmuştur. Almanların şehir civarına © Oİaarruzları neticesiz kalmış, düşman mühim zayiat vermiştir. Alman tayya- zeleri bugün yalnız keşif uçuşları yapmışlardır. Lvov civarında şiddetli muharebeler Paris 15 — Polonyada Lvov (Lemberg) civarında şiddetli muharebeler öluyor, Şehir Alman ağır topçusu tarafından bombardıman edilmiştir. Top- çu ateşi ile birçok Alman tayyareleri düşürülmüştür. Polonya hükümeti ve sefaretler Romanya hududunda Bükreş 15 — Bundan birkaç gün evvel motörlü Alman kıtaatının Leo 'pol'a doğru İlerlemesi ve bu suretle cenubi Polonyanın diğer bütün devletlerle ir-! tibatını kesmesi üzerine Krazemienecz'e nakledilmiş olan Polonya hükümeti, dün daha cenuba nakledilmiştir. Filvaki dün öğleden biraz sonra bütün hü- © kümet erkânı ile sefarethaneler erkân ve memurini Dinyester nebri üzerin. de kâin bir Rumen kasabası Schit karşısındaki Zateszszyki kasabasına nakle. dilmiştir. 'Çekoslovakyada tevkifler 35 bin kişi hudud haricine çıkarılmış Amsterdam 15 (AA) — Nievwe Rotlerdamsehe Courant gazetesinin © bir Çek membamdan öğrendiğine göre Himmler Pragdaki son ikameti esna- sında şüpheli oldukları için hürbin başlangcnda tevkif edilmeleri lâzımgelen! © Çeklerin. listesini hazırlamıştır. Dolaşan bir şayiaya göre liste 70,000 ismi ih- tiva etmektedir, Gazete harbin ilk haftasında bu tedbirin derhal tatbik edildiği ve Bo- © hemya ile Maravyada büyük bir kısmı münevverler sınıfına mensup olmak © üzere 35,000 Çek tevkif edildiğini Nâve etmektedir. Mevkuflar derhal Protek- © Mora arazisi haricine çıkarılmışlardır. Birçok papaslar tahaşşüd karargâhla- rına gönderilmişlerdir. © Alman İktisad Nezaretinin yüksek bir memuru Romanyaya gidiyor Londra 15 — Alman İktisad Nezaretine mensup salâhiyet sahibi bir zat bugün Ramanyaya hareket edecektir. Almanya Romanya istihsalâtını fazla miktarda temin etmek istiyor. Romanyada buğday fiati yüzde 30 artmıştır. asi ) Italyanın politikası Roma 15 — Resta del Carolino gazetesi İtalyanın siyâsetini tedkik ede- rek diyor ki: «İtalya harbe girmedi, çünkü Mussolini İtalyan para ve ka- mını korumak istiyor. Bu suretle İtalya bütün kuvvetini muhafaza ediyor. © Mussolini zamanı gelince bunu terazinin kefesine koyacaktır.» « . Almanyada bir çok katolik kiliselerin ve bütün katolik gazetelerin kir patıması İtalyada fena tesir yapmıştır. Macaristan 20 senedenberi takib ettiği politikaya sükünetle devam edecek * Budapeşte 15 — Hariciye Nazırı B. Csaki dün Macar metlisinde beya- “Datla bulunarak demiştir ki; «Hükümet 20 senedenberi takip ettiği politikaya sükünetle devam ediyor, Hayati menfaatlerimizi ve memleketi müdafaa için > icabında harekete hazınz.» Nazır Polonyalıların kahraman müdafaasının Macaristanda sempati ile “kürşılandığını ilâve etmiştir, Yi MM m e EŞE PEN e raydan gelen talebe | Almanlar açık şehirlere Üniversite rektörlüğünde bir büro çalışmağa başladı Avrupada tahsilde bulunup haliha- mr vaziyeti dolayısile yurda gelmiş olan talebenin durumlarını teğkik etmek üzere Maarif Vektletince Üni- versite rektörünün - riyaseti altında bir komisyon teşkil edildiğini yazmış- tak. Komisyon dün toplanmış ve bu gi- bi talebenin ellerindeki vesikalara İs- tinaden hangi fakülte veya yüksek mekteplere girebileceklerinin tesbiti için kendilerinin tahsii Uvesikalarile birlikte Üniversite rektörlüğüne mü- racast etmeleri lüzumunun ilânı ka- Trarlaştırılmıştır. Büro yüksek tedri- sat şübe müdürü vekili OB. Mazhar Şevket İpşir'in idaresinde her gün Ünivesitede çalışacak ve komisyon da büronun ve fakülte ve yüksek mek- teplerin tedkikatına göre toplanıp kati kararlar; verecektir. Vaşington 14 (AA) — Alman bombardımanlarının harb malzeme- si imal eden fabrikalara tevcih edil. diği, fakat bu bombardımanların ci- vardaki şehirleri tehlikeye koyduğu ve mültecilere yaralıları hamil olan trenlere isabetler vaki olduğu Polon- yadaki Amerika sefiri B, Biddle tara- fından Hariciye Nezaretine gönderi. len bir rapordan anlaşılmıştır. Amerika sefaretinin yerleşmiş ol- duğu Polonya şehrinden P. Biddle'in gönderdiği son telgrafnamede şöyle denilmektedir: Müdafansız olan Otwock, o bugün saat 1110 da 4 tayyareden mürek- kep bir Alman havâ filosu tarafin. dan bombardıman edilmiştir. Tayya- reler, 12 bomba atmışlardır. Sefaret- haneye 300 metre mesafedo ana cad. de Üzerine atılmış olan bu bombalar 11 kişinin ölümüne ve 40 kişinin ağır surette yaralanmasına sevebiyet ver- Tıb fakültesinin inşaatı tehir edildi Ankara 14 (Akşam) — Ankarada kurulacak tıb fakültesinin bir kısım bombalar atıyorlar Polonyada binlerce kadın ve ço çocuk ölmüş kamarasında beyanatta bulunan B, Cham- berla'n, Polonyada her türlü mukavemetin beyhude olduğunu anlatmak için sivil halkın da bombardıman edileceği hakkın- dx bir tehdidi ihtiva eylemekte olan Füh- rer umumi karargâhının tebliğini bahis mevzuu etmiş ve demiştir ki: «Diğerleri bu bahiste ne kadar ileri gi- derse gitsin, İngiltere, sırf tedhiş için ka- dınla, çocuklya ve diğer sivillere karşı bile bile hücumlara katiyen hiçbir zaman müracaat etmiyecektir. Eğer bu tebliğde eri sürülen hareket yapılırsa, bunun mu- hakkak neticesi, mücadele ettiğimiz teh- dit ortadan Lamamile kalkıncaya kadar harbe devam etmek bakkında bizim ve müttefiklerimizin azmimizin bir kat daha takviyesi olacaktır» B. Chamberlain, sözlerine şöyle devam etimişitir: «Bu Alman deklarasyonu, hakikatle Al- man şansöliyesinin kadınlara ve çocükla- Ta karşı harp yapmak arzusunda olmadı- gani bildiren sim Rayhştağ nutku ile de bir tezad teşkil eylemektedir.» B. Chamberlain beyanatım şöyle bitir- miştir: «Bizim ve Fransızların Zendi kuvvetleri- miştir. mizin hareketlerme koyduğumuz kayıtlar, inşaatı münakasaya çıkarılmıştı, Ha, | 2$ ha ei muhasımlarımızın da ayni kayıtlara ri" ber verildiğine göre ahvali hazıra do- Chamberlain'in Avam yet etmesi İle meşruttur. Bittabi düşman Jayısile inşaatın gelecek mali seneye Kamarasında beyanatı bu kayıtlara riayet etmezse, İngiliz hükü- bırakılması kararlaşmış bulunmak» atdır. Coğrafi tedkikler Ankara 14 (Telefonla) — Ankara Tarih - Coğrafya - Dil fakültesi coğ- rafya kısmı talebelerinden 20 kişlik bir grup Orta Anadolu bölgesinde coğrafi tedkiklerde bulunmak üzere şehrimizden ayrılmıştır. Talebeler Çorum, Merzifon ve Kastamonu ha valisini gezecekler ve ay sonuna doğ- le Fransız ticaret ve kliring anlaşmaları Ankara 14 (Telefonla) — Geçen- lerde Pariste imza edilmiş olan, yeni Türk - Fransız ticarel ve kliring an- laşmaları tasdik edilmek üzere Vekil- ler heyetine tevdi edilmiş bulunmak- tadır. Anlaşmalar Vekiller Heyetinin tasdikini müteakip derhal gümrükle- re tebliğ < olunacaktır. Uzak k şarkta Sovyet kıtaatı Mançuko Moskova 14 (A.A.) — Sovyet - Mo- gol kıtalarının muvaffakıyetli bir ha- reketten sonra Mançuko arazisinin mühim bir kaç kısmını İşgal ettikle. rine dair dolaşan şaylaları Tass ajan- sı tekzibe mezundur. 'Tass, şöyle demektedir: «Sovyet - Mogol kıtaları Mançuko arazisinde bir karıs bile toprak işgal etmemiş- ler, etmek niyetinde bile değildirler ve etmiyeceklerdir.> Cenubi ve Orta Amerikada Alman tahtelbahir üsleri Vaşington 14 (A A3 — Cenubi ve mer- kesi Amerikada Alman tabtelbahirleri için Üssülharekeler vöcude getirilmesinin Pa- nama konferansında müzakere edilmesi muhtemeldir. Siyasi mahafilde bu mese- lenin Amerikaca vahim addedilmekte ol- duğu söylenmektedi B. Metaksas büyük elçimizi kabul etti Atina 14 (AA) — Başvekil Me - taksas, yeni Türkiye büyük elçisi Enis Akaygünü kabul etmiştir. İngiliz Kralı kardeşini kabul etti Londra 14 (AA) — Kral, bugün Dük dö Windsoru kabul etmiştir. Bu, iki kardeş arasında, üç seneye yakın bir zamandanberi ilk görüşmedir. Belçika sahillerinde bir çok maynler bulundu Brüksel 14 (A.A.) — Belçika sahil lerinin muhtelif noktalarında birçok mayn görülmüştür, Bu maynlar, alâkadar askeri ser. visler tarafından boşaltılmıstır. Sahil muhafaza gemileri açıkla araştırma. lar yapmaktadır, meki, lüzumlu telâkki ettiği her hareketi yapmakta kendisini serbes görecektir.r Polonya tayyareleri Sov- yet topraklarına giriyor Sovyetler bunlardan bir kısmını yere inmeğe mecbur ettiler Moskova 14 (A.A) — (Tass) ajan- 8 bildiriyor: Son günlerde Leh askeri tayyare- leri tarafından Sovyetler Birliği hu- dudunun ihlâli hüdiseleri tekerrür etmektedir. Bu tayyareler Sovyet topraklarının iç kısımlarına girmeğe Londra 14 (AA) — (Reuter): Avam bardıman tayyareleri Ukraynadaki Krivin ve Yampaol bölgelerinde hu- dudu geçmişlerdir. İki motörlü bir Leh tayyaresi Sovyet avcı tayyarele- ri tarafından çevrilmiş ve Sovyet topraklarına İnmeğe mecbur kalmış- tır. Tayyaredeki Leh subayı ile iki nefer tevkif edilmiştir. Ayni günde üç Leh bombardıman tayyaresi Be- yaz Rusyadaki Mozir bölgesinde hu- dudu geçmiştir. Sovyet tayyareleri bunları da Sovyet topraklarına in- meğe mecbur etmiş ve içlerindeki 12 kişiyi tevkif eylemiştir. leri Ukraynadaki Şepetevka bölgesile Beyaz Rusyadaki Jitkoviçi'de hudu- du geçmişlerdir. Bir Sovyet avcı tay- yaresi bunları huduttan tardetmiş- tir. Bununla beraber bu hâdiseler de- | vam etmektedir. 13 eylülde Leh bom. Amerikanın bitaraflığı Rus kıtalarının harekete geçmesi üzerine B. Roosevelt kongreyi erken toplamağa karar vermiş Vaşingion 14 (A.A.) — İyi haber B. Roosevelt, bitaraflik Kanunu. alan mahfillerin fikrine göre, B. Roo- nun seri bir surette tadilinin yeni seveltin kongreyi evvelce düşünüldü. | bir Rus teşebbüsünün doğurabileceği günden mahsus surette daha yakın | tesiri tevzin edeceği fikrindedir. bir tarihte toplantıya çağırmak ka- Vaşington 14 — Siyasi mahafl! hali yarının sebebini, evvelâ Rus kıtala. | hazırdaki bitaraflık kanununun ilga- rının harekâtı ve halen açık denizde | sı için idare ile kongre arasında var bulunan Sovyet gemilerine Sovyet | pılacak olan mücadelenin bilhassa Mmanlarına dönmek üzere emir ve- | Syan meclisinde çok hararetli olaca- rilmesi okeyfiyetlerinin doğurduğu | gın tahmin etmektedirler. Fakat bazi alarm hissiyatı ve Türkiye Hariciye | kimseler B. Rooseveltin âyanda on Vekilinin Moskovayı ziyaret edeceği | beş rey kadar bir ekseriyet kazanaca- haberi teşki) eylemiştir. ğini söylemektedirler. insiliz ablukası ve bitaraf devletler Londra 14 (A.A) İstihbarat Nezaretinin tebliği: Almân propagan- dasının yaptığı neşriyat, İngiltere ta- rafından takib edilen abluka politi- kasını hedefini bilarr”"ar nezdinde yanlış olarak gösterm:. -avesini İs- dihdaf eylemektedir. İngiliz politikası, ketlerin ticaretlerine değildir, bilâkis — yarayacak eşya ve malzeme ithalin- den menetmektir. Harp kaçağı te Jâkki edilecek eşyalarım listesinin tan. zimi ve neşri bu sebeptendir. İngiliz kaçak eşya kontrolü sistemi, eşyaların Almanyaya gerek doğrudan doğruya gerek bitaraf “memleketler yolu ile geçmesine mâni olmaktır. Bitaraf devletler, hakiki tehlikenin Ye tehdidin nereden gelmekte olduğu» nu, açık suretle harp kaçağı kontro- Yünü tesiş eden İngiltereden mi, yok- sa denizaltı gemileri harbi yapan Al- manyadan mı geldiğini anlamakla gecikmiyecektir. bilaraf memle- engel olmak İngiltere bitaraf memleketlere ön iyi münasebetler idamesini arzu eylemektedir. İngilterenin yapmak istediği, AL man hükümetini, harbi uzatmaya