21 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

“Alman Başkumandanlığı Polonyada muharebenin bittiğini bildirdi (Baştarafı 1 inci sahijede) ya ordusunun mahvedilmiş olduğunu ve bittabi Polonyaya karşı yapılan harekâtın nihayetlenmiş bulunduğu. nu bildirmektedir. Berlin 20 (A.A.) — B. Hitler, umu- mi hâlen, B, Fon Rib- bentropun daveti üzerine Almanyayı giyaret etmekte olan Japon generali Tereuşi'yi kabul etmiştir. Leh Mareşali Romanyaya iş 5 » Bem 20 (AA.) — İsviçre Telgraf sjansı bildiryor: Polonya sefareti, Mareşal Smigiy - Ryz'in'Romanyaya kaçtığı hakkında Alman kaynağından yayılan haberi yalanmaktadır. Sefa- Fet, Polonya ordusu Okumandanının Kıtantı arasında bulunduğunu teyid ediyor. Polonya hükümet merkezi “ Londra 20 (A.A) — Daily Teleğ- raph gazet. in yazdığına göre Po. Ionya hükümeti, Fransaya naklede- cektir. Hükümet, muhtelif daireleri- “nin, Pariste yerleşmesini kolayiaştır- ması için Fransa hükümeti nezdind» diplomatik teşebbüslerde bulunmuş- tur, » Varşova sonuna kadar v harb edecek Varşova 20 — Varşova Belediye teisi dün akşam saat 22 de radyoda bir hitabede bulunmuştur. Bu, aynı zamanda Polonya Cümhurreisine bir rapor addedilmektedir. Hitabede de- niliyor ki: «Varşova halkının bir saniye bile azim ve metanetini kaybetmediğini size bildiririm. Sonuna kadar bükülmez bir azimle çarpışacağız. Nihai zafere * “Oğmanımız vardır; milli şerefi müda- faa ettiğimizi biliyoruz. Bu vazifenin bize verilmiş olmasindan gurur duy- müzakereci gönderdiğini kati surette tekzib etmektedir, Leh zabitleri yal nız şehri terketmek için görüşmek isteyen ecnebi diplomatik heyetleri ne refakat etmiştir. Zürik 20 (A.A.) — Polonya radyo- su saat 22,15 de Varşovanın yaptığı emsiyonda Alman kıtalarının Praga ve Vola varoş mahallelerine hücum- Jar yapmakta olduğunu bildirmiştir. Çarpışmaların ve topların gürültüsü haberlerin neşredildiği stüdyoya ka- dar gelmektedir. Albay Lipinski rad- yoda, Polonya piyadesi ne zaman Alman piyadesile karşı karşıya geldi. se her defasında falkiyetini götserdi- gini söylemiştir. Varşovanın bazı min- takalarında Polonya kıtaları süngü hücumları yapmaktadır. Polonya mültecileri Budapeşte 20 (A.A.) — Polonya mül- tecileri Karpat dağlarını âşarak Kar- patlarsltı şehirlerine doğru inmekte dirler, Keza bazı askeri müfrezeler de hududa varmışlar ve tecrid edilerek memleket içine sevkedilmişlerdir. Resmen teyid edilmiş bir saylaya göre, Alman ve Rus grupları Macar hududu istikametinde mülâki olmuş- lardır. Ayni şayialara nâzaran, Rus ön müfrezeleri bir çok noktalarda Polonya - Macar huuduna varmıştır. Sovyet müfrezeleriyle Macar ıa- kamları arasında henüz resmi hiç bir temas vuku bulmamıştır. Belgrad 20 (A.A.) — Subotica'dan Politika gazetesine bildirildiğine gö- re, Romanyadan Yuğoslavyaya Leh mültecileri gelmeğe başlamıştır. Bun- lar Fransaya gitmek niyetindedir. ler. Riga 20 (A.A.) Bugün 900 Lehii Daugavpilsin cenubunda oLetonya hududunu geçmiş ve tevkif edilmis- tir. maktayız. Fedakârlığımızın beyhude |Alman zabiti Moskovaya gitti Oolmuıyacağına ve kanlarımızın zafer terazisinde bir kiymeti bulunacağına * kati emniyetimiz vardır.» İs yp e MAYA Ge reisi, şehrin Almanlara Bir Alman tahtelbahiri izlandada Fırtınadan için içinde üç yaralı var Rekjavik (İzlandada) 20 (AA) — Bir Alman denizaltısı, fırtına dolayı- #ile limana girmiştir. Mürettebatın. dar üçü yaralıdır, Bunlardan mirisi. nin yarası ağırdır. İzlanda hüküme- ti, yaralıların hastaneye kaldırılabi- leceğini ve fakat bu takdirde muha- #ematın sonuna kadar alıkonulaca- ğını Alman konsolosuna bildirmiştir. Yalnız ağır yaralı olan asker has- taneye yatırılmıştır, Tahtelbahir kumandanları- nın nezaketi Londra 20 — Alman tahtelhahir kumandanları batırdıkları vapurların mürettebatına nezaketle muamsis ediyorlar, Bir tahtelbahir 3 küçük İngiliz vapuruna raslamışlar, Bunla- rın kaptanlarına: «Affedersiniz, ge- milerinizi batırmak mecburiyetinde. yiz. Ne yapalım, harb halindeyiz» demişler ve iki gemiyi batırıp müret. tebatını üçüncü gemiye nakletmişler, bunu bırakmışlardır. TİYATROLAR ——— EGE TİYATROSU - Nuri gençdur ve ar- kadaşları - Bu gece - Beşiktaş Alle parkında ANALARIN GÜNAHI ... ge Ertuğrul Sadi Tek - Bu gece » - Yarın - Büyükadada BEOLASIN Kaunas 20 (A.A) — Dün bir Al man albayı ile bir Alman yüzbaşısı- ie hamil hususi bir tayyare Berlin- Moskovaya gitmiştir. nn ala akar Ba Ankara Borsası 20 Eylül 939 ESHAM ve TAHYİLÂT Muamele olmamıştır. PARA ve ÇEKLER Londra 1.8terlin New-York 100 Dolar Paris 190 Frank Müâno 100 Liret Cenevre 109 İsviçre Pr. Amsterdam 100 Florin Berlin 19) Rayşmark Brüksel 109 Belga Atina 190 Drahmi Botya 100 Lava 100 Çokoslovak Ke a 100 Pezeta Varşova 160 Zioti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 190 Ley Belgrad 100 Dinar Yokohama 100 Yen Btokhotm 100 İsveç Pr. Moskova 100 Ruble 524 13034175 29715 298575 2240 sisT Yeni ekmek çeşnisi Yeni bir ekmek çeşnisi hazırlamak üzere yapılan hazırlıklar müsbet Lir neticeye bağlanmıştır, Dün Belediye- lanmışlardır. Bu toplantıda değir- mencilerin hazırladığı üç tip yeni un nümunesi etrafında görüşülmüştür. Bu nümuünelerin herbirinden mek pişirilerek en mükemmel olanı tercih edilecek, bu suretle kabul “vi. lecek yeni tip ekmekle hem ekmek €k- cinsi ıslâh edilecek, hem de flatı art- | mayacaktır, SARAY sinemasında CLARK GABLE ve MIRNA LOY'un emsalsiz ve göz kamaştırıcı temsilleri HARP MUHABİRİ Fransızca sözlü şaheseri seyredili nce, bu iki artistin bütün filimleri unutulacaklır. Aşk maceralarının, cesaret ve kahramanlık maceralarıle rekabet ettikleri hissi, heyecanlı, hareketli ve çok kuvvetli bir filmidir. Bu akşam için yerlerinizi evvelden aldırınız. İ şen kam, Cevdet Kozan, Refik Persan İ- İ buri Ali efendi - Suzldil beste İ 1- Ciemens Sehalstieh - Küpidon ve Pasi- | * nukut borsa Hitler, sinirli!... “ (Baştarafı 1 inci sahifede) süratli ve büyük bir askeri zaferin neşesinden doğan istihza ve hakaret arzusuna rağmen, harbin yıllarca de- vam etmesi ihtimalinin verdiği derin endişeyi gizliyemiyor. Hitler, kendi zaferine kendisi bile hâlâ inanamıyor. Bunun içindir ki nutku, Alman or- dularının muvaffakiyetine bir dastan bile yaratamamıştır. Hitler «Aldığımı artık vermem» diyor. Ayni zamanda «Başka şey istemem, beni rahat bıra- kın!» diyen acaib bir hali de var, Ab- lukadan daha şimdiden o kadar muz- tariptir ki bunu insanlık duyguları- na uymıyan bir hareket sayıyor, ve eğer abluka devam ederse Almanya nın da gayri insani vasıtalara baş vuracağı tehdidini savuruyor. Hülâsa, Hitlerin nutku, bir işe yö nyacağından henüz emin olmadığı askeri zaferin, yarın ne olacağını kes- tirememekten omütevellid acı tercd- düdlerle zehirlenmiş neşvesinden iba- rettir, Hakkı var, zira vaziyet asla kolay değildir: Sağında, kendisi için yorucu bir harbin şikârını, hiç yorul- madan bedava paylaşmış, sâpsağlam bir Sovyet Rusyası ki, birkaç ay evve- line kadar can düşman: ilân etmişti, ve Almanya, daha bir kaç yıl yorulup ezildikçe o, dipdiri kalacak... Sol ta- rafında, Polonyanın hezimetini za- ten hesaba katmış ve belki hesabin- da ancak bir kaç hafta yanılmış, fa- kat harbi Hitlerin mağlübiyetine ka- dar devam ettirmeğe azmetmiş mü- azzam İngiltere ve Fransa... Eğer Po- lonya zaferi Hitleri içine hergün biraz daha fazla girdiği çıkmazdan kuntar- mağa yarasa idi, nutku daha keyifli ve neşeli olurdu, - Necmeddin Sadak Türkiye Radyodifüzyon Postaları Dalga uzunluğu 1048 ın, 182Kc,/4120Kw. Türkiye Radyosu TAG. 1974m. 15195 e/5. Ew. | Ankara Radyosu T.A.P.3170m. 9485 Ke/. KG TÜRKİYE SAATİLE PERŞEMBE 21/9/1939 12,30 Program ve memlekel saat ayarı, | 1235 Türk muziği: Okuyan: Müzeyyen Se- ar: Ruşen Kam, Cevdet Kozan, Neveser peşrevi, 2- Sadettin Kaynak - Neveser şarkı - Hicranla harap oldu, 3- Arif bey - Nihavent 4- Osman Nihad - Nihavent şarkı - Kör şarkı - Bugün hiç bakı i, 13 Memleket saat ans ve meteorolaji haberleri, 13,15 - Müzik tarışık program 19 Program ve memleket saat ayarı, 19,05 ajans ve | haberleri, 2050 muziği: Nuri Halil Poyraz, Çalanlar: Ru- « Suzidil peğrevi, 2- Tan. - Yıktldı dar- bi sitemle, 3- Delim) zade » Suzldü şarkı - Gücenmiş oldili gülzar, 4- Cevdet Kozan - Ud taksimi, 5-. Şakir ağa - Suzidil şarkı - Sevmişim bir kaddi mevzun, ö- Tan Al efendi - Suzidil şarkı - Her bir bakışında neşe buldum, 7- Hamdi efendi - Yürük 3e- maisi - Uşşak ile dolsun der isen, 8- Meh- med bey - Suzidil saz semaisi, 2130 Konuş- ma, 2145 Müzik (Operet seleksyonları Pİ), 22 Müzik (Küçük orkeslra) Şef Necib Aşkın Tanburi Ali efendi şe beş kısımlık aşk hikâyesi, a Yaklaşma, b) Aşk valsi, e)» Başbaşa, d) Gezinti, e) Kav- gacılık ve barışma, 2- Hanns Löhr - Düğün marşı, 3- Wii Lauten ger » Yıldızlara doğru (Fantazi), 4- Raft - Kavatin, 5- Knu- dağe Rilmger - Bir entermezz0, 6- Benjamin Godard - Ninni, 7- Bernhard Kufseh - Is- panyol kaprisi, 8- Ziehrer - Der Sehatme- isler Operetinin valsla, (fiat), 23,2) Müsik (Carba PL) 2355 - 24 Yarınki program. BU AKŞAM i PE K'te KANATLI İ bir Rus - Alman kom ovyet Rusya niçin üdahale etti? (Baştarafı i inci sahtjede) Sovyet süvarileri ile tanki arı Lwow'un şimali şarki ve cenup ma- hallelerine girmişlerdir. Sovyetler niçin müdahale etti ? Londra 20 (A.A.) — (Havas): Haber verildiğne göre Stalin, Alman niyet- leri hakkında Berlinden izahat istemiş ve açık bir cevap nlamayınca Avrupa- da hareket serbestisini temin maksâ- dile derhal Japonlara mütareke tek- lif etmiştir. Bu müfarekeden sonradır ki Mos- kova hükümeti Alman ileri hareketi- nin Sovyet hududuna kadar dayan- mamasını temin İçin Polonyaya as- ker sevkine karar vermiştir. Tahmin edildiğne göre Ruslar Brest - Litovsk'a kadar ilerliyecekler ve orada bir taarruza uğramamak şartile bllaraf kalacaklardır. Sovyet kıtalarının Polonyayâ girmesinden maksağ, Alman ileri hareketini dur- durmak ve Ukrayna ile Karadeniz yol- larını Almanyaya kapamaktır. Ro- | manya hududu Sovyet kıtaları tara- fından himaye edilecektir. Lwow'u kim işgal edecek ? Cernautzi 20 (A.A) — Bu sabah buraya gelen haberlere göre Sovyet- ler, büyük bir kısmı motörleştirilmiş olan 110 fırka İle Şarki Polonyayı İş- gale başlamışlardır. Lwow - Lemberg istikametinde iler. liyen yürüyüş kolu, şehrin civarında durmuştur. Lwow'un işgali hakında Sövyetlerle Almanlar arasında müzakereler c8- Teyan ettiğine dair bir haber dolaş- maktadır. Şehrin kati surette kimin tarafından işgal edileceği henüz ma- lüm değildir. Hududu tahdid için bir komisyon teşkil edildi Londra 20 (A.A.) — Times gazete- sinin Rotterdam muhabiri bildiriyor! Polonyanın taksimi İçin Almanya ile Sovyetler Birliği arasında evvelce hiç bir anlaşma mevcud olmadığı Berlin. den gelen haberlerden sarahaten laşılmaktadır. Yeni hududun tahdidi için generi etmiştir, Muhabirin bildirdiğne göre Vilno mıntakasına karşı Almanya alâkasız ndüğü İçin şimülde hiçbir güç- | lüğe tesadüf edilmiyecektir. Cenupta vaziyet daha karışıktır. Çünkü Alınanların maksadı tabii ola- rak Lemberg'i ve bu şehrin eenubun- daki petrol kuyularını kontrol altın- da bulundurmaktı. Daha birkaç gün | evvel Almanlar ne miktarda petrol is- tihsal edebileceklerini hesap etmekle | meşgul bulunuyorlardı. Sovyetlerin şimdi bütün Şarki Gallçya'yı istedik- leri anlaşılmaktadır. Berlindeki bitaraf mahfillerde hasıl olan kanaate göre İngiltere ve Fran- sa ile uğraşmak mecburiyetinde bu- lunan Almanya Sovyetlerin talebleri- ne muhalefet edecek vaziyette değil- dir. Bu takdirde yeni hudud, Şarki Prusyadan Macaristana kâdar uza nacaktır. 'Times muhabirinin kaydettiğine göre Almanya bu suretle Sovyetlerin kontrolü altında kalacak olan geniş AŞK - HEYECAN - ve FEDAKÂRLIK tamamen bir arazi parçasile Romanyadan öy» Fiılmış olacaktır, Bu takdirde Roman- yanın Alman nüfuzundan o kadar çok korkusu kalmıyacaktır. Vilnonun vaziyeti Amsterdam 20 (A.A) — Alman matbuatı bir çok Vilno teşekkülleri- nin bu şehir ile civar toprakların Lit- vanyâaya İlhakını İstediklerini kay- eylemektedir, Nazi mahafilinden alınan malüma- ta göre, bu temenni Alman idarecile. rinin noktal nazarına uymüktadır. Almanlar, propaganda ve ayni z8- manda askeri bakımdan küçük Lit- vanyayı ihkak arzusunu ve bu suref- le Polonyanın Alman orduları tara- fından istilâsını ecnebi memleketlere karşı haklı kılacağı ümidini besliyor. lar. Vitno şimdilik Sovyet kıtaatırın İş gali altındadır ve bunl rılmak temayülünü de yorlar. Zağrebde çıkan bir gazetenin mütalâası Zagrep 20 (A.A.) — Osbor gazete Sİ, şu satırları yazıyor: İleride Kızüordu ile temasın Hit- ler rejimi için faydalı olacağını söy- lemek zordur. Yabancı memleketler- de ümid edildiği veçhile, harp esna- sında Almanyada siyasi bir inhilâl vukubulduğu takdirde bu inhilâl Sovyetler Birliği ve onun emperya- lizmi lehine olacaktır. Litvanya elçisi Potemkini ziyaret etti Moskova 20 (A.A.) — Litvanya'un Moskova elçisi B. Matklevitehus, dün Hariciye halk komiseri muavini B. Potetkin ile görüşmüştür. Sanıldığına göre, bu görüşme ©5- nasında, Sovyet kıtalarının Vilnoya gelmesinden ve Litvanya huduğun- da temas İeessüs eylemesinden do- ğan pratik meseleler bahis mevzuu edilmiştir, Iki muhatap, iki memle- ket arasında ananevi iyi münasebet- lerin mevcudiyetini müşahede oeyle- mişlerdir. Litvanya hükümeti, göre, Viino mıntakası zaman ileri sürdüğü taleplerini defa tekrar etmemiştir. ———— — ——— DERSLERE BAŞLANIYOR Şişli Halkevinden Türkçe, Fransızca, İngilizce, Almanca, Biçki ve Dikiş, Çiçek, Şapka, Müzik, Koro ve Ev idaresi derslerine birinciteşrinden iibaren başlanacaktır. Dersler parasızdır. Eski talebeden kayıtlarını yaptırmak ve len yazılmak istiyenlerin her gün saat 20 ye kadar müracaatları. samıldığınc. hakkında her bu yer 16 da; Kadıköy Askerlik şubesinden: Kadıköy şubesinde kayıtlı olup 922 tari- İ binden beri âkibetini meçhul bırakan ye- dek diş hekimi üsteğmen 310 doğumlu Berfiçeli İzzet oğlu Muammer Suphinin derhal şubeye müracaatı, İstanbulda değil- se bulunduğu mahallin şubesi eliir duru- munu bildirmesi ve 18393 No. lu piyade asteğmeni Miğirdiç oğlu Osep Bâsmacının da Kadıköy şubesine müracaatı ilân olunur. Zayi — Galatasaray İlsesinden 22/9/998 tarihinde 558 numara İle aldığım olgunluk diplomamı kaybettiğimden, yenisini alaca- Eımdan eskisinin hükmü yoktur 145 numarada mukayyed: Nahid Kolçak ZAYİ 1533 senesinde Kaslamonu sanat oku- lundan aldığım tasdiknameyi zayi ettim, Yenisini çıkaracağımdan eskisinin hükmü yoktar, Muhiddin ARKADAŞLIK RENKLİ ŞAHESERİ INSANLAR Görülmemiş derecede heyecanlı ve meraklı bir mevzu Baş rollerde : FRED MC. MURRAY - RAY MİLAND YE DAVIS Buakam: LÂLE sineması İstanbulun en kibar ve en ince zevkli Kudretli san'atkâr DAMGALI BET halkını Jüri olarak davet ediyor. TEDAVİS Acaba KADINLAR Filminde kazandığı altın madalyeyi haketmiş midir. İlâveten: En son dünya havadisleri ve MİKİ Loca ve nümaralı koltuklarınızı şimdiden alabilirsiniz. Telefon: 413695