21 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

ıderın nutkunun akIsI€rı Pp, Uhaml İngiliz gazeteleri bu nutkun cevaba lâyık olmadığını söylüyorlar Amerika mahafili bu nutkun vaziyette hiç bir değişiklik yapmadığı kanaatinde Italyan gazeteleri ise Polonya kalmadığından sulh yapılmasını temenni ediyorlar Londra 20 (A.A.) — İngiliz mat- buatı Hitlerin nutkuna söylenmiş ve tekrar edilmiş bir masal nazarile bak- maktadır, Hitlerin gizli bir silâh kul- lanacağı tehdidi bu fikri değiştirme- miştir. Birçok gazeteler, bu nutkun bir ce- vaba lâyık olmadığı mütaleasırda bu- lunmaktadırlar, Times gazetesi hususta diyor ki: <*Bu nutka lâyık delâil serdederek değil, bilfiil cevab vermelidir. Adale- tin yerini bulması, sinsi ve hoyrat mütecavizin inkisara uğraması için kuvvetli ve azimkâr milletlerin silâ- ha sarıldıklarını söylemek kâfidir. Bu milletler, medeniyete karşı bu ilk vazifelerini yapmadan evvel silâh- larını bırakmıyacaklardır. Hitlerin nutkunda zikrettiği «cinayetin neti- celerinden kurtulmak» arzusu ile bu miltetler şüphesiz cesaretlerini kay- betmiyecekler ve hedeflerinden geri dönmiyeceklerdir.» Daliy Telegraph gazetesi, Hitlerin Polonyaya taarruzu dolayısile vicda- nen müsterih olmadığını, çünkü bu taarruzu muhik göstermek için bü- yük bir gayret sarfettiğini yazmak. tadır, Gizli bir silâh kullanılacağına dair yapılan tehdid hakkında da bu gazete şöyle yazıyor: «Almanyaya karşı harb edenler, bütün fecaatile çetin bir harbe > diklerini müdrik bulunuyorlar. 20 sene evvel olduğu gibi bugün de bun- larin cesareti kırılmıyacak, «tesavü. zün bir kâr temin etmediğini, isbat etmek ve beynelmilel münasebetler de emniyet temin eylemekten ibaret olan gayelerine doğru ilerlemeğe de- ram edeceklerdir.» Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 20 — Fransiz gazeteleri Hit- lerin nutkunu şiddetle tenkid ctmek- tedir. Gazeteler Hitlerin Fransa ile İngilterenin arasını açmak istediğin! söylüyorlar ve diyorlar ki: Almanya ele geçirdiklerini hazmettikten son- ra, yalnız kalan Fransaya yüklen- mek İstiyor, Buna muvaffak olam: yacaklır.» Figaro gazetesi Hitlerin: «Zavallı Fransız askerlerine aciyorum. Ne için harb ettiklerini bilmiyorlar.» Sözünü tenkid ederek diyor ki: «Fransız as- kerleri ne için harb ettiklerini pek âlâ biliyorlar, Çünkü Fransada fikir. ler, Almanyadaki gibi boğulmuş de- bu | Amerika mahafilinin mütalâası Vaşingtan 20 (A.A) Hitlerin nutkunda bir sulh teklifi bulunma- yaşı, Amerikanın diplomatik mahfil. lerinde hayretle karşılanmıştır. Zan- nedildiğine göre bu nevi tekliflere karşı İngilterenin ve Fransanın itti. | haz ettikleri enerjik tarzı hareket İ Berlinde evvelce malüm olduğu için Hitler cesareti kırılarak Polonyadaki | hareketini Alman mületine meşru göstermeğe çalışmakla iktifa etmiş- tir, Nutukta Fransız hududundari ha- rekâttan bahsedilmemiş olması Al- manyayı tehdid eden tehlikeyi Alman milletinden saklamağa matuf bir ha- rTeket ayni zamanda bir zaaf eseri te- lâkki edilmektedir. Diplomatik mahfilerde netics ola- rak bu nutuktan sonra Avrupanın vaziyetinde bir değişiklik olmadığı ve harbe sonuna kadar devam etmek hususunda Fransa ve İngiltere tara- fından verilen kararın kati olduğu beyan edilmektedir. İtalyan gazeteleri ne diyorlar? Roma 20 (A.A) — Stelani ajansından; Gazeteler, Hitler'in nutku hakkında kısa- ca mütalâalar serdetmekte ve şarkta mu- harebenin bittiğini ve Polonya devletini; de ortadan kalktığını müşahede ettikten sonra şarktaki emellerini tahakkuk etti- ren Almanya'nın şimdi garbe hitap etti- &ini ve kulandığı lisanın mukni mute- dü ve sakin olduğunu dirler, Popolo di Roma ve Messayero gazeteleri, Polonya'nın âkibeti ne olursa olsun bu- gün suhakkak olan bir şey varsa oda gap devlelerinin muharebeye müdahale hususunda ileri sürdükleri sebeplelerin ar- tık mevcud olmadığın: ve Polonya'ya veri- len garanti taahhüdlerinin hadisat dola- yisile kıymetten düştüğünü ve Polonya'nın bütün garantiye rağmen Alman İleri ha- reketine mukavemet edemediğini ayni za- manda Hilerin Almanya'nın garp ve cenup hududlarını kati telâkki ettiği hak- kmdaki eski beyanatını yeniden sarahatle iade eylediğini ileri sürmektedirler, Bu gazeteler, artık hiç bir muhik hedefi kalmamış bulunan muharebeye nihayet vermek üzere iki tarafın hüsnüniyetle bir hal sureti bulmağa çalışmalarını temenmi Apar e: eni? Ev, Suadiye Akkurt B. NI Taşradan sünnete © gelenlere kolaylık çoktar, Müracaat bir hafta evvel Irmdir. Vekâletten Azil S.S.CI. Söyuznefteksport - Neftsondikat müessesesi devair ve müessesat nezdinde emtea bedelinderi veya suveri “saire lehine bilumum ile, tahak- kuk edecek her türlü mebaliğin ahzine, depozitolar istirdadına makbuz itası- na vazı imzaya, ibraname itasına ve bu hususlara müteallik her türlü mua- melalı ifaya Beyoğlu $ üncü Noterliğince musaddak Y: No: 9200 C. No: 1120 ve 4 Temmuz 939 tarihli vekâletname ile tevkil ettiğimiz Sabri Oğlu Cemal Deniz'i bugünden itibaren vekâletten sureti ederiz. Beyoğlu 4 cü Noterliğine 4 nüsha olarak tanzim olunan İşbu vekâletten azil katiyede azlettiğimizi" beyan Soyuznefteksport - Neftsendikat Müessesesi ihbarnamesini birer hüshasının İstanbulda münteşir Cümhuriyet ve Akşam gazetelerinde ilânını ve 3 cü nüshasının nezdinizde alıkonularak 4 cü tasdikli nishanın tarafımıza Hadesini dileriz. Talep veçhile neşri ilân edilmek ütere (AKŞAM) gazetesine gönderildi. Beyoğlu Dördüncü Noteri Izmir Telefon Müdürlüğünden 1 — İdare İhtiyacı için satın alınacak 4000 metre 50 devreli denizaltı te lefon kablosu kapalı zarf usulile eksilmeye çıkarılmıştır. 2 — Muhammen bedeli (16,000) on altı bin lira, muvakkat teminatı 1,200 Hira olup eksiltmesi 9/10/9309 tarihli pazartesi günü saat ll de İzmir telefon müdürlüğü binasında müteşekkil satınalma komisyonunda yapılacaktır, 3 — İstekliler, muvakkat teminat makbuzu veya banka mektubu ile diğer kanuni vesalki muhteri kapalı zarilarını o gün saat 10 a kadar mezkür ko- misyon relsliğine vereceklerdir. 4 — Şartnameler her gün İzmir ve İstanbul telefon müdürlüklerinde pa» | teriten rasız verilecektir, (6430) kaydetmekte- | berlaın cevap ver “Hiç bir tehdid bizi ve Fransız müttefiklerimizi kati hedefimizden çevirmiyecektir,, (Baştarafı 1 inci sahifede) yılan deklârasyonlar, Sovyet hükü- metinin müdahaleye hâzırlanmakta olduğunu göstermekte idi. demiştir. Başvekil, Sovyet hükümetinin, İn- giltere de dahil olmak üzere bütün yabancı devletlere bitaraflık siyaseti takib etmekte olduklarını bildiren ve bütün yabancı devletler mümessille- rine tevdi edilen notasını bahis mev- zuu eylemiş ve demiştir Ki: Bu vaziyette İngiliz hükümeti, 18 Eylülde bir deklârasyon neşrettirmiş- tir. Bu deklârasyon, şöyle demekte idi: Polonyanın kahir Alman kuvvet- leri karşısında bulunduğu bir zaman. da, kendisine bir ademi tecavüz paktı ile bağlı bulunan Sovyet hükümeti- nin Polonyaya karşı bu hücumu, ileri sürülen sebeblerle muhik gösterile- mez. Bu hadiselerin mahiyeti henüz tamamile aydınlanmış değildir. Maa- İ mafih, İngiltere hükümetinin Polon- yaya karşı olan taahhüdlerini yerine getirmek ve bu taahhülder tamami'e yerine gelinciye kadar bütün enrjisi ile harbe devam etmek azmini değiş» tirecek her hangi bir vaziyet vukuâ gelmiş değildir. Başvekil, sözlerine şöyle devam et- miştir; Esasen vahim surette tazyik altın- da bulunan Polonyalılar üzerinde Sov- yet istilâsının tesirleri, tabinatile çok ciddi olmuştur. Polonya kıtaları, hâlâ cesaretli mukayemetlerine devam et- mektedir. Sovyet hareketinin sebeb- leri ve neticeleri üzerinde her hangi kati bir hüküm verebilmek için vakit, henüz erkendir. Bu «Cynigue» hücu- mun bedbahi kurbanı için, netice, çok feci bir haile olmuştur. Polonya milletinin bu derece faik kuvvetlere karsı nevmidane mücâdelesini sempati ve rikkat hislerile takib eden bütün | dünya, hatta bugün dahi mağlübiyeti kabul eylemek istemiyen bu milletin büyük kıymetine karşı duymaktadır. İngiltere ve Fransa, Polonya or- dularının mağlübiyetine mani ola- madılar, fakat İngillere ve Fransa Polonyaya temin eyledikleri, kendi- sine karşı olan taahhütlerini unut- mamışlardır ve mücadelede devası azimlerinde zayıflamamışlardır. Hitlere cevap B, Chamberlain, bundan sonra, Hitlerin nutkundan bahsetmiş ve demiştir ki: Bu memlekette (o tafafuruşlukla ve tehditler savurarak konuşmak adet değildir. Belki bundan dolayı Alman zimamdarları bizi anlamakta güçlük çekiyorlar. Maamafih Hitle. rin son nutku hakkındaki mülâha- zalarımı söylerken de, yine sükünet. le ve temkinli bir surette konuşmak adetimizden dışarı çıkmayacağım, Hitlerin nutku, karşısında bulun- duğumuz vaziyeli değiştirmemekte- dir, Hitlerin hâdiseleri anlatış tarzi, hakikate tevafuk eder gibi kabul olunamaz ve Sözlerinde, son seneler zarfında işine geldiği zaman ihlâl ettiklerine benzer taahhütler vardır. Müteaddit yanlış beyanatı arasın. da, İtalyan hükümetinin tavassutu- nu Fransız hükümetinin kabul ede- rek İngiliz hükümetinin oreddetliğ! de vardır, Hitlerin bu beyanatına ve- rilecek cevap, bizzat İtalyanın resmi ajansının 4 eylül tarihinde neşretti- ği tebliğde münderiç o bulunmakta- dır. Resmi İtalyan ajansının bu teb- hayranlık / liğini, İngiliz ve Fransız hükümet- lerinin hattı hareketlerindeki bera berliği sarih surette tebarüz ettir mektedir, Hitler, nutkunda, harbi yaparken kullandığı insani usullerden pek çok bahsediyor. Yalnız .şu kadar söy'e- mek isterim ki, bu usuller, sir? insa- nidir demekle insani olamaz, Alman tayyarelerinin açık şehirlere yaptığı bombardımanların (Ove muhacirler üzerine açtıkları mitralyöz ateşleri- nin hikâyeleri, bütün dünyanın fe- nasına gitmiştir. Hitlerin nutkunda, boş yere bir tek kelime aradım: Sebebiyet verdiği bu mücadelede hayalını kaybetmiş olan cesur insanların ve Hitlerin iktidar hırsı tatmin edilecek diye ebediyen âile reislerinden olan kadınların ve çocukların hatırasını tebeii eden bir kelime. Fakat bu kelimeyi, Hitlerin nutkunda bulamadım. İngiltere ve Fransa mücade- deleye devam edecek 'B. Chamberlain, sözlerine şöyle de- vam etmiştir: «Bu mücâdeledeki umumi hedefi- miz malümudur. Bu hedef, Avrupayı daimi surette ve biribiri ardına kendi- sini gösteren Alman tecavüzi tehdi- dinden kurtarmak ve Avrupa millet- lerine istikballerini ve hürriyetlerini idame imkânları vermektir. Hiçbir tehdid, bizi ve Fransız müttefiklerimi- zi bu hedeften çeviremiyecektir. İngiliz hükümeti, bu harbi aramış değildir. Neşredilmiş olan vesikaların da isbat ettiği gibi, İngiliz hükümeti, müzakere yolu ile sullıcu bir hal sure. tine varmağa hazır olduğunu birçok defa bildirmiştir. Ingiliz hükümetinin buna varmak bahsindeki gayretleri netice vermemiş ve Almanyanın s€- bepsiz bir surette Polonyalı müttefik- lerimize tecavüzü ile İngilterenin ümidleri kırılmıştır.» Garp cephesinde ve denizde vaziyet Chamberlain, bundan sonra sözü garp cephesindeki vaziyete intikal et- tirerek demiştir ki; Fransızlar metodik ve muvaffakı- yetli bir surette İlerlemede devam et- mişlerdir. Fransızların tebliğleri, bu kıymetli stratejik ve taktik hedeflere varıldığını ve kazanılan erazinin git- tikçe daha ciddi Alman mükavemeti karşısında muhafaza edildiğini gös- termektadir. İngiliz Başvekili, denizdeki vaziyet hakkında da şunları söylemiştir: Denizaltı gemilerine karşı, hem gece hem gündüz hücumlar yapıl miş ve on beş günlük harpten sonra bunlara karşı mücadeledeki muvaf- fakiyetler, İngiliz bahriyesinin geçen umumi harpte çok daha uzun devre- lerde yaptıklarını geçmiştir. İngiliz tlcaret gemilerine karşı yaptıkları hücumların cezasını çeken denizaltı gemilerinin altı veyahut yedi adet ol- duğunu söylerken hakikatin dunun- da kaldığıma eminim. Yine şundan eminim ki, ticaret gemilerine harp gemileri refakat ettirmek sistemi, tam olarak tatbik edlidiği ve deniz- “altı gemilerine karşı kullanılan ge- mlier çabuk fazlalaştırıldığı zaman, denizaltı gemileri tehdidi ayni dere ce süratle azalacaktır, İngilterenin denizlerde aldığı tedbirler ve bitaraf devletler Şimdiden şurası muhakkaktır ki, harp ve ticaret filoları durmadan İstanbul Defterdarlığından: Sanatı Mahallesi Sokağı Bani Speree Komisyoncu Sururi Katır- coğlu han 8081 Berite Oteli O Karaki Orhaniye 19 No, 4 Matrah oONibeğ 16564 K, 1380.09 3 Yakup Yaşar Komisyoncu Hubyar Cer- manya han A. Hamdi Aracı Avukai Hubyar Dasi- 3 v0 585.00 3 üncü sinıt ret han Nesim Levi yıllara ali kazanç, İuhran ve zam Keytiyet Komisyoncu Emir Nurhan M. Kügulşaril Manifaturacı Hubyar Aşir 20 Ef han ram vergilerini havi ihbarnamelerin tebliği 3002 sayılı kanunan 19 uncu 11 inci maddelerine tevfikan r 70801 0500 e el vala ve mede germ 169.63 Uk 50 yaptıkları gayretlerle, halkımıza v8 endüstrimize lüzumlu iptidai madde- leri ve gıdal maddeleri temin eyliye- cektir. Harp ticaretinin ve kaçakçılığının. ortadan kaldırılması, pek tabii ola- rak, bitaraflara bazı zararlar over&- cektir. Niyetimiz, bu zararları asg&- ri haddine indirmektir. İngiliz denis satvelinin icrası yüzünden bir tek insan ölmemiştir ve hiç bir bitaraf malı gayri meşru bir tarzda alıkonul- mamıştır. Buna mukabili, Almanların deniz. altı gemileri ve mayn tarlaları harp | usulleri, şimdiye kadar birçok ma- sum insanların ölümüne ve birçok bitaraf malının haksız yere tahribine sebebiyet vermiştir. Bâşvekil hava ve kara vaziyeti hakkında da şunları söylemiştir: İngiltere ve Fransa, havacılık v3 kara ordusu sahalarında muazzam hazırlıklarda bulunmuştur. İngilte. re ve Fransanın bu hazırlıkları en yüksek haddine kadar çıkarılacaktır. Bu haftalar zarfında hava bombar- dımanlarına uğramamış olmamız, anavatan müdafaa kuvvetlerimizin bir kısmını veyahut mühim bir kıs- mını fazla acele ederek dağıtmamız için bir sebep teşkil etmemelidir. Dominyonlar B. Chamberlain, nihayet, dominyonlar hakkında da şu beyanatta bulunmuştur? Dominyonlar hükümetleri, yaptığımız bü yük mücadeleye tam bir surette iştirakleri» ni mümkün kılacak hazırlıkları çabuklaş- tırmışlardır. Britanya, «Comonmwealth £ milletleri, deniz, kara ve hava kuvvetleri- mizin himayesi altında, kuvvetlerini sefer- ber etmekle faal surette meşgul oluyorlar. Deniz, kara ve hava kuvvetlerimiz heyeti umumiyesi itibarile, mazide her hangi big harbin bidayetinde olduğundan daha çok yüksektir. İngiliz hükümetinin ihtari İngiliz Başvekili sörlerini şöyle bitlrmişe tir; Bugünkü son sözüm, bir ihtar olacaktır Hükümet sıfatile biz, tam karşılıklı ve iti- madlı temas halinde bulunduğumuz aske ri müşavirlerimizin tasvip etmedikleri usulleri kabule kalkışmıyacağız ve müşas virterimizin, müttefiklerimizin ve bizzak kendimizin zafer için lüzumlu bir yardım teşkti edeceğinden emin olduğumuz hiçbir fedakârlıktan ve hareketten de çekinmiyee ceğiz. Yapmıyacağımız bir şey varsa, © da pek az muvaffakiyet şansı bulunan, serret- lerimizi tehlikeye koyabilecek olan ve ni- hai zaferi geciktirebilecek mahiyet göste ren sergüzeşilere alılmaktır. Strateji, kati kuvveti, kati zamanda, kati noktaya teksif etmek sanatıdır, Hazırlıkia. rımızm genişliği ve harbin en az Üç sen süreceğini hesap etmemiz keyfiyeti, kuv- vetlerimizin gittikçe ve herne Olursa olsun, bunlara karşı koyacağına teminantını teşkil eylemektedir. Tornacı aranıyor İsteklilerin Haliçte Karaağaçta bay Şakir Zümre fabrikasıns müracaatları. Dr. İHSAN SAMİ Gonokok aşısı Belsoğukluğu ve #htiâtlarına karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyolu Sultan Mahmud türbesi No. 113. Apartımanınızı tutmadan, bavası, nezareti mükemmel her türlü konloru hair Nişantaşı Emlâk caddesinde: PEKİNKÖK Aaparkımanının 3 numaralı dairesini : 43088 Zam Vergisi nibeti İhbarnama oTarh OMali sene Mi VT » Ki re parmak Ee Ke