26 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Eg AKŞAMDAN AKŞAMA | Adama verilen kıymet Tanıdığım bir fabrikatör var; Cid- den meraklı adam... Makinelerinin üzerine titrer; duvarlarının yağlı bo- yasını her sene yeniler. Binayı dola- şmız, bir yerinde tozun zerresini bu- lamazsınız; elinizde bir Kibrit çöpü olsa yere atmağa kıyamazsınız. Zira son derece temizdir. Bahçesini sorar- sanız Cennetten nümune; Tarhları | zümrüd; çiçekleri çeşid çeşid. Ekmek için beş nümune Belediye bunlardan birini tercih edecek Ekmek fiatini muhafaza etmek ve Bütün bu heyeti umumiyeyi olduğu) mefasetini temin etmek üzere fırın gibi kaldırıp Avrupanın yahut Ame- rikanın bir yerine gölürünüz; Orada da on numara üç yıldız ulır. Ancak şu şartla ki, müessesenin içinde adam bulunmasın! Zira, ma kinede çalışan işçinin gömleği erimiş bitmiş. Ayakkabısı yarım papuç ha linde, Yırtık çoraplarından kirli ayak- ları görünüyer. Kadm işçinin dağı- nık saçlarında münasebetsiz bir baş- örtüsü. Ewtarisi yamalı, çorapları partal partal, Odacınım tıraşı uzamış, topukları yenmiş. Bahçıvanın kafa sında yağlı bir kasket. Dikip yetiştir. diği nadide çiçeklerle tam manasile tezad teşkil ediyor. Hülâsa bütün bu insan kadrosunun hali ile cansız - ya- hud yarı canlı - kadro birbirine Uy- mamaktadır. İktisad kitapları, çalışan İnsanları da bir fabrikanın parçaları olarak ta- rif ederler. Bir mukine ne kadar lâ zımsa, onu İşleten duha lâzımdır. Zira Aletleri insanlar yaptığı halde insan yapan makine henüz keşfedilmiş de- gildir, 2 ata Bu muharebe, bilhassa garp cephe- sinde, «Adama kıymet vermek» mef- humunu dimağlarda teharüz ettirdi. Diyorlar ki: — General Gamelin, insan harcân- maması için her çareye baş vuruyor, 4914 harbinde #mareşsl Petain'in | usulü buydu. Şimdiki haşkumandan onu taklid etmektedir. ve# gündelik hayatımıza tatbik edilmeğe anlatıyorlar: Hizmetçi odaları, izbe gi- bi bir yerde, Gün görmez, hava almar, küf kokar. Hele kapıcıların kılığı! Maazallah! İngiliz ve Fransız usulü bahçelere heveslenenler geniş hasır şapkalı, ma wi tulumlu, zarif balıçıvana da merak sarmalıdırlar, Asri binada oturana. " rım prostelâlı, terlemiz ve hayattan memnun hizmelçisi olmalı. Wüzlerce işçi çalıştıran patron: «Ameleye iyi yaşamayı da telkin ediyorum!» diye iftihar duymah. Müessesesinin temiz lik kontrolünü yapan şef, tıraşı uza- muş, ensesini kıl basmış, söküğü di. kilmemiş bir işçinin maddi ve manevi ahvalile alâkadar olmalı, bu pejmür. deliğin sebeblerini kaldırmağa çalış- malı, Asırlardır garbin bunca kötü mo- dalarını aldık, hu yenisine ve hayırlı. sına gözümüzü, kulağımızı #ikarsak yazıktır. (Wâ - Nü) mvunssosenese0n00201200008100say00as0s0000s1 Havalar soğudu “Dün İstanbulda hava kapalı ve yağmurlu geçmiştir. Bu yüzden ha- ciların verdikleri üç ekmek nümüne- sinden başka &aha iki nümune bu günlerde Belediyeye verilecektir. Belediye bu beş nümune üzerinde ya- pacağı tetkikat neticesinde birisini tercih ederek yeni ekmek çeşnişini tesbit edecektir. Üsküdar Adliye binasının inşaatı bitmek üzere Üsküdar adliye binasının inşaatı ilerlemektedir. Bina, teşrinievvel ayı içinde bütün noksanları ikmsl edile- rek müteahhid tarafından naflaya teslim edilecek ve nafia da adliyeye devredecektir. Devri müteakib mah- kemeler, müddelumumilik ve diğer kalemler yeni binaya taşınıp vazifeye başlıyacaklardır. AM Sinemalar Tenzilâtın ne derece tatbik Mi Gl ser Dahiliye Vekiletinin emri üzerine geçen sene bütün sinema biletlerin- de mühim miktarda tenzilât yapıl mıştı. Dahiliye Vekâleti tenzilâta ri- ayet edilip edilmediğini sormuştur. Dün sinema sahipleri Belediyeye da- vet edilerek geçen sene yapılan tenzi- Jâtın ne dereceye kadar tatbik edil | diği tedkik edilmişlir. Sinemacılar, lerdir. Belediyenin yeni kadrosu hazırlanıyor Barem cedvelleri tasdik edildiğin- den Belediyenin yeni sene kadrosu | Fümuşlardır. hazırlanmaktadır, Belediye sıhhiye teşkilâtına dahil olan doktorlarla $ıhhiye memurlarından bir kismi Ain maaşlarına zam yapılmıştır. Bu arada Beyoğlu hastanesi baş- hekimi doktor Fikretin maaşı da seksen liraya iblâğ edilmiştir. Samatyada denizde bulunan cesedin hüviyeti henüz Evvelki gün Samntye civarında denizde bir erkek cesedi bulunmuştu. Bu vaka et- | rafında müddsiumunü mmuavinlerinden B. Feridun Bagana tahkikata girişmiştir. Dün de geç vakie kadar yapılar tahkikata rağ- men cesedin hürriyeti henüz anlaşılamadığı gibi ne suretie öldüğü de tesbit edilememiy- tir. Bu adamın öldürüldükten sonra dene atılmış olması ihtimali bulunduğu gibi doğ- rudan doğruya suda boğulması da muhis- ameldir, Bu cihetin tespiti için cesed morga kaldırılmıştır. Barsak ve barsık mamülâtanın ser- bes ihracı için müsaade gelmiştir. Bu mad- de, Bıracı memnu eşya listesine dahil oğ- mayıp lisansa tâbi idi. Son yirmi beş gün #arfında İstanbul gümrüklerinin varldatı iki milyon liza ka» dardır, Bu rukam, geçen aylarda, 30 gun hesabı ile 55, 6 milyon lira idi, * Ticaret odasında teşekkül eden kâr ile mlçarele komisyonu bugün ei tima salonunda İkinci içtimaını yapacak- tır. * Burgazadasında İstavronun gazlac- sunda Jüks limbası buluşmuş, yetişmiler tarafından «öndürülerek ateşin önüne ge- ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Kukuğliğerildi kazıklar —. Yirmi yirmi beş denedir Kurbağalı- dere kenarında otururum. Buranın temizleneceğini ne zamandanberi işi- dıydı. Vali L4ıtfi Kırdar geldikien son- Ta temizlemeğe başlandı. Bir taüddet birşeyler yapıldı. Fakat şimdi, ihtimai mevsim dolayısile, fasliyet tatl) edil- di. Çamur dubaları ve kayıklar gitti. Eski pisliği kâfi değilmiş gibi tam derenin ağrına 9-10 kazik kakılmıştır. Biz denizciler, bilhassa sert havalarda ve geceleri sandallarımızı vurup sa- katlıyoruz. Balıkçılar da ayni şeklilie müştekidirler. Bir çaresine bakilma- sını dileriz. Dere sakinlerinden Reşlâ past S sikuğunda 12 No, da A.K. (İmza okunamamıştır? Fethi Başaran Dün göz yaşları arasında defnedildi Ankarada bir kalb sektesinden hayata gözlerini kapadığını teessürle haber verdi- #imiz Beden Terbiyesi İstanbul bölgesi baş- kanı ve iş Bankasi hukuk müşaviri Fethi Başaran'ın cenayesi evvelisi gün Ankarı- dan şehrimize getirilmiş ve dün merasimle defnedilmiştir. Kadıküyündeki hanesinden kaldırılan cenazede Vali ve Belediye relsi B, LÜtfİ Kır- dar, eski vali Muhiddin Üstündağ, bir çık mebuslar, İş Bankası ile şehrimizdeki ik- tisadi müesseseler erkân, baro heyeti ves ve âzaları, apor teşekkülleri bulunmuştur. Cenaze alayına Şehir bandosu iştirik etmiş, kırkı mütecaviz çelenk gönderilmiş- #ir. Yüzlerce sporcunun başkanların son vazifelerini yaparak eller üzerinde taşı- dıkları cenaze doğruca Kadıköy Osmanağa camisine getirilmiş ve cenaze namazı kılın - dıklan sunru Karacaahınedde aile kabris tanına defnedilmiştir. Mezar başında Fenerbahçe klübünden ve eski futbolculurdan Rasıp Ziya merhu- mun mezayasındatı betseden mücssir bir nutuk söylemiş ve cenazeji takip edenler güz yaşları arasında kabrin yanından ay Küçük haberler: 4 Ayasofya müztsinin Sultanahmed pe$- mesinin meydanına doğr giden crdde üzerinde bazı harab ve ahşab dükkünler bulunduğu gürülmüşlür. Bu dükkünların istimlâk edilerek kaldırılması kararkaştırıl mıştır. * Bu sene konservatuara alınacak yeni talebenin imtihanlarına dün başlanmıştır. Bu sene müecsseceye 40 talebe almacağı halde talib olanlar ii yüz kişidir. İmtiban- da kazanımların kaydı yapılacaktır. Kon- scrvaluar, ay başında derslere başlıyacak - tar. * Şehrimizâski serseri köpeklerin gene çoğaldığına dair Vali Dr. Lütfi Kırdara bir çok mektuplar gehniştir. Belediye bunun Üzerine bütüm teşkilâtina bir tamim yapa- rak sakaktaki serseri köpeklerin ksa bir zamanda itlâf edilmesini beldirmiiştir. * Adolf adında biri, Rumelihisarı cira- Yeni maliye şubeleri Beyazıttaki şubenin temel atma resmi yapıldı Beyamtta inşası kararlaştırılan yeni maliye şubesinin dün temelat- ma merasimi yapılmıştır. Defterdar. ik, bundan evvel Samatya, Hocapa- şa, Kadıköy şubelerini yapmıştı, Fa- tih maliye şubesi de yakında ikmal edilecektir. Bu binanın açılma me- rasimi Cümhuriyet bayramında va- pilacaktır, Evvelce Şişhanede yapılması kr- rarlaştırılan Beyoğlu malmüdürlüğü binası Kulekap: maliye şubesinin karşısındaki arsada inşa edilecektir. Mercan maliye şubesinin de projeleri hazırlanmıştır. Yakında bir müteah- hide ihale edilecektir. Bu suretle del- terdarlık kısa bir zamanda yedi ma- liye binası inşa etmeğe muvaffak olacaktır. Posta paketleri | Menşe şehadetnamesi aran- mıyacak eşya hakkında bir tebliğ Ticaret Vekâleti tarafından hazır- Janan bir kararnameye göre: 1) Kıymeti elli Türk lirası veya muadili ecnebi parasını geçmiyen posta paketleri, posta şimendiferi ile yapılan irsalât, hava yolları ile gön- derilen sikleti beş kilo veya daha âz olan eşya; 2) Kıymetleri esasen cüzi bulunan Türk kitapları ve matbuaları; 3) İnhisarlarca hususi sipariş üze- rine ve-zali istihliğke mahsus olarak tenzilâtlı fiafle küçük partiler halin- de ihraç edilen İnhisar maddeleri, menşe şehadetnamesi üsulünden mu- af tutulmuşlardır. Bu eşyadan başka, şahsi otomobil, bisiklet ve radyoların da menşe şeha- detnamesi aranmaksızın tenzillli ta- rifeden islifâdeleri temin edilmiştir. Garson mektebi için hazırlık Belediye iktisad müdürü B. Saffet, dün öğleden sonra Limanlar umum müdürü 'B. Rauli Manyas'ı makâ- mında riyeret etmiştir. , Öğrendiğimize göre Belediye ikti- sad müdürünün bu ziyareti evvelee B: Raufi tarafından hazırlanan asri garsonlar mektebi projesi ile alâka- dardır, Bu projeye göre, bilhassa ge- | milerimizde çalışan kamarotların ve | otellerdeki garsonların yetiştirilmesi Avrupadaki gimsali mekleplerin prog- ramlarındaki esaslara bağlanmıştır. Bu husustaki tedkiklere devam edile- çektir, Her hafla salı günleri neşredilen Haftanın mizahı Babilemiz Çarşamba i neşredilecektir. Yarınki sahife; CEMAL NADİR'in hadiselere ait yazı ve karikatürlerile doludur. 'ANBUL HAYATI Sinema erkânıharpleri Ayım başındanberi harp dedikodu- Su #am münasile kabak tadı verdi. Afuharebeden bahsedilirken çehreler buruşuyor, kaşlar çatılıyor. Fakat het konuşma mevzuuna da mutlaka harp dedikodusu karışıyor. Hele sinema- Mardan harp filimleri çök rağbet gö- rüyor. Reklâm resimlerinde top, tü- fek, tayyare bulunan sinemaların ka- pilarına kalabalıktan yaklaşılamıyor. Resimlerine, halâ filimin ismine bile dikkat etmeden kalabalığa karı- $ıp bir sinemaya girdim. Üzüntülü bir beklemeden sonra perde açıldı. Oyun, hir aşk macerasile başlıyor. İki delikanlı bir kıza âşık, Fakat arala- rmdaki eski arkadaşlık samimiyeti; kin derecesine varan aşk rekabetinin izharma mâni oluyor. Gizliden girli- ye birbirlerine diş biliyorlar. Ve ni- hayet, mevzu topa, tüfeğe dönüyor. Harp başlıyor, Evvelâ bir meydan mu- harebesi sahnesi gösteriliyor, Taarru. za geçen ordular, midafaadakileri muhasaraya oçahşıyorlar. Eiraftaki seyirciler, perdedeki oyunculardan daha telâşlı, Perdede askerler #lerler- ken yanımda oturan delikanlı yerin. de mütemadiyen zıplayarak o telâş telâşlı haykırıyor: — Yürüyünüz be... Ne duruyorsu. nuz”. Mitralyöz ateyi açıp ilerlese- nize. Koooş. Çabuk yürü... Cepheyi yarmalı ha... “Geriden bir ses: — Ne bağırıyorsun yahu?.. itler mi kesildin?, Muharebeyi o kadar iyi biliyorsan kalkıp Varşovaya gitsene!.. Sahne değişiyor. Bir şehrin üstün. de tayyareler çarpışıyorlar. Oyunun haşındaki genç kınn âşıklarından biri otayyaresile keşif yaparken ar- Önümdeki sırada oturan yaşlı bir ka- dın ellerini dizlerine vurarak bağı- rıyor: — Eyvahlar olsuuuun... Şimdi dü- Şürecekler zavallıyı, Biçare çocuk tek başına bu ejderhalarla nasil başa çi- kacak?.. Kaçıp kurtulan hari . Sağda oturan genç laz tepine tepi. me, acı aci bağırıyor: — Geliyorlar, ayni, geliyorlar, Ge. riye dönüp tüfek atsana şunların Yaşlı kadın hiddetleniyor: — Deli mi oldun kır?.. Onlara tü- fek alap da başını belâya sokacağına kaçsın da kurtarsın tatlı carumı... Delikanlı yaralanıyor. Can acısile bocalıyarak tayyaresini Oİndirmeğe uğraşırken sağdan, soldan, kadın, er. kek çığlıkları birbirine karışıyor: — Hay. gözü kör olasılar haa Vurdular zavallıyı, Mutlaka hu gece sevgilisinin rüyasına girer. Öteki de- Yikanlıyı elden kaçırmasa bari... — Kabahat kendisinde canım. Bir dümen kırıp yukarı fırlasaydı, öte kileri birer birer karga gibi avlar, dü- şürürdü. Usulünü öğrenmeden tay- yare muharebesine girilir mi?.. Deniz harbinde de kocaman dret- notların, tahtelbahirlerin hareketle. rini tenkid ettiler, kumandanlara yu- ha çektiler. Filimin sonuna kadar sinema erkânıharpleri kara, deniz, hava muharebelerinde ihtisaslarını gösterdiler, Cemal Refik | şan. ..21 88 EAA EEAAAREE SARARAN Berat gecesi İstanbul Müftülüğünden: Eylülün yirmi sekizinci perşembe günü şaban ayının on dördüne müsadif olduğun- dan mezkür perşembe günü akşamı (cuma gecesi) Leylei berat olduğu ilân olunur. KA | kim l B, A, — Belki ge bir futbol maçı...