6 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

6 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 AKŞAM 6 Teşrinlevvel 1939 Fransadaki Ingiliz ordusu Ingiliz karargâhını gezen bir Fransız muharriri gördüklerini anlatıyor r ve malzeme İhracı gece gündüz devam ediyor Fransız limanlarına aske İngiltere, Fransaya hiç durmaksı- un âsker sevkine devam ediyor. Pi yadeler, topçular, motörlü kuvvetler durmaksızın Fransız toprağına ihraç edilmekte ve mürettep yerlere gön- derilmektedir, İki gün evvel Londra radyosu, gârp,cpbesine sevkedilen motörlü bir İngiliz kolunun uzunluğu 18 kilometre tuttuğunu tebliğ edi. yordu. Petit Parisien gazetesinin muharriri garp cephesinde bir İngiliz karargü- hını ziyaret etmiştir. Muharrir inti- balarımı şöyle anlatıyor: «Etrafta bir sonbahar manzarası vardır. Otomobilimiz sonbahar 59 ğuklarının tesirile yaprakları sarar- mağa yüz tutmuş armut ağaçlarile iki tarafı bezenmiş geniş bir şosadan geçerken, birdenbire durdu. Ucu bu- cağı görünmiyen, tıklım tıklım yük- lenmiş bir kamyon kafilesi, yolumuzu kesti. Bunlar İngilizlerin ağırlıkları İdi. Ne tarafa baksanız, her yerde motörlü kafileler görüyorsunuz. San- ki Fransada İngiliz toprağına girmiş bulunuyoruz. Yürüyüşümüz ağırlaştı, İşte bir şehir... Bir şehir ki, hepimiz çok İyi tanıdığımız halde şimdi ta- nınmıyacak derecede manzarası de- işti. Bir şehir ki, bir iki gün zarlın- da nüfusu iki misli arttı, Bir şehir ki iki ırktan mürekep olan sakinleri kar- deşçe sevişiyor. Bu manzara karşısın- da biraz heyecana kapılmadığımı söylersem, yalan söylemiş olurum. Yirmi yıl sonra, ayni çelik miğfer- İerile toprak rengine boyanmış bu motörlü kuvvetlerle, bu sevimli ve daima şen sporkmen askerlerile, İn- gilterenin öz evladlarile tekrar bulu- suyorum. İşte 20 yıl evvel - Somme; Tlandre cephelerinde kahramanca çarpışmış dinç, gürbüz Tomilerin (İngiliz - askerleri) öz kardeşleri... Biraz ötede bulunan İngiliz karargâ- hına gitmezden evvel, şehir caddele- rinde biraz dolaşmak istedim. Daha henüz yirmi adım atmamış- tım, iki emirber zabiti arasında sâ- kin ve müst ı dolaşan İnkiliz Kra- lının Kardeşi Giucesir dükü ile kar- şılaştım, Kralın k i, askerlerle beraber, ayni yaya kaldırımdan yü- rüyor. Şehrin büyük meydanı, tahkem bir mevzie ifrağ edilmiş müs. Deriden ceketler giymiş motösiklet- | çiler yıldırım süratile mekik dokuyor- lar, caddeler mitralyözlü otomobiller, | traktörler, genel kurmay heyetinin binek vasıtaları İle dop dolu. Şehrin her tarafı, sararmış yapraklar ren- ginde boyanmış. Câddelerin muhtelif yerlerine konulmuş olan seyrüsefer lâvhaları fransızca ve ingilizce yazıl- mışlar, «Sağdan yürüyünüzs mâna- sına gelen fransızca lâvhanın yanın. da ingilizcerKeep your right» ibars- leri göze çarpıyor. Şehirde: frankla beraber İngiliz şilinleri de tedavül ediyor. Dükkânların önlerinde <İngi- liz parası kabul edilir lâvhalarma her iki adım başında ; raslanıyor. Fransız satıcı kızları, şen ve mütebes- sim çehrelerile : öteberi satın almak istiyen müşterileri karşılıyorlar. Şehrin bir varoşunda matruş bir İngiliz askeri, posbıyıklı bir Fransız belediye çavuşuyla beraber seyrüse feri temin ediyor. Biri bir işaret verdi Mi, öteki derhal ayni işareti tekrar ediyor. Bu seyrüsefer işaretleri, ayni zamânda ve hemahenk bir şekilde ya- pılıyor. İngiliz umumi karargâhında' eski bir arkadaşla karşılaşmaktan doğan samimi bir hüsnü kabul gördüm. Şe- hirde yaptığım cevelân esnasında İn- giliz askerlerile şehir halkı arasında. ki münasebetlerin ayni derecede sa- mimi ve hararetli olduğunu gördüm. İngiliz karargâhında, askerlerin ko- nak yerlerini gezdirmek için beni bek- liyorlardı, İngiliz askerleri şehrin etrafında konaklamışlar, ordu birlik- leri civar köylere ve çifliklere dağıl- mışlar, tonlarca malzeme de tarla- Vapurdan çıkan ve cankurtaran yeleklerini henüz çıkarmamış İngiliz asker- leri, ordugâhta futbol partisi, oyundan sonra çamaşırlar kurutuluyor limanlar İ ik bir. şekilde | ediliyor. İn- İ giliz askerlerinin konak y i, Fran- | siz askerlerinkine Kampın | medhalinde bir nöbetçi neferi, bizi selâmladı. Bu kampta askerler saman | üzerinde yatıyorlar. Biraz ötede bir çavuş inceden inceye bir teftiş yap makla meşgul. Burada mutfakların yanıbaşında İngiliz askerleri için duş yerleri kurulmuş, . askerler, her ta- rafta luvaletlerile meşguller. İngilizler, bana hastanelerini de gezdirmeği ihmal etmediler, Meşhur | bir köşk hastane itithaz edilmiş, şa- | tonun duvarlarında hâlâ eski tablo lar duruyor, Boş karyolaların üstleri | İtalyada otomobiller hak- kında yeni kararlar ! Roma 5 (A.A.) — Koorporasyonlar ve Münakalât Nezaretleri, otomobil münakalâtı hakkında prefelerle onla- ra tâbi organlara yeni bir takım tali- mat vermişlerdir. | Bitarafların, hususi sıhhat yurd- | yor J | lar sütten daha beyaz pırıl pınk çarşaf- örtülü. : Belli ki, : bu” çarşaflar Londrada yıkanmışlar. Hastabakıcı hemşireler de vazile- leri başında;..* Çayımızı hastane ta- bibinin refakatinde ve antisebtik ko- kular arasında! içtik. Bu antisebtik kokuklar, sıhhi bir taks me r Hastanenin geniş parkı; birbirlerile şakalaşan, kahkaha İle gülen şen askerlerle dolu; Askerler, dalları tık. kım taklım dolu armut, elma've üzüm- lerle yüklü yemiş ağaçları ve asma» lar altında dolaşıyorlar. Her tarafta azâmi birintizam, büyük * bir itina ve dikkat güze çarpıyor. Buradan ie essür duyarak ayrıldığımı inkâr ede mem Yugoslavya - Yunanistan ticaret müzakeresi Belgrad'5 (A.A.) — Yugoslavya ile Yunanistan arasındaki ticaret müza» kerelerine iştirak edecek olan Yunan ticaret heyeti, salı akşamı Belgrada vasıl olmuştur. larının, âyan azası ile milli meclis aza- | Yalnız başına Atlantiğe çıkan sının otomobillerine yeni bir takım im- tyiazlar ve üç aylık hususi seyrüsefer | ruhsatnameleri verilmiştir... Bundan başka şoförü ile veya şoförsüz olarak | otomobil kiralıyan müesseseler, taksi sctvisi bulunan şehirlerde bile hususi | seyrüsefer ruhsatnameleri alabilecek- lerdir. Fakat ruhsatname alacakları otomobillerin adedi, tahdidata müteal. lik tedbirlerin ittihazından evvel ma- lik oldukları otomobil miktarından az olacaklar, seyyah ölümden kurtarıldı Cenova 5 (A.A.) — İtalis şirketinin Belvedere vapuru, Nevyorh'a doğru yo- luna devam ederken Atlas okyanusu- nun tam ortalarında münzevi kaptan Guy Avory'yi bindiği allı metre uzun- luğundaki ve Miss Tampa adındaki kotrası batmak üzere iken alıp, kurtar- mıştır. S Kaplan Avory, iki ay evvel Cenora'- ya gitmek üzere Florida'dan hareket İngiltere, he r ay 3000 tay- yare pilotu yetiştirecek Nefsi İngilterede tayyarecilik öğre- nenler müstesna, dominyonlarda 300 bin genç tayyareci olmak istiyor Bir İngiliz tayyare mektebinde talebe tayyareleri tedkik ediyor Londrâdan - Fransız ; gazetelerine bildiriliyor: İngilterenin donanma ve ordusile «beraber, terakki, tekemmül ve-inkişaflına en çok ehemmiyet ve gayret sarfettiği harp silâhlarından biri de hava: kuvvetleridir. İngiltere, dünyanın en büyük ve kuvvetli tay- yarelerini: inşa etmek için mevcudla- rına ilâveten 'yeni yeni birçok tayya- re fabrikaları kurarak işletmeğe baş- lamıştır. Yaz mevsiminde, turistlerin ve hal- kın dolaşıp gezdikleri, çimenliklerde, plâjlarda: şimdi, askeri talimler ve kültür fizik yapan binlerce genç gö- ge çarpıyor. Bu gençler, İngiliz hava kuvvetlerine iltihak etmek için tay. yare mekteplerine kaydedilen ve an, trenman yapan gençlerdir. Tayyar ge eleman yetiştirmek üzere bu okullar, yeni açılmıştır, Mek- tepler, İngiliz hava kuvvetleri mandanlıklarına merbutturlar. İngi- liz hava: kuvvetlerine iltihak edecek gençler, burada talim ve terbiye gör- mekte ve modern bir tayyarecinin haiz olması lâzımgelen evsafı, iktisap etmektedir. Ingiltere, bu: tayyareci mektepleri- ne muallim ve eleman bulmak için hiç bir zahmet çekmemiştir. Tayya- re mekteplerine yazılmak üzere vâki olan tehacüm ve müracaatlar o ka- dar fasladır ki, açılan tayyare okul- larına ilâveten her gün yenilerini aç- Ginde komünizm Londradaki Çin sefiri bu haberi tekzib etti Londra 5 (A.A) — dan'gelen ve Çinin komünistlerin hâ- kimiyeti altına girmek tehdidine ma- ruz bulunduğunu iddia eden haberi kati surette tekzib etmiştir. Sefir, Ja- pon propagandasının Japonların yap- makta - oldukları harekâtın — hakiki mahiyetini gizlemek maksadile ko. münizm hayalini ileri sürmekte ol- duğunu ilâve-etmiştir. Uzak Şarktaki vaziyette nazarı iti- bare-alınacak en esaslı nokta Çinin garp demokrasileri gibi bir taarruza karşı koymak için harb halinde bu- Junduğudur. Avrupadaki harb, garp milletlerine uğrunda' Fransa ve İngilterenin silâ- ha sarılmış oldukları adalet ve hür. riyeti verecektir. Çin de iki seneden- beri adalet ve hürriyet için çarpış- maktadır. Atla üç kadına çarptı, üçünü de yaraladı Misirçarşısında bir helvacı yanında çalı gan Hasan adında biri, bindiği atin Mar- puççular caddesinden süratle ilerlemekte iken, Hayriye. Feriha ve Lütfiye isimlerin- de üş kadına çarparak muhtelif yerlerin- den yaralanmalarına sebep olmuştur. Po- 1s, yaralı kadınları tedavi altına aldırmış, Hasan da yakalanazak mâahkömeye verli- miştir. ku- | İ Çin sefiri, Tokyo-| mağa mecburiyet hasıl olmaktadır. Tâyyarelerde telsiz memuru, pi- lol, rasıd, bombardımancı vazifesini görecek olanı bu gençler, sıkı bir as- keri terbiye ve talime tabi tutuluyor- lar. Bu askeri terbiye ve talimlerle beraber, Rügby, boks, yüzme gibi za- manımızın sporları da kendilerine öğretilmektedir. Ingilterenin ağır siklet boks şam- piyonu Con: Harvey, bu mektepler- den birinde müstakbel tayyarecilere boks dersleri veriyor. İngiltere, tayyareci yetiştirmek hu» susunda aldığı bu pek esaslı tedbir- ler ve gençliğin tayyareciliğe gösler- diği büyük rağbet sayesinde ayda asgari 3,000 tayyare pilotu yetiştire- bilecektir. Harp ne kadar uzun sürerse sÜr- sün İngilterenin ayda bu kadar tayyareci yetiştirmek hususundaki İ randmanı azalmak şöyle dursun das ha ziyâde artacaktır. Nefsi İngilterede tayyareci olmak için vaki olan müracaatlar hariç ol- mak üzere İngiliz dominyonlarında 300,000 genç, tayyareci olmak üzere yaplıkları müracaatların isafını bek- liyorlar. Bu rakamlar, pek beliğdir ve dün- yanın en biğyük hava kuvvetine ma lik olan İngilterenin havada da ezi- ci ve kahir bir üstünlük temin et- mek azminde bulunduğuna bir de- lildir. Hava seferleri Berlin - Stokholm hava se- ferleri yeniden başladı Berlin 5 (A.A.) — Berlin ile Stok- holm arasındaki gündelik hava ser- visi yeniden tesis edilmiştir. Bu hat- ta münhasıran on ikişer kişilik İsveç tayyareleri çalışmaktadır. Berlinin eski hava limanı olan Tempelhof'un yerine Berlinin altı mil cenubunda kâin Rangsdorfi limanı ikame edil- miştir. Belgrad 5 (AA) — Alman Luft- hansa'sı, dündenberi Berlin - Viya na . Budapeşte - Belgrad - Sofya hat tı üzerinde normal hava münakalâ- tını yeniden tesis etmiştir. Lüksemburg ecnebilere veri- len iş ruhsatiyelerini ibtal ediyor Brüksel 5 (AA) — Lüksemburg büyük dukalığı hükümeti, bütün e0- nebilere verilmiş olan iş ruhsatiyeleri- ni en nihayet 15 ikinci teşrine kadar iptal etmeğe karar vermiştir. Yalnın Belçikalılar müstesna olup bunlar, Belçika - Lüksemburg iktisat muka- velesi ahkâmından müstefid olmakta» dırlar. Bu tedbirler, bilhassa binlerce İtalyan ameleyi müteessir etmekte- dir.