8 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Sabahki Haberler Son dakika Lituanya - hududunda Maginot hattı Almanya Sovyet Rusya Lituanyaya müracaatte bulundu Paris 8 — Amsterdamda çıkan Telegraph gazetesinin aldığı haberlere gö- re Sovyet Rusya Lituanyada Alman hüdudunda bir Maginot hattı yapmak istemiştir. Bu hat Memel'e 20 kilometre mesafede olacak ve Niyemen sahilini ,takip edecektir. Bundan başka Sovyet Rusya bahri üsler de tesis etmek istiyor, Sovyet hükümetinin sah günü Estonyaya asker göndermeğe başlıyacağı haber verilmektedir. Yeni Polonya hükümeti Japonya bu hükümeti tanıyor Londra 8 — Polonyanın. Tokyo sefiri Japon Hariciye Nazırını ziyaretle Pa- risle bir Polonya hükümeti teşekkül ettiğini bildirmiştir. Bu hareket Japonya tarafından Polonya hükümetinin tanmmakta devam edildiği suretinde tefsir ediliyor. Diğer taraftan Almanyanın imezdinde vazifesine devam edecektir. Varşova sefiri, Paristeki Polonya hükümeti Berlin, Hollanda kraliçesile Belçika Kralının tavassutunu ümid ediyor Paris 8 — Hollanda krali bulunacaklarına dair ile Belçika kralının sulh için tavassutta Berlinde bazı ümidler beslenmektedir, Hollanda Kraliçesi ile Belçika kralı harbin iptidasında tavassut arzusu göstermişler, fakat bu akim kalmıştı. fzörine şimdi yeniden yete göre yakında Mussolini büyük bir nutuk söyliyerek açık sözler söyliyecekmiş. Berlinde çikan şayialara göre Hitlerin teşebbüs olacakmış. Yine Berlinde çıkan bir riva- nutku sulh hakkında © Paris ve Londra mahafili bunları tecrübe balonu addetmektedir. Bir habere göre de Almanya, Belçika ve Hollandanın bitaraflığını ihlâl etmeğe hazırlanıyormuş Londra 8 — Yorkşüyir Post gazetesinin haber aldığına göre Alman erkâ- niharbiyesi, Belçiküşteyâ Hollândarın bitaraflığını ihlâl etmek ve bu suretle Maginot hattını çevitmek için daha ziyade göze çarpan bir temayül göster- mektedir. Romanya - Macaristan arasında anlaşma Budapeşte 8 — Yugoslav hükümetinin tavassutu üzerine Romanya ve Macaristan araanda bir anlaşma olmuştur. Bü anlaşma mütibince Iki taraf birbirinin hududuna sevkettikleri fazla kuvvetleri geri çekecekler ve hudud- ,larda sulh zamanındaki kuvvetler kalı kuvvetler kalacaktır... Amerika sularında la tahtelbahirler Vaşington 3 — Dün akşam Florida sahillerinden 15 mil açıkta meçhul bir tahtelbahir görülmüştür. Almanyadaki son talebeler de geldi Bu sabahki trenle birçok Al- man aileleri de geldiler Bu sabah konvansiyonel treni iki saat zötar ile 8.27, semplon ekspresi 8,47 de gel- miştir. Konvansiyonelden Üç talebe çık- Mmuştır. Bu talebeler, Almanyadan gelen «nh son talebemizdir. Kendi hesaplrama #icaret tahsil etmekte idiler. Bir müddet- tenberi Almanyayı terk edip Parise geç- Müşlerdi. Talebeden Şahin, bu sabah ga- #etecilere şunları söylemiştir: «— Alman- Gelirken, evvelce Almanlardan usulüne tey. fikan aldığımız bir tabancamızı müsadere ettiler. Almanyada sivillerin her nevi si- Yih taşması şiddeli takibatı mucip ol- maktadır. Yolda biç bir müşküle uğrama- £ar, komisyoncu olduklarını söylemişlerdir. Bunlardan başka, İsviçreden de telebr- lerimiz gelmektedir. Eveiki gün dört talebe 30, 40 arkadaşları bulunduğunu söy- , İsviçre ve Belçikada bulunan talebesi de peyderpey şehrimize gel- Kiedirler, Dikilide ye yeni cesedler " çıkarıldı İzmir 7 (Telefonla) — Dikillde ye- ye zelzeleler olmaktadır. Bu ha- ide tedkikat yapan -heyet araziyi bulmuştur. Dikillden bura- i gelenler, enkaz altından yeni ce. E çıkarıldığını ve deinedildikle." Gekoslovak hükümeti Londrada kurulacak 5 milyon İngiliz ii kre- diyi yeni hükümet harp hedeflerine sarfedecek Londra 7 — Teşekkül edecek olan müstakil Çekoslovak hükümetinin merkezi Londra şehri olacaktır, Çekoslovak hükümeti, B. Benesin bir kaç gün sonra Fransadan Londraya avdetini müteakib kurulacaktır. B. Benes, bu mesele hakkında muh» telif memleketlerle temas ve müza- kere halindedir. Londra 7 (A.A.) — 7 eylül 1939 ta- rihli anlaşma ile Polonyaya açılan ve fakat İngilterede kalan 5 milyon İn- giliz Uralık kredi Pariste yerleşen Po- lonya hükümeti tarafından harb he- deflerinde sarfolunacaktır, Madrid elçimiz Pc Portekizde de hükümetimizi temsil edecek Ankara (Telefonla) — Mardin elçisi Hulüsi Fuad Togaya Portekiz hükümeti nezdinde de hilkümetmizi temsil salâhiyeti verilmesi kararlaş- mıştır. İş kanunu Ankara " (Telefonla) — iş kanunu hükümlerinn resmi iş yerlerinde ne suretle tatbik edileceğini tesbit et mek ve bu hususta yapılacak nizam. namenin esaslarını hazırlamak üzere #4 dairesinde vekâletler arası bir Ko- komisyon teşkil edilmiştir, Cümhurreisi Dün bir müddet Mecliste meşgul oldu Ankara 7 (Telefonla) — Mi Şef İsmet İnönü bugün öğleye doğru Büyük Millet Meclisine gelmişler ve Mecliste bir müddet meşgul olmuş- lardır, İzmirde feci bir tren kazası Bir yolcu katari marşandiz- le çarpıştı, 1 ölü 9 yaralı var İzmir 7 (Telefonla) — Dün gece saat 21 de İzmire yakın Cumaöyası ve Develi- köy istasyonları arasında bir tren kazası olmuş 1 kişi ölmüş, ağır ve hafif olarak 8 kişi yaralanmıştır. Kata şöyle olmuştur: 1358 numaralı marşandiz katarı Nasil- Hden İzmire gelirken Cumaovası - Develi- köy arasmân vagonlardan birinin” zineri kopmuş ve 17 vagon lokomoti'ten ayrıla- rak bat üzerinde kalmıştır. Gardöfrenler Kazaya sebebiyet vermemek Üzere firen- leri sıkmışlarsa da Ödemlişten İzmire ge- len 1316 numaralı yolcu katarı saat tam dokuzda bat Üzerinde bu 17 vagona çarp- miştir. Ödemiş #renimden 3 vağonla mar- şandizden ryrılan üç vagon hurdahaş olmuş. iki vapon hattan o fırlamıştır. Bu vagon- lardaki yolculardan biri ölmüş, 9 uda ya- rTalanmıştır, Mustafa oğlu Cemal Eski Marmaris pösta müdürünün Mu 25 yaşında İftihar, aleşçi Mustafa, ağır ya- ralanmıştıı. Diğerleri bafif yaralıdırlar, 1940 sayımı Evlerinin numaralarını mu- hafaza etmiyenler para cezasına çarptırılacaklar Ankara 7 (Telefonla) — 1940 se- mesinde yapılacak umumi nüfus &â- yımı için sokaklara isim veya numa- ra ve bütün binalara da numara ko- nulması hakkında bir talimatname hazırlanmıştır. Bugünden itibaren meriyete konulan bu talimatnameye göre 1935 nüfus sayımı esnasında ya- pılmış olan numaratajda boyaları si- linmiş, bozulmuş okunmaz bir hale gelmiş veya lâvhaları düşmüş olan #okak isim veya numaraları fle bina Numaraları tamir veya tecdid oluna- caktır. Eski numaratajdan sonra in- şa edilmiş olup da numaratajı yapıl- mamış olan binalara da talimatname hükümleri dairesinde numara kona- caktır, Bu numaralrı muhafaza etme- yenler beş liradan 25 liraya kadar para cezasına çarptımlacaklardır. İzmir tramvay amelesi ile şirket arasındaki ihtilâf Ankara 7 (Telefonla) İzmir tramvay şirketile mezkür şirket ame- lesi arasında çıkan ve vilâyet hakem kurulunca karara bağlanan ihtilâf iş dairesi yüksek hakem kurülunca itirazen tedkik olunmuştur. Kuru- Yun bu husustaki kararı bugünlerde alâkadarlara tebliğ olunacaktır. Amerika sularındaki Alman tahtelbahirleri Bir tahtelbahirin motörünü tamir için iki Alman maki- nisti Columbus vapurundan kaçtı Meksiko 7 (AA) — «Columbus; is- mindeki Alman transatlantik gemisi- nin iki makinist ustası, İki günden- beri ortadan kaybolmuştur. Bunlar, sahil civarında bir Alman tahtelbahi- rinin diesel motörünü tamir etmekle meşgul idiler. Transatlantikten, böy- le bir tamire ihtiyaç görüldüğünün ne Buretle haber alındığı suale şayan gö- rülmektedir. Çünkü «Columbus» ün telsiz cihazı tahrip edilmişti. Gemide portatif bir âlet bulunduğu tahmin edilmektedir. Bu haber teeyyüd etliği takdirde Columbus, bitaraflığı ihlâl eden bir harekette bulunduğu için 24 saat zar. fında limanı terketmek mecburiyetin. de kalacaktır, Perapalas oteli kapandı Son zamanlarda büyük oteller si- kıntı geçirmeğe başlamışlardır. Pera- palas oteli dünden itibaren kapan- Amerikalılar B. Hitlerin | teminatına inanm'yorlar B. Roosevelt mütareke akdini teklif etmiyecek ve sulh teşebbüsünde bulunmayacak Vaşington 7- (A A.) — Hitlerin Roosevelt tarafından teklif edilecek bir mütarekeyi kabul etmeğe hazır ol- ması, Vaşingtonda hayretle karşılan- mıştır, Hitlerin bundan evvel Amerika Re- İ | isicümhuru tarafından sulh lehinde yaplan teşebbüsü reddettiği hatırla» tılmaktadır. 3 Londra 7 Vaşinglondan bildi- rildiğine göre B, Roosevelt mütareke teklifinde bulunmayacaktır. Bundan başka B."Roosevelt, B. Hit- lerin son nutkuna istinaden sulh için bir teşebbüs yapmak niyetinde değil- dir. Zira böyle bir teşebbüs kabul edil- miyeceğine göre, harbin devamı me- | suliyeti Fransa ile İngiltereye yükle- tilmiş olacaktır. Vaşington 7 (AA) Kapitol kulvar. İ Yarında Ayan ve mebusan meclislerinin Âzam şu noktalar üzerinde mutabık kal makta idiler: 1 — Eitlere itimad etiheğe imkân yok- 2 — Hitlerin mutkunda sulh müzakere | duğu gibi hiçbir sempati İ nin Hitlerin erine girişmek imkânmı verecek bir *€- mel yoktur. İnfiradelar bundan Amerika hüküme- tinin memleketi harbe sürükliyebilerek olan her türlü hareketlerden içtinab et- mesi Jâsmgeldiği neticesini çıkarmakta, #akai her iki mecliste de ekseriyeti teşkil eden hükümet tarafdarları Hitlerin nut- kunun Avrupada harbin devâmı hakkı da mevcud olmasi muhtemel bütün şü heleri izale ettiği kanaatini izhar ey mektedirler, Bunlara göre bitaraflık ka- nununun Fitlerin leh bir fark gözet” miyecek şekilde biran evvel tadili her 7a- mandan ziyade lâzımdır. Mebusan meclisinin bariciye encüm ,sedsi Sol Bloom Hitlerin nutkunda İla yadan Hollanda ve Fransa hakkında gösterilmeden bahsedildiği ve Mussolininin ismi zikredil- mediği noktasına nazarı dikkati celbeyle- miştir. Birçok mebuslar, Hitlerin Avrupada tWe- rid edilmiş bir vaziyette kaldığını beyan etmekte ve Hitler - Stalin yaklaşmasına büyük bir iktisadi ehemmiyet atfeyleme- mektedirler AÂyandan Borah, Hitlerin valdlerine iti- mad edemiyeceğini söylemiştir. Müstakil mebuslardan Norris, Fransa ile İngiltere- valdlerine kapılacaklarını zannetmedipini beyan etmiştir. Romanya Ukraynalı ekalliyet mümes. sillerile bir anlaşma imzaladı Bu anlaşma ile bütün ekalliyetlerin milli kalkınma cephesine alınması işi bitmiş oluyor Bükreş 7 (A.A) — Rador ajansı tebliğ ediyor: Başvekil Argekoyanu ekalliyetler nazırı hazır olduğu halde Romanyadaki Ukraynalı ekalliyet mü- 'messillerini kabul etmiş ve onlarla Uk- Taynalıların milli kalkınma cephesine girmeleri hususunda bir anlaşma ak- tetmiştir, Rumen tabiiyetinde olan Ukrayna- lılar yüksek milli mecliste 4 âza tara- fından temsil edileceklerdir. Ukrayna- Mio meslek teşekkülleri şimdiki kanun da derpiş edilen teşkilâta girecektir. 'Harsi, iktisadi ve içtimai hedeflere uyan bir teşkilât vücude getirebiles ceklerdir, Rumen hükümeti, bu anlaşma ile, bütün ekaliliyetlerin mili kalkınma cephesine alınması hareketini bitirmiş oluyor. Almanlar, Volgadaki Almanları Polonyaya getireceklermiş Dağınık Alman unsurlarının da mübadele ile memlekete getirileceği haber veriliyor Amsterdam 7 (A.A) — Havas: E. Hitlerin nutkunda ezcümle, Avrupa- nın Şark ve cenubi Şarki mıntakala- rında ahali mübadelesi projelerine ya- pılan telmihler bilhassa tebarüz etti- rilmektedir. Evvelâ, Rusyadaki Almanlar ile Po- Jonyanın Ruslar tarafından işgal edil- miş kısmındaki Polonyalıların müba- delesi beklenmektedir. Sanıldığına gö- re, Almanya, Volga Almanlarını getir- mek hiyetindedir. Almanya, aynı za- manda, bugün İtalya elinde bulunan cenubi Tirol'de ve cenubu Şarki Av- Türkiyenin siyasi | Bir Alman gazetesi siyase- timizi Alman aleyhtarı buluyor Berne 7 (AA) — Havas: Almanya, hem bir makalede, Türk zimamdarlarını şiddetle tenkid etmektedir. «Sudesiehor gazetesinin bu yazısında eri sürülen esaslı şikâyetler şunlardır: Alman siyasetini ve ezcümle B. van Rih. bentrop'un Moskova seyahatini gayri mi #ald bir tarzda tefsir etmiş olduğu için, Türk matbuatının yola getirilmesi lâsıni- dır. Türkiyenin siyaseti, Alman eleyhtarıs Nihayet, Almanya, Türkiyenin İngiltere ve Fransa ile anlaşmalarının mâna- anlamamaktadır. Ve 'Türk resmi mah- Tilerinin bu hususta verdiği izahat, sa“ mimiyesten âridir. rupasının muhtelif memleketlerinde dağınık Alman unsurlarını da müba- dele yolile memlekete getirecektir. Yine burada sanıldığına göre, Al manya, bütün Polonya Yukarı Siler- yası ile eski Avusturya Galiçyasından bugün kendi nüfuz mıntakasında ka- Jan kısmı, Poznan'ı, Polonya Pomeram- yasını ve eski Lodz eyaletinin mühim bir Kısmını lhak niyetini gütmekte- dir. Taksim esnasında Polonyanın Al- man nüfuzu altında birakılan diğer kısımları ise, yarı Polonyalı yarı Ya- budi bir himaye idaresi teşkil edile cektir. Sinir buhranı Bir kadın 3 yaşında çocuğu- ' nu pencereden sokağa attı Kasımpaşada Müyesser isminde bir kadın sinir buhranı neticesinde 3 yaşındaki çocuğunu evin üçüncü kat penceresinden aşağıya atmığtır. Çocuk muhtelif yerlerinden yaralı olarak Şişli Etfal hastanesine kaldı- rılmıştır. Kadın da müşahede altına alınmıştır. Kamyondan atlıyan bir işçi ağır yaralandı İstanbul - Edirne asfalt yollarında çalı- gan ameleden ve Lüleburgazın Seti köyün- den Abdi oğlu Beytullah gece sabaha karşı kamyonla İstanbula gelmekte iken rüzgür- dan kasketi düşmüş ve şoföre haber ver- eden kasketini almak üzere süratle pi- den kamyondan atlamıştır. Beyni üzerine / düştüğünden çok ağır bir surclic yâralan» moştar, LAR ami le