8 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

8 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

z İN ŞE AY gi e Roma gazeteleri Hitlerin nutkunurealist buluyorlar italyan mahafili Fransa ile İngiltereye karar vermekte istiçal etmemelerini tavsiye ediyorlar Roma 7 (AA) — Hitler tarafın. dan söylenen nutkun ciddi bir ted- kikten geçirilmesi lâzımgeldiği ve İn- giltere ile Fransa'rın Führer'in tek- Jiflerini kabul edip etmiyeceklerine dair henüz bir şey söylemiyeceği yarı resmi bir nolâda kaydedilmektedir. Burada nutkun nisbeten mutedil olan lisanına işaret edilmekte ve bu nDutkun Hitler'in son sözü olduğu noklasında ısrar edilmektedir. Alâkadar hükümetlerin karar ver- mekte istical göstermiyecekleri, ger- ginliği izale ve itimada avdet imkân- larını araştıracakları burada ümid edilmektedir. Roma T (AA) bildiriyor: Sabah gazeteleri, başmakalelerin- de Hitler'in nutkunu realist ve yapı- &ı olarak tavsif etmekte ve Führer tarafından İleri sörülen tekliflerin umumi menfaat ve bilhassa Avrupa medeniyeti bakımından pek ciddi bir Slefani ajansı surette nazarı itibara alınması lâzım | geldiğini kaydetmektedirler, Messâgero gazetesi, Führer'in umu. mi görüşünün hakikate istinad et- tiği için kati ve müvazeneli olduğu- nu ve sulh Jehindeki teşebbüsünün bu sebeple kuvvet ve otorite ifade et- iğini yazmaktadır. Yeni Polonya, Hitlerin söylediği gibi miliyetler esasına müsteniden tekrar teşekkül edebilir ve ancak bu şekilde dünya efkârı umumiyesinin sempatisini kazanabilir. Budalaca bir uzlaşmazlık göstermek tarafları olan- Jar hatalarında israr etmek için mâ- kul bir sebep bulamıyâcakları gibi Almanya'yı mağlüp etmek hayalini de terk etmek mecburiyetinde kala- caklardır. Her halde Hitler yeni bir harbin Avrupa'ya ebediyen yıkılmış olan Versailles zamanındaki vaziyete benzer vaziyetler getirmiyeceğini söy- Jemekte haklıdır, İnsarılığırı sesi adalete, mantığa, mütekabil anlaşmaya, her ferdin ve bütün dünynam bozulmaz haklarına dayanan yeni bir Avrupa kurulması- nı istiyor. Bu gazete, umumi bir konferans toplanması, evsaf bakımından silâb- ların tahdidi, serbes mübadeleler, ik- tisadi kalkınma ve hakiki işbirliği hakkındaki Alman tekliflerine İtal- ya'nın müzeheret ettiğini yazmakta ve bu kalkmma plârunda beynelmilel münasebetler hakkındaki faşizm na- zariyseinin esası mündemiç olduğu- nu ilâve eylemektedir. Netice olarak bu gazete mesul mâ kamların Hitler'in tekliflerini ted- kik ve kabul eylemeleri lâzımgeldiği- ni, çünkü bunların Avrupaya bir Te- fah ve sülh devresi açacak mahiyette olduğunu tasrih eylemektedir. Her halde sulh yolları, ayni zamanda muhtemel mesuliyet yolları çizilmiş bulunuyor. Hitlerin nutku, Mussoliniye tebliğ edildi Roma 7 (A.A.) — Gazetelerin bil- dirdiğine göre Hitler'in nutkunun metni dün sabah saat 10 da Alman- ya sefirinin ziyareti esnasında Musso- Yini'ye tevdi edilmiştir. Roma 1 (A.A) — (D.N.B.) Bütün İtalyan matbuatı Hitlerin nutkunun tesiri altındadır, Gazeteler nutkun bü- tün metnini aynen neşrediyorlar. Bu ise ecnebi bir devlet adamı hususunda fik defadır ki yapılmaktadır. Gazete- lerde en büyük harflerle şu gibi baş- Tıklar göze çarpmaktadır; «Makul ve adilâne sulh teklifi, «Garpte niçin harp yapalım», «Almanya tekrar sulh #rzusunu beyan ediyor» Gazeteler, Hitlerin bilhassa Alman - İtalyan münasebatına aid olan söz- lerile Avrupanın kati olarak teskini hususundaki Alman siyasetinin he- deflerini tebarüz ettirmektedir. Chamberlain yarın Hitlerin sulh tekliflerine cevap verecek (Baştarafı 1 nci sahifede) İngiltere hükümetinin kendisine bi- Taktığı düşünce payı, Rayhştag autku- nu tedkik endişesinden başka mülâ- hazalardan ileri gelmektedir. İngiliz hükfimeti için ber şeyden evvel mevzuubahis olacak cihet Al manya ile müzakerelerin beyhudeli- ğine, bazı unsurları müttefiklerden da- ha az kani bulunması muhtemel olan bitaraflar efkârı umumiyesine şurasi- Dı göstermektedir ki İngiltere, bu ka- Tarını uzun uzadıya düşünüp müzâ- kere ettikten ve bugün başka bir hal çaresinin mevcud bulunmadığına ka- naat getirdikten sonra vermiştir. B. Edenin beyanatı Londra (A.A) — Deminyonlar Nazırı Eden, dün akşam radyoda söy- Taşra gazete bayilerinin nazarı dikkatine Bazı taşra bayilerinden aldığı. mız mektuplardan «AKŞAM>ı mutlaka şu veya bu mutavassıt- iardan tedarik etmek hususunda kendilerini mecbur oaddettikleri anlaşılmaktadır. Bu zehab hakikate uygun de ğildir. Binaenaleyh taşra bayile- rinden arzu edenler her zaman «AKŞAM; idarehânesine müra- castla doğrudan doğruya mu& meleye girişebilirler, Bu hususta «AKŞAM; idaresine mektup ya sarak bayi şartlarını öğrenebi- Tirler. lediği nutukta demiştir ki: «Britanya imparatorluğu vatan- daşları, zorbalık devrinin nihayet bul- ması ve milletlerin hurriyetine karşı tevcih edilmiş olan dalmi tehlikenin ortadan kalkması hususuna azmet- miş bulunmaktadır. T& ki bütün dün- ya milletleri emniyet ve sulh içinde yaşıyabilsin. İmparatorluk vatandaşları bütün | gayretlerini sükünet ve cesaretle sar- fetmeğe ve icab eden bütün fedakâr- lıkları yapmağa hazırdır. Giriştiğimiz hareketin neticesinde şüphemiz yok- tur, İmparatorluğun zengin ve türlü türlü kaynakları kendimize hasretti- gimiz dava uğrunda bir araya getiril miş bulunuyor. Bu davanın muzaf- fer olmasının önüne geçilemez.» A un neşriyatı Meşhur Arsen Lüpen Serisi resimli 6 büyük cild her cildin fiatı 80 kuruş Tevzi yeri: Akşam gazetesi Ankara caddesi Acımusluk sokak 13 numara Yüzde yirmi iskonto kuponu: Bu kuponu kesip «Aksam matba- ası kitap servisine» getirir veya gönderirseniz fiatleri üzerinden size yüzde 20 iskonto yapılacaktır. Paris, Hitlerin sulh tek- hifini mübhem buluyor (Baştarafı 1 inci sahifede) Ere Nouvelle gazetesi şöyle yazıyor: «Hitler, müphem bir ifade ile mü- tareke aktedilmesi lüzumundan bah- settikten sonra «Alman milleti harbin lüzumsuz bir sefalet ve korkunç teh- Tikeler» doğuracağına kani bulundu- Zu için harbe nihayet verilmesi lâ zamgeldiğini söylüyor.» Epogue şöyle diyor: «Bu nakaratı dört beş kere dinle- dik. Avama mahsus olan bu hitabe- nin fakirliği insanı hayrete düşürü- yor. Alman milleti ne kadar safdil olursa olsun, Hitlerden kendi mille- tine dahi bu kadar soğuk ve kuru de- Yiler göstermekten içtinap etse idi daha akılbcn hareket etmiş olurdu. Paris 7 (A.A.) — Hitler, dün Polon- yanın «ırki şartlarının iensiki» vazi- fesinden bahsettikten sonra derhal bu vazifenin bütün şarki ve bütün cenu- bu şarki Avrupaya teşmili tâzımgeldi- Bini ilâve etmiştir. Bu Mmuıntakada muhtelif ırklara mensup birçok in- sanlar bulunduğu ve her yerde ırki ekalliyetlere tesadüf edildiği doğru- dur. Hitler Çekoslovakyada ve Polon- yada Alman akalliyetlerini müda- fan etmek lüzumundan bahsetmiş ve fakat bu iki memleket (omüdahalesi Almanya dahilinde yeni akalliyetler ihdas etmekten başka bir netice ver- memiştir. Polonyada, bilâhare yok edilen 36 milyonluk bir kütle içinde yaşıyan 100,000 Alman vardı. Hitler tarafından dün ilân edilen «pürüzleri düzelten» proğramı Pariste bunun | Için azami bir ihtiyatla karşılanıyor, Bitler şimdi başka Alman ekalliyet- leri de bulmuştur. Fakat bunların nerelerde olduklarını O söylemiyor. Çünkü Avrupanın cenubu şarkisin- deki Alman ekalliyetlerinin mikdarı ehemmiyetsizdir. Tekliflerin kabülünü Japon- ya da imkânsız görüyor Tokio'1 (A.A.) — (Havas): Alman- yadan sansasyonel sulh teklifleri bek- Jemekte olan Japon mabfilleri, B. Fitlerin tekliflerinin muğlak ve ka- ranlık mahiyeti karşısında sürpriz hissetmiştir, Bu mahfillerin fikrine göre, bu tekliflerin Fransa ve İngil- tere tarafından kabulü imkânsızdır, Deniz ticaret mensuplarının imtihanları Garp cephesinde biyik | Nara yüzünde bir Alman taarruzu bekleniyor (Baştarafı 1 inci sahifede) Üç genç birbirini ağır suret yaraladılar Küçükpazarda Mehmedpaşa yokur” şunda 26 numarada oturan ve 'Tersâ” nede marangozluk yapan 25 yaşındâ Mozel İle Sar arasında iki tarafın | güseyin dün akşam sarhoş olduğu hafi topçu faaliyeti olmuştur. Deux-Ponts- m cenubundaki mıntakada karşılıklı keşif kolları faaliyeti kaydedilmiştir. Teşrinievvel ayının İlk haftası için- de Fransız bahriyesi, Almanyaya git- mekte olan otuz bin ton eşya müsa- dere etmiştir. İngiliz kıtaatının Fransaya nakli devam ediyor Londra 7 (A.A.) — İngiliz ktaatı- nın Fransaya nakli gece gündüz arı- zasız ve hadisesiz devam etmektedir. Bu muazzam işin muvaffakıyeti önü- müzdeki perşembe günü Chamberlain tarafından Avam kamarasında teba- rüz etlirilecektir. Firar halinde bulunan Fran- sız komünist şefleri Paris 7 (A-A.) —. Askeri makamlar, evvelki gün askerliğini yapmakta ol. duğu kıtadan firar eden eski komü- nist partisinin umumi kâtibi Mayrice Thorez'in tevkifini emretmiştir. Yeni «amele ve köylüz grupunun reisi Rametle ve umumi kâtibi Flori- mond Bonte de firar etmiş ve henüz bulunamanuşlardır. Tepebaşı Gündüz saat 1630 da Gece sant 2030 da ROMEO — JÜLYET İstikiâi Caddesi Komedi kısmında Gündüz saat 1530 da Gece saat 2030 da İKİ KERRE İKİ ... HALK OPERETİ - Bugün 16 da matine - Gece 21 de - BU HESAPTA YOKTU. ... Beşiktaş Sund Park Sinemasında - İsmall Dümbüllü - Bu gece - AFRİKA GÜZELİ, ... Raşid Riza - Ertuğrul Badi Tek - 9 Birin- titeşrin pazartesi akşamı - Üsküdar Haleör - ÜYEY BABAM. de nara alarak evine giderken Arap” çeşme sokağından geçmekte olan sey” yar satıcı Zekeriya oğlu Salih ile af kadaşı Hall) oğlu Sabahaddine rasla" mıştır. Bunlar sarhoşa hareketinin ayıp olduğunu söylemişler de saf” hoş aldırmamış ve küfre başlamıştır. Bu suretle aralarında kavga çıkmış. Sâlih kamasını çekerek Hüseyini kak bi üzerinden tehlikeli surette yarala” mıştır, Hüseyin de bıçakla Salihi sır» ? tından, Sabahaddini de kolundan ya” ralamıştır. Üç yaralı Cerruhpaşa has- tanesine kaldırılmıştır. Hüseyinin yâ” rası çok ehemmiyetli görülmektedir. Profesör Nissen'in raporu Nb faktitesi cerrahi profesörlerinden doktor Nissen, “Tıb fakültesi dekanlıpnA bir rapor göndererek baralığını bildirmiş” tr. Proflewirün bu raporu bugünlerdö Maarif Vekâletine gönderilecektir. Profe- sör Nissen'in memleketimize gelerek tedri$ vazifesine devam edip etmiyoceği hakkin” da alâkadarlarda malümat yoktur. Seyrüsefer işlerinin tanzimi Şehrimizdeki trumvuy, otomobil, otobüs. arabaların #eyrüsefi içim esklden bi? talimatname hazırlanmıştı. Bu talimatna- menin aon zamanlardaki ihtiyaçlara ta“ msamlle teraluk etmediği görülmüştür. Bilhassa caddelerin izdihamızı hafifletmek üzere bazı tedbirler alınacak ve büyük caddelere civar bayı sokaklardan da nakil vasıtalarının geçmeleri temin edileçektir Bu maksadia emniyet müdürlüğünde bi? komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyona Belediye namına da reis muavini B. Lötsi iştirak edecektir. Taksim meydanının tevsii Taksim kışlası ile müşlemilianin ferağ muamelesi Belediye namına tapuda tes- çil edildiği için Taksim Cümhuriyet mey- danımın genişliğine mülenazır olarak mey* dan le şimdiki Taksim jandarma kara” kolu binası arasındaki caddenin yetmiş metre genişliğinde açılması Kararlaştıni- muştar. Bu itibarla kışla müştemilâtandan olan garaj ve sair dükkânlarla Camlı köşkün yıktırılacağından bunların tahliyesi için şağillerine tebligat yapılmıştır. Binalar tahliye edilir edilmez hemen yıktınimağa başharlacaktır., TAKSİM Sinemasında Şarkın Ses Kraliçesi ÜMMÜ GÜLSÜ UMiT ŞARKISI (NEŞİDEİ EMEL) "Türkçe sözlü - Arapça şarkılı filmi Anadoluya sevkolunacajından son günlerden istifade ediniz. İlâveten: Semplon ile en son gelen EKLER JURNAL, Bugün 11 ve Ide ucuz halk matineleri Beanslar: 11-1-2,30-430-6,30-9da Bugün ASRi sinemada DEANNA DUBRIN GEORGE OBRIFN tarafından tarafından 100 ERKEĞE HUDUT 1 KIZ POLİSİ Fransızca sözlü film Müthiş bir macera dramı Ankara 7 (Telefonla) — Deniz ticaret mensuplarının İmtihanlarının me suretle yapılacağı hakkında Nafla Vekâletince bir talimatname hazırlanmıştır. Talimatna- meye göre kaptanlardan liman kaptanı, reisi, mükinistlerden dördüncü sınıf ma- kinist ve deniz şoğprlerinden güyrisinin imtikani her yılım mayıs ve İkinciteşrin aylarının ilk pazartesi günleri başlıyacak» tar. Bu İmtihanlara talib olanlar her yü nisan ve birinciteşrin aylarının ikinci cu- martesi gününe kadar İstanbul muntaka man relsliğine istida İle müracaat ede- eeklerdir. Bunlardan Devlet teşkilâtı için- de çalışanlar müracaatlarını mensup ol- dukları daireler kanalile İstanbul man relsliğine yapacaklardır. LÂLE SİNEMASININ Size hasırladığı büyük fırsatı kaçırmayınız, Bugün ler serisinin 2 büyük filmi birden BETTE DAVİS'in yarattığı (FREDASTAİRE-GİNGERROGERS'i Günahkâr kadınların hayatı En son en mükemel filmi Damğalı Kadınlar Brodvay Serenadı Seanslar: 1 —4—8 Seanslar; 11 — 2,30 —6 — 9,30 ilâveten En son harp raporları li JURNALDE Bugün saat 11 ve 1 de tenzilâtı halk matineleri Dünya Sinemacılığınım en güzel filmi MENNAN, NORMA SHEARER ve TYRONE POVER'in en büyük muvaffalıyeti MARIE ANTOİNETTE Şaheserler şaheserini yalnız 3 günde IPEK ve MELEK sinemalarında 21965 kişi seyretmiş, alkışlamış ve bu kadar nefis bir filmi asla görmediklerini söylemiştir. Bu filmin 2 devre ve 17 kısmı birden gösterilmektedir. Seans saatlerine dikkat: 11-130-4-6,30 vetam$da Dikkat: Muhterem müşterilerimizin ywuhakkak surette seans başlarında gelmeler! rica olunur. Bugün saat 11 ve 1,30 da, tenzilâtlı matineler vardır.