8 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

—AKŞAMDAN AKŞAMA ! Çocuğunu bırakıp kaçan anne beli İsminde bir kadın, evlâdını iş, ediyor; > «Asiye, Ç Seviyordu; ve sırt ein inden kovulmuş. Bundan muhtelif şekillerde hayatını Asiye, nihayet aç kalmış ve ii merkezine giderek bırakmış, kaçmış. Polisler, ne kendisini yakalamışlar. Gü- Ir anne, mahkeme huzurunda Ağlıyarak su sözleri söylemiş: dlye karakola Ağına bir yoj dum. Beni me karnımı doyururlar. ç, anları söyledikten sonra da dü- $İP bayılmış, Ke hâkim, Asiyenin suçunu tev- 4 , dilmesini icab ettirecek mahiyet- dar emiş, kadını serbes bırakmış» ... İnsani havadisin arkasını şöyle bek- Se Bibi vaziyetlerdeki o biçarelere Yağ sa için şehrimizin zengin ba- Beğ Arman kurdukları cemiyetlerden il vu mümessili, bayan Asiyeyi ka kine kapısından almış, onu şef- Bi teselli etmiş, yurdun yemekha- ii Kaş karnını doyurmuş; yavrusu- day ila kendini de mü- Ri namuskâr bir işe yerleş- Fakat hayalin aradığı böyle bir Mesud neticeyi gazeteler dercetmiyor. yen her medeni memlekette ras- han bu kabil cemiyetler bizde he- Nüz kurulmamıştır. iü Acaba tevkif edilip Tevkifhanede Yecik maktan meyus olan Asi- | ve yavrucağıza şimdi ne yapıyor? | ii Tevfik F ikretin eserlerini! yakmalı imiş... Yeni Sabah gazetesinde Kâmran tin ir imzasile ve «Şair Tevfik Pikre- unu “Herini yakmalıs serlâyhasile tele Dİ Yazı çıklı. Biakaleye sahi. bu daya <a refikimiz her ne kadar di vada bitaraflığını ilân ediyorsa diği Pon Cahidin başmakale yaz- tamadı,, > Seteye bu fikirleri yakıştı- #ünee ge , Fahusus orijinal bir dü- küzdi değil: Bir çeyrek asır evvel m Şairin semereli ağacına ne abe çömezleri taş atmışladı! yak a türkçede ve Türkiyede | Yağ bale hiç bir kitap yoktur, İste. Okur. m ğini yazar, beğendiğini | sini bal? Kâmran Demir'in makale. binnapış PU moktai nazardan ihrak İzzet Bing mi etmiyeceğim. Etem İslanyi ice'nin «Yakılacak kitap» bu bağır ri dahi - seriamesindeki yakılmamalıı. teşmeliğe rağmen - Bi va vandalizmini yapan yapsın. | Milletler sar > anlarında eser yakan | bile Seçirmek e im ie çkasihi böyle midir? #öyleya, Eetesinin dünkü manşeti “Mitler Biri; Tertip yanlışı! i, , ig! - ie Başka biri; en müstemleke istödiy — Hayırı asil i Cevap, yan En fasih telâffuz . diye — Ne münasebet? — tel Ya: Radyo spikerlerinin değiş u daima ve her yerde en fasih Bindi Midir? «Ajans haberlâri» o vez. en “istödü,. Amı 1 kalemimize ve dilimize hâ- isirilmak surelile ya» ir. Polis Bahriyeyi Mahkemeye vermiştir ŞEHİR HABERLERİ Şehir içindeki fabrikalar Tali bir komisyon nakledilecek yerleri tesbit için faaliyete başladı Şehircilik mütehassısı B. Prostun ( üzere bir tâli komisyon teşkil edilmiş- plânına göre şehrimizdeki sanayi mü- esseseleri Halicin her iki sahiline ve sur haricine nakledileceklerdir, Müte- hassıs ağır sanayii Halicin iç tarafı - na, daha hafif olanları da, dereceleri- ne göre, Karaköy köprüsüne doğru muhtelif mıntakalara taksim etmeği muvafık görmüştür, Belediye bu plâ- nın esaslarını tatbik etmek üzere bir komisyon teşkil etmişti. Bu komisyon, umumi mahiyette bazı kararlar ver- miştir, Ancak fabrikaların mahiyeti- ne göre mınlakalarını tayin etmek Fransaya tütün ihracı İlk parti 500 bin liralık tütün gönderilecek Yeni Türk - Fuznsz ticaret anlaşması- nın imzalanması, ihracat plyasamızda sc vinçle karşılanmıştır. Bir aydanberi dur- gun bir vaziyette bulunan piyasıda Türk - Fransız, Türk - İngiliz ticaret anlaşmala» rının imzasından sonra hararetli ihracat | hazırlıkları başlamıştır. İngikerenin bü- yük mikyastaki siparişleri tevali etmek tedir. Bundan başka dün, Fransadan birçok talepler gelmiştir. Dünkü taleplerin en mühimmi, tötün siparişleridir. Fransız İnhisarlar idaresine müracaat 'ük partiler halinde tütün satın almak iştediğini bildirmiştir. Pransz röji idaresine muhtelif cins tütünlerimizden nümuneler gönderilmiş ve pazarlığı Gid işler bitmiştir. İlk parti olarak 500 bin 1i- ralık tülün gönderilecektir, Bunun için W- maslar . devam etmektedir. Fransız hü- kümeti, tütünden başka afyon ve sair milli mahsullerimizden de külliyelli mikdarda siparişler verecektir. Ticaret Vekâleti teşkilâtı kadrosu Ticaret Vekâleti taşra kadrosunun, ye» | ni harem kanunu €ss3 tutularak bir an &v- vel hazırlanması için çalışmalara devam edilmektedir. Yeni kadronun Azami bir haftaya kadar meriyet mevkiine gireceği söylenmektedir. Ticaret Vekâletine bağlı mübsseselerde çalışan üçrelli memurlar henüz maaş mamışlardır. Yeni kadro İle bu gibi me- murlarım du dereceleri anlaşılacak ve maaşları ona göre tevzi olunacaktır. Rumelihisarı postanesi yola kalbedilecek Bebek - İstinye yolunun üzerinde bulu- nan Rumelihisarı posta ve telgraf binası- nın yıktırılmasına ihtiyaç görülmektedir. Yapı, yollar kanunu menafli umumiye na- muna istimlâk edilecek bu kabil resmi bi- naların, parasız olarak yıktırılmasına mü- #aid olduğundan bina ile arsası hiç bir bedel alınmaksızın Belediyeye terk edile tektir, Bu bina yakında yıktırılacak ve enkazı kaldırıldıktan sonra yola kalbedilecektir. Rumelihisarı postanesi için Hisarda müs nasip başka bir bina bulunacaktır. Kaçakçılık tahkikatı fezle- kesi adliyeye veriliyor Ford müessesesine aid 90 tonluk malze- menin hurda gibi gösterilerek memlekete ithal edildiği hakkında yapılan ihbar et- ralında rütettişlerce yapılmakla olan tah- kikat fezlekesinin Gümrük ve İnhisatlar Vekâletine gönderildiğini yazmıştık, Vekâ- lot, fözlekeyi Ledkik ettikten sonra dün Istanbul gümrükler başmüdürlüğüne iade etmiştir. Başmüdürlük, tahkikat evrakını bir iki gün zarfında müddelumumiliğe ve- recektir. İbi öceklar! Gem ve madeni yağlar geldi İngiliz bandıralı İyonyen vapuru İlma- nımıza gelmiş, muhtelif nevi ve mikdarda ezayı tabbiye, madeni yağ, cam, makine aksamı getirmiştir. Son bir hafta içinde limanımıza külliyetli mikdarda cezayı tıb- biye gelmiştir. İstanbula yent eczayı #ib- biye gelmesi beklenmektedir. # Dün akşam Galatada OKuledibinde Yazwı sokağında oturan 25 yaşlarında Anna merdivenden düşmüş ve başı taş- lara çarparak oparçalandığından ölmüş- tür. Hadiseye müddelumumilik vazıyed etmiştir. K Mehmed adinda biri dün akşam Ha- heioğlunda o Taşcıarif sokağında oturan Ohannes ile bir kadın yüzünden kavga etmiştir. Mehmed demirle Ohanneşi ba- şından ve vücudünün muhtelif yerlerin- den ağır surette yaralamıştır, Yaralı Bürp Agop hastanesine kaldırılmıştır. Mehmed yakalanmıştır, tir. Bu tâli komisyon, esaslı tedkikler yaptıktan sonra bir harita tanzim ede- cek ve bu haritada hangi nevi fabri- kanın Halicin ve sur haricinin nere- sinde tesis edileceğini mahallen tesbit | edecektir, Bundan sonra muayyen bir müddet İçinde bütün bu fabrikalar bu mıntakalara yerleştirilecektir. Şimdiye kadar komisyonun tesbit ettiği esasa göre gürültü yapan ve yahut gaz ve duman neşrederek umu- mi sıhhatı bozan fabrikalar, mahiyet- lerine göre, muayyen mıntakalara Karilerimizin mektupları Dokuzuncu işletmenin nazarı dikkatine Kumkapı istasyonuna çıkan bir yol olan Hisarçeşme #okağıdaki tren ka» pis evvelce açık olduğu halde bir müd- dettenberi her nedense kapanmıştır. Bu sokaktan trene binmek üzere kes- tirme gelecek olanlar bu Kapıdan İz tifade edemiyorlar. Kapının açık bu- lunmasından inzibati bir mahzur ta- savvur edilse bile, orada bulunan İs- tasyon polisi esasen icap eden inzibat tedbirlerini almış olmak lâzımdır. Bu kapının açılması yolculara bir kolay- lık olacaktır. Dokuzuncu işletme mü- düründen bu ciheti bekleriz. O M.S.D. * Beşiktaşlı bir karlimiz yazıyor; Cumartesi günleri Beşiktaşta kuru- lan pazar, her hafta yan sokaklara dal budak salmakta, pazarlardaki çöple- rin ve sairenin tevhid etsiği pislikten hasıl olan karasinek ve emsali hayvan» lardan civar evlerde oturulamaz bir hale gelmektedir. Bu pazarın herhal- de başka münasip bir sahası buluna- bilir, Alâkadarların sıhhat noktasın- dan bu işi ehemmiyetle nazarı dikka- Ve almalarını rica ederiz. —Ş$. Maltepe caddesindeki otomobil kazası Mahallinde yapılan keşif ne- ticesinde şoförün mesuliyeti- ni mucip bir cihet görülmedi Evvelki gün posta İdaresine ald şoför Emi- nin idaresindeki otomobil Topkapı dışarı- sında Maltepe caddesinden geçerken sokak- ta oynamakta olan Maltepe askeri lisesi müdürü erkânı harp miralayı B, Adilin beş yaşındaki oğlu Şenere çarparak yaralamış ve biraz sonra çocuk ölmüştür. Bu feci kaza etrafında müddelumumilik tahkikata el koymuştur. Müddetumumi mu- Aâvinlerinden B. Feridun Bagana ile bele- diye mühendislerinden B. Beşir dün kaza mahalline giderek bir Keşif yapmışlar ve tanzim ettikleri raporu müddelumumiliğe vermişlerdir. Yapılan tahkikat ve keşif neticesinde 40- för Eminin otomobilini belediye nizamna- mesine uygun bir süratle sürdüğü ve yok dan geçerken kenarda ablasının yanında bulunan çocuğun birdenbire koşup otamo- bilin önüne çıktığı Ve kazanın bu yüzden olduğu tesbit edilmiştir. Bu suretle kazada şoförün mesuliyeti mucip bir hareketi gö- rülemediğinden hukkındaki takibat dürdu: rulmuştur. Küçük haberler: * Cibalide bir han işleten Kâmil ismin- de biri; elinde bir şişe rakı içmekte iken, önünden geçen on beş yaşlarında Ekrem adında bir çocuğu kızmış ve şişeyi çocu- ğun kafasına vurarak Ağır surette yarnla- mıştır. Hancı Kâmil, mahkemeye veril. miğtir. 4 Beşiktaşta, Yıldızda yeni yapılan bir binada. çalışan Cemâl oğlu Fehmi dün iş başında iken üst kallan düşen büyük big taşla yaralanmıştır. X Kasımpaşada Mahallebici çıkmazında Oturan Cemalin kızı üç yaşında Altan çvin üçüncü kat penceresinden sokağa düşmüş her tarafı ezilmiştir. Çocuğun bayatı teh- likededir. # Şoför Hüseyinin idaresindeki taksi Toz- koparandan inmekte İken Albert isminde birine çarparak uğır surette yaralamıştır. A Beyoğlunda Yeşil sokakta oturan Na- dire, Nazmiye ve Anna biribirlerile kavga etmişler, yekdiğerlerini dövüp yaralamış» lardır. # İtalyanın İstanbul konsolosu dün sa- bahki ekspresle şehrimize nakledeceklerdir. Komisyonun bü- tün bu esaslara göre hazırlıyacağı ha- ritanın, plârın hüküm ve esaslarına tamamile uygun bulunması için bu harita mütehassıs tarafından tedkik ve Umumi meclis tarafından tasvip edilecektir. Bu müesseselerin ne kâdar zaman- da tamamile nekledilecekleri deay- rıca karar altına alınacaktır. Bu arâ- da Süleymaniye ve civarındaki dökme- cilerin de sur haricinde muayyen bir yere nakilleri için haritada bir saha gösterilecektir. Eski devlet şürası binası Maliye Vekâleti binayı adliyeye verdi Evvelce polis müdüriyetinin bulunduğu eski Şürayı Devlet binasinın adliyeye veril» mesi karalaştırılmış ve adilyenin buradan istifade edip edemiyeceğinin tesbiti için ted- kikata buşlanmıştı. Yapılan keşif ve tedki- kat neticesinde bu binanın bazı tamirat ve tadilât yapılarak adliyeye elverişli bir ha- le getirilebileceği anlaşılmıştır. Keyfiyet bu suretle tesbit edilince Ma- liye Vekâleti binayı Adilye Vekâletine ver- miştir. Derhal binada tamirat ve lâzimge- Jen #adilât yapılacak, bu işler ikmal edi- dikten sonra, bili tapu idaresinin alt ka- tında sıkışık vaziyette bulunan on hukuk mahkemesi bu binaya taşınacakt. Müddeiumumi Ankaradan döndü Birkaç gündenberi Ankarada bulunan İstanbul müddelumumisi B, Hikm»i Onat İstanbula dönmüş ve dün vazifesine baş- lamıştar. B. Hikmet Onat Ankarada rauhtelif adi meseleler ve yeni mahkeme teşkilâtı etra- fında Adliye Vekâletle temaslarda bulun- muş. bu arada yeni teşkiâitın bütçe işleri de halledilmiştir. Müddeiumumilikte muavin kadrosu genişletilecek Yeni münferiâ hâkimli mahkeme teşki- Mt üzerine İstanbulda ceza mahkemeles rinin adedi fazlalaştığından Istanbul müd- delumumiliğinin muavinler kadrosu ihtiya- ca kâfi gelmiyordu. Haber aldığımıza nazaran bu ciheti na- zarı dikkate alan Adliye. Vekâleti, İstan- bul müddelumumilik kadrosunun genişte- tilmesine ve kadroya birkaç müddeiumumi muavini daha İlâvesine karar vermiştir. Yeni kadro yakında tebliğ edilecek ve ye- ni muavinler tayin olunup vazifeye başlı- yacaklardır. Mesleki kurslara maarif henüz muallim göndermedi Münsseselerinde günde yüzden fatlâ amele çalıştıran iş sahiplerinin geçen pa- zartesinden itibaren işçileri için mesleki kurs açmağa başladıklarını yazmıştık. Mıntaka iktizad müdürlüğü geçen ayın başında şehrimizde kurs açmakla mü- kellef olanların adedini 60 olarak tesbit etmişti. Fakat o zamandanberi şehrimizdeki müğalleğlerin adedi azalmıştır. Mesleki | kurslar açıldıktan şonra maarif idaresinin beher kursa üç tane kültür hocası vermesi mukarrerdi, Bu hocalardan başka işçilere teknik malümatı öğretecek hocaları biz- zat mükellefler temin edecekti. Şu kadar var ki maarif idaresi, henüz hiç bir kursa muallim göndermemiştir. Bu yüzden kurs- lor bilfül tedrisata buşlumamışlardır. İhracat tacirlerinin in bir müracaati Hükümet tarafından hazırlanan ihracat İistesinde bir kisim malların ihracı mene- dilmiş, bir kısmınında İhracı serbes dö- viz esasına raptedilmişti. Bunlardan baş- ka kazıntı, arıntı, kemik, boynuz, küçük deri parçalarının ihtacı hakkında hiç bir kayd konulmamıştı. Tacirler, hükümete müracaat ederek bu gibi ihraç metaları hakkında bir kara verilmesini istemişlerdir. Cümhuriyet bayramı hazırlıkları Cümhuriyet bayramı hazırlıklarım yap- mak üzere Halk fırkası merkezinde bir komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyon bugünlerde toplanacak, gerek merasim programını, gerek yapılacak şenlikleri bes- bi4 edetektir. Belediye bu #eneki bayram için alta bin lira tahsis etmişlir. Geçen seneki cümburiyet bayramında Galâta ve Beyamd yangın kulelerinin ten- virine ald tesisat ile Sarayburnunda renkti siya neşreden fıskiyeli bir havuz inşa edil- mişti. Bu sene de bu tesisattan İstifade edilecektir. İSTANBUL HAYATI Yeni bir lisan türedi Yeni Avrupa harbi, İstanbulun kö- şesinde bucağında halk arasında yeni bir lisan doğurdu. Gazete havadisleri arasında geçen, ültiatom, nota, ma- nevra, bombardıman ve saire gibi birçok kelimeler halk lisarı arasında yerleşmeğe başladı. Vapurda iki genç kız konuşuyor. lar: — Dün Nihada son bir ültimatom mektubu gönderdim. Eğer o Üskü- darlı kızla alâkasını kesmezse yapa cağım taarruzu ben bilirim. — Ben de Mustafaya bir nota ver- dim. — Yeni bir şarkı notası mı?... — Yok canım. Bir daha Süheylâ- nın apartımanının önünden geçerse kendisini terk edeceğime dair nota verdim. Şimdi cevap bekliyorum. Yir- mi döri saat zarfında cevap vermezse hareketlerimde serbes olduğumu ve bundan çıkacak mesuliyetin kendisi- ne aid olacağını bildirdim. Mahalle arasında pencereden pen- cereye iki kadın dertleşiyorlar; — Gene dün akşam bizim evde mu- harebeler oldu. Oğlan mektepten kaçmış, akşam babası bir bombardı- mana tuttu ki... O bir şey değil, ben kenarda şöyle bir tarafı o (bitaraf olacak) kalayım dedim amma, ne mümkün!.. Yeni muharebe gibi beni ateş arasına sürüklediler, Bizimki ile epeyce çarpıştık, — İlâhi kardeş!.. Bu, galiba seninle benim alnımızın kar evde de cenksiz, gürül! geçmiyor. Bizimki de bu sabah kar- şıma dikildi; «Bundan sonra gömle- Zimin düğmesi dikilmemiş, yakam ütülenmemiş olursa, artık tahammü- lüm kalmadı, vallahi, billâhi muha- rebe ilân ederim.» diye bir saat nü- tük verip gitti, Mahkemede üç maznundan biri telâşlı telâşlı anltıyor: — Bay hâkim. Ben buraya haksız getirildim. Kavga «den ben değilim. Şu iki kişi birbirlerine saldırdılar. Ben bitaraf durdum. Bir aralık da aralarına girip uzlaşlırmak isterken polisler yakaladılar. İki küçük mektep çocuğu yolda ko- nuşüyorlar: — Çamurlu ayakkaplarımla smıfa girdim diye hademe beni azarladı. Ben de hemen eve gidip protesto çektim. — Hadi be aptal. Protesto çekece- ğine nota verseydin daha kuvvetli olurdu. Kasketlerini yana yıkmış, süzük gözlü birkaç delikanlı, bacakları çar- pıla çarpıla Balıkpazarı sokakların- da yüksek sesle münakaşa ediyorlar: — Ulan, herif amma da enayi imiş ha... Bizim papelleri vermek İstemi- yordu. Bir manevra yaptım, sağdan soldan bir taarruza geçtim, bombar- dımana vakit kalmadan parayı verdi, — Ben de dün akşam bizim usta ile sulh mukavelesini bozdum. Ben senin dükkânına gönüllü yazılmadım ya, Gündeliğimi arttırmazsan Ahmed ustanın yanına girerim, senin işleri- ne de ambargo korum, dedim, Çamberlain gibi ben de iki gün müh- let verdim. Dediğimi yapmazsa hu- dudları kapatacağım. Kahvede kâğıd oynıyan müşteri. lerden biri sesleniyor: — Garson, oğluuum. Dört defa su istedim, getirmedin. Mesaj mı isti- yorsun yoksa?.. Zaten oyunda yeni- liyorum, bir de kafam kızarsa mesaj yerine masaj yaparım ei ha... “Mmtaka ticaret müdürlü. ğünde bir toplantı ihtikâr ile mücadele komisyonu dün toplanmamıştır. Buna mukabil, dün mın taka iktisad müdürü B. Halük Belson, İs- tanbul kambiyo müdürü B. Mahmud Mar- mara ve mınlaka ticaret müdürü B. Meh- med Aliden mürekkep bir heyet. mıntaka, ticaret müdürlüğünde bir toplantı yap- Aştır. Rrendiğimize göre bu toplantıda bi- hassa İstanbul sanayicilerinin mali vazi- yetleri ile ifhalât hususunda döviz tedariki mevzuları görüşülmüştür. Mıntaka ticaret müdürlüğü, alâkadar makamların da fikirlerini aldıktan sonra netleeden hükümeti haberdar edecektir. Xx Kasımpaşada Hacıhüsrev sokağında müştereken (kiraladıkları odada oturan İbrahim ile Kâmil dün gece kira yüzün- den kavga etmişler, Kâmil İbrahimi bı- çakla ağır surette yaralamıştır. Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Çatalca hayvan sergisi dün mahal- linde açılmıştır.