19 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İM İ j i 4 | i | : . ; i i Son dakika Türk - Ingiliz ve Fransız anlaşmaları bu akşam merasimle imzalanıyor Ankara 19 (Telefonla) — Türkiye ile İngiltere ve Fran- ğa arasındaki nihai anlaşmalar bu akşam saat on sekizde Hariciye Vekâletinde merasimle imza edilecektir. Ankarada ilk toplantı Ankara 19 (Telefonin) — Ankaraya gelen Fransız ve İngiliz şark orduları kumandanları bu sabah saat onda erkânı harbiye dalresinde genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmağın riyaseti altında ilk toplantılarını yapmışlar- dır. Stokholm konferansı bugün kararlar verecek Bitaraf kalmak ve şimalde sulhü kuvvetlendirmek emeli ilân edilecek Stekhelm 19 — İsveç, Norveç, Danimarka krallarile Finlândiya cümhur- reisi dün ilk toplantılarını yapmışlardır. Dört Hariciye Nazırı da aralarında , toplanmışlardır. Bu toplantıda siyasi ufuk tedkik edilmiştir. Bugün yeni bir toplantı yapılacak ve kararlar verilecektir, Dört devlet münasebatını siyasi, iktisadi bakımından kuvvetlendirmek görüşülecektir. Toplantı bitaraf kalmak ve şimalde sulhü kuvvetlendirmek #melini ilân edecektir. Nevyerk 19 — Amerika Cümhurreisi B. Rooseveltten başka diğer Ameri- ka devletleri reisleri de İsveç kraiına birer telgraf çekerek dört şimal devleti zeisirinin toplantısı münasebetile temennilerde bulunmuşlardır. Amerika devletlerinin hareketi her tarafta büyük bir tesir yapmıştır. Çe- kilen telgraflar bütün devletlerin şimal devletirinin bitaraflığına müzaheret eltiklerini ve bir bitaraflar cephesi rücüde geldiğini göstermektedir. Gösteri- len alâka Finlândiyada büyük memnuniyet husule getirmiştir. Dört Devlet reisi bugün nutuk söyliyecek Stokholm 19 — Dürt Skandinav devleti reisi bugün öğle vakti nutuklar söylyeceklerdir. Bu nuluklar radyo ile neşredilecektir. Sovyet - Alman münasehatı Alman mahafilinde büyük asabiyet var Paris 19 — Alman siyasi ve askeri teşebbüslerinin son günlerde verdiği ne- İlce Berlinde memnuniyetsizlik uyandırmıştır. B. Hitler bu yüzden çok asa- bidir. İyi haber alan mahfillerde beyan edildiğine göre Sovyet - Alman müna- sebati Berlinde endişelere sebebiyet vermektedir. Sovyet - Litvanya anlaşması beklenmiyen bir vaka olmuştur. Sovyet - Alman paktı mucibince iki taraf bir hareketten evvel biribirinin fikitlerini soracaktı. Alman mahafilinde Sovyet - Litvanya paktının Sovyet - Alman paktını ihlâl ettiğini kanaati vardır. Habeşistanda 5 milyon Yahudi iskân edilebilecek Lendra 19 — Şarki Afrika İtalyan valisi söylediği bir nutukta: «Musso- Uni muvafakat ederse Habeşistanda beş milyon Yahudinin iskân mümkün. dür.» demiştir. Amerikalılara göre ingiltere, Hitlerin sulh teklifini kabul etmemelidir Nevyork 19 — Amerika efkâri umumiye enstitüsü, «İngiltere Hitlerin sulh) teklifini kabul etmeli midir?» diye bri anket yapmıştır. Verilen cevapların yüzde seksen altısı ahayırodır. Bir Alman tahtelbahiri batırıldı Yaris 19 — İngiliz gemileri İsborn körfezinde bir Alman tahtelbahirini ba- ırmışlardır. Amerikada büyük bir grev Nevyork 19 — Detroit'den bildirildiğine göre Doç otomobil fabrikaları yea 23 bin kişi grev ilân etmiştir. Grevin büyümesinden endişe edi- OE, Romanyadan Almanyaya eşya gönderilemiyor Bükreş 19 — Sovyet - Rumen hududunun kapanması Rumen mahsulü- gün Almanyaya sevkine mâni olmaktadır. Romanyadan Almanyaya sevkiyat &ski Polonya teriki ile yapılıyordu. gm el. inen İİ NN . "11..." Ziraat Vekilimiz Moskovada Moskova 19 — 'Türkiye Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen Moskovaya va- ml olmuş ve istasyonda istikbal edilmiştir. Moskova istasyondnda Sovyet Ziraat komiser mdavini, protokol şefi ve diğer zevat bulunuyordu. Lahey sefirimiz bugün itimadnamesini veriyor Lâhey 19 — Türkiyenin yeni sefiri B. Yakup Kadri Karaosman buğün © © mutad merasimle kraliçeye itimadnamesini takdim edecektir, -B. Ghamberlain'in beyanatı İngiliz Başvekili Avam amarasında haftalık izahatını verdi Landra 18 (A.A) — Havas ülanm bildi- B. Chamberlain, Avam kâmarasinda bey- melmilel vaziyete deir haftalık izahatını vermiştir. Başvekil, ezcümie Fransaya gönderilen İngiliz kuvvetlerinin şimdi Fransız hatla- rındaki mürettep ınıntakalarına yerleşmiş bulunduklarını, Frensır ve İngiliz başku- mandanlıkları arasındaki anlaşmanın tam #ürette mevcud olduğunu söylemiş ve de- nis meselelerine geçerek. İngiliz deniz tien- retinin yaylatı, faal halde bulunan tona- Jun ancak yüzde yarımı nisbetinde olduğu- nu tasrih etmiştir. B. Chamberiin, Royal Air Force'un faali- yeti hakkında demiştir ki Biliyoruz ki, sahillerimiz üzerinde ik de- fa cereyan eden muharebelerinde 59- ayini, mubacimlerin kuy- yetlerinin her halde yüzde yirmi beşini mütecavisdir. Talihin dalma böyle yaver olacağını tahmin etmek ihtiyatszdık olur. Harp sürprizlerle doludur. Ve bü sürpriz- lerin hepsi güzel olamaz. Fakat hiç olmaz- #a, işe İyi başladığımızı bilerek mutmain bulunuyoruz. Meclis Parti grupu bugün toplanıyor Ankara 18 (Telefonla) — Meclis parti grupu yarın (bugün) öğleden sonra 14 de içtima edecektir. Feci bir kaza Otomobil motosikletle çarpıştı, iki genç öldü İzmir 18 (Telefonla) Bu gece Kültür parkta iki gencin ölümü ile neticelenen bir otomobil kazası ol muştur. Eczacı başı B. Feridin oğlu Necat eczacı başı, hususi otomobili ile bir gezinti yaparken Hasan ve Cev- det isimlerinde 16 - 17 yaşlarında iki gencin bindiği ve süratle sevkeltiği bir motosikletle karşılaşmıştır. Müt. hiş bir müsademe olmuştur. Ağır su- rette yaralanan bu iki genç sıhhi im- dad otomobili ile memleket hastane- sine götürülürken o ölmüşlerdir. Ne- cat yakalanmış ve tahkikata başlan- mıştır. Bir Amerikan gazetesinin verdiği haber Sovyet Rusya şimali İran üzerinde tekrar nüfuz tesis etmek istiyormuş Londra 18 (A.A.) — Nevyork Times güzetesi yaziyor: Diplomasi mahaflli. ne göre, Sovyet Rusya, emellerini Ya- kın Şarka teşmil etmektedir. Bu mahafil, Sovyet Rusyânın, ticari müzakereler yolu ile, Şimali İran üze- rindeki nüfuzunu tekrar tesise ve ora- da mevcud pirinç mahsulü kontrolü ile zeytin ağaçları imtiyazını elde etme- ge çalıştığını söylemektedirler. Nevyork Times, bu hâdiseyi, İranın Yakın Şarktaki sevkulceyşi mevkii iti barile, son derece mühim telâkki et. mekted Vaşington siyasi mahafilinin mü- talâasına göre, bu baptaki Sovyet id- diaları İran tarafından reddedilecek- tir, Bir vapur daha batırıldı İçinde bulunan 300 kişi kurtarıldı Vaşingten 18 (AA) — Ellerman hattında işliyen «City of Mandalay> vapuru battıktan sonra sağ kalanlar- dan 300 kişi Atlantik denizinde «İn- depandance Hall vapuru tarafından kurtarılmıştır. «City ol Mandalay», bir tahtelba- hir tarafından betırılmıştır. Vaşington 18 (AA) — Amerika bandıralı İndependant Hall vapuru- nun mücehhizi, telsiz telgrafla, Bir. leşik Amerika balıriye komisyonuna verdiği bir haberde, City of Manda- lay vapurundan 300 kişi kurtarıldı- ğını, bildirmiştir. Royal Oak zırhlısını batıran tahtelbahir Hitler kumandanlara nişan verdı, kumandanı neler anlatıyor ? Lonâra 18 (A.A.) — Alman rady sunun bildirdiğine göre «Royal Oak» yırhlısını batıran Alman tabtelbahi- rinin kumandanı, tayyare ile Bitle- rin nezdine gitmiş ve kendisini husü- 4l merasimle kabul eden Hitler, ku- | mandana yüksek rütbede bir nişan vermiştir. Tahtelbahir dün saat 9 da üssüne avdet etmiştir. Kumandan beyanatta bulunarak demiştir ki: «İngilizlerin tesis ettiği maniala- rm arasından kolayca geçerek Sca- pa Flow körlezine girdik, Körfezde iki harb gemisi gördüm. Ve iki tor- pil attıktan sonra limandan çıktım. İki infilâk işittim. Şimal istikame- tinde en uzakta bulunan İngiliz ge misinden bir su sütunu yükseldi. Bir saniye sonra diğer bir gemide infilâk ederek gözden kayboldu. Biz uzakla- şirken İngiliz projektörleri tahtelba- hiri aydınlatmakta ve denizaltı bon- baları patlatmakta idi» 810 ölü Londre 18 (AA) — Amirallık Ro- yal Onk zırhlısı mürettebatı ile, kur- rılanlara ait olarak en son aldığı listeye nazaran şu rakamları ver- mektedir; Gemide 81 subay ve 1153 nefer bir luhuyordu: Kurtarılanlar 57 subay ve 367 nefere baliğ olmaktadır. 24 subay ve 786 nefer boğulmuştur. İngilizler tahtelbahir arıyorlar Londra 18 (A.A.) — Churchill, dün Avam kamarasında yaptığı beyunal- ta, Scapa Flow'da tahkikat yapılmak- ta olduğunu ve bu arada elân sular altında saklanması ihtimali olan Al- man denizaltı gemisini bulmak ümi. dile bütün körfez dahilinde inceden inceye araştırmalar yapılmakta bu- Yunduğunu ilâve etmiştir. Nazır, söz- lerini şöyle bitirmiştir. — Birkaç gün içinde Scapa Flow körfezinin tehlikede olub olmadığını öğreneceğiz, Çünkü Alman denizaltı gemisi hava almak için ya suyun yü- züne çıkmak, veyahud da ebediyen deniz altında kalmak mecburiyetin. dedir. Almanlar cepheye mühim sevkiyat yapıyorlar Alman tebliğine göre Fransızlar yeniden bazı mevzileri tahliye ettiler Paris 18 (A.A.) — Umumi karar. güh tebliğ ediyor: Cephe hattındaki elemanlar, gece faaliyet göstermiş. lerdir. Birçok pusu hareketleri cere- yan etmiştir. Düşmanın gerisinde yollarda ve şimendiferle çok miktar- da nakliyat yapılmaktadır, Paris 18 (A.A.) — 18/10/939 ak- şam tebliği: Cephede değişiklik yoktur, Bilhas- sa Moselle ve Sar arasında müfrezeleri arasında büyük bir fas- Diyet kaydedilmiştir. Paris 18 (A.A.) — (Havas): Fran- siz gözcü unsurları tarafından ihti- yatlarile tahliye edilmiş olan bölge- de ileri sürülen Alman Mıtaatı şimdi ilk mukavemet hattımızla temas ha- line gelmiş bulunmaktadırlar. Bu hat ihtimamla çizilmiş ve ileri müfrezeler siper edilerek inşa edil miştir. Alman tebliği Berlin 18 (A.A.) — Alman umumi karargâhı bildiriyor: Fransız )otaları dün de Alman arazisinde Mosefie ile Palatinat ormanı arasında işgal edi- len noktaların tahliyesine devam et- miştir. Alman kıtaları terkedilen nok- taları derhal tekrar işgal etmişler ve birçok esir almışlardır. Londra 18 — Almanların son mu- harebelerdeki zayiatı 67 bin kişi arasındadır. Fransız müstemlekelerinden çıkacak askerler Paris 18 (A.A.) — Senegalli mebus Diuf, bir nutuk söyliyerek Fransız müstemlekelerinde çok miktarda as- Erzurum hattı Erzurum hattının açılma resminde bulunacaklar dün üç trenle Ankara. dan hareket etmişlerdir. Yanından itibaren her gün İstanbulla Erzurum arasında aktarmasız tren işliyecek- tir. Haftada Üç defa yataklı ve ye mekli vagon bulunacaktır. Patrikhaneye aid işler Ankara 19 (Telefonla) — Patrik. haneye âid bazı İşler hakkında Da- hiliye Vekâletile temas etmek üzere bu sabah Ankaraya iki kişilik bir he- yet gelmiştir. istikşaf | keri malzeme bulunduğunu ve garbi Fransız Afrikasının bir milyon asker çıkarabileceğini söylemiştir. Müstemlekât Nazırı Mandel, Fran- sız müstemlekelerinin iki buçuk mi yon asker ve 500,000 işçi çıkarabile- ceğini beyan etmiştir. Alman hava akını Paris 18 (A.A.) — Askeri Fransız mahfillerinde dünkü Alman hava Akınının Sarreguemines ve Bitch is- İ tikametinde o Zwelbrücken - Pirma- sens hattına 7 kilometrelik bir mes: fede yapıldığı beyan edilmektedir. Reuter askeri muharririnin mütalâası Londra 18 — Reuter ajansının as- keri muharriri diyor ki: «Geçen harp Je bu harb arasında büyük bir fark vardır. Geçen harpte, ehemmiyeti ikinci derecede olan mevxilerin bile her ne bahasına olursa olsun muha- fazasına çalışılırdı. Bu yüz binlerce insana mal olmuştur. Bu defa hez sey- den evvel İnsan hayatma ehemmiyet veriliyor. Hitlerin, askeri şeflerin mütalâası hilâfına Maginot hattına bir taarru- za kalkışması bekleniyor. Maginet hattında açılacak bir gediğin mane- viyat üzerinde büyük tesiri olacağı muhakkaktır. Yalnız müttefikler böyle bir şeye imkân olmadığım bi- diyorlar. Bu hat da Siegfrlied hatlı gibi elâstikidir. Düşman çok insan ve malzeme sarfile bu hatta girebil. se de o kadar mecalsiz kalacaktır ki derhal mukabil taarruza uğrıyacak- tar. Amerika ile Japonya arasında anlaşma Vaşington 18 (A.A) — B. Huli, Kw langsu'daki beynelmilel mıntaka hak- kında Japonya ile bir anlaşma yapıl dığını bildirmiştir. Bu anlaşmaya gö re, bu bölgede sivil idare iaaliyetine devam edecek, Japonya ve Amerika askeri müfrezelerini geri çekecekler. dir. Dikilide gene zelzele oldu İzmir 18 (A.A) — Dün saat 14,18 de Dikilide yedi saniye süren bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur.