4 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

4 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İtalya ile Yunanistan arasında teati edilen notalar (Baş tarafı 1 İnci sahifede) Bu jeste ilham veren hislere muka- bele eden hükümeti kraliye, buna mümasil askeri tedbirler alınmasını emretmiştir. Hükümeti kraliye, bu fırsattan bilistifade siki bir surette bağlı bulunduğu sulhsveer siyaseti- ne devam etmek hususundaki kara- rıni ve Yunanistan ile İtalya arasın- da karşılıklı emniyet damgasını taşı- yan yeni bir dostluk ve anlaşma dev- rinin başlamak hususundaki samimi arzusunu yeniden teyid etmekle bah- tiyardır. Bu siyasetten ilham alan, hüküme- ti kraliye, İtalya hükümetinin de bu siyasete tamamile iştirak ettiğine kani olduğu gibi, yakın bir istikbal- de beynelmilel vaziyetin inkişafı, iki hükümetle münasebetlerine bütün sahalarda verimli ve müsbet bir iş birliği fırsatını vereceği ümidini bes- ler. Bu müddet zarında hükümeti kraliye, 23/9/92B8 Larihinde Romada İtalya ile Yunanistan arasında İm- zalanmış olan dostluk ve anlaşma paktının ruhu mucibince dostluk ve tesriki mesai prensiplerinden mül hem olmağa karar vermiştir. İhtira- matı faikamın kabulünü rica ederim. İmza , - Jan Metaksas Bu mektuba İtalyanın At'na sefiri B. Graçi şu cevabı vermiştir: Atina, 30 eyidi 1939 cisi Bay reis! Bugünkü tarihli notasile ekselân- sınız, Yunan hükümetinin iki mem- İtalyan gazetelerinin neşriyatı leket arasındaki ösmimi dostluk ha- vasını müşahede eylemekle bahtiyar olduğunu ve bundan bir memnuni- yeti mahsusa duyduğunu bana teb Uğ etmek ve sıkı surette bağlı bulunduğu sulh siyasetine devam undaki kararile beraber Italya Yunanistan arasında karşılıklı a büyük bir emniyet damgasını an yeni bir dostluk ve anlaşma rinin başladığını görmeğe matuf samimi arzusunu bildirmek lüt | « bulunmuştur Ayni zamanda zatı asil anın İtalya hükürüet ns kani bulunduğunu ve beynelmi- Filistinde 20 bin arap tevkif edilmiş Roma 3 (A.A) — alyan güzete- leri tin meselesinin halli için M ile Ingiltere arasında yapıl makta olan müzakerelere dair Mısır Ba'vekili Ali Mahir paşanın beyana- tinı neşrelmektedir. Pu beyanata nazaran manda me- | murları Filistinde 20 bin Arap ter. ki/ <imişlerdir. Mısır hükümeti Pilis- tin meselesinin hellinden evvel bun- ların tahliye edilmesini istemektedir, B. Didier “ Kabisz içtima- ında izahat verdi Yaris 4 (A.A) — Daladier, bugün» kü Kabine toplantısında harici işler hakkında verdiği izahatta Rus - Fin- Jândiya müzakerelerinden bahsetmiş ve Papanın beyannamesinin - şümu- lünü göstermiş ve Molotofun nutku- nu izah etmiş ve akislerini tebarüz ettirmiştir. Daladier, bilhassa (OAmerikada ambargonun kaldırılması ve bunun müttefiklerin harp levazımınca bes- lenmesi hususunda vereceği mesut neticeler üzerinde tevakkuf etmiştir, İtalyan nazırları arasında devir ve teslim Roma 3 (A.A.) — Eski ve yeni İtal yan Nazırları aralarında bu sabah devir ve teslim muamelesi yapmışlar» dır, Yeni Nazırlar, Kralın, Müsteşar- larda Duüçenin huzurunda tahlif edilmişlerdir. İngilterede vesika usulü Amsterdam 3 (A.A) — Hollanda gazete. iletinin Londra muhabiri İngilterede der- Diş edilen vesika usulünün yaptığı müthiş | akisleri kaydediyorlar. i Telegraf gazetesine göre bu hususta çok | hararetli müzakereler olacaktır, Fakat mu- Balifler Yeri sürecekleri nokta! nazar hu- susunda mutabık değiller. Bunlardan bir kısmı mezkür ledbirlerin ittihazında geç Kulmış olduğundan dolayı hükümeti mua- haze ederken diğer bir kısmı bu usula ka» tiyen itiron evlemektedir. | Bu gazete diyor ki lel vaziyetin inkişafı yakın bir istik- balde iki hükümete, münasebetlerine daha muayyen bir mahiyet vermek fırsatını bahşedeceğini ve bu müd- det zarfında Yunan hükümetinin 23/9/928 tarihinde Romada imza- lanmış olan pakttan doğan ve dost. luk ve teşriki mesai esesiarından mülhem oloacağını da banr lütfen bildirmiştir. Hükümetimden aldığım talimata müsteniden İtalyanın Yunanistana karşı ayni hissiyatla mütehassis bu- lunduğunu, sulh siyasetine devam etmek hususundaki kararına tama- mile iştirak ettiğini ve ayni zaman. da karşılıklı daha büyük emniyet damgasını taşıyan bir dostluk ve teş- riki mesai devri başlamak hususun- daki samimi arzusunu zatı asilânele- rine bildirmekle şeref duyarım. İtalya hükümeti kraliyesi, beynel- milel vaziyetin inkişafı, iki hüküme- te yakın bir istikbalde münasebetle- rine bütün sahalarda daha muayyen ve verimli bir şekil vermek imkânı. nı bahşedeceği hususundaki esaslı ümidini izhar eder, Bu müddet zariında İtalya hükü- meti, 23 eylül 928 tarihinde Romada italya ile Yunanistan arasında imza- lanmış olan dostluk, uzlaşma ve adli Sureti tesviye paklında mevcut dost- luk ve anlaşma esaslarından mül hem olmak kararındadır, İhtiramatı faikamın kabulünü rica ederim. İlnza Emanulle Graçi Roma 3 (A.A.) — Bu sabah çıkan gazeteler, ilk sahifelerinde Italya ile Yunanistan arasında teafi edilen notaların metnini büyük harflerle neşretmekte ve koydukları başlıklar. da iki memleketin dostluğunu, sulh siyasetine devam ctmek ve araların. daki işbirliğini kuvvetlendirmek hu- susundaki arzularını tebarüz ettir. mektedirler. Taymisin bir makalesi Londra 3 — 'Taymis gazetesi İtal. yan - Yunan notalarını iyi karşılıyor, «İtalya da Türki- ye ve Yunanistan gibi şarki Akdeniz- de sulh ve sükünun muhafazasında alikadardır. Norveç torpidoları bir İngiliz vapurunu aradılar Oslo 3 (A.A.) — Dün Norveç sahil. leri açıklarında Norveç torpidoları bir İngiliz vapurunu durdurmak: is- temişlerdir. İngiliz vapuru cevap ver- mediği için torpidolar ihtar mahiye- tinde birkaç kere top atmışlardır. Bunun üzerine vapur durmuş, İçi aranmış ve yoluna devam elmesine müsaade olunmuştur. Yeni Polonya hükümeti Angere naklediliyor Londra 3 (A.A) — Yeni Polonya hükümetinin Paristen Angere nakle- dileceği Paristen bildirilmektedir. Başvekil Sikorski ayni zamanda Polonya odusunun başkumandanı da olduğundan, Harbiye Nezareti ile temasta bulunmak zere Pariste ka- lacaktır. Polonya Harbiye Nazirı da yine Pariste kalacaktır. Polonya ordusuna kayıt muamelesi ilerlemektedir. Birkaç bin âsker kay- dedilmiştir. b ey B. Mussolini - Mareşal Badoğliyo mülâkatı Roma 3 (A.A) — Mussolini bu akşam İtalyan ordusu erkânıharbiye reisi mareşal Badogliyoyu kabul ede- rek askeri meseleler hakkında uzun bir mülâkatta bulunmuştur, İzmirde zelzele İzmir 3 (AA) —Dün saat 16,55 de şehrimizde oldukça şiddetli bir zelzele olduğu gibi Dikilide saat 17 de üç saniye süren şiddetli bir zelze- le kaydedilmiştir. Ödemişte de orta şiddette bir zelzele oolmuştur, Dr. Hafız Cemal Hayat pahalılığı (Baş tarafı 1 inci sahifede) olan: kömürün «her türlü Delal unsurları dikkatle bertaraf edilmek lâzım olduğunu» söylemişlerdir. Diğer taraften «zaru"i hudutta himaye lâzım olduğu kadar lüzum- suz pahalılık ve sıkımtıya mahal ver- memek bahusus gümrük himayesine sığınarak miktarda ve vasıfta tekem- mül kaygusundan kurtulmak, güm- rük siyasetimizin mani olacağı mah- zurlar olmak lâzımdır; demek sure- tile gümrük himaye siyasetimizin tam hududunu çizmişlerdir. Filhakika, bimaye usulü, başlıca sanayi hareketimizin ilk yıllarında, milli fabrikaların doğması için ne kadar zaruri ise, bu himayeye sığına- rak, dışardan iptidai madde diye ge- tirdikleri yarı mamul maddeleri ba- sit bir ameliyeden geçirdikten sonra halka pahalıya satan bir takım ima- lâthanelerin hem devletin gümrük varidatına zarar vermelerine, hem de memleketin iktısadiyatına hiç fay- daları dokunmadan südece hayat pahalılığını artırmalarına müsaade etmek mantıksız bir hareket olur, Bilhassa, milletimizin yüzde 801, satın alma kabiliyeti çok az, müstah- sil bir kütle olduğu göz önünde tu- tulunca kısa zamanda medeni haya- tın refahına: kavuşturmak İstediği- miz köylünün, milli sanayi mamu- lâtını salın alamıyacak hale gelmesi neticesini verecek bir sisteme iktısa- di politikamızda asla yer vermemek icap eder, Bir taraftan ticari mübadelede normal usulleere dönerek, ihracatı ve itbalâtı ağırlaştırıcı kayıtlardan kurtarmak; diğer taraftan milli fab- rikalarımizın maliyet fiatini, tam bir devletci görüşle indirmeğe gayret etmek ve bu fabrikaların kazanç maksadile kurulmadığını, bilâkis memleketin iktisadi ve medeni sevi. yesini yükseltmek, milli müdafaa zaruretlerini göz önünde bulundur. mak gibi devletci endişelerle yapıl- dığını hesaba katarak icabında ipti- dai sermayeleri milli hizmet masrafı addetmek; ve nihayet gümrük hima- yesini, iptidai maddeleri memleketi- mizde yetişen esaslı sanay'e hasrede- rek hem devletin hem müstehlik halkın zar türemekle olan bir fa ilik revaç vermemek... Hayat pahalılığını orta dan Kaldırmak için, iktisadi sistemi- mizde düşünülecek ilk ıslâhat bun- lardır. Devlet Reisimizin nutku, bu ba histe de, milletin hakiki ihtiyaçları- nı ve sıkıntılarını, uzun tecrübeleri- | ne yer yer gezerek memleket içinde bizzat edindiği müşahedeletin yük- sek kıymetini de ilâve etmiş bir dev- let adamının irşadlatile doludur. Bunlar, hükümetin önümüzdeki yıl çalışma programını teşkil ediyor, Necmeddin Sadak nevi Uzun kış gecelerinde hoş vakit geçirmek için meşhur ARSEN LUPEN e Bu seri 6 büyük ve resimli cilddir. Beher cildin fiati 80 kuruş. 6 Cildlik takımı birden alanlar için fiati: 4 liradır. Tevzi yeri: AKŞAM matbaası Tel: 20681 Yüzde yirmi iskonto kuponu Bu kuponu kesip «Akşam matbaası kitap servisine» getirir veya gönderir- seniz flat üzerinden size yüzde 20 1ş- konto yapılacaktır. Dr. A. Asım Onur maz Ortaköy ŞiFA YURDU Pravda, Filândiyayı, harbi hazırlamakla itham ediyor (Baştarafı 1 inci sahifede) başkaca Pestsamw muntakasının da terkini talep eylemektedir. Bu su- retle Rusya Norveçle de hemhudud olacaktır. Buna mukabil Rusya Fin- lândiyaya Ladoga gölünün şimalinde 3000 kilometre murabbaı toprak ve- recektir. Petsamo mıntakası Finlândiyanın Beyaz denize yegâne mahrecini teş- kil etmektedir. Bundan başka bu mıntaka Finlândiyanın demir sanayi ve madenler merkezidir. Binaenaleyh Finlândiyanın bu talebi reddedece- ğine muhakkak nazarile bakılıyor. Rusyanın, Aaland adalannın cenu- bunda bulunan Utoe adasını da is tediği söyleniyor. Diğer taraftan Helsinkide beyan ediliyor ki, Hangeoda bir Sovyet üs- sünün tesisi Finlândiyanın hâkimi- yetini katiyen ihlâl edecektir. Finlândiyada Milli Müdafaa istikrazı Helsinki 3 (A.A) — Mili Müdafaa istikrazına şimdiye kadar 500 milyon mark miktarında iştirak edilmiştir. Bu rakam, her türlü tahminlerin fev- kindedir. Her taraftan iştirak talep- leri gelmektedir. Almanyanın Moskova sefiri Berline gidiyor Moskova 3 (A.A.) — Alman büyük elçilerinin kon/leransında hazır bu- lunmak üzere Berline hareket etmiş olan Almanyanın Moskova büyük el- çisi B. Von der Sehulenburg; B. Molo- tofla mülâkalla bulunmuştur. B, Molotof'un nutku Moskova 3 — B. Molotof meclisteki mut- kunda Sovyet » Finlâindiya münasebatın- dan bahsederek Leningrad üzerinde dur- muş ve demiştir kiz Sovyet devletinin Moskovadan sonra baş- hca şebri olan Leningrad, Finlândiya hu- dudundan yalnız 32 Kilometre uzaktır. Bu itibarla bugünü uzun menzilli toplarla dö- yülebilecek bir mesafeden hududa daha yakındır. Diğer taraftan Leningradın de- niz tarafında olan vaziyeti Pinlândiyanın Bovyet ittihadına karşı takib edeceği dos- tane ve hasmane hattı harekete bağlıdır. Çünkü Finlândiya körfezinin bütün şimal sahil kısmı ve aynı zamanda bu körfezin merkezindeki bütün adalar Finlândiyaya aid bulunmaktadır. Bundan dolayı ve Av- rTupanın taziyetini nazarı dikkate alarak Finlândiyanın, rünün icabatını takdir ede- ceği tahmin olunabilir. B. Molotof Finlândiyaya vaki teklifleri işaret ettikten sonra sözlerine şöyle devam etmiştir: Finlândiyayı alâkadar eden meseleler de ileri gitmeye hazır bulunuyoruz. Finlândiya- yı idare edenlerin Sovyoslerie Pinlândi; arasındaki dostluk münasebetlerini takv ye etmenin emniyetini lâzım olduğu gibi anlıyacaklarına ve Finlândiya hükümet adamlarının nereden gelirss gelsin Sovyet- ler aleyhindeki her hangi bir teşvik ve tah- rik tesiri altında kalmıyacıklarına eminiz. Aynı zamanda şurasını da söyliyeyim ki Birleşik Arnerika devletleri Cümhurreisi bu meselelere karışmayı münasib telâkki ct- miştir. Fakat bu hareketin Amerikan bi- tarafbk siyasetile telifi müşküldür.» Fransada 3 Alman tayyaresi dügürüldü (Ankara 1 teşriniscni) saat 13 e doğtu bale halkı evlerinin damlarından büyük bir Alman bom- bardıman tayyaresile beş Fransız av- cı tayyaresinin arasında cereyan eden bir müsademeyi seyretmiştir, Fransız tayyareleri Alman tayyaresini tardet- mişlerdir. Yirmi dakika kadar süren müsade. me Fransız topraklarında Asace ovası üzerinde cereyan etmiştir. İki tayyare daha düşürüldü Paris 3 — Fransanın şimalinde Arras, Lille ve Roubalx şiddetli hava muharebeleri olmuştur. Fransiz toprağı üzerinde uçan üç Alman tayyaresinden İkisi düşürül müş, biri kaçmıştır. Tayyarelerin üçü i de hareket sahası geniş olan Heinelk sistemi keşif tayyaresi idi, İngiltere kralı nişan veriyor Londra 3 (A.A.) — Dün Kral, Kicl hava baskını ile Alman tayyarelerine karşı yapılan muharebelerde tema- yüz eden beş genç tayyareciye ni- şanlarını vermiştir. Asırlardanberi İlk defa olarak bir İngiliz hükümdarı faal bir hizmette bulunan bir kaç havalisinde | askere nişanlarını vermektedir. Kral, altı saat Almanya üzerinde uçan tayyarecilerle ilk defa olarak Berlin ve Potsdâm üzerinde uçan tayyarecileri de kabul ederek kendi. lerile görüşmüştür. Bitsraf devletlerin tedbirleri Londra 3 — Almanyanın komşu- ları olan bitaraf devletler tedbir al- mağa devam ediyorlar, Hollanda 11 vilâyetten sekizinde örfi idare ilân et- tiği gibi Belçika da Alman hudud mıntakasını icabında tahliye için tedbr amaktadır. Hollandada ör idare ilân edilen yerlere cenebilerin girmesini yasak etımiştir. İsviçre hududa mühim kuvvetler göndermişti. Bunların bir kısmını terhis etmektedir. Çünkü yağan kar dağlardaki bülün geçidleri kapatmış- tır. Kar, bir kaç kolordu askerin ye- rini tutuyor. Belçikadan geçen tayyareler Brüksel 3 (A.A) — Şark istikame- #inden gelen üç meçhul tayyare, dün Roublix'e doğru Tourmai mıntakası Üzerinden uçmuştur. Fransız hava dâfii bataryaları ateş açmışlardır. T.iŞ BANKASI KÜÇÜK CARİ HESAPLAR 19140 İKRAMİYE PLÂNI Keşideler: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 ikinciteşrin tarihlerinde yapılacaktır 1940 ikramiyeleri: 2 adet 2000 irak » 1000 i 500 2 250 40 100 75 5 25 Kumbaralı ve kumbarasız hesaplarında en az elli lirası bulunanlar kuraya dahil edileceklerdir. Devlet hava yollarından: Ankara ve İstanbul meydanlarinda 40X70 metre eb'adında yeniden iki hangar yap- turılacaktır. Bu veya buna yakın eb'adda tipleri bulunan firmaların 15/11/939 tarihine kadar tes- “e müdeeteri fiat ve şartları kakkında teklifte bulunmaları ilân olunur. (5573) (9000) ll açi iş