4 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Finlândiya hükümeti son sözünü söyledi Sözydi taleplerinin üçte ikisini kabul etti; yalnız üssülhareke vermeği ve Aland ada- larını tahkimatsız bırakmağı kabul etmiyor Sovyet mahaflinin, J 1 davet son beyanatının “yanlış anlaşıldığını kaydettikten sonra demiştir ki — «Dünkü müzakereler, dostar hava içinde cere $ mafih bu müzakerede B, Stalin ha zır, bulunmadığı cihetle, yeni mülâ- katın tarihi tesbit edilememiştir. Mü- zakerenin devamı hakkında bir k&- rarsızlık mevcuddur. bul ettik. Yalnız şimal devletlerinin 8 | bitarai ie kabili telif olmadığı cihetle, cenubu şarki ecrazimizde üs sülhârekeler tesisini kabul etmedik. Finlândiyanın seferberliği ohasmane bir hareket telâkki edilmektedir. Hal- buki bu bir müdafaa tedbiridir ve tecavüzt değildir. Finlândiya, dalma sulh içinde yaşamağı prensip ittihaz. etmiştir. Verdiğimiz cevap, Finlândi- yanın son sözüdür. Cenevre (oanlaşmasile tahkimine müsaade edilen Aland Adalarının tah. kimatsız kalmasını kabul edemeyiz.» Yunan gazeteleri Italyan- Yunan itilâfını alkışlıyor Tribuna gazetesi de: “Sulh anlaşması bütün Balkanlara ve Şarki Akdenize şamildir,, diyor Junduğunu kayd Roma “ en diyor Ki: gazetesi, İtalya ile Yunanistan arasında teati edilen Bu mektuplar, vaziyeti aydınlatmıştır. Bunların manası, bütün Balkan- şarki Akdeniz havzasma şamildir.» italya, Balkanlardaki mevkiini tarsin etmek emelindedir Rusların bugünkü vaziyette Balkanlarda bir şey yapması Italyada beklenmiyor Rusların bugünkü vaziyette Bal Roma 3 (A.A.) — (Reuter): İtalya, bu iki aylık harpten sonra bidayette olduğu derecede bitaraf kalmak iste- mektedir. Her halde bu, askeri hazır. ıkları yeni bir merhale daha katetmiş olacağı ilkbahara kadar böyle devam edip gidecektir. Şurası muhakkak ki, İtalya her şeyden evvel bizzat kendi menfaatlerile meşgul olmaktadır. Ve bü menfaatlerdir ki onu şu veya bu tarafa temayül ettirecektir. İtalya, doğrudan doğruya bir te- şebbüste bulunmamakla . beraber Balkanlardaki mevkiini tarsin etmek emelindedir. Her ne zaman müşkü. )âtın izalesi mevzuubais olursa ta- yassut teklifinde bulunmaktan hali Kâlmıyor, Fakat Bulgarlar Roman- yadan . istediklerinden - vazgeçmek niyetini göstermemektedir. mahzurdur, Bu, bir | kanlarda bir şey yapması İtalyada beklenmiyor. Olsa olsa Ruslar Bul- garistandaki nüfuzlarını takviyeye çalışacaklardır. Balkanlarda olup bitenler İtalya- yı doğrudan doğruya alâkadar eder, fakat bugün için âliden emin gözük- mektedir. İngilterenin Balkan devlet- lerile ticaret münasebetleri Londra 3 (A.A) — Ticaret Nazın Stanley Avam kamarasında yaptığı beyanâttâ İngiltereye Balkan devlet- lerile olan ticaret münasebetlerini in- kişaf ettirmek üzere mezkür devletler- le İngiltere arasında müzâkereler ya- pıldığını söylemiş ve fakat şimdilik bu bapta tafsilât vermiyeceği cevabını vermiştir. B. Zaleski'nin ifşaatı Almanya, geçen sene Polonyaya, Sovyetlere müştereken faarruz edilmesini teklif etmiş Paris 3 (A.A) — Polonya Hariciye ; Hariciye Nazırmın her iki teklifine de Nazır B. Zaleski, Petit Parislen gaze- | sinin bir muharririne-beyanalta bu- Tunârak Von Ribbenitrop'ün 21 Mart 1949 tarihinde Berlindeki. Polonya gelifine Almanya ile Polönyanın Sov yet Rusya aleyhinde - iş birliği yap- masıni natık bir plân teklif etmiş ol- duğunu ifşa tir. Diğer taraftan 26 ilkteşrin 1938 de 'B. Von Ribbentrop, Polonya sefirine müstemlekelere aid istekler sahasın- da Almanya ile Polonyanın teşriki esdi etmesine dair bir plân teklif eylemiştir. B. Zaeleski, Polonyanın Alman ar A ize iğ k asmamış miştir. İngiltere harbi senelerden- beri hazırlıyormuş Berlin 3 (A.A.) — Alman matbuatı, dün Prag evrak hazinesinde bulunan gizli bir vesikayı hararetle mevzuubahs etmektedir. Çekoslovakyanın P: elçisi tarafın. dan Südet buhranı esnasında Praga gönderilmiş olan bu vesika, gazetele- rin kaydettiğine göre, İngilterenin harp mesuliyetini ve şimdiki harbi se- melerdenberi hazırlamakta olduğunu isbat eylemektedir, olduğunu ilâve et- 4 Teşrinisani 1939 Ihracı menedilen Amerikadan müttefiklere maddeler Hükümet bu Turuna yeni bir | karar ittihaz etmek üzeredir Ankara 3 (Telefonla) — İhracatı menedilen maddeler hakkında hüküs met yeni bir a redir. Bu maddelerden Milli mü rikaları miğın ihtiyaçları hesap faz- İzmirde ihracatçıların takas| primleri süratle verilecek | İzmir 3 (Telefonla) — İhracatçi larin takâs primlerinin Süratle v mesi alâkadarlara tebliğ edilecektir. Dahiliye vekili B. Faik Özirak Kayseriye hareket etti Ankara 3 (Telefonla) — Memleket dahilinde bir tedkik ve teftiş seyaha- tine çıkacağını dün bildirmiş olduğum Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak bu ak- şam İstanbuldan üç saat 25 dakika teehhürle gelen ve Ankaradan 24,35 te hareket eden Toros ekspresine bağla- nan hususi bir vagonda Kayseriye hâ- reket etmiştir. Hatay. mabusları 12 namzedin isimleri ilân olundu. En fazla rey alan- lardan beşi r mebus seçilecek Ankara 3 (A.A) — Beyanname Hatay vilâyet! mebus, ihtihâbı teftiş he- yetince vilâyetin umum nüfusuna nazaran | Ye İnilhabı mebusan kanununa tevfikan n beş mebus seçilmesine karar dereedilmiş arak hin ş reylerini | bu on iki namz deri beş vaiz ir. Bunlardan en çok rey alan kanunen mebus gaçlimiş olmala- ir. Muhterem ikinci müntehiplere tri bii eylerim. C. H. P, genel başkan vekili Başvekil Dr. Refik Saydam 1 — Abdülgani Türkmen, 2 — Abdullah Biursal, 3 — Bekir Sıtkı Kunt, 4 — Hamdi Selçuk, 3 — Mehmed Tecirii. 8 — Nuri Ay- dın Konuralp, 7-—- Bn. Saffet Bereket, 8 — Samih Azmi, 6 — Selim Çelenk. 10 — Suphi Bedir Uluç, 11 — Selhtm Devrim, 1 — Dr, Vedi Bilgin. Felâketzedeler için Dikili ve Bergamada ahşap paviyonlar inşa edilecek İzmir 3 (Telefonla) — Bugün Di- kilide 13,10 da beş saniye, 16,42 de yedi saniye devam eden İki şiddetli zelzele olmuştur. Çadırlara bârınmış olan halk heyecan içinde dişanya fırlamıştır. Zelzeleden sonra müdhiş fırtına ve yağmur başlamış ve bazı çadırlar yıkılmıştır. Yıldırımlar düş- | müştür. Felâketzedeleri kışın çadırlarda bi- rakmamak için tedbirler alınmakta dır. Bu cümleden olarak evvelâ 300 bin iira sarfile Dikili ve Bergama merkez ve köylerinde ahşap paviyon- lar yapılacaktır, Vilâyette bir komliş- yon teşkil olunarak inşaata derhal başlanması Dahiliye Vekâletinden yilâyete bildirilmi Yeni vali muavini geldi İstanbul vali muavinliğine tayin olunan sabık Ankara vali B. Halük Nihad bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gel iştir. Romanya sefiri geldi Hükümeti tarafından Bükreşe da- vet edilmiş olan Romanyanın Anka- ra seri B, Stoyka dün Romanya va» purile şehrimize gelmiş ve akşam ttenile Ankaraya gitmiştir. Katoviçteki yahudiler çıkarıldılar Londra 3 (A.A.) — Berlin radyosu, Katoviç'deki bütün yabudilerin ors- İdan çıkarılmış olduklarını bildirmektedr, SİLLE İEP AY Gİ lg yg i cek, Fransa silâh sevkine başlanıyor. İngiltere ile Fransa, Amerikaya bir milyar dolarlık siparişte bulunyorlar Vaşington:4 — Ayan ve mebusan B. Roööevelt dik edece bugün kanunu fas. ve derhal meriyete gire ile İngiltereye süâh, mühimmat ve tayyare sevkin& başlâ- nacaktır. 300 büyük tayyare derhal sevkeğilecektir. Hükümet mahfillerinde gelecek hatlalar zarfında Avrupa devletleri târafından Amerikaya yapılacak si- parişlerin bedeli, bir milyar dolar ola- rak tahmin edilmektedir. Sevkedilmeğe hazırlanan tayyareler Nevjork 3 (A.A.) — Nevyork tıhti- mındâki' İngiliz seyriselâin kunipan- yalarınin bângatlarında büyük Ame Tikan bombardıman tayyareleri sıta-” lanmağa başlamıştır. Bunlğr Pitaraf- ık kanunu nihai surette “kabul Gdi- lir edilinez sevkedilecektir. Amerika tayyare endüstrisi halen tam verimle Şalışmamakla - beraber, Salâhiyettar “mahliller seri imalât” usulünün icap ettiği takdirde ayda her neviden binlerce tayyare çıkarıl- | masına imkân vereceği kandatinde- İ dirler, ” Sulh için esas: Itimadın teessüsü... İngiliz hariciye nazırı: “İtimadı tesis; Alman milletine düşer,, diyor Londra 3 (A.A.) — Lotülar kama | yapılan müzakereler sında-Lord Halifax, sulha yaklaş- mak için yapılacak her üşşebbüsün , İtimad olması lâzım geldiğini | söylemiş ve demiştir Ki: — Şimdiki Alman hükümetinin ortadan kaldırdığı itimadın yeniden üs etmesi NER Bu eti kuk edebileceğini düşünme ik bize de- gil, Almanlara düşer. Harp gayeleri- nin tarifi İngiltereyi olduğu kadar dominyonlari ve müttefiklerimizi de alâkadar eder, Silâhlara sarılmarızı icap ettiren gayelerin tahakkukuna medar ola- cak şeraltin tafsilâtını tesbit etmek zamanı belki gelecektir. Umumi he- defimiz açık, tuttuğumuz yol doğru ve halkımız, inandığı prensiplerin müdafaasında müttehid olduğu tak- dirde müsavat esasına dayanarak bütün milletleri birleştirecek yeni ve iyi bri dünya vücuda gelm; erin bu kanyatlerine tevaf İ edecek bir netice istihsal edebilec l mizden emin olabil , memleket veya hükümet büsiret ir nı alamaz, Milletlerin emellerini ve ümidlerini mümkün mertebe tahakkuk ettirmeğe matuf her tekliği tetkike hasır bülünmeli. yayı şim faclanın teker- Türüne karşı koruyacak şartların te essüs ettiğine kani olmadığımız müddetçe, üstümüze aldığımız V fenin ifasına devam elmeliyiz. Bu hedefe ne zaman ve nasıl varılacağı- i nı şimdiden tayin etmeğe imkân yok. tur,» Taymisin bir makalesi Londra 3 --Taymis gazetesi yazdı- ği bir makalede diyor ki: «İngiltere ve Fransa Versay omuahedesinin meri olması için değil, hürriyet esa- sı Üzerine devamlı bir sulh için harp ediyorlar. Şiddete ve tehakküme mu- ! halefet için harp ediyoruz.» Ingiltere, Alman hava akınlarına derhal mukabele edecek Londra 3 (A.A.) — Dün sivil mü- dafaa meselesi hakında Avam Kama» | rasında cereyan : eden müzakereler esnasında Herbert Morrison, ezcümle demiştir ki: — Hitlerin şunu bilmesi lâzımdır ki,Alman bombardıman o tsyyareleri İngiltere üzerine geniş mikyasta akıylar yaptıkları takdirde Almanya üzerine âyni suretle İngiliz tayyare- leri de akınlar yapacaklardır. Hava müdafaa teşkilâtı Almanları ağır zâ- yiata uğratacaktır. Birkaç tayyare muvaffak olarâk bize zarar irse biz de derhal Almanyaya mükabele etmekte gecikmiyeceğiz. 3 Alman bahriye! lisi yakalandı Londra 3 (A.A.) — Üç Alman bah- riyelisi Firth ol Forth'da bir imana getirilmiştir. -Bunlar, bir tahlisiye sandalında altı buçuk gün deniz üs- tünde kaldıktan sonra bir balıkçı gemisi tarafindan (kurtarılmıştır. Bunların abluka cüzütamları tata- fından içinde araştırmalar bit Alman şilebi mürettebatından ol- dukları ve bir sandala binerek kaç- mağa teşebbüs ettikleri zanneğilmek- yapılan | Düşman ne yaparsa yapsın İngiliz milletinin sinirlerini sarsamaz. Mille- tin maneviyatı dalma yüksek caktır. Bu gibi yeisle yapılan harc ketletin neticesi Almanyaya pek pi haliya mal olabilecektir. Böyle bir mütekabil imha harbine başlamak delilikten başka bir şey de- ildir, Hitler, Göring ve arkadaşlarının. aşırı bir hava harbine başladıkları ve büyük şehirlerle balkın imhası siya- setini takib ettikleri takdirde bizim de ayni suretle hareket ederek İngi- liz milletini zafere götürünceye kadaş mücadeleye devam edeceğimizin bik melerini isterim.» Almanyaya vakeile yiyecek: gönderiliyor Budapeşte İ (A.A.) — Reuter ajans sından: Almanyaya erzak paketleri sevkiyatı çok artmiş olduğundan Mas carlar, bundan müteessir olmaktadır, Ayni zamanda söykiyat hususundâ | da bir takım müşkülüt zuhur etmişti et vesalreyi ihtiya eden ve müteaddid paketler, bun- İ Jarın hepsinden gümrük rusumu slınmakta olmasına rağmen, müte- madiyen Almanyaya sevkedilmekiö-.,