4 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Propaganda neşriyatımızı bir biçime sokmalıyız Propaganda namı altında pek fü- Kuli neşriyat yaptığımıza dikkat edi- Yor musunuz? Bir çok kasabalarımızın mahalli matbuaları var; keza, bir çok müesse- #elerimizin de tabı servisleri mevcud... Bunlar, sözde kendilerini tanıttırmak İçin, arada sırada, kitaplar, broşürler Çıkarırlar. Çekinmeden diyebiliriz ki, Yüzde doksanı füzuli şeyler İç sahifelerle âhenk teşkil etmiyen kah, mukavva bir kapak, Üzerinde Yarısı silik, yarısı bozuk kübik çizgiler. Kapağın ortasında meselâ dairevi bir delik, İçinden bir remir, yahud şefler. den birinin hiç de iyi tabedilmemiş, bazan de kendine benzemiyen bir res- mi görünür. Yaprakları o çevirelim: Vekillerin, yüksek memurların, kâh tirşe, kâh fıstıki, kâh galibarda basılmış fotog- rafileri... Eserin ortasına vardık bile... Bir iki diagran; bir kaç vecize... Hepsi de mürettiplik marifetlerile, oklarla, bir takım süslerle şişirilmiş. Bunlar ne işe yararlar?.. Galiba hiç!... Zira ne bedii, ne ilmi kıymetleri vardır. Üzerlerinde filâinca vilâyetin yahud müessesenin ismi yazılıysa da, onlara dair umumi bir malümat ver- mekten çok uzaktırlar. Bir tek mev- zuu bile ele alarak şöyle esaslıca ted- kik etmemişlerdir. Her hangi bir tica- rethanenin kataloğu bunlardan daha enteresandı Geçenlerde bu sütunda Hatay'a dair yazılmış bir eseri anlatmıştım: «Keş. ke her bölgemiz hakkında buna ben- er tedkik kitapları meydana getiril. se» temennisini izhar etmiştim. Şimdi de önümde Güneydoğu isimli 460 küsür sahifeli büyük bir cild du- ruyor, Bunu Cümhuriyetin on altıncı yıldönümü münasebetile birinci umu- mi müfettişlik bastırmış. Eskidenberi alıştığımız salname sisteminde tertib edilmiş bu eserde Bitlis, Diyarıbakır, Hakkâri, Mardin, Muş, Sürd, Urfa ve Van yetlerimiz hakkında genel bil- gileri buluyoruz. »Hatay., «Güneydoğu» gibi vesika kitsoları yanyana gelince, bütün mem- leketin mozayık bir tablosu hasıl ola- caktır. Dileriz ki, merkez, neşriyatı bir irzibat altına alsın: Tirşe ve kübik neşriyatı paydos — Bütün neşriyatı bir nisbet, te- masüp ve aynı üslüp dahiline sokarak. , Bunlar âdeta Bedeker kitapları gi- bi, aymı boyda, aynı cildler içinde, ay- hı maddi ve manevi evsafda olmalı; bir kütüphanede seri halinde sıralana- elidir. (VA - NO) nana İzmirde bir ecza deposu bir hafta müddetle kapatıldı İzmir 3 (A.A) — İhtikârla müca- dele komisyonu İzmirde bulunan Da- non Alber ve Moreno Moryanalo ve kumpanyası eczayı tıbbiye deposu- nun Sebepsiz flat yükselimek suçun. dan dolayı bir hafta müddetle kapa- tılmasına Karar vermiştir. Karar derhal tatbik olunmuştur. Fındık kooperatifi İstanbul- da bir şube açacak E wondaki fındık kooperatifi, mı kette fındık tstihlâkini arttırmak için bir & rde olduğu gibi şehrimizde de çok iyi olmasına rağmen ihracat ya- namaktadır. Bu sebepten dolayı geçen kilosu 160 kuruşa #alıları kavrulmuş uruşa kadar düşmüş. ŞEHİR HABERLERİ Umumi meclis dün toplandı Asker ailelerine yardım hakkındaki mazbata Kavanin encümenine havale edildi Umumi meclis dün birinci reis vekil B. Necib Serdengeçtinin reisliği altında toplandı. B. Necib Serdengeçti, meclisi aç- tıktan sonra kendisile riyaset divanına dahil arkadaşlarının irtihablarından do- layı teşekkür etti. Bundan sonra ağustos- taki fevkalâde içtima ile geçen toplantı- nın sabitları okunarak kabul edildi. Geçen toplanlıda meclis kararla çeki- len telgraflara, Retsicümhur İsmet İnö- nünden, Büyük Millet Meclisi relsi B. Ab- dülhalık Rendadan, Başvekil Dr. Refik Baydamdan, Halk Partisi genel sekreteri Dr. Pikri Tuzerden gelen teşekkür telgraf» iarı okundu ve alkışlandı. B. Galib Bahtiyarın mebusluğa seçilme- #i münasebetile açık bulunan âzalığı gö- istimlâk işi 500 parça emlâkten elli üçünün muamelesi bitti Belediye, istimlâk muamelelerine faali- yetie devamı etmektedir. Eminönü ile Un- kapanı arasında istimlâk edilmesi karar-. tarılan 500 parça emlâkten elli üçünün muamelesi tekemmül etmiş, bunlar hak kında konan kıymetler noter vasıtasile sa- hiplerine tebliğ edilmiştir. Bundan başka Bebek - İstinye hattında 91 parça emlâk» ten on beş, Beyazıd - Koika arasında 150 parçadan kirk mülk hakkında konan kıy- metlerine noter vasıtasile ailelerine tebliğ edilmiştir. Kanuna göre mal sahipleri ancak mah- arttırmasını istiyebilirler. İstimlâk edilecek bu binalar hakkında Koska tarafında ta- rihi bir hamamı ds vardır. Bu hamamın istimlâki doğru görülmediğinden vaziyeti tedkik edilmektedir. Bundan başka mimar B. Sedad Çetinta şın relsliği altındaki âbideleri koruma he- yeti Eminönü ile Unkupunu arasında istim- lâk edilecek binaların tarihi olup olmadı- Bını tedkik etmektedir. Muhafazası lüzum lu görülen binalar varsa bunlar hakkında Belediyeye tebligat yapılacaktır. Piyasada faaliyst Balkan memleketlerinden birçok tacirler geldi Son üç gün içinde şehrimize Balkan memleketlerinden tacirler gelmeğe başla- mıştır. Tacirler, şehrimizden külliyetil mikdarda mal satın almak için alâkadar- larla temaslara geçmişlerdir. Şebri: bu hafta başlangıcından itibaren retdi ihracat faaliyeti başlamıştı ticaret odası külllyelli mikdarda fındık, yapağı, yumurta, taza ve tuzlu balık, zey- tin, susam, tuzlu barsak İhraç muamele- gini tasdik etmiştir. Öğrendiğimize göre, dün ihraç muameleleri yapılan mallardan | balık Bulgaristana, yumurta İtalyaya zey- tin ve susam Romanyaya barsak Siovak- yaya gönderilec: Kür. Hava vaziyeti Dün hava birdenbire soğmuş. bütün gün | hava bulutlu geçmiştir. Artık kışın başla- dığı zehabını uyandırmıştır. Bu itibarla dün pardesülerden başka palto giyenlere de tesadüf ediliyordu, Diğer taraftan he- nüz sobasını kurdurmıyanların sobâları dün kurulmağa başlanmıştır. Yeşilköy tereyoloji istasyonundan aldığımız mata göre dün şehrimizde rüzgür şimali şarkiden saniyede 2 - 4 metre süratle e3- miştir. Hava tazyiki saat 14 te 10212 Bühumet derecesi en yüksek 14, en düşük de 10 olarak kaydedilmiştir Memleketin diğer suhalarında hava bu- lutlu ve bezi yerlerde yağışı geçeşitir. * Mıntaka iktisad müdürlüğü oksijen fiatleri üzerinde tedkikat yaptırtınağa bi lamıştır. Müdürlük, bar oksijen tacirlerinin csgari flatten aşağı satış yaptıklarını ha- ber alarak buna nasil imkân bulunduğunu incelemektedir. Tedkikler müsbet netles verirse oksijen fiaileri daha ucuzlatılacak- çen B. Hikmet Balkan hâkkındaki riyaset divanı mazbatası okunarak kabul edildi. Bundan sonra riyâset makamından gele- Tek ruzmamede mevcud bulunan mazbata- lar alâkadar encümenlere havnle edildi. Bunların arasında asker silelerine yapıla- cak yardım hakkındaki mazbata da kava” nin encümenine verildi. Bu münasebetle Kartal âzası B. Şerefeddin söz alarak de- di ki — Bu madde çok ehemmiyetlidir. As- ker ailelerine aid tallmatname maksada hâdim olmiyacık vaziyettedir. İstdnbulun Topkapı, Çatladıkapı, Silivrikapı, Edime- kapı gibi semtleri, Beyoğlunun Hasköy, Kasımpaşa gibi yerleri fikara yatağıdır. Burada bir adama işini bırıkarak askere Karilerimizin mektupları Fethiyeliler otobüs istiyor 15 senedenberi Fethiyede oturmakta- yım. Burularda otobüs ve tramvay iş- lemediği gibi saksi maz. Bu elhetle F yük bir âkıntı i Has, üç ortaokul, beş ki yurdu olduğunu söylemek muhitin kalabalıklığını a mağa kâfidir. Şeh- Tin diğer semtlerinde olduğu gibi Fet- hiye de biran evvel otobüz işletilme- sini saym belediye reisinden dileriz. Fatih Fethiye caddesi No: 3 F. Yusuf kokul bir de biç- Heykel ve resim sergisi Ankarda birin» ci devlet hey- kel ve resim sergisinin Ma» tık ressam Saip tas rafından yapı- lan ve sergiyi Küçük haberler: 4 Cibalide bir yıkık cami arsasında olu- ran Mehmed ve Saimin şüphelenen zabıta memurları Kendilerinin zarla kumar oynadıklarını görmüşler, ay- rıca üzeri aranınca da bir miktar esrar ve heroin bulmuşlardır. Her ikisi de emniyet Direktörlüğüne getirilerek hakkında tah- kikata girişilmiştir. X Evvelki gün Mudanyadan gelen ve dün dönmek üzere Trak vapuruna giden yetmiş yaşlarında Saniye isminde bir ka- dın vapurun ayak yoluna girdiği bir sirada ansızın düşerek ölmüştür. #elediye dokto- runca yapılan muayenesinde kadının kalb üğü tesbit edilerek gömü. k Kumkapıda oturan on beş yaşlarında Şabün isminde bir çocuk, dün, Vefada B. Mehmedin evine girerek bazı eyya çalıb kaçarken devriye pollaler tarafından kalanmıştır. Saban emniyet müdürlüğüne getirilmiştir. Hakkındaki tahkikat derinleş- kirilmektedir. 4 Aksarayda oturan Ahmed isminde biri, odun yarmakta iken baltarın keskiri tara- fn ayak parmakları üze düşürmüş, bu şekilde tehlikeli surette yaralanmıştır. İşe el koyan polis, yaralıyı hastaneye kal dırmıştır. vaziyellerinden | gidiyor. Bunun karısı, çocukları kalıyor. Bunlara — Yapılacak yardımın o tiahalie #ekenesine dair tahsili emval kanununa göre tahsil edileceğine dair sarahat var- dir. Halbuki bahsettiğim mahalleler fakir semtlerdir. Bunlar, bu asker ailelerinin maişellerini tedarik etmekle güçlük çe- kiyorlar. Bunun «için talimatname o mevzuubahs olurken bu noktanın nazarı dikkate alın- ması ye yapılacak yardımın yalnız o ma- balleye değil, kaza halkına teşmili hak- kında kanunda tadilât yapılması için te- şebbüste bulunulmalıdır. Rels, bu mütallanın encümence hazarı dikkate alınacağını söyledi. Salı günü top- lanmak üzere içtimau nihayet verildi. Galata cinayeti Maznun suçu tamamile inkâr ediyor Galatada Dikimhane işçilerinden Aliyi biçakla yaralayıp öldürmketen maznun dikimhane ustalarından Şükrü dün ak- şam geç vakit adliyeye teslim eğilmiş ve Sultanahmed birinci gulh ceza mahkeme- #inde sorguya çekilmiştir. Maznun Şükrü mahkemede suçunu ta- mâmile inkâr ederek şunları anlatmışlar: — Aliyi İstanbulda tanıdım. Bir ahba- bımın tavsiyesi üzerine kendisini dikim- haneye çırak olarak aldım. Kendisi iyi çalışır ve bana itaat ederdi, Çarşamba günü Ali dikimhaneye gelmedi. Halbuki bir mânli çıksa bana gelip haber verirdi. Ak- gam üzeri işten çıkınca Alinin Kasımpa- şada yattığı lokantaya gidip aradım, bu- Iamadım, evime döndüm, Ertesi sabah di- kimhaneye gittiğim zaman Alinin vurul- duğunu ve öldüğünü haber aldım. Şükrü zabıtada verdiği ifadede, vaka gecesi Ali ile Galatada gererlerken ken- disine itaatsizlik etmemesini ihtar etme- &i üzerine Alinin kütrettiğini ve kendisi de şaka maksadile bıçağını Alinin karnı- mA doğru salladığını, Alinin; «Beni yara- ladin!» diye bağırması üzeri w yüzünden o ahkeme Aliyi tevkif ederek tev- kihaneye gönderdi, Yere sermek işin kilim almak istemiş Şahan adında bir çocuk gece Yürisi Be- & Mecidin evine girerek hir- terken yakalanmıştır. Dün ü ceza mahkemesinde mu- Şaban: O gece sinemadan geş Çıkmı i eve almazdı. Yemiş İskele: dip gece orada yalacaktım. Bunun için bir kilim almak üzere o eve girdim Demiştir. Sabıkası da olan Şabanın İki ay hapsine karar verilmiş ve mahkemede tevkit edilmiştir. Belediye Gi Gi EE dakine benziyecek Belediyenin temin etiği fazla varidat le Bultanahmedde inşa ediltcek Belediye sarayı hakkında Belediyenin Stokkolm Be- lediye sarayı projesini ösas ittihaz ederek bir plân hazırladığını yazmıştık. Bu plân şehircilik mütehassıs B. Prost tarafından tediik edildikten sonra kabul edilirse yeni Belediye sarayı ona göre inşa edilecektir. Magellanes vapuru davası geri bırakıldı Çanakkalede Italyan bandıralı Kapopino vapurunu batıran o Magellanes vapurunu teslim almak üzere İspanyadan bir heyel | gelmişti. Davacilarla iki tarafın müzakere- ye giriştikleri ve uyuşmak üzere oldukları söyleniyordu. Dür birinci ticaret mabkemesinde dava- ya devam edilmiştir. Her iki tarafın vekli- ileri aralarında görüşmek üzere mahkeme- den mühlet iatemişler, bu yüzden muhake ifadeyi me başka güne bırakılmıştır. İSTANBUL HAYATI Cıbır sırnaşık Ensesine yumaklanmış (saçlarımı avuçlarının içile düzelterek gözlüklü genç kadının yanına sokuldu, Yılışık bir tebessümle bir müddet tepeden aşağı süzdükten sonra bir adım daha yaklaştı: — Ne kadar güzel gözleriniz var!... Kadın, kaşlarını çatarak öteye döndü. Beriki bir müddet daha saç- larımı düzelttikten sonra vapur tari- fesine bakıyormuş gibi gene kadının önüne dikildi; — Vallahi, o kadar hoşuma gidi- yorsunuz ki... Şurada bir pasta ye sek... Sararmış dişleri sırıta sınta gü- lümsüyor, mütemadiyen söyleniyor- du. Kadıncağız kalabalığın arasına doğru ilerledi. Sırnaşık delikanlı ge- ne takip etti, kulağına uzandı: — Sizi rahatsız etmiyorum ya?... Kadın çatık kaşla homurdandı: — Fazla münasebetsizlik yapıyor- sunuz. Büsbütün yılıştız — Aman efendim, iltifat buyuru- yorsunuz. Bir kadınla bir erkeğin ta- nışması münasebetsizlik olur mu? Mutlaka lâlife ediyorsunuz, Kadıkö- yüne mi teşrif?... Vapur geldi, kapılar açıldı. Kala- balık yolcuların arasında gene kadı- nın peşini bırakmadı. Salonda karşı- sına olurdu. Kadıncağız dizlerini geriye çekip yerinde büzüldükçe o yılışarak bacaklarını uzatıyor, çipil gözlerini süzüp sivilceli yüzünü çar. pıta çarpıta acayip hareketler yapı- yor... Kadın bir gazete alıp açtı. O di karşısında ters tarafından gazetenin ilânlarını yüksek sesle okumağa baş- Tadı, Arasıra da güya güzete okuyormuş gibi kadına söz atıyor: — Eviniz iskeleden uzaksa, sizi bir otomobille götürmek isterim. Her halde bu teklifim reddedilmez. Biletçi geldi. Sırnaşık delikanlı ikinci mevki biletini uzattı, gururla sordu: — Mevki farkını en lira bozür mısınız vereyim amma, Biletçi elini cebine soktu: kızarır gibi oldu. iç cebine sokup bir karıştırdıktan sonra mırıl ilini ceketinin müddet dandı: — Dur, birkaç kuruş için on lira- yı bazdürmayım. Şimdi hatırladım. Cebimde ufak para da var. Elbisesinin bütün ceplerini didikle- di. Birdenbire başını geriye çevirip güya birini görmüş gibi kapıya doğ- ru seslendi: — Oo, bay Nuri, sen buradasın de mek. Dur geleyim de biraz konuşa- lum. Diye cıbir (parasız) sırnaşık telâş- la kalkıp salondan dışarı fırladı. Cemal Refik Avrupadan dönen talebeler hakkında Ankara 3 (A.A.) — Fransa, Belçika, İngiltere, İsviçre ve İtalyada hükümet hesabına tahsiide iken memlekete alı- nanlardan okuma yerlerinden hangi tarihte ayrıldıklarını ve hangi tarihte memlekete geldiklerini açık adresleri- le ve en çok bir hafta zarfında birer mektupla yüksek öğretim genel direk- eminem da i Ba Amca ve Eminönü !, a — Yaş zevale yaklaştıkça müstak- bel İstanbulu büsbütün merak edi- yorum bay Amca... ... Eh, Taksim meydanı... ... Dolmabahçe stadı hakkında bir fikir edindim amma... ... Şu Eminönü meydani nasıl ola. | cak onu kestiremiyortum! törlüğüne bildirmeleri istenilmektedir. a azizim! — Nasıl anladın? .. B, A. — İlkbaharda açılacak deği ler de!..