5 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

YLM Sahife 2 AKŞAM Alman taarruzu ne- den sgecikiyormuş ? Almanya, askerlik etmemiş olanları yetiştirmeğe çalışıyormuş Paris 4 (A.A.) — 4 teşrinisani sâr bah tebliği: Cephenin muhtelif mıntakalarında devriye faaliyeti kaydedilmiştir, Paris 4 (A A.) — 4711/939 akşam tebliği: Bugün Moselle İle Sarre arâ- sında her iki tarafını hafif keşif kolları farliyeti olmuştur. Berlin 4 (A.A) — Alman Bâşku- mandanlığı tebliğ ediyor: Garbde, dünkü gibi mevzii topçu ve. keşif kolları faaliyeti olmuştur. Talhtelbahirle yarışan kaptana madalya Londra 4 (A.A.) — Mopan ismin deki silâhsız eski vapurile bir düşman tahtelbahirinin mütemadi ateşi ak tında büyük bir cesaret göstererek yâpurunu kurlarmağa muvaffak olan kaptan Robert'e bir madalya veril miştir, Bu haberi veren gazete, şu malü- malı ilâve eylemektedir: «16 mil süratle giden tahtelbahir «Mopan» & ateş açmıştır. Mopano esnada 4000 yardalık bir mesafede 1$ buçuk mil süratle ilerlemekte idi. Kaptan derhal tahtelbahiri arka- da birakarak vapurun süratini 16 buçuk mile çıkarmıştır, Geride kalan tâhtelbahir, 8,000 yardada ateşi kes- miştir. Büyük taarruz niçin gecikiyor? Amsterdam 4 (A.A) — Tanınmış Hollandalı gezeteci Van Blankestein, Almanydhın büyük taarruzu niçin geçiktirdiğini tahlil ederek diyor ki: «Almanlar muazzam ihtiyat kuvvet- Yerine muhtaç bulunuyorlar. Bugün- kü sükündan istifade ederek henüz askerlik hizmetlerini yapmamış olan- Jarın yetişdirilmesile meşguldür. Almanya, İngiltereye yapılan hava bücumlarının muvaffakıyetsizliğinden inkisar hayale uğramıştır. Sonra müt- teliklerin havg tefevvuku gün geçtik- çe daha ziyade ertmuktudır. Bu ise Almanların İngütereye kütle halinde yapacakları hücumun muvaffakıyeti- ni çok zayıflatmaktadır. Oslo grupunu teşkil eden devletler toplanıyorlar Paris 5 — Oslo grupunu teşkil eden şimal memleketierile : Danimarka, Hollânda müarahhasları bu hafta içinde Kopenhagda toplanarak bitaraflık hakkımda görüşeceklerdir. Polonya hükümetinin altınları Paris 5 — Moskovadan bildirildiğine göre Pravda gazetesi bir makale neşrederek Polonya hükümetinin altınlarının Fransız bankası mabzenlerinde muhafazasına şiddetle hücun: etmektedir. Bratislavada karışıklıklar iBelçikanın vapura ihtiyacı fazla Halk, Macar partisi binasın- (Bu maksadla Sinek vapurlar da tahribat yaptı Budapeşte 4 (A.A.) — Bratislavada mühim karışıklıklar vukubulmuştur. Halk Macar partisinin binasına gir- miş ve her şeyi tahrip etmiştir. Ma- tar gazete iğarehanelerinin camları kırılmıştır. Bu karışıklıklar, Ribben- trop ile Ciano arasında yapılan an- laşma mucibince çok küçük bir Çek erazisinin Macaristana verildiği gü- nün yıldönümü münasebetile vuku- bulmuştur. Amerika mebusan meclisinde Moskova sefirinin geri çağrılması istendi Vaşington 4 (A.A.) — Mac Cormack, mebusan meclisinde Amerikanın Mos- kova büyük elçisinin Molotofun nut- ku üzerine geri çağrılmasını istemişti. Reisicümhur Roosevelt bu mesele hakkında gazetecilere yaptığı beyânat- ta «Çirkin bir harekete aynı çirkin bir tarzda mukabele edilmez» demiştir. Wilno mıntakasında sıkı tedbirler Küunas 4 (A.A) — Wilno mınta- kası komiseri halk nezdinde bulunan bütün silâhların teslim edilmesini, radyo âletlerinin kontrol edileceğini, ecnebi memleketlere aid, bayrakların çekilmesi yasak olduğunu ve devletin emniyetine muzir haberlerin işaa edilmemesini bildirmiştir. Bu talima. ta mugayir hareket edenler, şiddetle cezalandınılacaklardır. Macar Başvekili hastalandı Budapeşte 4 (AA) Başvekil Kont Teleki, doğumunun 60 ncı yii- dönümünü kutlamak üzere Budapeş- teden ayrılarak mülhakata gitmişti. Bugün Budapeşteye dönmüş ve re hatsız olduğundan yatmıştır, Akşam neşvolunan resmi rapor Başvekilin bir kaç gün yatması lâzım geldiğini kaydeylemektedir. vE — kiralanacak Brüksel 4 VA, AY Gazetecileri ka bul eden münakalât Nazırı, deniz nakliyatı meselesine temas ederek Belçika ticatet filosunun kifayetsiz- Miği ile ecnebi gemilerinin nakil kabi- Jiyetlerinin birdenbire azalması key- fiyetlerinin Belçikayı yeni gemiler inşa etmek veya bitaraf devletlere aid vapurları kiralamak mecburiyetinde bıraktığını söylemiştir. Bu ikinci hal şekli muvafık görül- mektedir. Çünkü vapur inşası en az bir sene sürecektir. Nazır, bu hususta acele edilmesi Jâzımgeldiğini, çünkü memlekette bulunan gıda maddeleri ibtiyatının azaldığını ve iktisadi va- ziyetin günden güne a ilâve eylemiştir. Fransız komünistlerinin propagandası Paris 4 (A.A.) — Temps gâzetesi, komünistler tarafından halk arasın- da yapılan tahrikâttan bahsetmek- tedir. Bu gazete, komünistlerin risale ve tamim dağıtmakta büyük bir faa- liyet gösterdiklerini yazmakla ve düşmanın lehine olarak bu suretle sulh propagandası yapılmasına karşı müsamaha gösterilmemesi lâzimgel- diğini ilâve eylemektedir, Bir çocuk üst kattan düştü, ağir yaralandı Çakmakçılarda Muradyan hanında 35 numarada oturan Agobun oğlu 10 yaşında Vafken, hanın üst katından aşağıdaki taş- Mia düşmüş, ağır surelle yaralanmıştır. Yaralı çocuk kendini bilmez bir halde Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. — — Bugün Hatayda mebus seçimi yapılacak Antakya 4 (A.A.) — Yarın burada mebus seçimi yapılacaktır. Cümhu- riyet Halk Partisinden bu seçim için, beş yerine 12 nâmzed gösterilmesi bütün Hatayda derin bir Mütmatni- yet husule e Gebze istasyonunda bir kaza oldu Su içmek üzere trenden inen bir çoban tekerlekler âltında parçalandı İzmit 4 (Telefonla) — Bugün Gebze İs- tasyonunda feci bir kaza oldu. Bir çoban #ren altında ezilerek öldü. Hadise hakkın- da şu malümat verilmektedir Bu sabah Gebzeye gelen, makinist Re- şidin idaresindeki 58 numaralı marşandiz ireninde bulunan kayın sürüsünün çoba- nı Diyarbakırlı Zahir, şu içmek üzere tren- den inmiştir. Zahir, suyunu içinciye Ka- dar tren hareket ettiğinden koşarak Y tişmiş ve binmiştir. Fakat bindiği vej bun kendi vağonu olmadığını görünce hı Yeket halinde bulunan trende vağonuna geçmek istemiş ve bu sırada vagonların arasına düşmüştür. Coban tekertekler al- tında parça parça olmuştur. Zahirin düştüğü Gebe istasyonunda bu- Yunanlar tarafından görülmüş ve müddelu- müumiliğe haber verilmiştir. Tahkikata de vam ediliyor. - 5 Zingal şirketinin Hava kurumuna teberrüü Ankara 4 (A.A.) — Haber aldığı- mıza göre, Zingal şirketi Ayancık iş letmesi idare Oheyeti Hava kuru- muna bugüne kadar yaptığı 56 bin liralık yardıma ilâveten bundan son- ra şirketin işleteceği kerestenin beher metre mikâbından da 20 kuruş te- berrüde bulunmayı karar altına al miş ve keyfiyet Hava'kurumuna bi | dirilmiştir. z 'Türk Hava kurumu genel merkezi Zingal şirketi işletme idaresinin milf havacılığımıza karşı gösterdiği bu yardımdan dolayı şirkete murassa Bursanın imâr işi profesör Prosta verildi Bursa 4 (Telefonla) — Şehircilik mütehasası profesör Prost buraya geldi ve Bursanın imân İşile meşgul oldu: Bursanın imâr plânının tanzi- mi ve tatbiki işi imza edilen mukavele edildi, Aksarayda üç dükkân yandı Ateş turşucu dükkânından çıktı, tahkikat yapılıyor Dün gece sabaha karşı saat dörtte Ak- sarayda üç dükkânın yanmaslle neticele- nen bir yangın olmuştur. Ateş, Yusufpaşa caddesinde Muradpaşa camisi Karşısında Fatma isminde bir kadının işlettiği turşu- cu dükkünindan çıkmıştır. Yangın itfaiyeye geç haber verildiği için gelen grup, ancak bu Gi nin son enka- zile karşılaşmış, derhal söndürme işine ge- çilmişse de bu dükkün tamamen, iki tara- terri Ömer ve tersi Memduhun 13- ticarlarında bulunan diğer iki dükkân da kismen yandıktan sonra söndürülebilmiştir. Turşucu dükkânında âteşin neden çık- tığı henüz tesbit edilememiş olup, yangın esnasında, vaktile zabıtayi haberdar etmi- yen ve gelişigüzel havaya Yirmi el silâh atan bir bekçi hakkında da zabitaca tah- kikat yapılmaktadır. 4 İzmir 4 (A.A) — İlkteşrin ayı içinde İzmir Ilmanına 104614 ton hacminde 190 vapur gelmiştir. Bunların )57 si Türk, be- şi Amerikan, dördü İngiliz, yedisi İtalyan ve altısı Yunan bandıralıdır. Diğerleri de muhtelif memleketlere mensuptur. Amerika, açık şehirleri bom- bardıman edenlere tayyare satmiyacak Washington 4 (A.A.) — Amerika Hariciye Nezaretinin sözcüsü gazeteci- lerin bir sualine Verdiği cevapta de- miştir ki: «Sivil halkı bombardıman eden der. letlere tayyare satmamalarını hükü- met tayyare fabrikalarından istemiş- ti. Amerikan hükütnetinin bu siyase- nde hiç bir değişiklik yoktur.» Bayan Semiha Ankara radyosunda vazife alacak Eir kaç sene evvel Belediye tarafından Almanyaya gönderilen Şehir Tiyatrosu artistlerinden bayanı Semiha, Cümhuüriyet bayramında Taksim bahçesindeki gazi- noda verilen baloda bir parça teganni et- milş ve büyük takdirler kazanmıştı. Haber aldığımıza göre bayan Semiha Ankara radyosunda vazife alacaktır. Diğer taraf- tan Belediye de kısmen Konservatuara, kismen de Şehir Tiyatrosuna bağlı ola- rak şimdilik küçük mikyasta bir opera tesis edecektir. Bu operada temsil edile- cek eserlerde bayan Semiha en mühim rolleri alacaktır. Şehir opersinin, şimdi- Uk kolay ve küçük, sonradan da büyük eserler temsil edecektir. tiril sa, İle profesör Prosta tevdi | “ek pik 4 ; Yunan - Italyan itilâfı ütün Yunan gazeteleri, bu itilâfın sulhe yardımını ehemmiyetle tebarüz ettiriyorlar | /B Atina 4 (A.A) — Atina ajansı bik | olduğunu bildiriyor ve diyor ki: diriyor: «Elen milleti, iki memleket arasın Gazeteler İtalya ile Yunanistan | da karşılıklı itimad havası yâratan arasında teati edilen mektuplar hak- | bu işten dolayı derin sevinç duymak- kında uzun uzadıya tefsiratta bulu- | tadır ve İtalya ile Yunanistan bu su nuyorlar. retle müsmir teşriki mesailerine de- Athinika Nea gazetesi, Yunan mil. | vam edebileceklerdir.» letinin büyük İlalyan milleti ile sâ- Vradini gazetesi, iki memleket mü- mimi bir surette teşriki mesai“ eyle- | nusebanındaki samimiyetin, menba- meği daima pek ziyade ve samimi su- | ımı müşterek mödeniyetlerinde bulan rette arzu eylemiş olduğunu ve buna | ve kuvvetini barış dahilindeki men. binâen şimdi iki memleket arasında. | faatlerinin benzerliğinden alan kar- ki münasebetlerin Duçe ile Metak: | şılıklı anlayış esâsına dayandığını sasın müşterek gayretleri sayesinde | bildiriyor. tarsisini görmekle büyük bir memnu- Estia gazetesi diyor ki; niyet hissetniekte bulunduğunu ya- #Bütün Yunan efkârı umumiyesi zıyor ve diyor ki: iki memleket arasında yaralıları sa *Bu vaziyet doğu Akdenizinde ve | mimi hâvadan dolayı B, Metaksasın Balkanlarda barışın idame ve tahki- | meklubundaki sevince iştirak etmek- minde alâkadar olan bütün memle- | tedir» ketleri memnun etmelidir.» Tipos gazetesi de Şu satırları yaz- Asirmatoş gazetesi, Yunan milleti. | yor: «İki memleket hükümeti tarafın. dan yüpılan bu kati hareket bütün İtalyanların ve bütün Yunanlıların arzu ve iradelerinin sözle değil fiili- yatla tatbiki demektir. Bu icraat yâl- hız iki memleket arasında değil, dâ» ha umumi olarak Avrupanın bu böl gesinde barışı târsine kuvvetle hadim olmaktadır.» Diğer gâzeteler de buna benzer tee siratta bulunuyorlar. nin bu yeni dostluk tezahürünü se vinçle karşıladığını — kaydediyor ve diyor ki; «Bü tezahürün samimi barış arzu- sundan mülhem olduğu muhakkak- tire Etnos gazetesi, Duçenin barış l€- hindeki uzun gayretlerini kaydede- rek Arnayutluk hududundaki askeri kuvvetlerin karşılıklı olarak uzaklaş- tınlmasının bunun müsbet bir delili Sovyetler, Finlândiyanın tekliflerine cevap vermedi Helsinki tahliye ediliyor. Sovyet donanma kumandanı: “Baltık kızıl filosu hazırdır. Nereden gelirse gelsin harbe atılacağız,, diyor Moskova 4 (AA.) — Finlandiya | yapılan konuşmalar hakkında bir şey murahhasları bu akşam saat 18 de | bilinmiyorsa da, bu konuşmalarda Kremline gitmişlerdir. Stalinin de hazır bulunması, neticeye Molotofun Finlandiya mukabil tek- ! doğru yaklaşıldığını gösterir. Hflerine Rusyanın cevabını tevdi ede. | Bugünkü temaslardan sonra Finlan« ceği zannedilmektedir. diya heyeti Helsinkiye bir rapor gön- Moskova 4 (A.A.) — Finlandiya Ve | dermiştir. Finlandiya hükümeti bu Sovyet murahhasları arasındaki MÜ- | yapor üzerine heyete talimat göndere- zakereler bir saat sürmüştür. Bu mü- por > | | i . cektir. Gk Binlyr de hatır Bulunmuş. İ — Yeni mülâkatın yarın akşam vukuu 7 i | muhtemeldir. Moskova 4 (A.A.) — Bugün Finlan- diyalılarla Sovyetler rüesası arasında (Devamı 4 üncü sahifede) City of Flint Amerikalı- lara nasıl teslim edildi? Norveç hükümetinin cesareti medeniyesi Amerikada büyük bir takdirle karşılandı Vaşington 4 — Norveç hükümeti- nin, Almanlar tarafından zaptedilmiş olan City of Flint vapurunu Ameri- kan mürettebatına iade etmesi, bütün Amerikada büyük bir memnuniyet ve takdir uyandırmıştır, Amerika ma- hafili, Norveç hükümetinin bu cesa- reti medeniyesini takdir etmekte ve beynelmilel bahriye kanunları hü- kümleri dairesinde hareket ettiğini tebarüz ettirmektedir. . Norveğteki Amerika gelirinden Hariciye Nezaeti- ne gelen bir telgrafta bildirildiğine göre, Cty of Flint vapuruna Ameri- kan bayrağı çekilmiş, gemi Amerikan mürettebatına teslimi edilmiş, vapuru zaptetmiş olan Alman tayfalar da ne- zaret altına alınmıştır. Pergen limanından . buraya gelen mütemmim tafsilâta göre City of Flint vapuru, Sovyetlerin Murmansk limanından hareket ederek Norveç li- marma geldiği zaman Alman kapfa- nı, vapurun içinde bulunan Amerikan tayfalarından birinin hasta olduğunu (Devamı 4 üncü sahifede) | Romanyada Rus ekalliyetine | Macaristan ve Yugoslavya- verilen müsaadat da yaşıyan Almanlar Bükreş 4 (A.A) — Rador sjansı | (Budapeşte 4 (A-A.) — Reuter ajan bildiriyor: si muhabirinin öğrendiğine göre nazi ajanları Macar ve Yugoslav köylerin- de yaşıyan Almanlara kendilerinin Almanyaya sevkedileceklerine dair dolaşan haberlerin asılsız olduğuna dair teminat vermekledirler, Ajanlar, haberlerin bir anlaşma mazlık yüzünden çıktığını ve bu mine takalardaki Almanların Almanyaya dönmelerinin katiyen mevzuubahiş olmadığını ilâve eylemektedirler, am v © Dahiliye Nazırı Ottesco, Rus ekal. | iyetinin cemaat. halinde teşkilâllan- masına ve kültürel, ekonomik ve 808- yal hayatım kendine göre inkişaf et- tirerek diğer ekalliyetlerin haiz ol- duğu hukuktan istifade etmesine mü- saade etmiştir. Rus ekalliyeti milli rönesans cep- hesi çerçevesi dahilinde harekete de- wam edecektir, 0 Mağa ış ka