6 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

B. Benes “Çekoslo- vakya tekrar dirile- cektir,, diyor aa AKŞAM Gene 22. No, 7560 — Fiati hör yerde 5 kuruş PAZARTESİ 6 Teşrinisani 1939 Finlândiya parlâmentosu içtimaa davet ediliyor Vaziyet çok gergin olmakla beraber henüz ümidsiz değil Sovyetlerin Finlândiya hududunda 800 bin asker topla- dıkları, Finlândiyanın da tedbirler aldığı bildiriliyor Helsinki 5 (A. A) — Pinlândiya ciye Nezareti tarafından ayağıda- ki resmi tebliğ neşredilmiştir: Moskova müzakereleri dostane bir Wa içinde ilerlemektedir. Son tali. Matı vermek üzere murahhaslarımız« mufassal rapor bekliyoruz, Helsinki 5 — Moskovadaki Finlan« diya delegelerinin dün akşamki gö- sonra gönderdikleri rapor tedkik ediliyor. Parlâmento toplana- Cak ve ondan sonra Finlandiya dele- Btlerine talimat verilecektir, Bâşvekil B. Cajander'in radyoda Skandinay milletlerine hitaben İsveç lisanile söylediği nutuk o memlekette büyük tesir yapmıştır. B. Cajander Finlandiyanın sulh ve anlaşma arzu- sunda bulunduğunu, fakat istiklâl ve tamamiyetinden fedakârlık yapamı- yacağını söylemiş: «İcab ederse men- İaatlerimizi müdafaa için sonuna ka- dar harb edeceğiz.» demiştir. Buradaki kanaat şudur; Sovyetler mingradın müdafaasmdâan balhise- diyorlar, Bir defa bu şehir hiç kimse tarafından tehdid edilmemektedir. Saniyen bunun için bir parça feda- Göring'in Roma seyahati henüz tahakkuk etmedi Helsinkide parlâmento binası | kârlık yapılsa bile bu, Finlandiyanın | İ şimal dövletlerile münasebatını vaziyetini bozmamalıdır yanın terkini iste arazide Finlan- diyarın istihkâm hattı vardır. Küçük bir Maginet hattı olan bu-isiiiikâm- Jar terkedilmez. Sonra körfezin orta- sında bulunan adalarla Leningradın alâkası yoktur, ve İtalyanın Tunus konsolosu Tunustaki ölüler âbidesine çelenk koydu Paris 5 — Ocuvre gâzetesi, Görin- Gin Romaya yapacağı seyahat hak- kında diyor ki: «Geçen hafta Berline Biden Almanyanın Roma sefiri Ma- Kenzen'in verdiği rapor memnuniyet Uyandırmamıştır. Anlaşıldığına göre ya ile olan paktı unut- er, Almanyanın İtal- Yaya danışmadan Polonyanın istilâsı &ibi mühim hareketlere teşebbüs et- Mmesinden dolayı ihtiyatkâr vaziyet al- Mıştır ve bu vaziyette devam ede- cektir. Diğer taraftan Almanyanın, İsviç Yenin bitaraflığını ihlâl etmeği düşün: Güğü, fakat B. Mussolininin teşebbü- | Sü üzerine bundan vazgtçtiği haber | veriliyor. Göringin Romaya gideceği geçen- dö tekzip edilmişt Şimdi yeniden bundan bahsediliyor. Ne karar veril diği beli de halde muhak- Kak olan Almanyanın Roma sefiri, İtalyaya hakiki menfa- âtlerinin ne tarafta olduğundan bah- #edecektir. Göring Romaya giderse © da bunü tekrar edecektir Haber tekzib ediliyor Amsterdam 5 (A. A.) Berlin'in ealâbiyettar mahafili Von Ribbentro. Esbiklümtle: şe merminin Kime şikâyet edelim ? Tramvay arabi ei arabaları içinde «an iğ İri ayakta durabilir. ALÂ Güre çarpıyor. F ri istifi letiye*Ui Belediyeye şikâyet cdi Batan vi mwlanna riayet yolcu dik. Be- etmediği icin pun Moskovaya ve Mareşal Göringin de Romaya gideceği heberlerini- tek- zip eylemektedir. solosu dün sabah Eski muharipler Ölüler âbidesine giderek bir - çelenk koymuştur. Bundan sonra Fransız umumi valisini temsil eden yüzbaşı Castand da bir büket koymuştur. Müteakiben, konsolosla Eski mu- haripler Fransız hatırası Âbidesinin önüne gelmiş ve ondan sonra İngiliz | mezarlığını ve kasabadaki müslüman âbidesini ziyaret etmişlerdir, Dünya, 1939 Avrupa harbu Nane md wyet Rus- | Fransız - İtalyan münasebatı Tunus 5 (A.4.) — İtalya başkon. | cemiyetlerinin mümessillerile birlik. | Vaziyet çok gergin olmakla bera- ber henüz ümidsiz değildir, Sovyetlerin İsveç elçisi Staline itidal tavsiye etmiş Londra 5 (A.A.) — Sunday Dispach gazeleşine göre, B. Stalin tarafından Moskovaya çağrılmış olan Soövyetle- (Devamı 7 nci sahifede) , Ingiltere - Japonya İngiliz Başvekilinin bir Japon gazetesine beyanati Tokyo 5 ingiliz oRaşvekili B. Chamberlâin, Tokyoda çikan < Asahi in başmuharririni kabul ede- yanatta bulunmuştur: «Japonya, İngilterenin- meşru me- nafiini takdir ederse İngiliz milleti Japonyaya karşı hattı hareketini de- öişlirmeğe hazırdır. İngilizler dalma maâkulâtı kabul etmeğe hazırdırlar ve inadcı değildirler.» Mareşal Fevzi Çakmak bu sabah geldi Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Alman sefirleri vazifelerine dönüyorlar Berlin $ — İstişare Için Berline davet edil« miş olan Almanyanın Roma sefiri Von ma» Kenzen Romaya Almanyanın Moskova se- firi Von Şulenberg de Moskovaya müte- veccihen hareket etmişler: Hitler, garp devletlerine teslim olmaktansa Stalinin bütün şartlarını kabul edecekmiş Telefon: Başmuhârrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497 Son dakıka Norveç, Almanyanın ikinci notasını reddetti Alman Hariciye Nezareti, Norveç hükümetinin verdiği İzahatı kâfi görmüyor Bren 6 — Bazler Nahrihten gazetesinin Berlindeki muhabirinin işaratna göre Alman Hariciye Nezareti City of Flint vapuru meselesinden dolayı, gön- derdiği protesto notasına Norveç hükümetinin verdiği Izahatı kâfi görmemiş ve ikinci bir protestoda daha bulunmuştur. Ösle 6 — Norveç hükümeti, Almanyanın ikinci protesto notasını dün reddetmiştir. z Norveç hükümeti, bu red cevabında City of Flint vapurunu Amerikalıla” ra iade etmek ile beynelmilel kanunlara riayet ettiğini ve tevkif edilen Alman mürettebatının serbes bırakılmasına ve vapurun Almanyaya iadesine mahal bus lunmadığını tekrar etmiştir, Finlândiya, Sovyetlere hangi yerleri veriyor? Harp olursa Finlândiya Başkumandanı Manerheim diktatör ilân edilecek Paris . — İskandinav memleketleri Sovyet - Finlândiya müzakerelerinin neticeleri hakkında nikbinlik hüküm sürmektedir. Sovyet Teklifleri elyevm Finlândiya hükümeti tarafından tedkik edilmektedir. Finlândiya Sovyet Rus- ya lehine şu üç arazi fedakârlığında bulunduğu tahakkuk ediyor; 1 — Finlândiya körfezindeki adalar Sovyetlere verilecek, 2 — Şimal buz denizinde balıkçılar mıntakası denilen mıntaka Sovyet Rusyaya terkedile- cek, 3 — Kareli cihetinde hudvd tashih edilecektir. Fakat Finlândiya hükümeti, Finlândiya körfezinde Hangoe körfezini ve mıntakasını Sovyetlere vermeği sureli katiyede reddetmektedir, En nihayet, bir sureti tesviye bulunacağı ümid ediliyor, Roma 6 — Bazler Nasyonal Çaytung gazetesinin Helsinskiden vuku bu- lan istihbaratına göre Finlândiya cümhurrefsi, harp vukuu takdirinde Finlân- diya başkumadanı general Manerheimin diktatör ilân edilmesi hakkında bir kararname imzalamıştır. ziyade şiddetlendirecek Paris 6 — İngiltre, Almanyaya karşı ablukayı daha ziyade şiddetlendir- mek niyetindedir. Zira Almanya, bazı bitaraf memleketlerin limanları vasıtasi. ie transit olarak bazı ihrücat yüparak döviz tedarik etmektedir. İn- giltere, bu imkânları tamamile kaldırmak ve yahud asgari hadde indirmek için ablukayı şiğdetlendirmek tasavvurundadır. B. Benes Çekoslovakya “tekrar dirilecek,, diyor Harbin bir seneden fazla süreceğini tahmin etmiyor Benes'in, bir muharririne vuku bulan beyanatını neşrediyor. B. Benes de- miştir ki: «— Çekoslovakyanın tekrar istik- lâlini kazanacağından eminim. 8 mik yonluk bir milletin istiklâli imha edi- Jemez. Harbin bir seneden fazla süre- ceğini tahmin etmiyorum. İngiltrede bir Çekoslovak hükümeti teşkil edi. lecektir. Bu hükümet Çekoslovakyar nın canlandırılması hakkındâki çâ- lışmaya yardım edecektir. İ Çekoslovakya için yaşanacak bir | hudut lâzımdır. Çekoslovakyadaki 3 milyon Almanı güya esaretten kur- tarmak lüzumundan bahsedilmişti. İ Neticede 8 milyon Çekoslovak esaret altına girdi. Ötedenberi Orta Avrupa kanların tensi Londra 5 — Sunday Times gazete. eski Çeköslovak Cümhurreisi B. ve Bal çin çalışıyordum. rüldüğü zaman Orta Avrupa hakkın- İ da yaptığım teklifler önünde duru-