17 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ve 17 Teşrinisani 1959 Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Almanların kurnazlıkları Geceleyin siperleri tahliye ederek sabahleyin erken işgal ediyorlarmış Paris 16 (A.A) — Cephede Alman- ların bam kurmazbıkları tebeyyün et- Miştir. Almanlar ileri mevzilerde ge- Geleyin kıtaat “bırakmıyorlar.” Hava kararında bu kıtaatı kamyonlarin geriye çekiyor ve sabahleyin -erken- Gen hava daha ağarmadan” tekrar petiriyorlar. Bu suretle askerlerin daha iyi istirahatini temin etmiş olu- yorlar. Bu kurnazlık meydana çıktı. andan, tekerrür ederse Fransızlar geceleyin Alman mevzilerini ele ge- gireceklerdir. Diğer bir kurnazlık daha: Alman- Jar herhangi bir taarruz hareketinde bulunmadan evvel bir nevi kuklalar Meri sevkediyorlar. Ve bunlara sra mrâ da eteş ettirerek ziyalar verdiriyor. | Jar. Fransızlar bu ziyalara karşı ateş açınca Fransız bataryalarmın nere- lerde olduğunu anlıyorlar ve asıl kuvvetlerini ona göre kullanıyorlar, Fransız tebliği Paris 16 (A A.) — 16 teşrinisani sabah tebliği: Dün gece kaydedilecek bir şey olmamıştır. Pariş 16 (A.A.) — 16 teşrinisani tarihli Fransız akşam tebliği: Keşif kolları mevzii faaliyetlerde bulun- muşlardır, Brüksel 16 (A.A) — İki Alman tayyaresi, bu sabah Belçika erarisi üzerinde uçarak Lisj mıntakasıma girmiştir. Bu arr avci tayyareleri tarafından tarde- © Alman tebliği Berlin 16 (A.A) — nit teb- ME): Dün cephede mühim bir hâdise olmamıştır. Bir Alman vapuru yakalandı Londra 16 (A.A.) — Deamder ol- Guğu zannedilen 900 ton hacmindeki bir Alman vapuru, bir İngiliz kruva- görü tarafından yakalanarak İngik terenin garbindeki limanlardan biri» ne sevkedilmiştir. Vapur tevkif edildiği zaman Rus bayrağını taşımakta idi, Leanderin harbin baslangıcında Vigoya iltica etmiş olduğu ve müret- tebatının Almanyaya dönmek teşeb- büsüne kıyam etmiş oldukları zânne- dilmektedir. Bir Alman tayyaresi denize düşürüldü Lille 16 (A.A) — Grant d'Echo de Nord yazıyor: 11 'Teşrinisanide Dün- kergue üzerinde uçan bir Alman tay- yaresi hava topları tarafından enem- miyetli bir surette hasara uğratılarak denize düşürülmüştür. Baş pilot boğulmuş, diğer üç tay- yareci bir Hollanda Kargosu tarafıı- dan kurtarılmıştır. Bir İngiliz vapuru bir tahtel- bahirin takibinden kurtuldu Panama 16 (A.A) — İngüterenin Yeni Zelanda, için yola çıkan Matarsa vapuru 50 dakika kovalandıklan s0D- Ta bir Alman denizaltısından kurtul. mağa muvaffak olmuştur. Mürettebat ve yolcuların dikkate değer bir soğuk kenlılık gösterdikleri bildirilmektedir. Hollanda ve Belçika hudu- dundaki Alman kuvvetleri harekete hazırmış Paris 16 (A A.) — Havas ajansi- nın askeri vaziyet hakkındaki yarı resmi tebliği: Almanların Belçika ve Hollanda hududu boyunca aldıkları askeri ted- birler ehemmiyetini Kaybetmemiş- tir. Kuvvetler dalma harekete geç- meğe müheyya bulunmaktadır ve şeflerin sadece emir bekledikleri an- aşılıyor. Fakat mevsim münasebeti- Je zaman bitarafların lehine geçmek- tedir. Keza Fransız cephesinde de, z8- man ilerledikçe . Almanların Magi- not hattına karşı faaliyette bulun- maları imkânı da-zorlaşmaktadır. Dün de evvelki günler gibi Alman tayyareleri Fransanın şimal ve doğu şimal bölgeleri üzerinde istikşâf uçuş- Jârı yapmışlardır. Tayyarelerden bir çoğu Belçiks üzerinden gelmektedir, Balkanlara yabancı müdahalesi Almanya ile Rusya buna müsaade etmemek hususun- da mutabıkmışlar Sofya 16 (A.A.) — Zora yazetesi- nin Berlin muhabiri, baz: Balkan memleketleri tarafından büyük dev- letlerle bir anlaşma akdedildiğinden beri, Balkanların resmi Alman mah- fillerinin daha ziyade dikkatini çek- mekte olduğunu yazıyor ve diyor ki: Üç taraflı Ankara paktının, Bal kan memleketlerinin Türkiyeye ve garp devletlerine karşı İtimadsızlık. larına sebep olduğu Berinde bilhas- sa kayıt ve işaret edilmektedir. Al manya ve Rusya yabancı devletlerin Balkanlarda müdahalesine müsaade etmemek için yüzde yüz mutabıktır- Jar. Sovyet ihtilâlinin yıldönü- münü tebrik Ankara 16 (A.A.) — Sovyet teşrini. evvel ihtilâli münasebetile Reisirüm- hur İsmet İnönü ile Yüksek Sovyet Meclisi divam relsi Kalinin arasında ve keza Başvekil doktor Refik Saydam ve Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu ile Sovyet komiseler heyeti reisi ve Hariciye komiseri Molotov arasında telgraflar teati olunmuştur. Mekteplerde numara sistemi değişmiyor Ankara 18 (A.A.) — Maarif Vekil Miğinden: Bazı İstanbul gazetelerinde orta öğretim müesseselerinde bugün tatbik edilmekte olan numara siste- minin değislirilmesine ve on esasının bese kaibedilmesine karar verildiği yazıimaktadır. Bu haber asılsızdır, Fransada komünist beyannameleri Alman tayyareleri tarafın- dan atıldığı tahakkuk etti Paris 16 — Paris civarında bâzı ko- münist beyannameleri bulunmuştu. Bunların Paris yakınına kadar gelen Almân tayyareleri tarafından âtıldığı tahakkuk etmiştir. Gazeteler bu mü- nasebetle Almanyaya siddetli hücum ediyorlar. Figaro, daha düne kadar nist propagandası yapmasını cinayet addetmektedir. İlk Suriye Cümhur reisinin cenaze merasimi Şam 16 (A.A.) — İlk Suriye Cüm- hurreisi geçenlerâ?. Cenovüda vefat eden Ali Abidin cena- gesi, büyük merasimle Kaldırılmış- tar, Cenaze alayında general Wey- Fransanın Moskova sefiri İstanbula geldi Fransanın Moskova sefiri B. Nagglar dün sabahki Semplon ekspresile Bel- gelmiştir. Sefir geçende mezunen * Parise gitmişti, Avdette, evveice sefir sıfatile bulun- duğu Belgrada uğramıştır. Sefir, İs- tanbuldan Odesa yoliyle Moskovaya gidecektir. Türk - Fransız Ingiliz muahedesi Sefirler musaddak nüshalari Hariciye Vekiline verdiler Arikarr 16 (A.A) — Türk - Fran. sz - İngiliz karşılıklı yardım muahe- desinin tasdiknameleri Hariciye arşi- vine konulmak üzere bugün saat 11 de Fransa ve İngiltere büyük elçileri ta- ralından Hariciye Vekili Şükrü Sa- Taçoğluna tevdi edilmiştir. Valimiz Bilkreşte Romanya Hariciye Nazırı B. Lâtfi Kırdarı'kabul etti Bükreş 16 (A.A) — Romanya Pro- paganda Nazırının daveti üzerine Bükreşe gelen İstanbul Valisi Lütfi Kırdar, Propaganda Nazırını ziyaret etmiş ve sonra şehireliik inşaatını gezmiştir. Öğle yemeğini Bükreş Belediye reisi general Dimbzovski ile yiyen Kırdar, akşamleyin Türkiye büyük elçisi Tannörerin ziyafetinde hazır bulun- İ muştur. Bu Ziyafeti bir kabul resmi İ takib etmiştir. Romanya Hariciye Nazırı Gafenko, dün sabah İstanbul Valisini kabul et- miştir. Vali salı günü gelecek Bayramın birinci günü Romanyaya giden Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdarın önümüzdeki pazartesi günü Bükreşten hareket ederek salı günü şehrimize avdet edeceği haber alınmıştır. B. Lütfi Kırdar, Roman yadaki ikametinden istifade ederek Bükreş belediyesinin teşkilâtım ted. kik etmektedir. Türk - Bulgar hududunda İki Bulgar zabiti r zabiti Cümburiyet bayramını tebrik etti Bütün Sofya gazeteleri, Türk hu- dudunda iki Bulgar zabitinin, Bulgar ordusu namına cümhuriyet bayramı- ni Türk ordusuna tebrik etmek “icin Edirneye gittiğini ve Türk meslektaş- ları tarafından parlak bir surette kar- şılandığını, Edirne orduevinde şerefle- rine ziyafet verildiğini, orduevinin Türk - Bulgar bayraklarile donatüdi- ğını ve Edirne civarında iki misefit Bulgar zabitinin bir Türk bölüğü ta- rafından karşılandığını ve muzikanın 'Türk, Bulgar milli marşlarını çaldığı- nı hararetle yazıyorlar. İki İsveç vapuru kazaya uğradı Biri karaya oturdu, birinde yangın çıktı Stokholm 16 (A.A.) — Sumatra adındaki İsveç vapurunun Calcuta önünde karaya oturduğu haber verii- mektedir. Tamara adındaki diğer biz İsveç vapuru da Yokohamada bir yan- gın neticesinde tamamile harap olmuş- tur. Diğer taraftan Drottningholm i$- mindeki İsveç transatlantiği Nevyotk- tan Gotenbourg'a avdet ederken İn- giliz gemileri taratından taharri edil- miş ve Orkneys adalarında kâin Kirk- wall'a götürülmüştür. Polonya reisicümhurunun refikası Litvanyada Kaünas 16 (A A.) — Polonya relsi- cümhurunun refikası, Paristen bura- ya gelmiştir. Bir müddet Litvanyada» ki akrabaları yanında kalacaktır, İngilterede üçüncü bir beyaz kitap neşredildi Londra 16 (A.A.) — Üçüncü bir be- yaz kitap neşredilmiştir. Bu Kitap, İn- gilterenin sabık Berlin sefirinin rapo- Tü file birlikte evvelce neşredilmiş olan vesalki ihliva etmektedir. Almanyada tevkifler Kraliyet taraftarı bütün ordu mensupları tevkif edildiler Londra 16 — Sabık Kayser birçok | (haftalardanberi oğullarından ve to- Tunlarından endişe içinde haber bek lemektedir. Sabık veliaht Potsdam- daki ikametgâhında, mahpustur, Kay- serin; hukuku saltanatını devr ve ferağ ettiği oğlu ise sıkı bir nezaret altırma, bulunduruluyor. Daily Sketch gazete- sina göre Gestapo kraliyet taraftarı bütün çrdu mensuplarını ve prens L10- uis Ferdinandi tevkif etmiştir, Prens Yerdinand, Kalonyada mahpustur. Başkumadan general Brauşiçten de şüphe edildiği ve Münih sulkasdından» beri general von Keitel tarafından is- : tihlâf eğildiği söyleniyor. General von Oak da mevkiini kaybetmiştir. Kimler, kraliyet tarafları muazzam bir suikasd hareketinin izleri üzerin- de bulunduğunu ve bunu boğacağın: teyid ediyor. Prens Max de Bade ken- di evinde. mareşal von Blomberg de Bâvyerâda meykuftur. Mevkuflar ara- sında hükümet memurları ve zabitler” de yardır. Belçika, Alman tehlikesine şimdilik bertaraf edilmiş nazarile bakıyor Paris 17 — Brükselden bildirildiğine göre son günlerde hüküm süren gerginlikte bir gevşeme besıl olmuştur. Alman istilâsı tehlikesine şimdilik bertaraf edilmiş nazarile bakılmaktadır. Maamafih Belçika hükümeti vaziye- ti dikkat ve tayakkuz ile takip ediyor. Hariciye Nazırı Spaakin Hariciye enciir meninde yaptığı beyanatte hükümetin VE ve ahnan kararların ve- hametini Kg leman; Almanya yeni bir sulh ta- arruzuna hazırlanıyormuş Hitlerin Hollânda kralına birer mesaj Paris 16 —. Almanyanın, Belçika ve Hollanda hükümdarlarının sulh teşebbüsüne verdiği cevap Fransiz gür zetelerinin beklediği gibi (çıkmıştır. Petit Parisien bu münasebetle diyor ki: z Almanya, yapılan teklifi reddet- mekle beraber muhasemali durdur- mak için en küçük bir ihtimali bile elden “kaçırmak - istemiyor. “Hitler, Almanyanın dahili vaziyetinden en- dişe ettiğinden 6 birinciteşrin nutku ile yaptığı sulh tararuzunu tekrarlı- yacak gibi görünüyor. Almanyanın kraliçesile Belçika göndermesi muhtemel İ geçenlerde gelen ecnebilerin müş&- hedesine göre muarz kuvvetler A'- manyada çalışmağa başlamıştır. Sulh zamanında Hitler partisi ordudan ev: vel geliyordu, Harptenberi vaziyet tersine dönmüştür. Alman milleti de hoşnudsuzluğunu ogizlememekte- dir. Ocuvre gazetesi diyor ki: «Hitler ileri sürülen şartlardan dolayı müte- essir görünüyor, kendisinden teslimi- yet istenildiğinden bahsediyor. Bita- raflar Alman cevabında Hiterin mü- (Devami 7 nci sahifede) Münih suikastı Strasser'in alâkası söyleniyor Bern 16 (A. A.) — Zürihte ikamet etmekte iken Almanyaya dönmüş olan B. Othon Strasser'in Münih suikasdin- de medhaldar olduğu söylenmektedir. olduğu Harp kaçağı muayenesi Londra 16 (A.A.) — İktisadi harp nezareti, kaçakçılık kontrolü servisi- nin 4 ikinciteşrin ile 11 ikinciteşrin arasında 100 gemiyi ve ayrıca muaye- neleri geçen hafta tehir edilmiş olan 86! gimiyi muayene etmiş olduğunu bil- dirmektedir. Muayene edilen gemilerden ikisinin hamulesi tamamile müsadere edilmiş, 88 geminin bütün yükile yoluna devam etmesine müsaade olunmuştur, 43 ge- minin hamulesi kısmen müsadere edil. miştir. İngilterede tren kazası Londra 16 (AA.) — Liverpooldan gelmekte olan bir tren, Southport İs- tasyonunda bir marşandiz vagonuna çarpinıştır. Dokuz yaralı vardır. Bun- lardan dördünün hastahaneye Kaldı- rılmalarına. mecburiyet hası) olmuş- tur, Sovyet kıtaatı Vilnoda Kaunas 16 (A.A.) Lituanya ajansı bildiriyor: 10 teşrinlevvel ta rihli anlaşmada musarrah olduğu üzere Sovyet kıtaztı, dün sabah, Vilno banliyösünde Banery'ide kar- gılanmışlardır. Sovyet ve Lituanya sivil ve askeri şahsiyetleri istikbal merasiminde hazır bulunmuşlardır. Bir Lituanya bataryası yirmi bir pa- re top atmıştır. Bunu müteakip, Sovyet kıtaatı, şeref tribünü önünde bir geçid resmi yapmışlardır. Ambargonun kaldırılması Amerikaya tayyare siparişleri henüz muallâkta Los Angeles 16 (A.A. — Conubi Kalifor- niya tayyare fabrikalarının bildirdiğine gö- re, yeni Bitaraflık kanunundaki «peşin pu- ra ve nakliyate tabirinin bükümetçe tavci- bine intizaren Fransa ve İngiltere tara- fından yapılan tayyare siparişleri Mus. lâkta kalmaktadır. İnmiterenir 24 miyon dolara 800 tayyare siparişi için North Ame- rican kumpanyası ile olan müzakereleri de yapılamamaktadır. Amerikanın beş büyük tayyare fabrika- sının mümessilleri bg mese hakkında hükümetle temasta bulunmak Üzere Va- şizgtona gelmişlerdir. | Yugoslav. elçisi geldi Bir müdettenberi memleketinde buluzan Yuğolavyanın Ankara büyük elçisi bay Sumenkoviç ve reflkatı, bu sabah 830 da gelen Semplon ekspresi ile şehrimize mu- vasalat, etmişlerdir. Befir, istasyonda sefi- rethane erkânı tarafından karşılanmıştır. Harici kücük haberler AA * Şanghay — Şankhaydaki misyonerter mahafilinde bir milyon kadar Çinlinin Pr tolik olacakları söylenmektedir. Çindeki çekmiş olduğu ıztırapların mevlâdüdür. # Lueeme — (Renter): Ansizın Alman yayı terketmiş olan Almanyanın büyük çe- lik endüstriyeli Frite Thyssen ve ailesi şir- di Locarno'da ikamet etmektedir. Thyssen, Almanyadan niçim kaçtığı hakkında beya. natta bulunmaktan İstinküf etmiştir. 4 Nevyork — Amerika tayyare kumpan- İyalarının 140 künunuevvelindeki imalâtiarı 25,000 e baliğ olacaktır. Bunlar en az bin beygir kuvvetinde olacaktır. Şimdiki ima- dât işe 16 bin ta; dir. Londra — İngiliz Mümtemleke Nazır. B. Eden'e, cepheye gelerek Pransız şefierlis müzakerede bulunduğu gün, hattı müda- faa edenlere mahsus olan Maginot madile yası verilmiştir. A Paris 16 (AA) Silâh altın ahmsa mebuslar encümenlerin alelide ve far. kalâde içtimaları ile meclisin umumi tep lantasında hazır bulunacaklardır. 4 Belgrad — Bergemanın riyasetinderi Alman maji heyeti, harpten evvelki Bo Hersek Alman istikrazları hakkında zakerelerde bulunmak üzere bugün grada gelmiştir.