17 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

İhracat hakkındaki yeni kararlar İzmir piyasasında Iyi tesir yaptı Başta zeytinyağı olmak üzere birçok madde- lerin iyi fiatlerle satılacağı ümid ediliyor İzmir (Akşam) — Bası mahşulle- rimizin, bilhassa gıda maddelerinin ihracı yasak listeden çıkanlarak ih- | racıma raüsâade edileceği hakkındaki haber, İzmir piyasasında ve Ege böl- gesinde çok şayanı memnuniyet bir tesir hüsule getirmiştir. Bu sebeble | İzmir piyasasında şimdiden bu mâl Suller üzerinde hararetli satışlara başlanmış ve ayni zamanda flatlerde yükseliş görülmüştür. Eçe bölgesinin bu seneki seytinyağı rekoltesi 40 bin tondur. Bunun her yıl 15 bin tonu dahili istihlâke kâfi gölmekte ve 25 bin tonu İhraç edik mekteydi. Zeytinyağı, ihracı yasak mahsuller arasına sokulunca senelik Mtiyactan fazla olan miktarın ne yapıncağı düşüncesi başgöstermiş, hattâ fiatlerde mühim bir tenezzül husule gelmiş, 5 asidli zeytinyağları 24 - 25 kuruşa düşmüştü. İzmirde seytinyağı tcaretile meşgul olan tüo- | carlar, zeytinyağı İhrâcatı yapılamı- yacağına göre bü sene fazlaca olan zeytinyağı rekoltesini koyacak kap- ları ne suretle tedarik edeceklerini bile düşünmeğe başlamışlardı. Bu iti- barla zeytinyağı ve diğer mahsulleri- mizin İhtiyaçtan fazlasının İhraçı | çok yerinde olmuş, piyasada fevkalâ. | de iyi tesir bırakmıştır. Mahsulleri. | mizden pek çoğunu dış piyasalara iyi | fiatlerle satmak mümkün olacaktır. Çin - Japon harbi şiddetleni- yor mu? Sanzhay 16 (AA) — D. N.E. ajansı bil- | Cenubi Çindeki Japon orduları | Marin kesmektir. Jnpon- uretie Çan - Kay - Şek hükümetine | zirli bir darbe vurmak ümldindedir. Bu beyanat heyocü uyandırmıştır. Zi- y İle Çungink arısında, Hindi min; we Japonlar perşembe günü öğ- harp etmeksizin, Pakhei şehrini ve limanını zaptetmişlerdir. Yüz bin kigi tahirin edilen Çin kıtaları sahilden çekli- mektedir. Prahsız imtiyazlı mintakası, Çin- 4 mültecilerin malhuz bir bilcumuna kap- | © müdafaa makzadile tahk'ın edilmekte- dâir. Hindistanda gönüllü “kava müfrezeleri Kalküta 16 (A.A) — Hind hükü- n sahillerin muhafazası için Ka- chi, Bombay, Madras, Kalküta ve Delbide gönüllü hava müfrezeleri ihdas edilmiş olduğunu bildirmektedir. Doyçland batırılmadı Zondra 16 (A.A.) — Press Ausocim- tion Alman cep kruvazörü Doyçlan- İngiliz donanması tarafından dair olan rivayetlerin Fransız - İspanyol ticaret iti- lâfı yakında imzalanacak Paris 16 (A.A) — Fransa ile İspan- ya arasında yeni bir ticaret itilâfı ak- di maksadile yapılmakta olan müzake- relerin hemen hemen ikmal edilmiş olduğu ve İtllâMmamenin pek yakında imza edileceği temin olunmaktadır. Veziristanda bir çarpışma New Delhi 16 (A.A.) — Revter ajan- sının bildirdiğine göre, Veziristanda Razmakn civarmda Gurka kabilesi tarafından yapılan şiddetli bir taar- ruz neticesinde İngiliz askerlerinden Üç kişi ölmüş, on kişi yaralanmıştır. Bir Gurka zabiti yaralı, iri asker de ölüdür, Hindistanda kendir amele- sinin grevi bitti Kalkitta 16 (A.A.) — Kendir işlerin. de çalışan smelenin yevmiyelerinde tp gayüt kabul edilmiş olduğundan, bir ka; xamandanberi devüm eden grev nihayete ermiştir. İhracat ruhsatnameleri: İhracat. gıların her yıl tebdil edilen ihracat ruhssinameleri münasebetile mürs- esatiarında yapılan uzun tahkikai, bazı şikâyetlere sebebiyet vermiştir. Şehrin tlesret ve sanayi odaları, bu şikâyetler Üzerinde durmuş, ruhsat- name slmak için müracaat edenlere kolaylık gösterilmesi hususunda alâ- kadar makamlar nezdinde teşebbüste bulunmuştur. Çuval Ihtiyacı: Avrupadaki hârp hali sebebile piyasanın ihtiyacı olan çuval, dış memleketlerden kolayca getirilesmemektedir. Bu yüzden çuval Datlerinde epey yükseliş görülmek- tedir. Hattâ bazı tüccarlar, hükümet ânireleri ve inhisarlar idaresine mid taahhüdlerini çuval bulamamak yü- sündan zamanında yerine getireme- | mektedirler. Şehrimizdeki bazı firma- lar, Hindistandan, mühim miktarda çuval getirlerek piyasaya çıkârmâğı muvafık görmüşlerse de Hindistanda- ki firmalar, bu çuvalların 'Türkiyöde kullanılacağına ve başka memleket- lere gönderilmeyeceğine dâir ticaret odası ve diğer alâkadar dairelerden resmi vesika istemişlerdir. Alâkadar makamlar, bü vesikaları vermeği ve çuval idhalini temin ederek piyasa Abtiyacını karşılamağı muvafık gör- müşler, müteşebbislere yardım et- mişlerdir. . Krupp fabrikaları büyütülüyor Berlin 16 (A.A.) — Essendeki Fre- derleh Erüpp müessesesi tutarı atölyelerile fabrikaların büyütülme- | sine tahsis edilmek üzere, yüzde dört buçuk faizli kırk milyon Rayşmark- Tak bir istikraz ihraç etmiştir. Macaristanın bir ihtarı Budapeşte 10 (A.A.) — «Stafanin ya. | n resmi bir membadan öğrenildiğine göre, Macar hükümeti, Macaristanla Almanya arasındaki münasebetleri bozmayı istihdaf eden haberler gön- dermeğe devam ettiği takdirde aley- hinde tedbirler alınacağını, Times ga- zetesinin Budapeşte muhabirine bil dirmiştir. Belçika ve İsviçre üzerinde Alman tayyareleri Bâle 16 (A.A.) — İsvicre ajans bu sabah, milliyeti meçhul bir tay- yaerenin Bâle üzerinde uçtuğunu ha- ber vermektedir. Öğleden sonra, Bâle üzerinde yi- ne bir tayyare dolaşmış ve cenubu garbiye doğru uzaklaşmıştır. Bu tay- yarenin, Alman tayyaresi olduğu an- laşılmıştır. Lordlar kamarasında gizli celse aktedilecek mi? o © Londra 16 (A.A.) — Bir çok Lordlar, halkın bilmemesi lâzım gelen mesele- lerin tedkik edilmesi için Lordlar ka- marasının gizli bir celse aktelmesini talep etmişlerdir. Hükümet namma bu talebe cevap veren lord Stanhope, böyle bir celsenin, lüzumu tamamile tahakkuk ettiği zaman, aktedileceğini bildirmiştir. ili hapımliln ALIR ailelerine yardım İm 1S(AA) — El - Misri gareteri ”"yilstinde hapla veya teb'ld edilen Arap ailelerine yardım için İrak Başvekil Maki Bu hususta Misir, İrak, Suudi hükümeti ve Yemen tarafmdan şimdiye kadar mü- bim miktarda tahsisat kabul edilmiştir. MEVLÜD de mevlüdu nebevi kıraat olunacak. tar. i maarif teşkilâtına sağlam bir orga j nizma vermek istedi, | Maariti, her tarafta bol bol, İ istememeliyiz. Ondan beklediğimi, . . Maarif işleri (Baştarafı 1 inci sahifede) larını şahsilikten çıkararak millileş- İrmek, yani muvakkaten dâlmiliğe | gölürmek azmindedir. İşe bu endişe ile koyulmuştur, Herşeyden önce, de- rinliksiz sathi bir manzara arzeden ni görüyoruz. | fakat | hotasız mektepleri çöğaltarak tiki i genişletmek siyasetinden ziyade, sâğ- lam unsurlarla yavaş yavaş fakat ha- kiki şekilde dolacak temelli bir kad. To hazırlamak sistemini tercih etmiş- tir. Bizi memnun eden t, devletin de maarif işlerini sanayi kadar, de- miryolları kadar hayati tutmaya ka- | rar vermiş olmasıdır. Reisicümhur, 1 teşrinisani nutkunda bu noktayı bütün kuvvetile tebarüz ettirdi; «Mali ve umumi şartlarımız sikınlı- ya maruz olsalar bile maarif işleri- mizin ana İstikametlerde ilerlemekte geç kalmayacağını ve herhalde esaslı tedbirlerin zamanında alınacağını ümid ederim.» Şefin bu sözleri istik- bal için en hayırlı işarettir. Maarif Vekilinden her yili on lise açmasını, her sene yüz bin fazla ta- lebe okutmasını, gelecek sonbahara kadar birkaç yüz âlim hoca yetiştir. mesini, gözümüzü açıp kapayıncaya kadar bize dolgun mili bir kütüp- hane hediye etmesini istemiyoruz ve açacağı liselerin hakiki lise olması, öğretmenlerin Avrupai ölçüde yetiş. | mesi, kitapların yanlışsız çıkması için lâzım olan devamlı ve değişmez organizmi kurmaktır. Görüyoruz ki Onun da başarmaya uğraştığı güç İş budur, Necmeddin Sadak Çinde vaziyet Bir Alman gazetesi: «İngiliz ve Fransızların kuvvetlerini çekmelerin muvakkattır» diyor! Berlin 16 (AAY— - Fikad ve İngiliz kuv- n Pekin ve Tiençin'den çekilmele- | «Berliner Börsen kıyetihden dolayı Betranun olabilir, Fakat Japonjü, fazla ha“ Yale kapılmamalıdır. Çünkü bu çekiliş mu- yakkattır. İngiltere ve Fransa, Avrupada elleri boşalır boşalmaz, uzak şarka yeniden dönmekten hali kalmiyacaklardır. Ezcüm- Je İngiltere, genç büyük devletleri ayrı ayı karşılıyarak mıüsağele elmek istemekledir. Yaşington 18 (A.A) — Çinin şimalinden İ Yransiz ve İngiliz kıtaatının geri çekilme sinden bahseden Evening Stat gazetesi, şöy- , De de Fransu Çindeki hak- larından vaz geçmiş değildirler. Amerika | hükümetine gelince, o da azımkârane hattı hareketini muhafaza etmektedir. İngiltere Ve Japonya arasında münakld 1911 tarihli ticaret muahedesinin feshi, büyük Okyanus- taki üssübahrllerin takviyesi, Japon ordu- sunun Çindeki hattı hareketini B, Crewin geçenlerde takbih etınesi, Asya sularına bir tahtelbahir filosunun gönderilmesi, bütün | bunlar, Japon harp partisinin usak şarkta münhasıran hâkim olmak arzusuna rağmen | garb devletlerinin o havaliden o çekilmeğe amade olmadızlarını Japonyaya bildiren biz Yhtar teşkil etmesi icap eder. Karamürsel hattı Karamürsel (Akşam) — Uğur va- purunun makinesindeki sakatlık üze- rine Kâramürsele beş gün vapur iş- lemediklen sonra bu hatta Tayyar | vapuru tahsis edilmiştir. Bu sayöde beş gün her tarafla alâkası kesilen Karamürsel tekrar gazete ve mektup- larını almağa başlamıştır, Maâamafih vapur her gün olmadığından yine vaktile gâzete alınamamaktadır. Göl cük - Değirmendere yolu münakalâta açılırsa bu yol ile her gün gazete ve mektup almak kabi! olacaktır. Profesör Gankow Parti Fâüliyeti”$ Yölptığından mahkemeye sevkedildi Sofya 16 — Eski Sgovor blokuna dahil ve sağ cenahi temsil etmekte olan profesön a Sofyada fırka fa- 4 yaptığından kardeşi Todor Çankov ve mülga partinin 16 nsnsile beraber Sof- yada dördüncü ceza mahkemesine sevkedik miştir. 19 mayıs 984 de Bulgaristanda pur- tileri 1 kanunun $ ve 7 nci madı Jeri mucli cezalandınılmaları istenn tedir. Profesör Çânkor, giyasi parti teşkilâtı kurmak istemediğini, bu sebeple müerim olmadığını İsbat etmek için mahkemeden, bazı sabık nazırların da şahid oluruk çağ- rilmalanını istemiştir. Muhakemeye gele- cek ay başında devam edilecektir. Çankov, 1923 de Bulgaristanda çifçi Stam boliyski Kabinesini devirmiş, ondan sonrs Başvekil olmuştu. Bu arada komünistler- den 30,000 kişi telef olmuştu. Geçen sene Çankov'u profesörlükten atmak için fini- versiteliler Sofyada büyük nümayişler yap- mışlardı. Ke a m m TİYATROLAR Halk Opereti - Eski Çağlıyanda 21 de - Bu geo€ - Eski Tas Eski Hamam - Pazar matine 16 da. Raşid Rıza - Ertuğrul Sadi Tek - Cuma, Oumartesi, Pazar akşamları Buysa Şafak Binemasımda Üç terasil verecektir. Şehzadebaşı TURAN tiyatrosu - 19 Teş- rinisani Pazar akşamı: Okuyucu SEMİHA, Banatkir Naşid ve arkadaşları birlikte, bü- yük müsamereyi bekleyniz. ... ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 2030 da ŞERMİN İstiklâl cad. Komedi kısmi Gece saat 2030 da MUHASİP ARANIYOR ama! Bugünden itibaren TA KSIM sinemasında 2 nci hafta Şarkın ve Arap diyarının yegâne ses krahı «Aşkın Göz Yaşları» ve «Yaşasın Aşk» filmlerinin unutulmaz sanatkâr ABDÜLVEHAP : BEYAZ GÜL. Heyecan ve minen dolu ici Arapça şarkılı Şaheserini seyretmek için İstanbulun her semtinden koşuşan 1000 lerde sinema meraklılarını TAIKZSIM SıINEMASI'nın vasi salonu istiaba kâfi gelmiyor, (Lütlen tam seans saatlerimle teşrif olunması.) Şehzadebaşı TURAN sinemasında Muvaffakıyetle devam eden İki büyük filim birden: ZEYNEBİ Oynuyanlar; PİERRE BATCHEF, COLETTE Türkçe filmlerin şaheseri olan Tamamen Türkçe sözlü ve şarkılı Muallim ve bestekâr: Artaki Rakkas: Semira Muhammed Muzamiye Süzan Gülü İkinci filim: Ba sne memleketimizin en biyik gr KALECİ Matineler saat O13 den İtibaren devamlı seanslar. Telefon: 22127 Bugün İPEK Sinemasında TOSUN PAŞA Seanslar: 2 - 4,15 - 6,30 -9 da En vasi salon — En lüks konfor — En sıhhi esbabi istirahatı cami son sistem projeksiyon ve ses makine. lerile mücehhez Şarkın ve Türkiyenin en muhteşem Çenherlitaş Sineması Memleketin büyükleri, milmtaz aileleri huzurunda Bu gece tam saat 8 de açılıyor. Küşat programında 2 büyük film birden HUDUDLAR TEHLİKEDE GASPARONE Mireille Balin - Eric Von Stroheim | Siyasi vakalar arasında güzeran eden aşk ve Ibtiras filmi MAR IKA RÖKK Lüks ve İhtişam sahnelerle süslenmiş şen ve gah büyük revülü operet