17 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

17 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

düş Müsanı IY4Y AKSAM Ee kamarasında Sir mana yeni bir sulh ta- John Simonun beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Biliz hükümeti tarafından ehemmi- biyetle nazarı dikkate zlınacaktır. Bu hedefler Başvekilimiz ve Harici- Ye Nazırımız tarafından yapılan be- Yanatlarda sarih surette torif ve ta- Yin edilmiştir. i şekilde bir cevap da Fransa Reisicümhuru B. Lebrun tarafından verilmiştir. Alman şansölyesi 8 teşrin ide Mü mihte söylediği nutukta İngiliz poli- tikası hakkında yanlış malümat ver- Bundan başka Alman propa- !, Fransız ve İng yiliz cevapla- Eçik bıraktığını gösteren" değdi, Resmi Alman ajansının bildirdiği- e, dün ven Ribbentrop Belçika ıda elçilerini kabul ederek alâmetler ta bulunmuş ve İngiltere ile Fran- anın Belçika - Hollanda barış tekli- fini reddetmesi üzerine Almanyanın meseleyi kapanmış addettiğini söyle- miştir, Parlâmento azası, Alman hüküme- tinin teklife resmen cevap vermiye- ceği hakkında matbuatta çıkan ha- berleri de şüphesiz okumuşlardır. Belçika ve Hollandaya taarruz şayiaları Geçen haftanın kayde değer diğer bir hâdisesi de Almanyanın Belçika ve Hollandaya karşı taarruz maksâd- larına dair olan şaylaların kuvvet bul“ masıdır. Belçika ve Hollanda hudut- larında Alman kıtaatının tahaşşüdü ve Alman matbuatı tarafından tehdid. zir bir mücadele açılması bir Alman a mukaddime olarak telâkki ti idi. Buna binaen inanılm?- s pek ziyade arzu edilen müsalemet- perver beyanata inanmak temayülü- nün umumi olarak mevcud olmama- sına hayret edilmemelidir, Bu ayın on üçünde Almanya, Fransa igiltere tarafından Belçika ve Hol- n bitaraflığına riayet edildik- manyanın da bu iki memleketin bitaraflığına riayet edeceğine dâir te- minat verdi. Bu teminat ve Hollanda Başvekilinin radyo vasıtasile memle- ketinin âni bir tehlikeye maruz olma- dığı hakkındaki beyanatı İngilterede memnuniyet uyandırmıştır. İngiltere, şimdiye kadar olduğu gibi, bundan sonra da bu iki memleketin bitaraflı- ğına rlayet edecektir, Dominyonlarla müzakere ve denizlerde hâkimiyet Sir Johri Simon bundan sonra Ame- rikanın müttefiklere mühim miktar- da malzeme almak imkânın: verdiği- ni söylemiş, Sovyet - Finlândiya mü- zakerelerinin inktaa (ouğramasını memnuniyeti mucip olrciyan bir hâ- dise olarak kaydetmiş, müstakil bir Leh ordusu teşkili için Fransa ile mü. zakereler yapılmakta olduğunu söyle» dikten sonra, sözüne devam ederek demiştir ki; «Dominyonların ve Hindistanın Lon- draya gelen mümessilleri ie muhtelif meseleleri müzakere ediyoruz. Görüş- meler milli müdafaa, harici siyaset harp malzemesi, abluka ve nakliyat, meseleleri üzerinde cereyan etmekte- dir. Müzakere devam ediyor. Fakat bu kabil şahsi ve doğrudan doğruya te- masları teşçi ve teşvik edecek mahi- yette ilerlemektedir. Harp başladığındanberi (torpido muhriplerimiz fasılasız bir surette ha- Hemen bütün Alman vapurları bi- tiraf Umanlarda ve veya Alman li- manlarında kapalı bulunuyorlar. Ç İ kınca çalışanlardan ekserisi ya bizim tarafımızdan yakalanmış yahut bu akibete uğremaksızın Almanlar ta- rafından batırılmışlır. Ticaret seferlerine mâni olmamak ve bu husustaki beynelmilel kanunla ra riayet etmek İçin elimizden geleni yapıyoruz. Gemilerimizden çoğu tes- lih edilmiştir. Ve tecrübe ile sabit ol- muştur ki bu gemiler taarruza uğra- dıkları zaman mürettebat kendisini | muvaffakiyetle müdafaa etmek için icab eden cesareti göstermektedir. Karadaki harekâta havanın fenalığı mâni olmuştur. Cephede Fransızlar Almanlar tarafından yapılan ufak mikyastaki taarruzları püskürtmüş- lerdir. Fransadaki İngiliz kıtnatı ken- di mıntakalarındaki müdafaa kuv- vetlerini takviyeye devam ettiler, Shetland adaları Alman tayyarele- ri tarafından taarruza uğradığı sıra» da karaya 12 bomba, denize $ bomba düşmüş ve bunların hepsi de â7 hasar yapmış hiç kimseyi öldürmemiştir. "Tayyarelerin faaliyeti vesalk temini mahiyetinde olmakla berâber çok İazla olmuştur. Kuvvetlerimizin mü- essiriyeti milletimizin sonuna kadar mücadele etmek hususundaki azmi geçen her hafta zarfında daha fazla kendini göstermektedir. Parlâmento perşembe günü tatil yapacak Londra 16 (A.A.) — Bugün öğle- den sonra John Simon, Avam kama- rasında İngiliz parlâmentosunun ge- lecek perşembe günü tatil edileceğini hâber vermiştir. Bu sebeple, diplo- matik ve askeri vaziyet hakkındaki haftalık beyanat, çarşamba günü yapılacaktır, Parlâmento 26 teşrinisani salı gü- nü açılacaktır. Türkiye Demir ve Çelik Fabrikaları Müessesesi Müdürlüğünden: Müessesemiz fabrikaları istihsalâtından İstanbula yapacak “ bilü- mum sevkiyat ile müessesemiz için İstanbuldan mübayaa edilecek mad- delerin nakliyesi işi bir müteahhide verilecektir. Şartnameler Karabük- te müessese müdürlüğünden Ankarada Sümerbank umumi müdürlü- günden, alınabilir, rilmesi ilân olunur. İstanbulda Sümerbank İsanbul şubesinden ücretsiz Tekliflerin doğrudan doğruya müessese müdürlüğüne bildi- olarak ETİ BANKTAN: Maden Mühendisi Kimyager ve ustabaşı aranıyor 1 — Evvelce madenlerde çalışmış bir maden mühendisine, 3 — İrabe asirtanı yetişmek Üzere bir kimyager. 3 — İzabe ustabaşı yetişmek Üzere ve evvelce dört beş sene kadar pratik görmüş iki dökineciye ihtiyaç vardır. 'Taliplerin Etibank Umum müdürlüğüne müracaatları, — Taliplerin Etibank Umum müdürlüğüne weürmesatier, . o (41), . | MN SN MW NN (9451) Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, Kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser İcabında günde 3 kaşe alınabilir. arruzuna my lg (Baştarah 1 inci Lise zakere için büyük bir arzu gösterdi ğini kaydediyorlar.» Brüksel 16 (A.A) — İyi malümat almakta olan mahafil, Almanyanın Berlindeki Belçika ve Hollanda mü- messillerine verdiği cevabı, resmi bir notanın takib etmiyeceğini beyan et- mektedir. Fakat B. Hitlerin Kraliçe Wilhemine ile Kral Leopold'a şahsi bir mesaj göndermesi muhetemeldir. Bu mesaj, neşredilmiyecektir. Berlinde tavassutlar devri- nin geçtiği söyleniyormuş Amsterdam 16 (A.A.) Havas ajansı bildiriyor: Dün Hollanda ve Belçikanın diplomatik mümessillerine Ribbentrop tarafından verilen şifahi cevabın, bitaraf hükümdarlara Al manyanın son sözünü teşkil ettiği, bu sabah Hariciye Nezaretinde söylen- mekte idi. Berlindeki Felemenk elçisi bu tâ- vassut teklifinin mevzu teşkil ettiği malümat vermek Üzere bu sabah hü kümet merkezinden hareket etmiştir. Bu sabah Berlinde gazetecilere, Al manyanın İngiltere tahakkümünü mahvetmek gibi tek hedefi olduğu ve tereddütler, tavassullar devrinin kati surette geçtiği söyleniyordu. İslandada ekmek fiati arttı Kopenhag 16 (A.A) — Reykjiavik- ten bildiriliyor: Buğday ekmeğinin fiati yüzde 15 ve çavdar ekmeğinin fiati de yüzde 40 ilâ 50 nisbetinde artırılmıştır. BULMACAMIZ 1 — Fransanın merkezi. yaz enfiye. 3 — istanbulda Anadolu şimendifer garı. 4 — Sonuna «Re gelirse bekâret demek- tir. 5 — Güzel hatiplik 6 — Tersi şikârdır - İsim - Sovyet gizli İ polis teşkiliti. i — Kumandan - Sahip. 8 — İstiğna - Geminin deniz içindeki kiş- ni, 9 — 100 kuruş - Yemek, 10 — İçinden kan sizaz - Demir para do- labı. Yukarıdan aşağı: 1 — Müsaraacı, 2 — Bopu » Ekle. 3 — Şüphe ve tereddüd felsefesi sahibi - Ruhsat, 4 — Biriktirme - Tersi güzel sanatür. 5 — Bağlantı - Kışla yağar. 6 — Kurdelâ - Su | 1 — Başına «8: gelirse serpmekten emiç | olur - Küşad ederek. 8 — İngiliz Harbiye Nazır, 9 — Sakal - Mezruat. 10 — 'Tersl birdenbire demektir - Ser- zeniş. Gecen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Elektrikçi, 2 — Devriâlem, 3 — İma- eylemek, 4 — Liman, Teke, 5 — İzidor, Evrole, Asi, 7 — Kilim, 8 — Ari, Kartal, 9 — Barkıntı, iü — Iksir, AK, Yukarıdan aşağı: 1 — Edille, Asi, 2— Lemi, Varak, 3 — Eva- mir, İrs, 4 — KI, $ — Tiynii, Kır, 6 — Ral, Dekan, ate rte 8 Kamer) slti $ — Çemek, Sia, 10 — Kesimlik. 16 İkinciteşrin 1929 ESHAM ve TAHVİLÂT Merkez Bankası peşin PARA ve ÇEKLER | Kapanış 1 Sterlin 5.21 129.60 2.525 8.1205 201475 68.005 24176 212015 p CA İYATIŞ vahim hâdiseler hakkında La Hay'e | i mak istemekle, 2 — Aslan - Müptelâsını deli yapan be- | B. Paasikivi Sahife 7 “Hiç bir şeyden korkmayız,, diyor (Baştarafı 1 nci sahijede) 1 nci sahifede) | Finlandiya askeri tedbirleri muhafaza edecek | Bern 16 (AA) — Neue Zürcher Zeitung, Helsinkiden istihbar ediyor: Finlândiyanın askeri mahafili, Sov- yet Rusya İle yakında yapılacak mü- zakerelerin neticesi ne olursa olsun, müdafaa edbirlerinin Avrupa harbi- nin devamı müddetinde muhafaza edileceğini beyan etmektedirler. Salâhiyettar bir menbadan bildi- rildiğine göre, Finlândiyanın mali işleri yolundadır. Ve Finlând'ya icap ettiği kadar şimdiki müdafaa tedbir- lerinin tatbikine devam edebilecektir. Sovyet matbuatının hücumları Moskova 16 (A.A.) — Havas ajan- sı bildiriyor: Sovyet matbuatı, Fin- | Yândiya muhalefet mahaflini, Fin. Yândiya hududunu Urala kadar uzat- şiğdetli bir Sovyet aleyhtarlığı takip etmekle, Sovyetler ittihadile Çarlık Rusyası ârasında hiçbir fark olmadığı yolunda tezvi- ratta bulunmakla ve Finlândiyanın, | istiklâlini, (o teşrinlevvel (ihtilâline meydan okuduğunu inkâr etmekle ittiham eylemektedir. Sovyet matbuatının İddiasına gö- re, Finlândiya ordüsunde, Pinlândi- ya matbuatında, her tarafta Mosko- valılara karşı kin telkin edilmekte ve küçük zabitler tarafından efrada «Moskovalıları öldürme dersiş veril | mektedir, Nihayet, Finlândiya, garbe doğru bilhassa ( Sovyetler ittihadına karşı muhasım vaziyet almış olan devlet- lere doğru temayül! etmekle ittiham olunmaktadır. Moskova 16 (A.A.) — Bir hafif sa- nayi gazetesi, Sovyetlerin Finlândi. yadan vaki olan mütalibetı mesele- sini tekrar mevzuubahs ediyor ve i ! ve ar, İ “Bovyet Rusyayı, Rusyayı, şimal sahillerinin müdafaasını teminden hiçbir şeyin alıkoyamıyacağını bir kere daha söy- Yüyor. | Almanlar İsveç kara sularını kapatacaklar mı? Helsinki 16 (A.A.) — Alman dele- gelerinin İsveçten avdeti, Finlândi. yada, İsveç kara sularınm Alman mayn tarlaları vasıtasils kapatıla- cağı tehlikesi şeklinde tefsir edili- yor. Böyle bir tedbir Finlândiyayı da alâkadar eder, Zira Baltık haricinde. ki memleketlere yapılan bütün Fin- lândiya ihracatı bu sulardan geç- mektedir area TÜRKİYE 'BAATT 5 1230 Program ve memlekv 2,38 Ajans ve meteoroloji heb Türk müzigi (Pi), 1330-14 Müzik (Karışık befif müzik - Pİ) 18 Program, 1645 Memleket saat ava. ajans ve meteoroloji haberleri, 18,25 Türk müziği (Fasıl heyeti), 19,10 Konuşma (Sp , 1925 Türk müziği: Çalanlar: Vo- Kemal Niyazi Seyhun, Refik Fersan, kuyan: Azize Tözem, aklr şarkı: (Bağlan Hüszam şarkı: (Sevdâsı he- nüs), 3- Yesari Asım - Hüzzam zekle), Bimen Şen - Yı sevdim), Biz Heybelide), 3 m - Uşşak şi yakışmiy'oı Arif bey - İsfahan şari (Düşme ey âşık hayale), 3- Halk türküs (Bugün ayın ondördü), 20,10 Temeli: Uzun Mehmet - Yazan: Ahmet Nalm Kanca, 21, 10 Müzik (Radyo orkesirası - Gef: Dr. &. Praetorius), 1 A. Corelli; Concerte Grosso VII, 2- P. Mendelssohn: Ray Blas vver- türü, 3- P. Tevhulkowsky: Ceviz kıran & ti, 22 Memleket saat ayarı, ajans haberi | ri, ziraat, esham « tahvilât, kambiyo — Yarınki proğram ve kapanış. 'Fürkiye Oümhuriyeti ZiRAAT BANKASI Kuruluş tarihi: 1688 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şube ve ajans Zirat ve ticari her nevi adedi: 265 banka muameleleri Para Krüeiieiieie 28,800 lira e: veriyor Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır: 4 Adet 1,000 > 500 250 100 50 40 20 DİKKAT: Hesaplarındaki paralar Liralık 4,000 Lira » 2000 » 1,000 4,000 5,000 4,800 » 3,200 bir sene içinde 50 siradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde 56 20 fazlasile verilecektir, Kur'alar senede 4 defn, 1 Eylül, 1 tarihlerinde çekilecektir. İstanbul Hâl 109 No. da Nos Birincikânun, İ Mart ve 1 Haziran Belediyesi merkez hâl müdürlüğünden: Özmanay Hâl 110 No, da Suphi Ercan HÂL 126 No, da Akif Ercan HÂl 143 No. da Hüseyin Yilmoz Yukarda isim ve No. lari yazılı kavun - kârpuz ticaretile iştiğal eden tüccarlar bu- radaki faaliyetlerini tatil ettiklerinden idaremisdeki bulunan teminatları iade edilerek alâkaları kesilecektir. Mezkür tüccarlardan alacaklı müstahsil varsa evrakı müsbitele- tile nihayet 17/12/9439 tarihine kadar idaremize müracaatları lüzumu Hân olunur, (047) Ankara dil ve tarih cağrafya fakültesi dekanlığından: 21/11/939 ralı günü kapalı zo1fix münakasası yapılacak, olan kitap etajerlerinin müğ- nakasası başka 'arihte yapılacak ve keyfiyet yeniden ilân edilecektir. (5819) (9424)