18 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Almanya, İtalya ve Rusyanın Balkanlarda bir blok teşkili- ne teşebbüs edeceklerini tahmin etmiyor Ingiliz muhafilleri harbin devamından Hitler'ii mesul tutuyorlar ——— EE Bene 22 —. No, 7510 — Fiati her yerde 5 kurüş CUMARTESİ 18 Teşrinisani 1939 Telefon: Başmuharrir: 2 65 »— Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 m an 2 Hitler karar veremiyor Parti reisleri taarruza taraftar, kumanda heyeti aleyhte Almanyada muhalefetin arttığı, Ribbentropa tehdit mektupları gönderildiği bildiriliyor Dün Berlinde 3 kişi asıldı Bocalama devri Anlaşılıyor ki Almanyanin harb ve politika plâm yalnız bir noktaya ka- dar muayyendi: Garb cephesinde müdafaada kalarak Polonyayı sürat- le işgal etmek, Polonyanın ihyasını İmkânsız kılmak için yarısını Sovyet- lere vermek, Sovyet dostluğuna ve Yardımına dayandığını da âleme gös- tererek sulh teklif et Bu tâbiyenin müsbet netice vere- ceğine Berlinde büyük itimad vardı. O derecede ki hâdiselerin bundan öte- sini düşünüp ona göre evvelden bir hareket hatti hazırlâmaya lüzum bi- le görülmediği hissediliyor. Çünkü muhtelif sulh tekliflerine.rağmen İn- giltere ile Fransanın harb kararların- da israr etmeleri Alman politikasın- da büyük bir şaşkınlık husule getir. Miiştir. Son günlerdeki ahval, Alman- yanın ne yapacağını henüz -bilmedi- ğine o hükmettirecek” mahiyettedir. Hattâ, Belçika kralı ile Hollanda Kra- liçesinin tavassut teklifine yazılı ve sarih cevab verilmiyerek, Alman Ha- Ticiye Nazırının sadece elçilere, İngil- tere ve Fransânın bu teklifi reddettik- lerini söylemekle iktifa etmesi, sulh şartları hakkında - Almanyanın şim- dilik sarahatten kaçinm daha fay- dalı bulduğuna delâlet eder. Bu kararsızlık, harb cephesinde de göze çarpıyor: Bir gün Fransız istih- kâmlarına kit inde kati bir hü- cumdan bahse: Sonra, Hitler zutkunda Fransizlarla harbetmek is- temediğini söylüyor. Bunun arkasın- dan İngiltereye müthiş bir hava taar- Tuzu yapılacağı haberi yayılıyo man gazeteleri bitar a şiddetle hücum n ede rken Alman orduları Bel çika ve Hollanda hududlarına yığılı. Yor. Bu haberlerin Can geçmeden, Hollandaya teminat veriliy yor Bütün bunlar, tahmin in zorluklar karşısında bir nevi boca- lama alâmeti midir, yoksa ŞI Tafı şaşı#maya matuf oyunlar rudır, tayin etmek güç olmakla berâber merhametsiz zaman Almanya eley- hine uzamakta, mevsim de kara ve ava hareketlerine müsaid olmıyan Aylara doğru ilerlemektedir Bu müşkülâta ilâveten, Alman Daha harpten önceki halkı vey mahir Mi bir abloka | net ticesi maruz kaldığı iaşe müşküld- tı kolayca tahmin olunabilir. Nihayet vatan mt asi gibi mili v bir harbin bahse mevzu olmadı memlekette, en basit yaşama, y İçme, giyme vasıtalarından mahrum bırakılan, medeni hayat © sek bir millet, bu yoru niçin girildiğini kendi k maya b: r. Emperj ye lerinin, bu asırda, 2: letlerde bile ergeç deri n h Yuklar doğurması mukadder kitleleri arasındaki bu deru tlyasi ve askeri (Devaint 10 uncu sahijede) İl Garp ceptesindeki Fransız Londra Vi — Almanyada bulunan bitaraf muhabirlerin ; bildirdiklerine. , göre dün Hitler nazi partisi erkânmı | ve ordu kumandanlarını dâvet ede- rek kehdilerile uzun müddet görüş“ müştür, Nazi erkânı Fransaya karşı şiddetli bir laarruza geçilmesini is- temişlerdir. Ordu kümandanları bu- na muarız bulunmuşlardır. Kuman- danlat geçen hârpte Verdün taarru- İ ağır toplarından biri zunun ioüthiş zayiatea sebep olduğu ! halde bip netige vermediğini göz önü- ne alarak bu defa da yapılacik İs- arruzun ayni suretle akim kalması çok muhüemel olduğunu beyan et- mişlerdir. Hitler kati bir karar vere- memiştir. Yine ayni muhabirlerin bildirdik- lerine göre, Almanyada - muhelefet | (Devamı 10 uncu sahifede) | İ İtalya emelleri tatmin edilmedikçe silâhlı barış halinde kalacakmış | Bir İtalyan gazetesi de Rusyanın Karpatlardan Tunaya, Bal:| manyada krallığın ihya edileceğ kanlardan Akdenize inmesine İtalyanın hiç bir zaman müsaade etmiyeceğini yazıyor Italya ve Ispanya Belçika ve Hollândanın tamamiyetile alâkadar olduklarını bildirdiler Roma 17 (A.A.) — 'Tribuna gaze- tesi, Duçenin nutkunda kullandığı «sliâhlhı barış» tabiri hakkında izahat | vermektedir. İtalya harbe iştirak etmemektedir. l Fakat bu istinkâfı diğer bitaraf mem- leketlerinkinden farklıdır. Bu bitaraf memleketlerden bir kaçı taarruzlar- dan korunmayı diğer bazıları İse tür lü taarruza karşı birlikte mukavemet için toplanmayı düşünmüşlerdir. İtal. ya ise Avrupa mukadderatına alâka- sız kalmak istemiyor. Onun Avrupa- da ve dünyada yapacak vazifeleri var- dır, Bunun süâhu kalmaktadır, Bu suretle İtalya ne barış tekrar teessüs ettiği zaman, ne de harp müddefince namevcut olmayacaktır. İ a, kendisinin Avrupa hayatı ha- ricinde tel edilmesini kabul et- memektedir. Meşru emeilerimiz tat- min edilmediği müddetce silâhlı ba- riş halinde kalacağız, Gazetta del Popolo da Sovyet kuv- vetlerinin il ân ve ihti- hakkınd Ç le neşref- mektedir, Gazete diyor ki: İlalya, Sovyetlerin Karpatlardan Tu ve Balkanlardan Akdenize inmesine hiçbir zaman müsaade et miyecektir. (Devamı 10 uncu sahifede) | i Dikkatle: Son tramvaylar İstanbul Elektrik - Tramvay ve Tünel iş- | letmeleri umum müdürlüğü 16/11/939 dan itibaren başlamak üzere bir kışlık tramvay tarifesi ilân etti, Tramvaylar ekser hatlarda saat 20 de, 21 de, 22 de bitiyor. İstanbulla Beyoğlu arasında en son İrsmvay Boyazıddan 245 de ve Harbiyeden de kalkıyor. Ondan sonra kuş uçmaz, Kervan geçmez. Derken rde de gece zammı başlı- vör, Eğleneden, kış gecelerinde eş Mostu ziya- rötten ve diğer birçok ihtiyaçlardan sar- fınazar, İstanbul bir fabrika ve iş şehridir. Matbaxlar da dahil, birçok sanayi şubeleri sibaha kadar fanliyettedir. Tâ Ortaköyle- re, Halicin bilmem nerelerin3 kadar Alla- hın karında, yağmurunda, firtınasında Yü» rife icabı yürümek mecburiyetinde biçare. ler tanıyoruz Umumi nakil vasıtaları Yalnız kâr için değii, umumi hizmet için, -bazı seferleri zararını. olarak işletilir - kesif noktalara $ başında bir araba, ik etmek halka ka; Annem bana atmış paa veedi Yazan: HALİDE EDİB Bugün beşinci sahifemizde Son dakıka Almanya, 11 hükümeti konferansa çağırdı Bu konferanstan maksad, Almanyaya ihracatı arttıracak tedbirler almaktır Tandra 18 — Berlinden gelen haberlere göre Almanya hükümeti on, onbir hükümeti, iktisadi müzakerelerde bulunmak için murahhaslarını Berlins gön- dermeğe davet etmiştir. Davet edilen hükümetler arasında Macaristan, Yugos- lavya ve Romanya vardır. Bu ay sonunda -akdi düşünülen bu konferanstan maksad, Almanyaya, bitaraf memleketlerden ihracati arttıracak tedbirler al- mak ve iktisadi anlaşmalar akdetmektir. Büyük Alman taarruzu başlamak üzere imiş Alman gazeteleri, halkı fedakârlığa teşvik edici yazılar yazmağa başladı Londra 18 — Berlinden buraya gelen haberlere göre Almanya askeri ha- rekâta başlamak üzeredir. Alman gazeteleri, hükümetten aldığı talimat üze- rine halki muhtemel fedakârlıklars teşvik edici yazılar yazmaktadır. Alman propaganda nezareti de Alman halkinda İngiltereye karşı düşmanlık ve husür meti şiddetlendirmek :çin propagandasına şiddet vermiştir. Daily Mail gazetesinin Zürihter; aldığı malümata göre B. Hitler, bahri ab- lukayı kıracak bir plân hağıklarin İş, Pragda kanlı hâdiseler Prag üniversitesi 3 sene kapatıldı, 9 Çek idam edildi, nazi liderleri arasında ihtilâf Bren 16 — D, N. B. Alman ajansının tebliğine göre bir müddettenberi B. Benes İle teşriki mesai etmekte olan bazı Çek münevverleri Bohemya ve Morav- yada sükün ve nizamı ihlâl için kargaşalıklar çıkarmağa çalışmakta ve sabo- tajlar yapmaktadır. Bu sabotajlar üzerine Prag Üniversitesile Çek yüksek mektepleri, 3 sene müddetle kapatılmıştır. 9 Çek idam edilmiş 1200 nümayiş- çi talebe tevkif olunmuştur. Praga sükün ve asayişi muhafaza için 5000 nazi as- keri daha gelmiştir. Belgrad 18 — Marilordan (Avusturya) bildirildiğine göre Viyana polisine mensup yüksek bir memur, orada öldürülmüştür. Bu sulkasd, Münih sulkas. dindanberi, Avusturyada yapılan birçok tövkifler ile alâkadar bulunuyor. Doorn 18 — Sabık Kayser, sabık veliahdın Potesdamdaki ikametgâhında mevkuf tutulduğuna öğrendiği zaman çok müteessir olmuştur. Sabık Kayser, Ak ümidini kaybetmemiştir. — Berlinden gelen haberlere göre nazil liderleri ve bilhassa Rib- ır, Nazi Schwartz Kosp'un Londra 18 - bentrop, Göring ve Himler arasında ihtilâflar çıkmı: güzelesi, hükümetçe müsadere edilmiştir İsviçreden gelen haberlere göre Linz şehrinde Herman Goering fabrika'a- rında sabotajlar olmuştur, Lehistanda himaye hükümeti Paris 18 — Berlinden bildirildiğine göre Lehistanda bir hükümet kuruk mak üzeredir, Almanya, yeni Leh hükümetinin hududunu tesbit etmiş ise de henüz ilân etmemiştir. Lehistenda kurulacak hükümet, Bohemya ile Morav- yadaki Çek himaye hükümeti şeklinde olacak, Bu hükümetin başında bir Ak man hamisi bulunacaktır. — Bu ne İşareti kızım? — Üç sene evvel zalt, iki sene evvel cem, bir sene evvel toplama İşare- tiydi, bu seneki adını bilmiyorum bayan öğretmen!...