18 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Hitler karar veremiyor (Baştarafı 1 inci sahifede) artmaktadır. Hariciye Nazırı Ribben- tropa tehdit mektupları gönderilmiş- tir: Bu mektuplarda Almanyayı Sov- yet Rusyaya sattığındari bahsedil. mektedir, Almanların “Polonyada büyük zayiat neticesinde ele geçir- dikleri arazinin mühim Gir kısmını Sovyetlere vermesi heyecan uyandır. mıştır, Londra 11 — Daily Telegraph ga- zetesinin Lâhey muhabiri bildiriyor; Alınan haberlere göre Alman baş- kumandanı kışın taarruza girişmek istemiyor, 918 den ders âlarak Al man ordusunu bozulmamış tutmak istiyor. Askerlerin kanaati şudur: Almanya silâhla yenllemez, dahil sağlam tutmak lâzımdır. Almanya için harpten başka çare yok ! Amsterdam 17 (A.A) — (Reuter): Berlindeki bitaraf gazetelerin muha- birlerine, Almanyanın yeni vaziyeti hakkında bütün dünyada şüphe bi- rakmamaları lüzim geldiğine dair bugün tebligatta (bulunulmuştur. Alman Hariciye Nezareti erkânından birinin şu beyanatta bulunduğu söy- leniyor: «Artık bundan sonra Almanya kı. yasıya harp edecektir. Almanya, harp hedefinin, dünya üzerindeki İngiliz tahakkümünü, «mahvetmek olduğunu ilk defa olarak ilân elmiş- tir | Telegraph gazetesinin Berlin mu- habiri, Hariciye Nezareti mümessili. | nin, sulhten bahsetmek zamanının geçtiğini, bundan böyle buna benzer | her türlü teşebbüsün mevsimsiz ola- | Cağını, tereddüller ve tavassullar devrinin artık öldüğünü katiyetle Söylediğini ilâve etmektedir Muhabir, Almanyanın böyle sert- | leşmesi sebebinin meçhul olduğunu ve dün herhalde bir hâdise cereyan etmiş veya bir karar verilmiş bulun- duğunu söylemektedir. Muhabir Şu | sözleri ilâve etmektedir; Muhtemeldir ki B, Hitler, geçen bütün haftalar zarfında uzun uzadı. ya tereddüt ve müzakere ettikten sonra, birdenbire tekrar diktatör ol- mak ve işleri uluorta yürütmek iste- miştir. Amsterdamdan haber verildi. | ğine göre, Hitler, generallerle ve na- | Bir Alman korsan Afrika sahillerinde bir İngi- liz vapurunu batırdı Londra VI (A.A.) — Capelown'dan bildiriliyor: o Africo Shell adındaki petrol gemisi, şarki Portekiz Afrikası sahilleri önünde . bir Alman gemisi tarafından torpillenerek *batırılmış- lar. Zannolunduğuna göre, torpille- meyi yapan gemi, takfiben on bin | ton hacminde müsellâh bir gemidir, Africo Shell'in kaptanı, esir edil. miş ise de mürettebatı karaya çık- mağa muvafiak olmuşlardır. Londra 17 (AA) — ILourenco- Margues'den bildirildiğine göre, At- rico Shell'in mürettebatı Londraya bir telgraf göndermişlerdir. Bu tel grafta bilhassa şöyle denilmektedir: «Bir , Alman kruvagörü, — Africo Shelle makinelerini stop etmesini emretti. Kruvazör, bir obüs endaht etli. Müteakiben bir Alman zabiti bir çok bahriye efradı ile gömimize gel- di, Mevcut orzakı müsadere ettikten sonra mürettobata tahlisiye sandal- Jarma binmelerini emretti. Gemi kaptanı esir olarak kruvazöre alındı. Almanlar, bunun üzerine iki bomba koydular ve Africo Shell'in kıç tara- fı ikiye bölündü. Almanlar iki Finlandiya vapurunu zaptettiler Tallin IT (A.A) — Alman harp gemileri Baltık denizinde İngiltereye sellüloz taşımakta olan «Verna» ve Hollandaya eşya taşımakta olan «Flora» isimlerindeki Fin vapurla. | rında araştırma yaptıklan sonra bunları Swinemünde götürmüşlerdir. Vilno'da örfi idare Kaunas 17 (A.A) — Lituanya Re islcümhuru Vilno topraklarında üç yerde örfi idare ilân etmiştir, * yialar zi şeflerile yaptığı son müzakereler- de, müttefiklere karşı dehşet verici bir ateş dalgası fırlatmak projesinin lehinde olduğunu birkaç defa söyle- miştir, Hitlerin arzusu, Almanyanın dünyada görülmemiş bir tarzda bü- yük bir hamle ile bütün kara, deniz ve'hava kuvvetlerile, amansız ve muazzam bir taarruz hareketi yapa- rak ileri atılmasıdır. Şiradiye kadar itidal sahibi olan müşavirleri, kendi- ni zapta muvaffak oluyorlardı. Alman gazetelerinin hücumları Londra 17 — Alman gazeteleri Hollanda ve Belçikaya hücumdan vazgeçmişlerdir. Şimdi . İngiltereye hücum ederek İngilterenin harp ga yesi Almanyayı imha etmek olduğu- nu söylüyorlar. Pragda yeni hâdiseler Londra 11 — Pragdahı alınan ha- berlere göre dün Pragda Çek talebe tezahüratta bulunmuştur. Bu müna- sebetle polisle çarpışmalar olmuştur. Birçok yaralı vardır, Avusturyada da (o hoşmutsuzluğun arttığı bildirilmektedir. Viyanada hal satıcıları, salacak bir şey kalmadi- ğından bahisle nümayiş yapmışlar- dır. Gestapo faaliyete geçmiştir. Berlinde 3 kişi idam edildi Londra Vi — Bu sabah Berlinde casuslukla itham edilen 3 kişi idam | edilmiştir. Bazı tayyare kuvvetleri kumandanları Gestapo reisi Himle- rin emrile tevkif edilmişlerdir. >. Almanya yıldırım harbinden vazgeçmiş Berne 11 (A.A.) — Almanya iaşe müdürü Moritz tarafından Alman | harp ekonomisi hakkında yapılan | beyanat, Almanyanın mahut yıldı. nm harbi zihniyetinden vazgeçtiğini göstermektedir. Bir yıldırım harbi hakkında Almanyada çıkarılan şa yabancıları (okorkutmadığı | için, doktor Moritz, Almanyânın | uzun müddet sürecek bir harp için | | hazırlanmakta olduğunu bildirmek mecburiyetinde kalmıştır. General Blomberg öldürüldü mü? Londra 17 Eski Alman Başku- | mandanı general Blomberg'in öldürül. | düğü söylenmektedir. | Uzak Şarkta | Japonlar Hindiçini hududuna yaklaştılar Tokyo 17 (A.A) — Fransız Hindi Çini hududu civarında bulunan Fang- | çeng şehrini Japon (kuvvetleri dün | öğleyin işgal etmiştir. Bu şebrin 60 | kilometre kadar şimali şarkisinde ve Yam nehri üzerinde bulunan Yam- çanu şehri de işgal edilmiştir. Çinliler de bir şehri aldılar Çungking 17 (A.A) — Çeökyay ajansı bildiriyor; Çin kıtaları Kiangsu vilâyeti içindeki Yangçeu'nun 20 ki- lometre şimalinde büyük kanal üze- rinde bulunan Şaopez şehrini istir- dat etmiş ve bu suretle 12 aylık bir işgale nihayet vermişlerdir. Sovyet Rusya - Japonya Tokyo 17 (A.A) — Japon pgazete- lerinin ekserisi Rus - Japon müzake- relerile meşgul olmakta ve Japonya. | nın Rusya İle anlaşmak istediğini yazmaktadır. Nişi Nişi gazetesi diyor ki: <İki memleket arasında münaşe- betleri normalleştirmek zamanı artık gelmiştir.» m aa mv Türkçe Muallimi istiyorum Talebe yahut yüksek tahsilini biti. ren bir gençten hususi Türkçe dersi almak istiyorum, (Saat 16 dan 18çş kadar) 40393 No. ya telefon edilebilir, ————— Dr. A. Asım Onur sam Ortaköy ŞiFA YURD istanbulun en güzel yerinde, geniş bir park içinde, Konforu mükemmel, bakımı iyi, kadın ve erkek ber türlü hastalıklara açık hastane. Doğum ve kadın ameliyatlarile fı- tık, apandisit, basur ve diğer ameliye- ler için çok ucuz hususi flatler. Orta. köy, tramvay yolu, Muallim Nael cad. M1 - 116. Telefon: 47221. > KŞ e Bocalama devri (Baştarafı 1 nct sahijede) ajans telgraflarında okuyoruz. Hu- dutlarından kuş uçmayan, sımsıkı kapalı, sansüre ve teröre tâbi bir memleketten doğru haber almak İm- kânsızdır. * Söylenen ve yazılanların rivayet, hattâ propaganda hissesini ayırmak- la beraber Almanyanın vaziyetindeki yahameti gizlemek güçtür. Düne ka- dar bütün Alman milleti tarafından taabbüd derecesinde sevilen ve en sıkı emniyet tedbirlerile hayatı esirgenen Führerin bir bomba ile sulkasda uğ- raması - böyle bir şeye imkân tasav- vur olunması bakımından bile - kor. kunç bir işaret sayılmak iktiza eder. Askeri hareket ve zafer imkânsız- | tığı, siyasi infirad, dahili hoşnudsuz- luk ve emniyetsizlik.. Almanyanın | bugün için maruz kaldığı mühim Zor- luklar bunlardır, Bu müşkülâtın git- tikçe çoğalması, Almanyanın kendi isteğile düştüğü girdabın mahiyetin- de mündemiç bir keyfiyettir. Necmeddin Sadak mn Osmanlı Bankasından 1937 senesi © 5 faizli Türk borcu “6 5 faizli 1937 senesi Türk borcu tahvillerinin zirdeki kuponları Şark Demiryolları Türk Anonim şirketi tesfiye memurlarının talimatına tev- fikan Osmanlı bankasınca 20 sonteş- rin 1939 tarihinden itibaren tediye mevkiine vaz'edilmiştir: 1 Temmuz 1937 taksiti: 1 No. lu nısıf döviz kuponu: Fr, 8. 2,50 İsviçre frangı hâsebile. 1 No.lu emtia kuponu: Fr,.S&. 1,791,6417 İsviçre frangı hesabile, 1 Sonkânun 1938 taksiti: 2 No. lu nısıf döviz kuponu: Fr, 8. 2,50 İsviçre frangı hasebile, 2 No.lu emtia kupouu: Fr. &. 1,804,7943 İsviçre frangı hasebile, 1 Temmuz 1938 taksiti: 3 No. lu nısıf döviz kuponu: (Cem'an| Fr. S. 3,468,99994 İsviçre frangı hesa» bile. 3 No. lu emtia kuponu: Bu kuponlar: Türkiyede: . Türkiye Cümhuriyet Merkez bankâsi ve Osmanlı bankası | Pariste: Osmanlı bankası Zürieh'de: Crödit Suisse tarafından tediye edilecektir. Eminönü askerlik şubesinden 939 teşrin; İkinci celbi için aşağıda doğum ve sınıfları yazılı erat sevkolu- nacaklardır. 1-— Şimdiye kadar askerlik yapnıa- mış olanlarla yoklama kaçağı cezalı | ve bakaya ve tebdilihava erattan 316 ilâ 334 dahil doğumlulardan müslim | ve gayri müslim piyadelerle harp sa- nayii sınıfı sevkedileceklerdir. 2 — Evvelki celpte bedel verip sevk» “leri bir mayıs 940 tarihine bırakılan bilimum müslim ve gayri müslim be- del eratı dahi sevkedileceklerdir, 3 — Toplanma günü 24/2/teş./939 cuma günü saat 9 dadır. Bu doğumlu eratın mezkür gün ve saatte şubede bulunmaları ilân olunur. Beyoğlu Yabancı Askerlik Şubesinden: 1 — Hiç askerlik yapmamış yoklama ka- çağı, saklı olup şubemizde Kayıtlı ve müua- melesi bitmiş olan 316 ilâ 334 doğumlu pi- yada ve gayri islâm erler askere alınaca- gından derhal şubeye mümcaat etmeleri, 2 — Geçen birinditeşrin cebinde bedel vermiş olan islâm ve gayrlislâmlarda bu celple askere (e sevkedileceklerinden 28/2'Teşrin/939 yününde Şubeye müra- caatları ilân olunur. Beyoğlu Yerli Askerlik Şubesinden; 1 — Muvazzaflık hizmetin! henüz yap- mamış 316 - 334 (dahli) doğumlu cezalı ve cezasiz piyadelerle İki sene hizmete tâ- bi harp sanayi ve muzika erleri ve 316 « 312 (dahil) doğumlu gayri islim cezalı ve cezasız piyade orleri bu defa askere zey. kediloceklerdir. 2 — İslâm ve gayri islim piyadelerden havateptili olup günü dolmuş olanlarla gayri dilüm 313 ve 334 doğumlu piyada. sinden cezalı olanlar da bu defa Söykeği- leceklerdir. 3 — Evvelce bedel verip te sevkleri $4p nisan celbine bırakilmiş olan İslâm we gayri islâm bütün nakdi bedel erleri de bu celpte sevkedilecekleri Bunların na» mına davet pusulası çıkarılmamıştır. Mu erler sevkedilmek üzere 29/11. Teşrin/939 cumartesi öğle üzeri şubeye müracaat sda- ceklerdir. Bu eelpte sevke tâbi erattan nakdi bedel vermek istiyenlerin öedelleri kabul edilmiyecektir. 5 — Bu defa çağrılaplardan bariş şu- beler bölgelerinde bulunanlar, bulunduk- ları yerin askerlik şubesine di müra» | cnat edeceklerdir. 6 — Şubede toplanma günü MLTeş- rin/939 Cuma günü ? ağrılan bedi tayin edilen günlerde ni danları ile şubeye gelmeleri 13 | edecek tarzda takviye ve itmam edil Yüksek harp şürasının verdiği mühim karar (Baştarafı 1 inci sahifede) dayetinde kararlaştırmışlardı. Mu- hasemat başlar başlamaz bu husus- ta derhal tedbirler alındı, Yüksek şüranım son toplantısında Daladier ile Chamberlain tarafından ittihaz €dilen kararların tatbiki zımnında, her iki hükümet tarafından esa- sen omeriyef mevkiine konulmuş olan hükümler, aşağıdaki sahalarda müştereken harekete geçmeyi temin miştir: Hava, teslihat, iptidai madds- ler, petrol, iaşe, deniz nakliyatı iktisa- di harb, Her iki hükümet tarafından ! ittihaz edilenbu yeni tedbirler iki memleketin iptidai madde, istihsal ve. saiti, deniz tonajı ilâh. bakımından sahip oldukları menabiin, müşterek menfaat namına, daha iyi bir şekilde kullanılmasını ve ithalât programla- rında hadisatın zaruri kılacağı tahdi- datı keza aralarında müsavat Üzere taksim etmelerini mümkün kılacaktır. Her iki memleket bundan böyle, itha- Iât programlarını müştereken tesbit edecekler ve bu programların tatbiki için hariçten yapacakları mübayaatta her türlü rekabeti bertaraf edecekler- dir. Bu hükümlerin tatbiki, derhmi ih- das edilen bir Fransız « İngiliz tanzim komitesinin emri altında çalışacak daimi Franşız - İngiliz icra komite sine tevdi edilmiştir. Ahval ve şeralt lüzum gösterdiği tak- l dirde diğer sahalara da teşmil edilecek | olan anlaşma, her iki memleketin, harb mesallerini daha tam bir şekilde tanzim etmek hususundaki azimleri- nin yeni bir delilidir. Bu suretle son harpte ancak üç sene sonra tahakkuk ettirilen her iki memleketin müşterek organizaşyonu, bu defa, muhasamatın başladığı tarjhten iki ay sonra tahak- kuk etmiş bulunuyor, Kati bir merhale Londra 17 — Müşterek Fransız - İn- giliz harb faaliyetinde «Kati bir mer- hale» başlığı altında serdedilen resmi mülalâada şöyle denilmektedir, Neşredilen beyanname harbin ilâ- nındanberi vukua gelen en mühini bel ve alınan karar harbi en kı- sa müdâet içinde bitirmeyi istihdaf eder, Teşkil edilecek altı komite sa- dece tanzim değil icra organizasyon” ları olacaklardır. | Filhakika, her iki memleketin menabi ve ihtiyaçlarını gösteren bi- Jânçolar tanzim edildikten sonra, iptidai maddeleri bir araya getirmek ve müttefiklerin menfaatine en Uy- gun ve en hesaplı şekilde, memnu- niyeti mucip bir netice almak, komi. telere düşen vazifedir. İki memleket biribirlerine rekabet etmiyecek, bu suretle alınan madde- ler ucuza mal ve tek makam tarafın- dan yüklenerek erken elde edilecek- tir, B. Chamberlain iyileşti Tondra 11 (A.A) — BE, Chamber- Jain hastalandığındanberi ilk defa olarak bugün çıkmış ve Başvekâlete gelmiştir, Başvekil otomobiline bi- nerken halk tarafından hararetle selâmlanmıştır. italyanın emelleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) Brüksel 17 (A.A.) — İyi malümat alan mahafilde beyan edildiğine gö- İtalya ve İspanya hükümetleri, ge- çenlerde Berlin hükümetine, diploma» si yolüle, Hollanda ve Belçikanın ta- mamiyetine riayet edilmesile fevkalâ- de alâkadar olacaklarını bildirmişler- dir. Belçika tehlikenin geçtiğine kani değil Brüksel 17 (A.A.) — Hariciye Na- zırı B. Spaak mebusan meclisi hari. ciye encümeni huzurunda yaptığı be- yanatta, Almanyanın son günlerdeki hattı hareketi Karşısında hükümetin endişelerini gizlememiştir Resmi ma- hafil ve halk, buhranın atladığını müşahede etmekle beraber her türlü teullkenin bertaraf edildiğine inan- mamaktadır. Brüksel 17 (A.A.) — Bolga ajansı. nın Berlin muhabirinin bildirdiğine göre alâkadar Alman makâmları von Ribbentrop tarafından Belçika ve Hol- landa sefirlerine verilen şifahi cevabı bu iki memleket hükümdarlarının te- şebbüsüne karşı Almanya tarafından verilmiş kali bir cevab mahiyetinde telâkki etmektedirler, Türkiye Oümhuriyeti ZIRAAT BANKASI Kuruluş tarihi; 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şube ve ajans adedi: 265 Para biriktirenlere 28,800 lira ikramiye veriyor Ziraat Bankasında kurabaralı ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ilo aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır: 4 Adet 1,000 4 » 500 4 250 40 100 100 50 120 40 160 » 20 DİKKAT: Hesaplarındaki paralar Liralık 4,000 Lira 000 » 1,000 4,000 5,000 4,800 » 3,200 bir sene içinde 50 Uradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde 96 20 fazlasile verilecektir. Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylül, 1 tarihlerinde çekilecektir. Birincikânun, 1 Mart ve 1 Haziran