18 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Garp cephesinde yalnız keşif faaliyeti var Fena havalar yüzünden cephede tayyare faaliyeti de azaldı Paris 17 (AA) — Havas ajansı, &skeri harekât hakkında aşağıdaki malümatı vermektedir: heyeti umumiyesinde vâziyet dur. güridur. Fena hava deva; etmekte. dir, Fena havalar dolayısile tayyare, faaliyeti de olmamaktadır. Yegâne fasliyet, bu suretle, yalnız, keşif kol- larına inhisar etmektedir, Bütün cephede, küçük keşif kolla” | rı, gece gündüz, mütemadiyen, iki hat arasındaki sahipsiz sraziyi do- laşmaktadır. Bu keşif kolları, Sar- brückem'in cenubunda Apach mnta- | kasında, Sarbrücken-ile-“Porbach arasındaki dağlık arazid? ve nihayet Wissemberg civarında bilhassa faa liyet göstermiştir Biies'in mda, kapalı havaya rağmen, ,Frânsız gözcüleri, istihkâm işlerinde çalışmakta olan bir Alman grupunu, tesbit. etmişlerdir. Fransız topçusu bü noklaya ateş tevtih ede- rek bu Alman askerlerini dağıtmış- tır. Geçen gün ve gecenin'ender hâ- diseleri, işte buna benziyen -hâdise- Jerdir, Fransız tebliği Pariş 1T (A A.) — Büyük umumi karargân tebliğ ediyor: Cephenin her noktasında gece sükün içinde geçmiştir. Paris 17 (A.A) — Paris 17 teşrini- süni tarihli akşam tebliği: Mevzii keşif kolu ye topçu faaliyeti olmuştur. Alman tebliği Berlin 17 (A.A) — Büyük Alman Cephenin ! | umumi karargâhı tebliğ ediyor: Garp cepbesinde ufak mikyasta yapılan taciz endahtları haricinde mühim muharebeler olmamıştır, Fransada terhis edilenler Paris V1 (A.A) — Milli müdafaa müsteşarı B. Ducas, seferber edilmiş olan 1891 tevelütlü Fransızların da bu ayın nihayetinde terhis edilecek- lerini bildirmiştir. Fransada pilot ve mitralyöz- cü için yaş haddi Paris Yi (A.A.) — Fransız askeri makamları pilot ve mitralyözcü tale- benin orduya alınma yasını 18 den 17.ye indirmeğe. karar vermişlerdir. Kanadanın bir senelik harp masrafı Ottawa TT (AA) — Ottawa Eve- ning gazetesinin salâhiyettar muhar- ririnin yaptığı tahminlere göre Ka- nadanım, * muhasamatın < ilk senesi zarfındaki muhtemel harp masrafla- n,altı yüz milyon doları bulacaktır, Kaybedilen İngiliz tayyarecileri Londra Vi (A.A.) — Hava Nezareti harpte kaybedilmiş olan 51 İngiliz tayyarecisinin listesini neşretmiştir. Bunlardan 31 i ölmüş, 114 dönme- miş ve 2 si esir düşmüştür. İngiliz müdafaa taburları Londra Vi (A A.) — Harbiye Ne zareti 57 si teşekkül halinde bulunan müdafaa taburlanı için müstaçelen 20 hin kişiye ihtiyaç olduğunu bildir. mektedir, Kaydı istehenler bilhassa 35 den .60 yaşına kadar olan eski muhariplerdir. Fransada komünistler Gizli faaliyet devam ediyor, bir çok tevkifler yapıldı Faris 17 (A.A) — Alman - Sovyet paklını alenen tasvib etmiş c'duğu için malüm olduğu veçhile 26 Eylül de hükümetin bir kararnamesi ile Miğvedilmiş olan Fransız komünist Partisi âzası yapılan bir çok tevki- fata, ağır mahkümiyetlere. ve polis baskınlarına rağmen son zamanlarda gittikçe büyük bir faaliyet göster- mektedir. Paris matbuatı, bu partinin | Azasına karşı daha enerjik tedbirler alınmasını istemektedir. Lüğvedilen Partinin gösterdiği giz- Wi faaliyetin ehemmiyetini ölçmek müşkül olmakla beraber her gün yeni tevkifat yapıldığı ve «muzir malzeme; ele geçirildiği malümdur. Dün öğleden sonra dört kişi tevkif Londra radyosu Türkçe neşriyata başlıyor Pazartesi günü Londra elçimiz kısa bir hitabede bulunacak Ankara 17 (AA) — 1 (A.A) — İrineiteşrinin” yirminci pazartesi gününden itibaren Yondra radyosu Türkiye saatile saat 18/55 den 19/10 a kadar 15 dakika müddetle 51 metre 32 ve 19 metre 60 ânlga uzunluklarında türkçe neşriyst yapacaktır, Pazartesi günü neşriyat başlama. dan evvel Tondra büyük elçimiz Dr. ! Tevfik Rüştü Aras kisa bir hitabe ile bu neşriyatı açacaktır, General Weygand'ın teftiş seyahati Beyrut 17 (A.A) — General Wey- edilmiştir. «Humanitee gazetesinin gizlice basılması için kullanılan mal zeme müsadere edilmiştir, Risale tev- ziatını menetmek üzere büyük gay- reller sarfedilmektedir. Dün Paris muntakası diyanıharbı bir fabrikada komünist risaleleri da- gıtmış olan Charles Durand isminde bir ameleyi üç sene hapse mahküm etmiştir. Dün tevkif edilenler meya- | mında Le Gall ve Frot isimlerinde Paris belediye meclisinin iki âzası bu- lunmaktadır, Polis bu sabah da İaaliyetine de- vam etmiştir. Meydana çıkarılan gizli bir matbaada Humanite gazetesinin bir çok propaganda nüshaları elde edilmiştir. Baltıktaki Almanlar Estonyadakilerin nakli bitti, sıra Letonyadakilere geldi Bremberg 1T (A.A.) — Estonyalı Almanların Alman hududları dahi- Mine nakli ve iskânı işi tamamile ne- ticelenmiştir. Halen Letonyalı Alman- ların hicret işlerine devam olunmak- tadır. Polonyada Alman - Sovyet ahali mübadelesi Moskova 17 (AA) — Ajman- Sovyet ahali mübadelesi, muhtellt komisyonu bir anlaşmaya varmış- tır, Komisyonun Alman âzası dün ak- şam Beriine dönmüşlerdir. Anlaşma. da, Sovyet Rusya tarafından işgal edilen eski Polonya eyaletlerinde sa. kin, aslen Alman takriben 115 bin | Kişinin Almanyaya ve Almanya ta rafından işgal edilen Polonya top- raklarındaki o Ukraynalı, Rütenyalı, Beyaz Rusya ve Rüs bir milyon i kişinin de Sovyet Rusyaya nakledi- İ Jeceğini tasrih edilmektedir. Yeni limanlar Nafia Vekâleti 27,5 milyon lira tahsisat istiyor Ankara 1 (elek (Telefonla) — Bazı limanlarda yapılacak inşaat ve tesisat hakkında Nafia Vekâletinin hazırla» makta olduğu kattın projesi kati şek- İlini almıştır. Proje mucibince Zongul- dak, Ereğli; Amasra, Samsun, Trab- zon, İnebolu ve İskenderun llmahları için 27,5 milyon lira tahsisat isten- mektedir, Bunun 16 milyon lirası İn- giliz kredisi 17,5 milyon lirası da 1945 mali senesi sonuna kadar her sefie bütçeye konacak . tahsisatla karşıla” nacaktır. Mesken buhranını önlemek için Belediyelerin taksitle arazi satmasını mümkün kılacak bir proje hazırlandı Ankara VT (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti memlekette mesken buhra- nmı önlemek İçin alınacak tedbirler cümlesinden olarak imar hüdutları dahilinde bulunan &i , Üzerinde mesken yapmak şartile muayyen iradı olanlara taksitle satmak huşu- sunda belediyelere salâhiyet veren || bir kanun lâyihası hazırlamıştar, “Belediye memurlarına “ e s Ankara YI ) — Belediye memurlarına devlet memurları 2 tekaütlük hakkı vermek Dahiliye Vekâletince hazırlanmakta olan kanun lâyihası ; son şeklini al- mâk üzeredir, Dahiliye Vekâleti bun- dan başka belediye »nemurlarına mahsus bir memurin kanunu proje- si hazırlamaktadır. Ihracına müsaade edilen maddeler Dün yeni bir list liste daha çıkarıldı Ankara Vi (A-A.) — 4/9/939 tarih ve 2/11869 sayılı kararnameye ektir: 4/9/939 tarihli ve 2/11869 sayılı kararnameye bağlı (İ) sayılı listeye dahil olan ve ihracı menedilen mah- sullerden, bezelye, nohut, fasulye, mercimek, “böğrülce, fiğ, burcak, da- rı, pamuk tohumu, kepek, pirina ya- dı, keçi kılı, zeytinyağı, kendir, ke- ten tohumu, her nevi konserve, ke- restelerden yalnız fırınlanmış kayın ve katran keresteleri İle yabani kes- tane, fındık ve kızılcık çubukları ve şimşirin ve lisansa tabi tutulan ve (2) numaralı listeye dahil bulunan tiftik, barsak, balmumu, küçükbaş hayvan derileri, yumurta, zeytin ta- nesi, susam, bakla ve SOYA fasulyası- nın 27005 sayılı kararnamenin 1,2, ve 4 üncü maddesi hükümlerinden istifade eden memleketlere ihracının serbes bırakılması ve bu üç sınıf memleket haricindeki yerlere ihra- cının İlsans usulüne tali tutulması yüksek tasdika iktiran etmiştir. Orman işletme talimatname- sinin değişen maddesi Ankara 17 CTelefonia) — Orman işlet- me talimatnamesinin 20 inci maddesinin değiştirilmesi hakkındaki karamame bu- günkü Resmi Gazetede neşrolundu. Buna güre orman İşletme revirlerinden elde edi- Jen bilumum hasılatın satışında açık ari- tırma esası olmakla beraber revir Âmirli- &ince faydalı ve lüzumlu görülen shvaldo pazarlıkla satış yapılmasına da cevaz yp- rümektedir. Harici küçük haberler — “ klandra 17 (A A) — Kanada umumi ka- Targâhinin bir kısım memurları bugün Londraya varmışlardır. Helsinki 17 — İki senedir münhal bulu- nan Sovyetlerin Helsinki sefareti ataşe. iliterliğine albay Smirnof tayin edilmiş- yi bem n (AA) — İngiliz ve İspanyol ül, rna kayıd İçin vaki mürac: meğe karar vermiştir. Harp başladığından beri bu suretle bir çok mfürucaatlar vaki Balkanlarda bitaraf bir blok teşkili meselesi Almanya, Italya veya Rusyanın bu işi üzerlerine alacaklarını tahmin etmiyor Brüksel 17 — Alman gazeteleri Balkanlarda bitgfat bir blok teşkili meselesile farla meşgul “olmaktadır. Jar. Bu gazeteler diyorlar Ki: «Almanya Balkanlatda ancak Ken disine hayırhah bir bitaraf blokun kurulmasına müsaade edebilir. Böyle bir blok da yine ancak Almanyanın dostu büyük bir devletin iştirakile olabilir; Almanya, kendisine bir dostluk mi- sakile bağlı bulunan İtalyanın böyle bir işe girmekte tereddüd edeceği ka- naâtindedir. Rusyaya gelince; onun da Balkanlarda mesuliyetler yüklen- meğe tarafdar olmuıyacağı -tahmin edilmektedir, Yüksek harp şürasının verdiği mühim karar Fransa ve Ingiltere iktisadi membalarını birleştirip müştereken kullanacaklar Londra 11 (A.A.) — Bugün aşağı- daki resmi tebliğ neşredilmiştir; Bugün Londrada, yüksek harp şü- rası"bir içtima akdetmiştir. Bu top- Jantıya, Fransızlardan B. Daladier, müdafaa tanzim nazırı iştirak et- miştir. OYüksek şüra âzası san” 1115 de toplanmışlar, askeri vaziyet ve bunun âlideki melhuz inkişafları- nı tetkikten geçirmişlerdir. Harekğ- tan en müessir şekilde sevk ve idaresi — —— için Fransız ve İngiliz kuvvetlerinin kullanılmasını tanzim hususunda tatbiki iktiza eden usul, tam bir anlaşma ile tesbit edilmiştir. Müşterek beyanname: İki Başveklilin müşterek beyanna- mesi aşağıdadır: Fransız ve İngiliz hükümetleri, 1914-1918 seneleri zarfında iktisap edilen tecrübelerden istifade ederek, her iki memleketin harpteki iktisadi mesaisini en tam ve mükemmel şekii- de tanzim eylemeyi, harbin daha bi- (Devamı 10 uncu sahifede) Fransada milli Çek komitesi kuruldu Paris 18 — Sabık Çekoslovakya cümhurrelsi B. Benesin riyasetinde milli bir Çekoslovak komitesi teşkil edildiği Fransa hükümetine resmen tebliğ edii- miştir, Bu milli komite, Fransiz topraklarında müstakil bir Çekoslovak ordu. sunnu kurulması İçin 2 teşrinlevvel tarihi itilâfları tatbik edecektir. —<<—<—————maan Almanyanın Romanyaya notası Teslimatta zorluk çıkarıldı- ğından şikâyet ediyor Bükreş 17 (A.A) — (Reuler): Res- mi Alman mahefilinden öğrenildiği- ne göre, Alman Hariciye Nezareti ti- caret dairesi reisi Dr. Clodües hükü- metinin şiddetli bir notasını hamil bü. Yunmaktadır. Bu notada bilhassa Ro- manyanın Almanyaya yapacağı tesli- matta suni zorluklar (çıkarıldığı ehemmiyetie kaydolunmaktadır. Bu zorlukların izalesi azimkâr bir lisanla istenilmektedir. Dün tayyare ile buraya gelene Dr. Clodües alâkadar Rumen makamatı ile müzakerelere devam etmiştir. Al manya yeni petrol teslimatından baş- kaca Rumen balık sanayli için lü- zumlu olan römorkörler ve diğer teç- hizat mukebilinde yiyecek de İste. mektedir, Bükreş 17 (A.A) Dün Bütün petrol aksiyonları fiatlerinde mühim | bir tereffü kaydedilmiştir. Alman tayyareleri Fransa, İngiltere, İsviçre'ye beyanname attılar Londra 17 — Alman tayyareleri bugün Fransa ve İngiltere üzerinde yapmişlardır. Fransada Mar- iyon, Lil ve Nün şehirleri üze. rinde uçmuşlar, Nünda bir Alman tayyaresi düşürülmüştür. raftan Alman teyyarcleri Şetland, Lenkaşayr ve Gal memleketi üzerinde de uçarak Mançesterden Irlanda de. nizine kadar gitmişler, fakat hiç biri bombe atmamıştır. Bu tayyarelerin hepsi Belçika, Hok landa ve İsviçre üzerinden geçmiş. her geçtikleri yerden üzerlerine top ateşi açılmış, alârm işaretleri veril miştir. Alman tayyareleri Fransa ve İsviç- reye F yazılmış İngilte- rTe aleyhinde beyannameler atmışlar. dır. Diğer ta- | | zörlerinin İng Venezüellâdaki yangın 40 kişi öldü, bir şehir tama- men harap oldu Caracas 17 (A.A) Lagunllias petrol merkezinde çıkan yangın, bir çok kişinin telef olmasına sebebiyet vermiştir. Hali hazırda 40 kişinin te- lef olduğu tesbit edilmiştir, Şehir, ta mamile harap olmuştur. Ve hasarat 4 milyon Bolivar'a baliğ bulunmak- tadır. Yardım işleri faâliyetle devam etmektedir. Caracas 17 (A.A) — Nazırlar ko- misyonunun Lagunillas felâketi hak- kındaki raporu, yangını Caracas bar- larından birinde bir benzin lâmbası- nın düşmesine hamletmektedir. 1040 alışap ev mahvolmuştur. Irak başvekilinin Kahire seyahati Kahire 17 (A.A.) — Mısır Başvekil, İrak Başvekilini kabul etmiştir. Yerli gazetelere nazaran iki Başvekil, iki memleketi alâkadar eden meseleleri gözden geçirmişlerdir. Doygland ve Admiral Şar Kopenhag 17 (A.A) — Almanya- dan yeni gelen bir müşahid, Reuter muhabirine verdiği malümatta, Al- | manyânın Admiral Scheer ve Deutsch- land cep kruvazörlerinin bir Alman limanında demirli olduklarını bildir- miş ve Admiral Scheer'i gözüyle gör- düğünü ilâve etmiştir. Bu müşahid geçenlerde Atlas deni- zinde bulunan iki geminin Deutsch- land ve Admiral Scheer'e benziyecek tarzda boyandıklarını, fakat silâh ve güratlerinin bu cep kruvazörlerinin çok dununda olduğunu söylemiş ve şöyle demiştir: Almanlar Atlas denizinde görülen iki geminin hakikaten Cep kruvazöı- leri olduğuna inanılmasını istemekte ve bu suretle İngütere ile Fransanın bunları imha için en iyi zırhlılarını göndererek hakiki Alman Cep kruva- iz ve Fransız filolarına taarruz ve bunları tahrip etmelerine imkân bırakacaklarını ümid etmek- tedirler,