23 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Alman tayyaresi düşürüldü. bir Alman vapuru yakalandı —.. ——— mmm | Sene 22. No; 7575 — Fiati her yerde 5 kuruş İamabiuka kara AKŞAM PERŞEMBE 23 Teşrinisani 1930 rı Almanyada büyük hiddet uyandırdı Bu karar Almanyanın hemen bütün ihracat ve ithalâtını durduracak Karara Fransa da iştirak etti, Almanyanın bütün ümitleri bitarafların alacağı vaziyette İngilterenin yeni tedbirleri İngiltere, iktisadi harbin neticeleri Üzerinde büyük tesiri görülecek mü- him bir karar verdi; Şimdiye kadar, Yalnız, . Almanyaya ithal edilen ve harb sanayiine yarayan maddeler müsadere ediliyordu. Şimdiden son- Ta abiokm genişletilmişlir. Almanya» dan ihraç edilen her türlü eşya, hangi memlekete aid olursa olsun, tamamen müsâdere olunscâktat. İngiltereyi bu kati tedbire sevke- den sebep, Almanların, serbest dö hizlere torpil dökmüş o olmalarıdır. Bu serseri torpiller, yalnız harbeden devletlerin gemilerini “ değil, rastla» dikları bitaraf eşya veyâ yolcu #&- Purlarini da batırıyor. Son üç dört gün içinde Şimal denizinde muhte Mf memleketlere âid ondan fazla vas Püf batmıştır. Harb esnasında deniz- İste konulan torpiilerin kulianms arzını tanzim eden beynelmilel muâ- hedeler var. Bunların esas maksadı, torpillerden açık deniz yollarında giden bitaraf vapurların zarar mesidir. Bu muahedeleri Ak da imza etmi Fakat, buna en, muharib veya bitaraf, eşya veya yolcu, ne maddi menfaat, ne masum insan hayatı, hiç bir şeyi niyen bu kör ve tesadüfi ölüm kullanmaktan (çekinmiyor. Anlaşılıyor ki Almanyanın «kıyasıya adar harbin bütün bey» sani kaidelerine riayeti ar edinmiş olan İngiltere, Almanyanın bü gayri irisani hareket- leri karşısında vaziyetini değiştirme. Ye mecbur oldu. İngiliz “Başvekbi, Parlâmentoda, artık, Almanyaya ay- Mi silâhlarla yaukabeleye karar verik diğini bildirdi. Aym zamanda, deniz» lere aid bütün beynelmilel mukavele lerin gayri muayyen bir müddetle hü. kürden sakıt olduğu da Milletler Ce- Mmiyetine tebliğ edilmiştir. İngilterenin bu kararındaki ehem- Miyet pek büyüktür, Almanya, bita- TA memleketlere gönderiyor, satıyor, : mukabilinde ak İn para atıyordu. İngiltere, bu ihre- cat ticaretine dokunmuyordu. Alman- Ya attık ihracat yapamıyacaktır. Ger. | *€, İlalya, Rusya, Balkanlar gibi kara Yviları kendisine gene açıktır. Fakat, U memleketler, Almanyadan aldıkla- TI mallara karşılık, altın değil mal ve- rirler, Almanyanın asıl döviz ticareti “Panya, şimalf ve cenubi Amerika, 2âk Şark memileketlerile idi. Bu yol lar ise İngiliz Fransız ablokasile tama- Men kâpanmış bulunuyor Almanyanın, harbe devam edebil. Mek için altına olan Mhtiyacı göz önüne 2 tutulunca, bu yeni ihracat imkân- ek gının doğuracağı iktisadi ve mali y ıtıların büyüklüğü derhal anlaşı- e m içindir ki son senelerde Al- ie artmasını kendi ik- Miş 1 için ölüm dirim meselesi yap- Necmeddin Sadak (Devamı 5 inci sahifede) istediği gibi mal | 5 İ yük elçisi B. Von Papen bugün saat Pariş 22 — İngilterenin Almanya- nın tam ablukası hakkında verdiği karar, her tarafta: büyük akisler yapmıştır. İngiltere ve Fransa şimdi- ye kadar Almanyaya giren ve Alman- yüdan çıkan eşyadan yalnız harp ke çağı addedilenleri müsadere ediyor. lardı, Bu suretle Almanya bitaraf devletlerle, bilhassa İspanya, centübt Amerika ve Japonya ile ticaretine devam edebiliyordu. Bundan Sofira Almanyanın bütün | #thalât ve ihracatı müsadere edile- oök ve tam kati abluka yapılâcaktır. 915 de Almanyanın şiddetli denizalta harbı İlân etmesi üzerine de bu ted- bire müracaat edilmişti, Almanyanın, beynelmile mukave- leler hilâfına olarak tüccar vapurla- rının geçtikleri yollara, haber ver- meden, torpil dökmesi tahtelbahir muharebesinin. neice vermediğini göstermektedir. (Devamı 5 inci sahifede) Almanyanın Balkanlara doğru ticari tazyiki İngiliz ticaret nazırı bu hususta izahat vermek istemedi İngiltere İtalya ile mühim bir anlaşma yaptı. Baltık memleketlerinin jambonunu ve tereyağını alacak mı? Londra 22 (AA) — Avam kam» rasında Ticaret Namrı B, Stanley, sorulan bâzi suallere cevaben, demiş- tir ki; «— Almanyanın Balkanlara doğru bir ticari tazyike başladığını ve e cümle Romanya petrolü almak iste- diğini biliyorum, Fakat milli mens faatlerimiz, bu bahiste aleni surette nak ve izahat vermekten bizi neylemektedir.» B. Stanley, İ dan petrol dirmekten terenin Re alıp alma, le imtina atm İngiltere ile İtalya arasında manya- ğını bil- ştir, Tönüra 22“(A:A;) — “İngiltere ile İtalya arasında çok mühim. takas an- laşmaları yapılmak üzeredir, Bu ha- beri veren «Financial News, Capro- Londrayı ziyaretinin - boşuna “| Reisicümhur Dün Alman büyük elçisini | kabul etti | Ankara 22 (A.A) — Almanya bü- 17 de Reisicümhur İsmet İnönü tara- fından kabul buyrulmuştur. Bu mü- lâkat esnâsında büyük elçi Von Papen bilhassa Führer'e karşı yapılmış olan | suikast münasebetile Reisiçümhür | tarafından Berlin büyük elçimiz va- sıtasile izhar edilen alâkadan dolayı sFührer'in teşekkürlerini ve dostluk hissiyatını İfadeye memur edildiğini söylemiştir Mülâkatta Hariciye Vekili B. Sa- racoğlu hazir bulunmuştur. Fransada komünist mebusla-! rın mebusluklarının iskatı isteniyor Paris 22 (A.A) — Mebuslardan B. Chiappe, eski komünist mebusların | teşrii vekâletlerinden iskat edilmiş ol-| duklarının beyan ve çin hükü- metten istizahta bulunmağa karar vor- miştir, | olmadığını yazıyor | rasmda, | | mühim bir takas anlaşması | k | ve “İngilterenin İtalyaya 8 milyon ton kömür vere , Tek mukabilinde makine âletleri ala» cağını ve keza pamuk, Kaüçük mua meleleri yapılacağını bildirmektedir. Baltık memleketlerinin tereyağı ve jambonu Londra 22 (A.A) — Avam kama. Eko Cross'â sorulmuş ettiği tere- yağ ve jambonun e geçilm B. Cross, şu cevabı vermiştir; «Hü. kümet, bu imkânı tetkik etmektedir. Esasen bütün yiyecek mübayaatı yalnız hükümet tarafından yapıl maktadır.» EDülklikmile rs Lüzumsuz bir gayret Anadölu köylerinde asırlardan kal. | muş kötü bir anane vard: Düğünler o kadar bahalı ve yıkici bir şekilde yapılırlardı ki, yeni evler, kurulma. dan harap olurdu; düğün borcu me. zara kadar ödenemezdi; Bu yüzden fi tarihinde bir meni İsrafal kanunu çıkarılmıştı. Arada sırada bir gayrettir nüksedi. yor: Bu kanunu le şehirlerimizde tağ- bik elmek! Yok otellerde düğün ot. mayacak, yok gelin arabasını şu ka- | dör otomobil takip edecek, yok elli kişilikten fazla ziyafet verilmiyecek Bahis yeniden tazelenip kotarılıyor! Bunlar, «eşkiyalık olmasın!» diye Beyoğlu caddesinde jandörma dey. riyesi gezdirmek tedbirinden farka. dır. Bahalı düğün zaten İstanbulun teamülleri arasında değil. Bırakalım, parası olan bol bol sarfelsin; iktısa. di hareket olsun, bereket olsun, Hata ecnebi malı kullanmak bile memleket oiktısadiyatına faydadır: Zira bir şey ihraç etmemize mukabü ithal ediyoruz. Şimdiki ekonomi mef- humları çok değişmiştir. Yakalanan..Münih sulkasdi faili itiraf- larda bulunmuş Yeni abluka Almanya için meş'um olacak Bir Italyan gazetesi Amerika efkâri umumiyesinla gittikçe müttefikler lehine temayll! ettiğini söylüyor Londra 23 — Amr'ka efkârı umumiyesinde dikkate şayan bir inkişaf vardır. Mesajero İtalyan gazetesi bu münasebetle neşrettiği makalede diyor kiğ «914 de Amerika üniversiteleri, ilmi mahafili Alman nüfuzu altında id. Alman kültürü vaziyete hâkimdi. 939 da vaziyet tamamen başkadır. Üniver- siteler, fabrikalar Alman metodlarını bıraktılar, Alman kültürü her tarafta ge rileği, Anti nazi propagandasının bu hususta büyük tesiri olmuştur.» Gazete yeni ablukanın Almanya için meşum olacağını, Amerika pollti kasında müttefikler lehinde daha açık bir değişiklik olması muhtemel bulun- duğunu söylüyor. Chamberlainin bir nutku İngiltere ve müttefikleri her ihtimale karşı icap eden tedbirleri almışlardır Londra 23 — Muhafazakâr fırkasına mensup 180 mebus dün akşam Baş- vekil B. Chamberliain'in şerefine bir ziyafet, vermiştir. Başvekil bu münase betle mühim bir nutuk söylemiştir. B. Chamberinin İngiltere fiş Fransa arasındaki tam birlikten, Türkiye ile aktedilen muahedenin ehemiyetinden bahsettikten sonra dmiştir ki: «Bütün hür milliler;harbin hedefini anlamışlardır, Birçok güçlükler mevcut olduğu şüphesizdir. Fakat bunlara karşı icap tedbirler alınmıştır. Bilhassa şiddetli hava bombardımanlarına karşı tertibat alınmıştır. İngütere ve müttefikleri | her ihtimale karşı hazırdırlar. Sarfettikleri masal zaferle tenevvüç edecektir. Alman tayyarelerinin uçuşları Londra 23 — Dün gece düşman tayyareleri İngilterenin cenubu şarki sa- hiline yaklaşmışlardır. Bunlardan biri düşürülmüş, diğeri tardedilmiştir. Paris 23 — Pariste gece saat 24,15 de tehlike işareti verilmiş, bir saat sür- müştür, Fransanın şimâli garbisinde de tehlike işareti verilmiştir. Tuna yolile Almanyaya sevkıyat durdu Budapeşte 23 — Tuna üzerinde dubaları taşıyacak romorkör bulunma. dığındani nehir yolile.Mâcaristandan Almanyaya un nakli tatil edilmiştir. Hollanda vapurları İngiltereye seferlerini tatil ettiler Amsterdam 23 — Hükümetin tavsiyesi üzerine Hollanda vapur şirketleri İ dün akşamdanbeti İngiitöreye seferleri tatil etmişlerdir. Alman gazeteleri Strasser'e ateş püskürüyorlar Berlin 23 — Alman gazeteleri İsviçreye iltica etmiş olan eski nazi reisle- rinden Strasser hakkında uzun makaleler neşrediyorlâr. Gazetelr Strassr'in kendini nmiş bir hain olduğunu, bundan evvel de suikastlar tertip etmek istediğini yazıyorlar. Almanya Balkan memleketlerile tica- rette giittikçe güçlüğe tesadüf ediyor Paris 23 — Almanyu Balkan memleketlerile ticarette gittikçe güçlüğe tesadüf ediyor. Romanyadan gelecek' petrol ve saire için yol bulunamamakta» dır, Sovyetler bunların Çernoti - Polonya - Breslav yolile Almanyaya gitmesine müsaade etmiyorlar. 'Tüna nehrinde buzlar başlamıştır. Bütün kış münakalâğ duracaktır. Şimdi yalnız Yugoslavya - Macaristan yolu kalmıştır. Fransızlar iki Alman tahtelbahiri batırdılar Pariş 22 (A.A) — Fransız tebliği: Yeri deniz tayyareleri tarafından keş- fedilmiş olan iki düşman tahtelbahiri üç gün fasıla ile ayni torpido tarafım dan batırılmıştır; 4 Birülüklinez (Belediye kiracılarla evsahipleri arasaia o mutavassıtlık yapacak) — Gazeteler — — Kimi istiyorsunuz?... — Bizim evin kirasını vereceğim, göster bana müdürü...