23 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 İyi aa, e a e ER Ep Karadenizde tipi ve fırtına hüküm sürüyor Samsunda dalgalar, Izmir vapurundan çıkmak istiyen İki yolcuyu alıp götürdü 4 vapur Karadenize çıkamadı, bir kısım vapurlar da çok geç geldi Karadenizdeki fırtına devam et- mektedir, Fırtına yüzünderi Günej- su vapuru Trabzon, Antalya vapuru Bartın seferlerinden birer gün teah- birle lmanımıza geldiler. izmir va- puru da Karadenizde ehem iye s0 gette fırtına yemiş, dün limanımıza 4 snat rötarla gelmiştir. Dün, İzmir yolcularının anlattıklarına Samsuna uğramış, fakat den bir türlü yolcu Çi- karamamıştır. Bazi cesur Sandalcı lar, vapura yanaşmak istemişlerse de gddetli dalgalar buna mani olmuştur. Yalnız iki motör İzmire yaklaş- mak inikânmı bulmuştur. Süvarinin #htarlarına rağmen bir kısım yolcu tar, bu motörlere binmiştir. Bu esna da, bir facia cereyan etmiş, motöre binmek “istiyen yolculardan ikisini, gayet büyük iki dalga alıp götürmüş- ör, Bunun üzerine Bamsun ilman ri» yaseti, gemiden yolcu çıkmasını ya» sak etmiştir. İzmir vapuru, Samsun- da 24 saat bekledikten sonra hareket etmiş, İneboluya gelmiştir. Samsun yolcuları, bugün hareket &decek olan Tarı vapuru ile tekrar Bamsiına hareket edeceklerdir. Eğe vapuru, Karadenizden yarın gelecektir. Halbuki dün gelmesi mu- karrerdi, Evvelki gece Bartına hare- ket ederi Mersin vapuru da, havanın muhalefetinden dolayı Kavaklarda beklemek mecburiyetinde kalmıştır, Mersin vapuru ile berabe: Kavaklar- da bekliyen gemilerin adeği 4 dür. Karadenizde fırtına ve pi devam ettiğinden bu vapurların ne zaman sefere çıkacakları malüm değildir. Yeşilköy meteoroloji istasyonun. dan aldığımız malümata göre dün hâva yurdun her tarafında kapal ve yağışlı geçmiştir. - Dün İstanbul da rüzgârlar şimalden saniyede 4 ilâ 6 metre hızla esmiştir. Sıcaklık en yüksek 12,6 en düşük 6 derece idi. Bulgar Başvekilinin beyanatı “İsteklerimizin kuvvet istimalile değil, dostane şekilde halledileceğine kaniiz,, diyor Atina 22 — Nen Hellas gazetesi, Bulgar Başvekili B. Köstivano!un bir Muharririne beyanatinı meşicdiyor. Bulgar Başvekili demiştir ki; — Bizim birkaç isleğimiz olmasina rağmen kanaatimiz biriki kilo metrelik arazi için kan Gökmeğe değmez. Bu meselenin kuvvet istimalile değil, dostane şekilde halledileceğine kanliz. Biz, sulhun sağlam surette yerleşmesi politikasını ziyaretimde açıkça bildirdim. Türkiye de politika” Politikamızı (oAnkarayı takip - ediyoruz. Muzın doğruluğuna kanidir. Üç memleket silâh altındaki ihtiyat askerlerini terhis etmekle sulhun kuvvetlenmesine hizmet etmiştir. Almanyada bir işçi hareketinden korkuluyor Londra 22 (A.A) — Almanyadan gelen haberler, nazi şeflerinin Alman işçisinin teşkilâtlı bir mukavemelinden korkmakta olduklarını gösteriyor: Daily Telegraph gazetesinin Amslerdamdaki muhabiri Almanya işçi sendikalarının eski şefi Theodore Lelpart ile Peter Grassmannın üç gün evvel Berlinde tevkif ediidiklerini belediye reisi bildirmektedir. Viyananın eski sosyalist Geliz de Avusturyada tevkif edilmiştir. Iâubliana 22 (A.A.) — Slovakya polisi, Slovakyada bir komünist işçi faaliyeti keş! fetmiştir. Bir Ingiliz torpido mnhribi torpile çarparak battı Londra 23 — Gibsy adındaki İngiliz torpido muhribi bir torpile çarparak batmıştır. Gibsy harbin iptidasındanbâri batan ikinci İngiliz torpido muhri- bidir. Almanya - Sovyetler Ticari müzakereler netice- lenmek üzere imiş .Berlin 22 müzakerelerinin yakında neticelen- mesine intizar olunmaktadır. Alman resmi mahfilleri, Sovyet murahhas heyeti şefi Tevosyanın heyetin mesa- isi hakkında Staline malümat ver- mek üzere Alman hükümet! tarafn- dan emrine verilen bir tajyare İle hâreket ettiğini söylemektedirler. Te- vösyan kısa bir müddet sonra avdet edecektir. Yeni bir Alman bombasi Londrü 22 (A.A) — Daily Express gâzetesine Oslodan bildi-ildiğine gö- rd, Norveç sahil muhafızları Alman tayyarelerinin Şimal denizinde he- men her gün görüldüğünü bildirmiş. lerdir. Bu tayyareler 206 kilogram ağırlı. ğında yeni bir şekilde bomba lar, Bu bombalar deniz sathında y e bir mayn gibi hasarata se r. Ağırlığına bakılırsa bu bombadan shnrak az miktarda nakledebilecektir. (A.A) — Alman - Sovyet “Alman - Rumen ticaret müzakeresi Alman heyeti reisi Von Papen'den yardım rica etti Bükreş 22 (A.A) — - Reuter - Al- man ticaret heyeti reisi Clodlus ilk müraâffakıyetini kazanmıştır. Roman» ya 1940 martından evvel Almanyaya 30 bin muhtelif hayvan ile 30 bin do- müz vermeği vadeylemiştir. Diğer hususta Alman - Rumsn mü. zakereleri henüz müsbet bir neticeye varmamıştır. Bilhassa Romanyanın Almanyaya verdiği petrolü arttırması meselesi muallâkta bulunmaktadır. Romanya kendi milli müdafaa ihti yaçları ile yeni mukaveleden evvel başka devletlere karşı girişmiş olduğu teahhüdlerden başkaca petrol vagon- larıtın Almanyaya geçmesini kabul etmek istememektedir. Diğer taraftan, Rumen petrol flat- | lerinin indirilmesi hususundaki müza- kereler devam etmektedir. Clodius bütün bu meselelerin hallt- İ ne yardım etmesini von Papen'den ri- ca eylemiştir. Ege tütün plyasası Ticaret Vekili piyasaniü 1 Kânunuevvelde açılacağını bildirdi Ankara 12 (AA) — Ege mıntakasında #ötün piyasasının aşılmasındaki gecikme- Bin müstahsilleri düşündürdüğü ve barı gikiyetlere mahal verdiği hakkında İzmiş Gazetelerindeki neşriyat münasebetile, Ti- earet Vekili Naşmi Topçüoğlu, Anâdolu Ajansı muharririne aşağıdaki beysnatia, bulunmuştur. «Ege mıntakasında, tütün piyasasınm Açılması mutadın hilâfına olarak #ilvaki bu sene biraz geç katmıştır. Mahsulün, müstahsile xazanç bırakacak şekilde matıl masının Jeab ettirdiği tedbirleri almadan, açılmasına müsaade etmeği, bir- wilin de menfaatine aykırı gör- n bu menfaatlerini kö- gelen tedbirlerin linmış ve geriye mak Üzere bi- bu hazırlıklara istinaden, piyası- nın birintikönunun birinci çuma günü Açılması için fenb eğen tedbirler alınmıştır. Münhasıran çifçi ve köylü menfaatinin #eab ettirdiği bu tenbhürün mânasını an- Yamak kolaydır. Bu itibarla, «linen ve ain- makta bulunan tedbirlerle, tütün satışın- dan müstahstlin emin olmasi we istikbale emniyetle bakması lâzımdır. Hükümet, yalnız bu sene için değil, gele- bek seneler tütün mahsülünün satılması için de icab eden tedbirleri olmuş olduğun- dan önümüzdeki sene tütün ekimine sit hazırlıkların şimdiden yapılmasını tütün müstahsillerine ebenimiyetis tavsiye ede- rim. sai me me Mareşal Voroşilof'un İzmire hediye ettiği otobüs İzmir 22 (AA) — Voroşilot'un. İzmire hediye ettiği totobüs dün Belediy? otobüsleri santralında merasimle tesellüm edilmiş ve pilkası takılmışur Tesellüm muamelesinden sonm davetliler otobüse binerek Voroşilof bulvarından başlıyarak şehir dahilinde bir gezinti yapmığlardı? Belediye Reisi Dr. Behçet Uz, dün akşam | otobüsü teslime memür Sovyetlerin İstan- bul başkonsolosu o Gecrguleveki - şerefine Şehir gazinosunda Val! ve Parti müfettişi Me İzmirde bulunan mebuslarımızın, Partt viiyet idare heyeti başkanının. Beledi; encümeni Azasının ve reis muavininin hi- mr bulunduğu bir siyafet varmiştir. Lâlelide Yangın yerinde ağır yaralı biri bulundu Yaralı ifade veremiyecek haldedir, hastaneye kaldırıldı Dün gece, Lâleli yangın yerinde es- tarengiz bir cinayet işlenmiştir. Gece yansından sonra devriye gezen, mâ- halle bekçilerinden biri, elindeki siektrik lâmbasile ortalığı aydınlata- rak yangın yerinde dolaşırken, yerde küçük bir kan gölü ortasında yatan bir adamla karşılaşmış, ona yaklaş. tığı zaman, söz söylüyemiyecek bir halde ağır yaralı bulunduğunu gör- müştür. Bekçi derhal, polisi haberdar etmiş, kendisinden bir iki söz alına- bilmek İstenmişse de kabili olamamış- tar. Derhal bir otomobille Cerrahpaşa hastanesine kaldırlan bu #damın Üzeri araştırılınca Tophanede Dikim evinde çalışan Bayram isminde biri olduğu öğrenilmiştir. Bayramın Pia- yatı tehlikede olup, yangın yerinde niçin ve kimin tarafından muhtelif yerlerinden yaralanmış olduğu henüz tenevvür etmemiştir. Tahkikat devâm etmektedir. İnhisarlar Vekilinin seyahati Diyarbakır 22 (Akşam) — İnhisar. lar Vekili B. Ralf Karadeniz bura- ya geldi, istasyonda karşılandı. Yarın Mardine naz goble KE, Semplon Me e akşam saat 17 de gelecek Bir kaç gündenberi havaların bo- sukluğu yüzünden mütad saatinden çok geç gelen Avrupa semplon eks- presi, bugün, fevkalâde bir rötârla dokuz buçuk saat geç kalarak, ancak akşam saat on yedide Sirkeciye mu- vasalat edebilecektir. Vali bugün geliyor Vali B. Lütfi Kırdar dün akşam sr at on dokuzda Köstenceden Ardal va- pürile İstanbula hareket etmiştir. Va- purun bugün 13 ile 14 arasında İstan- bula varması muhtemeldir, 23 yeğrumimaiu kö Büyük bir Alman vapuru yakalandı, bir vapuru da mürettebatı batırdı Büyük bir Italyan vapuru torpile ağır hasara uğradı Londra 22 (A.A.) — 5055 tonilüto. Yuk Alman Rhingold vapuru İngilis barp gemileri tarafmdan yaknlana- Tak bugün İskoçyada bir Ilmana ge- tirilmiştir. Bu vapur Almanyaya buğday götürüyordu. Londra 22 (A.A.) — Amirallık ma- kamı, Bertha Fisser isminde bir A1. man şilepinin İrlanda sahil açığında bir İngiliz harp gemisi tarafından durdurulduğunu bildirmektedir. Bertha Fisserin müretebatı, şilebi derhal batırmış ve tahlisiye sandal larına binmiştir. Mürettebat, harp gemisi tarafından kurtarılarak ter. kif edilmek üzere karaya çıkarılmış- tır. Londfa 22 — Yianona adındaki 6600 tonluk İtalyan vapuru bir tor- pile çarpmış ve ağır hasera uğramış- tar. Maamafih vapur bir İngiliz 5. marına doğru Yoluna devam etmek- tedir, İki balikği vapuru battı Londra 22 (A.A.) — Dün motörlü iki balıkçı gemisi batırılmıştır. Tho- mai Hinkins isminde ölan birincisi Yrlanda denizinde bir Alman tahtel- bahiri tarafından batırılmıştır, 12 Kişden ibaret olan mürettebatı baş- ka bir balıkçı gemisi tarafından kur- tarılarak Irlandanın şimal limanla- rindan birine çikarılmıştır. Ben Sweeper isminde olan 325 tom Romanya bitaraf Balkan blokuna iştirake hazır Fakat şimdiki hududlarının tashihine “© katiyen razı olmıyacak Bükreş 22 (A.A) — (Havas) ajan- Mı bildiriyor: Selâhiyettar mahfillere göre, Romanya bitaraf bir Balkan blokunun teşekkülline iştirake hağır- dır. Mâamafih ağni mahfiller çunu Mâve ediyorlar: © Lâkin, bu hususta bir tedbir olmak Üzere, hudutlarımızın tashihine te- şebbüs ettiğimize dair olarak çıkarı: lan şaylaları anlâyamıyoruz. Kaldı | ki, halihazır Hudutlarımızı muhafaza için çarpışacağımızı da müteaddit defalar söylemiştik, Bir Balkan bloku teşkili bahsinde kendimize tayin ettiğimiz hedef için İtalyan diplomasisinin hararetli bir fagliyette bulunduğu hissedilmekle beraber, bu sahada şimdiye kadar elde edilen yegâne netice, Yunanis- tan, İtalyan maksadları karşısındaki şüphelerini izaleye matuf nota testi. lerinden ibaret kalmıştır. Böyle bir blokun teşkili için Bal- kan devletleri nezdinde ilk tecrübe- ler yapılmıştır. Fakat siyasi mahfil. ler, kati bir neticenin bu kadar ça- ğini söylemektedirler. Macar Hariciye Nazırının beyanatı Romanyada iyi anmadı Köme 22 — Macar Hariciye Nazi- rının beyahalı Romanyada nahoş bir tesir yapmıştır. Tempul gazetesi, Rumen Hariciye Nazırı Gafenkonun yakında Romanya - Macaristan mü- nasebati hakkında mecliste beyanat- ta bulunacağını yazıyor. Peştede hoşnudsuzluk Budapeşte 22 (A.A.) — Csakinin harici siyaset hakkındaki beyanatı, Budapeştede az çok hoşnutsuzluk uyandırmıştır. Romanya siyasi 'mah- filleri, Romanyanın Macar ekalliyeti- ni imkân nisbetinde terfih etmesine mukabil, Macar hükümetinin, erazi meselelerini yeniden ileri sürerek müf. ritleri iltizam ettiğini söylemektelir. Bu mahafil, Mücaristanla yakınlık te- sisin! erazinin tamamiyeti meselesine dayanan müsaadekârliklar bahasına derpiş etmenin, hiçbir hükümet tura- fından göze alınamıyacağı mütalân- buk istihsaline intizar oedilemiyece | sındadırlar, Hava muharebeleri Paris 22 — Bugün Alman keşif tayyareleri Fransanın şimalinde uç- muşlar ve tayyare dafli topları ate şine maruz kalmışlardır. Garp cep- hesinde tayyare muharebeleri ol muştur, İki Alman tayyaresi ateş alarak düşmüştür. Londra 22 — Şimal denizinde bir Alman tayyaresi düşürülmüştür. Alman tayyareleri İngiltere üzerinde Londra 22 (A.A.) — Bazı Alman bombardıman tayyareleri bugün Shet- land mıntakası üzerinde uçmuştur, Tayyareler, bazı bombalar atmış İse de bunlar hedeflerine düşmemiştir. Ci. varda bir şehirde alarm işareti verli- miş ve biraz sonra da tehlikenin geç- miş olduğu bildirilmiştir. Hava Nezareti, bir İngiliz teyyare- sinin yanlışlıkla bir balon barajı önünden geçmiş olduğu için düşü- rüldüğünü ve içinde bulunan iki ki- şinin öldüğünü teessürle haber ver- mektedir. Londra 22 (AA) — Bir düşinan tayyaresi bu sabah İngilterenin ce nubu garbisinde bir şehir ile birkaç kasabanin üzerinden uçmuştur. Teh- Mike işareti verilmemiştir. Hava mü- dafaa bataryaları faaliyete geçerek Dün 3 Alman tayyaresi düşürüldü tayyareyi pek yüksekten uçmağa ic- 'Tayyareye bundan tir. Bu harekât esnasında düşruan tayyaresi damlara yaklaşıncaya kâ- dar alçalmıştır. 3 Alman tayyarecisi yakalandı Londra 22 da) Bir İngiliz ge- misi, Şimal denizinde portatif bir sandal içinde üç Alman taxyarecisi- ni bularak kurtarmış ve İngilterenin şark sahillerinde bir limana çıkar- miştir, Fransız tebliği Paris 22 (A.A.) — 22 teşrinisani sabah tebliği: Gece kayde değer mü- him hiçbir hâdise olmamıştır. Skoda 47 lik toplar yapıyor Brüksel 22 (A.A) — Pilsen'deki Skoda fabrikasının #70 milimetre çar pmdâki çok uzun merizili altı top İmal ettiği bildirilmektedir. Ribbentrop'a Lenin nişanı verildi Stokholm 22 (AA) — Svenska Dagbladet gazetesinin Berlin muha- biri, von Ribbentropa “Lenin nişanı verildiğini bildirmektedir.