13 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SÖZUN GELİŞİ gülhane parkının aslanları efis bir sonbahar tablosu seyrelmek isterseniz o bugünlerde Gülhane parkına gidiniz. Mevsim insana hürün veren bütün güzelliğiyiş ” çıplak ağaçları, yerlerde sürüklenen yığın yığın kuru yaprakları, iw lak otları, durgun havuzları ve sessiiğiyle etrafı dolduruyor. Çıt yok. Sıra sıra beş kanapeler.. Tek başına oturan bir adam pardesik sünün yakasını kaldırmış, gazete okuyor. Ağaçlar arasına dalan ince bir yolda ellerini arkasına bağlamış bir vatandaşın ağik ağır yürüdüğünü görü- yorsunuz, İki park memuru #hliyar bir ağacı kesiyor. Biraz ötede içi dallar Gan düşen yapraklarla dolu yeşil havusda kırmızı bir balık, dalgın, dolaşıyor. Fakat tabiatten almaya başladığınız zevk uzun sürmüyor, Çünkü dünya nn aklı hurdahüş eden gürültülerinden sıyrılıp tabiatin sihirine kupıldığının sırada ve mevsim sizi başka bir Âleme götürmek üzer iken, heyhat, karşımıza çıkan bir facia sahnesile irkiliyorsunuz. Gözünüz havuz kenarındaki mermet aslan ve kucağındaki geyiğe İlişmiştir: Pençelerini bütün hiddetile ürkek hir geyiğin böğrüne basmış, dişlerini boynuna geçirmiş bir aslan! Şimdiye kadar Gülhane parkından geçerken başınızı bile çevirmediğiniz bu sahneye dikkatle Başınızı çeviriyorsunuz: Karşıda başka bir aslan bir ceylâm parçalamakta. dır. Üçüncüzünü tedkike gidiyorsunuz: Pençeleri arasında bir kuzu çoktan can vermiştir. Bir sonbahar sessizliği içinde cereyan eden bu faclalar bütün unuttuk- Marınızı birer birer hatırlatıyor; Avrupa vaziyetini, kuvveti hak ilân eden mi tecavizleri, mütearrızları, istiklâl için döğüşen ufak milletleri düşünüyorsu- nuz. Nefis sonbahar tablosundan almak üsere olduğunuz zevk bu suretle y&- nda kalıyor, kuvvetlerine güvenen mağrur aslanlar herşeyin tadını kaçırr yarlar. Şevket Rado Sovyetlerin yarma hareketi akim kaldı (Baştarafı 1 inci sahifede) Sovyetler, kesif kütleler halinde hü- cum etmekte, Finlândiyalılar da ofe- matik silâhlarla onları kolaylıkla im- | ha etmektedirler, Finlândiyalılar, kı- sa mesafeden petrol sıkmak suretile | Sovyet tanklarında vangınlar çıkar. | mışlardır. - : Sevyet tebliği İ Moskova 12 (A.A.) — Leningrad a! keri mıntakası genel kurmayının teb- liği: 11 kânunuevvelde, Sovyet kıtaları, | istikamette ileri hareketlerine de- vam etmişlerdir. Sovyet kıtaları, La İ doga gölünün şimal sahilinde Pitka- | ranta kasabasını, Serdobol demiryolu» | nun münteha istasyonunu vc Viborg istikametinde de Siprode vo Bivurila köylerini işgal etnişlerdir Havanın fazla bulutlu ve bulutlar Tın çok aşağıda bulunmasi sebebile har | va faaliyeti yapılamamıştır. Fin tebliği i Helsinki 13 (A.A.) — Finlândiya ge nel kurmayının resmi tebliğidir: Taipale nebri mıntakasında düş manın iki hücumu tardedilmiş ve düş- mana büyük zaylat verdirilmişlir. 7 Basyet tankı tahrip edilmiştir. Düş- man, Kivinlemi'de Buoksi su isliikâm- larını geçmek üzere yeniden #eşebbüs- lerde bulunmuşsa dü muvaffak ola- mamıştır. Kareli berzahında müfreze faaliye- ti vukun gelmiştir. Şark cephesi boyunca şiddetli çar- pışmalar olmuştur. Finlândiya kıta- ları İllomansti köyü civarında ileri hareketlerde bulunmuş ve ansızın yaptığı bir hücumla üç düşman bölü- günü tarumar etmiştir. Suomussalmi mıntakasında da bir düşman bölüğü yok edilmiştir. Laponya Rus hududu yukınında Salla köyü, şiddetli bir topçu ateşin- den sonra düşman tarafından işgal edilmiştir. , Finlândiya sahil bataryaları müte- addid Sovyet harp gemisine karşı ataş açınıştır. Hava çok kapalı olduğu için isgbetler kati olarak tesbit edileme- miştir. Fakat, tarakalar nazarı itibar re'glunırsa, Finlândiya mermilerinden içoğunun hedefe isabet ettiği mu- hâkkaktır. Ladoga gölü sahillerindeki bâtaryalarımız, kara Kıtalarımıza yar- dımda devam etmektedir. Şark hududu boyunca büyük tay- yare faaliyeti olmuştur. Düşman tay- yereleri Finlândiya körfezi fenerini bombardıman etmiştir. Sovyetler yeni bir taarruza hazırlanıyorlar Helsinki 12 — Helsinki'deki umura! kanaat, Sovyetlerin, kısmen buz tut- mağa başlamış olan Ladoga gölü 4 hillerinde yeni bir taarruza hazırlan- makta bulunduğu merkezindedir. Sua- jervi mıntakasına yeni Sovyet kıtaları getirilmiştir. Rusların en büyük gay- retleri, Rusya ile İsveç arasındaki Fin- i üne rağmen, kahramanca mukeve- | yareleri, Kareli mıntakasında Terijo- iAmerikadan gelen gönüllüler lAndiya erazisinde Kuolajervi mıniar kasını istihdaf eylemektedir. Ruslar, Wu miıntakaya yeniden üç ordu tahşid aylemektedir. l Petsamonun şimalinde | | şiddetli muharebe Helsinki 12 (A.A) — Petsamonun simalinde şiddetli bir muharebe ol muştur. Finlândiyalılar Sovyet tayya» relerinin devamlı faaliyet ve hareke- met etmektedirler. İ Finlândiyalıların tayyareleri, 8uo- | müs - Salmi yakınında büyük bir sank kolunu müessir surette bombardıman | etmiştir. Pinlândiyalılarn ağır toplardan | müzaheret gören bombardıman tay- ki - Viipuri demiryolu üzerinde bir ; arhlı tren İle bir tank kolunu tahrip | etaniştir. i Helsinki 12 (A.A.) — Amerikadan 1500 Finlândiyalı gönüllü gelmiştir... | Tallin 12 (A-A.) — İsveç hükümeti, Asland adaları ile İsveç sahilleri ara- sında yeni mayn sedleri vücuda geti- rilmiş clduğunu ihbar etmiştir. İ Sovyetler Finlândiyada bir | buçuk milyon asker tahşid | ettiler Riga 12 (A.A.) — Helsinkiden haber alındığına göre Finlândiyada askeri vaziyet bu dakikada nisbeten sakin- dir. Bunun da sebebi Rusların büyük | bir kara ve hava taarruzu hazırlama ları ve bu maksadis Rusyanın her kö- şesinden mütemadiyen asker gelmesi- dir. Şimdiye kadar bir buçuk milyon- dan fazla askerin ve bin topun Finlân- ; diya hudutlarına gönderilmiş olduğu, fakat Rus kumanda heyetinin bu kuv»- vetleri kâfi görmemekte bulunduğu ve binnetice daha bir takım takviye kıta» âtının beklenildiği kaydedilmektedir. Sovyet kılastının Ladoga gölüne yirmi beş mil mesafede kâin Taliâpe- cujochi'ye karşı yapmış olduğu beşin- ci taarruz âkamete uğramıştır. Fin. lândiyalılar, Sovyetlerin beş bölüğünü tamamen imha etmişlerdir. Finlândiyalılar, şiddetli bir muha- rebeden sonra Suomussalmi şehrinin öteki sahilini tekrar ele geçirmişlerdir. Bundan başka Finlândiya hüküme- tinin Amerika hükümetile mali mese- leleri müzakere etmek ve sivil ahali ile askerler için zehirli gazlara karşı kul- lanılacak maskeler satın almak husu- sunu görüşmek üzere Nevyorka husu- si bir memur göndermiş olduğu haber alınmıştır. Sovyetler ihtiyatları tekrar silâh altına aldı Moskowa İZ(AA) — (Reuter) ajansı bildiriyor: İtimad edilen bir kaynaktan haber alındığına göre, Polonya Ukraynası ile Beyaz Rusya nm sonra terhis edilen bir kısım Kızılordu ihtiyat efradı, tekrar silâh altına alınmıştır. Müdü Nevyork sergisinden son Türk kafilesi dün geldi Gelenler diyorlar ki: Seyahatimiz gayet sakin geçti, yolda tehlike geçirmedik. Türkiyenin dürüst hareketi, Amerikalıları Türklere hayran bıraktı Sinema yıldızları, Nevyork dünya sergisi ve diğer ba- m İşler için Amerikada bulunan son Türk kafileri dün akşam Brioni adındaki İtalyan vapurile İstanbula döndüler. Vapur rıhtıma yanaşırken, par“ maklığa dayanan yolcuları B. Ahmed Emin Yalman'ı, B. Vedad Nedim 'Tör'ü, doktor B. Fahriyi daha uzak. tan seçiyoruz. Kalabalık arasında konuşanlar var: — Ahmed Emin şişmanlamış, boyu — Küçük yavruyu görüyor mu- sun?,.. Giderken Gueen Mary'ye bin- Girdiğimiz zaman parmak kadardı Ağlayıp bağırıyordu. Ne kadar bü- yümüş değli mi? Evet, Amerikadan dönen Türk ka. filesi içinde gürbüz, yumak gibi ku- cakta bir de çocuk var... Brionlden inenler rıhtımdakilerin kendilerini bekliyenlerin kucağına at yor. İşte Ahmed Emin sıra ile belki yirmi, yirmi beş yakınını öpüyor. 3eyahat gayet sakin geçti Bu kucaklaşma ve öpüşme faslın- âan sonra Amerika yolcularının bi rer birer yanına yaklaşıp, konuşuyo- rum. Evvelâ işe Vedad Nedim Tör- den başlayalım: -- Seyahatiniz nasi geçli?... He- yecan hissettiniz mi? Atlantikte tah- *elbahir korkusu filân?... — Katiyen... Düz çarşafı andıran i deniz kadar sakin bir seyahat yap- | tık. Hiçbir heyecan geçirmedik, At lantikten (Oİiç hâdisesiz (ogeçtik. Yalnız Cebelüttarıkta İngiliz deniş kuvvetleri bizi karşıladılar. Biz Con- te di Savola adındaki İtalyan trans- atlantiği ile geliyorduk. Cebelütta- nktaki araştırma sekiz saat kadar sürdü. Sonradan dün gece Çanakkale bo- gannın haricinde yine İngilizler va- purumuzda kontrol yaptılar, — Yolda biraz geciktiniz değil mi? — Hayır... Yalnır İtalyada biras | kaldık. İşte o kadar... — Sergiye ait eşya da vapurda mı? — Onlar sonra doğrudan doğruya gelecek... Şileple... Amerikalıların Türkiyeye hayranlığı — Harp Amerikada ne gibi tesir yaptı? Amerikalılar bizim (politika mız nasi buluyorlar? — Amerikalılar, dünyann buen karışık ve hak denilen şeye katiyen riayet edlimiyen devresinde bizim ta, kip ettiğimiz politikayı bir dürüst Tük ve sadakat sembolü addediyor. lar. Bizden, her zamankinden çok fazla ve gayet güzel bir Hsanla bah- sediyorlar, Ben kendi hesabıma, Tür- kiyeye sit neşriyattan üç büyük eil4 topladım. — Amerikanın harp hakkında umumi kanaati nedir? — Amerikanın harp hakkındaki umumi kanaati şudur: Harp mütle. fiklerin lehine bitecektir. Efkârrumu. miye müttefiklerin tamarile lehin. dedir. — Harp dolayısile Yeni Dünyada buhran başladı mı? Harbin Ameri. kadaki tesiri nedir? — İşler çoğalmıştır. Fakat her yer. de olduğu gibi orada da tablatile va» ziyet büyük bir dikkatle takip olun. maktadır. beğendiler Bu esnada yanımızda bulunan ve Vedad Nedim ile beraber gelen sergi memurlarından biri bana şunları an» lata: rakıya aslan sütü derlermiş — Pex çok meşhurlar geldi. Bil hassa sinema yıldızlarının hemen he- men hepsi sergiyi ziyaret ettiler, Lâkin en çok ve sık sık paviyonu- muza gelen şunlardı: Mirna Loy, Miryam Hopkins, May West, Garry Grant, Pat Paterson. Eski, sessiz filim yıldızlarından İ Bili Dow, Ramon Novarro ima Loy ilk günü geldi. Ve: — Bana "Türk sigarası veriniz... dedi. Ş Aslan südü! Miryam Hopkins de sigara merak- sı idi. Bizim rakimızı da çok sev. mişti, Geldiği zaman dalma oturur: — Bana aslan südü getiriniz. derdi. Aslan südü mulüm.,, Amerika- War rakıya aslan südü diyorlar. Vedad Nedim gülümsedi: — Aslan südü, yani rakı sirafında Amerikada bir de hikâye icad etti- ler, Bilir misiniz? : — Hayır... — Anlatayım: Bu aslan südün- den bir kadeh içince insana bir ge yik çalâkisi, bir ceylân hareketliliği İkinci kadehte bir Zebra kadar atik olurmuş. Üçüncü kadehte aslan olurmuş... Dördüncü kadehte ise biri dişi, biri erkek olmak üzere iki aslan olurmuş... Sergi memuru güldü: — Meşhur ve sevimli kadın artist sergiye gelince dalma İki aslan olur- du. Çünkü dört kadehten aşağı içti- gini hiç görmedik. Döner kebaba da rağbet fazla idi Vedad Nedim: — Hakikaten sergide döner kebap ie rakının muvaffakiyeti dehşetli idi, Gelen döner kebabi yiyor, rakı içiyordu. Orada bir de kokteyl pek beğenildi. Bu kokteylin ismi «Ay yıl diz kokteyli; dir. Bizim paviyona. mahsus olan bu kokteyi şöyle yapılı Tülecek şeydi. Nevyorkta bulunan ak. | tör Raif temsiller verdi, Orada bulu. | nan Türklerin hepsi vatan hasreti | Dün Amerikadan dönenlerden B. Vedad Nedim Tör ile B. Ahmed Emin Yalman Amerikalılar da bize karşı son de- rece naziktiler. Bize Nevyorkun fahri i hemşeriliğini verdiler, B. Ahmed Emin Yalman'ın anlattıkları B. Ahmed Emin Yalman da bavul- larını gümrük memurlarının tezgâ- | hına gönderirken bana şunları an lattı: — Son siyasi vaziyet içinde Türki- yenin takip ettiği yol Amerikalıları bize hayran etmiştir. Yolculuğumuz gayet sakin geçti, Cebelüttarıkta ve Çanakkalede kontrola tabi tutulduk. Bu vapurla 11 kişilik bir kaflle ha- linde geldik. B. Ahmed Emin Yalman kendisini karşılayanlarla biran evvel yalnız kalmak için can &tıyordu. Onunla uzun uzun tatlı tatlı görüşmeği daha reünasip bir zamana bıraktım. Dün gelen vapurda Hacı Bekir müessesesinin lokumetları ve şeker kazanları da vardı. AF, Emniyet müdürü Ankaradan döndü Bir halta evvel Ankaraya giden emniyet müdürü B, Muraffer Akalın dün şehrimize avdet etmiştir. E. Muzaffer, kendisile görüm şen bir muharririmize; Ankaraya islerimiz için gitmiştik. Bise- dilerimizle temas edip işlerimiz! bitirdik ve döndük, demiştir. Emniyet müdirile beraber Aukaruda bu” Hunan birinci şube müdürü B. Edip Yavuz da şehrimize dönmüştür. P.T.T. Biriktirme Sandığı Milli piyango satıyor P. T. 'T. Biriktirme ve yardım sandığı Milli piyango bayiliğini deruhde etmiş bu- Tunuyor. Sandığın bu teşebbüsteki gayesi, birikti- yeceği bey'iyelerle sermayesini takviye ote mek, hasta meslekdaşlarını tedavi ettir mek, mesleğin meşk, mezahimi icabı zayıf düşenler için bir istirahat yuvam tagla o- mektir. Denize düştü İzmir (Akşam) — Güvelyalıda Dr, B. Cs- el Uralın evinde hizmetçilik eden 18 ya- şında Ayşe, denize süprüntü dökerken mü- vazenesini kaybederek düşüp boğulmuştur. Zabıtaca yapıları araştırma neticesinde kı- sm cesedi denizde bulunmuştur. BERLİTZ 294 İstikiği caddesi Akşam Lisan kurları Fransızca - İngilizoe - Almanca Haftada üç ders Ayda 4 lira