20 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakıka Lehistan hükümeti faali- yet gayelerini ilân etti Paris 20 — Fransadn Angers şehrinde faaliyette bulunan Leh hüküme- ti, Lehlilere hitaben bir beyanname neşretmiştir. Hükümet, Leh milletine va- gan uğrunda katlandığı büyük fedakârlıklardan dolayı teşekkür ettikten sonra İ faaliyet gayelerini şöyle tesbit ediyor: 1 — Lehistanı kurtarmak, 2 — Lehis- tanın yeni hududunu çizmek, 3 — Lehistana ve bütün Avrupaya devamlı bir emniyet temin etmek, Fin resmi tebliği Helsinki 20 — Dün akşamki Finlândiya resmi tebliğidir: Kareli berza- hında Sovyetlerin şiddetli bir topçu hazırlığından sonra bütün gün yaptık- ları tearruzlar, insanca büyük zayiat verdirilerek, birçok tank tahrip edi- lerek tardedilmiştir. Şark cephesinde Rus taarruzları püskürtülmüştür. Aklajaervi gölü civa rmda Finlândiya taarruzu devamidadır. Birçok esirler ve mübim gânaim alınmıştır. Denizde Sovyet filosu ve tayyareleri Kovistoya karşı şiddetli faaliyette bu- Tunmuşlardır. Finlândiya tayyâreleri, büyük faaliyet göstermişler, yürüyen düşman kol- larım, İaşe kafilelerini bomabrdıman eylemişlerdir. Finlândiyahlar, 18 kâ- nunuevvelden itibaren Makal 4 düşman tayyaresi düşürmüşlerdir. ir Alman Transatlantiği vc bir tahtelbahiri daha batırıldı Nevyork 20 — Son dakikada gelen bir habere göre Almanların 32,565 | tonluk Colombus namındaki transatlantik vapuru İngiliz harp gemileri tara- fından yakalanmak üzere iken mürettebatı tarafından batırılmıştır, Hâdise, Virginia sahilinden 400 mil uzakta olmuştur. Alman tayfaları Tuskaloja namındaki Amerika kruvazörü tarafından kurtarılmıştır. Alman transatlantiğirin ya bulmadığı tahmin edi Paris 20 — unda bir İngiliz harp gemisi duruyordu. Muharebe vuku - Fransız Bahriye Nazırı B. Kampençi, iki düşman tahtelba- hiri batırmış olan Siroceo torpido muhribinin üçüncü bir düşman tahtelba- biri daha batırdığısı tebliğ etmiştir. Amerikanın protestosu Bitaraf mıntakanın bundan sonra ihlâl edilmemesini istiyecekler rür etmemesi kati bir lisanla istenmek- Buenos Aires 19 — Arjantin Hari- ciye nezareti, Panama konferansının Amerika sularında tesis ettiği bita- raf mıntakaya Almanya ve İngiltere- nin tecavüzünü protesto etmek üzere bir nota hazırlamıştır. Notayı 21 Ame- rika hükümeti imza edecektir. Bun- lardan birçoğu şimdiden muvafakat cevabı vermiştir. Notada, Amerika kara suları adde- dilen mıntakadaki son deniz harbin- den bahisle bu gibi hâdiselerin teker- Harp meclisi Dün sabah Pariste toplandı Paris 19 (A.A) — Yüksek meclis, bu ga“ bah saat 9 da toplanmış ve 12 ye kadar devam etmiştir. Içtimaa İngilizler tarafından Başvekil Cbamberlain, Paris büyük elçisi Campbell, Mini Müdafsa Nazırı Chatfield, Hariciye Nezareti i müsteşarı Cadogan We ge- nersi İronsde ve İsmay, Fransızlar tara- fından da Başvekil ve Mill Müdafaa Na- sırı Daladler, La Chambere, General Ga- melin, Hariciye umumi kâtibi Leger, ami- ral Darlan ve Champetier de Ribes iştirak etmişlerdir. Daladler, İngiliz mümessillerini selâm- yarak G on Spee'nin batmasına mün- çer olan parlak ve muzaffer deniz muha- Tebesinden dolayı Büyük Britanyayı teb- rik etmiştir. Yüksek meclis, umumi vaziyeti derin bir tarads tedkik ettikten sonra Tüznamedeki bütün meselelerde Fransız ve İngiliz hü- kümetlerinin tam görüş birliğini müşahe- de etmiş ve siyasi, askeri sahada Fransız - İngiliz teşriki mesaisinin malik olduğu ha- reket, vasıtalarnı takviye için icab eden tedbirleri almuştır. Montevideo harbinde ölen İngiliz bahriyelileri Londra 19 (AA.) Amirallık, x kruvazörü mürettebatından olup M deo harbi esnasında ölen yedi ve yaralanan iki bahriyeli. nin İsimlerini dün akşam neşretmiş- tir, Tebliğde diğer 11 bahriyelinin hafif yaralı olduğu ve memnuniyet verici bir tarzda iyiliğe doğru gittik- leri ilâve edilmektedir. A Nevyork 19 — Amerika Hariciye Na- arı B. Hull Panama konferansı tara- fından tayin edilen bitaraf mıntakayı ihlâl eden muhariplere karşı nasıl bir hattı hareket ittihaz edileceği hak- kındaki sunle şu cevabı vermiştir: «Amerika hükümetleri bu hususta aralarında görüşüyorlar, Hafta niha- yetinden evvel anlaşma olması muh- temeldir.» Baltık denizinde Bir tahtelbahir bir Alman vapurunu batırdı, Bir İngiliz vapuru da torpile çarptı Tallin 19 (A.A.) — Estonya'ya aid Naissori adası yakınında balıkçılar, üç kadavra ile bir takım balıkçı ge- mileri enkazı ve esrarengiz bir tah- telbahir tarafndan batırılmış olan Sheinbeck adında ve 2800 ton hac- mindeki Alman kargosunun teknesini bulmuşlardır, Amsterdam 19 (A.A.) — Londra dan bildirildiğine göre, 4373 tonluk İngiliz City of Kobe vapuru İngilte. renin şark sahillerinde bir mayne çarparak veya torpillenerek batmış- tar. Danimarkanın Jytte vapuru da ay- ni mntakada bir mayne çarparak batmıştır. Kopenhag 19 (A.A) — 1950 ton- luk Bogoe vapuru İskoçya sahillerin. de bir mayne çarparak batmıştır. 17 kişilik mürettebaltan ancak bir kaç kişi kurtulabilmiştir. Bir Sovyet tahtelbahiri bir Alman vapuruna ateş etti Stokholm 19 — Stettin limanına mensup Pinnan adındaki Alman va- puru, Bothn'e körfezinde bir Sovyet tahtelbahirinin tecavüzüne maruz kalmıştır. Tahtelbahir, gemiye top ateşi açmış 35 gülle atınışsa da Mane vaki olmamıştır, j iktisad mütehassısları | gelen kuvvetin başındaki yüksek rüt- Parti Grupunun dünkü içtimaı Hariciye Vekili, dünya | hadiselerini izah etti Ankara 19 (A.A.) — C. H. Partisi | Meclis grupu bugün (19/12/939) saat on beşte reis vekili Seyhan mebusu Hilmi Uranın başkanlığında toplan- dı: İlk defa söz alan Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu son dünya hâdise- lerini ve bilhassa bunlar meyanında bizi uzaktan yakından slâkadar eden hâdiseleri izah ederek umumi heyeti tenvir etmiştir. Bunu müteakip Muş mebusu Hak- kı Kılıcoğlunun bir takririnden İs- tifade ederek Mili Müdafaa işleri hakkında etraflı beyanatta bulunan ve müteaddit hatiplerin gene bu mevzu etrafındaki suallerinc cevap- lar veren Mili Müdafaa Vekili gene- ral Naci Tımazın izahatı grup umumi heyetince alkışlarla kabul ve tasvip olunmuştur. Vaktin ilerlemiş olması dolayısile Tuznamede mevcut diğer maddelerin müzakeresi gelecek celseye talik edi- lerek riyasetçe celseye saat 19 da ni- hayet verilmiştir. Sıhhiye Vekili Antakya 19 — Sıhhiye Vekili B. Hulüsi Alataş buraya gelerek mera- simle karşılanmıştır. Vekil Sıhhi mü- esseseleri gezdikten sonra Reyhaniye ve Kırıkhana giderek tedkiklerde bu- | Tunmuştur. Hayvanlara eziyet edenler Dün de bir balıkçı Londra 19 .— Son günlerde hava faaliyeti artmıştır. Alman tayyarele- ri şimdi Şimal denizindeki küçük balıkçı vapurlarına, römorkörlere ta- ârruz etmekte ve mitralyöz ateşi aç- maktadır, Bahriye ve Hava Nezaretlerinin tebliğine göre dün Alman tayyarele- ri Serenity adındaki küçük İngiliz motörünü, New Cholce, Greize be lıkçı gemilerini batırmışlardır. İngi- )iz tayyareleri yaklaşınca kaçmışlar- dır, Akşam üzeri oOAlmân 'Tuscan motlörile dört römorköre ve İtalyan bandıralı Valentino Codda vapuruna taarruz etmişlerdir. Bun- lardan yalnız bir motörün telsizcisi yaralanmıştır. İngiliz tayyareleri Al. man tayyarelerini takip etmişler ve hasara uğratmışlardır. Evelina ve Sedgefiy römorkörleri dönmemişlerdir. £ Bunların Alman tayyareleri tarafından o batırıldığı zannediliyor. Birincide 9, ikincide 16 kişi vardır. Dört denizci ölmüş ve bir Ankara 19 (Telefonla) Ziraat Vekâleti, hayvanları himaye maksa- dile bir kanun prejesi hazırlamıştır. Bu projeye göre, hayvanlara her ne şekilde olursa olsun eziyet edenler muhtelif cezalara Şarptarıl acaklardır. Renown ve Ark Royal gemileri Rio de Janeiro'da gemileri 30 bin kişi gezdi Londra 19 (A.A.) — Renown ve Ark İ Royal ile İngiliz kruvazörleri, Rio de Janeiro'yu terketmişlerdir. İngiliz ge- milerinin Rio de Janeiroda bulundu- ğu müddet zarfında, bu gemileri 30 bin kişi ziyaret eylemiştir Baltık memleketleri iktisad mütehassıslarının toplantısı İli 19 (A.A) — Baltık devletleri Hariciye Nazırları konferansının son kararı mucibince, bü üç memleketin aralarındaki iktisadi meseleleri tetkik ve bilhassa ticaret mübadelelerini artırmak üze- re bugün burada burada toplanmışlardır Kanada askerleri İlk kafile “İngilterede merasimle karşılandı Londra 19 — İlk Kanada öskerleri İngiltereye vasıl olmuş ve dominyon- lar nazırı B. Eden tarafından karşı. lanmışlardır, B. Eden Kanadalı as- kerlere kralın bir mesajını okumuş- tur. Kanadalılar geçen harpte büyük kahramanlık göstermişlerdi. Bu defa beli zabitlerin çoğu geçen harbe işti- rak etmiş olanlardır. Gelenler arasın- da Kanada Fransızları, Kızıl derililer, hattâ zenciler bile vradır. Bunlar İn- gilterede kısa bir müddet kaldıktan sonra Fransaya geçeceklerdir. Pamuklu mensucatın gümrük resmi indirilecek Ankara 19 (Telefonla) — Öğren- diğime göre, hükümet suni ipekle ka- rışık pamuklu mensucattan alınmak- ta olan gümrük resimlerini indirme» ğe karar vermiştir. Yapılacak tenzi- lât nisbeti bugünlerde tesbit edile- cektir Stalin'in 60 ıncı yıldönümü Moskova 19 (A.A.) — Stalin 21 kA. hunuevvelde doğumunun 60 ıncı yıl- dönümünü kutlayacaktır. Bu müna- sebetle bütün Sovyetler Birliğinde tayyareleri | Alman tayyareleri balıkçı gemilerine musallat oldu gemisi batırıldı, bir gemide 4 kişi öldü, 1 kişi yaralandı | Kişi de yaralanmıştır. Heligoland üzerindeki muharebe Londra 19 — Hava Nezaretinin bir tebliğine göre dün Heligoland Üzerin- deki hava muharebesinde düşürülen 12 Alman tayyaresi bu harbe giren Alman tayyarelerinin yarısını teşkil etmektedir. İngilizler 7 tayyare kay- betmişlerdir. Alman radyosu İngiliz- lerin 32 tayyaresi düşürüldüğünü, | buna mukabil yalnız iki Alman tay- yaresinin düştüğünü iddia etmiştir. Bu iddia tamamen asılsızdır, İngiliz | tayyareleri Alman müstahkem mev- Kilerine müteaddit bombalar atmış- Jardır, Alı vermediğini iddia ediyorlar Londra 19 (A.A.) — Bir lâstik san- dal içinde giden dört İngiliz tayyare- cisini bir balıkçı gemisi alarak şimali şarki sahillerinde bir limana çıkar. mıştır, Bu tayyarecilerin son Heligoland hava muharebesine iştirak etmiş ol- dukları anlaşılmıştır. Bir Ingiliz tahtelbahirinin muvaffakıyetli seferi 15 gün içinde bir Alman tahtelbahiri, bir Alman kruvazörü batırdı, bir Alman kruvazörünü Londra 19-670 tor hacminde Salmon İngiliz denizaltı gemisi 15 günlük bir seferden sonra İngiltereye dönmüş- tür. Bahriye Nezareti geminin 15 gün- lük faaliyeti hakkında bir tebliğ neş> | retmiştir. Tebliğde şu malümat veril- mektedir; Salmon bir gün sabahleyin bir AL man tahtelbahirini su üzerinde gör. müştür, Tahtelbahirin iyi hedef teş- kil etmemesine rağ, pil atılmış ve torpil isabet etmiştir. Bunun neticesinde tahtelbahir hava- ya uçmuştur, Bilâhare burada bir Alman bahriyelisinin cesedi bulun- muştur. Tahtelbahir bunu mütcakib Bre- men Alman vapuruna tesadüf etmiş. tir, Bir torpil atmak kabil iken tüccar | vapurunu haber vermeden batırma mak için suyun yüzüne çikarak «Durls işareti vermiştir. Fakat bu si- rada bir Alman tayyaresi göründü. günden tahtelbahir dalmağa mecbur olmuştur. Tayyare henüz uzaklaş. madan tekrar suyun sathına çıkmış ve yeniden vapura «Dur!l> emrini Tayyare fabrikaları muamele vergisinden muaf tutulacak Ankara 19 (Telefonla) -— Muamele vergisi kanununa, tayyare fabrikala- rının bu vergiden muaf tutulmaları hakkında bir fıkra eklenmesi karar- laşmış ve bu maksadla bir kanun pro- jesi hazırlanmıştır. İhtikâra karşı ne gibi tedbirler alınıyor? Ankara 19 (Telefonla) Çoruh mebusu B. Mazhar Müfld, ihtikâra karşı ne gibi tedbirler alındığı hak- kında Meclise şifahi bir sual takriri vermiştir. Takrir, alâkası dolayısile Ticaret Vekâletine tevdi edilmiştir. İzmir 19 (A.A.) — İhtikâr komis- yonu iki ticarethane hakkında ihti- kâr suçu ile tahkikmie ta başlamıştır. Münakale le Vekâleti yeni binaya taşınıyor 19 (Telefonla) a Ve bir kısmını işgal etmekte Ankara ti binasın: " Münarale Vekâleti, Atatürk bulyarmda ve Galatasaray klübü bitişiğinde isticar etti- Bi yeni apartımana taşınmağı başlamış» tır, Mezkür Vekâletin diğer bir kısım dat releri daha evvel gene Atatürk bulvarında merasim yapılacaktır, kiralanan diğer bir binaya naklolunmuştu. nen derhal bir tor. | hasara uğrattı vermiştir, Bremen bu emre itaat et. | memiştir. Tahtelbahir aleş açacağı İ sırada yeniden Alman tayyaresi gö- İ rünmüş ve tahtelbahir denize dalma- ga mecbur olmuştur, Bu suretle Bre- i men kaçabilmiştir. Salmon ertesi günü üç Alman kru- nün refakatinde bir cep zırh- sı görmüştür. Kumandan hiç ol- mazsa bunlardan birini batırmağa | karar vermiş ve torpillerini hazırla- mıştır. İlk torpil Leipzig kruvazörü- ne isabet etmiştir. Bunu müteakib atılan iki torpil iki gemiye isabet etmiştir. Dördüncü torpil düşman ge- milerinin arasından geçmiştir. 'Tahtelbahir atılan su bombaları | üzerine kaçmağa mecbur olmuş, an- İ cak geceleyin bu mevkie dönmüştür. 'Tahtelbahir denizin yağ lekeleri ve petrol tabakasile örtülü olduğunu görmüştür, Leipzigden başka en az büyük bir kruvazörün ciddi suretle hasara uğradığı ve bir Alman harp gemisinin limana dönmediği muhak- kaktır, Mısır Veliahdi, Kızılaya i 500 ingiliz lirası teberrü etti Ankara 19 (A.A.) — Mısır Velihati prens Mehmed Ali, Türkiye Cümhu- riyeti Kahire eiçiliği vasıta, 'Tür- kiye Kızılay cemiyeti umumi merk& zine 500 ingiliz lirası teberrü buyur- muşlardır. Bu asil ve insani teberrü- den pek mütehassis olan Kızılay ce- miyeti Kahire elçiliği vastasile sâmi- mi şükranlarını altes prense arzet- miştir. Ankarada vitrin müsabaka- sını İsmetpaşa enstitüsü kazandı Ankara 19 (Telefonla! — Memleketin mühtelif yerlerinde olduğu gibi burada da Tasarruf baflası dol as) yapılmış ve © sinde 100 liralık mükâfatı İsmetp; kazanmıştır. 20 kadar mü az madalyalar W İtalya sefiri şehrimizde Ankara 19 (Telefonla) italya büyük elçisi bu akşamki ekspresle İs- tanbula hareket etmistir.