21 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Si İzmirden üzüm yükleyen bir Macar vapuru İngiliz kontrol gemileri tarafından yakalandı AKŞAM Mevsimin en kibar, en neş'eli gecesi KIZILAY BALOSU 23 Birincikânun cumartesi akşamı Tokatliyan salonlarında verilecektir. Bilet için Beyoğlu Kızılay cemiyetine müracaat. Bene 22 vw No, 7603 — Fiati her yerde “Moskova radyosu komünist partisinde tasfiyeden bahsetti Mannerheim gizli cemiyeti harp münasebetile sabotaj yapıyormuş Finlândiyada şiddetli muharebeler devam ediyor. Abo'da yangın yüzünden büyük yangınlar çıktı bombaları Londra 20 — Moskova radyosu bu sabahki neşriyatında Rusyada Man- nerheim gizli cemiyetinin faaliyetin- den ve harp münasebetile sabotaj (levazımı kasden bozmak) yaptığın- dan bahsederek komünist partisi için- de yeni bir temizlik yapılması lâzım geldiğini bildirmektedir. Polonya hududu 20 (A.A) — Patt ajansı Rusyanın cenubu şarkisinde Graf von Spee kumandanı 5 kuruş gitgide artan patırdılar hüküm sür- düğünü ve bilhassa askerler arasında yeniden tevkifat yapıldığını, mütead- dit kimselerin sürgüne gönderildiğini haber veriyor. Finlândiyada vaziyet Londra 20 — Finlândiyada şiddet- li muhavebeler devam ediyor, Kareli berzahında Rusların yaptıkları yeni taarruzlar da tardedilmiştir. Ladoga Langsdorf intihar etti Buenos Ayres 20 (AA) — Graf von Spee'nin kumandanı Langsdorf intihar etmiştir. Londra 20 — Rio de Janeirodan gelen haberlere göre Graf von Spee Alman zırhlısının kumandanı Langs- dorf dün gece tabanca ile intihar et- miştir. — Langsdorf bıraktığı mektupta er- velâ zabitlerile mürettebatını - kur. tarmak için ölümünü geciktirmiş ol- duğunu bildirmektedir. Arjantine çikamlan 1000 kişilik zırhlımın mürettebatı burada kamp- Jarda kalacaklardır. Londrâ 20 (A.A.) — Graf von Spee kumandanı Lângsdorf'un intiharı ha- deniz mahafilinde de- yecan uyandırmıştır, rhlı kumandanının . bu Nareketi efsir ediliyor: Deniz ananesine ve şerefine bağlı olan bu adam hâya- tını feda etmek suretile zırhlının ş8- refsiz akibetini emreden adamla hiç bir alâkası olmadığını bülün dünye- ya göstermek istemiştir. Diğer taraftan öyle zannediliyor ki, Langsdorf Montevideo ağzında bü- yük İngiliz kuvvetlerinin beklediği GE) Kumandan Lüngsdorf hakkında Alman mukamatı tarafın- dan kendine verilen malümaltın doğ- (Devamı 5 inci sahifede) Alman Colombus Transatlantiğ EY e zi Colombus transatlântiği Londra 20.(A.A.) — Bahriye Neza- | reti aşağıdaki tebliği neşretmiştir; | Colombus adındaki büyük Alman va- | puru Bermudes adalarının takriben 400 mil şimalinde bir İngiliz harp ge | Mmisi görerek kendi kendini batırmış ve mürettebatı vapuru terketmiştir. He- nüz mütemmim hiç bir malümat alı- namamıştır, (Kendi-kendini batıran o Colombus 'Transatlantiği Hamburg - Amerika hattına işleyen Almanyanın eri yeni ve en güzel vapurlarındandır, 931 de yapılmıştır. Hacmi 32562 tondur, Kuropa ve Bremenden sonra Alman- yanın büyüklükte - üçüncü vapuru» dür.) Vaşington 20 (AA) — Tuscalosa adındaki Amerikan kruvazörü, Co (Devamı 5 inci sahifede) inasıl battı? PERŞEMBE 21 Kânunueyvel 1939 gölünün şimalinde Finlândiyalıların tazyikı devam etmektedir, Şimal cephesinde Ruslar yavaşca ilerliyorlar. Burada 100 bin Rus as keri, birçok tank vardır. Bu ordu. nun karargâhı şimdi Salmajervide. dir. Burada şiddetli soğuklar vardır. Hararet sıfırdan aşağı 30 derecededir, (Devamı 5 inci sahifede) l Reisicümhurun yeni bir seyahatı|! Ankara 20 — Reisicümburun yakında yeniden bir memleket seyahatine çıkacağı haber verili- yor. Reisieümhurun Kayseri, Di- yanıbakır, Adana havalisini şeref- lendirmeleri muhtemeldir. Maarif vekili Malatyaya vasıl oldu, tedkiklerde bulundu Malatya 20 (A.A.) — Maarif Vekili Hasan Âli Yücel refakatlerinde ilk ted- risat umum müdürü bulunduğu halde dün büraya gelmiştir. Vali ile komu- tan, vilâyet erkânı, parti ve bele- diye reisleri, mektepliler ve kalabalık halk kütlesi tarafından karşıla nan vekil, hüküme$ konağında daire reislerile görüştükten sonra belediye- yi alay karakolunu ve ilkokulları ziya» | retetmiştir. Vekil Gazi ilkokuldnda verilen çay ziyafetinde de muallimlerle hasbühal- de bulunmuştur. Sıhhiye Vekili Adanadan Mersine geçiyor Adana 20.(Akşam) — Sıhhiye Ve- kili Adanaya geldi. Bülün sıhhat müesseselerini gezdi. Yarın (bugün) saat 11 de Mersine hareket edecektir. İngiliz Kralının tedkikleri 300 - 400 iel mayn zararsız hale getirildi Londra 20 (A.A.) — Kral, Alman mıknatıslı maynlerini yarım saatten iazla tetkik etmiştir. Amiral Ceymis bu maynlerin mekanizması hakkında kendisine izahat vermiştir. Mıknatıs- lı maynlerin üç yüz dört yüz tanesi toplatılmış ve zararsız bir hale ge. tirilmiştir. Dili tle nr; Kamhi efendi ve Âli bey — Kamhi ejendi dedi ki... — Ali bey buyurdular ki... — Vekil beyefendinin fikirleri... Bunları umum ve yarı resmi ma- hiyetteki içtimalarda işttiyoruz. «Büy» ve «bayan» m kullanış yer. leri bu kabül içtimalar değilse neresi- dir? Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 o Son dakika Karelide dün büyük bir muharebe oldu Ruslar 4 saf halinde hücum ettiler. Bu hücumlar kâmilen tardedildi, mitralyözler Rus askerlerini biçtiler Helsinki 21 — Dün gece neşredilen Finlândiya tebliği: Ruslar dün Kareli berzahında şiddetli hücumlarda bulunmuştur. Bu hücumlar tamamen tarde- dilmiştir. Akşam Finlândiyalılar bütün mevzileri muhafaza ediyorlardı. Soy- v7 çok büyük zayiata uğramışlardır. 28 tank zapt, birçok tank tahrip edil miştir. 19 — 20 birinci kânunda 200 Rus tayyaresi Finlândiya üzerinde Uçmuş- tur, Bunlardan yirmisi düşürülmüş ve enkazı bulunmuştur. Diğer birçok tay- yarelerin düştüğü tahmin ediliyor. Londra 21 — Sovyetler dün Kareli berzahında topçu hazırlığından sonra tankların himayesinde çok şiddetli taarruzlarda bulunmuşlardır. Ruslar biribiri arkası sira 4 saf halinde ve insan zaylatına ehemmiyet vermiyerek hücüm et- mişler, bugün Stalinin doğduğu gün olduğundan bir muvaffakiyet elde etmek istemişlerdir. Fakat bu hücumların hepsi tardedilmiştir. Mitralyözler hücum edenleri biçmiş, iki Rus aleyı tamamen imha edilmiştir. Pin müdafaasını biz- zat mareşal Mannerheim idare etmiştir. Şimal cephesinde Fin mukavemeti devam ediyor. Burada şiddetli bir kar fırtınası başlamıştır. Finler şimdiye kadar Ruslarda; (0 tank zaptetmişler, 200 tank da tahrip eylemişlerdir. 50 Rus tayyaresi düşürülmüştür. Finlerin merkezde mühim bir muvaffakiyeti Londra 21 — MHelsinkiden gelen haberlere göre Finlândiyalılar dün mer. kezde mühim bir muvaffakiyet kazanmışlardır. Burada mukabil taaarruz ya- pan Pin kuvvetleri 20 mil arazi istirdad etmişler, Solmajarride iki Rus fırka- sını tamamen imha eylemişlerdir. Rus dritnotu mühim hasara uğradı Helsinki 21 — Rus Baltık filosuna mensup 23 bin tonluk Oktober Revolüs- yon zırlılısının batmâdığı fakat ciddi hasara uğradığı tahakkuk etmiştir. Sa- hil bataryaları birçok isabet kaydetmişlerdir. Leningrad ve Moskovada ışıklar maskeleniyor Londra 21 — Ruslar, Rus tayyarlerinin Finlândiya şehirlerini bombardı. man etmesi üzerine Pinleri. de Rus şehirlerini bombardıman etmelerinden en- dişe ediyorlar. Bu #ebeple Leningrad ve Moskovada, geceleri ışıklar maskelen- mekte ve pasif korunma tecrübeleri yapılmaktadır. Fransa - Rusya Siyasi münasebetlerin kesilmesi İsteniyor Paris 21 — İçlerinde eski başvekil B. Flandin de bulunan parlâmento aza sından büyük bir kısını Finlândiya ile tesamüd için Rusya ile siyasi münasebet lerin derhal kesilmesini istemektedir. Bu hususta bir takrir hazırlanıyor. Moskova Alman elçiliğinde bir kabul resmi Londra 21 — Almanyanın Moskova büyük elçiliğinde Rus ilim adamları şerefine bir kabul resmi yapılmıştır. Bu resim, Rusyada Bolşevik idaresinin tes essüsündenberi ilk merasimdir. Alman sefaretine Yahudi Rus ilim adamları da davet edilmiştir. zi Blucher'in torpillendiğini Almanlar da kabul ediyorlar Amsterdam 21 — Blucher büyük Alman kruvazötünün bir İngiliz tahtel- bahiri tarafından torpillendiğini Almanlat da kabul etmektedir. Yalnız kru- vazörün batmadığı beyan ediliyor. Soliri — Ovoo!.. Belgrat, Roma, Landta ve Paristen sonra Avustralya da türkçe konuşmağa başlamış! .. Salamon — Darısı bizim başımıza müsyü Agop!.,