21 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Son dakika Kumandan Leangsdorf merasimle defnedilecek İntihar, her tarafta Hitlerin politikasını tenkid mânasında telâkki ediliyor Ingiltere bir ir çelenk gönderdi Buenos Aires 21 — ın cesedi Alm a yapıla İhtihar eden € Graf von Spe nya se m . Bir A jantin bahriye mü Alman zırhlısı mürettebatının da ce İngiliz sefareti İngiltere hük; muna dort at 16 Tuna edil iştir Müstakil Almanların Hitleri Monteviden 71 haberi bu çelenk gönder protestosu von Spe Alman zırh umandanı Langadorf'un can uyandırmıştır, Bu intiharın geminin batırılma. protesto demek olduğu beyan ediliyor, stakil Almanlar klübü bir beyanname heşrederek yüz- izin bu uzak denizlerde Hitlerin fütuhat ve harp politika- if edilmekte G Brükse ve yeni Alms ki Almanya bunur rin asv ki : Es al ederdi, Nazi Almanyasında makalede intiharın verilen em- diği vi gösterdi isveç gönüllüleri General Hanslinder'in kumandası altında Finlândiyaya gidiyorlar Stokholm 21 İsveçiilerden binlerce kişi Pinlândiyada harp etmek üze- yazılmıştır. Bunlar general Hanslinder'in kumandası altında Fin- gideceklerdir. General Hanslinder 20 sene evvel Fin istiklâli için İs- in gönüllülerile harp etmişti. O zaman miralaydı ve büyük yararlıkları görülmüştü. Finlândiya Cümhurreisinin zevcesinin hitabesi Helsinki 21 — Finlândiya cümhurreisinin refikası Amerika kadınlarına radyo ile bitap ederek demiştir ki: «Amerika kadınları arasında evlerinin yakıl- dığını, tahrip edildiğini gören azdır. Fin aileler dört tarafa dağılm dınlar erkeklerle yanyana harp ediyorlar. Kuvvetçe müsavi olmamağa mücadele devam etmektedir, Finler sonuna kadar çarpışacaklardır.» Amerika; Almanya, Rusya ve Japonyaya askeri levazım satılmasını yasak etti Vaşington 21 — Amerika hükümeti sivil halkı tayyare ile bombardıman eden memleketlere askeri levazım satılmasını yasak etmiştir. Bu memleketler Almanya, Rusya, Japonyadır. İsveç gazetelerinin Almanyaya cevabı Stokholm 21 cum eder hassa yarı re teleri Alman uşağı olamazlar Colombus mürettebatı 60 gün içinde Amerikayı terke davet edildi Vaşington 21 — Colombus vapurunun mürettebatı buraya gelmiştir. Bun- ar vapurun nereye gittiğinden haberleri olmadığını, karşılarına İngiliz kruva- görleri çıkınca kumandanın her tarafa petrol dökerek gemiyi yakmak emrini verdiğini söylemişlerdir. Mesa, fında Amerik lardır. — Almanya, Alman politikasını tenkid eden bir gazeteye hü- nun bit ğı ihlâl ettiğini iddia etmiştir. İsveç gazeteleri, bil- 'smi sosyal Demokraten bu iddiayı kabul etmemekte: «İsveç gaze- demektedir rini 60 gün alıkoyacaktır. Bu müddet zar- bardırasını hamil olmıyan vapurli Amerikadan ayrılacak- Mısır Rusyadan kereste almıyor hire 21 — Mısır hükümeti, İstanbul Sovyet ticaret bürosu te siparişlerini feshetmiştir, Amiral Varlan İngiltereye gitti Londra 21 — Fransız donanması erkânı harbiye reisi amiral Varlan bu- ya gelmiştir. İngiliz bahriye nazırı Churchill ve İngiliz bahriye erkânı ile gö- rüşecektir. Rusya - Romanya hududu açıldı Bükreş 21 — Yeni Romanya - Rusya hududu dün açılmıştır. Günde her bi- ri 60 vagondan mürekkep 5 tren buradan geçerek Almanyaya gidecektir, İtalyada yeni eskeri tahsisat Koma 21 — İtalya hükümeti, vaziyet icabı &skeri masraflariha sarfedil. mek üzere Harbiye nezaretine bir mliyar liretlik kredi tahsis etmiştir, Gestapo reisi Romaya gitti Londra 21 — Alman Gestapo reisi Himler Romaya gitmiştir. Kont Cianonun nutkunun Selen Roma 21 — Amı nun son nutku hakk dıkları makalelerde bu ına sel bep söylüyorlar İtalya Hariciye Nazı! ç bahsetmekle beraber lândiya hakkında hil y ne hayret ediyor. lar, İtalyan mahafili bunu safderunluk addediyor ve; «Finlândiyaya o kadar teveccüh gösteren Amerika neden Sovyetlerle münasebetlerini kesmiyor?» di- vasıtasile Kı ğı Sovyet kerest ika eteleri kont Cian nutk Amerikada ha; Gazeteler Bu Sakhahki Elfakberler İHTİKÂRLA MÜCADELE Ticaret Vekili dün, 86zaci, ÇİVİCİ ve demircilerle konuştu Petrol ve benzin kumpanyaları direktörlerile de bir konuşma yapıldı Işçi sigortası Kurulma ve faaliyetine Fransadan getirilecek mütehassıs nezaret edecek |! Ankara 20 (Telefon) İktisad Vekâletinin iş kanununa atfen kura- cağı işçi sigorta idaresi ve bu sigor- talara aid mevzuat üzerindeki hi lıklar İlerlemektedi Önümüzdeki ay içinde Fran içtimai a işlerinde tanınmış has müte ta şubesi müdürü buraya nleketimizde kurulacak lecektir İş yerlerinde emniyet (Telefon) — İş yerle sağlığının ko eki'de ; tedbirleri son şeklini tetkikinden gir nizamname SŞurasının ete Devlet çtikten sonra Y Tekirdağda iskele yapılacak Ankara 20 (Telefon )— Nafla Ve- Tekirdağında - modern bi kele yaptıracaktır. Vekâlet bunun için | ırlıklara baş | İngilizler, İzmirden üzüm yüklüyen bir vapuru yakaladılar İzmir 20 (Telefonla) — Macaris- tan için llmanımızdan 750 ton üzüm, incir yüklüyen Tissâ Macar vapuru nun İngiliz kontrol gemileri tarafın- dan yakalanarak Mâltaya götürül- düğü Ticaret Vekâletine bildirilmiştir. Kadıköyde yangın Bir çocuk yarı baygın bir halde kurtarıldı Dün gece yarısına doğru, Kadıköyde Kur- gahderede inhisar memurlarından ed Alinin erinin alt katını ıgın esnasında dukları için birdenbi ea şaşırmışlar itan da çocu» ardır. Niha; ta lar arasında Ş ve bu şekilde kurtarr tur. Çocuk derhal tedavi silt Ateş, evin bir kısmı öndürülmüştür. Y henüz anlaşılmamış yapılmaktadır. Bu sene yapılacak buğday ihracatı Ankara 20 (A.A) — Dün gece geç vakit İstanbuldan aldığımız Ticaret Vekilinin beyanatında bu sene yapı- | lacak takriben bin tonluk bu; ihracatının memlekete temin e 900 bin sterlinlik döviz mikdarı ven 9 bin sterlin olarak dizi) | makla it tashih ederiz İzmirde ihtikârla mücadele İzmir 20 (A.A.) — İhtikâr komisyo- nu dün valinin riyasetinde toplan- mış ve ihtikâr yapmakla itham edi- len üç müessese sahibinin müdafaa. sını dinlemiştir, Hitler Berghesgaden'de Paris 20 — B. Hitler, bugün Berg- hesgadene gelmiştir. Noel yortusunu nazi liderleri ile geçirip geçirmiyece. gi beli değildir... yi 60 ton ağırlığında zincir Dün limanda 60 ton 8 ında çok kalın v a tur. dan ka) Sömestr tatili Resmi ise ve orta mektepler ikinci kânunun birinden dokuzuna kadar tatil yapacaklardır. Diğer mektepler hakkında henüz karar verilmemiştir. | de | taraf müfrezeleri İ sabah tebliği: Ticaret ili B. Nazmi To; lu, dün de şehrimizdeki temü devam etmiştir. Dün sabah Ve ka ticaret müdürlüğünde ecr bi petrol ve benzin kumpanyaları di- rektörlerini ve manifaturacılar cemi- yetinden bir zatı kabul etmiştir. Öğ- leden sonra Vi eczacı, dem ç iş Ticaret odasında yapılan toplantıya riyaset etmiştir. Toplantı 17 den 20 ye kadar 3 saat devam etmiştir, Ticaret Vektli - Bugün de etüd edelim Demiş ve meseleyi kimin izah ede- ceğini sormuştur. rci, ve hazıruna hi Eczacı Hasan Öziş, ayağa kalkarak bir müddet evvel Ticaret Vekâletine müracaatla bin liralık bir akreditif istediklerini hatırlatmıştır. Ticaret Vekili; — Biz 10 bin İngiliz lirak akreditif aktık. Halbuki siz bin İngiliz kiras ter diyorsunuz. Hay- ret ettim: Bin İngiliz lirasının temin edeceği mal çok bir şey değildir. Bu kadar az eksik mualece için (mal yok) denilebilecek mi? 4,5 kişilik bir heyet Ankaraya gelerek bu talepte bulunmuş, ayni zamanda Sıhhiye Ve- kâletine müracaat ederek serbes dö- viz istemişti İ (Devamı 4 üncü sahifede) Almanlar yeniden mühim kayıplara uğradılar En kuvvetli kravazörlerinden Blucher torpillendi, 2 Tahtelbahir batırıldı Berne 20 (A.A.) — 13 kânunuevvel de bir İngiliz torpili yiyen Alman kruvazörünün 10 bin tonluk Blucher | olduğu bildirilmektedir. Blucher «ağır kruvazör» denilen arhlılardan sonra gelen en kuvvetli harp gemilerindendir. 937 de Kiclde Germanla tezgâhlarında inşa edilen bu gemi 10 binton hacmindedir. Makinesinin sürati ve birçok € gizli tutulmuştur. Silâhları 8 adet 20,3 luk, 12 adet 10,5 bk, müteaddit tayyare daf! topundan mürekkeptir. Tekne ve güverte zırhla kaplıdır. Bunun eşi olarak bir de Admiral Kip- per kruvazörü vardır. İki Alman denizaltısı daha batırıldı Paris 20 (A.A.) — Bahriye Nazırı B. Campinchi, müstemleke enstitüsü | tarafından verilen bir öğle ziyafe- tinde son günlerde iki Alman deniz- altının daha müttefik donanmalar tarafından batırıldığını söylemiş, bu suretle Sirocco denizaltısı tarafından | batınlan Alman denizaltısı adedinin üçe çıktığını ilâve eylemiştir. Mayn dökmek istiyen tayyareler kaçırtıldılar Londra 20 (A.A.) — İngiliz devri- ye tayyareleri bu gece Frise Alman adalarını mürakabe ederek mıknatıs- lı mayn döken Alman tayyarelerinin vazifelerini ifa etmelerine mani ol muştur, Londra 20 (A.A.) — Hava Nezare- tinden tebliğ edilmiştir: İngiliz tay- yarelerinin Rantum ve Hörnum $e- İ birlerine bomba attıkları hakkında Alman ajansı tarafından verilen ha- ber ti ni asılsızdır. Batırılan vapurlar Kopenhag — 2150 tonluk Yitte, 1950 tonluk Boge Danimarka vap: ları Şimal denizinde Almanlar ta fından torpillenmiştir. Bunlarla Da- nimarkanın harbin başlangıcına beri 8 vapuru batmış oluyor. 80 k İ ölmüştür. e Garp cephesinde Bir Fransız gönüllü müf- rezesinin kahramanlığı Paris 20 Dünkü gün Moseile'in hemen şarkında ve cephenin aksayı garbinde Almanlar, yeni bir baskın teşebbüsü yapmışlardır, Bü teşebbüs eyvelkiler gibi otomatik silâhlarla püskürtülmüştür. 'Tehlikeli vazifeler için 30 Fransız askerinden mürekkep bir gönüllü İ fedai müfrezesi Alman hatları arka- sına sokulmuştur. Müfreze düşman toprağı dahilinde kilometrelerce me- safe katetmiştir. Gönüllü fedai müf- rezesi, bu cevelânı esnasında, bir Aİ man müfrezesile karşılaşarak sarp bir arazide şiddetli bir muharebeye tutuşmuştur. Fransizlar, Alman müfrezesinin iki zabitile iki küçük Zzabitini esir etmişlerdir. Kumanda heyetinden mahrum Kalan Alman askerleri kaç- mışlardır, Fransız fedai müfrezesi, zayiata uğramaksızın dönmüştür. Rhin nehrinin iki sahilinde, iki arasında şiddetli üfek ateşi teati edilmiştir. Fransız tebli Paris 20 (A.A) 20 kânünuevvel Kayda değer hiçbir hâdise olmamıştır. Balıkçı gemilerine taarruz Londra 20 — İngiliz gazeteleri Al man tayyarelerinin hsız küçük gemilere, bilhassa balıkçi gemilerine yaptıkları taarruzlardan infişile bah- setmektedir. Gazeteler diyorlar ki: Graf von Spee de silâhsız gemilere ta» arruz ediyor, harp gemilerinden ka- çıyordu. Bu hal Almanların müdafa- asızlara saldırmak usulünü takip et- tiklerini gösteriyor. Berlin 20 — Alman tebliğinde Garp cephesinde Alman keşif kollarının esir aldığını ve Şimal denizinde 23 İngiliz ileri karakol gemisinin bati- rıldığını bildirmektedir. İngiliz tayyarelerinin harekâtı Kopenhag 20 (A.A.) — Politiken gazetesinin muhabiri yazıyor: İngi. İzler Alman sahillerine yeni bir tas arruz usulü kullanmaktadır. Dün öâ at 6davel4de ikibüyük İngiliş bombardıman tayyaresi yalnız başına Almanyanın Bantum ve Hömum Üs İ lerini bombardıman etmilşerdir. İb giliz tayyareleri kendilerini takibe çıkan Alman avcı tayyareleri üzerine mitralyöz ateşi açmışlardır, Tayyare ler askeri hedeflere bomba attıktan sonra ortadan kaybolmuşlardır, Mu | harabe 15 dakika sürmüştür,