21 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA “Eller yukarı!,, emrine itaat edenler... . Şu Çekoslevaklar, tek kurşun atına dan kuzu kuzu Almanlara teslim ol- dukları zaman, aklıma yalnız meş“ hur istihkâmları, meşhur Skode si lâh fabrikaları gelmedi; ayni zaman. da bu milletin sokol teşkilâtlarını dü. Şündüm. Resimler (o herkesin haturındadır; Koooskoca bir spor sahasını baştan aşağı dolduran, yeknasak şekilde gi- yitimiş gençler... Başlarında, düdüklü, yahud deynekli, yahud bando müzi- kalı bir işaretçi. Veriyor emirleri; — Yat! Yatıyorlar,.. — Kalk! Kalkıyorlar... — Eller yukarı! Teslim!!! Hakikaten de, böyle kollektif terbi- yo ile yetiştirilen delikanlılar, bulâ- dan gelen en ufak bir işarel ürerine ellerini «teslim!» diye yukarı kaldırı lar. Şimdi de bir sürü gibi, kim re'sikâ- ra geçerse, onun İdâresi altında; — Yat! Yatıyorlar.., — Kalk! Kalkıyorlar... Güzleri âmirin deyneğinde... Bando muzika ile gelen müsteyliye şuursuz sürülerin inkıyadile teslim oldular. Bir de kollektif terbiye imişt.. Spo. run böylesi gençleri iyi yetiştirirmiş!... İşte nümunesi!) Aksini de görüyoruz: Ferdi denen şekillerle yetişmiş olan milletlerin insanları, harp tayyareci. Miğini de spor zihniyetile yapıyorlar; bahriye topçuluğunu da... Mütralyö- sün hedefi oldularmıydı paraşlite sa- rlirken: — Bravr! - diye hasımlarını centil- mence takdir ediyorlar, Von Sppe'yi mağlüp eden İngiliz gemilerindeki askerlerden birinin iki ayağım birden gülle götürmüş. Heyecanlı bir maç seyreden sporcu coşkunluğile: — Siz beni bırakın... Çok memnu- num... Haydi!. - diye teşvik etmiş. Ferdi sporda sivrilen Finlândiyalı- ların vaziyetlerini de görüyoruz. İşte ferdi terbiyenin tefriki,.. Fakat te her sahada... Gurur, izzetinefis, cesaret, teşebhils fikri, mesuliyet endişesi veren; insanı koyunluktan, sürü mensupluğundan, madunluktan, «dersen eyyallah» cı- lıktan, «gözlerimi kaparım, vazifemi yaparım» inkıyadından çıkaran; şu. urlu bir efendi yapan ve bu şuurlu efendilerin mütefevvik eemiyetini Şa- “ ratan ferlçi terbiye!,.. Sulhda da onun neticeleri meydan. dadır: Demokrat milletlerin kurduk- ları cemiyetlerle sürülerin cemiyetle- rini kıyas ediniz! Bizim siyasi sempatimiz gibi, ikti. sadi, kültürel, sportif, hülâsa bütün sempatilerimiz, dünyanın bu ahvalin- de, ferdi köleleştirmiyen ferdin şah- siyetini tanıyan ve İnkişaf ettiren, adamı adam eden ceryanlara meyle. diyor. (Wâ - Nü) e maa mas sm İstanbul hakem komitesi reis ve âzaları istifa ettiler Beden Terbiyesi İstanbul bölgesi hakem komitesi dün akşam geç vakte kadar de- vam eden bir iştimadan sonra istifaya ka- rar vermiş ve istifanamelerini yüksek ha- kem komitesine tevdi etmişlerdir. — Şu İngiliz gemilerindeki toplara hele bay Amca,,, | yalnız sporda değil, umumi mahiyet- | ğ Taksim kışlası yerinde yapılacak binalar Belediye, Emlâk bankasile anlaştı bu inşaat İçin iki milyon üç yün bin lirn | tarafından yapılıcak ve banka, Belediye- Ya kışin arsasının Lramvay caddesi cephe- sinde Emlâk bankasının beş parça apartı man inşa edeceğini yazmıştık. Belediye, bu binaların inşası için Emlök bankaslie t0- | maslarına başlamışlır. Bankanın inşa odo- ceği bu apartımanlardan başka Belediye. ye ait arsalar üzerinde menfaat temin ede- Taksim kışlasının yıktınılmasından son- i ruruştır. Bu binalar da Emlâk bankası ta- tarafından inşa odilecektir. Banka bütün Ekmek fiati İktisad müdürlüğü on para zammedilmesini lüzumlu ördü Son günlerde un flatlerinin yeniden yükseldiğini iddin eden ekmekçiler Beledi- yeye müracaat cöerek ekmek fiatlerine zam yapılması lâzimgeldiğini iddia etmiş- lerdir. Belediye, geçen sefer ekmek fiatlee rine on para zam yaptıktan sonra yeni bir flat zammına imkân vermemek Üzere Toprakofisin İstanbula sattığı buğday f- atlerinin indirilmesi için hükümete müra- caat etanişti, Bu müracaata henüz müs- bet bir cevap gelmemiştir. Bu vaziyet, Üüze- rine Belediye İlktizad müdürlüğü Zahire borsasının Un fiatlerinin vasatisini almış, neticede ekmek fiatlerine yeniden on pa- Ta zam yapılmasını icab ettirecek bir fark görmüştür. İztisad müdürlüğü bulduğu hu | neticeyi bir raporla Dülmi encümene bii- dirmiştir, Bundan Partinin Üsküdar kaza kongresinde Üsküdar ve elvarmda çıkan ekmekler elrafında yapılan şikâyetler üze- rine Belediye tedkikat yapmış; neticede Üsküdar ve civarındaki bütün fırmların bir elden idare odildiğini görerek rekabet- siz kalan Üsküdar fırınlarımı iyi ekmek çi- karmalarını temin edeçek tedbirler ai- vniştar. Bu maksadla Belediye kooperatifi Üskü- darda bir fırın açacaklır. Bu fırın, evvel- ce Üsküdar Ekmekçiler şirketi bacafından Kapalılan fırınlardan biri olacaktır. Bu fırın, Üsküdür kaymakamlığı tarafından bugünlerde temin edilecektir. Şehrin bazı kazalarında kö- mür depoları açılmıya başladı Kok kömürü ihtiyacını karşılamak üze- ze şitmdilik şehrin baş'ıca kazalarında kö mür depoları açılacağını yazmıştık. Bu r depolarının açılacağı yerler henüz olarak tesbit edilmemek'e beraber dün geç vekit bazı kazalarda depoların açılmasına başlanmıştır. Maamafih Bele- diyenin kömür salışı yapması için Muha- sebe kanununa göre bazı müşküller oldu- ğundan, bü müşkülâtı ortadan kaldırmak Üzer Belediye kooperatifinin Belediyeye alt kömür depolarını Sdere etmesi düşünü- Tüşor, Otomobiller gene Karaköy yolundan mı Beyoğluna çıkacaklar? Karaköyde vesaiti nakliye İzdihamını azaltmak üzere Köprüden Beyoğluna çi- kacak otomobiller, Karaköyden rıhtıma sapıyorlar, buradan da Denisyollar müdür- Yüğü binası önünden tramvay caddesine gikıyorlardı. Beyoğlu kaymükamlığı bu tedbiri pek faydalı bulmamış ve olomobil- Terin eskiden olduğu gibi, Köprüden son- ra doğrudan doğrudan tramvay caddesini takip etmelerini muvafık görmüştür. Kay- makumlğın bu mürucuati, Belediye Reiğ- lik makamınca tedkik edilecektir. Elâzıg ve Tokat kadastro müdürleri İstanbul grüpu Tapu Sicil müdürlüğün» den: Gazetenizin 13 kâinunüevvel 939 ta- rihli nüshasında Vekâlet emrine alındık- lari yazın Elimi ve Tokat Kadastro wü- dürlerinin isimleri Şevket ve Salt olmayıp bu vilâyellerin eski müdürleri Nusret ve Faik olduğundan keyfiyetin tashihi rica olunur. — Kimi 16 pusluk, 35,000 yardaya, endaht ediyor... J sarfedecektir, Belediye arsalarında Belediye hesabma yapılacak binalar ori baş sene müddetle banka tarafından kiraya verilmek güretile tasarruf odilecek ve müddetin hilamında binalar bilâderet Belediyeye tarkedilecek-» tir. Ancak gerek doğrudan doğruya banka» ya ait arsalar üyerinde, gerek Belediye malı sahalarda banka tarulından inşa edi lecek binaların plân ve projeleri Belediye Karilerimizin mektupları Soğuk kütüphaneler Üniversite ve liselere en yakın Beyazıt kütüphanesi olduğu için bütün talebeler bu kütüphaneye çalışmaya gelirler. Mevsim do- layısile havaların soğuk olduğu bugünde kütüphanenin sobası kendilerine milracaat edildiği halde yakılmamakla ve talebe- ler soğukta çalışarak hastalan- maktadırlar. Kemal Uçgun KUÇUK HABERLER: Geceleyin Beyoğlunda Yusuf adinda birini öldürmek maksadile yaralamaktan mâznun Kenanın muhakemesine dün ikinci ağırceza mâhkemesinde başlanmış. tır. Mahkemede Kenan, Yusufu yarala- madığını, Yusuf ise sebepsiz yere Kenan tarafından yaralandığını iddia etmiştir. Şahidlerin dinlenmesi için muhakeme baş» ka güne bırakılmıştır. # Hayriye lisesinden sahte bir ortamek- tep şehadetnamedmi kaydi ouydurmaktan mamun Abdürrâyi, Kümil ve Rıfkı adla mada üç kişinin muh leri ağırceza mahkemesinde bitirlimişlir. Abdürraufla R'fkının suçları sabil olamadığından bera- etlerine, ve diğer mazöun Kâmil buluna- madığından kendisi bulununcıya kadan hakkındaki takibatın durdurulurasını. ka rar verilmiştir. Küçükpuzarda iki yaşlarında Makbu- Ie ismindeki kiz, evinin penceresi Ü oynarken müvazenesini kaybederek dü müş, polis tarafından Etfal hüstanesine yatırılmıştır. # Emniyel wüdürlüğü, polis merkezle rine yaptığı bir tamimde, mahalle bekçi- lerinin, zabıtanm daimi konlrolu slimda bulundurulmasını ve bu konirollar netice- #ine ait tanzim edilecek raporların müun- tazaman Emniyet müdürlüğüne günde rilmesini istemiştir. Gece vâxifeleri başın- 6x görülmiyen bekçilerin derhal kayıtları terkin edilecektir. # Sariyerde oluran Muslafa ile Bafer bir alacak meselesinden biribirlerile kavga etmişler, her ikisi de biribirlerini muhte- Mf yerlerinden yaralamışlardır. Polis, iki- âini de yakalıyarak mahkemeye vermiş- tür. Karagimrikte kunduracı Zeki, dizi üzerinde kösele kesmekle İken bıçak dizine isabet ederek bir hayli kesmiş, yaral, polla tarafından Gureba hastanesine kaldırıl- miğtar, İstanbulda nüfus sayımı dene- mesi yapılacak Ankara 20 (Telefonla) — Önümüz. deki sene içinde umumi nüfus sayımı yapılacağını yazmıştık. Öğrendiğime göre istatistik umum müdürlüğü umumi sayımdan evvel İstanbul ve hatayda deneme süyımları yapılması- nı kararlaştırmıştır. Bu sayımlar hâ- zirandan evvel yapılacaktır, — Kimi bilmem kaç püsluk, 50,000 yardaya âteş ediyor... ce münasip görülecek plânları billiliraz kabul edecektir. Belediyeye gelinca; Belediye otel, gazino, şehir, matbunt klübü ve tiyatro gidi diğer büyük binaları inşa edecektir. Emlâk ban- kasının, bu sahanın imarına iştirak et- mesi ve bu suretle sermayesinden mühim bir kısmını tahsis aylemesi, bu sahanın kı- sa bir müddet içinde imarına İbnkin ve- reoektir, Otomobil kazaları Dün bir kadın öldü, a Münire adında bir kadın Türbe civa- rından geçerken bir otomobil çarpmış, ba- şından yaralanmıştır. Haseki hastanesin- de tedavi altina ulan Münire ölmüştür. Adliye doktoru B. Salih Hâşim tarafından yapılan müsyene üzerine Münirenin ö8se- di morga kaldırılmıştır. Şoför Fethinin idaresindeki otomobil Ak- sarayda elli yaşlarında bir kadına çarpa- mak yaralanmasına sebep O hastaneye kaldırılmıştır. Pol tahkik etmektedir. Şoför yakalanmıştır. Şoför Kemalin idaresindeki kamyon, dün Tozkoparan caddesinde ilerlemekte iken, yolun bir tarafından diğer tarafina geçinekle vlan on bir yaşlarında Mayer is- minde bir çocuğa çarparak yaralanmasına sebep almüştar. Topkapı » Sirkeci hattında çalışan ve şoför Celâlin idaresindeki otobüs, dün Ak- sarayda vatman Mehmedin idaresindeki tramvay arabasına arkadan çarparak tramvayı hasara uğratmış, kendisinin da camları kırılmıştır. Halka pasif korunma filimleri gösterilecek Vali miyavini B. Halökun reisliği altn- da toplanan pasif korunma (edbirleri ko- mlayonu şehrin muhtelif semtlerinde ma“ halli bazı tedbirler almağa başlamış ve bü maksadın tedkiklere geçmiştir. Diğer ta rattan İngiltere ve Almanyada pesif ko- rüüma tedbirlerin! gösteren filimi tedkik edilmekledir, Filimler muvafık gö- rülürse, bunların halka purosiz olarak gösterilmesi kararlaştırılacaklır. Meyit yokuşunun başı tanzim or Gazi Köprüsünün Azapıapı maydanıni tanzim ve köprüden nakliye vasıtalarının geçirilmesini temin etmek Üzere bir müd- dettenberi inşa edilen Meyviv yokuşunun. itfalye garajı önündeki kısmı ile Askerlik dairesinin önünün de tanzimi muvafık göz rülmüş' ve burası için ala bin iiralık. bir keşif yapılmıştır. Şişhaneden Kasımpaşa- ya inen yolun da tanzimine yakında baş- lanasaklir. Bu cadde, Prost plânına göre yirmi metce genişliğinde açılacaktır.. Bu münasebetle bu yol kenarında bulunan Evliyr Çolebi türbesi de tamir edilecektir. Düşerken ayakları takıldı, etraftan yetişenler kendisini kurtardılar Pangaltıdu Hlâskürgeri esddesinde B, Kemalin bizmetçisi Ayşe, parmaklıklı bir taraçadan halıları sikerken müvazenesini kaybederek düşmüş, fukat bu sırada ayak- Tarı tesadüfen parmaklıklar arasına sıkış- mış ve asılı kalarak Istimdada başlamıştır. Yotişenler Aysopi muhakkak bir ölümden kurtarmışlardır. Yeni bir seyrisefer talimat- namesi hazırlanıyor Seyrüsefer işlerinin tanzimi için öldeki talimatnamenin (değiştirilmesine lüzum görülmüştür. diye, bu maksadla Oİs- panyaya Yarın kadar birçok Avrupa şehirlerinden seyrüsefer işlerine Git mi- samnamş ve Lalimatnameleri getirtmiş ve tereüme ettirmiştir. Şimdi bütün bu tali- mathameler, İstanbulun hususi vaziyetine göre tedkik edilerek yeni bir tallma'name hi talimatname, müzakere edis azırlanmaktadır. Yen Umumi meclis tarafından Tecektir. Kimi 38 lik, 100,080 yardaya stayor!., lE: İSTANBUL HAYATI Graf Spee dedikodusu leti on beş gün içinde yalayıp yutan harp ejderi hatırlardan çıktı. Şimal de karlı tepeleri kizil kana boyayan korkunç boğaslaşma da bir an için unutulur gibi oldu. Graf Spec kruva- © xörünün kaburgalarını oparçalıyan dinamit gümbürtüsü, beşeriyetin göz- lerini birdenbire Cenubi Amerika sa- hillerine çevirdi. Herkes onunla meş- gul, Gazeteler, radyolar, ajanslar hep ondan bahsediyorlar, Nereye gitseniz konuşma mevzuu hep 0... — Graf Spee Cep kruvazörü kendi kendini batırmış... Üç aydanberi koca Okyanusu ha- raca bağlıyarak içlerinde birçok mâ- sum İnsan dolu, topsuz tüfeksiz vaâ- purları göz kırpmadan köpüklü dal gular arasına gömen korsan zırhlısı- nın feci macerası, heyecanlı bir ro- man gibi okunuyor. Herkes bir fikir yürütüyor: — Böyle yaparaklarını hiç ummaz- dum. Mademki İngiliz gemilerine sal dırdı, yaralandı; böyle kendi kendini mâhvedeceğine, tekrar muharebeye Eirip sonunu kadur çarpışmalı idi, — O zarhlının kumandanı ben ol- saydım, gece yarısı karanlıkta bir. dehbire limandan çıkıp, dışarıda bek- liyenlerin üzerlerine hücüm ederdim. Batarsam da hiç değilse kabadayılık bende kalırdı. “ — öyle söyleme azizim, Onun mu- kadderatı böyle imiş. Alma mazlu- mun ahını; çıkar aheste aheste, der- ler. O da, bir sürü mazlumun ahım aldı; nihayet kendisi de bu hale geldi. Vapurda birkaç kişi başbaşa ver- mişler; biri yüksek sesle gazete oku- yor, ötekiler başlarım sallıyarak din- liyorlar; «Akşam üzeri Uruguay sa- hillerinde gurupun kızıllıkları arasın» da şiddetli iki infilik oldu. Ufukla yükselen kara duman bulutları için- de Graf Spee Cep kruvazörü parça- lanıp dalgalara gömüldü Tahlisiye sandallarile gemiden ayrılan kuman- dan ve mürettebat sahile çıkarıldı. Jar» — Yahu, ben de, kumandanla mü- rettebhatın fedai olarak zırhlılarile be- raber battiklarım sanıyordum. — Ne gezer bayım?. Topsuz, tü- feksiz yolcu vapurlarına saldırırken aslan kesiliyorlar amma, karşıların- da biraz sıkı görünce hoşafın yağı ke- siliyor. Onlarda o kadar kabadayılık olsaydı gemiyi batıracaklarına, sonu» na kadar muharebe yaparlardı. İçlerinden biri merakla sordu: — Kuzum, hepsini anladım amma, şu, Cep kruvazörü kelimesini bir tür- lü anlıyamıyorum. Bu urhlıya niçim Cep kruvazörü diyorlar? — Almanlar bu zırhlıya küçük ol- duğu için Cep kruvazörü diyorlar, Yani cepte taşınacak bir şey gibi... Başını salladı: — Hımmmm... Tevekkeli değil, he rifeler dünyayı bir lokmada yutmak istiyerlar. Dev gibi zırhlıya Cep kru- vazörü dediklerine bak da, Alman ©e- binin ne kadar büyük olduğunu var kıyas et, Koca zırhlıyı cebe sığdıran herifin kolay kolay gözü doyar mi?. Cemal Refik. ma Dikilide zelzele Dikili 20 (A.A.) — Dikilide yeniden dört saniye süren ve hasar yapmıyan bir zelzele olmuştur. B. A. — Bunlar bir şey değil bayım, Al mun matbuatında öyle kurusıkılar var ki dünyanın biz ucundan öbür ucuna ati”