22 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Türkiye ile İsveç arasında ticari müzakerelere başla- nacağı bildiriliyor AKŞAM Mevsimin en kibar, en neş'eli gecesi KIZILAY BALOSU 3 Birincikânun cumartesi akşamı Tokatliyan salonlarında verilecektir. Bilet için Beyoğlu Kımlay cemiyetine müracaat. , Sehe 22 — No, 1604 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 22 Kânunuevvel 1939 Telefon: Başmuharrir; 20665 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür; 20497 Mn Isveç, Hollanda ve Belçika mühim tedbirler alıyor Isveç meclisi kabineye fevkalâde salâhiyet verilmesini kabul etti Hollânda üzerinde meçhul tayyareler uçtu. Almanyanın Hollânda hududuna yeniden mü him kuvvetler gönderdiği ve bir taarruzdan Pa bildiriliyor Stokholn; 21 — İsveç meclisi, harp halinde veya harp tehlikesi takdirin- de kullanılmak Üzere İsveç kabinesi- ne fevkalâde salâhiyet veren bir lâ- yihayı kabul etmiştir. Başvekil Han- sen bu münasebetle söylediği nutuk- ta bundan maksad müdafaa vesaitini artırmak olduğunu, sanayiin bunun için çalışacağını söylemiştir. Muhafazakârlar Başvekile, bir muhtıra vererek Finlândiyaya yar- dım çdilmesi lüzumundan bahset lerdir. Muhtırada evuğrafi mevki dolayısile hürriyel ve istiklâli tehli- kede olan İsveç halkı Finlândiyahla- ra ellerinden gelen gayreti esirgeme- melidir» denilmektedir, İsveçte mecburi hizmet usulü Stokholm 21 (A.A) Mebusan, meclisi, mecburi hizmetin kabulüne dair olan hükümet teklifini kabul et miştir. Bu kanunda, vatandaşların muayyen bir dereceye kadar bazı İş- leri ifa mecburiyetini hissettikleri zikredilmektedir. Bundan başka, parlâmento, kabul Hollanda hududunda tanklara karşı harp veya harp tehlikesi vukuunda, sabotajcılara ve casuslara karşı alın- ması icap eden tedbirleri ittihaz hü- | ettiği diğer bir Kanun projesi ile, | İ susunda hükümete salâhiyet vermiş- manlalar ve bir Hollandalı nöbetçi tir, Hükümet, lelefon mükâlematile mektuplara sansür vazeimeğe ve bunları zapt ve müsadere eylemeğe de salâhiyettardır. (Devami 5 inci sahifede) Dün geceki fırtına 5 kişi boğuldu, bir vapur karaya oturdu Seyyar banyo ile 2 motör parçalandı - Veznecilerde büyük bir ağaç caddeye dev. | rilerek münakalâtı kesti - Gece 5 yangın oldu Dün akşam üzeri oşehrimizde yağmurla karişik kuvvetli bir şimal fırtınası başlamış, gece yarısına kas dar şiddetini muhafaza etmiştir. Pırlına olimanımızda, Karadeniz Marmara ve Ege denizlerinde de te- sini göstermiştir, Fırtına, bilhassa Ka- radenizde daha fazla olmuştur. Kara- denizde seferde bulunan gemi süvari- lerinden acentalarıma fırtına haberle. rini bildiren telgraflar gelmektedir, Karadenize sefere çıkacak bazı gemi- ler, hareketlerini tehir etmişlerdir. Dün akşam geç vakte kadar aldı. ğımız malümata göre, fırtına yüzün. den Murmarada bir molör, Boğaz tur, Marmarada (Marmara adası önünde Mermercik denilen mevkide karaya oluran molöre Lahlisiye idare- , si derhal imdat göndermiştir. Molö- Tün ismi, henüz anlaşılmamıştır, Don namında Macar bandıralı bir | 'Tuns vapuru Servi burnunda karaya | oturmuştur. Arnavutköyünde Akıntı | burnunda'bir balıkçı motörünün baf- tiği, içindeki 2 kişinin boğulduğu söy- leniyor. Saat yirmi bire doğru, Atatürk köprüsü altından: geçmekte olan ve içinde üç yolcu bulunnan bir sandala; son süratle gelen bir motör çarpmış Noelde harp harekâtını tatil ? Hollanda Kraliçesi ve Belçi- ka Kralı teşebbüste bulunacaklarmış Paris 21 — Hollanda Kraliçesi ile Belçika Kralının muharib devletlere müracaat ederek Noel münasebetile 23,24 ye 25 Birincikânunda harp harekâtının tatil edilmesini teklif erlecekleri haber veriliyor. Diğer taraftan Papa da Noel müna- sebetile bir nutuk söyliyecektir. Zaptedilen bir Alman vapuru bir İngiliz limanına geldi Londru 21 (A.A.) — Harbin bidaye- tinde zaptedilen Alman bandıralı Cap Norte yolcu: vapuru, bugün bir İngi- Jiz limanına götürülmüştür. Son dakika Fransızların Suriyede » büyük tahşidatı i Daily Telegraph gazetesi, toplanan askerlerin mühim bir Kuvvet olduğunu yazıyor | Tondra 21 — Daily Telegraph gazelesi; Suriyedeki Fransız tahşidatı hak- kında aldığı haberleri neşretmektedir. Bu gazete, Suriyenin baştan başa geniş bir ordugâh halini aldığını, Fransiz askerleri arasında Tunuslu, Cezairli, Fağ- lu, hattâ Lejyon etrânjeye mensup askerler bulunduğunu yazmaktadır, Gazete, bunların çok mühim bir kuvvet teşkil ettiğini bilhassa kaydetmektedir. —————— Finler, Şimal cephesinde mukabil taarruza geçtiler Muharebe çok şiddetlidir, Sovyetler, Norveç hududu civarından n çekiliyorlar Oslo 22 — Norveç hududu civarında Grojentort ş Grojenfort yakınlarında Soryetleris Finler arasında şiddetil muharebeler vuku bulmaktadır. Petsamo cephesinde imdad kuvvetleri alan Fin kuvvetleri mukabil taarruza geçmişlerdir. Sovyet kuvvetleri Norveç hududu yakınlarından ricat ediyorlar. Muharebe çok şiddet- Hollanda tayyareleri yabancı — tayyarelerle çarpıştılar Alman tayyarelerinin dün Belçika üzerinde de birçok uçuşlar yaptıkları bildiriliyor Brüksel 22 — Miri Müdafaa nezarçtinin bir tebliğine göre dün birçok de- falar Alman tayyareleri Belçika üzerinde uçuşlar yapmışlardır. Bruges Üz rinde uçan Alman tayyarelerini Belçiks hava kuvvetleri takip etmişlerdir. Bel çika hükümeti, Berlin nezdinde protestoda bulunmuştur. Amsterdam 22 .— Dün Hollanda teyyareleri ile Hollanda toprakları üz8- rinde uçan ecnebi tayyareler arasında hava muharebeleri olmuştur. Ecnebi tayyarelerin hüviyeti gizli tutulmaktadır. Alman gazeteleri, küçük devletlere tehdid ile dolu nasihatlar veriyorlar Paris 22 — Berlinden bildirildiğine göre Alman matbuatı ve bilhassa Wolkischer Beobahter gazetesi, küçük bitaraf devletlere, tehdidler ile dolu na- sihallarda bulunuyorlar ve diyorlar ki: sAimanyanın komşu bitaraf devletlerden istediği kendisi ile ticari ve pa- sifik münasebetlerini idame etmek ve İngilterenin entrikalarına âlet olma- maktır. Fakat «hayat sahasının lâyetegayyer kanununun hükümlerine ay- kırı hareket ödenler ve İngiliz entrikalarına âlet olanlar, sonradan nadim ola- caklardır.» .. Londranın geceler tenvirine başlandı Paris 22 — Harbin başlangıcındanberi geceleri kesif bir karanlık içinde bırakılan Londra sokaklarının yeni bir nevi ampullerle tenvirine başlanmıştır. Bu ampullerin ziyaları hafif olmakla beraber, halkı memnun ediyor. Yeni am- pullerin ziyaları, hava taarruzu vukuunda tayyareler tarafından görülmemek» tedir, d »DiLkmiler; ————-- Ankara Radyosunda yanlış rumca içinde de bir vapur karaya oturmuş- Bir Alman vapuru 900 kişi ile birlikte battı Kopenhag 21 (A.A.) Letonya , (Devamı 5 inci sahifede) e mensup mürettebatla birlikte buraya Almanlarını, Almanyaya nakletmek» gelmiştir. Ukonun kaplanı vapurun te olan Alman bandıralı Gmeisemau | Şimal denizinde Norveç sahilletinden vapurunun 2 İ B0 mil mesafede bir Alman ti resi kânunüevvelde içinde. | kilerle birlikte battığı anlaşılmıştır. tarafından batırıldığını bildirmiştir, Tayyare, beş bomba atmış ve Lah- İçinde ezcümle iş cephesi azasın- | Jisiye sandallırını oatlamakla olan darı 900 kişi bulunan bu vapurun dir mayne çarplığı bildirilmektedir. mürettebat üzerine milralyöz ateşi açmıştır. Bu surelle yaralanan bir Oslo 21 (AA) Koparvik'den bildiriyor: İsveç bandıralı - Rotaland . kişi Koparvik hastanesine nâkledil- Hepinie; isteyeni; gp vapuruna e 1 Yunün dostlarımız bizi dinlesin dis ye, Ankara radyosunda rumca söyles niyor. Bunun için de rüm hemşerile. rinizden mütercim ve spikerler tes darik olunmuş. Fakat: (İtimadname) denecek yerde (te- minat mektubu); (resmi tebliğ) ye- rine (ilân); (gemi kendini kundak. ladı) yerine (toplarını kendine çevi- rerek ateş etti) taranda Darimi söyleniyor. Rumsayı iyi bilenler buna gülüyor. lar. Tabü Yunanistanda da iyi tesir etmiyordur: Acaba Türkiyedeki rütm- lardan bilgili kinise yok mi2 düşün. tesi hası oluyordur, “ Bazwetnebi radyolarda türkçeyi iyi iyi konuşmuyorlar. Biz de onlara ben- zemiyelim. Bir iş yapıyoruz, iyi japa- — Bunlar.ne?... . — neki cinnetir yüeobeleki eserleri!...