22 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiltere ve Fransa Rusya ile siyasi münasebetlerini kesecekler mi? Fransız gazeteleri bu hususta ısrar ediyorlar, bir gazete, harp meclisinin buuu tetkik ettiğini söyliyor Paris 21 — Fransız gazeteleri F Mârndiyalıların kahrama' mukave- uzun uzadıya bahsetmekte kahraman millete yardim edil- ni islemektedir. Exelsior diyor ki; ıdiyaya yardım elmek ber- ee İçin bir borçtur, Fakat bilhassa bitaraflar yardımda bulunmalıdırlar. Fransa ve İngiltere harp halindedir | ve kuvvetlerini Almanyaya karşı kul | lanmak mecburiyetindedirler. Bitaraf- lar için böyle birşey yoktur. İtalya, Balkanlarda bolşevik tehlikesine mü- sande etmiyeceğini söylüyordu. Bunun için en iyi yol şimalde Bolşeviklere karşı Fin! ya yardım etmektir. Maamafih en büyük yardımı Skandi- nav devletleri ımalıdırlar.» Figaro gazetesi Sovyetlerle siyasi münasebetin kesilmesini istiyor ve: «Pariste toplanan harp meclisi herhal. de bunu düşünmüştür. Buna eminiz» diyor.» Jour gazetesi de diyor ki: «Sovyetler- e siyasi münasebet derhal k an cümhu: fede asyonu partisi buna karar ver- miştir. Partinin reisi Marin meclis ha- riciye encümeni toplantısında bu ka- tarı hükümete bildirmiştir. Eski baş- | vekil Fiandin de ayni mütalâada bu- Tanmuştur. Sovyet Rusyada sefaretler tabii şe- rait dahilinde çalışsalardı orada sefir bulundurmaktan fayda olurdu. Halbu- ki sefaret heyetleri tamamen gayri ta- bii şerait içinde çalışıyorlar ve bu fa- sliyetten bir semere elde edilmi Figaro gazetesi diğer bir makale sinde diyor ki: «Yılbaşı yaklaşıyor. Cümhurreisi ecnebi sefirleri kabul ede-| cektir, Rus sefiri kahraman Finlândi- ya ve müttefikimiz Polonya sefirleri yanında bulunmalı mıdır? Madem ki, Rusya Milletler Cemiyetinden çıka- rıldı, mantıken onnula münasebeti kesmek lâzımdır. Hem Rus sefareti ile konsolosluklarının kapatılması komü- nist propagandasına da nihayet ve- Tir.» Hasara uğrıyan Roma 22 İFinlândiyaya yardım meselesi Paris 21 (A.A.) — Havas bildiriyor; Dün mebusan meclisi Hariciye enc meninde yapılan noktal nazar teatile- rinden çıkan netice, Finlândiy letler Cemiyeti kararı mucibince yar- dım yapılması lehindedir. Encümen azasından bir kısı bunlar arasında Flandin de Sovyetlerle siyasi münasebetin kesil- mesini terviç eylemişlerdi. Bunlar, böyle bir karanın bitaraf memleketler ve bilhassa İtalya - İspanya üzerinde yapacağı tesirleri tebarüz ettirmişler- dir. Finlândiyaya acele yardım edilmesi istendi Nevyork 21 (A.A) — Dün akşam B. Hoover ile Nevyork belediye reisi Lazuardien'in riyaseti altında Madi san Suntegarden'de Finlândiya Je- hinde bir miting yapılmıştır. 10 bin kişinin iştirakile yapılan bu mitingte İleri gelen birçok Amerikalı şahsiyet- lerle, Pinlândiya elçisi de hazır bu- Tunmuşlardır. B. Hoover, Finlândiyaya karşı ya- pılan taarruzu mevzuubahs ettikten sonra, sivil ahaliye müsmir yar. dımdâ bulunulmasını teklif etmiştir. Laguardia, bir dakika kaybetmeden | Finlândiyaya yardım edilmesini iste- miştir Amerika Finlândiyaya kredi| açacak Vaşingtom 21 (A.A.) — İyi bir men- badan bildirildiğine göre, Finlândi. ya Amerika hükümetine müracaat ederek harp levazımı müba 60 milyon dolarlık bir kredi İs tir. Parlâmenlo rüesası, Finlândiya meliyesinin piyasadan ikraz akdi- ne muvaffak olamadıklarını öğren- diklerinden bu talebe müzaheret ede- ceklerdir. Çünkü, hükümet parlâ. mentonun müsaadesi olmadan böyle bir kredi açamaz. Sovyet zırhlısı — Finlândiya bataryaları tarafından hasara uğratılan 23,000 küsür tonluk Oktobraska Revolutiona namındaki Sovyet zırhlısı tamir edilmek Üzere Kronştad tersane ne çekilmiştir. İsveç gönüllüleri Finlândiyaya hareket ettiler Londra 21 — İsveçte Finlândiyalılara yardım için hararetle devam olunmaktadır. İlk hareket etmiş, istasyonda halk Ingiltere ve Amerika Finlâ Londra 21 — Haber verildiğine gönüllü kaydma gönüllü kafilesi bugün Finlândiyaya tarafından hararetle uğurlanmışlardır. ndiyaya tayyare gönderdi göre, İngiltere Finlândiyayn avcı tay- yareleri, Amerika da büyük bombardıman tayyareleri Mek B. Stalin 60 yaşında Hitler kendisine bir tebrik telgrafnamesi çekti Londra 2i — B. Stalin bugün 60 yaşına basmıştır. Bu münasebetle yüksek Sovyet Şürası kendisine 1#- nin nişanını ve sosyalist kahramanı pâyesini vermiştir. Staline muhtelif taraflardan tebrik telgrafları çekilmiştir. Bu arada Hit- ler ile Alman Haricye Nazırı Ribben. trop ta tebrik telgrafı çekmişlerdir, Hitler esim «Şahsi saa Ni | Almanlar Siegfried hattını uzatıyor Lonâra 21 (A in ve şimdiki hattın nihayetinden Ren nehri boyunca uzatmak için icap eden ameliyata başlamıştır. ilk kar Bu sabah İrkebain yağmağa başladı Dün geceki müthiş fırtına, sabaha karşı hafiflemiş ve kara çevirmiştir. Evlerin damları ve yüksek tepeler ha» fif bir kar tabakasile örtülmüştür. Bu sabah saat yedide hararet sıfırın üstünde bir derece idi, İngiliz sefaretine bir müs- teşrik daha geliyor İngiltere hükümeti tarafından Tür- kiyeye fahri sefaret müsteşarı olarak gönderilmesi takarrür eden ve Yazi. fesi kültür işlerine bakmak bulunan Sir Denison Rossa binbaşı Burton isminde diğer bir İngiliz müsteşriki terfik edileceğini son en Londra gazeteleri yazıyorlar. Binbaşı Burton İngiliz ordusu 2a- bitlerindendir. Lâkin © geçenlerde Londra telsiz merkezine Orta Şark neşriyatını idare İçin memur edilmiş. ti. Türkçeyi en iyi bilen İngiliz âlim lerindendir, Vekillerin seyabali Maarif Vekili Malatyada, Sıhhiye Vekili Mersinde Malatya 21 rif Vekili Hasan A) diye tarafında Belediye reisi Jatyanın Cümhuüriyet emri altında | üzerinde Maarif Vekili "Türk | izakat ver- bulu tütün Tabeike: e Sıhhat müdürü tarafın- lanan Vekil, hükümet konağında itirahattan sonra yanlarında Vali ve Bıhhat müdürü olduğu halde diyeyi, C. H. Partisini, Halkevini ve askeri alay garnizonunu ve Memleket hastanesini ziyaret ve tedkikatta bulunmuştur. Akşam şereflerine verilen »iyafette bulu- nan Vekil, geceyi hususi vagonunda geçir- miştir, Belediye sarayı Başvekâlet arşiv binasının başka bir yere nakli düşünülüyor Sultanahmeğde Başvekilet Arşiv daire- si yanındaki binaların arsasında yapıla- cak yeni Belediye sarayı için Belediye ted- Kiklerine devam ediyor. Şehircilik müte- hassısı B. Prost, Arşiv dairesi arsasının da yeni Belediye sarayına tahsis edilmesini tir. Ancak mütehassıs, bu binanin i ve mimari kıymeti varsa, munta- zam bir surette yıklırılarak yeniden ku- rulması mümkün olduğunu söylemiş, bu- nun üzerine Belediye, Müzeler idaresinin müfaldasını sormut Müzeler idaresi, smanlı haned: sultan Aahmudu yen yeniçerilerin gi m Mahmudu kurtar: $ olduğu tesbit edilmişt nın sırasındaki men de Yerebatan decektir. Yerebatanır Jâk edilecek ve şil saha olarak da öldürm w kızgın ki Cevri kal- Helediye sanm maketi E nacak, bu suretle pi çeklere bir fikir ver Adli tebligat Posta ile yapılması için hazırlığa başlandı kasına girö- miş olacaktır. Vi tebligatın posta İle yapılması hak- anunun tatbikine Kânunusanl Iptidasında ba kararlaştırılmıştı. Tebligat işlerinin posta idaresine devre- dilmesi için Wim gelen hazi mamlanssıştır. Posta tebligat işlerini öğrenmek İç resi tarafından aşilan te kursu da bü hafta derslerini ikmal ede Mannerheim Londra 21 — Helsinkiden dün gelen haberlere göre Finlândiya kıtaları Salla'da yeni bir muvaffakiyet elde etmişlerdir. Finler ani bir hüc yapmıslar ve Ruslara büyük zayiat verdirmişlerdir. Ruslar Mannerheim hattına bugün de taarruz etmişl dir, Fakat bu taarruzlar da tarded miştir, Petsamo cephesinde kar fırtınalar rı harekâtı durdurmuştur. Finler bundan istifade ile mevzilerini tah. kim ediyorlar, Finlândiya tebliği Helsinki 21 (A.A) — 90 kânunüev- vel Finlândiya tebliği: Düşman Ka- Kitapta Almanyanın diriyor mesuliyeti hakkında pek yakında bir beyaz kitap heşredeceğini uzun za- mandanberi İlân etmekte olduğu hal de Fransa, yarın bir sarı kitap neşre- decek ve bunu her tarafa göndermek suretile, dünya efkârı umu tenvir edecektir, Bü sarı kitabın mukaddemesi« Na- mus üzerine ei lerden üçü 2 üçü de, girdiği e gi mülki tamamiy ğine dair taahi tedir, Mr ine hürmet dünü ihtiva etmek- tarihinde yapılan bir kabul dan hiç bir korkusu olmüması geldiğini, Çekoslovak elçisi Mastny ve bu hususta namus rine söz vermiştir. ğe avdetle, #ldirmiş, sonra lerek koslovak» yanın seferberli ıma dair kendisine teminat veri zü tekrarlamış, yalnız kendi namına ihrer namına ilâve etmiştir. Masiny'yi davet de Ertesi gün Göring, Romanyada 'Efkârı telâşa verecek havadis ğı | | yayan 3 mebus tevkif edildi gösününde tutulmuş ve vaziyetleri de ıden hiç birinin açıkta meveud müba imuştar. Taksi otomobillerinin oto- büsler gibi yolcu almalarına müsaade edilecek Taksi otomobillerinin otobüs gibi adam başına muayyen bir para hesabile yolcu taşımalarını Seyrüsefer merkezi menet- mektedir. Bele m nakliye vamta larındaki Belediye otobüs ii taşımalarını du hus ista yakın. Alman - Rumen anlaşması Bükreş 21 (A.A) — (Ha i manya - Raman, üzakere- ileri bu akşam iki m et arasın. daki mübadelenin umumi şartlarını tesbit eden bir anlaşmanın aâkdile neticelenmiştir, nal köylü işi, kahve- Bükreş 21 (MA) —Nı partisi mebuslarından üç lerde ve umumi toplantı elkâr telâşa verecek mahiyette ha» vağis neşrettiklerinden dolayı tevkif edilmişlerdir. Kasdımahsusla haber neşrinin. kanunen cezayı müstelzim olduğu malâmdur. Bu üç mebus, ileri gelen şahsiyetlerden değil alelâde tah- dermeyan edilmemektedir. Üç kişini tevkifi makul ve yerinde telâkki edil- mektedir. Mevkuflar adiiyeve teslim edileceklerdir. Şiddetli bir zelzele oldu Nevyork 22 — Nevyork rasadhaı si, Nevyorktân 2300 kilometre cenup- ta çok şiddetli bir zelzele kaydetmiş. tir. Bu zelzele Londrada da hi miştir, Türkiye - İsveç arasında ticari müzakere Roma 21 — Haber verildiğine göre bu akşam Türkiye ile İsveç arasında Stokholmde ticari müzakerelere baş- | lanacaktır, Fransa bugün kitap neşrediyor €dece- | İ mareşal yerlerinde, | rikâtçı kimseler olduklarından, tevkif | hadisesi etratmda tefsir ve mütalda | 22 Kânunuevvel 1939 hattında dün i de kanlı bir harp oldu Finler taarruzların tardedildiğini, şimal cephesinde kar fırtınalarının harekâtı durdurduğunu bildiriyor | relide (aarruzlarına devam elmi, ade hücumlarını İ yüzlerce tank himay ! velisi gün olduğu gibi dün de taar Tuzlar Muolâ ve Kank gölleri arası da teksif edilmiş bulunuyordu. Ku' vetli müfrezeler cephenin diğer k sımlarında da taarruz yapmışlardır. Akşam bütün bu taarruzlar püskür- tülmüştür. 20 ağır tank aldık, Ve mevzilerimiz önünde diğer birçok tanklar tahrip ettik, Düşman birçok da esir vermiştir. Şark cephesinde Finlândiya kıtaa- tı Salla istikametinde ilerlemektedir. | Arasmda üç tank, bir dağ topu ve (Devamı 5 inci sabifede) bir sarı ağır topçu namus üzerine verdiği sözlerin tutulmadığından behsediliyor Paris 21 (A.A.) — Havas ajansı bil l Almanya harbin sebebi ve İ | i ve teminatını tekrar etmiştir. Ayni gün Von Neurath, Hitlerin kendisini, teşrinlevvel 1925 tarihli Alman - Çe- koslovak hakem ânlaşmasile bağlı te- lâkki ettiğini Çekoslovakya mümeğsi- line beyan etmiştir, Namus üzerine verüen bütün bu sözlere rağmen, o Çekoslovakyanın Londra elçisi, İngiliz Har Nazırı- na, bu iki sözün, Prag hüki meti ta- Bu Çekosi mistir İngilterenin, ien teminatı ka: m etn hakkın; üzere Berline bir nota te imkân vermekti. Göring v vaki olan beyanat Avusturyanın İ Başvekil Chamberla İ rafından alınan teahhüdleri kamarasında, işte bundan dı men ilân etmişti. Altı ay sonra AL manya, Südetle kendilerine ter ni istemiş ve aksi takdird. İ gal tehdidinde bulunmu | bunun, Avrupada yapae talebi olduğunu, Berlindeki Spor sü- rayında resmen (beyan etmişti. sat, namus üzerine verilen bu sözlere ne dereceye kadar itibar edilmesi zım geldiğini göstermiştir. Roma - Rio de Janeiro Tayyare hattının açılış resmi yapıldı Roma 21 (A.A.) — Bugün, İtalyan tayyarelerinin işliyeceği Roma - Rio de Janeiro hattının açılış resmi yapıl. mıştır. Biri Roradan, diğeri Rlo de İ Janeiro'dan olmak üzere, aynı zaman» da iki tayyare birden hareket edecek- tir. Biri, Yeşil burun adalarından olan Sal'de, diğeri Pernambuk'da olmak Üzere iki yerde duracak olan bu tay- yarelerin ilk seferi poslaya tahsis edil- miştir, İ İ Tiroldeki Almanlar Polon- yaya nakledildi Londra 21 — Romada bulunmakta olan Alman Gestapo reisi Himmler Romada Tiroldeki Almanların Polon. yaya nakli hususunda bir mukavele imzalamıştır. Himmler Berline hâre- ket etmiştir. Eminön ydarının 4 , Balıkh > kadar üz inde de Enli â | caktır. Bahçekapı © duğu ada kısmen moya İ bankasının bu dana gidecektir. yeni gekline göre profilini ve meyi tesbit etmekle meşgul oluyor.