20 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AE YANİ EE” EM ka 20 Künunuevyel 1039 AKŞAMDAN AKŞAMA Aslan postu altından kulaklar görünüyor © Alman sefaretinin resmi damgasile Mektuplar, matbualar alıyorduk, Gayri! kanuni şekilde tabettirildikleri anla- gıldığından takibata girişildi, Ecnebi' propagandasına karşı da, devlet ve millet asabi bir aksülümel gösterdi. Bu: «Aramızda safdiller var! Aman dikkat! Belki onları kandırırlar!» gndişesinden ileri gelmiyordu: «Bizi be yerine koyuyorlar» inflalinden doğuyordu. Protestolarımız. Alman irsalâtının arkası kesildi. Yahud bize göndermiyorlar, Bu sefer de, bir kurnazlıkla karşi- laştık: Beyoğlundan postaya verilmiş bir mektup. Makine ile yanılmış. Al fanda «Bir türk vatandaşı» diye İmza yar, Gazetemizin 12/12 tarihli nüsha- Sındaki şu haberi, serleyhasile birlikte kesip sahifeye yapıştırmışlar; Fransadaki İngiliz kuvvetleri İlk defa olarak cephede yer aldılar, Londra il (A4 A.) — Bu sabahki gazete- Mer, Pransada bulunan İngiliz kavvetlerin- den bir kısmının cephede ileri hatta gön- derilmiş olduğunu haber vermektedir. Mu- hastmatın başlangıcındanberi ilk defa ola rak İngilizlerle Fransızlar, cephede Alman- lara karşı yanyana bulunmaktadırlar, Gazeteler, bu haberi memnuniyetle kay- dederek İngilizlerin barp meydanında Frânsizlari yalnız bırakmış olduklarını id- dia eden Alman propagandasını tenkid eylemektedirler. Altında da şu mütalâa ve şu dilek; «Maşallah... Hem de harp başlangıcın- danberi iki buçuk ay geçmeden. Bu ne fe- Gukürlik? Ne sürat? Acaba İngiliz döstla- m bize bundan fazla mu yarayacak der- İZ #Bu sorgumun hürriyet içinde yaşadığımız bu memleketimizde (Karilerimizin mek- fupları) veya o(Dikkatler) (o Tıkralarınızda heşredilmasi mümkün mü acaba? Bekliyo- rum, «Türk vatandaşı» diye Imza atması- na rağmen, büründüğü âslan postu- nun altından, acemi propagandacı- nm kulak uçlarını görüyoruz! Dünya ahvalinin bugünkü inkişa- fından, Göthe'sile, Sehiller'ile, Remar- gue'ile eski ve yeni Alman kültürünü. takdir eden Türk vatandaşları çok- tur; binaenaleyh, kayıdsız şarisız bir Alman düşmanlığı beslemek bu meni- leketin şanından değildir; fakat Nazili- Zi yok etmek gibi bütün sulh ve hu- zur taraflısı milletler için ayni ni- met olan bir gayeyi benimsemiş, bu uğurda silâha sarılmış müttefikleri- imiz için de bu tarzda söz söylemek içimizden kimsenin zihniyetine uy- maz! Biliyoruz: Her tedbir zamanında, kıvamında, hesapla, kitapla, cesaret- le ve azim ve metanetle alınıyor; mü- tecaviz tarafın heyeti umumiye olarak muvaffakıyetine imkân olmadığı gibi, «harp talihis denen o nazenin de, ilk önce denizlerde Almanlara bir iki ke- re gülümsemişken, şimdi, dirseğini çevirdi; İngiliz Bahriye Nazırı Çörçi- lin söylediği gibi, bir haftada, Alman- lar, donanmalarının beşte birini kay- bettiler. Onların mağlüp olması demek, kü- çük devletleri imhanm, küçük millet- ler için hacalet ve rezaletin mağlüp ol- ması demektir, Bu sebepledir ki, «Bir Türk vatandaşım diye imza atanın Türk olmadığına katiyetle eminiz. Küçük devletlere, milletlere gözdiken rejimlerin uzaktan, yakından bora- zancı başılığını yapacak bir Türk yok. tur! (Vâ - Nü) — Yeni mücadele kararlarına bâkı- hrsa ihtikârm pabuçları çabuk dams Atılacak bay Amca... * Kömür depoları bugün açılıyor Sömikokun tonu en çok 23, Karabük kokunun 28 liraya satılacak Şehrin kok kömürü ihtiyacını temin et- mek üzere muhtelif kaza merkezlerinde kömür depoları açılacağını yazmıştık. De- polar bugünden itibaren açılacaktır. Kaza kaymakamları kendi mıntakalarında depo Mttihazına etverişli birer bina bulmuşlardır. $imdilik Beyoğlu, Fatih, Eminönü, Kadı- köy. Beşiktaş ve Üsküdarda birer depo açılacaktır. Belediyenin açacağı bu depolardan baş- ka Belediye kooperatifi de Kadıköy, Fın- Belediye sarayı Belediye büyük ey müsabaka açaca! Sultanahmedde tramvay caddesi üze- rinde yapılacak yeni Belediye sarayının ihtiva edeceği dairelerin tesbiti için dün Belediye Reis muavini B. Rifatın reisliği altında Belediye şube müdürlerinden mü | rekkep bir toplantı yapılmıştır. Bu toplan» | tıda her yobenin ihtiyaçlarını güsteren Hste hazırlanmıştır. Belediye işlerinin gün- den güne arttığı göz önüne alınarak gö- niş bir proje hazırlanmıştar, Yeni Belediye sarayı şimdiki merkez dairesi haricinde kalan bütün Belediye te- gekküllerile beraber Eminönü kayma- kamlığını da ihtiva edecektir. Belediye, bu maksadla bir plin müsabakası açacak, müsabakaya beynelmilel mimarların da | iştiraki temin edilecektir. Müsabaka neticesi bir Jüri heyeti tara fından tedkik edilecek, birinciliği kazanan mimarın plânına göre inşaat yapılacaktır. Plânı kazanan mimar, ihale bedelinin ye- künuna göre muayyen nisbette bir prim alacaktır. Haliç idaresi İdare meclisi reis ve âzasi tayin edildi afından idare edilen Haliç ri meclisi B. Cemllin Mİİ sa“ raylar müdür muavinliğine, . âzadan B. Mustafa Hulkinin Elektrik, Tramvay, 'Tü- nel umum müdürlüğüne nakilleri ve diğer âra B. Bicanın da Umumi vilâyet meclisi daimi enetmen âzalığına intihabı üzerine açılan İdre meclisi reisliğine Belediye Hukuk işleri sabık müdürü B. Muhlis, âza- lıklarına da Umumi meeliş âzasından B. Selimi Sedes, eski Şehremini 3, Mehmed Ali tayin edilmişlerdir. KÜÇÜK HABERLER: * Darülâsezsde bulunan Çocukları kur- turna yurdu kadrosunun genişletildiğini yazmıştık. Yurdun ya Çağlıyan, yahut da Kâğıthane kasına nakli düşünülüyor. Yurdun talebe kadrosunda yapılan tasfiye neticesinde yurddaki çocukların miktarı 30 - 35 kişiye indirilmişti. Talebe kadrosu- nan 130 kişiye çıkarılması kararlaştırımış- tır. 4 Yeni Eminönü Halkevi binasının birinci kısmı bamamlanmıştır. Bütün binanm şü- bat sonunda ikmali lâzımdır. Fakat kış mevsimi ve ahval dolayısile inşaat hazira- na kadar uzayacaktır. Binanın 158 bin ti- raya çıkacağı tahmin ediyor. k Eyüpte Sıtkı ile arkadaşı Remzi ara- sında bir para meselâsinden kâvga çıkmış, Remzi bıçakla Sıtkıyı ağır yarâlamışlır. Sıtkı hastaneye kaldırılmış, Remzi yakala» narak tahkikata başlanmıştır. A Şoför Kremin idaresindeki hususi otomobil Bankalar caddesinden geçerken | Samuel adında bir hamala çarparak ba- şından yaralamıştır. Şoför Ekrem yuka- lanmış, yaralı Samuel hastaneye kaldırıl- muştur. X Tavukpazarında 49 numarali han oda- #ında yatan Hüsnü adında biri dün gece odasına koyduğu mangal kömüründen ze- hirlenmiş, baygın bir halde hastaneye kal- dırılmıştır. dıklı, Unkapani re Yenikapıda olmak üze- re birer depo daha açacaktır. Belediyenin açacağı depolarda satılacak sömikok ve Karabük kokları için Belediye hiçbir kâr almıyacak, yalnız Kuruçeşme- deki depolardan kaza merkezlerindeki de- polaru kadar nakliye masrafını ilâve ede- cektir. Bu depoların masrafı, tamamile Belediye bütçesinden temin edilecektir. Belediş» kooperatifinin açacağı dapolarda satılacak kok fiatine depodaki zaruri mas- raf zammedilecektir, Bu suretle Belediye . . .,.. Karilerimizin mektupları Şehrin göbeğindeki ahırlar Sirkeci Demirkam Kum sokak- ta, Sarayburnuna giden cadde üzerinde, yani şehrimizin en gö- beği sayılan bir mahallinde, bi. rinde 20 beygir, diğerinde 6 bey- gir bakılan iki büyük ahır var- dır. Bu ahırlar yüzünden me kür sokakta koku ve sinekten oturmak Oimkân haricindedir. Şehrimizin temizliğile pek fazla alâkadar olan Valimizden sıh- hati umumiyeyi tehdit eden bu ahırların ujak bir işaretile şehir haricine çıkarılacağını ümid ede- riz. Sirkeci Demirkapı Kum sokak No. 23 Atıf. Birinci nevi Sigara paketleri Bu eski dava halledilmiş sayılabilir Birinei nevi sigaraların kâh kapaklı ku- tularda, kâh çanta şeklindeki paketlerde sakilması halkımızca hoş görülmediğini ve kapaklı kutuların çanta şekline tercih edildiğini gören İnhisarlar idaresi çanta paketleri piyasadan kuldırmağa karar ver- miş ve bu kararın tatbikine İstanbuldan başlamışta, Öğrendiğimize göre birinci neyi sigara- lar şimdi Ankarada da kapaklı kutular içinde satılmağa başlanacaktır. Yaptığımız tahkikata nazaran çanta pa» ketlerin derhal piyasadan kali e da bar teknik müşkülâtla Karşılaşılmak- tadır, Kapaklı kutular makine ile doldu- rulmayıp elde doldurulduğundan ameliye hem geniş paketleme salonlarına ihtiyaç göstermekte, hem de daha fazla vakit ye- mektedir. Halkın arsusuna uygun olan bu kararın, bahaettiğimiz müşkülâta rağmen, diğer yerlerde de peyderpey tatbiki için tedki- kata girişildiğini memnuniyetle öğrendik. Tütün satışları Haber aldığımıza göre ayın on sekizine İ kadar Eve mıntakssında İr si, türear ve Türk Tütün tarafından satın alınan tütün 15,472/768 kiloyu bulmuştur. Alaçam tütün piyasası da açılmıştır. Va» sati fiat 90 - 95 kuruş arasın dadır, Bitliste yeni tütün atölyesi İnhisarlar idaresinin Bitlisteki tütün atölyesinde şimdiye Kadar yalniz tülün paketleri imal olunur ve tütünün kıyılma- 81, paketlenmesi el İle yapılırdı. İnhisarlar | kürsüsü profesörlüğüne tayin edilen kıy- depolarile Kooperatif depolarında satıla- cak kömür fintleri arasında biraz fark bulunacaktır. Maamafih Kooperatif de kâr almıyasaktır. Bu depolardan herkesin istifade edebil- mesi için bir kiloya kadar da kok satıla- caktır. Hor kazadaki flatler mahalli kay- makamlar tarafından - nakliye masrafın& göre - tesbit edilecektir. Maamafih sömi- kokun tonunun en çok 23, Karabük kümü- rünün de en çok 28 liraya satılacağı he- sap edilmiştir. Bayan Halide Edib Edebiyat fakültesinde ee Üniversite Edebiyat fakültesinde yeni- den ihdas edilen İngiliz edebiyat tarihi metli edibimiz bayan Halide Edib'in pro- fesörlüğü hakkındaki Fakülte Profesörler | meclisinin kararı Maarif Vekâleti tarafın- dan tasdik edilerek rektörlüğe bildirilmiş- tir. Profesör bayan Halide Edib, fakülte- deki derslerine başlamıştır. Üniversitenin otesisindenberi muhtelif fakültelerde tesis edilen kürsülere intihap edilen profesörler arasında bayan Hulide Edib, fik kadın profesörümüzdür. Büyükdere meyva fidanlığı genişletiliyor Büyükderedeki vilâyet mepva fidanlığı» nın yetiştirdiği fidanlar, Anadolunun bir- çok vilâyetlerine de gönderilmektedir. Gös- terilen fevkalâde rağbet yüzünden fidan- liğın genişletilmesine karar verilmiştir. Bu maksadin şimdiki 6 hektar erazi 22 hektara çıkarılacaktır. Bunun 4 hekları fidanlık- taki talebe için tatbikat sahası, 7 hektarı yeniden tesis edilecek nümuüne fidanlığı, 16 hektarı da yetiştirilip tevzi edilecek fi- danlığa hasredilezektir. Bir vapurun halatı pervane- | sine takıldı Birkaç gündenberi Itmanımızda bulunan Amerikan bandıralı Ekomavs vapuru dün sabah Nevyorka müteveccihen hareket ederken şamandıradaki halatlar pervane- ye dolaşmış. dalgıçlar denize dalarak ak- şam geç vakte Kadar pervaneyi temizleme- ge uğraşmışlardır. Gemi ancak 1730 da li- manımızdan hareket edebilmiştir. Polonyadan gelen mülteciler | Polonyanm Almanlar ve Rusler tarafın- | dan işgali üzerine bir kısım Polonyalı mül- teciler şehrimize gelmişlerdi. Polonya kon- solosu, vilâyete müracaat ederek İstanbu- Ja gelen Polonyalı mülteciler arasında mi- mar, mühendis gibi mütehassılar bulün- duğu için bunlardan Belediye teşkilâtının istifade edebileceğini bildirmiştir. » Polonya konsolosunun bu müracaat üzetine, mülteciler arasindaki mütehas- sasların salâhiyet ve ehilyetleri tedkik edil- mektedir. Yakında bu hususta bir karar verilecektir. Afyonda pasif korunma i tatbikatı * Afyon (Akşam) Geçen hafta Afyonda yapılan pasif korunma tat- bikatı muvaffakıyetle hitama ermiş- tir. Gerek korunma heyetinin ve ge- rek bu iş için ayrılan ve kurs gören ekipler vazifesini pek mükemmel yap- mıştır. Halkımızın bu işte göslerdi- gi alâka ve itina korunma heyeti ta- rafından takdirle karşılanmıştır. innEkE KANE EAAEENARENENANA asemenasassz. idaresi bu geri kalmış atğiyeyi de teknik noktadan ıslaha karar vermiş ve yeni bit bina yaptırarak buraya makineler koymak suretile işe başlamıştır. İki aya kadar faa- liyete göçecek olan bu yeni fabrikada tü- bin paket imalâtından başka Malatya fabrikasında olduğu gibi şark vilâyetleri- ne mahsus doğu sigarası yapılacaktır. Yaş meselesi bir yerde mi okumuştum. Yoks: bir avukat arkadaş mi anlatmıştı Bilmiyorum. Bir karı koca davası rülüyormuş. Hâkim kadının sormuş. Kadın: «Otuz beş» cevab verince, kendisini dava eden kocas hemen atalmiş: — Hayır efendim, kırk iki yaşın dadır... Ne olursa olsun, kim ne derse di sin, şu yaş meselesi hakikaten bizim en zayıf tarafımız. Hani meşhur şarklı bir mütefekkir: «Kabahat mur kürk olsa kimse sırtına gi; : demiş ya.. Bu sözdeki; «Kabahat kelimesinin yerin: «ihtiyarlık» sözü. nü koysak zannederim ki daha m nasip olur. Muhakkak ki, bu kış m siminde ihtiyarlık, en nadide, en p halı cinsinden bir kürk manto ols gene onu sırtına giyecek kadın az bulunur sanırım. Halbuki yaş hakkında büyük ların söyledikleri sözleri karış Neler göreceksiniz. İşte bir «İnsanlar arasında ihti bilen pek az kimse vardır.» bunu Rochefoucauld söylemiş... Demek ki ihtiyarlık da kendisi: mahsus birçok zevkleri, güzellikli ile hiç de fena hir şey olmuyac: Fakat çoğumuz ihtiralamasını il miyoruz. Yahut fena İhtiyarlıyoru Önümüzdeki fena ihtiyarlık nümu neleri bizi ondan korkutuyor. İhti; olmaktan çekiniyoruz. Früânklen Benjamen: «Parayı ki zanmak kadar sarfetmek de güç bl işlire diyor. Gençleşmek kadar ihti yarlamasını, amma iyi ihtiyarlam, sını bilmek de bir mesele imiş... «Gulliver o Cüceler memleketinde: ismindeki eserile bütün dünyada şöl ret kazanan İngiliz muharriri «Swi de; «Akıllı bir adam katiyen den gençleşmek istemez.» diyor, Birçok meşhur büyük adamlar kadında yaş meselesinin hiç mevzu bahsolmadığını ileri sürüyorlar. Fa raza meşhur Goldsmith; «Musiki pa çalarının ve kadının tarihine bakıl maz.» diyor. Çünkü bir musiki p çası güzelse eski de olsa hoşa gider, yeni de olsa... İnsanı ne kadar teselli eden bii| fikir değil mi?.. Sonra gene meşhu| İngiliz edibi Seott ideal kadını şöyk tarif ediyor: «Tombul, sarışın ve kırk: lık». Halbuki bugünün kadınları şiş manlamaktan ve kırk yaşına basmal tan çekiniyorlar. Scott'un kulaklar çınlasın.. İhtiyarlığın büyük bir faydası di varmış. Amaa çirkinler için... Bakımı meşhur bir Fransız ne diyor: «Gü zellik ve çirkinlik ihtiyarlığın perdes altında silinir. Bu perde inince bir kaybolur, öteki gizlenir.» Biz yaşlarını sakladıkları için wa mane kadınlarına kabahat buluyo ruz. Halbuki bu kadınlar arasındı çok eski bir şeymiş... Yunanlı Home diyor ki: «Yunan kadınları yaşların doğdukları günden değil, evlenme ta rihlerinden itbaren hesaplarlar..» Hikmet Feridun Es rs pm İftar topile yaralanan çocul Eminönü kazası nüfus memuru Mahi Ersin'in oğlu 15 yaşlarında Fahir Ersin'ir ramazanın ikinci günü akşamı semtlerin de atılan iftar topile sağ bacağından deri bir yara aldığını ve hemen Cerrahpaş bastanesine yakledildiğini yazmıştık. Bİ buçuk ay süren çok itinalı bir tedavide sonra çocuk hiç bir ârıza kalmaksızın iyi Jeşerek hastaneden çıkmıştır. .. Bundan sonraki teftişler başka türlü yapılacakmış, meselâ bir müca- dele memuru Anadolulu tüccar Kıl» öma virin alısverisa cıkacak... w. Nerede bir ihtikâr sezerse icabı na bakacakmışl.... w. Bu hesapça Anadolu tüccarına benziyenler oihtikârın elinden ucuz kurtulacaklar!... " B, A. — Hoş bir tedbir!.. Bari me murlara rica etsek de biraz da züğü şehirli kılığında teftişe çıksalari...