28 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elaberler Son dakika Ruslar Karelide yeniden taarruza başladılar Finlândiyalılar, Rusların hücum- larının tardedildiği bildiriyorlar Tondra 28 — 5500 kilometrelik bir cephe Üzerinde püskürtülen Ruslar şimdi Kareli cephesinde Ladoga gölü ile Finlândiya körfezi arasında büyük cepheyi yarmağa çalışmakla ve bu uğurda büyük gayretler sarfetmektedirler. Hücum tankları ile takviye edilen Kızılordu birçok taarruzlarda bulun- muştur, Helsinkiden bildirildiğine göre, Sovyet hücumları tamamen tardedil- miştir, Finlerin mukabil taarruzu 5000 esir aldıkları söyleniyor Yondra 28 — Finlândiyalılar, Sovyetlere karşı mukabil bir taarruz yap- mışlardır. Şimalde yapılan bu mukabil taarruzda, henüz teeyyüd etmiyen haberlere göre Finler, Sovyetlerden beş bin esir almışlardır. Fransa tayyare gönderiyor, İsveç Norveçten 10 bin gönüllü gitti Paris 28 — Fransa, Finlândiyaya yardıma başlamıştır, Finlândiyaya tay- yare gönderilmektedir. Bu suretle Finler, Rusların tayyare taarruzlarına mu- kabelede bulunabileceklerdir. Alınan haberlere güre İsveç ve Norveçlen Finlândiyaya 10 bin gönüllü gitmiştir. Almanyanın transite mani olmak için İsveç ve Norveç nezdinde yap- ağı teşebbüsler neticesiz kalmıştır. Denizde Maginot hattı İngilizler şimal denizinde büyük bir mayin tarlası vücude getiriyorlar Londra 21 — İngiltere şark sahili açığında geniş bir mayn tarlası vücude getirmeğe karar vermiştir. Tarla sahilden 8 mil mesafede başlıyacak, 600 mil uzunluğunda, 30-40 mil genişlikte olacaktır. Torpiller, Alman gemile- rinin geçmesine katiyen meydan vermiyecek şekilde konacaktır, İngiliz ve bi- taraf vapurlar bırakılan & millik geçidden geçeceklerdir. Geçidin iki başı daimi surette kontrol edilecektir. Bu suretle denizde bir Maginot hatlı vücü- de getiriliyor. Hind askerleri Fransaya geldi Londra 28 — Bind müslümanlarından mürekkep ilk askeri kafile bugün saya gelmiştir. Bunlara İngiliz ve yerli zabitler tarafından kumanda ve- tedir. Bu kıtaat az zaman içinde cepheye gönderilecektir. Bunların teçhizatı arasında birçok katırlar vardır. Bu katırlar Hindis- tanda harbe alıştırılmıştır. Kışın motörlü vesaitin işlemediği yerlerde bu ka- Ürlar işe yaramaktadır. Bir Ingiliz tayyaresi Alman vapurlarına bomba attı Londra 28 -- Bir İngiliz bombardıman tayyaresi, Alman “üssü bahrisi A birkaç vapura bomba atmıştır. Bombalardan biri vapura bet etmiştir. Almanya - Hollanda hududu Amsterdam 28 — Bundan böyle Almanya ile Hollanda arasında sefer an- Hollandada Odenss!, Almanjada Bentin istasyonları arasında yapılacak- . Diğer hatlar kapatılmıştır. Almanya bir buçuk milyarlık dahili istikraz yapıyor Bern 28 — Almanya sene başında harp masarifi için bir buçuk milyar marklık dahili istikraz yapacaktır. Suriyede asker toplandığı doğru değil Londra 28 — Suriyedeki Fransız yüksek komiserliği, Suriyede asker bir tebilğde diyor ki: < a «Fransa mandası altındaki memleketlerde yerli ahali askere altnamaz» İzdiham hadisesinin muhakemesi talik olundu İzmit 27 (Telefonla) — Dolmabah- izdiham hâdisesinin omuhakeme- bugün de ağır cezada devam . İstanbulda ve diğer yerler- 'deki şahidlerin iâtinabeleri gelmedi- dinden muhakeme 17 Kânunusaniye talik olundu. Belgrad borsasında mark yükseldi Belgrad 27 (A.A ) — Belgrad borsa» inde merk flati 14 dinar 30 dan 1ğ dinar 10 a yükselmiştir. Yakında piya , Sesim Kapma. gazan eyes. bekl “mektedir. İzmitte sahilde bir kadın cesedi bulundu. İzmit 77 (Telefonla) -— Sahilde 26 - 80 bir kadin cesedi bulundu. 9-8 a er Bu kas in Şa bir einayete Kurban gittiği, yahut da bir kaza neticesi denize düşerek boğul- duğu tahmin ediliyor, Tahkikat yapılıyor. İzmirde bir kamyon devrildi 3 yolcu yaralandı İzmir *1 Ziraat Reisicümhur Malatyadan Elâzığ'a müte- veccihen hareket etti Malatya 27 (A.A) — Bugün saat, 9,5 da Malatyaya teşrif eden Mini Şetimiz İsmet İnönü, İstasyonda. vali, belediye reisi, parti erkânı, mektepli- ler ve halk tarafından çoşkun teza- hürlerle karşılandılar, İstasyon cad- desinde ve halk arasında uzun zaman yürüyen ve talebe ile görüğen İnönü, doğruca hükümet dairesine gittiler, hükümet erkânı ile tanıştılar. Bun- dan sonra belediyeyi şereflendiren Relsicümhurumuz, çarşıyı gezmek İstediler ve yaya olarak çarşı yolu ile Gazi ilkokuluna, sinemaya, liseye git- tiler. Parti ve Halkevinde şehirlilerle uzun müddet görüşerek bilhassa Halkevinin mesaisi ile alâkadar oldu- lar. Buradan tütün fabrikasına gide- rek yeni işletmeye açılan bu fabrika- daki çalışma şeklini tedkik ettiler. Malatya mensucat fabrikası mili şefimizin bilhassa alâkasını celbetti. Burada saatelerce kalan İnönü, saat 13,de belediyeye gelerek öğle yeme- ğini burada yediler. Malatya 27 (A.A) — Reisicümhur İsmet İnönü şehir mezarlığına gi- derek orada medfun bulunan peder- lerinin kabrini ziyaret etmişler ve saat 15 de hususi trenlerile Elâzığa müteveccihen © şehrimizden hareket etmişlerdir. Reisicümhur Elâzığda Elâzık 71 (Akşam) — Relsleümhur İsmet İnönü buraya vasıl oldu, ya- rın tedkiklerde bulunacaktır, Lodostan sonra karayel ve kar Termometre dün 14 derece idi, bugün sıfıra düştü Evvelki gece başlıyan lodos fırtınası dün akşama kadar devam etmiştir. Gece hava tekrar karayele çevirmiş- tir. Dün termometre 14 derece iken bu sabah sıfıra inmiş ve kar yağınağa başlamıştır, Dün lodostan Marmarsda vapurlar seferlerini intizamsız yapmışlardır. Sabahleyin Yalovaya kalkan Maltepe vapuru Heybeli önünde demir atma- ğa mecbur olmuş ve ancak akşam 16,30 da yoluna devam edebilmiştir. Dündenberi fasılasız yağmur yağ- mıştır. Yağmur yüzünden Büyükada- da oltacı sokağında sebzeci Hamdinin evini su basmış; itfaiye vesaitile su boşaltılmıştır. Bundan başka, Kasım- paşa, Yenişehir, Ortaköy civarını sel- ler kaplamış, Belediyenin nezafet amelesi tarafından mütemadiyen yol- lar temizlenmek suretile münakalâtın kesilmesinin önüne geçilmiştir. Ayrca, Aksarayda Namık Kemal caddesini su bâstığından buradan yol- cular geçememiştir. İzmirde şiddetli yağmurlar Bir kadın yıkılan evin enkazı altında kalarak öldü İzmir v1 (Teletonla) Bugün çok şiddetli yağmur yağdı. Bazı yer- ler su altında kaldı. Tramvay ve oto- büsler bir müddet işlemedi. Dolaplıkuyu mahallesinde Midilli. M Ayşeye ait ev yıkıldı. Ayşe enkaz altında yaralandı ve tedavi edilmek üzere kaldırıldığı hastanede öldü Alsancakta tüccar Hüseyin Kara- oğlanın tütün deposuna yıldınm düştü; depoyu tahrip etti, Bir heroin fabrikası meydana dı Emniyet kaçakçılık bürosu memur- Yarı dün bir heroin imalâthanesi mey- dana çıkarmışlardır. Bunu işleten Şa- zi isminde bir gençtir. Beşiktaşta Ka- bakçı Hayreddin sokağında bir evde çalışırken yakalanmış, 19 kilo afyon, yarım kilo hetofn ve bir takım âletler bulunmuştur. Tahkikat devam edi- Finlândiyaya her taraftan yardımlar başladı Fin tebliği Sovyetlerin yeni bazı taarruz tesebbüslerinin tardedildiğini bildiriyor Londra 27 Cenevreden gelen ha- berlere göre İsviçre Finlândiya Kıml- haçına 100 bin İsviçre frangı teberrü etmiştir. İsviçreden Pinlândiyaya iki kıta gönüllü gidecektir. Paris 27 (A A.) — Paris Belediyesi istiklâli için mücadele eden Finlândi- yaya bir yardım eseri olmak üzere iki milyon frank hediye etmiştir. Kopenhag 27 (A.A) — Danimarka işçiler birliği bir seatlik yevmiyelerini Finlândiyaya terketmeğe karar ver- mişlerdir. Bu suretle bir milyon kron toplanabileceği tahmin edilmektedir. Sovyet tebliği Moskova 27 (A.A.) — Laingrmd as- keri mıntakası erkânı harbiyesinin 26 ilkkânun tarihi! tebliği: Keşif müf- rezeleri arasında ateş teati edilmiş ve bazı yerlerde topçu faaliyette bulun- muştur. Hava kuvvetlerimiz keşif uçuşları yapmıştır. Finlândiya tebliği Helsinki 77 (AA) — PFinlândiya yüksek kumandanlığı tarafından dün akşam neşredilen bir tebliğde şöyle denilmektedir. Kareli berzahında düşman tankla- rım, tayyarelerin ve topçunun hima- yesinde olarak birkaç kere taarruz et- miştir. Başlıca taarruz Suvanto gölü mıntakasında yapılmıştır. Düşman Haitermaâas, Sakkola, Kei- ja ve Volussula civarından bu gölü geçmeğe teşebbüs etmiştir. Bütün bu taarruzlar tardedilmiş ve düşman ağır zayiata uğramıştır. Düşmandan 5 top, 60 mitralyöz, 5 seri ateşli top, 50 esir Aalınmıştar. İki tank istimelden sakit bir hale getirilmiş getirilmiştir. Düşman Suvan- to günün buzları üzerinde 700 ölü bi- rakmıştır. Romadan gelen haberler Roma 27 (A.A.) — Rusların gerek Petsamo cephesinde, gerek Ladoga gö- lü şimalinde ve gerek Carelie berza- hında Finlândiyalıların mukavemetle- rini kırmak için yaplıkları teşebbüs lerin akamete uğradığı teeyyüd' et. mektedir. Rus tazyikinin en kuvvetli olduğu Tadoga gölü şimalinde Finlândiyalıla» rın hatları katiyyen bozulmamı ziyette istikrar hasıl olmuştur. Kare- Me berzahında Finlândiya kuvvetleri, muvaffakıyelle taurruzlarını devam etmektedirler. Petsamo mintakasında Finlândalılar şehrin garbinde kuvvet- le tahassun etmekle kalmıyarak çete muharebeleri yapmak suretile düşma- nı ağır zayiata uğratmışlardır. Finlândiyalılar, bilhassa merkezi Finlândiyada hayranlığa şayan bir kahramanlık göstermişlerdir, zira ge- rek aded gerek silâh itibarile kendile- rinin beş veya altı misli kuvvetli olan bir düşmanı evvelâ püskürtmüşler ve müteakiben mağlüp etmişlerdir. Bu mıntakada Rus kıtaatı hududa doğru çekilmişlerdir. İsveçli gönüllüler Stokholm 27 (A.A.) — Binlerce İs- veçli gönüllünün Finlândiyalılarla bir- likte harp etmek üzere şimdiden Fin- lândiyaya gelmiş oldukları beyan edil- mektedir. Bir İsveç seyyar hastahane- 8inin Finlândiya cephesinde bulun- makta olduğu söylerimektedir; Matürkün Ankaraya ilk teşriflerinin yirminci Yılı Valinin riyasetinde bir heyet dün Ebedi Şefin manevi huzurunda tazimle eğildi Ankara 21 (A.A.) — Bugün ebedi Şef Atatürkün Ankaraya ilk teşrifle- rinin yirminci yıldönümü olmak mü» nasebetile Ankara vali ve belediye reisi Nevzad Tandoğanım riyasetinde vilâyet ve belediye daimi encümenle- ri azalarile Cümhuriyet Halk Partisi Ankara vilâyeti idare heyeti reisi ve azalarından mürekkep bir heyet Et- nografya müzesinde muvakkat kab- Te giderek Ebedi Şefin huzurunda ta- zim İle eğilmişler ve kabre çelenkler koymuşlardır. Eski Polonya Cümhurreisi Fribourg 27 (A.A.) — Eski Polon- ya Cümhurreisi Moscieki Romanya- dan bu sabah buraya gelmiştir. Batan vapurlar Portekiz açıklarında bir İspanyol vapuru battı Londra 21 (A.A.) — Alman radyo- su, İspanyol bandıralı Perez vapuru- nun Portekiz sahili açığında battığı- nı haber veriyor, 58 kişilik mürette- batından 48 inin öldüğü haber veril mektedir. Şimal denizinde tayyare muharebesi Londra 21 (A.A) — Hava Nezareti tarafından tebliğ edildiğine göre, İn- giliz balıkçı gemilerini himaye eden bir tayyare kafilesi, Şimal denizinde Alman tayyarelerinin taarruzuna uğ- ramıştır. İngiliz tayyareleri hiçbir hasara maruz kalmamıştır. Bir tahtelbahir bir İngiliz gemisini takib ediyor Nevyork Yi (A.A.) — Haber alın- dığına göre 3790 tonluk «Dexcovleş ismindeki İngiliz petrol gemisi Asor adalarının 300 mil açığında bir tah- telbahir tarafından takip edildiğini telsizle bildirmiştir. Genç hristiyanlar cemiyeti kapatıldı Faaliyeti. yeni cemiyetler kanunu hükümlerine uygun görülmedi Alemdar caddesindeki Y.M.C.A «Genç Hristiyanlar cemiyeti, dün akşam idarelen kapatılmıştır. Bu ka- panmaya sebep Y, M.C, A. nın yeni cemiyetler kanunu hükümlerine ay- kırı faaliyette bulunmasıdır. Zabıta şehrimizdeki diğer cemiyetlerin vazi- yetleri üzerinde tetkiklerine devam edecektir. İzmitin Suadiye köyünde 11 ev altı samanlık yandı İzmit 27 (Telefonla) — Dün gece saat 24 de İzmitin en büyük köylerin- den biri olan Suadiyede yangın çık- mıştır. 11 ev, altı samanlık tamamen yanmıştır. Dört koyun da bu arada yanmıştır. Yangının sebebi anlaşıla- mamıştır. Soğuk dalgası Riga 277 (A.A.) — Baltık memleket- lerinin istisnai bir soğuk dalgası isti- lâ etmiştir. Rigada hararet derecesi si fırın altında 30 dereceye inmiştir. Almanyada şimendifer kazaları Berlin 27 (A.A.) — Bu ayın 22 sinde Rodolfszeli-F'riedrichshafen demiryolu üzerinde vukua gelen kaza neticesin- de 99 kişi ölmüştür, Ölenler arasında bir şeftrenle bir makinist vardır. 82 de yaralı vardır. Sevkiyatı idareden me- 8ul olanlardan iki kişi tevkif olunmuş- tur, Bir otomobil bir kadına çarptı olaran bayan Aliye. dün otomobilin Se emen yerlerinden ağır surette işlediği kamayı müteskip