29 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahbahki Efaberler Son dakika Almanya 150 tonluk küçük tahtelbahirler inşasına karar verdi Paris 29 — Berlinden bildirildiğine göre Alman tahtelbahirlerinin uğra- dıkları azim zayiat üzerine Berlin hükümeti, bunların inşasında vakit kazan. mak için 150 şer tonluk küçük tahtelbahirler inşasına karar vermiştir. Bu kü- tahtelbahirler büyüklerden daha çabuk inşa edilecek ise de faaliyet sa- ları pek mahdud olacak ve bunlara mütehassıs mürettebat bulmakta bü- Yük müşkülât arzedecektir. Rusyada gazete telgraflarına sansür kondu Paris 29 — Moskovadan bildirildiğine göre Sovyet Rusyada bulunan ec- nebi muhabirlere bu sabah saat altıdan itibaren mektup ve telgraflarmın sansüre tabi tutulacağı tebliğ edilmiştir. Erzincan askeri okulunun Konyaya nakli Sivas 29 (Zelzele mıntakasına giden muharririmizden) — Erzincan as- keri ortaokulunun Konyaya nakli katarlaştırılmıştır. Askeri mektepler umu- mi müfettişi albay B. Adil nakil işlerine nezaret etmek üzere Erzincana ha“ reket etmiştir. .Finlerle Ruslar arasında gögüs göğüse çarpışmalar Fin kıtasının Murmansk hattına vasıl olduğu bildiriliyor Rusların cepheye 800 bin asker gönderilmesine karar veridikleri bildiriliyor N Helsinki 28 (A.A) — Finlândiya- lar, Salmijaervi mıntakasında Rus- lar tarafından kullanlan tankların pek fazir miktarda olmasına binaen mukabil taarruz teşebbüslerinde mu- vaffak olamamışlardır. Bununla be- raber Finlândiyalılar zayiata ouğra- maksizın çekilmişlerdir. Bu mınta- kada çete muharebesinin en müsalük bir harp usulü olduğu zânnedilmek- tedir. Kâyaklar takmış olan 250 Finlân- diyalı, düşmanın münakale hatla rını ve bilhassa Murmanska giden şimendifer yolunu tahrib etmek üze- Te Sovyet erazisinde epey ilerlemiş Jerdir, Kâreli berzâhında Sovyet kıtaatı, halihazırda Viborga 45 kilometre me- safededir ve bu şehri bombardıman etmek İçin uzun menzilli top kullan- maları ihtimal dahilindedir. Helsinki 28 — Finlândiya tebliği, Kareli berzahında devam eden Sov- yet (aarruzunun göğüs göğse cereyan eden şiddetli birçok müsademelerden sonra Finlândiya kıtanlı tarafından © O püskürtüldüğünü kaydetmektedir. İki Rus bölüğü imha edilmiştir. Kızılordu, Suvanto gölünün buzları Üzerinde birçok ölü bırakmıştır. Roma 28 — Kopenhagdan bildiril diğine göre, Finlândiya kıtaatı Mur- “ mansk hattına vasıl olmuştur. Eğer bu havadis doğru ise, Leningrad ile Murmansk arasındaki münakalât dur. muş olacaktır. Bu suretie Rusların mühimmat sevkine imkân kalmamış- tır. Diğer taraftan Rusların birçok tankları da kara saplanıp kalmıştır. Zondra 28 — Finlerin Rus kıtaa- tından ele geçirdikleri harp malze- mesinin mühim bir kısmının Alman mamulâtı olduğu bildirilmektedir. Soyet tebliği Moskova 28 (A.A) — Leningrad askeri mıntakası erkânı harbiyesinin “ tebliği: 27 ilkkânunda mühim hiç bir harekât olmamıştır. Sovyet tayyare- leri, istikşaf uçuşları yapmışlardır. 5000 esir Riga 28 (A.A.) — Reuler ajansı- nın haber verdiğine nazaran Finlân- diyalılar çarşamba günü Finlândiya- nın şimalinde vukubulan büyük mey- dan müharebesi esnasında 5.000 Rus esir etmişlerdir. Akşam geç vakit Helsinkiden alınan bu haber, orman. Jarım, Rus ölü ve yaralılarile dolu olr duğunu ilâve etmektedir, Finlândiye plâmnn Murmaneg demiryolunu kesmeğe matuf olduğu na nir havadis yine Helsinkiden tek- zib edilmektedir, Finlândiyanm gaye si söylendiğine nazaran muhtelif nok i talarda hücumlar yaparak Rus kıta- larını bir mıntakadan diğer bir mın- takaya nakle mecbur etmek suretile yormağa matuftur. Londra 28 — Fin tayyareleri Rus Askerlerine beyanname alarak ağır biğiyle beraber kaçıp oFinlere iltica edeceklere bildir- mişlerdir, Ruslar 800 bin asker gönderiyorlar Riga 28 (A.A.) — Moskovadan alı- nan haberlere göre, Stalin, her ne pahasına olursa olsun Finlândiyalı- ların mukavemetlerini kırmak için Mannerheim hattı Üzerinde en güzi- de Sovyet kıtaatından 800,000 kişilik bir kuvvetin tahsid edilmesini emret- miştir, Stokholm 28 — İsveç gönüllülerin- den mürekkep iki müfreze Finlândi- yaya hareket etmiştir. Danimarkadan bir çok yedek subaylar ve maruf iki tayyareci Finlândiyaya hareket et- miştir. para“verileceğini Stokholm 28 (A.A) — Havas ajan- sından: Murmansktan bildirildiğine göre yiyecek fikdanından dolayı Sor- yet kıtaatı arasında kargaşalıklar çık- mıştir. Giden gönüllüler Kopenhag 28 — Finlândiyahlara yardım etmek üzere Danimarkadan gönüllü sevkine devam olunuyor. 300 gönüllü ve iki tayyare zabiti Fin- lândiyaya hareket etmiştir. Kopenhag 28 — National Tidende gazetesinin bildirdiğine göre, talebe ve işçiden mürekkep 53 kişilik bir Norveç gönüllü kafilesi harp etmek üzere Finlândiyaya hareket, hareket etmiştir. İngiliz - > Rus münasebatı İngiliz vapurlarına avdet emri verildiği doğru değil Londra 28 (A.A.) — Yarı resmi ma- hiyette bir nota, Moskovadaki İngiliz sefaretinin Rus limanlarında bulunan İngiliz gemileri kaptanlarına derhal hareket etmelerini bildirmiş olduğu- na dair olan haberi tekzip etmekte. dir. İngiliz - Rus münasebatında bir gü- na değişiklik olmadığı beyan edilmek- tedir, B. Chamberlain mühim bir nutuk söyliyecekmiş Roma 29 — Londradan bildiriliyorü 'B. Chamberiain yeni sene başında mühim bir nutuk irad edecektir, iSovyet kıtaatında kargaşalık | İzmet İnönüne bir telgraf pi Reisicümhur Dün akşam Diyarbakıra muvasalat ettiler Elâzığ 28 (A.A) — Geceyi istas- yon önünde hususi trende geçiren MIM Şefimiz, sabahleyin 9 da şehre çıktılar. İstasyondan dördüncü umu- mİ müfettişlik konağına kadar olân caddenin iki tarafına İntizamla dizii- miş olan mektepliler ve halk, Milli Şefimize karşı büyük tezahürde bu- Tundular, İnönü, konakta Tunceli ve Elâzığ vilâyetleri etkânını kabul ettiler. Umumi müfettişlik konağı önünden otomobillerine binen Reisicümhur, Elâzığ çarşısının başına gelmişler ve oradan itibaren bütün çarşıyı ya- | ğün kara rağmen yaya olarak dolaş- mışlardır. Belediyede şehir işlerini, vilâyette vilâyet işlerini tetkik buyu- ran MİMİ Şef, tümen karargâbımı 2i- yaret ettikten sonra Şehir sineması- nı görmüşler ve buradan kız enstitü- süne gitmişlerdir. Enstitüde bir saatten fazla kala | rak Tunceli kızlarının yetiştirilmesi meselesile uzun uzadıya meşgul ol- muşlardır. Sınıfları ve atölyeleri bi- rer birer gezmişler, çocuklardan su- eller sorup izahat almışlardır. Cümhuürreisimiz, öğle (yemeğini umumi müfettişlik evinde yemişler ve saat 14 de Diyarbukıra doğru yola çıkmışlardır. » Diyarbakır 28 (A.A.) — Reisicüm- hur İsmet İnönü, saat 20,30 da hu- susi trenlerile şehrimize muvasalat etmişlerdir, Orgeneral Kâzım ım Orbay Korgeneral Akdo Akdoğan ile hu- susi trenle Erzincana gidiyor Elâzığ 28 (A.A) — Saat 14 de Re- islcümhuru uğurlayan Orgeneral Kâ- zım Orbayla dördüncü umum müfet- tiş Korgeneral Akdoğan saat 16 da hususi trenle Erzincana hareket et- mişlerdir. Generallerin treninde felâketzede- ler için çadır, çamaşır, ekmek, şeker ve çay gibi gıda maddeleri de vardır. Bu trenin hattın açılmasile beraber Erzincana varacağı umulmaktadır. Fransız Cümhur reisinin taziyeti Paris 29 — Fransa Relsicümhuru B, Lebrun Türkiyedeki zelzele felâke- tini haber alır almaz Reisicümhur dererek bu felâketten dolayı derin teessür ve teziyetlerini ve bütün Fran- sanın Türk milletinin bu büyük acı- sma ve matemine bütün kablile işti- tâk ettiğini bildirmiştir. Sen umumi meclisi reisi de Türk hükümetine derin taziyelerini bil dirmiş ve bütün Paris halkının dürüst ve vefakâr Türkiyenin bu felâketten duyduğu acılara tamamile iştirâk et- tiğini kaydetmiştir... Maarif Vekili Dün İzmire gitti, gitti, tedkikat yapıyor İzmir 28 (Telefonla) — Maarif Ve- Kili Afyon trenile bu akşam şehrimi. 2e gelmiştir. B. Hasan » Âli Yücel bu- rada kaldığı müddetçe köy öğretmen okulunda misafir kalacaktır. Maarif Vekili buradaki kültür müesseseleri- ni tetkik ettikten sonra eğlebi ihti. mal İstanbula gidecektir, Bulgar ticaret heyeti Moskovada Heyeti istasyonda Hariciye komiser muavini karşıladı Moskova 28 (A.A) — Bulgar Mali- ye Nazırı B. Bojilov'un riyasetindeki Bulgar ticaret heyeti, 277 ilkkânunda buraya gelmiştir. Heyet, istasyonda Hariciye komiseri muavini ile m Zeve tarafından, ha: | İ ğı bir makalede; «Almanyanın mağ- Himler, Roma seyahatin- de muvaffak olamamış Gestaponun gazetesi: “Almanyanın mağlübiyeti İtalyanın da mağlübiyeti olacaktır,, diyor Paris 28 — Urdre gazetesi, Alman | Gestapo reisi Himlerin son Roma 8€- yabati hakkında diyor ki: «Roma ve Berlinden gelen haberlerin bu seya- hatinin zannedildiğinden daha ziyn- de ehemmiyeti haiz olduğunu göster- miştir, Hitler, Himleri Mussolininin muamma şeklini alan vaziyetini ay- dınlatmak ve teminat almak için Ro- maya göndermiştir. Fakat bu teşeb- büs muvaffakıyetli netice vermemiş- tir. Mussolini İtalyanın vaziyetinin, kont Cianonun nutkunda izah edil. diğini bildirmiştir. Fakat bu nutuk | Almanyada hoşa gitmemiştir. Nutuk- | ta birçok ifşaat olduğundan bahse- diliyor. Diğer taraftan Berlinden gelen ha- bere göre Gestaponun gazetesi yazdı- Tübiyeti, İtalyanın da mağlübiyeti olacaktır.» denilmektedir. Almanyanın Rusyaya bir teklifi Paris 28 — Stokholmden gelen ha- İ .berlere göre Almanya, 10 - 15 ikinci. kânun arasında Finlândiyaya karşı bir taarruz yapılmasını ve bunun için arhh, tayyare, tahtelbahir vererek yardım edebileceğini, Karadenize doğ- ru bir hareket yapıldığı takdirde 20 Alman fırkası gönderilebilece yet Rusyaya bildirmiştir, Rusya bu teklifleri kabul etmemiştir. Göring memnun değil Londra 28 — Deyli Herald gazste- sine göre Hitler ile mareşal Göring'in Arası açılmıştır, Mareşal, Şorthaymde oturmakta, hiç bir tarafa giltmemek- tedir. Göring bugünkü bolşevizm dus- tu politikaya muarız bulunuyor. Bu politikadan korkan büyük sanayiciler ve birçok mühim şahsiyetler etrafın- da toplanmaktadır. Hitler, kendisine | halef gösterdiği Göringe karşı vaziyet almaktan çekinmektedir. Papa ile İtalya Kralı bir saat görüştüler Müzakerenin hedefi bir nevi antikomintern paktı yapmakmış Roma 28 — Papa, bu sabah İtalya kralını ziyaret etmiştir. Papa, saat onda maiyetile beraber Vatikandan çıkmış ve otomobile binmiştir. Oto- mobilini 20 araba takip ediyordu. Hudud addedilen sokakta bir İtalyan müfrezesi kendisini selâmlamış, vali hoşâmedi beyan etmiştir. Buradan saraya kadar olan güzergâhta, yağ- mura rağmen binlerce halk toplan- mıştı. Kliseler çanlarını çalıyor, top- lar atılıyordu. Papa, Çuirinale sarayına girerken borular çaimış, asker selâm resmini ifa etmiştir. Muzıka Papalık ve İtalyan marşlarını çalmıştır. Teşrifat Nazır Papanın otomobilden inmesine yar- dım etmiştir. Papa, kral, kraliçe, prensler ve Kont Ciano tarafından karşılanmış, taht salonuna girilmiş- tir. Burada Papa büyük bir tahtta, kral ve kraliçe bunun iki yanındaki daha küçük iki tahtta oturmuşlar- dır. Bundan sonra takdim resmi ya- pilmıştır. Mülâkat bir saat sürmüş- tür. Roma 28 (A.A) — Papa ile İtalya kral ve kraliçesi arasında teati edi- len ziyaretler dolayısile B. Mussoli- ninin de ikinelkânun ayı içinde Pa- payı ziyaret edeceği tahmin edilmek- tedir, Milli yardım komitesi faaliyete başladı Memleketin her tarafında yardım için candan bir tehalük var Zelzele yüzünden felâkete uğrıyan, bu kış kıyamette yersiz yurdsuz ka- lan binlerce vatandaşın acılarını din- dirmek, onlara muhtaç oldukları yar- dımı millet halinde yapmak için bü- tün vatandaşların candan bir teha- lük göslerdikleri memleketin her ia- rafından gelen haberlerden anlaşıl- maktadır. Milletimizin bu samimi arzusuna tercüman olmak üzere Büyük Millet Meclisinde Meclis Reisinin riyase- tinde bir Milli yardım komitesi teşek» kül etmiş ve Meclis namına ilk taksit olarak Kızılaya 20 bin lira yatırmak suretile faaliyete geçmiştir. Kurulması memleketin en uzak köşelerine kadar her tarafta memnu- niyetle karşılanan Mili yardım ko. mitesinin bütün vilâyetlerimizde tâli komiteleri teşekkül etmiye başlamış- tar. Bu komiteler Kızılay makbuzu mukabilinde teberrü kabul edecek- tir, Bütün yurddaşlarımızın bu mil- Mi ve İnsani vazifeye koşarak felâket- zedelere azami yardımda buluna- caklarma şüphe etmiyoruz. (Devamı 5 inci sahifede) İngiltere ile Almanya yeni harp gemileri yapıyorlar Londra 28 (4A) — Evening Standard güzetesi bugünkü başmakalesinde büyük harp gemisi irişaatı bakımından İngiltere Ye Almanyanın bugünkü vaziyetlerini göğe den geçirmektedir: İngilterenin tezgâhlarda otuz beşer bin tonluk beş gemisi mevcuttur. Bunların in- şasi bitmiş gibidir. Ve en az ikisi denize açılmak üzeredir. Her gemide 14 pusluk en &n model toplar mevcuttur. Bu teplarm menzilli eski 15 puslük topların menzilin« den çok fazladır. Bundan başka gemiler hava ve denizaltı tanrruslarna karşı hususi bir zırhla Örtü tüdür. Süratleri saatte 30 mildir, Keza İngilterede evrelkilerden çok da- ha büyük dört geminin inşası mutasavver- dir, Bunlardan ikisi pek yakında tezgâha konulacaktır. Bu yeni gemiler rikredilen beş gemiden çok fazla delme kabiliyetini baiz olmakla bernber, 18 puslgk toplarla mücehhez olacaktır. Buna mukabil, Almanya 35 er bin tons Tük dört gemi inşa etmektedir. 15 pusluk sekiz top ve 4 tayyare bulunae: ve siiraileri saatte 30 mil kadar olacaktır, ia dört geminin ikisi kızaktan indirilmiş ise de, ancak gelecek yıl sonunu doğru ik“ olacak