6 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

d ) ŞE YY EŞ YENE AEŞAM A Şe A aş ME ZE EŞ TR ERER ae 6 Kânunusani 1940 ii U Ankara 5 (A.A) — Atinada Votonicho ve Saint - Marcella mahalleleri halkı adı- ma Antoin İalouysi, Andre Pandibades ve Btarros Casteropoulos tarafından Relai- cümhur İnönü'ye gönderilen bir mektup- ta hareketiarz folâketi karşısında duyu- lan teessür ifade edilmekte ve taziyede bulunulmaktadır. Ankara 5 (AA.) — Harekeliarz felâket- zedelerine yardım olmak üzere Atinada fabrikatör Bodosaki şahsi mâmına 1000 dolar ve fabrikası namına da 5909 dolar teberrü eylemiştir. Bükreş 5 (A.A) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Romanya mebusan meclisi âzasından Selim Abdülkerim'in riyaseti altında baş müftü Ethem, Türk mektepleri müfettişi Zahip, avukat ve gazeteci Müslecip bey- lerden mürekkep bir yardım heyeti taşek- kül etmiştir. Anadolu felâketinin Romanyada uyan- dırdığı büyük tesir, Romanya (Türklerini de harekete sevketmiş bulunuyor. Bunlar derhal Köstencede kral mümessiline mü- racaat ederek lane toplamak için müsaa- de rica etmişlerdir. Umumi vali bü mü- saadeyi büyük bir memnuniyetle vermiş ve teşebbüsü hararetle tasvib etmiştir. Köslenceden maada ayrıca dör; sancak dahilinde de bu merkezi komiteden manda, muavin komiteler tesis edilmiştir. Diğer taraftan bülün Rumen gazetelsri Istimasız olarak Anadolu felâketi İle ya- kından alâkadar bulunmakia, büyük fe- Mili Şef Erzincanlıları dinlerken Ecnebi memleketlerde de yardım komiteleri teşkil ediliyor Avustralya 10,000 sterlin, Mısır yeniden 1,000 Mısır lirası, Atina da 6,000 dolar teberrü etti İ me iğ vermekte ve büyük acılarımızı paylaşmak» tadırlar. Ankara 5 (AA,) — Kahireden bildirildi. #ine göre, hareketiarz feliketzedelerine yardım için Misrda teşekkül etmiş olan komite yeniden 1000 Mısır lirası teberrü kabul eylemiştir. Komiteye bir çok da eşya gönderilmek- tedir, Ankara 5 (AA.) — Buenos - Aires elçi- Möinin bildirdiğine nazaran herekellarz fe- Tâketsedelerine yardım için cenubi Ame- rikada komiteler teşekkül eylemiş ve faa- liyete geçmiştir. Ankara $ (A.A) — Japon gefareti orkâ- ni ile Türkiyede yaşıyan Japon kolonisi namına felâketsedelere bir yardım olmak üzere bugün Japon #esfareli tarafından 1000 lira tevdi edilmiştir. Ankara 5 (A.A) — Norveç maslahatgü- zarı, bugün, zelzele felâketzedelerine bir yardım olarak şahsı namına yüz lira te- berrü etmiştir. Avustralya ve Yugoslavyanın teberrüleri Londra 6 — Avustralya hükümeti Anadolu felâketzedelerine on bin İn- giliz Urası teberrü etmiştir. Belgrad 5 (AA.) — Yugoslavya hükümeti, Türkiyedeki zelzele felâ- ketzedelerine yardım olmak üzere üç milyon dinar kıymetinde inşaat mal. lâket etrafında sütunlarında geniş tafsllât | Zemesi teberrüüne karar vermiştir. Amasyada dün yeniden zelzele oldu evler yıkıldı (Baş tarafı 1 nel sahifede) ahır ve samanlık yıkılmış 234 ev ve "53 ahır ve samanlık 2 karakol, i mektep, 2 cami, i hususi muhasebe binası tehlikeli surette hasara uğra- mıştır. j Erzincan Askeri mektebi talebeleri Konyada Ankara 5 (Telefonla) — Alâkadar makamlara gelen malümata göre, Erzincan askeri orta okul talebeleri- ni hamil olan ve dün sabah Erzin- candan hareket eden hususi tren bu akşam saat 20 sularında Konyaya vasıl olmuştur, Talebeler Konya as- keri orta okulu tarafından hazırla- nan yerlerde misafir edilmişlerdir. Ayni trenle askeri mektepler müfet- tişi albay Adil de Ezincandan Konya- ya gelmiştir. Amasyada zelzele Amasya 5 (A.A.) — Bugün Ezine | nahiyesinde saat 15,57 de üç suniyo süren oldukça şiddetli bir zelzele ol- Muş ve Sarayözü köyünde ilk zelzele- de harap olan evlerden dördü bu yüz- den yıkılmıştır. Bir kısım felâketzede- lere sığınaklar yapılmış, yiyecek gön- derilmiğtir. Erzincandan gelecek yavrular Ankara 5 (A A.) — Çocuk Esirgeme kurumu genel merkezi idare heyeti âzasından Erzurum sâylavı bayan Na- kiye Elgun zelzele mıntakasındaki ço- cukları almak ve Ankaraya getirmek üzere Erzincana hareket elaniştir. Bu ilk grupun yerieşeceği Keçiören- deki yeni pavyonun hazırlıkları bit- miş ve yavrulara en iyi - bakabilecek imkânlar hazırlanmıştır. Türk maarif cemiyetinin Erzincan felâketzedelezine yardımı Erzincanda felâkete uğrayıp ana- 8iz, babasız kalmış olan Türk yavru. ik larından okuma çağında olup ilk tahsilini bitirmiş veya ilk tahsilin son sınıfına gelmiş on erkek ve on kız çocuğunun Türk Maarif cemiyeti tarafından okutulmasına ve bu su- retle bunlar için her yıl dörder:bin liranın Sarfına ve bu İş için şimdi. den on bin liralık tahsisatın ayrl- masına Türk Maarif cemiyeti mer- kez idare heyetince karar verildiği ve bu kararın Milli yardım komitesi reisliğine arzedildiği memnuniyetle haber alınmıştır. Felâketzedelerden bir kısmi otellere yerleştiriliyor Samsun 5 (A.A) — Hareketlârz neticesi Samsun şehrinde evleri yı- kılan veya iskân edilmiyecek bir ha. le geldiği anlaşılan oyurddaşlardan muhtaç oldukları anlaşılan 376 kişi şehrin dokuz muhtelif otelinde tef- rik edilen odalara yerleşlirilmiş ve iaşe ve ibateleri Milli yardım komite- since temin olunmuştur. Adana 5 (AA) — Dün şehrimize Erzincan felâketzedelerinden mürek- kep 56 kişilik bir kafile gelmiş ve otellere yerleştirilmiştir. Felâketzede misafirlere Adana Kızılayı kahvaltı öğle ve akşam yemeklerini vermekte- dir. Memleketimizdeki Alman bankalarının kapanacağı doğru değil Ankara 5 (AA) — Son günlerde memleketimizdeki Alman bankaları- nım kapanacağına dair matbuatta ha- berler görülmektedir, Mezkür banka- ların vuku bulan müracaâtlarına a | zaran bu haberlerin asılsız olduğu un- Taşılmıştır. Estonyada kış Tallinn 5 (A.A.) — Kar tabakasının fevkalâde kalınlığı, Estonyada bütün otomobil münakalâtını durdurmuştur. Küçükpazarda bir ev yıkıldı Enkaz altında kalan Fahriye bacaklarından yaralandı Dün akşam üzeri, Küçükpazarda bir ev yıkılmış, o-sırada evde bulunan Fahriye adında bir kadın da enkaz altında kalarak bacaklarından ağır surette yaralanmıştır. Yıkılan ey Demirtaş mahallesinde sabunhane arkasındaki sokakta 34/2 numaralıdır, Sahibi Tevfiktir. Hüse- yin adında biri kira ile oturmakta dır. Bu eve çok eski zamandan kal- ma tarihi bir duvar bitişiktir. Dün saat 16,30 sularında duvardan ko- pan ve tahminen dört metre mikâbı büyüklüğünde bir kaya parçası evin üzerine düşmüş ve 3 katlı olan bu evi içinde oturulması mümkün olamayacak derecede yıkmışlır. Ya- relanan Fahriye, Hasanın karısıdır. İyl bir tesadüf eseri olarak kaza anında sokak kapısı önünde imiş ve ancak bacaklarından yaralanmıştır. Şayed odada olsaydı kazaya kurban gidecekti. Yaralı hastaneye kaldırıl. miştir, Garp cephesinde İngiliz tayyareleri Almanya üzerinde uçtular Londra 5 (A.A.) — Hava Nezaretin- den tebliğ edilmiştir: Gece, İngiliz tayyareleri Almanya- nın şimal batısı üzerinde keşif uçuş- ları ve Heligoland körfezindeki deniz tayyare üsleri üzerinde de devriye uçuşları yapmışlardır. Bütün İngiliz tayyareleri salimen üslerine dönmüş- lerdir. Paris 5 (A.A) — Havas ajansına göre askeri vaziyet: Askeri harekât hep mevzii devriye ve keşif faaliyet- lerine inhisar etmektedir. Dün bu faaliyet bilhassa Sarre'in garbında daha ziyade şiddetli olmuştur. Şim- diye Kadar en faaliyetli mıntaka olan Moselle biraz tavsamış, Sarre'in garbi canlanmıştır. Diğer taraftan hemen hemen bütün cephede artan bir topçu faaliyeti kaydedilmiştir. Rhirden Şimal deni- zine kadar uzanan Alman kuvvetle. rinin vaziyetinde bir değişiklik yok- tur. Kahve yüklü bir Alman va- puru yakalandı Paris 5 (A.A.) — Matin gazetesi, Atlas denizindeki Fransız filosunun Alman bandıralı Santafe vapurunu yakalayarak Fransaya 4000 ton kah- ve getirmesi üzerine kahve fiatlerin- de yükselmenin önüne geçileceğini bildirmektedir. Bir tayyare bir İngiliz vapu- runa mitralyözle ateş açtı Panama 5 (A.A) — Haber alındığı- na göre, bir Alman tayyaresi Blue Star Line kumpanyasının 11,449 ton- luk Tuscan Star yolcu vapurunu bom- bardıman etmiştir. Taarruz, vapur İn- giliz sahillerinden uzaklaştıktan son- ra vuku bulmuştur. Tayyare evvelâ beş bomba atmış, fakat bombalar vapura isabet etme- miştir. Tayyare o zaman alçalarak mitralyöz ateşile vapuru taramışlır. Telsiz memuru muavini yaralanmış- tır. Vapurun defi bataryası faaliyete geçmiş, tayyare uzaklaşmağa mecbur kalmıştır, Bu arada haberdar edilen bir İngi- liz harp gemisi gelerek yaralı telsizciyi gemiye almıştır, Polonya ordusu General Sikorski Fransız Başvekilile görüştü Paris 5 (A.A.) — Başvekil Daladier, general Denain refakatinde kendisini ziyarete gelen general Sikorski'yi ka- bul etmiştir. Siyasi mahfillerde temin edildiğine göre bu mülâkat esnasında Fransada teşkil edilmekte olan Polon- ya ordusundan istifade meselesi görü- şülmüştür. Diğer cihetlen Sovyetlerin Polon- yada işgal ettikleri arazide Bolşevikliği inkiğaf ettirdikleri Polonya mahfille- rinde söylenmektedir. Istanbulun teberrüü 465,020 liraya çıktı (Baştarafı 1 inci sahifede) İstanbul kazaları Kızılay Şubesine halk tarafından dün yapılan teberrü- atın listesini aşağıya dercediyoruz: Lira Kuruş 8043 75 Fatih 479 62 Kadıköy 1021 41 Eyüp 438 Sanyer 23400 Eminönü 1200 815 4 408 308 330 8318 850 1200 1016 661 50308 63 Dünkü teahhüdler Bundan başka dün de şehrimizde- ki iktisadi ve ticari müesseselerin mümessillerile muteber tacirlerimiz- den bir kısmı daha vilâyetleki Miui komiteye müracaat ederek yardım teahhütlerinde bulunmuşlardır. Dün- kü teahhüdlerin yekünu 20492 liradır. Teahhüdat listesini de kaydediyo- Adalar Üsküdar Bakırköy Beykoz Beyoğlu Çatalca Yalova Silivri Şile se 8 9 Tuz; Lira Kuruş 2000 Sabuncuzade Mehmed Şakir ve mahdumu 1000 Abdi Fuad ve şürekâsı 132 Abdi Fuad ve şürekâsi müssse- sesi ameleri 550 Alemdarzade Yahya şürekâsı 500 Marko Toledo ve Metimed Kara 700 İstanbul kauçuk ve kablo fab- rikasi 2500 Suraski mahdumları 1500 Abuaf Benhayim 700 Abdülkerim (oğulları o İsmail Haydar 700 Monsucaf Limifod 1000 B, Fahri Birol 1500 Mensucat sanirul fabrikası 300 Çiçis 500 Leon Semerçiyan 1000 Haynil inşaat şirketi 3000 Lüster Jilberman 250 Alev Vanulu ve mahdumu Londrada Britiş Amerikan 70 'Tabako şirketi B. Nemliznde Mitat vazıtasilla 400 Dericilik Limited şirketi 700 de biraderler 350 Karakin Köolciyon 500 Ebeyan Haçadoryan 20492 Eşya ve erzak teberrüü Dün de şehrimizde bir çok eşya ve erzak teberrü edilmiştir. Kızılay mer- kezi tarafından toplanan eşyanın dün Tokat, Giresun ve Orduya sevkine başlanmıştır. Bundan başka Kızılay | felâket sahasına sevkedilecek eşya, | erzak vesaire için Etimesudda bir de- po tesle etmiştir. Bu depo namına dün İstanbuldan 36 balye yün battaniye, edilecek eşyaları mahallerinde tesellüm, edecektir, X Maçka 24 üncü ilkokul himaye heyetine den: Fakir çocukları himaye maksad'iğ 6/1/940 cumartesi günü yapılacak alla top» lantısı son felâket dolayısile 24/2/p40 cumartesi günü saat 20 ye tehir edilmiştiğ, Diğer vilâyetlerin teberrüleri Ankara 5 (AA) — Hareketiârs felâketzedeleri kardeşlerimiz için vi- Jâyet ve kazalarımız halkı tarafından dün akşama kadar yapılmış olan pa- ra ve eşya teberrüatı hakkında bugün aldığımız haberlere nazaran, Çanak- kale vilâyet merkez ve kazalarındaki teberrüat yekünu 14,031 liraya var- mıştar. Balıkesirde ise teberrüat 14,330, Aydında 11,190, Muğlada 12,600, İs- partada 11,906, Samsunda 21,057, Denizlide 11,000 Hrayı bulmuştur. Kazalarımıza gelince, Dadayda 1000, Kiliste 2000, Lâdikte 600, İneboluda 3,100, Pınarbaşında 1374, Merzifon- da 4,200, Çinede 1000, Bergamada 5 bin lira teberrüat kaydedilmiştir. Eşya ve erzak teberrilatına gelince İsparta dün Sıvasa bir vagon içinde 9,541 kilo muhtelif erzak ile 3,043 ki. lo pekmez, 232 ayakkabı, 24 yatak 15178 elbise göndermiş, Sıvas da 5920 parça muhtelif eşya, Nazilli 410 ya- tak, 560 don ve gömlek, 585 parça da yün kazak vesaire, Bergama 4,000 Daday 274, Lâdik 8,000 kilo ekmek, 850 parça eşya, 250 hasır toplamış ve felâket sahalarına göndermiştir, Hukuk fakültesi tabelerinin yardımı Ankara 5 (A.A) — Hukuk fakül- tesi profesör ve talebeleri hareketiarz felâketzedelerine ilk yardım olmak üzere aralarında topladıkları 736 lira- yi Kımlay merkezine yâtırmışlardır. Bundan başka talebeler kendi ara- larında 350 parçası mektep idaresi tarafından leyli talebelere verilen ye- ni fanilâlar olmak üzere 622 parça eşya toplamış ve bunları Kızılaya ver- mişlerdir. Leyli telebenin yemeklerinden bir kısmının felâketzedeler lehine terkey- Jemek hususunda aldıkları kararın tatbikatı nelicesi olarak elde edilen 10 teneke kavurma da kızılaya gönderil- miştir. 20 bin liralık tütün Bursa 5 (A.A.) — Bursa şebri tütün eklelleri aralarında yaptıkları top- Jantıda felâketzedelere bir yardım ola» rak Kızılaya 20,000 kilo tütün teber- rü eylemeği karar altına almışlardır. 1 sandık kavurma, 50 kova yağ, 5 Aynen yapılan bu teberrüün 20 bin lira sandık havlu, 9 balye yün fanllâ, 3 balye kilim gönderilmiştir. 150 çadır Amasyaya, 52 balye yün battaniye de Tokata gönderilmiştir. Milli yardım komitesine mühim bir teberrü Ressam Ayetullah Somer, Reislcümbut İsmet İnönünün yüksek müsaadelerile yap- tığı büyük bir portrelerini MUH yardım komitesine teberrli etmiştir. Portreya üs- gari bin lira kıymet takdir olunmuş ve şehrimiz büyük müesseselerinden biri ta- rafından mübayaasi tekarrür eylemiştir, Felâketzedeler menfaatine müsamere ve konserler Erzincan felâketzedeleri için tertib odi- Jen yardım geceleri konserlerinin ilki İpek sinemasında, ikincisi de dün akşam Çen- berlitaş sinemasında verilmiştir. Çok rağ- bet gören bu konserlere Taksimdeki Kris- tal gazinosunda bayan Safiye ve arkadaş- ları saz heyeti ile kadın Macar orköştrası muntazamen iştirak etmektedir, Bu konserlerden üçüncüsünün Kadıköy 8i- reyya sinemasında, dördüncünün de Kris. tal salonlarında yapılması kararlaştırı!. mıştır. Kânunusaninin li inel perşembe günü Muksim salonunda Yunan artistlerinin ila iştirakile yapılacak müşterek müsamere- | nin bülün gayrisafi hasılatı felâketzedeler menfaatine Kızılay cemiyetine terkedils- çektir. Müsnmerenin bilhasım parlak ol- masına ehemmiyet veriliyor, # Fatih Halkevinden: Erzincanda felâ- kete uğrayan yurddaşlara yapılacak yar- dımları kabul etmek üzere evimizde teşkil edilen komite dün de Ev merkezinde faali- yette bulunmuştur. Halkimizin seve seve yaptığı yardımlarla yalnız dün toplanan eşya miktarı 4492 adod olup bu eşyalar 60 büyük denk halinde Mil - U komite emrine sevkedilmiştir. Üç günkü faaliyetimizin neticesi 100 denk ve 9191 parça muhtelif cins eşyadır. Derleme, tasnif ve ambalâj işlerine evi- mizee teşkil edilen ekipler tarafından de- vam edilecektir. Buyın yurddaşlarımızın yapacakları yar- dımları komitece her gün sast 9dan2ie kadar Ev merkezinde kabul edilecektir. T4- iefon ve yahut diğer bir vasıta ile habar verildiğinde derhal memurlarımız tebergi #utacağı kuvvetle ümid ediliyor. Vilâ- yet içindeki diğer tütün ekicilerin de ayni surette karar almaları beklen. mektedir. İngilterenin harp gayeleri Avrupada federal sistemi hazırlamak istiyor Nevyork 5 (A.A.) — İngiltere sefi- İ ri Lothian, bir nutuk söyliyerek İn- gilterenin harp gayelerini izah etmiş- tir, Sefir demiştir ki: — İngilizler yalnız tecavüze mani olmak ve demokrasiyi müdafaa et- mek için değil, Avrupanın federal şis- temini hazırlamak ve Milletler Cemi- yetine hayatiyetini iade etmek maksa- dile de mücadeleye girişmişlerdir. Harpden sonra denizlerin hâkimiyeti demokrasiler birliğine geçecektir. Harp programını şu suretle hülasa etmek mümkündür: Totalitarizm, nazizm ve komünizme karşı demokrasilerin mücadelesi, N Graf Spee mürettebatından beşi kaçmak istedi Montevideo 5 (AA.) — Graf Spss zırhlısı mürettebatından 5 kişi kaç- mağa Leşebbüs ettiklerinden resmi makamat Tacoma petrol gemisini askeri muhafaza altına almışlardır. Müsellâh 20 behriyeli gemide devamlı surette nöbet beklemektedir. İzmirde bir katil vakası İzmir 5 (Telefonla) — Tilkilikte Menzil hanında dokumacı AN Rıza münakaşa yüzünden arkadaşı Salihi tabanca ile vurarak öldürmüştür. Katil yakalandı,