7 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

öldüğü anlaşıldı Erzincan askeri orta mektebinde 81 talebe A e ——a —— iZ Sene 22 — No. 7620 — Finti her yerde 5 kuruş KŞ PAZAR 7 Kânunusani 1940 U BASTI Bazı evler yıkıldı, nüfusça zayiat olup olmadığı belli değil Manisa, Ödemiş, Tire, Torbalı, Menemen, Bergama köy ve ovaları su altında, buralardan haber alınamadı Bandırma ve Afyon demiryolları hasara uğradı, şehirler arası telefon hattı da bozuldu ————.. İmkânsızlık Cephelerde harb olmadan sükün başladı. - Sebebini herkes merak edi- yor, Acaba mevsim mi? Geçen harbin dört yılında, en kara di helerde şiddelli mu- /ordu, Finlânda'nın Avrupada görül eri kış, kar ve 80- Bukları ramanca harbin de- Vamına engel oltnuyor. I harebeler Hazırlık devfesi mi? Almanya bu harbe beş senedir ha. Zırlanıyör. Insanca, sllâhça, mühim- matça ne yapabildise, harbe girmeden önce hepsini yaptı, yiyeceğini, içece- Öini, giyeceğini | biriktirdi. Şimdiden Sonra taha geni zırlıklar için ümi- | di yoktür. Kapılar kapanmıştır, | Hazırlık ancak diğer taraf için vâ- riddir. Fransa, İngiltere harbe giriş- tiktön sönra hazırlarımağa başladı. lar. Bilhassa İngiltere beş aydır işe gi Ti$ti. Geçen harpte; dört yılın sonun- da cepheye dört milyon asker gönde- ren İngiltere, bu sefer alı ayiçinde üğ milyona yakın askeri silâh altına gi- miş olacak, Kendi fabrikalarından başka bütün Amerikâ harb sanayii | İngiltere, Fransa hesabırla çalışıyor. Bir sene İçinde İngiliz - Fransiz hava kuvvetleri Atman tayyarelerinin üç | dört misli olacaktır. Hazırlık bakımın» dan, her geçen gün Almanyanın aley. | hinedir, Rİ Siyasi faşliyetler mi var? Almanya, kendi tarafına yeni yar- İ dımcı çekmek vasıtalarını tüketmiş. tür. En Sıkı müttefiki Italya bile har. bin dışında kaldı Bitaraf adı verilen | devletler (Belçika,' İlolanda, İsviçre) Almanyaya temayül şöyle dursun, Al man tehlikesine karşı kudretleri yet- tiği kadar hazırlanıyorlar, bütün ümid. leri İngiltere ile Ftansadadır, Baltık devletleri (Estonya, Letonya, Lilu. anya) Rusyanın eline geçmiştir. Şi. mal devletleri (İsveç, Norveç, Dani. marka) Finlândanın uğradığı akı- bellen sonra gözlerini dört açtılar, AL Manya tarafından grcak bir tecavüz gelebileceğini anladılar, o İngiliz - Fransiz zaferini yürekten özlüyorlar. Balkan devletleri, Almanya ile be- raber olmanın mânasmı pek iyi bil dikleri için, Berlinden gelen propa- ganda, avans veya tazyiklere hiç alk dıriş ettikleri yoktur, Başka türlü nasıl olsun Ki, bir ta- Tafta devletlerin istiklâl, milletlerin. hürriyeti için harbeden bir zümre, di- ğer tarafta ise kendinden zayıfını esir Veya İstismar etmeyi, hâyat sahası adı verilen emperiyalist mefhumlar namına yolu üstündeki memleketleri İstilâyı siyasi heder edinmiş korkunç bir kuvvet var. Bitaraf veya küçük devletlerin (Avusturya, Çekoslovakya, Polonya misalinden sonra) Almanya ile birlik olmaları bir kuzunun kurt sürüsüne katılmasına benzer. Şu arâ- ık politika Sahasında yeni bir hazır. | lık devresi de Almanya* için bahse mevzu olamaz. Rusya İle yeni bir anlaşmaya mi intizar ediyor? : Mecmeddin Sadak (Devami 7 nci sakifede) İzmir 6 (Yıldırım telgrnfile) — Çok şiddetli yağmurdan şehri su bastı. Mufassal! telgrafımı bekleyiniz. İzmir 6 (A.A.) — Bu sabah bulut Ju ve yağmurlu olarak başlıyan hava, saat on bire doğru sokakları selletle kaplıyan çok şiddetli bir yağmura ç2- virmiştir. Gök gürültülerile süikalar birbirini takip etmekte ve şiddetli ce- nup rüzgârı esmektedir. şiddetli yağmur ve su baskını hakkın» İ da tafsilât veriyorum: İzmir ve civa» | rına yağan şiddetli yağmur yeni sey- »İ vermiştir, Şehri semt Loğımlar batladı, tramvay ye otobüsler saatlerce işliyö- medi, | İzmir 6 (Telgraf) Bugünkü | ni ma 7 net şahifede) Erzincandan 230 yaralı dün Malatyaya getirildi 1200 felâketzede Gazianteba yerleştirilecek, Giresun, Yozgad, Dikili ve Bergamada dün yeniden zelzeleler oldu Harap binaların yıktır mütehassıs işçi istend ılmasi için şehrimizden i, bir itfaiye grupu da bugün zelzele mıntakasına hareket etti GİZA sındaki yıkılan bi Giresun (A.A.) — Gece saat 22/45 de şehrimizde iki saniye süren bir ha- reketiarz daha olmuşlur, Hasat yok- tur. Yozgat 6 (A.A) Bugün sâat 5 ve 11,50 de Yozgatta 15 saniye süren iki şiddetli yer sarsıntısı olmuştur, Zs- yiat ve hasarat yoktur. İzmir 6 (Telefonla) — Dün Ber- gamada saat 8 ve 23,45 de ikişer sa- niye devam eden oldukça şiddetli iki zelzele, bugün saat 6 da birer saniye devam eden fasılalı üç zelzele oldu. Hasar yoktur. Sivas 6 (A.A.) — Şimdiye kadar alı- nan neticelere göre, 27/12/9309 dan 4/1/940 Larihine kadar Sivas vilâyeti muntakasında tesbit edilen muvakkat rakamlara göre hareketiarz felâketi yüzünden ölenlerin mikdarı 6084 dür. Malatyaya gönderilen felâketzedeler Malatya 6 (A.A) — Erzincandan gelecek felâketzedelerin © şehrimizde iskân işlerile uğraşmak üzere iki yar- dımcı komite teşkil edilmiştir. Bu ko- miteler mahallelerdeki boş evleri kiralı- yarak felâketzeğelerin bü evlerde iaşe ve ibatelerini temin edeceklerdir. BüH- lardan başka felâketzedeler için bir ; a Zelzelenin Samsunda yaptığı hasardan iki intiba: Solda: Ziraat bankası karşı- ir bina, Pazar camisi otel ve bir hamam şimdiden hazır. lanmış bulunuyor. Bü felâketzedeler (Devamı yedinci sahifede Türk - Fransız ticaret muahedesi Bir kaç güne kadar imzalan- ması kuvvetle muhtemeldir Ankara 6 (A.A.) — Haber aldığe miza göre, Parisde Numan Menemen cioğlu tarafından yapılmakta olan müzakerat muvaffakiyetle bitmiştir. İmzanın bir kaç gün zarfında teati edilmesi büyük bir ihtimal dahilinde. dir, ” Dikkatle; ! Taklide değer bir usul Bir telgraf haberi: «Sofya tacirlerinden 16 kişi spekil- lâöyon aleyhindeki kanunun ahkâ- mans illâl etfikleri için vilâyellere sü- rülmüşterdir.» ; » |; Taklide değer bir tsul/ AM Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 Zelzele mıntakasına trenle birçok eşya ve erzak gönderildi —— — Müdür: 20497 Kont Ciano ile ! Csaky görüşmelere başladılar Italya, Bükreşle Peştenin arasını bulmağa çalışıyor Giornale d'ltalia: “ alya, sadece komünizmin yayılmasına mâni olmak istiyor ,, diyor Venedik 6 — İtalya Hariciye Nazı- ri bu sabah buraya gelmiş ve Macar Hariciye Nazırı şerefine bir öğle ziya- feti vermiştir. İki Nazır öğleden sonra görüşmelere başlamışlardır. Kont Ciano'nun beyanatı Venedik 6 (A.A.) — İtalya Harici- ye Nazırı kont Çiano, Macar Hariciye Nazırile bu sabah yaptığı ilk mülâ- kattan sonra gazetecilere şu beyanat» ta bulunmuştur: «Mülâkatımız bir buçuk saat sür- müş ve fevkalâde samimi olmuştur. Bu mülâkat iki memleket arasında mevcud sıkı teşrikimesaiyi ve Avru- pada nizam ve'şulhün korunmasile alâkadar bulunan bütün meselelerde tam görüş birliğini teyit eylemiştir» Kont Ciano kont Csaky ile akşam üzeri ikinci bir mülâkatta bulunmuş- tur, Yarın sabalt (a bir mülâkat yapı. Jacaktır. i Paris 6 — Romadan bildirildiğine göre, İtalyan matbuatı, Ciano « Csaky mülâkatile uzun uzadıya meş- gul olmakta ve. İtalya ile Macaristan arasındaki sıkı münasebetleri tebarüz etlirmektedir, İtalyan yorlar ki: <İtalya, Macar menfaatlerine kar- şi dâima derin bir anlayış göstermiş» tir, Avrupanın bu nazik vaziyetinde iki memleketin münasebetleri daha sr kı olmak lâzımdır.» Berlin 8 — İsviçre gazetelerine gö- re, Ciano « Csaky mülükatında Ma- car - Rumen münasebetleri mevzuuba- his olacaklır, İtalya Macaristanla Ro- manya arasındaki Ibtilâfları orladan kaldırmak için daima tavassut Tek- lif etmiştir. Bu defa da İtalyanın ayni harekette bulunması kuvvette muhte- meldir, Müessir bir İtalyan müdaha- Jesi Macar - Rumen münasebetlerini aydınlatabilir, ; Roma 6 (A.A.) — Giomale d'İtalia gazetesi, Venedikte Kont Ciuno ile kont Csaky arasında yapilan görüşme ler hakkında mufassal malümat yer. gâzeleleri di. , mekte ve hususi mâhiyetie olan bu görüşmelerin Tuna ve Balkan havası- hi aydınlalmağa yardım ettiğini kây- deylemektedir. Giornale d'Ttalia diyor ki: (Devam: 7 nci sahifede). Ruslar, uzun bir harp için hazırlık yapıyorlar Finler tank motörlerini bozan gizli bir âlet kullanıyorlar Fin askerleri, Sovyet arazisi dahiline 15 millik bir derinliğe girdiler Londra 86 — Finlândiyadan gelen haberlere göre Ruslar, şimdiye kadar yaptıkları askeri harekât ile seri bir nelice alamadıkları için uzun bir Harbe hazırlanıyorlar. Mannerheim hattının karşısında istihkâmlar inşa- sına başlamışlardır. Finler, tank mo- törlerini bozan ve elektrikle işler bir âlet kullanıyorlar. Bu âlet ve tertiba- tın teferruatı gizli tutulmaktadır. Fin kıtaatı Rus arazisinde Londra 6 (AA) Londradaki Finlândiya elçiliği, Fin kıtalarının 15 Una AANUSANMA BAREASEASANA SANAN, — Deli mi?... — Hayır, çotobüsün geçtiği yeni yollari anlatayor!... mil Sovyet topraklarında ilerledikle- rini ve bir kaç gündenberi Sovyet ers- zisinde kanlı muharebeler cereyan el mekte olduğunu bildirmektedir, Fin tayyarelerinin muvaffa- kiyetli akınları Helsinki 6 (A.A) — Sovyetlerin Uhta hava üssünü bombardıman eden Fin tayyareleri hava meydanım- da bulunan üç tayyareyi tahrib et- mişlerdir. k (Devamı 7 nci sahifede) GUNGOMEAANA ESER BASEEEEEII