7 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Venedik Kont Csaky ile Ciano bugün de görüşecekler mülâkatı Roma 7 — Macar Hariciye Nazırı Csaky ile İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano arasında bugün Venedikte ikinci bir görüşme yapılacaktır. Roma 7 — İtalyan gazeteleri Venedikte Macar ve İtalyan Hariciye Nazır- lari arasında yapılan görüşme hakkında uzun makaleler neşrediyorlar ve bu- ün ehemmiyetinden bahsediyorlar. Geazeleler bu münasebetle diyorlar ki: «İtalya, Rusya ile ihtilâf çıkarmak niyetinde değildir. Fakat Rusya bu- günkü hududları teavüzle Orta Avrupa ve Balkanlara doğru yayılmak isterse İtalya buna lâkayd kalamıyacaktır.» ingiliz k kabinesi Bazı nazırların değişmesine rağmen umumi politikada değişiklik yok Londra 7 — Hi yecan devam ediyor Mitikası ve harp si da getirdiği eserin baki kalacağ Sundey Dispetech gazetesi istifanın Bi f olduğunu gösterdiğini söylüyor ve bu hususta izahat verilmesi- mühim ihti, ni talep ediyo: hiye Nazırı Hor Belisha'nın istifasının sebep olduğu he- Maamafih gazeteler bu istifanın hükümetin umumi po- seti üzerinde tesir yapmıyacağını ve Hor Belisha'nın vücü- nı söylüyorlar. vekil ile Harbiye Nazirı arasında Eerlin 7 — Alman gazeteleri İngiliz kabinesindeki değişikliğin Almanya- nın politikası üzerinde hiç bir tesir plânının baki olduğunu EMAN lar, yapmıyacağını, Almanyayı imha etmek Hollanda, bir bir taarruz olursa silâhla mukabelede bulunacak Amsterdam 7 — Son günlerde çıkan bazı şayialar üzerine hükümet bir tebliğ neşretmiştir. Her kim tarafından olursa olsun edeceğiz.» deniyor. Bunda: «Hollanda, tamamiyetini müdafaaya azmetmiştir. bir taarruz vukuunda silâhla mukabele Dün 8 Rus tayyaresi düşürüldü Stokholm 7 —Rus tayyareleri dün Finlândiyada Voykayı ve Helsinki »« Vibork hattını bombardıman etmişlerdir. Fin avcı tayyareleri 8 Rus tayyare- sini düşürmüştür. Fransız - Yunan ticaret itilâfı Paris 7 — 'ansa İle Yunanistan arasında bugün Pariste yeni bir ticari jtilâf parafe edilmiştir. Bu İştir: Bi anlaşma di ticari âdi mübâdeleyi » arttıracaktır, Almanya, 35 yaşına kadar bütün sınıfları askere çağırdı Londra 7 — Alman hükümeti 35 yaşına kadar bütün sınıfları silâh altına davet etmiştir, Askerler 10 kânunusaniye kadar şubelere müracaat etmiş olacaktır. Istihkâmcılar iş başına davet edildi Londra 7 — Haber verildiğine göre, Almanlar büyük bir faaliyetle is- Hihkâmlar inşasına çalışmaktadır. Evvelce izin verilen işçiler yeniden radyo ile iş başına davet olunmuş ve bunlar hemen iş mahallerine sevkedilmiştir. Ruslar motörlü kızaklar kullanıyorlar Londra ' — Finlândiyadan bildiriliyor: Ruslar Ladoga gölünü geçmek için hususi motörlü kızaklar kullanmaktadırlar. Şimal cephesinde soğuk O kadar şiddetlidir ki, harbi tatli etmek mecburiyeti hasıl olmuştur. Isveç amelesinin Finlândiyaya yardımı Stokholm 7 — Dün 403 sanayi teşkilâtına mensup amele Firlândiya için lışmıştır. m fazla para temin etmiştir. Bitaraflara hücum Almanyanın şiddetli hücum- İarına bir İsviçre gazetesinin cevabı Berne 6 (A.A.) — Milletler Cemiye- tindeki bitarafları Alman yarı resmi Börsen Zeltung gazetesi, garb devleik letinin hareketlerinden mesul tutmak- tadır. Bunu kaydeden İsviçrenin Bas- İer Nachrichten gazetesi diyor ki: Berlinde bitaraflara karşı kullanı- lan resmi ve yarı resmi lisan şiddet- ienmekte ve son hücumlar bilhassa Öslo grupu devletlerini istihdaf et- mektedir. Ancak bu hücumlardan ani bir netice beklemek doğru olamaz. Almanyanın İsveçin harbe sü lenmesinde hiç bir menfaati yok- , Pek ziyade muhtaç bulunduğu weç madenlerini kaybetmiş olacak- r. Fakat Hollanda ve Belçikaya kar- yapılan hücumlar çok daha mü- dir, Bunların Finlândiyaya bıraktıkları gündelikleri 9 milyon frank- çin muvaffakiyeti Çinliler Jao - Peyi taarruzla zaptettiler Şanghay 6 (A.A.) — Çekay ajansı bildiriyor: Çinliler Hoshien'de mühim bir mu. vâffakıyet kazanmışlardır. Buradaki düşman kıtaatının yüzde seksenini imha eden Çin kuvvetleri şehri işgal ettikten sonra düşmanı takip etmek- tedirler, Ayni gün Çinliler Jao - Pe'ye laar. ruz ederek burasını da zaptetmişler- dir. Düşmanın zayiatı çok mühimdir, İtalyada kahve vesika ile tevzi edilecek Roma 6 (A.A.) — Gazetelerin bil- dirdiğine göre gelecek şubat ayından itibaren her vatandaşın alabileceği kahve miktarı ayda takriben 50 gram olarak tesbit edilmiştir. Reisicümhura gelen telgraflar Ankara 6 (A.A) — Hareketiarz fe- lâketi dolayısile Norveç kralı haşmetli Haakon tarafından Reisicümhur İs- met İnöntiye teessür ve taziye telgrafı gönderilmiş ve Mili Şef tarafından mukabelede bulunulmuştur. Ankara 6 (A.A) — Hareketlarz fe- Jâketi dolayısile Kalküta merkezi müs- lüsan cemiyet! reisi Abdülhakim Kznçi Captâm Kızılay cemiyeti kâtibi Fa- hul Hassan, Deoband darülülüm rek si Mehmed Tayyib, Bombay belediye relsi Aşağıtungada islâm cemaati re- İsi, Haydarabaddn Novab Kanalyar Jung, Bethal İslâm birliği e madam Pittard'dan Relsleimhur İsmet İnö- nüye taziye ve teessür telgraflar gel miştir, Garp cephesinde askeri vaziyet Alman tayyareleri dün sabah Shtland adaları üstünde uçtu Tondra 6 (AA, — Düşman tayya- releri bu sabah Shetland adaları Üze- rinde uçmuştur. İ harp tayyare- leri havalanmışlardır. Tehlike işareti verilmemiştir. Paris 6 (AA) hakkında Hava: mektedir: Karada, mutad dev haricinde biraz şiddet olmuştur. Apach mıntakasında bir Alman dev- riyesi ile bir Fransız İaşe kolu arasın» da müsademe olmuştur, Alman hava keşif kolları Franse- nın şarkında ve şimalinde derin uçuş- lar yapmışlardır. Siyasi sahada Almanya yeniden bi- taraflar üzerinde tazyik yapmıya baş- Tomıştar, Mıknatıslı maynler seyrek ve az dökülüyor Londra 6 (A.A.) — Almanyanın fa- sılalı bir surette ve fakat daha az miktarda olarak manyetik maynler dökmekte olduğu anlaşılmaktadır. Yeni Belçika kabinesi Gene B. Pierlot tarafından teşkil edildi Brüksel 6 (A.A.) — Yeni kabinede hiçbir nezaret deruhte etmiyerek yal- nız Başvekil ünvanını muhafaza eden Pierlot tarafından teşkil edilmiştir. Milli İstihbarat ve İaşe Nezaretleri lâğvedilerek, vazifeleri ilâveten diğer nezaretlere tevdi olunmuştur, Tadil edilmiş olan yeni kabinede bir tek nazır vardır ki, o da sosyalist âyan- dan Matagne'dir. Fakat kendisinin henüz bu vazifeyi kabul etmesine in. izar edilmektedir. Eeğr muvafık ce- vap verirse, yeni kabine 5 katolik, 4 sosyalist, 3 liberal ve 2 parlâmento hârici âzadan terekküp edecektir. Ma- Uye Nezareti B. Autt ve MUli Müdafaa Nezareti geni Denis tarafından de- ruhte edilecek Yugoslavya bitaraf kalmak istiyor Belgrad 6 (A.A.) — Hariciye nazırı Markoviç, ortodoks nöeli münasebetile «Politika» gazetesine yazdığı bir ma- kalede Yugoslavyanın halihazırdaki ih- tilâfta tamamile bitaral kalmak ve bütün komşularile dostane münase- betlerde bulunmak hususundaki arzu- sunu teyid eylemektedir. — Askeri vaziyet şu malümatı ver faaliyetleri opçu ateşi İskoç askerlerinden üniforma etekleri merasimle kaldırıldı Londra 6 (A.A.) — Yünden tasar- ruf edilmek üzere İskoç alaylarında üniforma eteklerinin kaldırılmasına karar verilmesi münasebetile dün Al- dershot'da sembolik merasim yapıl. mışlar, İskoç Mmtalarının önünd bir elek yakılarak külleri bir kavanoza konmuş ve kavanoz küçük bir mezara defnedilmiştir. Merasim esnasında muzika matem marşını çalmıştır, Romanya Besarabyayı asla terketmiyecek Kral Karol söylediği bir nutukta “Tecavüz olursa müdafaa Londra 6 — Romanya Kralı Karol, bugün irad ettiği nutukta, Romanya- nın bir tecavüz vukuunda sliâhla müs dafaa edileceğini beyan etmiştir. Müteakiben Chisinau halkından masada vilâyetin her tarafından gelen 25 bin köylü kralın önünden geçmiş- tir. Bazı şahsiyetler, 1920 de Besarab. yanın Romanyaya iltiHakı vesikasının imzalanmış olduğu Belediye dairesine gitmişlerdir, Söylenilen nutuklarda Besarabyanın Rumen mahiyeti ve Ro- manya ile birleşmekte gösterdiği te- halük tebarüz ettirilmektedir, A m, Ukraynalı ve Rus eki ler mümessilleri Bükreş hükümetine şükranlarmı ve sadakatlerini arzey- İ lemiştir. i Türk - Yunan ticaret müzakereleri Yunan gazeteleri ticari mü- nasebetlerin daha ziyade takviyesini ileri sürüyorlar Atina 6 (AA) — diriyor: | Ankarada başlamak üzere olan Türk - Yunan ticaret müzakerelerin. den bahseden gazeteler, bugünkü şart- lar dahilinde iki memleket arasında- ki ticaret münasebetlerinin takviyesi her zamandan ziyade arzu eğilir bir şey olduğunu bildirmekte ve bu inki. şalın Avrupa harbinin sebep olduğu #iyanı kısmen telâfi için iki memleke- tin nef'ine olduğunu ayrıca ayi, Jemektedirler, Atina ajansı bil- Amerika - Arjantin ticaret müzakeresi kesildi Diplomatik mahfiller, bu inkitam mühim tesirleri olacağı fikrinde Vaşington 6 (A.A.) — Amerika ile Arjan- tin arasında iki taraflı ticaret müzakerele- rinin İnkitamın, diplomatik mahftilere göre, iki memleket arasındaki münasebetler Üze- rinde olduğu gibi Amerika ittihadinin is- tikbali üzerinde de mühim tesirleri ola- caktır. Arjantin büyük elçisinin bu anlaşmayı kolaylaştırmak için yaptığı gayretler bil- hassa kaydedilmekle beraber, müzakerele- rin inkitaında başlıca şu Üç sebep görül- mektedir; i — Efkâr umumiye üzerinde, senato- nun tasdiki olmadan ticaret muahedeleri akdine dair olan ve müddeti 1940 hazi nında bitecek olar riyazetieümhür sali yetinin temdidine yette herhangi bir anlaşma imza etme arzusu 2 — Arlantine bazı Arjantin & ileri için bahşedilmiş olan tenx z lirasını ve işini muhafazaya meo- undan dolar maktadır. , Fransada kahve stokunun bildirilmesi mecburi Paris 6 (A.A.) — Resmi gazelede çıkan bir kararname mucibince mev- cut kahve stoklarının hükümete bildi- rilmesi mecburidir. Yanlış beyanname verecek olan ithalâtçılarla tacirler şid- detle tecziye edileceklerdir. Fazla ağ- dedilecek olan stoklar devlet taratın- dan mübayan edilecektir. Bazı liman. larda büyük stoklar halinde bulunan kahvenin bütün memlekete tevzi edi- lebilmesi için Ziraat Nezareti lâzım ge- len tedbirleri ittihaz edecektir, Hitler gençliği erkânı harbiye şefi Romada Roma 6 (A.A) — Romada bulunan Hitler gençliği erkânıharbiye şefi Han- terbacker, faşist partisi sekreteri tara- fından kabul edilmiştir. Miyet- |dediliyo, | venlınan askeri edeceğiz,, dedi Bükreş 6 (AA) — (Reuter); Si yasi mahafilin mütaleası şudur ki, Kralın Besarabyada Chisnau şehrini ziyaret etmesi Avrupanın bugün ge çirmekte olduğu nazik anlarda husus' bir mahiyet almaktadır. Daha geçenlerde Romanya genel kurmayı Dniester boyunca yeni tah- kimat yapmış ve orâdaki kuvvetlerin mevcudunu artı elde ettiği mu affaki- de Romanyada manc- ki, Kralın Beserabyayı 3i ların tahrik edici hiç tur Sovyet - Bulgar . ğa ticaret itilâfı İki memleketin birbirine vereceği maddeler Moskova 6 (A.A.) — Havas: Dün akşam Mikoyan ve Bogilof arasında üç senelik bir ticaret muahedesi akte- dilmiştir. Bu muahede mucibince her iki ta- raf en ziyade mazharı müsaade dev- let muamelesinden istifade edecektir. Ticari mübadelelerde müsavat esası kabul edilmiştir. 1940 senesi için mü- badele yekünu 920 milyon leva olarak tesbit edilmiştir. Bulgaristan, Sovyet- ler birliğine tuz, pirinç, tütün, deri vesaire verecektir, Sovyetler birliği 186 Bulgaristana ziraat makineleri, demir, petrol, besi yemi ve saire verecektir. Amerika vapurlarının kontrolü meselesi Bir Amerikan vapuru kontrol yüzünden harp mıntakasına girerse zarar ve ziyan istiyecek Vaşington 6 (A.A.) — Amerika hü- kümetinin kaçak kontrolü hakkında İngiltere büyük elçisine verdiği 14/ 12/939 tarihli protesto motasında, Amerika seyrisefain kumpanyalarının İngiliz kaçak servisi memurlarının vazifelerini teshil ettikleri ve buna binaen Amerika gemilerinin muharip limanlara girmesini tasavvur çtmek müşkül olacağı, fakat buna rağmen İngiliz makamları bir Amerika vapu- runu harp mıntakasına girmeğe mec- | bur ettikleri takdirde Amerikanın her hâdiseyi ihtimamla tedkik ederek ona l göre hareket edeceği bildirilmektedir. Vaşington hükümeti, bü yi $ıl olacak zarar ve ziyanı İsteme kını muhafaza eylemektedir. Norveçteki Bergen limanına mekte olan Amerika bandıralı Mi macsun vapuru, İngiliz kaçak servisi tarafından Bitaraflik kanununun Amerika vapurlarına menettiği mın- takada bulunan Kirkwalle limanına uğramağa mecbur edilmiştir. Amerika Hariciye Nezareti bu hu- susta vapur sahibi İle derhal temasa geçerek mufassal bir rapor vermesini Londradaki Amerika elçisinden rica etmivştir, Ainevliredii > Gövyet mafllkrre na boykot kuvvetli sendika teşkilâtını eden heyet, Rusya tarafından Fin diyaya karşı yapılmış olan taarruzu takbih ederek badema Sovyet tına almıştır,