6 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler İstanbulun teberrüü 465,020 liraya ci Dün de Milli komiteye gelel komiteye gelenler, 20,492 liralık teahhüdde bulundular Toplanan eşyanın Tokat, Giresun ve Orduya sevkine başlandı Felâketzedelere yapılacak - yardım | künu 96,418 lira 22 kuruştur. Çar- hakkında vilâyette fasliyette bulunan Mini komite dün de vali ve belediye reisi doktor Lütfi Kırdarın reisliği ak tında toplanmıştır. Mili komiteye ge- len rüslümata göre, perşembe günü İstanbul kazalarındaki Kızılay şube- lerine 50,358 lira 68 kuruş ve Kızıla- yın İstanbul Alman gazeteleri, İsveç ve Norveçe karşı şiddetli lisan kullanıyor mâtbuatının İsveç ve Norveçe karşı kullandığı bire şiddetlenmiştir. Alman . gazetel Londra 6 — san birdi kuvvetlerinin bu memleketlerden istiyorlar. Fransa ile Ing Alman dialar yersizdir. Londra 6 — Alman harp iktisadiyatını Göring idare edecek Deniz ablokasının şimdiden tesiri hissedilmeğe başlandı Harp iktisadiyatını , tesirleri hissedilmeğe başlandığını Berlin 5 — idare için bir umumi meclis kurul muştur. Bunun başına mareşal Gö- ring getirilmiştir. Bu teşkilâtın hedefi şudur: 1 — Harp iktisadiyatının bir ku- mandaya tâbi olması ve otoriter bir şekilde tensiki, 2 — Bütün ekono mik faaliyetler arasında sıkı birlik vücuda getirilmesi, $ — Milletin di. siplinini ve teşriki mesaisini artırmak, Yeni teşekkül bilhassa ablokaya kar- şı mücadele içindir. dra 2 Alman harp yetinin başına Göringin idare he sini ehemmi- r, Gazeteler Gö alı patron ve i numa ni aldığını söylü- projelerine düşman olan nazi erkânı »a karşı büyük bir muvaffakıyet ka- zanmış ve gözden düştüğü haberleri nin aslı olmadığını İsbat etmiştir. Yeni teşkilât Almanyada ablokanın Manisada bir şimendifer kazası İki marşandiz çarpıştı, bir ölü, 2 yaralı var İzmir 5 (Telefonla) — Dün gece, Manisanın Muradiye istasyonun iki marşandiz katarı çarpıştı, Vagon- lar arasında kalan hamal Nuri par- çalanarak öldü. Katar şefi All Rız ağır, kondüktör Kadir hafif yı: dır, Bir furgon a hattan çıktı, Ki katar maki nin verilen «Dur» işaretini msi yüzünden olmuştur, zon sti- görme Finlândiyaya geçmesine mani olunmasını Gazetelerin mütalâalarına göre, illere İsveç ve Norveçte mevki alacak, buralarda üssülhareke- ler teşkil edeceklerdir. Matbuat bunu tehlikeli görmektedir, Miganistanda seferberlik ilân edilmedi Roma 6 — Kahiredeki Afgan sefiri, muhafaza için Afganistanın bası tedafül tedbirler demiştir, Afganistanda umumi seferberlik ilân edilmemiştir. Bu yoldaki id. | Italya, balıkçı gemilerini topluyor Romadar. bildirildiğine göre İtalya hükümeti, mâyn tarama ve vapurlar refakat gemisi olarak kullanılabilecek balıkçı gemilerine vazıyed edilmesini emretmiştir. Bu kabil 80 gemiye vazıyed edilmiştir. İ şamba günü akşamına kadar teberrür at yekümu 368,607 lira idi. Geçen per- şembe günkü yekünu da ilâve edersek evvelki gün akşamın adar İstanbul halkının zelzel, sındaki felâket. zedeler namına Kızılay merkezine ve şubelerine yaptığı teberrüst yekünu | 46,020 liraya baliğ olmaktadır. (Devamı 10 uncu sahifede) U- | Fransız ve İngiliz yardım eğer buna mani olunmazsa beyanatta bulunarak, bitaraflığı almakta olduğunu söy- Türk - İngiliz ticaret anlaşması onde öd eden müzakereler iyi neticeye ulaşmak üzeredir , Dondra 5 (A.A) — Reuter: Türkiye İle İngiltere arasında ticari münasebetleri düzeltmek üzere cereyan eden müzakere» ler ilerlemekte ve bu müzskeratın muv&f- fakiyete ulaşacağı ümid edilmektedir. Türk - ticaret rejimi dolayısile İngiliz ihracat tacirlerinin, mal bedellerini bazan çok büyük teahhurlerte alabildikle ri itiraf edilmekle beraber, takas hüküm- lerini tadil suretile ticaret için yeni biz esas bulunmasına intizar olunmaktadır. Bu suretle vaziyet hissedilir derecede dü- #elecektir. Tül z ihracat be- dellerini tediye “ miktarda dır. Bu itibarla, bilen ingiliz Hrası için verdikleri yüzde 80 primin, İn- tarafından Türk emtia satın alındıkça, çok azalacağı tahmin olunaoi- lir. Şu sirada Londrada cereyan etmekte n görüşmeler, çok muhtemeldir ki bu netleeyi verecektir. Felâketzedelere yardım Beynelmilel Salibiahmer umumi kâtibi Ankaraya geliyor Paris 6 — Beynelmilel Salibiahmer cemiyeti umumi kâtibi B. Deruj Tür- kiye felâketzedelerine yapılacak yar- dım hakkında Kızılay cemiyeti ile te- mas etmek üzere dün akşam Cenev- reden Ankaraya hareket etmiştir. B. Deruj ayni zamanda beynelmilel Sar Mblahmer komitesini de temsil ede- cektir, istinden tıbbi malzeme gönderiliyor Kudüs 6 — Anadolu felâkelzedele- rine yardım maksadile bugünlerde | Filistinden Türk külliyetli mik- darda tıbbi malzem inderilecektir. "Türkiye Hariciye Vekâleti Kudüs kon- solosluğu vasıtasile. Filistinlilere yar- göstermektedir. Göringin mücadele için her vasıtaya baş vuracağı ve cebri bir istikraz yapacağı tahmin ediliyor.» Daily Mail diyor ki: «Almanyanın hakiki hâkimi kimdir? Hitler şeftir, hürmet görüyor. Fakat Göring dik. tatör Ünvanını almamış bir adamın elinde toplıyabileceği en büyük kud- rete mâliktir.> Daily Herald da Göringin yavaş ya- vaş hükümet reisi vasiyetine geldiği- ni, Almanyada mütemadiyen artan bir endişe hissedildiğini söylüyor. İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 5 — Göringe yeni hi. | yetler verilmesi İngilterede hayretle karşılanmıştır. Gazeteler diyorlat ki: «Almanyada bütün iktisadi salâhi- yetler Güringin elinde idi. Yeniden kendisine salâhiyetler verilmesi AL manyada iktısadi vaziyetin güç ğini gösteriyor. Bitaraf memleketler. den gelen haberlere göre, Almanyada mali vaziyet, 18 çok fenadır.» Türk - Bulgar münasebatı Fransadaki he; heyetimiz, davet üzerine Bulgaristana gidiyor İstanbul 5 (4.A.) — Havas ajanı, bildiriyor: İngiliz . Fransız - Türk iktisadi an- laşmalarının akdinden sonra hâl-a Pr da bulunan Türk heyeti, Sık gar hükümetinin dav erine, Svf- yadan geçerek Ankaraya dönecektir. Bazı mahafil bu etin, Türk Bulgar münasebetleri üzerinde iyi ie- sirleri olacağı mütalâasındadırlar, dımlarından dolâyı teşekkürlerini bildirmiştir. Kral Karol Besarabyada Kral bu ziyaretinde nutuklar sö; yliyecek Bükreş 5 (A.A.) — Kral Karol, ya- nında Başvekil Tataresco olduğu hal- de dün akşam Cernauti ve Chisinaua | hareket etmiştir. Kral her sene kral- lar gününde mutad olan merasimde hazır bulunacaktır. | Bu seyahat, Kralın son haftalar zarfında muhtelif cephelere yaptığı ziyaretler serisini tamamlamaktadır, Kral Noel şenliklerini Macar hudu- dundaki Oradea Mare'de ve yılbaşı nı da Romanyanın harp limanı ve bir Dobrice şehri olan Küstencede güçir- n sonra şimdi de halen Sovyet eski Polonya hu- | yı rabyaya | bu iki mevkide nu- dudunda Cernaut gitmektedi Fırtına dol len bir mavnadan 14 balya saman Bakırköy sahillerine düşmüştür, Amerika, İngiltere ve Fran- saya ilkbaharda 2010 tayyare teslim edecek Nevyork 5 (A.A.) — Binbaşı Allo: «Life» mecmuasında yazdığı bir ma- kalede, Amerikanın o İngiltere ve Fransaya önümüzde! ilkbaharda teslim edilmek üzere 2010 tayyare iü- şa edeceğini ve 1940 senesi sonuna kadar bundan başka yine İngiltöre ve Fra a Amerika tarafınden 3.300 tayyare gönderileceğini bildir miştir. B. Ferdi Ankara 5 (Telefonla) — Nafla Ve i inşaat dalresi reisliğine me kür daire reis muavini B, Ferdinin tayini yüksek tasdika iktiran etmiş- tir, İ daha fazla harp Rusya ile Almanya arasında askeri ittifak mı? İB. Molotofun Berline yapacağı seya- hat bununla alâkadar görünüyor Almanya, Finlândiyaya "yardım gitmesine mani olursa Sovyetler de Hindistan hududunda şaşırtma hareketleri yapacakmış Londra 5 (A.A.) — Daily Telegraph gazetesinin Kopenhag muhabirinin Berlindeki emin bitaral Okaynaklar- dan öğrendiğine göre, Molotofun yâ” kında Beriine yapacağı ziyaretin Al- manya ile Rusya arasında bir askeri illifak akdine vesile olması muhte- meldir. Bu hususta, nasyonai sosyalist par- £ vardır, Von Ribbentrop de söylenildiğine gö- memleketleri tariki- yardım gitmesine Almanya mani olduğu takdirde, Rus- ya buna mukabil Hindistan hudu- dunda şaşırtma hareketleri yapacak ve şimdiye kadar gönderdiğinden levazımı sevkede- cektir, Moskovanın Türkiyeye yapmakta olduğu avanslar dahi Rusyanın Ka- radenizde cephe gerisini himaye et- mek istediğini göslerir Almanya ile Rusya arasında böyle bir şey yapılması projesi von Ribben- tropun takip etmekte olduğu günlük siyasete müariz olan Alman mahafi- dinde büyük bir endişe uyandırmış- tır. Malüm olduğu üzere Alman Ha- riçiye Nezaretinin birçok erkânı Rus - Alman ademi tecavüz paklına bile muhalefet ediyordu. Şimdi bir askert anlaşma azami itlmadsızlıkla karşı- lanmaktadır. B. Stalin, askeri anlaşma istemiyormuş Londra 5 (A.A.) — Yorksi askeri muharririnin İ mahafilinden öğrendiğine göre, lin Alm 'a İle bir askeri itti dini giyetinin Rus siyasetini değiştirmi ni kabul eylememektedir. Ancak, Al- man - Sovyet anlaşması şu bakımdan tevsi olunacaktır ki, Almanya Fin- lândiyayı hariçten yardım görmeme- si için tecrid etmek üzere tazyiklerde bulunacaktır. Hitler daha şimdiden bu işe koyulmuştur. Almanya Skan- dinavya mak teşebbüsleri hareketlerinin tevsiini taahhüt ede- cektir. Finlândiyaya gidecek gönüllü ka- filelerinin bu gönüllülerin ait olduğu memleketin muharip addettirecek dereceyi bulup bulmadığını da yine Hitler tesbit eyliyecektir. .Suomussalmi muharebesi Finlerin zaferile bitti Ruslar acele çekiliyorlar. Finlerin Sallayı geri aldıkları bildiriliyor Fin tayyareleri Sovyet hatları üzerinde uçarak Kızıl askerleri teslim olmağa davet ettiler Helsinki 5 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: FPinlândiya müfrezeleri, bazı noktalarda Sovyet arazisinin hayli içerilerine kadar sokularak ve Kızıl kıtaatı kuşatarak uzak şimalde düşmanı hırpalamaya devam etmek- tedirler Londra 5 — Suomussalmi mınta- kasında Fin ve Rus kuvvetleri ara- sında iki gündenberi devam eden muharebe Finlerin büyük bir muvaf- fdkiyetile neticelenmiştir. Rusların bozguna uğrayarak çekildikleri. bil- dirilmektedir. Kopenhagdan: gelen haberlere göre Finler Sallayı geri al- mışlardir. Avustralya, PFinlândiyaya İngiliz Urası teberrü etm Finlândiya tebl Helsinki 5 (AA) 10 bin iki tarafın devriye faaliyeti kaydedilmi j Doğu cephesinde, Sovyetler Rittojoki strateji noktasını zapta teşebbüs etmişlerse de bütün hücumları püskürtülmüştür. Sovyet topçusu, Kuhmonlemi böl- gesindeki Fin kıtaatı üzerine st6ş açmıştır. Ruslar burada da püskür- tülmüştür, Sualmide Finler 189 esir almışlar- dır. Fin kıtaatı Suomussalminin şar- kında Salla istikametinde ilerlemek- tedir. Finlerin attığı beyannameler Stokholm 5 (A.A) — Finlândiya tayya- Sovyet hatları ine Kıyml asker- lmağa davet eden beyanna» tay Ir, aşar Nyheter> gazetesi bu be ığrafını neşretmekie dir. Bu beyanına rde Bovyet esirlerine ne kadar iyi muamele edildiğini gösteri resimler de vardır. mi askerlerin nasıl teslim © icab edeceğine dair tavsiyeler de ve But askerleri Finlândiya hatlarına beşe: altışar kişilik gruplarla eileri yukarı ve İ mharbiye subayı, & | diyecektir. Bunda dünya tüfekler omuzda olarak ilerlemeleri tavsi- ye edilmektedir. Bu suretle teslim edile. cek silâhlar için de beyannamelerde mu- harrer üsretler verilecektir. Meselâ bir tay» yare için 10 bin dolar tediye olunacaktır. Tayyareciler teslim olmak İstediklerini yeşli bir bez sallamak suretile bildirecek- lerdir. Bunlar bilâhare ecnebi bir mem'o- kete gidebileceklerdir. Rus tebliği Moskova 5 (A.A.) — Leningrad as- keri mıntakası erkânıharbiyesinin tebliği: 4 ikincikânunda (o cephede mühim hiçbir hâdise olmamıştır. Ankaraya bir Müzi iz - Fran- sız askeri heyeti geldi İstanbul 5 (A.A.) — D.N.B. ajansı bildiriyor: Fransız erkânıharbiye ge- nerali Arbânnesü ile iki ingiliz e eri erkân rüşmek üzere Ankaraya gelmişlerdir. Tütün zeriyatı ve tütün inhisarı kanunu Ankara 5 (Telefonla) — Tütün 20 riyatı ve tütün inhisarı hakkındaki kanunun tatbik suretini gösteren ni zamname Resmi Gazete İle neşrolu- narak meriyete konulmuştur. Chamberlain salı günü bir nutuk söyliyecek Londra 5 — Başvekil Chamberlain salı günü Guildhall'da bir nutuk söy sulhünda Amerikanın oynıyacağı rol hakkında, Roosevelt tarafından ileri sürülen nil, binane mütalâalara temas edecektir, Meclisin dünkü içtima: Ankaru 5 (A.â.) — Büyük Milet Meclis, bugün Dr. Mazbar Germen'in başkanlığı da yaptığı toplantıda haziran - söustoğ 1930 aylarına ald raporu tasvib eylemiş we, muamele vergisi kanununun bası maddı lerinin hükümlerinin değişlirilmesine si. kânunu da, iktnel müzekeresini yaparağ kabul eylemiştir. Mesils pazartesi günü toplanacaktır.