17 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Kânunusani 1940 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Alman taarruzu ne zaman Alman generalleri, B. Hitlerin Maginot hattına taarruz edilmesi fikrini tasvip etmiyorlar Paris 17 — Beriinden gelen haberlere göre B. Hitler harbi biran evvel bi- tirmek için ihtiyar edilecek insanca zayiat nazarı dikkate alınmaksızın umumi tanıruza geçilmesi fikrindedir. Mareşal Göring de dahil olduğu halde Alman generalleri, zaferi terin edip etaniyeceği belli olmıyan bu büyük fodakârlıklara, katlanılması ve müttefiklerin müstahkem mevzilerine taarruza geçilmesi aley- hindedir. Fransız - Sovyet Rusya münasebatı Fransız Meclisi komünist mebusları iskata karar verdi Londin 17 — Fransız mebusan' ineclisi iki raye karşi S2 yoyle kömtüniet me Busları — Hükümet Sovyetlerle münasebetlerin kesilmesi Bun netayicine temas etmiş vet iskat etmeğe karar vermiştir. B. Şotan demiştir ki: bütün kuvvetile komünist hareketini bastıracaktır. ihtimalinden de bahseden B, Şotan bu- — Herhalde Fransa icap eden kararları alacaktır, demiştir. Kral Karol ile prens Polün yeniden görüşecekleri teyid ediliyor Paris 17 — Bükreşten bildiriliyor: İyi malümat alan mahafil Romanya kralı Karol ile Yugoslavya kral naibi prens Pol'un yakında ikinci bir mülâkat yapacaklarını teyid ediyorlar, Mülâkat tarihi belli olmamakla beraber Bulkan antantı konseyinin içtimamdan evvel vuku bulacağı muhakkaktır. Belçika D sınıfını terhis edecek Londra 17 — Brükselden bildirildiğine göre Belçika Hariciye Nazırı İngi- Wiz - Fransız ve Alman sefirlerini kabul ederek görüşmüştür. Bu mülâkatlar hakkında hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. Yalnız Belçika siyasi mahafilinde söy- lendiğine güre son 24 saat içinde yeni bir hâdise çıkmazsa Belçika, son günler- de silâh altına çağırmış olduğu D #ınafını terhis edecektir. Bir Alman vapuru limandan kaçtı, bir diğeri mürettebatı tarafından batırıldı Paris 17 — Buenos Ayresten bildirildiğine göre Alman bandıralı Santos va- puru kahve ve demir yüklü olarak Umandan kaçmağa muvaffak olmuştur. Bir Alman vapuru açık denizde müttefik harp gemileri tarafından yaka» lanacağı sırada mürettebatı tarafından batırılmıştır. Amerika, Finlândiyaya kredi açıyor Roma 17 — B. Roosevelt bugün âyan meolisi reisine bir mesaj göndererek Amerikadan bazı barp İovazımı almak için Finlândiyaya bazı krediler açılması- pu istemiştir. Fakat, bu krediler diğer memleketler için bir misal teşkil atmiyecektir. Finlândiyaya gönderilen italyan tayyareleri Paris 17 — Almanya yolile Finlândiyaya gönderilmekte olup Berlin hü- kümeti tarafından müsadere edilen İtalyan tayyareleri ve mühimmatı Roma hükümetinin müteaddid teşebbüsleri üzerin serbes bırakılmıştır. Tayyareler ile mühimmat, şimendiferle İtalyaya sevkedilmiştir. İngilterede mühim bir kaza Bir iii tayyaresi bombaların infilâkı netice- sinde harap oldu Londra 16 (A.A.) Bir İngiliz bom- bardıman tayyaresi, yüklü olduğu bom- ların intilâkı neticesinde harab olmuş- tur, Fife kontluğunun bir tayyare mey- danında vukus gelen infilâk o derece şiddetli olmuştur ki, bir kilometre daire dahilindeki evler sarsılmıştır. Birmingham'da Alloys Limited fabri- kasında da bir infilâk vukua gelmiştir. Fabrikanın damı, kısmen çökmüştür. İn- fllâkı bir yangın takib etmiştir 3 amele ağir surette yaralanmıştır. 600 firma tekrar Londraya nakletti Londra 16 (A A.) — Londranın ha- va bombardımanları korkusile büroları- m eyaletlere nakletmiş olan 600 firması tekrar Londraya dönmüşlerdir Bir Alman tahtelbahiri hasara uğradı Paris 16 (A.A.) Deniz altında sefer etmekte olan bir Alman tahtelba- . hiri, bir Fransız karakol gemisinin taar- Tuzuna uğramıştır, Taarruzun yapılmış olduğu husust ahval ve şerait dolayısile tahtelbahirin imha edilip edilmediğini tahkik etmek mümkün olmamıştır. Fa kat her halde vahim surette hasara uğ- Tamış olduğu tahmin edilebilir. 3 ingiliz tahtelbahiri üslerine dönmedi Almanlar ikisinin batırıldı. | ğını bildiriyorlar Londra 16 — İngiliz Bahriye Nezare- & üç İngiliz tahtelbahirinin üslerine av- det etmediğini, bunlara batmış nazari- le bakılabileceğini bildirmiştir. Berlin 16 (A.A) — Alman umumi karargâhı bildiriyor: Garp cephesinde hususi hiçbir hadise olmamıştır. İngiliz tahtelbahirlerinden Sterfish ile Undine Alman körfezinde tahrib edilmişlerdir. Mürettebatın bir kısmı tahlis edilmiştir. Lüksemburg 186 (AA) — Dün öğleden sonra Fransız tayyareleri Lüksemburgun cenubu şarki hududu civarındaki Alman- ların Peri garını bombardıman ederken Laksembare topraklarına 12 obüs düşmüş- Obüs parçaları Sehengen'de birçok evin kupılarını kırmış ve birçok evlerin de pen- gerelerini parçalamıştır. Hiçbir yaralı yok- tur. Akşamleyin Almanlar Apacb'ı bömbar- dıman etmek suretile mukabele eylemişler- dir. Fransadaki İngiliz cephesi 16 (A.A) — Hava maroşalı Barrat, Fransadaki hüyva kuvvetle kumandanlığı vazifesine baş- ması m betile bir emri yevmi naş- retmiştir. emri yevınide ezcümle şöyle denitmekler «Bugün sadaki İngiliz hava kuvvet- leri bir tek kumandada birleşmiştir. Hür- Hyeti ham eden Olkü, harbi kazanmak için mümkün olan her şeyi yapmaktır. Bu tikü, küçük, büyük bütün zorlukları yene cektir. i Şiddetli yağmurlar İzmirde bazı semtleri gene sular bastı İzmir 16 (Telefonla) — Bugün İs mir ve civarına çok şiddetli yağmur lar yağmıştır. Şehrin bazı semtlerini gene sular basmıştır, Nakil vasıtaları saatlerce işliyememiş, halk dükkün- Jara, kahyelere sığınmış ve iki sanf- ten fazla yağmurun kesilmesini ve 80- kakları dolduran sel sularının çıkma» sını beklemiştir. Yukarı mahallelerden inen sel yüzünden Karataş orta mektebinin İngiliz bahçesindeki şubesinin temel- Jerinde tehlikeli arızalar görüldüğün- den mektep tatil olunmuştur, Meclisin bugünkü ruznamesi Ankara 16 (Telefonla) — Meclisin yarınki ruznamesinde birinci müzâ- keresi yapılacak bâşlıca kanun pro jeleri şunlardır: MU Müdafaaya 58 milyon küsür bin liralık fevkalâde tahsisat veril mesi hakkındaki kanuna ek kanun lâyihası, Erzincanda ve büyük zelze- eden müteessir olan omıntakalarda zarar görenlere yapılacak yardım hakkındaki kanun lâyihası. Muallimlerin terfi listeleri tasdikten çıkmak üzeredir Ankara 18 (Telefonla) — Bulundukları derecelerde terfi müddetlerini ikmal et- miş olan İlse ve ortamektep munllimlerinin terfi Heteleri hazırlanmıştır. Listeler bay» ramdan evvel tasdikten çıkacaktır. Romanyanın vaziyeti Fin harbi, mevcut endişeleri izale etti Pariste çıkan Temps gezetesirin Bükreş muhabiri gazetesine yazdığı bir mektupta Finlândiyadak! harbin Romanyadaki akislerinden bahisle di- yor ki: «Kayda lüzum yoktur ki, Roman- yanın yüksek makamları icap eden İh- tiyali tedbirleri almaktadır. Kral Ka- Tolun yılbaşı arifesindeki beyanatı ve Köstencedeki azımkâr nutkile başve- kilir hitabesi bunun kâfi bir delilidir. Bozguncu propagandaya en iyi delil- lerle yani Prut, Seret nehirleri ile Mol- davya Karpatlarında mevcud olan üç milli müdafaa hattını tahkim etimek YFoesani, Namoboassa ile Galatz ara- sındaki eski istihkâmları tamir ve tan- zim etmekle mukabele edilmektedir.» 'Temps muhabiri, Finlândiyada ce- rTeyan eden muharebelerin şimdiye ka- dar verdikleri neticelerin ilkbaharda şimalden Basarabyayı tehdid edebile- cek tehlike yüzünden beslenen endişe- leri ortadan kaldırarak kuvvei mane- viyeyi yükselttiğini ve Sovyet Rusya» nın Avrupanın şarkı cenubisinde bir harekette bulunmuıyacağı ümid edil- diğirni ilâve ediyor. İran hududuna asker tahşit edildiği doğru değil Beyrut 16 (A.A.) — Tahrandan bil- dirildiğine göre, İran hükümeti, şi- mal hududunda İran askerleri tahşit edildiği hakkındaki şayiaları yalan. lamaktadır, Rumen Nazırları büyük elçimizle görüştüler Bükreş 16 (A.A.) — Rador ajansı bildiriyor: Türkiye büyük elçisi B. Tanmöver, Başvekli B. Tatareseo ve Ekonomi Nazırı tarafından kabul edi. lerek kendileri ile görüşmelerde bu- Yunmuştur. Sarıldığına göre, bu gö- rüşmelerde, ticaret mushedesi ve Anadolu zelzelesi felâketzedelerine yardim işi bahis mevzuu olmuştur, Londrada mühim müzakereler Londra 18 (A.A.) — Bugün Kralın iyasetinde Meclisihas içtima etmiş- tir, Kral yeni Harbiye Nazırı St&nleye Harbiye Nezaretine alâ mühürleri tevdi eylemiştir. Londra 16 (A.A.) — Fransıs Mö- himmat Nazırı Dantry İle İngiliz Harp levazımı Nazirı Burgin arasında &i- Mhlanmaya mütesllik bütün mesele- ler hakkında Londrada çok mühim müzâkereler cereyan etmektedir, İngiltere, zafer için hiçbir fedakârlığı esirgemiyecek B. Chamberlain ile eski Harbiye Nazırı beyanatta bulundular Londra 16 — Avam kamarası bu gün toplandı. Evvelâ eski Harbiye Na- zrı Hoare Belisha beyanatta bulundu, mesai arkadaşları ile aralarında çıkan ihtilâfın bu istifaya sebep olduğu hak- kındaki iddiaları reddetti ve Başvekilin lüzumlu göreceği herhangi bir tayini yapmakta serbes olduğunu söyledi. Hoare Beliaha, Ticaret Vekâletini, milletin nef'ine olarak yapabileceğinden emin olmadığı için kabul etmediğini söylemiştir. Müteakiben Beşvekil B. Chomberlain beyanatta bulunmuş, Harbiye Nazırının istifasına arkadaşlarile görüş farkının p olduğu hakkındaki iddiaların yet- sizliğini tebarüz (ettirdikten sonra o©z- cümle demiştir ki: Belki de B. Hoare Belishanın çok yük- sek vasıflarından tevellüt eden müş- ü üşahede etim ve belki de işiklik bu yüzden icap etmiştir. ,B. Hoare Belishanın mesai arkadaşlı- ğını kaybetmek arzu etmediğim için kendisine çok mühim diğer bir makam teklif ettim, fakat izah edezeldiği se- bepler dolaymile reddetti, Bu kararından müteessir oldum, fakat kararına hürmet ettim. B. Chamberlain, B. Hoare Belishanın mutkunda kullandığı lisanı takdir ve ta- zimle yadettikten sonra, eski Harbiye Nazırının yakında zafere bâdim olmak fırsatını bulacağı ümidini izhar eyle- B. Chamberlainin yanında yer almış olan yeni Harbiye Nazırı Sir Oliver Stanley orduya ait bazı suallere cevap vermek üzere ayağa kalkınca hararetle alkışlanmıştır. Siyasi ve askeri vaziyet Londra 16 (A.A) — B. Chamber isin Avam kamarasında Hoare Belisha- nın istifası hakkındaki Obeyanatından sonra siyssi ve askeri vaziyeti gözden geçirerek son günlerde Hollerda ve Belçikanın Almanya yüzünden yeçirdik- leri endişeden bahsetmiş ve bu iki mem- leketin sakin ve cesur vaziyetlerini tak- dir ve tazimle anmıştır. Başvekil müteakiben Finlândiyadan bahsederek — bu memleket hakkındaki takdir ve hayranlığını bildirmi giliz hükümetinin Finlândiya daki siyasetinin Milletler cemiyetinin 14 kânunyevvel tarihli kararı üzerine müces- ses olduğunu ve bu memlekete mümkün olan her türlü yardımın yapılacağını ilâ- ve eylemiştir. Başvekil: «Bu yardım hakkmda tafillât vermek doğru olmamakla beraber bunun mü- him olacağını #öyliyebilirim: demiş ve uzun uzun alkışlanmıştır. Başvekil müteakiben Akdeniz havza- & vaziyetine geçmiş ve şöyle demiştir: Akdeniz havzasının şimdiye kadar harbin sakınılması imkânsız dehşet ve ıztıraplarından uzak kaldığını memnu- niyetle kaydederim, Başvekil, İngiliz hedefinin Oharbin mecburi kıldığı tedbirler dolaysile bi- taraf memleketlere zarar vermemek ol- duğunu teyid eylemiştir. B. Chamberlain sözlerini bitirmiştir: Halen harp harekâtında bir sükünet vardır. Fakat bu sökünet ber dakika zail olabilir ve birkaç haftada hatta bir kaç saatte dünya tarihinin seyrini de- Ziştirecek hâdiseler zuhur edebilir. Ara» dığımız haklı ve devamlı barışı bulmak- ta gecikmiyeceğimizi ümid ediyoruz. Diğer taraftan, harbin daha hâd bir devreye girmesi de mümkündür, Eğer böyle olursa biz hazırız (alkışlar) mmüt. tefiklerimizle birlikte, kazanmaya az- mettiğimiz zaferi temin için lüzumu olan biçbir fedakârlığı esirgemiyeceğirz. (sü rekli alkışlar). şu suretle Amerikanın şimalinde müthiş soğuklar, cenubunda da cehennemi sıcaklar hüküm sürüyor Vaşington 17 -- Amerikada bu sene ahvali havaiyede bir gayri tabitlik yardır. Şimali Amerikada hüküm süren şiddetli soğuklar, Floridaya sirayet et- meğe başlamıştır. Buna mukabil cenubi Amerikada cehennemi sıcaklar hüküm sürüyor. Yalnız Arjantinde sıcaklardan 37 ölü vardır. Sovyet - İran ticaret muahedesi Paris 17 — Moskovadan bildirildiğine göre Sovyet Rusya İle İran hükü- meti arasında bir tlcrret mushedesi akdi için yakında müzakerelere başlana» caktır. İki memleket arasındaki ticaret muahedesi 1938 senesinde bitmişti. Finlândiyaya yeni bir gönüllü kafilesi gidiror Bergen 17 — Finlândiyaya ikinci gönüllü kafilesi bugün buradan hareket edecektir, Almanyanın Finlândiyadaki ticaret ataşesi vazifesinden istifa ederek Finlândiya ordusuna gönülü yazılmıştır. Amerika etrafındaki bitaraf mıntaka İngiltere hükümeti, Amerikanın tebliğine bir nota ile itirazetti Londra 16 — Amerika devletleri, Amerika sahilleri açığında 300 millik bir sahayı emniyet muıntâkası olarak kabul etmişlerdi. İngiltere buna iti- raz etmiş ve bir nota vermiştir. Nota- nın esasları şudur: Muhariplerin meşru hakları, bir taraflı teşebbüslerie (izale edilemez. Yapılan teklifin kabulü Alman harp ve erzak gemileri için mukaddes bir melee' vücuda getirebilir. Buna mey- dan verilmiyeceğini temini lâzımdır. Alman gemileri bu sahsden çıkıp müttefik ve bitaraf gemilere taaruz ettikten sonra muharebeye girişme- den tekrar emniyet mıntakasına gi- rebilirler. Alman gemileri bitaraf emniyet mıntakası vasıtasile hiç bir mâniâya uğramaksızın bir Okyanustan öteki Okyanusa geçebilirler, İyi ahkâma bağlanmadıkça, muharip gemiler bi- taraf mıntakada toplanacaklar, bu harp tehlikesini arttıracaktır. Graf 8pee ve Tacomanın faaliyetleri bunu isbat eder. İngiliz harp gemilerinin meşru faa» Jiyeti, hiç bir veçhile Amerika kıtası» hın emniyetini tehlikeye ilka etmez. İngiltere, bitarafık mıntakasında muhariplik faaliyetine mâni olmağı ga iki şarta bağlıyor: | — Almanya nın hârp gemileri göndermiyeceğine kani omalıdır. 2 — Mevcud Alman tüccar vapurları da mevkuf tutulma» dır. Amerika notayı reddetti Vaşington 16 (A-A.) — Amerika bi- taraflık kanununun İngiliz deniz tica» reti mensfiine mugayir düşen fark- lar gözettiği hakkındaki İngüiz hü- kümeti protestosu Birleşik Amerika hükümetince reddedilmiştir. Hariciye Nazırı B. Kordel Hull, İn- İ giliz notasının mevzuubahsettiği ka nun maddesinin, Birleşik Amerikayt bir Avrupa harbine sürüklenmekten muhafaza etmek üzere konulduğunu ve bunun bir fark gözetme ile alâ” kası bulunmadığını söylemiştir.