18 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAM “Buda geçer yahu!,, yordum: Ne mükemmel deyirdeyiz. Gazete- İerin birinci sahifesini aç, ikincisini çevir, üçüncüsüne göz at, Hep gönül Açıcı haberler: İnşaat, resmi küşad, ucuzluk, bolluk, eğlence, âlâ... Ve misaller sayıyordum. Galiba, bir nüshanın bir sahifesi içinde sekiz on tane nikbinane havadis toplamıştım. Kumarbazların şansı gibi camlala- rınki de seri halinde bir iyi gidiyor; Bonra ansızm fenalıklar bastırıyor galiba... Hoş şimdi bütün dünyann “nevri» döndü ya... Âzasından bulun- duğumuz beşer eemiyetini harp ateşi ve İstiktarsızlık kasıp kavuruyor. Üstelik Türk vatanını silsile halinde Âfetler, kazalar tokatladı. Bir zelse- leye otuz küsur bin nüfus zayiat ver- dik. İkinci umumi harbin tekmil maktülleri bizim bu biçare kazaze- dedelerimizin yekünuna varmaklan uzak... Şehirlerimiz, köylerimiz yok oldu. Ayni günler zarfında bütün mü- rettebatile bir vapurumuz battı, Dİ- Zer bir vapurumuz, - yepyeni Tırhan - karaya oturdu. Derken efendim, su baskınları... Polatlı koca bir yangın geçirdi: 22 dükkân, belediye dairesi yandı... Zaten kasabacığın eti ne, bu- O da bitli gibi birşey... Dün gece de emsali görülmemiş bir yıldırımın Yenifoça nahiyesine belâ gibi düştüğünü öğreniyoruz İnsanla» rı yaralamış, bina yıkmış... Ve, Bor'da yeni bir zelzele... Bina- Tar yılalmış, insanlar ölmüş... İzmitte ve İzmirde heyelân... — Allah beterinden esirgesin? - de- mekten başka çare yok, Sakın: — Beteri ne olacak? İşte hepsi ta- mam: Zelzele, sel, yangın, yıldırım, heyelân dünya harbi ve hayat pahalı- Tığı! Hepsi başımızda... - diye kaşları- nızı çatmayın, Mikâyeyi bilirsiniz: Adamın birini asmağa götürüyorlarmış. oSehpann başına gelmiş. Hâlâ «Allah beterin den saklasın!» der, dururmuş, «Be- hey adam! Beteri var mı bunun? İşte asılıyorsun!» demişler, Demelerine kalmamış. Uzaktan bir atlı belirmiş. Meğer idam hükmü kazıklama fer. manma tahvil edilmiş Mahküm; <Ben dememiş miydim? Belki bunun bile beteri vardır... Allah beterinden Saklasın!» demek tevekkülünü gös- termiş. Biz de bu maküs talih serisi karşı- sında öyle diyelim. Esas metanetli kaybetmemektir. Soğuk kanlılıkla Mmukadderata göğüs germektir. Bu Musibet yağmuru da geçer. Gazetele rin sahifeleri gene güllük güneşlik haberlerle dolar, taşar!... İnsanların Olduğu gibi milletlerin ömründe de böyle geçici husuflar olur. Elverir ki üdümüz, azmimiz, sabır ve me- tanetimiz tezelzüle uğramasın, Eskilerin levha yapıp duvara as- ları çok hakimane söz vardır: «Bu geçer yahu...» Geçer,., (Vâ.Nü) a X Üsküdrada Paşallmamı caddesinde 89 nu ear köşkte bekçilik eden Kırk yaşların. A Hüseyin Kocamaz isminde biri, dün köş- n mutfağında mangal yakarak banyo Yaparken, intişar eden hamızi karbunla Zohirlenmiş ve az sonra da ölm dir, — Devletler de tıpkı insanlar gibi Amca... ŞEHİR HABERLERİ Felâketzedeler için Romanyadan 20 vagon kereste, 6 vagon un geldi Dün de 17,868 lira teberrü edildi Pelâketzadelere yapılacak yardım için Ki” zılayın kazalsırdaki şubelerle merkezlerine dün yapılan teberrünt yekünu 17888 lira | 17 kuruştur. Bundan evvelki yekün 342,633 lira olduğuna göre, İstanbulun ilk günden- beri yaptığı teberrüat yekünu 80,501 lira- ya baliğ olmuştur. Dün de şehrimize Erzincan ve havalisin- den 40 kişi gelmiş ve bunlar, Kadiköyün- deki otellere yerleştirilmiştir. Bulgaristan- dan yeni gelen göçmenler, Sirkeci misafir» hanesine yerleştirildiği için felâket mınta» kasından şehrimize ilen edenler otellere yerleştirilmektedir. İstanbula şimdiye ke- dar felâket mıntakasından gelenlerden 800 kişi otellere ve Vilâyet tarafından kirala- nan evler» yerleşirilmişlerdir. 200 kişi de şehrimizdeki akrabalarının ve tanıdıkları- nın evlerine yerleşmişlerdir. Vali muavini B, Halük Nibad dün Fatih semtinde tutulan evlere yerleştirilen felâ- ketzedeleri ziyaret etmiş, bunların yaşa- yış tarzını tedkik eylemiştir. B. Halük Ni- had, Vali Dr. LüMi Kirdarın hediye ettiği sigaraları felâketzedelere dağıtmıştır. Vali muavini, bir arzuları olup olmadığını ken- dilerine sormuş, mba, maşa ve bazı kırık camlar gibi teferrünta ait noksanlardan başka bir şikâyetleri olmadığını söylemiş- lerdir. Bu ufak tefek ihtiyaçlar da derhal telâfi edilecektir. Romanyadan gelen eşya Dün Romanya bükümetinin felâketzede- ler menfaatine teberrü ettiği 20 vagon ke- Teste ile 6 vagon un şehrimize gelmiş Ve Mili Komite tarafından tesellüm edilmiş- tir. Almanyadan da tayyare ile gönderilen 8 sandık ve 2 paket sıhhi malzeme ve ecza- dan başka dün de trenle tki sandık sıhhi malzeme ve ilâç gelmiştir. Şehrimize gelen felâketzedeler arasında sansi ve meslek sahibi olanlardan bir kıs- mı İnhisarlar idaresine, İtfalyede şoförlü- ge, Flektrik fabrikasına yerleştirilmişler- dir. Kurban bayramı münasebetile Kıslaya teberrt edilecek etlerden kavurma yapta ması için teşkilâta başlanmıştır. Yunanistanda halkın felâketzedeler menfaatine teberrü ettikleri para ile Yu- nanistanda bataniye mübayaa edilerek Kı- lay menfaatine gönderileceği haber alın- mıştar, Pelâketzedelere gönderilmek üzere Kı- zıliş Beyazıt nahiyesi mıntakasındaki ev- lere dağıtılan kumaşlardan dikilen dört yüz takım muhtelif giyim eşyası dün mer- keze teslim edilmiştir. Kapalıçarşıdakl 68- nafın malzemelerinden dikilen giyim ©ş$- yası da üç yüs elli takımdır. Robert kollej müdürü Amerikaya gidecek Robert Kollej müdürü B. Valter, Erzin- can ve havalisindeki zelzele mınfakasını gezneğe gitıniştir, Profesör Valter gehrimi- se döndükten sonra Amerikaya Eldecek, sn Anadolu zelzele felâketi etrafındaki müşa- hede ve tedkiklerine dair Amerikada kon- feranslar verecek, çektiği filimleri Amerika halkına gösterecektir. Fırtına durdu Tırhan vapurunun bugün veya yarın gelmesi eniyor Üç gündenberi Lodos ve batı karayel rüz- gârlarile devam eden fırtına dün sabaha karşı hafiflemiş ve tamamen durmuştur, Dün sabah saağ altı buçuktan itibaren J- | manı oldukça Kesif bir sis tabakamn kapla» | muş, ve İnan dahilinde «seyrüsefer eden | vapurlar ve diğer deniz vasıtaları müşkü- lâtin sefer cdebilmişlerdir. Siz ancak saat dokuz bucuğa doğru hafifleyebiimişlir. Karaya oturup da iki gün evvel kutarıl- dığı haberi gelen Tırhan vapurunun bugün veya yarın Umanımıza gelmesi beklenmek- tedir. Gerek Akdeniz, gerek Karndenizdeki gemilerin muntazaman seferlerine devam etmekte olduklarına dair dün liman idare- sine malmat gelmiştir, Sirkeci istasyonu Bir kısım dükkânlar bu sene yıktırılacak Sirkecide Böşir Kemal eesanesinin karşı | köşesini teşkil eden dükkânların istimlâki Işi, elektrik, tramvay idaresinin bu seneki mesai programına dahildir. Program Nafla Vekâletince tasdik odilir edilmez tramvay Sirkeci durak yerine kadar wzanan dük- kânlar yıktırılacaktır, Bu dükkânların sahiplerine tebliğat ya- pılmaş ve mal sahipleri de istimlâk bedelle- Tini şimdiden kabul etmişlerdir. Dükkânla- rın kısa bir zamanda yıktırılarsk buranın açılması mümkün olacaktır, kadınlara mahsus olmak üzere aynalı va- gonlar getirlmiştir. Bu vagonlar dünden itibaren İztanbul - Çekmece arasında iş- leyen trenlerin bir kısmına konalmuştur, A Karabük demir ve çelik fabrikalarını Inşa eden İngiliz müessesenin müdürü B. Taylor dünkü ekspresle Londradan şehri- mize gelmiştir. B. Tuylor yarın Ankaraya gidecek ve hükümetie temas ettikten sonra Karabüke hareket edecektir. X Harbiyede oturun on yedi yaşlarında Fohmi isminde biri, dün Yenipostahane arkasında durmakta olan şoför Hasanm | idaresindeki otomobile şoför yokken bin- miş ve harekete getirmiştir. Fehmi, sraba- | yı yürütür yürütmez az ilerisinde Celâlin | yük arabasına çarparak parçalamıştır. Po- 1s, bu şoförlük heveslisini yakalıyarak mah- kemeye vermiştir. X Harbiyede oturan Aram £sminde biri, "Taksimde bindiği bir tramvay arabasının arka sahanlığında dururken ınuvazenesini kaybederek düşmüş, tehlikeli suretle yara- landığından hssteneye kaldırılmıştır. Karilerimizin mektupları Öğretmensiz mektep Kemaliye (Eğin! merkezinin karşı- sında (Gâşo) adımda bir köy vardır. Firat kıyılarına kadar uzanan bahçe- leri, köyün kurşısında taşları mermer Bibi parlıyan meşhur (Erenler) dağı ve (Dereler) denilen güzel vadisile bu köy kazanın en şirin Köylerinden biridir. 60 - “9 evi ve oldukça kalabalık bir nüfusu vardır. Taş minareli munla- zam bir camisi ve onun altında da bir mektebi vardı. Talebeyi köyün #mamı okuturdu, Bundan birkaç sene evvel bir maarif müfettiş köyü ziya- ret etmiş, mektebin yerini beğenme- miş. Yeni bir mektep yaptırmalarını köylüye emretmiş. Zekâları, teşebbüs- leri, tahsile merakları çok olan Güşo- Tular 2,000 iira kadar para toplıyarak yeni bir mektep yaptırmışlar. Fakat bu sefer eski tahsillerinden de olmuş- lar. Çünkü köye öğretmen gönderilme - miş. Köy imamıda esasen imamlık maaşını bile alamadığından alâkadar olmamış, Köyün 50 - 60 çocuğu birkaç sençdenberi tahsilsiz, başıboş dola- aayor, Daha küçük köylerde bile öğretmen bulunduğu halde zavallı Gâşulularm suçu nedir ki çocukları böyle bir za- manda fahsllisiz kalıyor? Köylünün dişinden tırnağından grttırarak topla- dığı para ve yaptırdığı mektep böyle mi bırakılmalıydı? Köy tahsillerine çök ehemmiyet veren Maarif Vekâleti- mizin bu noktayı todkik etsirecekleri» ni ve hemen köye bir öğretmen temin buyuracaklarını ümid ederiz. Gâşolu Akdemir KÜÇÜK HABERLER: * Ticaret Vekâleti, ei tezgâhlarile, doku- ma sanayiinin himayesi maksadile yarım milyon liralık bir kredi açılmasını Karar» laştırmıştır. Bu hususta dokuma koopera- tifleri müdürleri ile Halk bankası arasında bir proje hazırlanmağa başlanmıştır. X Devlet demiryolları idaresi, dokuzuncu işletme banliyö hattında kullanılmak ve A Balatta Ali isminde biri, evvelki gece Beyazıd meydanında kendisini bilmez bir halde sarhoş olup rezalet çıkardığından po- lis tarafından yakalanmış, mahkemeye ve- rümiştir. Bulgaristan inşaat malzemesi sanayii mümessillerinden Kostantinçe! isminde biri dün şehrimize gelmiş ve burada ticari ma» hafille temas etmiştir. B. Kostantiniçef bu- gün Ankaraya giderek alâkadar makam- larla temaslarda bulunacaktır. Barbaros türbesi Türbe etrafındaki binaların yıktırılmasına başlanıyor Vali ve belediye reisi doktor Lütfi Kır- dar, dün sabah beledi Mik işlerile meşgul olmuştur. İstimlâk edi- lecek sahalardaki istimlâk muamelelerinin bir an evvel ikmali için vali alâkadarlara kati emirler vermiştir. Ancak kanundaki tebliğat işleri çök uzun sürdüğünden bir binanın istimlâk smusmelesi sürüncemede kalmaktadır. Eminnünde, Beyazid ve Kat- ka arasında, Beşiktaşta yapılan istimlâk İşlerinden 30 binanın istimlâki bitmiştir. Barbaros türbesi civarındaki » Bu arada Beşiktaş kay- makamlığı binası da yıklırılmak üzere iha- le edilmiştir. Bina, bayramın beşinci günü | yıktarılacaktir. Kaymakamlık gitndilik mu- nakledilece! On kuruşa... Otomobiller başka hatlara da İ dir. Bu iddiayı tevsik etmek mümkün yolcu taşıyacaklar Taksim ile Eminönü arasında on kuruş mukabilinde yolcu taşıyan otomobillerin diğer haslara da teşmili için buğün Bele- diyede bir komisyon toplanacaktır. Komis- yon, yeni hatiarı ve bü hatlar için alınacak Ücretleri tesbit edecektir. Tophane - Dolmabahçe - Ayaspaşa yo- ille Beyoğluna çıkan otobüsçülerin bu gü- zergâh hakkındaki şikâyetleri varid görüls memiştir. X İlkmekleplerdeki yoksul çocuklara | yardım komitesi heyeti umumiyesi bügün saat 13 te Halkevinde Parti idare heyeti re- isi B, Fikret Sılayın reisliği altında topla- nacaktır. 4 Kopenhagda beynelmilel matbuat c0- miyetine âza kaydettireceğini süyliyerek İstanbulda birkaç kişiyi dolandırmaktan mazmun ve kendisinin Danimarkalı gaze- teci olduğunu söyliyen Kari Kort Fors'ün muhakemesine dün asliye sekizinci ceza mahkemesinde bakılmıştır. Şahldlerin ça- Bırılması için muhakeme başka güne bira kılmıştır. 4 Tophanede Dikimevinde beraber ça- lıştığı 18 yaşlarında Aliyi bir gece Galata» da bıçakla karnından yaralıyarak öldür. mekten maznun ustabaşı Şükrünün mev-- külün muhakemesine dün ikinci ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. Şükrü mah- kemede cürmü inkâr etmiş, o akşam Di- kimhaneden çıktıktan sonra Alinin kendi- sinden ayrıldığını, ertesi gün öldüğünü ha- ber aldığını söyledi. Polisteki ifadesinde cürmü itiraf eden Şükrü mahkemede, bu iadeyi tazyik altında verdiğini söyledi. da- hidlerin dinlenmesi için muhakeme başka güne bırakıldı. “alen Bay Amca ve devletler!.. ss. İçlerinde kaba olanları var... | ... Nazik olanları var? B. A, — Muhakkak ki biz çok nazik olanlardanız!,, ii Beynelmilel vaziyet ede bilhassa istim- | i ikkalen Feriye saraylarında bir daireye | »vektedir: Yunanistan ve Bulgaristan ile ticaretimiz Ankarada Yunan ticaret heyeti ile tlcaret müzakerelerine devam edili- yor. Beynelmilel vaziyetteki tehavvül üzerine, yeni yapılacak olan ticaret anlaşmasına daha büyük bir ehem- miyet atfetmek icap eder. Daha doğ- rusu dost ve komşu memleket Yuna- nistanla, bir ticaret anlaşması yap mak, eskisine nisbetle daha sıkı bir iş birliği temin etmek demektir. Harbin ilânından evvel, ticaret iş- lerinin şimdikine nisbetle daha hor- mal bir devre geçirdiği zamanlarda, her iki memleket birbirlerinin mak larına karşı müşkülpesend davrana- bilirdi. Bilhassa sınai maddeler hu- susunda... Şimdi vaziyet böyle değil- dir. Sınai maddeleri tedarik etme- nin güç olduğu, her memleketin pe- şin para İle ve bir takım müşkülâtla mal sattığı bir zamanda, Yunan si nai maddelerini ne diye almamalı. yız? Hiç şüphe yok ki (oYunanistanın boya, pamuk ipliği, cam sanayii, Tür. kiyeye mal satmak arzusundadır. Ev- velee bu malları, daha büyük sınai merkezlerden tedarik ettiğimiz için, ithalât tacirlerimiz, bir türlü Yunan sanayi mamulâtına alışamamışlardı. Diğer taraftan, Yunanistan da, dolayısile birçok mallarmı Türkiyeden tedarik etmek ihtiyacındadır. Netice itiharile diyebi- liriz ki, dünyanın geçirdiği bu buh- ranlı devrede, iki dost ve komşu mem- leket birbirlerinin ekonomik ihtiyaç- larını tamamlıyacak bir tarzda bir anlaşma yapmak zaruretindedirler, Ankarada devam eden ticaret müza- kereleri, bu ihtiyaç ve zarureti duya- rak, her iki memleketi yekdiğerine bağlayan bir ticaret anlaşması yap- maktadır. Bulgaristanla da yeni bir ticaret anlaşması yapılacağından o bahsedilk Son zamanlarda komşu- muz Bulgaristanla olan ticari mü- İ masebetlerimiz artmıştır. Vakia barı iddialara bakılırsa, Türkiyeden Buk garistana sevkedilen malların bir kısmı da, Almanyaya gönderilmekte. değildir. Biz, Bulgaristana sevkedi- len Türk mallarının, orada İstihlâk edildiğine kanliz. Türkiyeden, Bulga- ristan vasılasile Almanyaya mal gi- dip gitmediği, isbata muhtaç bir me- — seledir. Komşumuz Bulgaristanla yapıla- cak ticaret anlaşmasında, İki memle- ket arasında daha geniş ekonomik münasebetler teessüs etmesini çok arzu ederiz. Her şeyden evvel Bulga- ristan, taze ve tuzlu balıklarımızın birinci derecede müşterisidir. Halbu- ki son senelerde Bulgaristana balık ihracatımız azalmıştır. Diğer taraftan pamuk, yapağı gibi ham maddeleri- mizi, Bulgaristanın pamuk ipliği fab- rikalarına satabiliriz. # Devlet demiryolları idaresi, İstasyon büfelerinde Takı verilmesini yasak etmiş« tir. Bu büfelerde diğer hafi? içkiler verils- bilecektir, Beykörda Yenimakallede oturan Ni- metullah isminde biri polise müracaat ede- rek, dün evine giderken kendisinden ala- çaki: olan bayan Hatice ile oğulları Veli ve AAhmedin önünü kestiklerini, ellerindeki 59- palarla kendisini dövüp yaraladıklarını id» din etmiştir. Polis bu iddia üzerine suçlu kadın ile oğullarını yakalıyarak mahmeye vermiştir, / ... Baksana muhtekirlerin dükkân- Tarını kapatıyoruz da adlarını ilân etmiyoruz!,,