26 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Hariciye Vekili B. Şük rü Saraçoğlunun beyanatı Türk - Bulgar münasebetleri normalın fev- kinde inkişaflar gösteriyor, bütün devletlerle iyi münasebetler idame ediyoruz Hariciye Vekili B. Şüklü Saraçoğlu, Balkan Antantı konseyinin O Belgrudda içtimai hakkında Cümhuriyet refikitnize gu boyanatta bulunmuştur: 'anaki cumartesi günü Ankara ya gidiyorum. Salı günü İstanbula döne- ceğim ve çarşamba günü de buradan Belgrada hareket edeceğim. Beleraddan dönüşümde, size daha esaslı şeyler söy: Miyebilecek vaziyette bulunacağımı ümüd ederim. Balkan Antantı konseyinin Bel- grndda içtima üç gün sürecektir. Bu toplantıda, Balkaolıların gerek birbirle- rils ve gerek büyük devletlerin Balkan derletlerile münasebetleri ve inkişaf safhaları ayn ayn tedkikten geçirile cektir, Könseyin Bulgaristandan ve Macariş- tandan birer müşahid (göndermelerini talep edeceğinden haberim yoktur, Mü- zakere xüznamesi hafi olduğu cihetle ifşaya mezun değilim. Türk Bulgar münasebetleri normalin © inkişaflar arzetmekte olduğu- öyliyebilirim. Hariciye umumi kâ- tibimizin B, Köseivanofla mülâkatı ve Şef ile Bulgar kralı arasında teati edilen telgraflar, iki komşu milletin mü- nasöbatında husule gelen mesud inki- şâfm ilk tezahürleri olarak telâkki edilebilir.» B. Şükrü Saraçoğlu, harbin Balkanla- xa sirayet etmesi ihtimali bulunduğuna dair Avrupadan gelen ler hakkın da demiştir ki: «— Biz her bakımdan eraniyet verici ve emniyeti arttırıcı vaziyetteyiz. Kom- larımızla ve büyük, küçük bütün dev- İlerle iyi münasebetler idame ediyoruz. Ancak şn var ki hâdiselerin mantığı ile insanların mantığı birbirile tam bir ahenk arzetmiyorlar. Bu bahsi bundan daha açık surette konuşmamı benden bekle meyiniz, Esasen sualinizin tam çeyabınt bu kısa cümlede bulacaksınız.» Rumen ve Yunan heyetleri harekete hazırlanıyor Bükreş 25 (A.A.) — Halen Balkan Antantı konseyinin azası bulunan Ro- manya Hariciye Nazırı B. Gafenco 1 şubatta Bükreşten Belgrada hareket edecektir. Bu seyahatinde B. Gafenco- ya Hariciye Nezareti genel sekreteri or- ta elçi Cretziano, hususi kalem direk- törü, Rador ajansı direktörü ve büyük Rumen gazetelerini temsil eden bir gezeteciler grubu refakat edecektir. Atina 25 — Balkan antantı konse- yinin içtima münasebetile Belgrada gidecek olan Yunan heyeti murahha- sasına Başvekil ve Hariciye Nazırı ge- neral Metaksas riyaset edecektir. He- yete süferadan B. Melos, B. Papadakis ve Hariciye Nezareti müdürlerinden 'B. Gâfos, B. Andrulis ve binbaşı B. 'Nobelis dahil bulunacaktır. Almanlar Şarki Galiçya'da imtiyazlar ele geçirmişler Temps “ Buraya Alman askerleri girmesi ciddi neticeler verebilir ,, diyor Londra 25 (A.A) — Daily Tele- | Graph gezelesinin Kopenhag muhabiri | Sovyetler Birliğinin Sovyet Galiçyasın- daki petrol sahalarında Almanyaya mü- bim tavizlerde bulunduğunu teyid edir | yor. Almanların buna yapacağı mukabele- nin Finlândiya harbine taallik edeceği | tshmin edilmektedir. Paris 25 — İntransigeant gazetesinin haber aldığına göre Sovyet hükümeti Almanyaya 99 sene müddetle Galiçya pesrollerini işletmek, şimendifer hatla- mni ve madenlerini işletmek o imtiyazı vermiş ve iransit kolaylığı o göstermeği kabul etmiştir. Paris 25 — Şarki * Galiçyaya gelen Alman askerlerinin yarım fırka kadar olduğu anlaşılmıştır. Bunlar şimendifer hattı boyunda bulunuyorlar, Almanya bu suretle Romanyadan nakliyatı emni- yet alna almak istemektedir. Temps gazetesi bu münasebetle diyor ki: «Sovyet toprağı addedilen bu arazi ye Alman askerleri girmesi ciddi neti celer doğurabilecek mahiyettedir. Çün- kü Sovyet hükümetinin İngiltere ve Fransa ile Almanya arasındaki harpte bitaraf olmadığını ermektedir. Petit Parisien ne diyor? Paris 25 — Bir iki gündenberi gaze- teler bilhassa Orta Avrupa ve Balkan Saadabad paktı hakkında Askeri ittifaka tahviline dair Tahranda haber yok Tahran 25 (A.A) — İran'ın Tür. | kiye, İran ve Afganistan arasındaki ademi tecavüz misakını askeri bir ite tifaka tahvil etmek imkânum tedkik etmek maksadile bir heyet göndere ceğine dair olarak ecnebi memleket | lerde münteşir haberler hakkında sar lâhiyettar bir membada bu bapta İ malâmat olmadığı beyan edilmekte | dir. Ankara - Kırıkkale telefon hattı açıldı Ankara 25 (Telefonla) — Beş sene- İik telefon programına dahil bulunan Ankara » Kırıkkale ikinci telefon hattı» nin inşası Bitmiş ve hat işletmeye açıl- muştır. meselelerile meşgul olmaktadır. Buna sebep Galiçyada Alman askerleri gö- rTünmesi, Balkan antantı konseyinin 2 şubatta Belgradda yapacağı toplantı ve Almanyanın Bükreşte sarfettiği yeni faaliyettir. Petit Parisien gazetesi bu münasebetle yazdığı bir makalede di yor ki: «Balkanlar üzerindeki Rus tehdidi Almanya ile İtalya arasında soğukluğa sebep olmuştur, İtalya, Antikomintem paklına sadık kalarak Sovyetlerin Ma- <aristandan Karpatlaraltı o Ukraynasını, yahut Romanyadan Besarabyayı almak istemesini iyi görmemektedir. Bu suret- le Hitler, Mussolininin dostluğünu kay- öze tehlikesine maruz ( bulunuyor- lu, Bu vaziyet karşısında Almanya, Sov- yetlerle gizli bir anlaşma yaparak Şarkt Galiçyaya Alman askeri gönderdi” Bu askerler Lvova, hatta Romanya hudu- duna kadar uzandıler. Sivil idare Sov- yetlerin elinde kalmakla beraber Alman kıtantının sevkinden maksad şudur: Al- manya, Sovyet Rusya ile Macaristen arasına Alman askerleri göndererek İtalyanın endişelerini izale etmek isti. yor. Ayni zamanda istikbaldeki harekât için hazırlık yapıyor ve Romanya ile Galiçyadan fazla petrol alınmasını temin ediyor.» Bükreşe gizlice bir Alman heyeti gitti Heyet, Romanyadan Alman- yaya gidecek yiyecek mübayaasını arttıracak Londra 25 (A.A) — Daily Sketch gazetesi yazıyor: Bir Alman ziraat heye- ti, Almanyaya gidecek yiyecek tnadde- leri mübayaasın o artemak omaksadile gizlice Bükreşe gitmiştir. Almanyanın, #iraatın süratle inkişafını temin için mik tehassıslar, makineler ve tohumluk gön- dereceği bildirilmektedir, Dış ticaret umum müdürlüğü Ankara 25 Telefonla) — İhraostı teşki- Mâtlandırma müdür B. Servetin Dış tica- ret umum müdürlüğüne asaleten tayini bugün yüksek tasdikten çıktı, B. Servet a#imdilik İhracatı teşkilâtlandırma umum müdürlüğü işlerini de vekâleten görmekte devam edecektir. İhracatı taşkilitlandırma umum müdür muavinliğine şube müdürle. Finden B. Remzi Saka terflan tayin edi. miştir, Takas muameleleri Üç maddeyi tadilen hazırla- nan kararname tasdikten çıktı Arikara 26 (Telefonla) — 8099 mü- maralı takas kararnamesinin 2, 3 ve 4 üncil maddelerini tadilen hazırla» nan karamame yüksek tasdikten çık» mıştır. Buna göre, tadillerile yalnız takas esasına müstenid bir anlaşma akdedilmiş olan memleketlerle yapı- iacak takaş muameleleri Cümhüri- yet Merkez bankasınca tedvir oluna- caktır. Aramızda ticaret ve tediye anlaş- maları bulunmıyan memleketlerle Yapılacak takas muameleleri Ticaret Vekâleti tarafından hazırlanacak ta- Mmatname esasları dahilinde tkas rep esasları dahilinde Takas r, Yeni karamame bu talimatname- nin Resmi Gazete ile neşri tarihinden muteber olağaktır. Meriyete giren kanunlar Ankara 25 (Telefonla) — Gedikli Erbaşların maaşlarının tevhidi hakkın daki kanun ile, Erzincan ve Erzincan yer sarsıntısından müteessir olan mıntaka- Jarda zarar görenlere yapılacak yardım hakkındaki kanun bugünkü Resmi Ga» zetede neşrolunarak meriyeie konul muştur. 8000 tayyare İngiltere ve Fransanın Amerikaya mühim bir — siparişi Nevyork 25 (AA) — Wall Street Journal yazıyor: İngiltere ve Fransa ile 6 ilâ 8 bin bombardıman tayyaresi ve bir çok avcı tayyaresi satılması için mü- him bir mübayaa programı tetkik edil mektedir. 1,000,000,000 ilâ İ milyar 700,000,000 dolara baliğ olacak olan bu program e lerin iz Deutsehland zırhlısı Bir müddet evvel üssübahri sine döndü Berlin 25 — Resmi bir harbin başlangıcındanberi Atlas Okya- nusunda korsanlık yapan Deutschland Alman zırhlın üssübahrisine dönmüştür. Berlin 25 (AA) — D, N, B. ajansı bi- diriyor: Führer, Deutschland isminin daha büyük bir vapura vermesine karar vererek, şim- diki Deutsehland vapuruna Lützow adının takılmasını emretmiştir. Büyük Lützow kruvazörüne de başka bir isim verilecek. tir 1,750,000 )O asker İngiltere iki sınıfı daha silâh altına tına çağırdı Londra 35 (AA) — 200424 yaşındaki gençler ili alna alınmak Üzere 1 yü- ta kaydolunmağa davet edilmişlerdir. Bunlar kısım kısım çağırılacaklardır. Londra 25 (A.A.) — Yeni kura ef- radının silâh altına çağrılması neticesin- de İngilterenin mart nihayetinde bir mil. yen 750 bin kişilik bir ordusu buluna- caktır. Hitlerin gizli nutku Alman milleti ilk defa olarak Führerin sözlerini ö; öğrenemedi Kopenhag 3 (AA) — National Tidende gazetesinin (OBerlin muhabiri bildiriyor: B. Hitler dün bir nutuk söy- lemişe de içtima aleni olmamıştır. Ho- parlörler işlememiş ve Alman milleti ilk Di olarak Führerinin sözlerini öğrene- smemiştir, Polonyadaki ki yahudiler hicret edemiyecekler Paris 25 (A.A.) — Pat ajansından; Alman işgal orduları taarfından neş- redilmekte olan Warsehau Zeitung, bir emirname neşretmiştir. Bu emir- name, yahudilerin Sovyet Rusyaya hicret ve sivil, asker Almanlarla bir. likte tramvaylarda seyahat etmeleri- ni menetmektedir. Alman Hariciye Nezareti İktisad dairesi reisi Romada Roma 25 (A.A.) — Alman Harici- ye Nezareti iktsad dairesi reisi doktor Clödüüs bu akşam Romaya gelmiştir. İtalyan iktsad erkânile temas edecektir. en tebliğe göre İngiliz - Italyan görüşmesi İngiliz Başvekili, Avam Kamarasında sorulan suallere cevap verdi Londra 25 — Başvekil dün Avam kamarasında sorulan birçok suallere ce- yaplar vermiştir. Bayra 938 İngiliz - İtalyan anlaşması mucibince yapılması iznmgelen Akdenizi alâkadar eden ae keri meseleler hakkında görüşüldüğünü söylemiştir. Bundan sonra Belçika taarruza uğ- rarsa İngilterenin derhal yardıma koşa- tağını beyan etmiştir. İngiltere - Sovyet Rusya Londra 25 (A.A) — Dün akşam Avam kamarasında Sir Alfred Knox Başvekil B. Chamberlnin'den şu suali sormuştur: «İngiltere hükümeti Finlân- diyanın sebepsiz olarak maruz kaldığı tecavüz karşısında, Sovyetler Birliği ila münasebetlerini kesmek niyetinde midir, yoksa deşil mdiür?3 B. Chamberlain, mebusa şu cevabı vermiştir: «Bu mesele, bütün safhalerile gok ciddi olarak tetkik edilmelidir. Bu mesele, basit bir sual ve cevap ile halle. dilenez.> Bu, cevap üzerine Sir Alfred Knox şöyle demiştir: — Fakat acaba böyle bir katı mü“ nasebet siyasi bakımdan, O hükümet işin mantıki ve salim bir manevi vazife teşkil etmez mi? Bu suretle bitsraf memleketlere cesaret vermiş olacağız. B. Chamberlain, bu ikinci male cevap vermemiştir. Sovyetlerin yeni taarruzları da tardedildi Sovyetler yalnız Kareli berzahında günde 100 milyonluk mühimmat sarfediyorlar Londra 25 — Helsinkiden alman ba- berlere göre son iki gün zarfında Sov- yetler Mannerheim hattını yeniden z0r- lamağa çalışmışlar, Ladoganın şimalin- de iki noktada şiddetli taarruzlarda bu- lunmuşlardır, Bu taarruzler, Ruslara bü- yük zayiat verdirilerek tardedilmiştir. Alınan haberlere göre, Sovyetler yal- nız Kareli berzahında günde 100 mik yon franklık mühimmat serfediyorlar. Ruslardan birçok esir alınmıştır. Lado- ga gölünün şimalinde alınan esirler Sov- yet askerlerinin yiyecek sıkıntısı çekti- ini söylemişlerdir. Dün gece Kallajokide Ruslar tekrar taarruza başlamışlar ve bu taarruzlar sabah şafağa kadar devam etmiştir. Ba tanrruzlar da kati bir muvaffakiyetsiz- liğe uğramıştır. Düşman harp sahasında yüzlerce ölü bırakmıştır. Petsamo muntakasında Rus kıtaatı akim kalan iki taarruz yapmıştır. Kar yağdığından, Sovyet hava kuv- vetleri az ehemmiyetli bombardıman Garp cephesinde Tayyare uçuşları, topçu atışları oldu Berlin 25 (A-A)) — Tebliğ: Garpta kayde değer bir şey olmamıştır, Hava ordusunun müfrezeleri cephe üzerinde harekâlâa bu- Tunmuş ve İngitere üzerinde de İstikşef uçuşları yapmışlardır. Paris 25 (A.A) — 25 künunusani akşam tebiliği: Cephenin heyeti umumiyesinde gündüz #ükünetle geçmiştir. Bazı topçu atışları ol- muştur. 1600 tonluk Alman Albert Janus vapuru İ gemilerimizden biri tarafından yakalanız- ken-kendi kendini batırmıştır, Devriye gemilerimizden biri bir Alman denisaltısına muvaffakıyetii bir hücum Alman malları Paris 25 (A.A.) — 13/1/40 - 20/1/40 haf- tasında Fransız donanmasının yaptığı ab- Yoku, şu neticeyi vermiştir: Dokuz vapur tevkif edilmiş ve 15600 ton eşya müsadere olunmuştur. Harbin başlangıcındanberi: . 264 vapur tevkif edilmiş ve 480,500 ton eşya müsade- Te olunmuştur. : Londra 25 (A.A) İskoçya sahilleri açıklarında bir Alman tayyaresi bir balık- çi gemisine bombalar atmıştır. Bombalar geminin yakmlarına düşmüş ve hasara uğ- ratnıştır. a Alman tayyarelerinin uçuşları Londra 25 (A A.) — Alman olduğu sanı. lan bir tayyare bugün öğleden sonra çok yüksekten Tamis nehri mansabı Üzerinde uçmuştar. Hava dafi toplarının ateşi duyulmuştur. Yugoslavyada kış Evlerin çatıları karın ağırlı- ğına tahammül edemiyerek is yıkıldı Belgrad 25 (A.A) — (D.N.B)» Hırvat ülkesinde kay devam ediyor, Adriyatikle dahil arasında tren müna- kalâtı kesilmiştir. Boa Hersekte o ve cenup Sırbistanında büyük tuğyanlar ol muştur. Birçok evler çatılarında biriken karın ağırlığı ile yıkılmıştır. Belgrad üniversitesi kömür buhranın- dan dolayı İ şubat tariine kadar dere- leri tatil etmiştir. uçuşları yapmıştır. Bilhassa Aland ada larına taarruz etmiştir. Hiç ölü yoktur. Sovyet tebliği Moskova 25 (A.A.) — Resmi tebi 24 könunusanide bütün bölgelerde gif faaliyeti ve küçük piyade mülfrez ri arasında müsademeler kaydedilmiş- tir. Sovyet tayyareleri istikşaflarda bu- İanmuşlardır. Rus tayyarelerinin akınları Helsinki 25 -— Havanın muhalefeti“ ne rağmen Rus tayysreleri uçuşlarına devam etmişlerdir. Ruhme mevkiini 30 tayyare borbardıman etmiştir. Fin hü- kümeti, Almanyanın Sovyetlere harp malzemesi verdiğine, yahut uskeri yar- dunda bulunduğuna dair herhangi bir emare görmemiştir. Bir Alınan vapuru Aland adaları ci- yarında karaya oturmuştur. Bir Sovyet tayyaresi çok alçaktan uçarak bombalar Atmışsa da vapura bir şey olmamıştır. Türk - Ingiliz yardım komitesi — Baştarafı birinci sahifede — letinin büyük acı ve kederlerini İngiliz» lerin bütün kalbile paylaştığını söyliye- rek harpte olduğu gibi sulhta da büyük hder olan Atatürkün adımı tuzimle an- miş ve demiştir ki: «Bir taraftan zelzele ve diğer taraf- tan su istölâm yüzünden bitçok şehir ve lerin mahvolduğunu, binlerce Türkün öldüğünü ve kurtarılmış olanların da ıztırap içinde bulunduklarını öğrendik. Bu büyük felâket karşısında nasl fedukârlıklarda bulunmakta olduğunu. zu duyuyoruz. Karla örtülü sahalarda açıkta kalmış olan kardeşlerinizin yardımına koşma» nın onların acıların dindirmenin ne ka dar zor olduğunu tahmin ediyoruz. Bütün bu güçlükleri hissediyor ve acıla- rınıza yürekten iştirak ediyoruz. Bu müşkül anlarınızda bir yardım olarak göndermekte olduğumuz eşyaların ka- bulünü İngilizler sizden rica ediyorlar, Bu yardımlar imparatorluğun her tara- fından İskoçyadan Irlandadan her yaa” dan geliyor.» Lord Lloyd yardım için yapılan da vete her sım halkın gösterdiği yakın alâkayı bilhassa tebarüz ettirerek bu hu- susta komiteye para ve eşyayı ihtiva eden binlerce mektup ve paketin geliniş bulunduğunu ve bunların mümkün olan süratle o felâketzedelere ulaştırılacağını bildirmiş ve sözlerine nihayet verirken "Türk milletinin büyük felâketler karşır sında daima gösterdiği sabır ve metano ti bugün de göstermekte devam edece- ğinden emin bulunduğunu »öyliyerek demiştir ki: «Siz kuvvetli bir milletsiniz. Harap olan bu yerleri yeniden mamureye çe virerek bu felâketten yeni bir kuvvet alarak çıkacaksınız. Bu kederli günleri“ nizde sizlere selâmlarımızı ve muhab. betlerimizi gönderiyoruz, Allaha ssman Jadık.» Tevkif edilen suikasdcılar Bağdat (AA, Mal 7 tem Hayda pi olmak üzere ların arasında # İbrehim Kemni « B. Avni Sekman Ankara 25 (Telefonla) — İstanbul mıntakası ticaret müdürü B. Avni Sak