26 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| | Bütün Hollânda milet Hükümetin bitaraflık siyasetini tasvip ediyor Hollânda parlâmentosu, İngiliz Bahriye Nazırının nutkuna tenkit etti. Hariciye Nazırı bir nutuk söyledi La Haye 25 (A.A) — Hollanda parlâ- #mentosunda Bahriye Nazırı Ohuğ- ebilin son nutku mevzusbahle olmuş ve tenkid edilmiştir. Bu münasebetle cereyan eden müzake- reler sonunda Hariciye Narın Kleffens demiştir ki: «Bütün Hollanda milleti hükümetin bi- taraflık alyasetin! tasvib eylemektedir. Bu hususta hiçbir şüphe yoktur. gın ihlâline mani olmak için tedbirler al- a e kanunları istinad ediyoruz. siyasetine kendi menfaatleri namına Sagir cum edenlerin tesirine hükümet kapılm- yacaktır, Hollanda ve Belçika, Avrupada birer ni- sam ve sökünet unsurudur. Bu iki memle- ketin kendilerine yapılan valdlerin sami- Mmiyetine ve Hollandanın Avrupa ve Asya» da işgal ettiği mevkiin bu topraklar Üm- sinde hiçbir büyük devletin emeller besle- mesine müsait olmadığına dair hariçte mevcud kanaate inanları vardır.» Hariciye Nazırı, bitaraflara karşı taarruz edilmesi ihtimalinin lâübalilikle mevzuuba- his edilmesini tenkid eylemiş ve şöyle de- miştir: «Mânevi duyguların ihlâli, vaziyetin in- kişafında kati bir tesir yapabilir. Hiç kim- senin muhariplere ahlâksız niyetler sifet- meğe hakkı yoktur. Hollanda, bitaraflığını muhafaza ve Avrupaya Karşı vazifesini yapmış oluyop. Çünkü eğer Hollanda ve Belçika harbe gi- tecek olurlarsa, işleri daha ziyada karıştır- mış olacaklardır. Bize her kim taarruz et- mek cüretinde olursa silâhla karşılanasak- tr. Hariciye Nazırı, Chrurehil'in Milletler Ce- miyetile alâkadar olan sözlerine - temas Hollandada müfit unsurlara karşı tedbirler alınıyor Amesterdam 25 (A.A.) — Dün me- Ayni mebuslar, hükümetten ordu- daki ve halk arasındaki müfrit unsur» lara ve bilhassa nasyonal sosyalist teş- kilâtana ve bu harekete mensup zabi- tana karşı şiddetli tedbirler alınıp alın- mamış olduğunu sormuşlardır. Yugoslavya - Bulgaristan Dostluk paktının yıldönümü münasebetile telgraflar teati edildi Sofya 25 (A.A.) — Yugoslavya Ha- riciye nazırı B. Markovich, Bulgar Baş- vekili ve Hariciye Nazırı B. Köselvano- fa aşağıdaki telgrafı göndermiştir: «Sulhün ve memleketlerimizin ve Balkanların terakkiyatı menfaatine samimi teşriki mesaimizin temellerini atmış olan ebedi dostluk muahedemi- zin yıldönümü münasebetile sizden en hararetli temennilerimi ve dostluk hissiyatımı lütfen kabul etmenizi ri- ca ederim.» B. Köseivanof, şu cevabı vermiştir; «Kardeş milletlerimiz tarihinde ye- ni sahifeler açmış olan ve müşterek menfaatler muhafazası için iki mem- Jeket arasında vifak ve samimi mesai birliğini tesis etmek suretile Balkanlar sulhünü tarsin etmiş bulunan ebedi dostluk ve ihlâl edilemez sulh mus hedenamesinin imzasının yıldönümü münasebetile en samimi temernilerimi ve hararetli dostluk hislerimin temi- natını kabul bul etmenizi rica ederim.» İngilterede iğ işsiz amele sayısı azalıyor Londra 25 (AA) — Bir seneden- beri ve daha evvel mukayyet İşsiz erkek amele mikdarı 223.098 den 13.668 e düşmüştür. Beş senedemberi mukayyed bulu- nan işsiz amele sayısındaki tenakus yüzde 25 nisbetindedir. Bulgar faşistlerinden 29 kişi muhakeme ediliyor Sofya 25 — Burada üçüncü ceza mah- kemesinde, feshedilen Ratnitsi adındaki Bulgar faşist teşkilâtı Azasından 29 kişi- nin mubakemesi görülüyor. Bunlar, bir müddet evvel Sofyada «Bulgarya> s- lonunda Yahudiler aleyhinde tezahürat- ta bulunmuşlar ve içtima halinde bulu man Yahudilerin OGzerlerine yumurta, vesaire atmışlardır. Maznunların, parti- İerin feshi kanununun 5 ve 7 inci mad- deleri mucibince ocezalandırılmaları iş tenmektedir. İtalyada zelzele Roma 25 (A.A.) — Bugün Palermo, Laspezin ve Lucguesde zelzele olmuş tur, Palermo ve Laspezia'da hiçbir ha- sar yoktur. Prens Kristof'un cenaze merasimi Atina 25 (A A.) — Prens Kristofun penaze merasimi bugün yapılmıştır, Merasime kalabalık bir halk kütlesi İştirak eylemiştir. Gümüşhanede yeni zelzeleler 24 saat içinde 4 zelzele kaydedildi Gümüşhane 24 (A A.) — Son24 saat zarfında muhtelif şiddetle 4 zel- zele kaydedilmiştir. Hasar yoktur. Süleymaniye camiinde mevlüd okutuldu Kızılay Beyamd nahiye merkezi, Ergin- can ve havalisindeki zelzele şehidlerine ft- haf edilmek üzere Süleymaniye camisinde bir mevlüd okutmuştur. Mevlüdu müteakip samide bulunan halk Kınlaya birçok te- berrülerde bulunmuş ve bu teberrüler biz sandık içinde toplanmıştır. Sandık dün Kızlay merkezine teslim edilmiştir. irin yardımı İzmir 25 (AA) —72inei Hatasi Me İzmir şehrinin Erzincan felâketzedelerine nakdi yardım yekünu 131/770 Yira 46 kuru- şa baliğ olmuştur. 4 Şehrimizde bayır ve talebe işleri İle amlarından 85 İlra toplamış ve Kımlaya teslim etmiştir. Zile 15 (AA) — Şehrimizde her gün bir- kaç defa hafif yer sarsıntıları hissedilmek- tedir. Bugün de suat 1245 te üç saniye sü- ren orta şiddette bir zelzele olmuştur. Ha- sar yoktur. Sıvas 26 (A.A.) — Sıvasta bugün 1050, 11,99 ve 12,31 de beşer saniyelik üç defa selzele olmuştur. Hasar yoktur. Yunanistanda teberrüler genişliyor Atina 25 — Atina gazetelerinin 1s- tihbaratına göre Türkiyede zelzele fe- lâketzedeleri için yapılmakta olan ia- ne faaliyeti, tasavvur edilemiyecek bir genişlik almaktadır. Bütün esnaf te- şekkül ve birlikleri iane toplamak için komisyonlar ve tali komisyonlar teş- kil etmişler ve felâketzedelere yardım için azalarına hitaben beyannameler neşreylemişlerdir. Büyük iüne komis- yonu, üzerinde Türk - Yunan bayrak- ları bulunan güzel levhalar bastırmığ- tır, Papasların kiliselerde ve muallim- lerin mekteplerde 10 şubata kadar in- henin hedeflerini halka ve talebeye İzah etmeleri kararlaştırılmıştır. Hitler'e ellinci yıldönümü hediyesi Amsterdam 25 (A.A) — 1918 de Almanlar tarafından mütarekenin çalın- dığı boru 20 haziranda Hitlere doğu. munun ellinci yıldönümü münasebetile hediye edilmiştir. Bu hediyeyi yapan çavuş Zebrivski erbaşlığa terfi ettiri a Bir Norveç vapuru battı Amsterdam 25 (A.A.) — 1150 ton- Yuk Norveç bandıralı Biarritz vapuru bu sabah İjmuiden 36 mil batı şima- Unda mayne çarparak batmıştır. Mü- rettebat İjmuidene çıkmıştır. daha yapacak Şişli ve Pera Macarlarla karşılaşıyor Bayram tatilinden (istfade ederek şehrimizde üç maç yapan Macaristan profesyonel lig ikincisi Hungarya takı- mı idarecileri, klüplerimizin iki müsa- daha yapmaları hususundaki mü- racantlerini kabul ederek seyahatlerini gelecek haftaya bırakmışlardır. Hungarya takımı birinci maçın cu- martesi günü Beyoğluspor klübü ile yar ikinci müsabaka pazar sabahı ile olacaktır. Teknik oyunlarını zevkle takip ettiği: miz Macar futbolcularının bir hafta da- ha şehrimizde kalarak iki müsabaka ya: pacakları haberi bütün sporcular tara fından büyük bir memnuniyetle karş Janmıştır. Hungarya takımına karşı son maçla mn yapacak olan Beyoğluspor ve Şişli klüplerinin bu karşılaşmalara o diğer klüplerden alacakları oyuncularla takvi- yeli bir şekilde çıkacakları cihetle mü- sabakaların sıkı bir şekilde geçeceği tahmin edilmektedir. Maçların . ikisi de Taksim stadında olacak ve Beyoğluspor - Hungarya ma- gı cumartesi günü 13 de, “Şişli - Hun- garya maçı pazar sabahı saot 10,30 da yapılacaktır. Basketbol müsabakası Hasılatı zelzele felâketzedelerine ter- kedilmek üzere Galatasaray klübü ta- rafından tertip edilen basketbol mtisa- bakalarına bu akşam klüp salonunda devam edilecek ve turnuanın en kuvvet- Wi klüplerinden olan Kurtuluş ile Bozkurt karşılaşacaklardır. Macar antrenörünün konferansı Şehrimizde bulunan Hungarya taki" mınin antrenörü Fledman bu akşam sa- at 18,30 da Galatasaray klübü salonun- da (Türkiye futbolu ve noksanları) mevzulu bir konferans verecektir. Senelerce İtalya ve Macar milli fot- bol takımlarını çalıştırmış olan B. Fled- manın şehrimizde bulunduğu müddet zarfında oyunlarını yakından takip et- tiği Ankara ve İstanbul ie dur kındaki bu konferansına büyük miyet verilmektedir, Galatasaray Tika bu münasebetle Macar sporcularına bir çay ziyafeti verecektir. Bu haftaki maçların programı İstanbul Futbol Ajanlığındanı 27/1/7940 Cumartesi Taksim stadı: Hungarya - Beyoğlu- spor saat 15 hakem: Tarık Özerengin 2871/940 Pazar (Lig maçları) Taksim stadi: Hungarya - Şişli sant 10,30 hakem: Nuri Bosut O Gölatasa- ray - Topkapı saat 13 hakem: Sami Açıköney, Beşiktaş - Süleymaniye sant 15 hakem: Şazi Tezcan. Şeref Stadı: Alemdar - Şişli saat 10 hakem: Necdet Gezen, Anadolu - Fe- neryılmaz saat 11,45 hakem: Basri Bü- tün, Altıntuğ - Hilâl saat 13,30 hakem: Tarık Özerengin, Beykoz - İstanbulspor saat 15,15 hakem: Halid Ezgü. Fenerbahçe stadı: Karagümrük - A- nadoluhisar saat 13 hakem: Adnan A- kın, Fenerbahçe - Vefa saat 15 hakemi Ahmed Adem. Hafif siklet boks şampiyonluğu Nevyork 25 (A.A.) — Hanry Arms trong, Pedro Montanez'i yenerek dün- Mesud bir doğum Galatasaraylılar cemiyeti relsi ve İnbi- sarlar fabrikalar müdürü mühendisi B. Balm Gözenin bir oğlu dünyaya gelmiştir. «Fethi, uzun ömür ve saüdet dileris, VEFAT Üsküp Defterhakani Başkâtibi Ab- dülbamid Süer'in refikaları İstihkâm albayı Yümnü biraderleri Sadi, Raif, Fadıl ve Ömer Süer'in valideleri Ba- yan Fethiye Süer dün vefat etmiştir. Cenazesi bugün Maçka Teşvikiye ca- milinde öğle namazını müteakip na. mazı kılınarak Feriköy kabristanına defnedilecektir. Allah Rahmet eyleye, ee ci ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 20,30 da O KADIN Gece saat 20,30 da SÖZÜN KISASI ... Şehir tiyatrosunun bütün hasılâtını fe- İâketzedelere tahsis ettiği büyük müsa- Mmeresi 5 şubat pazartesi akşamı ilk defa olarak: PEMBE SOKAK 46 No, Yazan: M. Feridun Hungarya iki maç ya hafif sıklet boks şampiyonluğunu mu- İsmini alan bu yavruya sıhhat, İstiklâl cad. Komedi kesmı (Baş tarafı 1 Line sahifede) rağmen devam etmesi, içtima! ink lâp sahasında olduğu gibi, mafia iş- akel de dalma leri gitmiş olmasr Ki başka, Dr, Refik Sayda- mın Başvekilliğinde çok kıymet ver- diğimiz, ve kendisinden bütün mille- tin haklı bir emniyetle dalma daha fazlasını beklediği nokta, memlekette hakiki demokratlık sisteminin yer. leşmesi ve kökleşmesidir. İlk Başve- kilik nutkunda bizzat söylediği gibi «Vatandaşları anarşiden ve cebirden uzak bir emniyet havası içinde bulun- durmak: Refik Saydam programının başında geliyor. Bu emniyet havası- nı, nifaktan Ari, müsterih yaşama ve çalışma nizamını vatandaşlar hergün daha fazla duymaktadırlar. Muhterem Başvekile faaliyet dev- resinin bu İlk yıldönümünü tebrik ederken gelecek yıllarda, milletin re- fahı, memleketin Oümranı için yeni başarılar dileriz. Necmeddin Sadak Edirnede sular çekiliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu müddet zarfında Karaağaç - Edir- ne arasndaki münakalât arabalarla ve su baskınına uğrıyan muntakalar da as- keri tombazlar ve balıkçı kayıklarile te- min edilmiştir. Dün akşama kadar yet- miş santimetre eksilmiş olan sular bu anda yüz yirmi santimetre düşmüş bu- lunmaktadır. Sular Karaağaç yolundan tamamen ve diğer yerlerden de kısmen çekilmiştir ve çekilmektedir. Karaağaç İn bre pe şehir istasyonu “e ie henüz işlemeğe il mn san arazideki zarar ve ziyan sular ve men çekildikten sonra anlaşılacaktır. Bulgar demiryolları takviye ediliyor Sofya 25 — Bulgar demiryollarının, memleketin müdafaası bakımından tak- viyesi için bir milyar yüz bin leva tahsis edilmiştir. Bu husustaki kararname Res- mi Gazetede intişar etmiştir. İSA MİRANDA IPEK UMMU Şarkın Ses Kraliçesi Sinema tarihinin ölmez bir eseri Sinema dünyasının sarsılmaz bir şerefi olan OTEL EMPERYAL Polonya - Rus Harbinin en ateşli günlerinden mevzuunu.. Paramunt Şirketinin Milyarlarından azametini... kudretinden neş'esini alan senenin en büyük filmidir. Bu şaheseri yakında LÂLE SİNEMASINDA göreceksiniz. Buginn MELEK sinemasında — BRODVAY GÜLÜ Fransızca sözlü nüshası (Şarkılar orijinal ve İngilizce) Baş rollerde TYRONE POWER - ALİCE FAYE - AL JOLSON Tamzm İlâveten: Yeni Metro Golâwyn Mayer dünya haberleri, Senenin en büyük, en nefis, en mükemmel Fransız filmi SON ÜMİT Baş rollerde: JEAN GABIN ve ARLETTY İlâveten: FOKS Dünya havadisleri Kin. çok. beğenğiği va muyatfak olduğu, büyük. Görk. flasi * Kânunusani 140. 1 Dr. Refik Saydamın Kollej: müdürü dün Başvekilliğinin ilk yılı Amerikaya gitti Dr. Rayt Erzincan felâketi- nin azameti hakkında Ame- rikada konferanslar verecek İstanbul Amerikan koleji müdürü Mister Walter Wrigbt (Rayt) dün gece 22 de Amerikaya müteveccihen şehri- mizden uyrılmıştır. Mister Wright'ı Sirkeci istasyonunda tanınmış gazetecilerden B. Ahmed Emin Yalman ile diğer Türk ve Amerikalı dostları teşyi etmiştir. Mister Wright, hareketinden evvel, bir mubartirimize şu izahat vermiştir: «— Erzincan felâketinin o yarattığı faciayı yerinde gördüm ve birçok acı sahneleri fotoğraflarla tesbit ettim. Ar merikalılara faciayı ve onla» nn bügün Finlere esirgemediği yardımı felâketzede Türkler hesabına da ka- zanmak için Amerikaya gidiyorum. © şubatta Nevyorkta olacağım. Ameri- kanın birçok şehirlerinde projeksiyonlu konferanslar vereceğim, fotoğraflı ma- kaleler yazacağım. Amerikanın eski Türkiye elçisi Admiral Bristol tarafın- dan kurulan «American Friends of Tur- key» yani Amerikalı Türk muhipler ce- miyeti ile de teşriki mesaide bulunaca- Zım, Şunu söylemek isterim ki, Erzincana gitmeden önce Ankarada Başvekil Dr, B. Refik Saydam tarafından kabul edil dim. Cidden zeki ve dirayetli bir Baş- vekil, Kendisi Amerikada da bulundu- Zu için Amerikan zihniyetinin yabancı- sı değildir. Bana, Umidimin fevkinde 2 kolaylıklar gösterdi. Yard dahir linde seyahatimi kolaylaştırmak için vi- İâyetlere tamim yaptı. Ve bütün bu iş- İer 15 dakika içinde olup bitti, Dünya- da hiçbir devlet adamı bu kadar sü. ratli iş göremez. Amerikadan daha ziyade para yar- dımı göreceğimizi ümid ediyorum. Mart içinde tekrar İstanbula döneceğim.» RR a Üsküdar asliye hukuk hâkimliğinden 939/348 Eimas Otlvar vekili avukat Hasan Cağa tarafından Beykozda Karacaburun cadde- sinde 12 numaralı hanede sakin ken halen ikametgâhı meçhul Hüneyin Gülvar aley- bine açılan boşanma davasının cari tah- kikat ve muhakemesi sonunda mahkemece Medeni kanununun 134 üncü maddesi mu- cibince tarafeynin boşanmalarına 11/12/9389 tarihinde karar veriliniş olup bu baptaki ilâm sureti mahkeme divanhanesine asıl- dığı gibi keyfiyet ayrıca güzete ile de teb- ilğ yerine geçmek üzere ilân olunur, CM. 3219 RAY MILLAND GULSÜM'ün hd eğ 2 ALİR a YRİÇE SözLü - Anapça'ŞAarRkılı Başlan haşa heyecan dalu bie mevmm... Aşkın ve Şiirin derenmilmü — Bin bir gtce âlemlerinin füsunkâr sahneleri... İnsanı gaşyeden nağmeler ve ebedi- yen hatırası Me m Gördüğü fevkalâde rağbet TAKSİM si sinemasında 2 nci Hafta Başlıyor. bugünden itibaren