28 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman başkumandanlığı Ga- liçyada Alman kuvvetleri bulunduğunu tekzib etti Mareşal Voroşilof Fin cep- hesindeki Sovyet kıtaatını teftişe gitti e 22 — No. 7638 — Fiali her yerde 5 kuruş —— 0497 Almanya, Rumen istihsalâtından âzami istifade için bir plân hazırlıyor Proje, biri siyasi, diğeri askeri ve ktisadi iki kısımdan mürekkep olacak - Alman garantisi altında bir Sovyet - Rumen ademi tecavüz aktı yapılacak, 2 - Rumen ordusu terhis edilerek Rumen istih- ılât ve istihlâkâtı ile şimendiferleri kontrol altına alınacakmış Imân hududu 27 (A.A.) — Havası tomanya hakkındaki Alman noktai arınma dalr Alman mahfillerinden $u şekli- | | nalümat vaziyetin seferlerinin durma- at müşkülâtı ve şi- 'kiyatın. ağır- anyayı Rumen eşyasının ya müdahale etmeğe S£ evzuu bahsolan eşya, son itilâflar ücibince Almanyaya (tahsis edilen ya evvelce satın alınmiş olup Ru- ien istasyon veya lHmanlarında bek- yen eşyadır. Almanlar ayni zaman- a Rumen faaliyetinin bütün şubele- ine müe: bir şekilde müdahale et- nek imkânını araştırmaktadırlar. Bu naksatla Almanyaya her türlü öşya gönderilebilmesi için oBükreşte * bir “Alınan sefaretine bağlı olmadan fa- aliyette bulunacak olan bu komiserlik Sovyetlerin yeni taarruzu vermedi da netice Mannerhetm ile Romanya istihsalâlını tanzim etmek ve Rumen iktisâdiyatını mümkünse Almanya lehine seferber hale getir. mek vazifesile doğrudan doğruya Rumen hükümeti ile temasta bulu- nacaktı, Fakat şimdiye kadar Bük- reşte bu şekilde bir teşebbüste bulu- bulduğu zânnedilmemektedir. Söylendiğine göre Berlin hüküme- ti bu tekliflere Rumen efkârı umu- miyesince daha kolay kabul cdilebile- cek ve Sovyet tehlikesine karşi mem- lekete emniyet verecek bazı teminatı ilâve etmek istemektedir. Bu husus ta alınan haberlere göre şimdiki halde bu proje iki kısımdan ibarettir: 1 — Siyasi kısım; Almanyanın gâ- rantisi altında bir Rumen - Rus ade- mi tecavüz paktı imzası, nanyâda ordunun terhisi ve memle- ket, istihsalâtının, istihlâkinin ve şk I | Şimendifer nakliyatının kontrol al- tına alınmak istenmeşinden maksad, | mahalli ihtiyaçlar nazan itibare alın- mak şartile, Almanyaya çok miktarda nakliyat yapılması için-âzami randı man teminidir. Ecnebi şirketler petrol komi- serliğini tanımak istemiyor- lar mı? Bükreş 27 (A.A.) — Stefani: Dola- şan bir şayiaya göre, İngiliz, Fransız, Amerikan, Belçika ve Hollanda şer- mayelerile işliyen Rumen petrol şir- ketleri petrol Komiserliğini tanıma- dıklarını ve bü komiserliğin vereceği emirleri tatbik etmiyeceklerini bildir- mişlerdir. Bu haber, henüz teeyyüd etmemiş ol- İ makla beraber hakikate uygun olduğu 2 — Askeri ve iktisadi kisim; Ro- | zannedilmektedir. Bu şirketlerin mü- meşsilleri bugün iktişad nazırı An gelisconun, riyâsetinde fevkalâde ola» mendifer nekliyatının Alman kontro» ! râk toplanacaklardır. Yu altına girmesi; erkânı harbiyesi Stokholm 27. (A.A.) Ladoga gölü | velâ bazı istinad noktalarına kadar cephesinden «Stokholm Tidningen» gezetesine bildiriliyor: Beş gündenberi cereyan eden pek şidüetli muharebeler esnâsında iki.Söv- yet fırkası bir kaç mühim noktada Fin mukavemetini -kırmağa . teşebbüs. et mişlerdir. Bu taarruzun âkâmete uğ- rgması Sovyet atalarını pek. tehlike- N bir vaziyete düşüreceği için Sovyet- lerin hücumları bilhassa şiddetli ol- muştur. Bu muharebeler esnasında Sovyetlerin beş bin kişi kaybettikleri tahmin olunmaktadır. Sovyetler ce saretle çarpışmaktadırlar, Fakat kâ- ft muklarda cephaneleri yoktur. Ta döga taarruzunun sebebleri Sovyet kıtalı ın Kareli cephesinde uğradık» | mine x İ erkünile genel kurmay ve Mil Müdafaa ları müşkülâttar. ilerlemişlerdir. Bu noktaların işgali Finlândiyalılar için tehlikeli olabilir. di. Finler bu vaziyet karşısında mu- kabil taarruza geçmişlerdir. Bu min takada pek arızalı olan âraziyi tanı- (Devamı 4 üncü sahifede) İngiliz Bahriye Nazırı B. Churchillin mühim nutku Harbin nerelere sirayet edeceği ve ne kadar süreceği malüm değildir Londra 27 — İngiliz Bahriye Nazın B. Churchill, bügün Manchester şehrin- de akdedilen bir mitingde mühim. bir Butuk söylemiş ve ezelimle demiştir ki: «Beş aydanberi dünyanın en büyük askeri kuvveti olan bir devletle gerek karada ve yerekse denizde ve havada harp halindeyiz. Eylülde harp başladığı zaman birçoklarımız şehirlerimizin bom- balar altında harp olacağını ve bunlar- dan birçoklarımızın öleceğini tahmin edi- yordu. Halbuki milletimizin bu harbe karşı göstördiği metanet ve “berkesin | üzerine düşen vazifeyi hakkile ifa etmesi, | bunun önüne geçmiştir. Başvekilin birçok defalar söylediği gi- İ bi, biz tecavüz ve zulme karşı harbe gir- dik. Bu harbin nerelere sirayet edeceği, ne kadar süreceği malüm değildir. Maa- mafih neticede hakkın galebe çalacağina ve hürriyetin avdet edeceğine eminim, O zaman milletlere gene terakki yolu açt- lacak ve dünyada adalet hüküm sürecek- tir. Bundan da eminiz ve giriştiğimiz harbe sonuna kadar metanetle devam edeceğiz. Harbin başladığındanberi faaliyet denizde ve havada Düşman, harbin ilânile beraber, için hayati ehemmiyeti olan deniz ticare- tmüzi sekteye uğratmak maksadile en büyük faaliyetini denizlete hastetmiştir. “| | Türk - Bulgar anlaşması ve iş hera- kat neticede düşmanı yeneceğimize, hakkın galebe çalacağına, hürriyetin avdet edeceğine 8Miniz KE İngiliz Bahriye Nazırı B. Churchill Vapurlar batırdı, maynler döktü. Ne insani, kaidelere, ne beynelmilel huku- ka, ne de bitarâfların baklarına riayet et- ti. Bütün bunlar Almanyanın zamanından itibaren harbe m gösterir. (Devamı 6 ıncı sahijede) 15 milyon sterlin | berliği için en iyi şartlar mevcuttur mukabili altın geldi Ankara 28 (Telefonla) — Londrada imza edilen son anlaşma mucibince bize verilecek olan 15 milyon sterlin mukabili altın bu sâbah Suriyeden hüşusi bir trenle Ankaraya gelmiştir. Altınlar sandıklar İçinde bulunmak- tadır. Merkez bankasına nakledilme- 4ine başlanmıştır, Beşiktaşta 3 ev yandı Dün gece saat üçe doğrü Beşiktaşta bir yangın olmuş, ve üç ev tamamen yanmıştır. Ateş; Uzuncaova mahallesin. de Gazino sokağında tramvay işçilerin- den Hamdinin 10 numaralı evinden çık: miş, vaktin çok ilerlemiş olması dolayı. sile vaktinde hissedilmemiş, az zaman da ateş genişliyerek bitişiğindeki 8 ve 12 nümaralı Recep ve Hacerin evlerine si- rayet etmiştir. İtfaiye haberdar edilerek yangın ye- rine geldiği zaman ateş bu üç evi sarmış bulunuyordu. Zabıtaca yapılan » tahkikatta, ateşin Hamdinin evinde açik bırakılarak yakı- lan mângaldan mçrayan kivılcemla bir ot minderin tutuşmasından husule geldi: ği tesbit edilmiş. Hamdi. sörgu altina alınmıştır. MDülizamtle rı Ekmeklerine yağ sürmemeli ! maları Pinlerin bu taarruzdâ muvaffak| © “aman propagandacisının biri, Gimâları imkânanı vermiştir, (Devamı 4 üncü sahifeğe) Mareşal Fevzi Çakmak, general Weigand şerefine ziyafet verdi Ankara 77 (Telefonla) — Bir denberi şehrimizde o bulunima! Fransız orduları kumandanı ge gard şerefine maroşai Fevzi Tafından Anadolu klübünde bir öğle siya: kaç gün- ita feti verilmiş ve ziyafete Franat sefareti | Vekâleti ileri gelenleri hazir bulunmuş. Kitela mıntakasında Sovyetler ev- İ lardır, postayla sağa sola bir heztyanname gönderdi. Maksadı gürültü uyandır. mak olduğu şundan belli ki kalem erbabına da, kışkırtır gibi, birer nüs- ha yolladı. Emelinde muvaffak oldu- ğu görülüyor. Zira kaç gündür baş muharrirler, fıkrâcılar bep bundan bahsediyorlar, Parçalarını neşrettiler, münakaşasını yapıyorlar, Fikrimizoe, bu gibi şeyleri - bizim yaptığımız gibi - sessizce sepete atmak en muvafık yoldur. Ekmeklerine yağ sürmemeli, v üzerinde de iyi tesir Solya 27 (A.A.) — Balgar ajansı bil diriyor: Slovo gazetesi dün akşamki başmaka: Türk « Bulgar -münasebetlerile meşgul olmaktadır. Gazete diyor ki: «Türkiye ile Bulgaristan arasında yal- niz en iyi anlaşma şartları değil, ayni za” manda samimi ve faydalı iş birliği şart- ları da mevcut olduğunu bir çok defalar kaydettik. Müşterek hududdân kitaatın geri alın- ması ve B. Mencınencioğlunun Sofyada- ki ikameti esnasında o vukubulan lesinde son | Türk - Bulgar tezahürleri, Sofya ile An- kara arasında - yolun yalnız iki devlet üzerinde değil, ayni zamanda Balkanla- rın umumi vaziyeti üzerinde de hayırlı bir tesir yapabilecek faydalı işlere açık bulunduğunu gösteren bir delildir.» Gazete müteskiben barış müahedele» rindeki bazı haksızlıklardan bahsetmek» tedir, Slovo gazetesi, bu anlaşmanın Balkan vaziyeti yapacağını yazıyor Gazete daha aşağıda mütalâasına yu suretle devam ediyor: *Dahi Atatürkün Osmanlı imparator- luğunun barabeleri üzerinde bütün dün- yanın haklı hayranlığını celbeden yeni bir devlet kurmam için bir çok kahraman Türk çocuğunun kanı bahasına bu huk. sızlık demirlerini kırması icab 'etihiştir.> Gazete makalesini şu süretle bitirmek tedir: «Birakç gündenberi Bulgaristanda bu- mümtaz Türk gazetecisi Aka Güm , in de memleketine, Türkiye ile Bul: göristan arasında çok kıymetli olan Bu teşriki mesaiyi samimi olarak arzu et * tiğimiz ve bunun: tahakkukuna - çalıştığı" mız intibamı hamil olarak döneceğim dön emin bulunuyoruz: Keza, Türk ve Bulgar ricali atasındaki şahsi temasın * iki memleket arasındaki dostane müna- sebetleri daha ziyade aydınlatmak için istikbalde de devam edeceğini ümit et- mekteyiz.» ma nm — Çocukta bir gâyri tabillik var doktori.. —72.. — Eski ediplere bayılıyor!..